LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1997 m. lapkričio 13 d. Nr. 249

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo (Žin., 1995, Nr. 104-2322) 5 straipsniu,

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti pridedamus biudžetinės įstaigos – Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Statybos ir urbanistikos ministerijos nuostatus.

2. Ministro 1997 01 09 įsakymą Nr. 3 (Žin., 1997, Nr. 8-166) pripažinti netekusiu galios.

 

 

Statybos ir urbanistikos Ministras                                               Algis Čaplikas

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos statybos ir urbanistikos

ministro 1997 11 13 įsakymu Nr. 249

 

Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Statybos ir urbanistikos ministerijos NUOSTATAI

 

Bendrieji nuostatai

 

1. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Statybos ir urbanistikos ministerijos (toliau vadinama inspekcija) yra biudžetinė įstaiga, pagal savo kompetenciją vykdanti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Statybos įstatymo numatytą teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą bei kontrolę.

Inspekcijos steigėjo funkcijas pavesta vykdyti Statybos ir urbanistikos ministerijai (toliau vadinama ministerija).

Inspekcijos buveinė: A. Jakšto g. 4/9, 2694 Vilnius.

2. Šiuose nuostatuose vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnyje ir Statybos įstatymo 2 straipsnyje apibrėžtas sąvokas.

3. Inspekcija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais, statybos ir urbanistikos ministro įsakymais, teritorijų planavimo normų sąvadu, normatyviniais statybos dokumentais ir šiais nuostatais.

4. Inspekcijos nurodymai pagal jos kompetenciją yra privalomi visiems teritorijų planavimo ir statybos subjektams bei kitiems su šia veikla susijusiems juridiniams ir fiziniams asmenims.

5. Inspekcijos tarnautojai, kurie vykdo šiais nuostatais nustatytas teritorijų planavimo, statinių projektavimo, jų statybos, priėmimo naudoti ir statinių naudojimo valstybinės priežiūros funkcijas, yra „B“ lygio valstybės valdininkai. Inspekcijos viršininkas yra „A“ lygio valdininkas.

6. Inspekcija yra juridinis asmuo ir turi antspaudą su Lietuvos Respublikos valstybės herbu ir savo pavadinimu.

 

Inspekcijos funkcijos

 

7. Inspekcija, vykdydama jai pavestas funkcijas:

7.1. atlieka Lietuvos Respublikos teritorijos bendrojo planavimo ir Lietuvos Respublikos lygmens specialiojo teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą;

7.2. teikia Statybos ir urbanistikos ministerijos pavedimu pasiūlymus dėl apskričių teritorijų bendrojo planavimo ir apskrities lygmens specialiojo teritorijų planavimo;

7.3. koordinuoja apskričių viršininkų administracijų valstybinių teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybų veiklą, susijusią su teritorijų planavimo valstybine priežiūra, ir teikia joms metodinę pagalbą;

7.4. tikrina, ar teritorijų planavimo dokumentų rengimo, derinimo, viešojo svarstymo procedūros atitinka teisės normų reikalavimus, o sprendiniai – teritorijų planavimo normų sąvado reikalavimus;

7.5. reikalauja ištaisyti teisės normų pažeidimus ir laikytis teritorijos planavimo normų sąvado reikalavimų, taip pat atlikti papildomą derinimą ar ekspertizę;

7.6. tikrina apskričių viršininkų administracijų valstybinių teritorijų planavimo ir statybos inspekcijų tarnybų ir jų padalinių miestuose bei rajonuose veiklą, susijusią su statyba, ir teikia joms metodinę pagalbą;

7.7. tikrina, kaupia, sistemina ir analizuoja apskričių teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros tarnybų veiklos rezultatus, naudoja juos statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinei priežiūrai tobulinti ir teikia atitinkamus pasiūlymus Statybos ir urbanistikos ministerijai;

7.8. tvarko statybinių konstrukcijų griūčių apskaitą, analizuoja jų priežastis, rengia jų prevencijos priemones ir kontroliuoja, kaip jos vykdomos;

7.9. dalyvauja vykdant Statybos ir urbanistikos ministerijos rengiamas teritorijų planavimo ir statinių projektavimo, statybos bei naudojimo valstybinės priežiūros specialistų tobulinimo programas;

7.10. atlieka projektavimo ir statybos įmonių atestavimo reglamento nustatytus šių įmonių atestavimo darbus, teikia statybos ir urbanistikos ministrui pasiūlymus dėl atestatų šioms įmonėms išdavimo, panaikinimo ir galiojimo sustabdymo, kaupia informaciją apie atestuotas įmones ir informuoja apie jas visuomenę;

7.11. tvarko projektavimo ir statybos įmonių atestavimo registrą;

7.12. teikia ministrui pasiūlymus dėl apskrities viršininko administracijos Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos tarnybos viršininko paskyrimo.

 

Inspekcijos teisės

 

8. Inspekcija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:

8.1. nagrinėti nesutarimus tarp Lietuvos Respublikos teritorijos lygmens planavimo sąlygas parengusių institucijų ir planavimo organizatoriaus;

8.2. teisės aktų nustatytais atvejais nagrinėti ginčus teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros klausimais;

8.3. informuoti apskričių viršininkus apie pastebėtus įstatymų, kitų teisės aktų arba normatyvinių statybos dokumentų pažeidimus ir siūlyti juos pašalinti. Apskrities viršininko įsakymai, prieštaraujantys įstatymams ir kitiems teisės aktams, panaikinami Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo nustatyta tvarka;

8.4. gauti iš ministerijų, departamentų registrų tvarkytojų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldos ir kitų institucijų informaciją, kurios reikia šiuose nuostatuose nurodytoms funkcijoms vykdyti;

8.5. teikti pagal kompetenciją teritorijų planavimo ir statybos subjektams, statinių savininkams bei naudotojams privalomus reikalavimus pašalinti įstatymų, normų ar projektų pažeidimus;

8.6. surašyti nustatytąja tvarka administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas arba atitinkamų pažeidimų protokolus teikti teismui;

8.7. perduoti parengtinio tyrimo organams medžiagą dėl asmenų, padariusių šiurkščius teritorijų planavimo dokumentų, projektų arba normų pažeidimus, patraukimo baudžiamojon atsakomybėn;

8.8. reikalauti, kad planavimo organizatorius, rengėjas, derinanti institucija, padarinių vertintojas, kurių veikla tiriama, pasiaiškintų raštu ar žodžiu;

8.9. reikalauti papildomo teritorijų planavimo dokumento projekto derinimo ar ekspertizės;

8.10. reikalauti iš pareiškėjo (ginčo šalies), kad jis savo lėšomis samdytų vieną ar kelis ekspertus, kurie pateiktų nešališkas išvadas pateiktais klausimais;

8.11. pareikalauti iš statybos verslo įmonių ir statytojų, statančių savo jėgomis, atidengti konstrukcijas, išbandyti (ištirti) statinių pagrindą, medžiagas, konstrukcijas bei įrangą, jų lėšomis iškviesti ekspertus, taisyti projektus, jeigu pažeisti normatyvinių statybos dokumentų bei projektų reikalavimai arba iškilo deformacijos pavojus;

8.12. pareikalauti iš įmonių ir kitų savininkų bei naudotojų laikinai nutraukti gamybą ir nenaudoti statinių, jeigu yra akivaizdus pavojus, jog gali griūti konstrukcijos, ištikti įrangos avarija, gali būti užteršta aplinka arba žūti žmonės, kol šis pavojus nebus pašalintas;

8.13. sustabdyti statybą arba uždrausti naudoti statinius, jeigu tai daroma nesilaikant normatyvinių statybos dokumentų bei projektų;

8.14. tikrinti, ar į statybos vietą atgabentos medžiagos bei gaminiai atitinka projektų ir normatyvinių statybos dokumentų reikalavimus, ar yra jų kokybę liudijantys dokumentai, uždrausti arba apriboti standartų, techninių sąlygų arba projekto neatitinkančių medžiagų, gaminių bei dirbinių naudojimą;

8.15. tikrinti statybos techninių prižiūrėtojų, autorinės priežiūros vykdytojų ir statinių naudojimo priežiūros tarnybų techninę veiklą, teikti statytojams, savininkams ir naudotojams išvadas dėl šių specialistų kompetencijos, taip pat privalomus reikalavimus pašalinti jų padarytus normatyvinių statybos dokumentų bei teisės aktų pažeidimus;

8.16. reikalauti iš statinių savininkų ir naudotojų, kad jie:

8.16.1. laikytųsi statinių naudojimo normatyvinių dokumentų reikalavimų;

8.16.2. pastebėję statinių naudojimo reglamentų (taisyklių) pažeidimus arba avarijos (deformacijos) pavojų, atliktų neeilinę statinių apžiūrą arba užsakytų konstrukcijų ekspertizę ir imtųsi priemonių jų irimo, deformacijos bei griūčių pavojui pašalinti;

8.16.3. rengiamuose statinių rekonstravimo bei remonto projektuose numatytų atitvarų šilumos laidumo, triukšmo, vibracijos, elektromagnetinio lauko bei jonizuojančiojo spinduliavimo sumažinimą pagal galiojančias normas.

9. Pateikę valdininko pažymėjimą, inspekcijos darbuotojai turi teisę nekliudomai įeiti į įmonių, įstaigų, organizacijų (išskyrus slaptųjų) statybos teritorijas nepriklausomai nuo jų nuosavybės formos ir pagal kompetenciją apžiūrėti planuojamas teritorijas bei statinius (gyvenamąsias patalpas – tik teismo sprendimu arba įstatymų nustatyta tvarka).

 

Inspekcijos darbo organizavimas

 

10. Inspekcijai vadovauja viršininkas, kurį skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų statybos ir urbanistikos ministras.

Inspekcijos viršininkas pavaldus statybos ir urbanistikos ministrui.

11. Inspekcijos viršininkas:

11.1. organizuoja inspekcijos darbą ir atsako už jai pavestų funkcijų vykdymą;

11.2. tvirtina inspekcijos struktūrą ir etatus, nustato darbuotojų pareiginę algą ir priedus, neviršydamas inspekcijai nustatyto darbo apmokėjimo fondo lėšų;

11.3. įstatymų bei poįstatyminių aktų nustatyta tvarka priima į darbą ir atleidžia iš darbo inspekcijos viršininko pavaduotoją ir kitus darbuotojus;

11.4. nustato inspekcijos viršininko pavaduotojo ir kitų darbuotojų kompetencijos bei atsakomybės ribas, tvirtina jų pareigines instrukcijas;

11.5. skatina inspekcijos darbuotojus, skiria jiems drausmines nuobaudas;

11.6. veikia inspekcijos vardu, atstovauja jai visose valstybės valdžios ir valdymo institucijose, santykiuose su kitais juridiniais ir fiziniais asmenimis arba įgalioja tai daryti inspekcijos darbuotojus;

11.7. kasmet vasario mėnesį informuoja ministrą apie inspekcijos veiklą už praėjusius metus;

11.8. vykdo kitus jam suteiktus įgaliojimus.

12. Inspekcijos viršininko nesant, jo pareigas vykdo inspekcijos viršininko pavaduotojas, o kai nėra ir pavaduotojo – kitas inspekcijos viršininko įsakymu įgaliotas darbuotojas.

13. Inspekcijos valdininkai privalo būti Lietuvos Respublikos piliečiai, turėti darbo profilį atitinkantį aukštąjį išsilavinimą, mokėti valstybinę kalbą ir būti nustatyta tvarka atestuoti.

Teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą vykdantys specialistai atestuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais.

14. Inspekcijos valdininkai turi valdininko tarnybinius pažymėjimus.

15. Inspekcijos valdininkai įstatymų nustatyta tvarka atsako už pareiginėse instrukcijose numatytų pareigų nevykdymą ir neteisingą jiems suteiktų teisių panaudojimą bei įgaliojimų viršijimą, taip pat už valstybės ir komercinių paslapčių, sužinotų vykdant tarnybines pareigas, paskelbimą ar perdavimą fiziniams asmenims.

16. Skundus dėl inspekcijos darbuotojų veiksmų ir neveiklumo nagrinėja inspekcijos viršininkas, o dėl inspekcijos viršininko veiksmų – ministras arba teismas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

17. Inspekcija reorganizuojama arba likviduojama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu nustatyta biudžetinių įstaigų reorganizavimo ir likvidavimo tvarka.

 

Ginčų sprendimas

 

18. Inspekcija pagal savo kompetenciją įstatymų nustatyta tvarka sprendžia ginčus dėl statinių projektavimo, statinių statybos, jų atidavimo naudoti, statinių naudojimo, nugriovimo ir statybos bei teritorijų planavimo valstybinės priežiūros.

 

Lėšų šaltiniai ir jų naudojimo tvarka

 

19. Inspekcija finansuojama iš valstybės biudžeto. Skirtos lėšos naudojamos pagal inspekcijos viršininko (asignavimų valdytojo) patvirtintas išlaidų sąmatas, neviršijant Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintų bendrųjų asignavimų ir laikantis Finansų ministerijos nustatytų finansavimo taisyklių ir iždo procedūrų.

Inspekcija gali turėti ir nebiudžetinių lėšų, gautų iš juridinių ir fizinių asmenų už paslaugas, teikiamas ir apmokamas pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytą tvarką. Jos naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais nustatyta tvarka.

 

Finansinės veiklos kontrolė

 

20. Inspekcijos finansinė veikla kontroliuojama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

Darbo apmokėjimo tvarka

 

21. Už darbą apmokama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta darbo apmokėjimo tvarka.

_____________