Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO 14, 16, 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2852 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO 7, 20, 32, 36, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-2853
2011 m. birželio 8 d. Nr. 669
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. gegužės 6 d. sprendimo Nr. SV-S-1139 6 ir 7 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 14, 16, 60 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-2852 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIP-2852) ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7, 20, 32, 36, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-2853 (toliau – įstatymo projektas Nr. XIP-2853) dėl šių priežasčių:
1. Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 68-2774) 2 straipsnyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija yra Lietuvos Respublikos Konstitucijoje numatyta nuolatinė aukščiausioji rinkimų ir referendumų organizavimo bei vykdymo valstybės institucija. Referendumų principai, rūšys, jų inicijavimo, paskelbimo, organizavimo ir vykdymo tvarka nustatyti Lietuvos Respublikos referendumų įstatyme (Žin., 2002, Nr. 64-2570). Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 9 straipsnio 1 dalyje numatytas tik Tautos referendumas, kuriuo sprendžiami „svarbiausi Valstybės bei Tautos gyvenimo klausimai“.
Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (Žin., 1994, Nr. 55-1049; 2008, Nr. 113-4290) 36 straipsnio 1 dalyje nustatyta vietos gyventojų teisė pareikšti savo nuomonę viešųjų savivaldybės reikalų tvarkymo klausimais dalyvaujant vietos gyventojų apklausoje. Taigi vietos gyventojų apklausose konsultuojamasi tik dėl tam tikro teritorijos administracinio vieneto – savivaldybės – viešųjų reikalų tvarkymo.
Todėl įstatymo projekto Nr. XIP-2853 tikslas – vietos gyventojų apklausų organizavimą ir vykdymą perduoti Vyriausiajai rinkimų komisijai ir jos pirmininkui ir įstatymo projekto Nr. XIP-2852 pasiūlymas išplėsti savivaldybių rinkimų komisijų ir apylinkių rinkimų komisijų įgaliojimus – pavesti joms apklausų organizavimo ir vykdymo funkciją, kai apklausų diena sutampa su savivaldybių tarybų rinkimų diena, neatitinka šių komisijų paskirties ir įgaliojimų, nes apklausa savo esme ir apklausos teisinėmis pasekmėmis netapati rinkimams ir referendumui.
2. Lietuvos Respublikos Konstitucijos 119 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad savivaldos teisė įgyvendinama per atitinkamas savivaldybių tarybas. Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d. ir 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimuose konstatuota, kad „Konstitucijoje savivaldybėmis (arba vietos savivaldybėmis) yra vadinamos valstybės teritorijos administracinių vienetų bendruomenės – teritorinės bendruomenės. Savivaldos teisė neatsiejama nuo institucijų, per kurias ši teisė yra įgyvendinama. <...> sąvoka „savivaldos institucijos“ išreiškia administracinių vienetų teritorinių bendruomenių atitinkamų institucijų konstitucinę paskirtį: tai yra institucijos, per kurias įgyvendinama atitinkamų bendruomenių savivaldos teisė“.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 33 straipsnio 1 dalyje inter alia nustatyta, kad piliečiai turi teisę dalyvauti valdant savo šalį tiek tiesiogiai, tiek per demokratiškai išrinktus tautos atstovus. Vienintelė tiesioginio dalyvavimo (tiesioginės demokratijos) forma, įtvirtinta Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, yra referendumas, kuriame, kaip minėta, sprendžiami svarbiausi Valstybės bei Tautos, taigi ne vietos savivaldos ar vietos bendruomenės gyvenimo klausimai.
Savivaldos teisė įgyvendinama atstovaujamosios demokratijos forma ir šią teisę įgyvendina demokratiškai išrinkti atstovai – savivaldybės taryba. Gyventojų dalyvavimo vietos valdyme formos gali būti labai įvairios (dalyvauti rengiant ir svarstant sprendimų projektus, apklausas, susirinkimus, sueigas, nagrinėjant viešas peticijas), gyventojų nuomonė gali (ir turi) daryti įtaką savivaldybės institucijų sprendimams, tačiau gyventojai negali perimti savivaldybės tarybos išimtinių įgaliojimų – priimti sprendimų pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų nustatytą kompetenciją.
Privalomas apklausų rezultatų įteisinimas sumenkintų išrinktųjų atstovų, kurie turi teritorinės bendruomenės mandatą, svarbą; pažeistų atstovaujamosios demokratijos principą; politinėms partijoms būtų ribojama galimybė nuosekliai įgyvendinti programines nuostatas; sumažėtų savivaldybių institucijų atsakomybė, nes savivaldybių tarybos nebūtų atsakingos už savivaldybių tarybos sprendimų, priimtų apklausos rezultatų pagrindu, padarinius. Taigi įstatymo projekto Nr. XIP-2853 tikslas – apklausas padaryti privalomas tai savivaldybei, kurioje rengiama apklausa, nepagrįstas.
3. Įstatymų projektų siūlomas teisinis reguliavimas susijęs su papildomu Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes, jeigu apklausos funkcija būtų perduota Vyriausiajai rinkimų komisijai, savivaldybių rinkimų komisijoms ir apylinkių rinkimų komisijoms, didėtų šių komisijų išlaidos, taigi šiame nutarime nurodytų įstatymų projektų aiškinamųjų raštų teiginys, kad įstatymams įgyvendinti nereikės papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, nepagrįstas.