LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOJO VALSTYBINIO DARBO INSPEKTORIAUS
Į S A K Y M A S
DĖL DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS SRITIES MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO, ATNAUJINIMO (KEITIMO) ORGANIZAVIMO IR VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2013 m. balandžio 5 d. Nr. V-139
Vilnius
Vadovaudamasis Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2013 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. A1-8 (Žin., 2013, Nr. 4-142):
1. T v i r t i n u Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2011 m. birželio 29 d. įsakymą Nr. V-142 „Dėl Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2011, Nr. 83-4075).
3. P a v e d u:
3.1. VDI Planavimo ir veiklos stebėsenos skyriaus vedėjui organizuoti šio įsakymo paskelbimą oficialiajame leidinyje „Valstybės žinios“;
3.2. VDI Komunikacijos skyriaus vedėjui organizuoti šio įsakymo paskelbimą VDI išorės ir vidinėje interneto svetainėse;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2013 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. V-139
DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS SRITIES MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO, ATNAUJINIMO (KEITIMO) ORGANIZAVIMO IR VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų (toliau – mokymo programų) rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) organizuojamo darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) ir vertinimo apimtis, kriterijus, sąlygas bei tvarką.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 89-4039) 6 straipsnio 17 punkto, Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2013 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. A1-8 (Žin., 2013, Nr. 4-142), nuostatomis.
3. Šiame apraše vartojamos sąvokos:
Mokymo programų rengėjai – profesinio mokymo teikėjas, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės juridinis asmuo arba kita juridinio asmens statuso neturinti organizacija bei jų padaliniai.
Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatyme (Žin., 2003, Nr. 70-3170), Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804), Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatyme (Žin., 1997, Nr. 98-2478; 2007, Nr. 43-1627), Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašo ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
II. MOKYMO PROGRAMOS IR PATEIKIMAS
4. Aprašas apima šias trumpąsias formaliojo mokymo programas iš darbuotojų saugos ir sveikatos srities:
5. Mokymo programos rengėjas teikia VDI mokymo programos projekto elektroninę (Word formatu) versiją elektroniniu paštu arba kompiuterine laikmena ir 1 spausdintinį pasirašytą egzempliorių vertinimui. Turintys kvalifikuotą elektroninį parašą gali siųsti mokymo programą VDI elektroniniu adresu dsspaslaugos@vdi.lt.
III. MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO, PERŽIŪROS IR ATNAUJINIMO (KEITIMO) ORGANIZAVIMAS
6. VDI Planavimo ir veiklos stebėsenos (toliau – PVS) skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų peržiūrą, rengimą ir atnaujinimą:
6.1. koordinuoja (priima informaciją iš mokymo įstaigų, darbdavių dėl mokymo programų keitimo poreikio, siūlo atnaujinti, rengti naujas programas) mokymo programų rengimą, peržiūrėjimą ir atnaujinimą;
6.2. peržiūri mokymo programas ir, jeigu reikia, organizuoja jų atnaujinimą ar atnaujina, arba rengia mokymo programas, išskyrus nurodytas šio Aprašo 4.4–4.6 punktuose;
6.3. teikia tvirtinti Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui (toliau – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius) naujų bei peržiūrėtinų/atnaujintinų mokymo programų planą ateinantiems biudžetiniams metams iki einamųjų metų gruodžio 1 d.;
7. VDI Techninės saugos skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų peržiūrą, rengimą ir atnaujinimą:
7.1. peržiūri Aprašo 4.4–4.6 punktuose nurodytas mokymo programas ir iki einamųjų metų lapkričio 15 d. teikia rašytinę informaciją PVS skyriui apie naujų mokymo programų rengimo, esamų peržiūrėjimo ir atnaujinimo poreikį;
8. Mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planai gali būti koreguojami:
8.1. kai metų eigoje iškyla iš anksto nenumatyti darbo rinkos dalyvių poreikiai operatyviai parengti atitinkamą mokymo programą, taip pat įsigaliojus naujiems teisės aktams ar jų pataisoms;
9. Mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planai skelbiami VDI interneto svetainėje, siekiant supažindinti mokymo programų rengėjus su galimybe dalyvauti mokymo programų rengimo, atnaujinimo procese, teikti pasiūlymus dėl mokymo programų atnaujinimo ir rengimo.
10. Siekiant sudaryti galimybę programų rengimo, atnaujinimo procese dalyvauti mokymo programų rengėjams panaudojant savo ar kitas lėšas, VDI interneto svetainėje skelbiamas planuojamų parengti naujų ar reikalingų atnaujinti mokymo programų, pagal nustatytą poreikio planą, sąrašas. Tokiu atveju VDI nustato datą, iki kurios priimami naujų ar atnaujinamų mokymo programų projektai vertinimui. Mokymo programų rengėjai gali teikti siūlymus dėl naujų mokymo programų rengimo ar esamų atnaujinimo, neįtrauktų į VDI mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planus.
11. Mokymo programų rengėjai (įskaitant ir mokymo programų atnaujinimą) vadovaujasi Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašo, Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. V-1435 (Žin., 2010, Nr. 105-5436), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendraisiais nuostatais, šio Aprašo 1 priede nustatytais reikalavimais.
IV. MOKYMO PROGRAMŲ VERTINIMO ORGANIZAVIMAS
12. VDI iš mokymo programų rengėjo gauta mokymo programa įvertinama per dvidešimt darbo dienų nuo jos gavimo datos.
13. VDI PVS skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų vertinimą:
13.1. vertina pagal kompetenciją ir teikia vertinimui kitiems VDI administracijos skyriams pagal kompetenciją mokymo programas;
13.3. teikia teigiamai įvertintų mokymo programų išvadą pasirašyti vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administruojamą sritį;
14. VDI administracijos skyrius (-iai) pagal kompetenciją, gavęs iš VDI PVS skyriaus mokymo programas, atlieka šių programų vertinimą per 14 darbo dienų ir vertinimo rezultatus perduoda VDI PVS skyriui.
15. Mokymo programos vertinamos vadovaujantis Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašo, Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendraisiais nuostatais, šio Aprašo V skyriuje ir 2 priede nurodytais mokymo programų vertinimo kriterijais.
16. VDI PVS skyrius parengia ir užpildo Aprašo 3 priede nurodytą mokymo programos vertinimo išvados formą bei:
16.1. teigiamai įvertintas (šio Aprašo 17.1 punkte nurodyta išvada) trumpąsias formaliojo mokymo programas teikia tvirtinti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai;
16.2. neigiamai įvertintas (šio Aprašo 17.2 ir 17.3 punktuose nurodytos išvados) trumpąsias formaliojo mokymo programas VDI PVS skyrius grąžina mokymo programos rengėjui, kartu pateikdamas nepritarimo programai motyvus (Aprašo 3 priedas) ir, jeigu mokymo programa taisytina, nustato ne trumpesnį kaip 10, bet ne ilgesnį kaip 20, darbo dienų terminą mokymo programos patikslinimui. Mokymo programos rengėjas gali teikti pataisytą mokymo programą ir anksčiau nustatyto termino.
17. Mokymo programos vertinimo išvados formulavimas:
17.1. mokymo programa atitinka nustatytus reikalavimus ir yra tinkama mokyti pagal įgyjamas kompetencijas, atliekamą darbą ar funkciją;
17.2. mokymo programa neatitinka nustatytų reikalavimų ir yra netinkama mokyti pagal įgyjamas kompetencijas, atliekamą darbą ar funkciją, reikia taisyti;
V. MOKYMO PROGRAMŲ VERTINIMO KRITERIJAI
18. Mokymo programų vertinimo kriterijai suskirstyti pagal vertinimo sritis ir posričius:
18.1. mokymo programos tikslai ir numatomi rezultatai (mokymo programos pagrindimas, poreikis, paskirtis, tikslas, siekiamos kompetencijos);
18.2. mokymo programos sandara (mokymo programos struktūra, mokymo programos planas, baigiamasis vertinimas);
18.3. mokymo programa atitinka darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktuose nustatytus mokymo programos reikalavimus (jei tokie yra);
18.4. mokymo plano temos nuoseklios, aiškios, dera su mokymosi pasiekimais, numatyti tinkami mokymo metodai, mokymo programos apimtis pakankama mokymo programoje numatytai kompetencijai įgyti;
18.5. numatyta teorinių žinių ir praktinių gebėjimų vertinimo tvarka, užtikrinanti įgyjamą mokymo programoje numatytą kompetenciją;
18.6. numatyti pakankami ir tinkami profesinio mokymo teikėjų metodiniai ir materialieji ištekliai: mokymosi medžiaga, vaizdinės priemonės, patalpos teoriniam mokymui, patalpos praktiniam mokymui, įranga, techninės mokymo priemonės;
19. VDI administracijos skyriaus pagal kompetenciją specialistas ar darbo inspektorius (toliau – mokymo programos vertintojas) pagal mokymo programos vertinimo kriterijus priima sprendimą dėl kiekvieno vertinimo kriterijaus atskirai, užpildydamas mokymo programos vertinimo pagal kriterijus lentelę (šio Aprašo 2 priedas).
20. Teigiamai įvertinta programa gali būti pripažįstama tokia, kai teigiamai įvertinama pagal visus kriterijus. Esant neigiamiems kriterijų vertinimams, mokymo programa yra teikiama taisyti jos rengėjui.
21. Vertinimo kriterijų lentelėje pateiktų „įvertinimų“ sąvokų išaiškinimas:
Atitinka, kai vertinimo srities kriterijus atitinka keliamus reikalavimus.
Neatitinka, kai vertinamas kriterijus programoje taisytinas iš esmės. Šalia tokio įvertinimo mokymo programos vertintojas nurodo neatitikimus, teikia pastabas ar rekomendacijas taisymui.
Pakanka, nepakanka – kiekybinis įvertinimo rodiklis, naudojamas, kai neįmanoma vertinimo kriterijaus įvertinti kokybiniu rodikliu.
Nenumatyta, numatyta – naudojamas įvertinimas, kai, siekiant programos kokybiško įgyvendinimo, neįmanoma iš anksto apspręsti dėl kokybinių ar kiekybinių rodiklių, todėl programos rengėjams būtina numatyti reikalavimus, kad programos vykdytojai tai turėtų įgyvendinti vykdydami programą. Pvz., kriterijaus „metodinių išteklių sistemingas atnaujinimas“ neįmanoma įvertinti pagal kiekybinį ar kokybinį rodiklį, todėl įvertinama, ar tai numato programos rengėjas.
VI. MOKYMO PROGRAMŲ TVIRTINIMAS, ĮTEISINIMAS IR IŠREGISTRAVIMAS
23. VDI PVS skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų teikimą tvirtinimui, įteisinimui bei išregistravimui:
23.2. teikia įteisinti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintas trumpąsias formaliojo mokymo programas Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui vadovaudamasis Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašu arba pateikia per tris darbo dienas nuo gavimo datos mokymo programos rengėjui Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintas trumpąsias formaliojo mokymo programas įteisinti, jei mokymo programą rengė mokymo programos rengėjas;
23.3. teikia siūlymus (suderinęs su vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotoju pagal administruojamą sritį ir pritarus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai) Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui dėl trumpųjų formaliojo mokymo programų išregistravimo iš Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro, VDI specialistams nusprendus dėl mokymo programos netikslingumo, bei kitus siūlymus dėl teisės aktuose nustatytų reikalavimų neatitikties darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programoms.
24. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai nepatvirtinus mokymo programos, VDI specialistai per tris darbo dienas nuo pranešimo gavimo iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, jai priėmus neigiamą sprendimą dėl formaliojo mokymo programos patvirtinimo, praneša mokymo programos rengėjui, kartu pateikdama nepritarimo programai motyvus ir nustatydama terminą dėl patikslintos mokymo programos pakartotinio teikimo, arba ją taiso patys.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Trumposios formaliojo mokymo programos peržiūrimos ne rečiau kaip vieną kartą per dvejus metus, atsižvelgiant į darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų pasikeitimus bei darbuotojų saugos ir sveikatos būklės raidos tendencijas, ir prireikus organizuojamas jų atnaujinimas.
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
1 priedas
Reikalavimai mokymo programų rengimui ir atnaujinimui
1. Programa
1.1. Programos pavadinimas
Programos pavadinimas – tai trumpa ir tiksli frazė, nusakanti bendriausią programos esmę, svarbiausią jos idėją, tiesiogiai atspindinti programos tikslą. Vartojami terminai turi atitikti atitinkamų standartų reikalavimus ir teisės aktuose vartojamus terminus. Programos pavadinimas nurodamas lietuvių ir anglų kalbomis. |
1.3. Suteikiama teisė atlikti darbą ar funkciją
Įrašyti teisę atlikti darbą ar funkciją arba įvardinti pagrindinę kompetenciją, kurią įgis klausytojai, išklausę teorinę programos dalį, dalyvavę praktiniuose užsiėmimuose, atlikę visas savarankiškas užduotis ir išlaikę baigiamąjį vertinimą. |
1.4. Reikalavimai asmenų amžiui, išsilavinimui, profesinei kvalifikacijai, darbo patirčiai
Nurodomas mokymosi turiniui įsisavinti reikalingas tam tikras dalyvių pasirengimas: reikalavimas asmenų amžiui, išsilavinimui, praktinės veiklos patirčiai, kompetencijai (-oms), kvalifikacijai, kurią (-ias) turi turėti programos dalyvis. Pvz., keliamas reikalavimas turėti tam tikros kategorijos vairuotojo teises, kvalifikaciją ar kompetenciją liudijantį pažymėjimą ir pan. |
1.6. Programos rengėjai
Programos rengėjo (-ų) vardas (-ai), pavardė (-ės), pareigos, darbovietė, kvalifikacijos kategorija (jei tokią turi), parašas (-ai). Jeigu programos rengėjas vienas, jo pavardė įrašoma programos apibūdinime. Jeigu yra keli mokymo programos rengėjai, jie surašomi antrame lape. |
2. Programos apibūdinimas
2.1. Rengimo pagrindas
Programos rengimo pagrindas – tai trumpas ir apibendrintas mokymo programos pristatymas. Jame nurodoma: 1. Programos paskirtis (nurodyti tikslinę grupę, kuriai mokymo programa skirta). 2. Programos šaltiniai (norminiai teisės aktai, dokumentai, tyrimų išvados, kuriomis vadovautasi rengiant mokymo programą). 3. Programos reikalingumo pagrindimas (trumpai, bet argumentuotai nurodyti, kuo programa aktuali, pagrindžiant, kodėl tam tikriems darbuotojams reikia turėti žinių ar gebėjimų, pateikiant įrodymų (pvz., poreikių diagnostika), statistinių duomenų, nurodant, kokias egzistuojančias problemas ji padės išspręsti, kokias kompetencijas padės tobulinti ar įgyti naujų). 4. Tikslinis darbinių funkcijų ar teisių apibūdinimas (nurodyti, kokiomis aplinkybėmis galima dirbti ir kokius vykdyti darbus ar funkcijas, arba apibrėžiama, ko negalima dirbti ar kokių funkcijų ir kokiomis aplinkybėmis vykdyti). 5. Reikalavimai mokymosi dalyviams (nurodyti ir, jei reikia, pagrįsti, kokie ir kodėl keliami minimalūs reikalavimai mokymosi dalyvių išsilavinimui, kvalifikacijai, profesinei patirčiai ir pan.). 6. Mokymo trukmė ir programos apimtis (nurodoma mokymo trukmė savaitėmis ir programos apimtis valandomis, išskiriant valandas teoriniam mokymui, praktiniam darbui, praktinės užduoties atlikimui; jeigu reikia, pagrindžiama mokymosi trukmė). 7. Pažymėjimo tipas (nurodyti išduodamo baigimo pažymėjimo tipą ir kompetenciją, kuri bus suteikta asmeniui, baigusiam mokymo programą ir atestuotam). 8. Mokymosi rezultatų svarba (nurodyti, kaip pasirinktoji mokymo, mokymosi ir vertinimo sistema užtikrins, kad mokymosi dalyviai galės įgyti konkrečių kompetencijų; nurodyti reikalavimus teorinio ir / ar praktinio mokymo organizavimui, mokymo režimui ir pan.). |
2.2. Programos tikslai
Tikslas turi turėti tiesiogines logiškas sąsajas su programos pavadinimu, uždaviniais ir jos turiniu. Jis apibrėžia programos visumą ir nurodo jos vykdymo kryptį. Todėl būtina dermė su mokymo modelio pasirinkimu, žmogiškosiomis ir materialinėmis programos įgyvendinimo galimybėmis. Tikslas turi būti formuluojamas aiškiu teiginiu, iš esmės apibūdinančiu programos visumą. |
2.3. Mokymosi pasiekimai
Mokymo programoje nustatyti kompetencijos reikalavimai yra pagrindas mokymo programos turiniui bei mokymo metodams planuoti. Jie skirstomi į žinių ir suvokimo (teorinius) bei gebėjimo (praktinius įgūdžius). Formuluojami tikslūs teiginiai, kuriuose aprašoma tai, ką asmuo privalo žinoti, suvokti, išmanyti ir mokėti, gebėti atlikti baigęs mokymosi procesą, pavartojant žodžius: žinos, išmanys, mokės, gebės atlikti ir pan. Pasiekimai surašomi į žemiau nurodytą lentelės formą. |
Eil. Nr. |
Mokymosi pasiekimai |
|
|
|
|
|
|
3. Detalus mokymo planas (mokymo temos išdėstomos eilės tvarka, nurodant teorijai ir praktiniam mokymui skirtas valandas)
Mokymui skirtos akademinės valandos (viena valanda – 45 min.) skirstomos į teorines, praktinio mokymo ir praktinės užduoties atlikimo (jeigu numatyta). Taip pat numatomas laikas įgytoms kompetencijoms ir gebėjimams įvertinti (įskaitai, atsiskaitymui, savarankiško darbo pristatymui ir t. t.). Numatant mokymo temų trukmę būtina atsižvelgti į: 1. programos paskirtį ir tikslus; 2. įgyjamą kompetenciją (-as) ar teisę atlikti darbą ar funkciją; 3. asmenų, kuriems skirta programa, išsilavinimą, darbo patirtį ir pan.; 4. užsiėmimų formas ir metodus. Detalus mokymo planas pateikiamas lentelės forma, po ja nurodant užsiėmimų formas ir metodus ir, jeigu numatyta, praktinių užduočių temas. Teorinio mokymo temos trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 2 valandos. Jeigu numatoma temos trukmė ilgesnė kaip 2 val., tema turi būti skaidoma į potemes. Numatant baigiamojo vertinimo formą reikia atsižvelgti į galiojančių teisės aktų nuostatas baigiamojo vertinimo klausimais, o jeigu jose nenumatyta, nurodyti, kokia forma vykdoma: raštu atsakant į atvirus klausimus, žodžiu – pagal parengtus klausimus, testo forma arba laisva valia mokymo teikėjui pasirenkant vieną iš būdų. Išsami mokymo pasiekimų vertinimo metodika turi būti numatyta mokymo programos baigiamajame mokymosi pasiekimų vertinimo apraše. |
Eil. Nr. |
Temų, potemių pavadinimai |
Valandų skaičius |
||
teorijai |
praktiniam mokymui |
praktinės užduoties atlikimui |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso : |
|
|
|
|
Baigiamojo vertinimo forma |
||||
Baigiamajam vertinimui skiriamas laikas |
4. Reikalavimai mokytojams (išsilavinimas, profesinė kvalifikacija, darbo patirtis)
Nurodoma, koks turi būti mokytojų išsilavinimas, kvalifikacija, patirtis sėkmingam programos vykdymui. Mokytojų kompetencijos reikalavimai turi atitikti nurodytus Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendruosiuose nuostatuose, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804) ir kt. teisės aktuose, kuriuose nustatyti reikalavimai mokytojams, mokantiems pagal darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programas. |
5. Reikalavimai metodiniams ir materialiesiems ištekliams
Mokymui ir mokymuisi reikalingos sąlygos – tai minimalios būtinos sąlygos, kurias mokymo įstaiga turi užtikrinti įgyvendindama mokymo programą. Šioje programos dalyje nurodoma: 1. Kiekybiniai ir kokybiniai reikalavimai materialiesiems mokymo ištekliams: 1.1. teorinio mokymo patalpoms; 1.2. praktinio mokymo patalpoms; 1.3. darbo ir mokymo vietų įrengimui; 1.4. įrangai, techninėms mokymo priemonėms teoriniam ir praktiniam mokymui; 1.5. sistemingam įrangos ir techninių mokymo priemonių atnaujinimui. 2. Kiekybiniai ir kokybiniai reikalavimai metodiniams ištekliams: 2.1. metodinėms mokymo priemonėms; 2.2. vaizdinėms mokymo priemonėms; 2.3. mokymui skirtos literatūros ir informacijos šaltiniams; 2.4. dalyvių mokymosi (dalomajai) medžiagai; 2.5. sistemingam metodinių mokymo priemonių atnaujinimui. Turi būti nurodyta patalpų, įrenginių atitiktis darbuotojų saugos ir sveikatos, higienos normų reikalavimams. Būtina aiškiai apibrėžti išteklius praktiniam mokymui. Programos vykdymui nurodytas materialiųjų ir metodinių išteklių sąrašas turi būti pakankamas ir šiuolaikiškas (nepasenęs), atitinkantis šiuolaikinius techninius ir technologinius reikalavimus. |
6. Baigiamasis mokymosi pasiekimų vertinimas (vertinimo būdai, trukmė)
Baigiamasis vertinimas – mokymo programos tikslų pasiekimo įvertinimo aprašas, kuriame nurodoma: 1. kompetencijos (mokymosi pasiekimai), kurios tikrinamos baigus mokymą; 2. kompetencijų vertinimo tvarka: 2.1. teorinių žinių vertinimo tvarka; 2.2. praktinių gebėjimų vertinimo tvarka; 3. kompetencijų (pasiekimų) vertinimo kriterijai; 4. baigiamojo vertinimo (atestacijos) organizavimo ir vykdymo tvarka: 4.1. baigiamojo vertinimo (atestacijos) komisijos sudėtis; 4.2. komisijos darbo organizavimas; 4.3. reikalavimai atestavimo vykdymui (užtikrinantys atestavimo proceso skaidrumą –atestuojamųjų asmenybių nustatymas, supažindinimas su atestavimo tvarka bei jos pažeidimo pasekmėmis ir kt. reikalavimai); 5. baigiamojo vertinimo rezultatai; 6. mokymo programos baigimo pažymėjimo tipas ar pavyzdys; 7. pažymėjimo išdavimo sąlygos; 8. pakartotinės atestacijos sąlygos. Vadovaujantis Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendrųjų nuostatų reikalavimais, šioje dalyje turi būti nurodytas reikalavimas parengti atestacijos komisijos darbo reglamentą, kuriame numatyta atestavimo tvarka, neprieštaraujanti mokymo programos baigiamojo mokymosi pasiekimų vertinimo aprašui, Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendriesiems nuostatams ir kt. teisės aktams, kuriuose yra numatyti reikalavimai darbuotojų atestacijai saugos ir sveikatos klausimais. |
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
2 priedas
Mokymo programos vertinimo pagal kriterijus lentelė
Mokymo programa___________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Vertinimo sričių ir posričių kriterijai |
Įvertinimas |
Pastabos |
Mokymo programos vertintojo pavardė, parašas |
|
atitinka/ pakanka/ numatyta |
neatitinka/ nepakanka/ nenumatyta |
|||
1. Mokymo programos tikslas (-ai) ir numatomi rezultatai |
||||
1.1. Mokymo programos poreikis, paskirtis, tikslas |
||||
1.1.1. Mokymo programos rengimo pagrindimas |
|
|
|
|
1.1.2. Mokymo programos tikslas (-ai) |
|
|
|
|
1.2. Siekiamos kompetencijos (teisės atlikti darbą) |
||||
1.2.1. Reikalingos teorinės žinios įgyjamai kompetencijai (teisei atlikti darbą) |
|
|
|
|
1.2.2. Reikalingi gebėjimai įgyjamai kompetencijai (teisei atlikti darbą) |
|
|
|
|
2. Mokymo programos sandara |
||||
2.1. Mokymo programos struktūra |
||||
2.1.1. Reikalavimai mokymo programos tituliniam lapui |
|
|
|
|
2.1.2. Reikalavimai, keliami mokymo programos apibūdinimui |
|
|
|
|
2.1.3. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo tvarkos aprašo 11 p. reikalavimai |
|
|
|
|
2.2. Mokymo programos planas |
||||
2.2.1. Mokymo temų nuoseklumas |
|
|
|
|
2.2.2. Mokymo temų aiškumas |
|
|
|
|
2.2.3. Mokymo temų darna su mokymo programos pasiekimais |
|
|
|
|
2.2.4. Mokymo metodai |
|
|
|
|
2.2.5. Mokymo programos apimtis kompetencijai įgyti |
|
|
|
|
2.2.6. Praktinių užduočių temos |
|
|
|
|
2.3. Baigiamasis vertinimas |
||||
2.3.1. Reikalavimas nurodyti kompetencijas, kurios tikrinamos baigus mokymą |
|
|
|
|
2.3.2. Teorinių žinių vertinimo tvarka |
|
|
|
|
2.3.3. Praktinių įgūdžių vertinimo tvarka |
|
|
|
|
2.3.4. Pasiekimų vertinimo kriterijai |
|
|
|
|
2.3.5. Baigiamojo vertinimo organizavimo ir vykdymo tvarka |
|
|
|
|
2.3.6. Baigiamojo vertinimo rezultatai |
|
|
|
|
2.3.7. Mokymo programos baigimo pažymėjimo tipas, pavyzdys |
|
|
|
|
2.3.8. Mokymo programos baigimo pažymėjimo išdavimo sąlygos |
|
|
|
|
2.3.9. Pakartotinis atestavimas |
|
|
|
|
2.3.10. Baigiamojo vertinimo atitiktis teisės aktų reikalavimams* |
|
|
|
|
3. Mokymo ištekliai |
||||
3.1. Materialieji ištekliai |
||||
3.1.1. Patalpos teoriniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.2. Patalpos praktiniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.3. Darbo ir mokymo vietų įrengimas |
|
|
|
|
3.1.4. Įranga, techninės mokymo priemonės praktiniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.5. Įranga, techninės mokymo priemonės teoriniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.6. Įrangos, techninių mokymo priemonių sistemingas atnaujinimas, atsižvelgiant į besimokančiųjų poreikius ir rinkos pokyčius |
|
|
|
|
3.2. Metodiniai ištekliai |
||||
3.2.1. Mokymo ir mokymosi medžiagos pakankamumas (mokymosi pasiekimams įgyti) |
|
|
|
|
3.2.2. Mokymo ir mokymosi medžiagos tinkamumas (mokymosi pasiekimams įgyti) |
|
|
|
|
3.2.3. Vaizdinės mokymo priemonės |
|
|
|
|
3.2.4. Apsirūpinimo mokymo ir mokymosi medžiaga (literatūra ar kt. informacijos šaltiniai) šaltiniai |
|
|
|
|
3.2.5. Mokymosi (dalomoji) medžiaga savarankiškam mokymuisi |
|
|
|
|
3.2.6. Metodinių mokymo priemonių sistemingas atnaujinimas atsižvelgiant į besimokančiųjų poreikius ir rinkos pokyčius |
|
|
|
|
4. Mokymo ir mokymosi dalyviai |
||||
4.1. Mokymo personalas |
||||
4.1.1. Reikalavimai mokytojo išsilavinimui, kvalifikacijai, darbinei patirčiai |
|
|
|
|
4.1.2. Mokytojų kvalifikacijos atitiktis teisės aktų reikalavimams** |
|
|
|
|
4.2. Mokymosi dalyviai |
||||
4.2.1. Reikalavimai mokymo programos dalyvių amžiui, išsilavinimui, darbinei patirčiai, kvalifikacijai |
|
|
|
|
* Darbdavio ar jo įgalioto asmens žinių iš darbuotojų saugos ir sveikatos privalomojo tikrinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. kovo 21 d. nutarimu Nr. 292 (Žin., 2007, Nr. 37-1365; 2013, Nr. 17-827), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendrieji nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. A1-287/V-611 (Žin., 2011, Nr. 76-3683), ir kt. teisės aktai, kuriuose numatyti reikalavimai baigiamajam vertinimui.
** Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendrieji nuostatai ir kt. teisės aktai, kuriuose nustatyti reikalavimai mokytojams, mokantiems pagal darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programas.
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
3 priedas
Mokymo programos vertinimo išvada
Išvada
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Nepritarimo pagrindimo motyvai (neigiamai įvertinus mokymo programą)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Rekomendacijos
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Mokymo programos vertintojai:
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)