MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL LAISVAJAME SANDĖLYJE LAIKOMŲ PREKIŲ INVENTORIZACIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. gruodžio 23 d. Nr. 1B-1130

Vilnius

 

Vadovaudamasis Laisvųjų sandėlių įstatymo (Žin., 2000, Nr. 86-2615) 5 straipsnio 8 dalies 7 punktu bei 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugpjūčio 20 d. nutarimo Nr. 1009 „Dėl Lietuvos Respublikos laisvųjų sandėlių įstatymo įgyvendinimo“ (Žin., 2001, Nr. 73-2578) 2.1.2 punktu bei Tarptautinės muitinės procedūrų supaprastinimo ir suderinimo konvencijos ir jos E.3 priedo dėl muitinės sandėlių, sudarytos 1973 m. gegužės 18 d. Kiote bei ratifikuotos Lietuvos Respublikos įstatymu dėl Tarptautinės muitinės procedūrų supaprastinimo ir suderinimo konvencijos ir jos E.3 priedo dėl muitinės sandėlių ratifikavimo (Žin., 2002, Nr. 126-5729), 5 punktu:

1. Tvirtinu pridedamas Laisvajame sandėlyje laikomų prekių inventorizacijos taisykles.

2. Pavedu:

2.1. šio įsakymo vykdymą kontroliuoti direktoriaus pavaduotojui J. Miškiniui ir teritorinių muitinių viršininkams;

2.2. Muitų teisės derinimo skyriui (Š. Avižienis) šį įsakymą paskelbti oficialiame leidinyje „Valstybės žinios“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                             RIMUTIS KLEVEČKA

 


PATVIRTINTA

Muitinės departamento direktoriaus

2003 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1B-1130

 

LAISVAJAME SANDĖLYJE LAIKOMŲ PREKIŲ INVENTORIZACIJOS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Laisvajame sandėlyje laikomų prekių inventorizacijos taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja prekių, laikomų laisvuosiuose sandėliuose (toliau – prekės), inventorizacijos tvarką.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Inventorizacija – muitinės taikoma laisvojo sandėlio veiklos priežiūros priemonė, atliekama tikrinant laisvajame sandėlyje laikomas prekes ir faktiškai rastus prekių likučius lyginant su laisvajame sandėlyje laikomų prekių apskaitos duomenimis.

Materialiai atsakingas asmuo – laisvojo sandėlio steigėjo darbuotojas, su kuriuo sudaryta raštiška visiškos materialinės atsakomybės už patikėtų jam saugoti prekių išsaugojimą sutartis.

Inventorizavimo aprašas – inventorizacijos faktą patvirtinantis dokumentas, turintis Taisyklių 17–20 punktuose nurodytus rekvizitus.

3. Teritorinė muitinė, kurios veiklos zonoje veikia laisvasis sandėlis (toliau – teritorinė muitinė), vykdydama laisvojo sandėlio muitinės priežiūrą, be teisės aktų nustatyta tvarka atliekamo į laisvąjį sandėlį padedamų, iš jo išduodamų ir jame saugomų prekių muitinio tikrinimo, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos laisvųjų sandėlių įstatymo 5 straipsnio 8 dalies 7 punktu, turi teisę atlikti ir laisvajame sandėlyje laikomų prekių inventorizaciją.

4. Kai atšaukiamas leidimas steigti laisvąjį sandėlį ir jo veikla nutraukiama, prekės inventorizuojamos pagal Muitinės departamento direktoriaus įsakymo dėl leidimo steigti laisvąjį sandėlį atšaukimo įsigaliojimo dienos būklę. Nustačius grobimo (plėšimo, vagystės), piktnaudžiavimo faktus arba prekių gedimą (pagal nustatymo dienos būklę), dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių poveikio (pagal nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių poveikio pasibaigimo dienos būklę) inventorizuojama prekių dalis, likusi po nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių poveikio, grobimo (plėšimo, vagystės), piktnaudžiavimo fakto arba prekių gedimo nustatymo. Teritorinės muitinės viršininkas gali pavesti atlikti inventorizaciją ir dėl kitų priežasčių, kai tai būtina vykdant laisvojo sandėlio muitinės priežiūrą (pvz., kilus abejonių, ar tinkamai tvarkoma laisvajame sandėlyje laikomų prekių apskaita).

5. Priklausomai nuo inventorizacijos tikslų inventorizuojamos visos inventorizacijos metu laisvojo sandėlio teritorijoje esančios prekės – ir įtrauktos į laisvajame sandėlyje laikomų prekių apskaitą, tvarkomą laisvojo sandėlio steigėjo suderinta su teritorine muitine tvarka (toliau – prekių apskaita), ir dėl kokių nors priežasčių į ją neįtrauktos – arba tam tikra jų dalis.

6. Teritorinės muitinės viršininkas atsako už inventorizacijos organizavimą ir atlikimą bei inventorizacijos dokumentų įforminimą ir išsaugojimą.

 

II. PASIRENGIMAS INVENTORIZACIJAI

 

7. Inventorizacija atliekama vadovaujantis teritorinės muitinės viršininko įsakymu, kuriame nurodomi inventorizacijos komisijos pirmininko ir narių vardai, pavardės, pareigos, jai pavedama laiku ir tinkamai atlikti inventorizaciją pagal įsakyme nurodytos dienos būklę, nurodoma, ar inventorizuoti visas inventorizacijos metu laisvojo sandėlio teritorijoje esančias prekes, ar tam tikrą jų dalį, nurodomas inventorizacijos pradžios ir pabaigos laikas, įpareigojama šį faktą įforminti dokumentais, nurodoma, kokiam teritorinės muitinės struktūriniam padaliniui inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas inventorizavimo aprašas. Jeigu inventorizacija atliekama šių taisyklių 4 punkte nurodytais atvejais, įsakyme nurodyta diena, pagal kurios būklę atliekama inventorizacija, turi sutapti su 4 punkte nurodyta diena, pagal kurios būklę atitinkamais atvejais turi būti inventorizuojamos prekės.

8. Inventorizacijos komisiją turi sudaryti ne mažiau kaip du nariai, įskaitant pirmininką.

 

III. PREKIŲ INVENTORIZACIJA

 

9. Muitinės pareigūnai, prieš pradėdami inventorizaciją, turi informuoti laisvojo sandėlio steigėją arba jo įgaliotą asmenį apie inventorizacijos laiką ir tikslus.

10. Muitinės pareigūnams inventorizuojant prekių likučius natūra privalo dalyvauti materialiai atsakingas asmuo (asmenys), o jeigu pageidauja – ir laisvojo sandėlio steigėjas arba jo įgaliotas asmuo.

11. Jeigu laisvajame sandėlyje laikomų prekių apskaita tvarkoma kompiuterizuotu būdu, laisvojo sandėlio savininkas ar jo įgaliotas asmuo inventorizacijos komisijai jos prašymu privalo pateikti inventorizuojamų prekių aprašą, sudarytą pagal prekių apskaitos duomenis, atitinkančius inventorizacijos dienos būklę.

12. Jeigu inventorizuojamos prekės nebaigiamos inventorizuoti per vieną dieną, išėjus inventorizacijos komisijai laisvojo sandėlio patalpos turi būti antspauduojamos inventorizacijos komisijos pirmininko numeriniu spaudu arba plombuojamos Muitinės departamento nustatyto pavyzdžio muitinės plombomis. Pasibaigus darbo dienai patikrintų prekių inventorizavimo aprašai paliekami toje patalpoje, kurioje saugomos prekės. Kitą dieną materialiai atsakingi asmenys ir inventorizacijos komisija į patalpas įeina tik kartu su komisijos pirmininku, prieš tai patikrinę, ar nepažeistas spaudas, kuriuo buvo antspauduotos patalpos, ir (arba) uždėtos plombos.

13. Prireikus inventorizacijos metu prekės gali būti priimamos į laisvąjį sandėlį bei iš jo išduodamos. Tai atliekama inventorizacijos komisijos akivaizdoje, priimtos bei išduotos prekės įrašomos į atskirus inventorizavimo aprašus.

14. Prekės į inventorizavimo aprašus įrašomos pagal prekių apskaitoje vartojamus jų pavadinimus ir matavimo vienetus.

 

IV. INVENTORIZACIJOS ĮFORMINIMAS

 

15. Inventorizavimui įforminti sudaromi inventorizavimo aprašai, kurie aiškiai ir įskaitomai surašomi ranka arba techninėmis priemonėmis.

16. Visos inventorizacijos metu patikrintos ir suskaičiuotos laisvojo sandėlio teritorijoje esančios prekės įrašomos į inventorizavimo aprašus, kuriuose nurodomi Taisyklių 17 punkte išvardyti inventorizuojamų prekių duomenys.

17. Inventorizavimo aprašo privalomieji rekvizitai yra: inventorizaciją atliekančios teritorinės muitinės pavadinimas; dokumento pavadinimas (inventorizavimo aprašas); laisvojo sandėlio steigėjo pavadinimas ir kodas iš Lietuvos Respublikos įmonių rejestro; laisvojo sandėlio adresas ir leidimo steigti laisvąjį sandėlį numeris; inventorizavimo aprašo sudarymo pradžios ir pabaigos datos; įrašo eilės numeris; inventorizuojamų prekių pavadinimas, kodas pagal Kombinuotąją prekių nomenklatūrą, matavimo vienetas; prekių apskaitos dokumentuose arba laisvojo sandėlio savininko ar jo įgalioto asmens pateiktame inventorizuojamų prekių apraše nurodytas ir faktiškai rastas prekių kiekis bei šių kiekių skirtumas (jeigu jis nustatytas); inventorizacijos komisijos narių ir materialiai atsakingų asmenų vardai, pavardės, pareigos ir parašai.

18. Inventorizuojant prekes, surašomi trys inventorizavimo aprašo egzemplioriai. Pirmasis egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas į teritorinę muitinę, antrasis – laisvojo sandėlio steigėjui (jo įgaliotam asmeniui), trečiasis – materialiai atsakingam asmeniui.

19. Kiekvieno inventorizavimo aprašo lapo apačioje skaitmenimis ir žodžiais turi būti nurodomas faktiškai laisvojo sandėlio teritorijoje rastų ir atitinkamame lape nurodytų prekių kiekis natūriniais matavimo vienetais (susumavus inventorizavimo lape nurodytų prekių kiekius natūriniais matavimo vienetais) bei žodžiais nurodomas paskutiniojo įrašo eilės numeris. Neužpildytos inventorizavimo aprašo lapo eilutės perbraukiamos. Paskutinio inventorizavimo aprašo lapo apačioje skaitmenimis ir žodžiais nurodomas paskutiniojo įrašo eilės numeris bei visų faktiškai laisvojo sandėlio teritorijoje rastų prekių kiekis natūriniais matavimo vienetais (susumavus visuose, įskaitant ir paskutinį, inventorizavimo aprašo lapuose nurodytus prekių kiekius natūriniais matavimo vienetais).

20. Kiekvieną inventorizavimo aprašo egzempliorių pasirašo visi inventorizacijos komisijos nariai ir materialiai atsakingi asmenys.

Jeigu materialiai atsakingas asmuo (asmenys) turi pretenzijų, komisija turi perskaičiuoti (persverti, permatuoti) inventorizuojamas prekes. Jeigu ir po kartotinio patikrinimo materialiai atsakingas asmuo (asmenys) atsisako pasirašyti inventorizavimo aprašą, tai turi būti nurodyta inventorizavimo apraše. Šiuo atveju jis (jie) turi raštu paaiškinti atsisakymo priežastis ir pasirašyti šį paaiškinimą, kuris pridedamas prie inventorizavimo aprašo.

21. Klaidas inventorizavimo apraše galima taisyti tik inventorizacijos metu. Taisymai visuose inventorizavimo aprašo egzemplioriuose turi būti paaiškinti ir asmeniškai pasirašyti tų pačių asmenų, kurie sudarė ir pasirašė tą aprašą (inventorizacijos komisijos narių ir materialiai atsakingų asmenų).

22. Inventorizacijos metu nustačiusi prekių apskaitos duomenų ir faktiškai rastų prekių kiekių neatitikimus, inventorizacijos komisija turi teisę pareikalauti iš materialiai atsakingų asmenų rašytinių paaiškinimų dėl visų nustatytų trūkumų ir (arba) pertekliaus, kurie pridedami prie inventorizavimo aprašo, o iš laisvojo sandėlio savininko ar jo įgalioto asmens – nedelsiant patikslinti prekių apskaitos duomenis pagal inventorizacijos rezultatus.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

23. Inventorizacijos komisijos pirmininkas teikia teritorinės muitinės viršininkui siūlymus, kokios teisės aktų nurodytos priemonės taikytinos dėl inventorizacijos metu nustatytų neatitikimų.

24. Už inventorizacijos metu nustatytus teisės aktų pažeidimus laisvojo sandėlio savininkas atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

25. Skundai dėl šių taisyklių taikymo nagrinėjami Muitinės kodekso nustatyta tvarka.

26. Inventorizacijos dokumentai (inventorizavimo aprašai su paaiškinimais (jeigu tokie yra) teritorinėje muitinėje tvarkomi ir saugomi atskiroje byloje raštvedybos taisyklių nustatyta tvarka.

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministrė

Dalia Grybauskaitė

______________