Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ ĮSTATYMO 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2148
2008 m. sausio 16 d. Nr. 42
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2007 m. lapkričio 21 d. sprendimo Nr. 1921 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo 21 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XP-2148 dėl šių priežasčių:
1. Pasiūlymas kompensuoti sunkaus ir vidutinio neįgalumo vaikų tėvams šių vaikų slaugymo naštą išankstinėmis senatvės pensijomis neatitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės vykdomos žmonių su negalia socialinės integracijos politikos tikslų ir pagrindinių prioritetų. Įgyvendindama savo programinius dokumentus – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programą, kuriai Lietuvos Respublikos Seimas pritarė 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemones, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273), Nacionalinę žmonių su negalia socialinės integracijos 2003–2012 metais programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 7 d. nutarimu Nr. 850 (Žin., 2002, Nr. 57-2335), – Lietuvos Respublikos Vyriausybė pastaraisiais metais nuosekliai reformuoja valstybės paramos neįgaliesiems ir jų šeimoms (slaugytojams) sistemą. Vienas iš reformos šioje srityje tikslų – teikti valstybės pagalbą žmonėms su negalia ir jų šeimoms (slaugytojams) neįgaliųjų slaugymo laikotarpiu. Todėl:
1.1. Siekiant kiek įmanoma sumažinti žmonių su negalia slaugymo naštą jų šeimoms (slaugytojams), tobulinama socialinių paslaugų sistema, modernizuojamos šių paslaugų teikimo formos, ypač daug dėmesio skiriama nestacionarių paslaugų, kurios sudaro galimybę gauti reikiamą socialinę pagalbą bendruomenėje ir neapsigyvenant socialinės globos įstaigoje, plėtrai. Itin rūpinamasi socialinių paslaugų teikimu dienos centruose, tarp jų – ir vaikų; ne veltui sparčiai gausėja vaikų dienos centrų (2001–2007 metų laikotarpiu vaikų dienos centrų pagausėjo 5 kartus). Didinamas ir Socialinių paslaugų infrastruktūros plėtros programos finansavimas: 2008 metais šiai programai numatyta skirti 6,5 mln. litų.
1.2. Siekiant kompensuoti žmonių su negalia slaugymo išlaidas, įvairiomis finansinės ir techninės pagalbos priemonėmis tenkinami specialieji neįgaliųjų poreikiai. Antai sunkaus neįgalumo vaikams, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis, kartu su 2 valstybinių socialinio draudimo bazinių pensijų (toliau vadinama – bazinė pensija; nuo 2008 m. sausio 1 d. bazinės pensijos dydis – 316 litų) dydžio šalpos pensija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 632 litai) priklauso 2,5 bazinės pensijos dydžio slaugos išlaidų tikslinė kompensacija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 790 litų). Sunkaus neįgalumo vaikams, kuriems specialusis nuolatinės slaugos poreikis nenustatytas, kartu su nurodyto dydžio šalpos pensija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 632 litai) priklauso bazinės pensijos dydžio priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 316 litų). Vidutinio neįgalumo vaikams kartu su 1,5 bazinės pensijos dydžio šalpos pensija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 474 litai) priklauso 0,5 bazinės pensijos dydžio priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinė kompensacija (nuo 2008 m. sausio 1 d. – 158 litai). Nurodytosios išmokos mokamos vienam iš neįgalaus vaiko tėvų (įtėvių), globėjui arba rūpintojui.
1.3. Šalia kitų neįgaliems vaikams ir jų šeimoms teikiamų techninės pagalbos priemonių, kompensacijų ir lengvatų, pasiūlyta, kad šeimoms, auginančioms neįgalų vaiką iki 18 metų, kuriam nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis, būtų sudarytos sąlygos vieną kartą per 6 metus gauti iki 32 minimalaus gyvenimo lygio dydžių lengvųjų automobilių įsigijimo ir jų techninio pritaikymo išlaidų kompensaciją (4160 litų). Šiam tikslui buvo parengtas ir Lietuvos Respublikos Seimui pateiktas svarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (Nr. XP-2456).
1.4. Siekiant, kad dėl neįgaliųjų slaugymo nesumažėtų būsimosios jų slaugytojų pensinės garantijos, nesukakę senatvės pensijos amžiaus vienas iš neįgalaus vaiko, kuriam nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis, tėvų (įtėvių), globėjas arba rūpintojas buvo privalomai draudžiamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis valstybiniu socialiniu pensijų draudimu pagrindinei pensijos daliai. Lietuvos Respublikos Seimas 2007 m. gruodžio 20 d. priėmė Lietuvos Respublikos Vyriausybės inicijuotą Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 21, 29, 31, 36, 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymą (Žin., 2007, Nr. 138-5651), pagal kurį nuo 2008 m. sausio 1 d. šie asmenys privalomai draudžiami visai pensijai ir nedarbo socialiniu draudimu.
2. Senatvės pensijos amžiaus sumažinimas vienai asmenų kategorijai prieštarautų visų (dabartinių ir būsimųjų) pensininkų lygiateisiškumo principui. Visiems asmenims, dirbantiems pagal darbo sutartį, narystės ar tarnybos pagrindu, nustatytas vienodas valstybinio socialinio pensijų draudimo įmokų tarifas, todėl skiriant valstybines socialinio draudimo pensijas būtina taikyti tokias pat sąlygas (vienodus tiek senatvės pensijos amžiaus, tiek valstybinio socialinio pensijų draudimo stažo reikalavimus).
3. Dėl mažesnio senatvės pensijos amžiaus ir atitinkamai mažesnio valstybinio socialinio pensijų draudimo stažo slaugytojų valstybinės socialinio draudimo senatvės pensijos būtų mažesnės ir neužtikrintų gyvenimui pakankamų pajamų.