LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

N U T A R I M A S

 

DĖL LYGIŲ GALIMYBIŲ KONTROLIERIAUS TARNYBOS 2012 METŲ ATASKAITOS

 

2013 m. gegužės 21 d. Nr. XII-333

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas, išklausęs lygių galimybių kontrolierės Aušrinės Burneikienės pateiktą Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos 2012 metų ataskaitą ir konstatuodamas, kad Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba 2012 metais aktyviai ir kompetentingai vykdė Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo ir Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo (toliau – Lygių galimybių įstatymas) nustatytus uždavinius ir stengėsi pasinaudoti visais šių įstatymų suteiktais įgaliojimais, kad būtų geriau apsaugotos žmogaus teisės ir būtų įgyvendinamas nediskriminavimo principas, n u t a r i a:

 

1 straipsnis.

Pritarti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos 2012 metų ataskaitai.

 

2 straipsnis.

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei (toliau – Vyriausybė):

1) siekiant lygių galimybių ir nediskriminavimo principų sistemingo ir nepertraukiamo integravimo į visuomenės gyvenimą, užtikrinti nenutrūkstamą Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinio veiklos plano įgyvendinimą, šio plano įgyvendinimo tęstinumą, visų viešojo administravimo subjektų dalyvavimą įgyvendinant šį planą pagal priskirtas kompetencijos sritis, taip pat nenutrūkstamą šio plano įgyvendinimo finansavimą;

2) parengti ir patvirtinti specialias tolerancijos skatinimo, lygių galimybių ir nediskriminavimo principų įgyvendinimo programas, skirtas visų rūšių švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų moksleivių bei studentų švietimui, taip pat suvokimui apie lygių galimybių svarbą ugdyti;

3) siekiant įgyvendinti lygių galimybių principą vietiniu lygmeniu, svarstyti galimybę inicijuoti Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo papildymą, numatant nediskriminavimo principo įgyvendinimo priemonių įtraukimą į savivaldybių institucijų funkcijas, šias funkcijas priskiriant vienam ar keliems savivaldybių institucijų tarnautojams;

4) siekiant planingai ir nuolat įgyvendinti lygių galimybių principą viešajame sektoriuje, svarstyti galimybę teisės aktuose, reglamentuojančiuose viešąjį administravimą, numatyti valstybės tarnautojo pareigybę, kuriai būtų priskirtos lygių galimybių principo įgyvendinimo pagal nustatytą kompetenciją funkcijos: vertinti rengiamus teisės aktų projektus lygių galimybių aspektu, rengti reikiamas programas ir priemones ir kt.;

5) atsižvelgiant į tai, kad sulaukiama daug skundų dėl diskriminavimo socialinės padėties pagrindu, dėl įvairių išmokų ir garantijų mažinimo tam tikroms socialinėms grupėms, Vyriausybės įstaigoms, rengiančioms teisės aktų projektus, įvertinti galimas tokių teisės aktų taikymo neigiamas pasekmes skirtingoms socialinėms grupėms;

6) papildyti Lygių galimybių įstatymą „asocijuotos diskriminacijos“ sąvoka, numatant, kad asmuo negali būti diskriminuojamas dėl savo tėvų arba savo vaikų, kitų šeimos narių, globotinių, globėjų ar kitų teisėtų atstovų lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, negalios, etninės priklausomybės, religijos; 

7) atsižvelgiant į tai, kad šeimos su vaikais arba vieniši žmonės, arba motinos, vienos auginančios vaikus, atsiduria mažiau palankioje padėtyje, svarstyti galimybę papildyti Lygių galimybių įstatyme įtvirtintą sąvokos „socialinė padėtis“ apibrėžtį, įtraukiant į ją ir šeiminę padėtį;

8) atsižvelgiant į tai, kad viena veiksmingiausių pagalbos neįgaliesiems, siekiantiems integracijos į darbo rinką, priemonių yra darbo vietų pritaikymas ir darbo asistento rengimas bei jo teikiamų paslaugų diegimas, inicijuoti teisės aktų, reglamentuojančių darbo asistento veiklą, peržiūrą, siekiant plačiau ir išsamiau apibrėžti šią pareigybę;

9) atsižvelgiant į tai, kad 2012 metais atliktas tyrimas „Neįgaliųjų situacija darbo rinkoje. Aplinkos pritaikymas neįgaliųjų poreikiams“ parodė, jog Lietuvoje pastatų pritaikymas neįgaliesiems yra ilgalaikis procesas, nustatyti, kad pirmiausia neįgaliesiems būtų pritaikyti valstybės ir savivaldybių administraciniai pastatai, visos medicinos ir švietimo įstaigos;

10) siekiant suderinti Lietuvos Respublikos darbo kodekso 273 straipsnio nuostatas su Lygių galimybių įstatyme (7 straipsnio 9 punktas) ir Jungtinių Tautų Neįgaliųjų teisių konvencijoje (27 straipsnio 1 dalies i punktas) įtvirtintu principu – darbdavio pareiga pritaikyti darbo sąlygas neįgaliam darbuotojui, papildyti Lietuvos Respublikos darbo kodeksą nuostata, numatančia pareigą darbdaviui pritaikyti darbo sąlygas neįgaliam darbuotojui, ir užkirsti kelią neįgalių žmonių atleidimui iš darbo;

11) atsižvelgiant į tai, kad ilginamas pensinis amžius ir vyresni Lietuvos žmonės įsidarbindami susiduria ir, tikėtina, susidurs su problemomis dėl amžiaus, Vyriausybės įstaigoms pradėti konsultacijas su nevyriausybinių organizacijų, viešojo sektoriaus atstovais, ekspertais, politikais dėl vyresnių žmonių įdarbinimą skatinančių priemonių ir numatyti vyresnių žmonių įdarbinimą skatinančias priemones;

12) papildyti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme įtvirtintą mokslo ir studijų principų sąrašą, nustatant, kad mokslas ir studijos yra grindžiami moterų ir vyrų lygių galimybių ir nediskriminavimo principais.

 

SEIMO PIRMININKAS                                                                          VYDAS GEDVILAS

 

_________________