LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VIEŠOSIOS GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪROS PAJĖGUMŲ SKYRIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. gegužės 19 d. Nr. 611

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto sektoriaus reformos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 61-2182) 8 straipsnio 3 dalimi, įgyvendindama 1991 m. liepos 29 d. Tarybos direktyvą 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros, 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/12/EB, iš dalies pakeičiančią Tarybos direktyvą 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros, ir 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                   Zigmantas Balčytis

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 611

 

VIEŠOSIOS GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪROS PAJĖGUMŲ SKYRIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų (toliau vadinama – pajėgumai) skyrimo principus, reglamentuoja paraiškų skirti pajėgumus (atsisakyti skirtų pajėgumų) pateikimą, viešosios geležinkelių infrastruktūros dalies paskelbimą perpildyta, naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sutarties ir bendrojo susitarimo sudarymą, kad visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams) būtų nustatytos vienodos sąlygos naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra.

2. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Derinimas – procesas, per kurį viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir pareiškėjai tarpusavyje derėdamiesi siekia rasti sprendimą, padedantį suderinti tas paraiškas skirti pajėgumus, dėl kurių kyla nesutarimų.

Geležinkelio įmonė (vežėjas) – licencijuota įmonė, keleiviams, bagažui ir (ar) kroviniams vežti naudojanti viešąją geležinkelių infrastruktūrą ir užtikrinanti trauką teisėtai valdomomis traukos priemonėmis, taip pat įmonė, kuri tik teikia traukos priemones.

Pajėgumų didinimo planas – priemonė ar kelios priemonės kartu su jų įgyvendinimo planu, kurios siūlomos siekiant sumažinti pajėgumų apribojimus, dėl kurių viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis paskelbiama perpildyta.

Pareiškėjas – licencijuota geležinkelio įmonė (vežėjas) ir (ar) tarptautinė geležinkelio įmonių (vežėjų) grupė, pageidaujanti įgyti teisę naudotis viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumais geležinkelių transporto paslaugoms teikti.

Perpildyta infrastruktūra – viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis, kurioje negali būti patenkinta visa pajėgumų paklausa tam tikru metu net po to, kai suderinamos įvairios paraiškos skirti pajėgumus.

Tarnybinis traukinių tvarkaraštis – duomenys, atspindintys visą suplanuotą traukinių ir geležinkelių riedmenų eismą geležinkelių tinkle per laikotarpį, kurį tas tvarkaraštis galioja.

Tarptautinė geležinkelio įmonių (vežėjų) grupė – bet koks bent dviejų skirtingose Europos Sąjungos valstybėse narėse įsikūrusių geležinkelio įmonių (vežėjų) susivienijimas vežti keleivius ir bagažą ir (ar) krovinius geležinkelių transportu tarptautiniais maršrutais.

Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumai – traukinių eismo grafike nustatytos traukinio linijos, kurios gali būti skirtos naudotis geležinkelio įmonei (vežėjui) tam tikroje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje tam tikrą laikotarpį.

Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatai (toliau vadinama Tinklo nuostatai) – viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo parengtas ir išleistas informacinis leidinys, kuriame aprašyta viešoji geležinkelio infrastruktūra, naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sąlygos ir procedūros. Šie nuostatai nuolat atnaujinami ir prireikus keičiami.

Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos paaiškintos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489) ir Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme (Žin., 1991, Nr. 30-804; 2002, Nr. 29-1034).

 

II. PAJĖGUMŲ SKYRIMO PRINCIPAI

 

3. Pajėgumai skiriami vadovaujantis šiais principais:

3.1. viešoji geležinkelių infrastruktūra turi būti naudojama kuo efektyviau ir ekonomiškiau, kad užtikrintų geležinkelių transporto paslaugų vartotojų interesus;

3.2. pareiškėjai neturi būti diskriminuojami;

3.3. turi būti sudarytos sąlygos skatinti konkurenciją geležinkelių transporto paslaugų teikimo rinkoje;

3.4. turi būti atsižvelgta į pagrįstus pareiškėjų pageidavimus toliau plėtoti jų veiklą.

 

III. PAJĖGUMŲ SKYRIMAS

 

4. Pajėgumus, laikydamasi šių Taisyklių, pareiškėjams skiria ir traukinių eismo grafikus tvirtina Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.

5. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas atlieka techninę analizę, kuri būtina skiriant pajėgumus naudoti pareiškėjams, ir pateikia jos duomenis Valstybinei geležinkelių inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos.

6. Pareiškėjų teises, susijusias su pajėgumų skyrimu, ir jų apribojimus nustato Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodeksas.

7. Pajėgumai pareiškėjams paprastai skiriami ne ilgesniam kaip vieno tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpiui (vieneriems metams).

 

IV. PASLAUGOS

 

8. Pareiškėjai turi teisę už atlygį be jokios diskriminacijos gauti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teikiamas paslaugas, kurios sudaro minimalų prieigos paketą, ir prieigą prie geležinkelių infrastruktūros objektų.

9. Minimalų prieigos paketą sudaro:

9.1. prašymų skirti pajėgumus tvarkymas;

9.2. teisė naudotis paskirtais pajėgumais;

9.3. naudojimasis keliais ir iešmais;

9.4. traukinių eismo valdymas, įskaitant signalizaciją, reguliavimą, traukinių eismo tvarkymą, informacijos apie traukinių judėjimą perdavimą ir teikimą;

9.5. visa kita informacija, kurios reikia norint pradėti teikti arba teikti tam tikrą paslaugą, kuriai skirti pajėgumai.

10. Prieigą prie geležinkelio infrastruktūros objektų sudaro:

10.1. naudojimasis elektros tiekimo įrenginiais traukos srovei užtikrinti tuo atveju, kai yra tokie įrenginiai;

10.2. kuro užpildymo įrenginiai;

10.3. keleivių stotys, jų pastatai ir kiti objektai;

10.4. krovinių terminalai;

10.5. rūšiavimo stotys;

10.6. traukinių formavimo įrenginiai;

10.7. skirstymo keliai;

10.8. techninės priežiūros ir kiti techniniai įrenginiai.

Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas gali atsisakyti teikti paslaugas, kurios apima prieigą prie geležinkelio infrastruktūros objektų, tik tada, jeigu šias paslaugas teikia kiti tiekėjai. Bet kuriuo atveju viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo imtis visų priemonių, kad pareiškėjams būtų suteiktos paslaugos, nurodytos šiame punkte.

11. Pareiškėjai pagal atskiras sutartis taip pat gali gauti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teikiamas paslaugas, kurios neįeina į minimalų prieigos paketą. Šios paslaugos suprantamos kaip papildomos, ir jas gali sudaryti:

11.1. traukos srovės tiekimas;

11.2. keleivinių traukinių šildymas prieš kelionę;

11.3. kuro tiekimas, manevravimas ir visos kitos viešosios geležinkelių infrastruktūros objektuose teikiamos paslaugos;

11.4. susitarimai pagal užsakymą dėl pavojingų krovinių transportavimo kontrolės;

11.5. susitarimai pagal užsakymą dėl pagalbos, kai važiuoja neįprasti traukiniai.

12. Pareiškėjas gali prašyti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar kitų tiekėjų šių paslaugų, kurios priskiriamos pagalbinėms:

12.1. prieigos prie telekomunikacijų tinklo suteikimo;

12.2. papildomos informacijos suteikimo;

12.3. riedmenų techninės apžiūros.

Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas šių paslaugų teikti neprivalo.

 

V. PARAIŠKŲ SKIRTI PAJĖGUMUS (ATSISAKYTI SKIRTŲ PAJĖGUMŲ)

PATEIKIMAS IR NAGRINĖJIMAS

 

13. Paraiškos skirti pajėgumus, kurie turi būti įtraukti į tarnybinį traukinių tvarkaraštį, Valstybinei geležinkelių inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos turi būti pateiktos ne vėliau kaip prieš 12 mėnesių iki tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo datos, kuri nurodyta šių Taisyklių 26 punkte.

Pareiškėjas, kuris yra šių Taisyklių XII skyriuje nurodyto bendrojo susitarimo šalis, paraišką pateikia pagal tą susitarimą.

Bet kokios paraiškų pataisos ar papildymai, pateikti po nustatyto termino, gali būti nagrinėjami tik tuo atveju, jeigu dėl papildomai prašomų skirti pajėgumų niekas daugiau nesikreipia.

14. Konkretūs paraiškų pateikimo terminai, paraiškos turinio reikalavimai, prie paraiškos pridedamų dokumentų sąrašas, paraiškų nagrinėjimo, pajėgumų skyrimo tvarka nurodyti Tinklo nuostatuose.

15. Siekdama užtikrinti, kad viešoji geležinkelių infrastruktūra būtų naudojama kuo efektyviau ir ekonomiškiau, Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos gali pareiškėjams nustatyti reikalavimus – nediskriminuojančius, atitinkančius jų nustatymo tikslą, aiškiai išdėstytus. Šie reikalavimai pateikiami Tinklo nuostatuose kaip dalis viešosios geležinkelių infrastruktūros skyrimo principų. Susisiekimo ministerija apie juos informuoja Europos Sąjungos Komisiją.

16. Priėmus sprendimą skirti pajėgumus, pateiktą paraišką ir dokumentus saugo Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.

17. Pareiškėjo paraiška suteikti pajėgumus nepriimama, jeigu:

17.1. paraiškoje nurodyti ne visi Tinklo nuostatuose išvardyti duomenys ir (ar) pateikti ne visi juose nurodyti dokumentai arba pateikiamų dokumentų kopijos nepatvirtintos teisės aktų nustatyta tvarka;

17.2. paraiška pasirašyta ne pareiškėjo vadovo arba jo įgalioto asmens;

17.3. pažeistas paraiškos pateikimo terminas.

18. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, nustačiusi, kad paraiškoje nurodyti ne visi reikiami duomenys ir (ar) pateikti ne visi reikiami pagal Tinklo nuostatus dokumentai, apie tai raštu praneša pareiškėjui ir nustato protingą terminą reikiamiems duomenims ir (ar) dokumentams pateikti.

19. Pajėgumai neskiriami, jeigu:

19.1. per šių Taisyklių 18 punkte nurodytą terminą nepateikiami visi reikiami dokumentai;

19.2. pateikiami žinomai neteisingi duomenys;

19.3. prašomų pajėgumų nėra ar esami pajėgumai neatitinka paraiškoje nurodytų charakteristikų ir dėl to negali būti efektyviai naudojami arba dėl kitų objektyvių priežasčių jų suteikti negalima ir pareiškėjas nesutinka naudotis Valstybinės geležinkelių inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pasiūlytais kitais pajėgumais.

20. Pareiškėjas, gavęs teisę naudoti pajėgumus ir neturėdamas galimybių juos naudoti naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sutartyje numatytomis sąlygomis ir apimtimi, turi nedelsdamas apie tai raštu informuoti Valstybinę geležinkelių inspekciją prie Susisiekimo ministerijos, kad pajėgumai galėtų būti skirti kitiems pareiškėjams arba kitaip panaudoti.

21. Jeigu pareiškėjas kreipiasi į Valstybinę geležinkelių inspekciją prie Susisiekimo ministerijos su prašymu suteikti kitus pajėgumus, o ne tuos, kurie jam skirti, ar visai jų atsisako, paraiškos suteikti kitus pajėgumus nagrinėjamos kaip ir „paskutinės minutės“ paraiškos.

22. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, gavusi pareiškėjo raštišką pranešimą apie atsisakymą toliau naudoti skirtus pajėgumus, per 2 savaites nuo tokio pranešimo gavimo privalo nuspręsti, ką daryti su atsisakytais naudoti pajėgumais. Apie laisvus pajėgumus iš karto skelbiama viešai.

 

VI. TARNYBINIS TRAUKINIŲ TVARKARAŠTIS

 

23. Valstybinei geležinkelių inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos išnagrinėjus prašymus skirti pajėgumus ir surengus derybas su pareiškėjais, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas per 4 mėnesius nuo paraiškų pateikimo termino pabaigos parengia traukinių eismo grafiko projektą ir pateikia jį tvirtinti Valstybinei geležinkelių inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos.

24. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos patvirtina traukinių eismo grafiką, o viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas sudaro tarnybinį traukinių tvarkaraštį, likus ne mažiau nei mėnesiui iki šio tvarkaraščio įsigaliojimo dienos.

25. Jeigu tvirtinant traukinių eismo grafiką ir sudarant tarnybinį traukinių tvarkaraštį tarp pareiškėjų kyla nesutarimų dėl tų pačių pajėgumų skyrimo, Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos imasi visų priemonių, kad tie nesutarimai būtų pašalinti derybose su suinteresuotais pareiškėjais. Paraiškų, kai prašoma skirti tuos pačius pajėgumus, derinimo principai ir tvarka nustatomi Tinklo nuostatuose. Bet kuriuo atveju Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos, vadovaudamasi šiose Taisyklėse nustatytais pajėgumų skyrimo principais, turi teisę siūlyti pareiškėjui kitus pajėgumus vietoj tų, kurių prašoma paraiškoje.

26. Tarnybinis traukinių tvarkaraštis įsigalioja kiekvienų metų gruodžio mėnesio antrojo šeštadienio vidurnaktį (00 val. 00 min.). Tarnybinis traukinių tvarkaraštis gali būti keičiamas (tikslinamas) pasibaigus žiemai, ir šiuo atveju jo pakeitimai ir patikslinimai įsigalioja kiekvienų metų birželio mėnesio antrojo šeštadienio vidurnaktį (00 val. 00 min.).

27. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas informuoja Europos Sąjungos Komisiją apie šių Taisyklių 26 punkte nurodytą tarnybinio traukinių tvarkaraščio įsigaliojimo datą.

 

VII. „PASKUTINĖS MINUTĖS“ PARAIŠKOS

 

28. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas savo interneto svetainėje skelbia informaciją apie turimus laisvus pajėgumus, kurie nėra skirti naudoti pareiškėjams arba remontuojami, taip pat atsarginius pajėgumus, kurie gali būti naudojami tenkinant „paskutinės minutės“ paraiškas.

29. Pareiškėjas turi teisę pateikti „paskutinės minutės“ paraišką skirti pajėgumus, o Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos privalo ją išnagrinėti ir atsakyti pareiškėjui kuo greičiau, tačiau ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo.

 

VIII. PERPILDYTA VIEŠOJI GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRA

 

30. Jeigu Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos po derybų su pareiškėjais patenkinti visų paraiškų skirti pajėgumus vienoje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje negali, nes pajėgumų toje jos dalyje neužtenka, ji turi nedelsdama paskelbti, kad ta viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis, kurioje susidarė tokia padėtis, yra perpildyta.

31. Paskelbusi viešosios geležinkelių infrastruktūros dalį perpildyta, Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos:

31.1. skiria perpildytoje viešojoje geležinkelių infrastruktūroje pajėgumus vienam ar keliems paraiškas pateikusiems pareiškėjams, atsižvelgdama į:

31.1.1. geležinkelių transporto paslaugos svarbą visuomenei, palyginti su ta geležinkelių transporto paslauga, kurios bus atsisakyta;

31.1.2. teikiamų geležinkelių transporto paslaugų toje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje, kurioje prašoma skirti pajėgumus, naudą ir svarbą viešosios geležinkelių infrastruktūros plėtrai;

31.2. turi reikalauti, kad būtų atsisakyta tokios traukinio linijos, kuri per mėnesį naudojama mažiau nei Tinklo nuostatuose nustatyta ribinė norma, nebent ta traukinio linija mažiau naudojama ne dėl ekonominių priežasčių, kurių negalima kontroliuoti.

32. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos gali nurodyti Tinklo nuostatuose reikalavimus, pagal kuriuos, vadovaudamasi šiose Taisyklėse nustatytais pajėgumų skyrimo principais, nustatys pirmumo teisę, atsižvelgdama į prieš tai buvusį traukinio linijų naudojimą.

 

IX. PAJĖGUMŲ ANALIZĖ IR PAJĖGUMŲ DIDINIMO PLANAS

 

33. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas per 6 mėnesius po to, kai tam tikra viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis paskelbiama perpildyta, atlieka pajėgumų analizę. Šios analizės tikslas – nustatyti perpildyta paskelbtos viešosios geležinkelių infrastruktūros dalies apribojimus, dėl kurių negalima patenkinti visų paraiškų skirti pajėgumus šioje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje, taip pat kokių priemonių būtina imtis, kad paraiškos būtų patenkintos.

34. Atlikdamas pajėgumų analizę, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas nustato priežastis, dėl kurių tam tikra viešosios geležinkelių infrastruktūros dalis paskelbta perpildyta, ir numato priemones, kurių būtina imtis, kad per kuo trumpesnį laiką tos priežastys būtų pašalintos. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas taip pat įvertina perpildyta paskelbtą viešosios geležinkelių infrastruktūros dalį, jos eksploatavimo galimybes, šioje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje teikiamų vežimo geležinkeliais paslaugų pobūdį, šių veiksnių poveikį pajėgumų skyrimui, galimybes teikti atitinkamas vežimo geležinkeliais paslaugas kitais maršrutais, paskirti pareiškėjui kitą laiką, didinti traukinių greitį, plėsti ir (ar) modernizuoti viešąją geležinkelių infrastruktūrą.

35. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas po derybų su pareiškėjais, suinteresuotais ta infrastruktūros dalimi, kuri paskelbta perpildyta, per 6 mėnesius atlieka pajėgumų analizę ir parengia pajėgumų didinimo planą.

36. Pajėgumų didinimo plane nurodoma:

36.1. atitinkamos viešosios geležinkelių infrastruktūros dalies perpildymo priežastys;

36.2. numatomos vežimo geležinkeliais plėtros kryptys;

36.3. viešosios geležinkelių infrastruktūros plėtros apribojimai;

36.4. galimybės padidinti pajėgumus atitinkamoje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje ir su tuo susijusios išlaidos, taip pat galimybė didinti naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra mokestį;

36.5. remiantis ekonominės naudos analize, numatomos priemonės, kurių būtina imtis siekiant padidinti pajėgumus atitinkamoje viešosios geležinkelių infrastruktūros dalyje, taip pat kalendorinis šių priemonių įgyvendinimo planas.

 

X. BENDRADARBIAVIMAS, KAI PAJĖGUMAI SKIRIAMI DAUGIAU NEI VIENAME

GELEŽINKELIŲ TINKLE

 

37. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas turi bendradarbiauti su kitais viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojais, kai reikia skirti pajėgumus daugiau nei viename geležinkelių tinkle.

38. Bendradarbiaujant šių Taisyklių 37 punkte nurodytu atveju, nustatomos tarptautinės traukinio linijos, ypač Europos Sąjungos transeuropiniame transporto tinkle (TEN-T), tokio bendradarbiavimo procedūros.

39. Bendradarbiavimo procedūros nustatomos siekiant tarptautiniu lygiu koordinuoti pajėgumų skyrimą, kai dalyvauja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojų įgalioti atstovai, priimantys sprendimus dėl pajėgumų skyrimo ir turintys įtakos daugiau nei vieno viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar pajėgumus skiriančių institucijų priimamiems sprendimams. Atliekant šias procedūras, gali dalyvauti Europos Sąjungos valstybių viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojų įgalioti atstovai, apie tai Susisiekimo ministerija informuoja Europos Sąjungos Komisiją ir pakviečia ją dalyvauti stebėtojos teisėmis.

40. Per posėdžius, taip pat atliekant kitus veiksmus, kuriais siekiama sudaryti sąlygas skirti pajėgumus daugiau nei viename geležinkelių tinkle, sprendimus priima tik įgalioti viešosios geležinkelių infrastruktūros atstovai.

41. Kai pajėgumai skiriami daugiau nei viename geležinkelių tinkle, bendradarbiaujančios šalys turi užtikrinti, kad toks bendradarbiavimas, jo būdai, kiti svarbūs kriterijai, pagal kuriuos įvertinami ir skiriami pajėgumai, būtų vieši.

42. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojai, bendradarbiaudami šio skyriaus nustatyta tvarka, nustato traukinio linijų poreikį, o prireikus, siekdami palengvinti krovinių vežimą geležinkelių transportu, gali siūlyti nustatyti tarptautines traukinio linijas, kurių pareiškėjai gali prašyti pateikdami prašymus šių Taisyklių VII skyriuje nustatyta tvarka. Taip nustatytas tarptautines traukinio linijas pareiškėjams suteikia atitinkamos valstybės viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ar pajėgumus skirianti institucija.

 

XI. NAUDOJIMOSI VIEŠĄJA GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRA SUTARTIS

 

43. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir pareiškėjas sudaro naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sutartį (toliau vadinama – sutartis). Sutartis sudaroma vienam tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpiui ir privalo būti sudaryta ir atnaujinta kasmet, net ir tuo atveju, kai sudarytas šių Taisyklių 45 punkte nurodytas bendrasis susitarimas.

44. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas sutartyje turi numatyti:

44.1. bendrą viešosios geležinkelių infrastruktūros, kuri suteikiama pareiškėjui naudotis, charakteristiką, pajėgumų naudojimo sąlygas ir apimtį (data, maršrutas, trukmė);

44.2. viešosios geležinkelių infrastruktūros naudojimo paskirtį;

44.3. viešosios geležinkelių infrastruktūros naudojimo apribojimus;

44.4. rinkliavą už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra;

44.5. pareiškėjo ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teises ir pareigas naudojantis viešąja geležinkelių infrastruktūra, atsakomybę už sutarties sąlygų pažeidimus;

44.6. netesybas už sutarties neįvykdymą arba netinkamą įvykdymą;

44.7. žalos, padarytos naudojantis suteiktais pajėgumais, atlyginimo tvarką;

44.8. santykius su muitinės įstaigomis ir kitomis pasienio kontrolės institucijomis;

44.9. nenugalimos jėgos atvejus ir sutarties šalių veiksmus šiais atvejais;

44.10. kitas būtinas paslaugų teikimo sutarties sąlygas.

 

XII. BENDRASIS SUSITARIMAS

 

45. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir pareiškėjas gali sudaryti ir bendrąjį susitarimą, nustatantį pareiškėjo ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teises ir pareigas paskirstant pajėgumus per ilgesnį už vieną tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpį.

46. Bendrasis susitarimas paprastai sudaromas 5 metams, tačiau Tinklo nuostatuose gali būti nustatyti konkretūs atvejai, kuriais šis susitarimas gali būti sudaromas ilgesniam laikotarpiui, tačiau kiekvienas konkretus atvejis turi būti pagrįstas atsižvelgiant į pareiškėjo sudarytas vežimo sutartis, investicijas ir rizikos faktorių. Sudaryti bendrąjį susitarimą ilgesniam nei 10 metų laikotarpiui galima tik išimtiniais atvejais, tai turi būti pagrįsta pareiškėjo ilgalaikėmis kapitalo investicijomis ir tuo, kad pareiškėjo sutartinių įsipareigojimų garantija yra šios investicijos.

47. Bendrajame susitarime turi būti numatyta:

47.1. konkretus jo galiojimo terminas;

47.2. bendra viešosios geležinkelių infrastruktūros, kuri suteikiama pareiškėjui naudotis, charakteristika (nenurodant konkrečių traukinio linijų);

47.3. naudojimosi viešąja geležinkelių infrastruktūra sąlygos, jų keitimo ir apribojimų nustatymo tvarka, siekiant kuo efektyviau panaudoti viešąją geležinkelių infrastruktūrą;

47.4. rinkliava už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra;

47.5. pareiškėjo ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teisės ir pareigos naudojantis viešąja geležinkelių infrastruktūra, atsakomybė už susitarimo sąlygų pažeidimus;

47.6. žalos, padarytos naudojantis viešąja geležinkelių infrastruktūra, atlyginimo tvarka;

47.7. susitarimo šalių atsakomybė, kai susitarimas nutraukiamas vienos susitarimo šalies iniciatyva anksčiau termino;

47.8. kitos sąlygos, dėl kurių susitarimo šalys susitarė kaip dėl būtinų.

48. Bendrasis susitarimas jokiais atvejais negali trukdyti kitiems pareiškėjams naudotis viešąja geležinkelių infrastruktūra ar teikti kitas paslaugas.

49. Kiekvienam suinteresuotam pajėgumų skyrimu asmeniui turi būti leista susipažinti su kiekvieno bendrojo susitarimo turiniu, užtikrinant jame esančios informacijos konfidencialumą.

50. Bendrasis susitarimas įsigalioja tada, kai jį patvirtina Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos.

 

XIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

51. Ikiteisminius ginčus dėl Tinklo nuostatų, juose nustatytų kriterijų ir viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo nagrinėja Susisiekimo ministerija susisiekimo ministro nustatyta tvarka. Šiuo atveju kreiptis į Susisiekimo ministeriją neprivaloma, tai lemia pareiškėjo pasirinkimas.

52. Valstybinė geležinkelių inspekcija prie Susisiekimo ministerijos ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas atsako už jam patikėtos informacijos konfidencialumą.

______________