LIETUVOS RESPUBLIKOS PREZIDENTAS

 

D E K R E T A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO PRIIMTŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS PROKURATŪROS ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PROKURATŪROS ĮSTATYMO ĮGYVENDINIMO“ GRĄŽINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMUI PAKARTOTINAI SVARSTYTI

 

1994 m. rugpjūčio 9 d. Nr. 374

Vilnius

 

Susipažinęs su Lietuvos Respublikos Seimo priimtais Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymu ir Lietuvos Respublikos įstatymu „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“, pateiktais pasirašyti ir oficialiai paskelbti, konstatuoju:

Prokuratūros įstatymo 11 straipsnio trečiojoje ir penktojoje dalyse nustatoma, kad Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą skiria ir atleidžia Lietuvos Respublikos Seimas Respublikos Prezidento teikimu, o generalinio prokuroro pavaduotojus skiria ir atleidžia Lietuvos Respublikos Seimas generalinio prokuroro teikimu.

Tačiau Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67 straipsnio penktajame punkte nustatyta, kad Seimas steigia įstatymo numatytas valstybės institucijas bei skiria ir atleidžia jų vadovus.

Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ 1 straipsnyje teigiama, kad Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra nėra naujai steigiama, o tik reorganizuojama.

Be to, priskyrimas Seimo kompetencijai skirti ir atleisti generalinio prokuroro pavaduotojus, kurių įgaliojimai Prokuratūros įstatyme nėra konkrečiai apibrėžti, šiuo atveju negali būti pripažintas pagrįstu.

Konstitucijos 84 straipsnis nustato išsamų sąrašą tų valstybės institucijų vadovų kandidatūrų, kurias Respublikos Prezidentas teikia Seimui. Jame generalinio prokuroro kandidatūra neminima.

Šios aplinkybės kelia rimtas abejones, ar Prokuratūros įstatymo 11 straipsnio trečiosios ir penktosios dalies nuostatos atitinka Lietuvos Respublikos Konstituciją.

Būtina taip pat pažymėti, kad Lietuvos Respublikos Seimas 1993 m. gruodžio 14 d. priėmė nutarimą „Dėl Teisinės sistemos reformos metmenų ir jų įgyvendinimo“, kuriuo pritarė Teisinės sistemos reformos metmenims, o 1994 m. gegužės 31 d. priėmė Lietuvos Respublikos Teismų įstatymą. Ir Teisinės sistemos reformos metmenyse, ir Teismų įstatyme įtvirtinta nuostata, jog Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą ir jo pavaduotojus skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas.

Be pakankamo pagrindo Prokuratūros įstatymo 8 straipsnio pirmojoje dalyje nenumatyta teismo (teisėjo) teisė iškelti baudžiamąją bylą prokuratūros pareigūnui, o 11 straipsnio ketvirtojoje dalyje – apriboti generalinio prokuroro atleidimo pagrindai.

Prokuratūros įstatymo 31 straipsnio pirmosios dalies 1 ir 2 punktų teiginiai nėra teisiškai pamatuoti prokuratūros vykdomų funkcijų požiūriu.

Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ nuostata dėl dabar dirbančio generalinio prokuroro įgaliojimų termino nėra pagrįsta.

Įvertinęs nurodytus esminius trūkumus darau išvadą, kad Prokuratūros įstatymas ir įstatymas „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ negali būti pasirašytas ir oficialiai paskelbtas, ir turi būti grąžinti Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti.

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 71 straipsnio pirmąja dalimi:

1. Grąžinu Lietuvos Respublikos Seimui pakartotinai svarstyti Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymą ir Lietuvos Respublikos įstatymą „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“.

2. Teikiu šias Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo ir Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ pataisas ir papildymus:

1) Prokuratūros įstatymo 8 straipsnio pirmąją dalį papildyti žodžiais „ir teismas(teisėjas)“;

2) Prokuratūros įstatymo 11 straipsnio trečiąją, ketvirtąją ir penktąją dalis išdėstyti taip:

3. Generalinį prokurorą septyneriems metams skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas.

4. Generalinis prokuroras gali būti atleistas iš pareigų įstatymo nustatyta tvarka šiais atvejais:

1) savo noru;

2) pasibaigus įgaliojimų terminui;

3) dėl sveikatos būklės;

4) sulaukęs 65 metų arba dėl išėjimo į pensiją;

5) išrinkus į kitas pareigas arba jo sutikimu perkėlus į kitą darbą;

6) jei savo poelgiu pažemino prokuroro vardą;

7) jei įsiteisėja jį apkaltinęs teismo nuosprendis.

5. Generalinio prokuroro pavaduotojus skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas generalinio prokuroro teikimu.“

3) Prokuratūros įstatymo 21 straipsnio antrojoje dalyje išbraukti žodžius „Lietuvos Respublikos Seimui“ ir vietoj jų įrašyti žodžius „Respublikos Prezidentui“;

4) Prokuratūros įstatymo 31 straipsnio pirmosios dalies 1 ir 2 punktus išbraukti, o 3 ir 4 punktus laikyti 1 ir 2 punktais;

5) Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ 2 straipsnyje išbraukti žodžius „1994 m. gruodžio 31 d.“ ir vietoj jų įrašyti žodžius „paskyrus Lietuvos Respublikos generalinį prokurorą prie Lietuvos Aukščiausiojo Teismo“;

6) Įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo įgyvendinimo“ 3 straipsnyje išbraukti žodžius „1994 m. liepos 20 d.“ ir vietoj jų įrašyti Prokuratūros įstatymo priėmimo po jo pakartotinio svarstymo Lietuvos Respublikos Seime datą.

 

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                       ALGIRDAS BRAZAUSKAS

______________