LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOJO VALSTYBINIO DARBO INSPEKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL EKSPERTIZIŲ SKYRIMO, TIRIANT NELAIMINGUS ATSITIKIMUS DARBE AR PROFESINES LIGAS, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2013 m. kovo 19 d. Nr. V-99

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 70-3170) 41 straipsnio 4 dalimi bei atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos vidaus audito skyriaus rekomendacijų, pateiktų 2012-06-29 vidaus audito ataskaitoje Nr. B12.2-07, įgyvendinimo priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2012 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. V-221:

1. T v i r t i n u Ekspertizių skyrimo, tiriant nelaimingus atsitikimus darbe ar profesines ligas, tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2004 m. sausio 13 d. įsakymu Nr. 1-12 patvirtintą bei Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2006 m. spalio 20 d. įsakymu Nr. 1-241 papildytą „Ekspertizių skyrimo, tiriant nelaimingus atsitikimus darbe ar profesines ligas, tvarkos aprašą“.

3. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja nuo 2013 m. balandžio 2 d.

4. Į p a r e i g o j u NAPL skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo ir juo tvirtinamo aprašo paskelbimą oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“.

5. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administravimo sritį.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiasis

valstybinis darbo inspektoriaus                                  Vilius Mačiulaitis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2013 m. kovo 19 d. įsakymu Nr. V-99

 

EKSPERTIZIŲ SKYRIMO, TIRIANT NELAIMINGUS ATSITIKIMUS DARBE AR PROFESINES LIGAS, TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ekspertizių skyrimo, tiriant nelaimingus atsitikimus darbe ar profesines ligas, tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato ekspertizių skyrimo ir ekspertizių dokumentų įforminimo tvarką Valstybinėje darbo inspekcijoje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI), kai tiriant nelaimingus atsitikimus darbe ar profesines ligas, sprendžiant ginčus, kilusius dėl profesinės rizikos vertinimo duomenų tikrumo, būtinos specialios žinios arba kai VDI turimomis techninėmis priemonėmis neįmanoma atlikti reikalingų tyrimų.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 70-3170) (toliau – Įstatymas) 41 straipsnio 1 ir 4 dalies, Valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 102-4585) 9 straipsnio 1 dalies 5 punkto, Nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir apskaitos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 1118 (Žin., 2004, Nr. 136-4945) (toliau – Nuostatai) 35 punkto nuostatomis.

3. Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos darbo kodekse (Žin., 2002, Nr. 64-2569), Įstatyme, Nuostatuose ir kituose darbuotojų saugą ir sveikatą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. EKSPERTIZIŲ SKYRIMAS

 

4. Ekspertizės skyrimą inicijuoja nelaimingą atsitikimą darbe ar profesinę ligą tiriantis VDI inspektorius, tikslu išsiaiškinti nelaimingo atsitikimo darbe, profesinės ligos aplinkybes bei įvardinti nelaimingo atsitikimo darbe ar profesinės ligos priežastis. Ekspertizė skiriama Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus sprendimu.

5. Ekspertizės gali būti skiriamos siekiant nustatyti ir įvertinti:

5.1. ar darbo sąlygos, darbo priemonės (tarp jų ir transporto priemonės), kolektyvinės ir/ar asmeninės apsaugos priemonės, atitiko darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus;

5.2. ar darbo priemonių, kolektyvinių ir/ar asmeninių apsaugos priemonių priežiūra atitiko darbuotojų saugos ir sveikatos norminiuose teisės aktuose, naudojimo dokumentuose (naudojimo taisyklėse, naudojimo instrukcijose), įmonės lokaliniuose teisės aktuose nurodytus priežiūros reikalavimus;

5.3. ar darbo organizavimo bei technologiniai procesai atitiko darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus;

5.4. ar buvo naudojamos tinkamos medžiagos, produktai ir ar laikytasi jų gamybos, sandėliavimo bei naudojimo reikalavimų;

5.5. ar statinio projekte buvo įgyvendinti esminiai statinio reikalavimai, nurodyti Lietuvos Respublikos statybos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 32-788, 2001, Nr. 101-3597), statybos techninių reglamentų bei kitų normatyvinių statybos techninių dokumentų bei privalomųjų statinio projekto rengimo dokumentų reikalavimai;

5.6. ar statinys (esamas arba statomas), jo konstrukcijos atitiko Statybos įstatyme, statybos techniniuose reglamentuose numatytus reikalavimus bei statinio projekto sprendinius;

5.7. profesinės rizikos vertinimo duomenų tikrumą (jei kyla ginčas dėl šių duomenų tikrumo);

5.8. kitas svarbias aplinkybes, sąlygas ar reiškinius, kurie turėjo įtakos nelaimingam atsitikimui įvykti.

6. Inspektorius, nustatęs ekspertizės skyrimo tikslingumą, parengia ekspertizės įstaigai (esant galimybei – ne mažiau kaip trims įstaigoms) ar ekspertui (esant galimybei – ne mažiau kaip trims ekspertams) prašymo pateikti preliminarią ekspertizės atlikimo sąmatą projektą, kuriame nurodoma:

6.1. darbo inspektoriaus, inicijuojančio ekspertizę, vardas, pavardė, skyriaus pavadinimas, pareigos;

6.2. ekspertizės objektas (objektai);

6.3. aplinkybės, dėl kurių reikia išvados, ir pateikiamos medžiagos sąrašas bei pateikiamų objektų būklės aprašymai;

6.4. ekspertizės trumpas pagrindimas, darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų punktai, kurių reikalavimai, inspektoriaus nuomone, gali būti pažeisti;

6.5. ekspertizės tikslas – tikslūs klausimai, į kuriuos reikia atsakyti, konkretūs parametrai, kuriuos reikia patikrinti;

6.6. preliminarus ekspertizės atlikimo terminas.

7. Prašymo, pateikti preliminarią ekspertizės atlikimo sąmatą, projektas, pasirašytas VDI teritorinio skyriaus vedėjo, teikiamas Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui.

8. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintas prašymas pateikti preliminarią ekspertizės atlikimo sąmatą siunčiamas ekspertizės įstaigai (įstaigoms) ar ekspertui (ekspertams).

9. Ekspertizės vykdytojui (vykdytojams) pateikus VDI darbų atlikimo sąmatą (sąmatas), Lietuvos Respublikos vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius priima sprendimą skirti ekspertizę arba nusprendžia, kad ekspertizės skyrimas netikslingas. Priėmus sprendimą skirti ekspertizę, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintomis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos supaprastintų viešųjų pirkimų taisyklėmis, parengiami pirkimo dokumentai.

10. Sprendime skirti ekspertizę, kurio projektą paruošia ekspertizę inicijavęs VDI inspektorius, nurodoma:

10.1. VDI inspektoriaus, inicijuojančio ekspertizę, vardas, pavardė, skyriaus pavadinimas, pareigos, kontaktinis telefonas;

10.2. ekspertizės skyrimo data;

10.3. nelaimingo atsitikimo darbe akto ar profesinės ligos tyrimo bylos numeris (nurodoma, jeigu atliekamas pakartotinis arba papildomas tyrimas), įvykio data ir vieta, darbdavio pavadinimas (fizinio asmens vardas, pavardė), adresas, registracijos kodas;

10.4. ekspertizės organizavimo sąlygos: kokie turimi dokumentai ar ekspertizės objektai pateikiami ekspertizei atlikti, suformuluojami trumpi ir aiškūs klausimai ekspertui;

10.5. ekspertizės vykdytojas (ekspertų įstaiga, ekspertas, specialistas);

10.6. ekspertizės atlikimo terminas;

10.7. ekspertizės išdavoje gautų rezultatų pateikiamo dokumento forma:

10.7.1. ekspertizės aktas;

10.7.2. specialisto išvada.

11. Priėmus sprendimą skirti ekspertizę, parengiama ir pasirašoma sutartis su ekspertizės vykdytoju. Prie sutarties pridedama prašymo ekspertizės įstaigai bei sprendimo skirti ekspertizę kopijos.

 

III. EKSPERTIZIŲ APMOKĖJIMAS IR IŠLAIDŲ EKSPERTAMS ATLYGINIMAS

 

12. Konkretūs išmokėtinų sumų dydžiai nurodomi ekspertizės atlikimo sutartyje. Atsiradus naujoms aplinkybėms, kurios reikalauja papildomų išlaidų, sąmata turi būti patikslinta sutartyje nustatyta tvarka. Sutartyje nustatomi konkretūs apmokėjimo ir galutinio atsiskaitymo terminai.

13. Išlaidos atlyginamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtinta materialiųjų, nematerialiųjų vertybių įsigijimo, paslaugų bei darbų užsakymo, apskaitos ir nurašymo tvarka, tik pateikus dokumentus, įrodančius turėtas išlaidas.

14. Šių ekspertizių išlaidos apmokamos iš Valstybinei darbo inspekcijai šiam tikslui skirtų lėšų.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

15. Ekspertizės eigą ir jos atlikimo terminus kontroliuoja VDI inspektorius, kurio iniciatyva skirta ekspertizė. Jis taip pat rengia atliktų darbų priėmimo-perdavimo dokumentų projektus, dalyvauja priimant atliktus darbus, analizuoja ekspertizės išvadas ir teikia Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui ataskaitą apie ekspertizės išdavoje gautų duomenų įtaką ir naudingumą nelaimingo atsitikimo darbe ar profesinės ligos tyrimo tikslams (rezultatams) pasiekti.

 

_________________