VALSTYBINĖ ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL VATESI INSPEKCIJŲ BENDROSIOS TVARKOS PATVIRTINIMO

 

2000 m. balandžio 4 d. Nr. 10

Vilnius

 

Vadovaudamasis Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos nuostatais (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1992 10 21 nutarimas Nr. 786; Žin., 1992, Nr. 32) bei Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatais (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 01 27 nutarimas Nr. 103; Žin., 1998, Nr. 12),

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti VATESI inspekcijų bendrąją tvarką, VD-VP-02-2000.

2. Nustatyti, kad VATESI inspekcijų bendroji tvarka įsigalioja nuo 2000 05 01.

 

 

VIRŠININKAS                                                                                                                    S. KUTAS

______________

 


Patvirtinta

VATESI viršininko

2000 04 04 įsakymu Nr. 10

 

VATESI INSPEKCIJŲ BENDROJI TVARKA

 

VD-VP-02-2000

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. VATESI inspekcijų bendroji tvarka apibrėžia VATESI atliekamų inspekcijų sampratą bei pateikia specialiųjų inspekcijų atlikimo metodiką.

2. VATESI inspekcijų bendroji tvarka parengta vadovaujantis galiojančiais Lietuvos Respublikoje teisės aktais, Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) rekomendacijomis bei remiantis Lietuvos Respublikos ir kitų valstybių sukaupta patirtimi šioje srityje.

3. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos, kaip branduolinės saugos valstybinio reguliavimo institucijos, svarbiausias uždavinys yra užtikrinti reikiamą branduolinės saugos valstybinį reguliavimą ir priežiūrą VATESI kontroliuojamuose objektuose ir (ar) įmonėse, įstaigose, organizacijose (toliau tekste – „įmonė, įstaiga, organizacija“ trumpinama į „organizacija“). VATESI atliekamos inspekcijos yra viena iš priemonių užtikrinančių tinkamą VATESI pavestų uždavinių įvykdymą.

 

II. APIBRĖŽIMAI

 

4. Antrojo tipo licencija – VATESI išduotas oficialus dokumentas, suteikiantis teisę statyti, rekonstruoti, eksploatuoti konkretų branduolinės energetikos objektą ar nutraukti branduolinės energetikos objekto eksploatavimą. Antrojo tipo licenciją gali turėti tik eksploatuojanti organizacija.

5. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija (toliau tekste – eksploatuojanti organizacija) – ūkio subjektas, turintis antrojo tipo licenciją bei materialinių ir finansinių išteklių eksploatuoti branduolinės energetikos objektą ar nutraukti branduolinės energetikos objekto eksploataciją ir atsakingas už jo branduolinės saugos būklę.

6. Branduolinės energetikos objekto sauga (branduolinė sauga) – branduolinės energetikos objekto savybė apriboti pagal nustatytas normas radiacijos poveikį žmogui bei aplinkai ir normalios eksploatacijos ir avarinių situacijų atvejais.

7. Branduolinės saugos reikalavimai – branduolinės energetikos saugą Lietuvos Respublikoje reglamentuojančiuose teisės aktuose ar normatyviniuose dokumentuose pateikti branduolinės saugos, fizinės saugos, radiacinės apsaugos ar branduolinių medžiagų apskaitos reikalavimai.

8. Inspekcija – objekto ar vykdomos veiklos atitikimo, galiojantiems branduolinės saugos reikalavimams, patikrinimas.

9. Pirmojo tipo licencija – VATESI išduotas oficialus dokumentas, suteikiantis teisę teikti branduolinės energetikos objekto saugą įtakojančias paslaugas. Šiame dokumente „pirmojo tipo licencijos“ sąvoka apima ir VATESI išduodamus leidimus užsienio šalies pareiškėjams.

10. Sankcijos – juridiniai licencijuojančios institucijos veiksmai, kuriais siekiama pašalinti branduolinę saugą reglamentuojančių teisės aktų, normatyvinių dokumentų ir (ar) licencijos galiojimo sąlygų pažeidimus bei taikyti nuobaudas už juos.

 

III. BENDROJI VATESI INSPEKCINĖS VEIKLOS SAMPRATA

 

11. VATESI inspekcijos atliekamos visose branduolinės energetikos objekto licencijavimo stadijose, t.y. vykdant aikštelės parinkimą, projektavimą, statybą, eksploataciją ir eksploatacijos nutraukimą.

12. VATESI atliekamos inspekcijos orientuojamos į organizacijos veiklą susijusią su branduoline sauga, fizine sauga, radiacine apsauga bei branduolinių medžiagų apskaita (toliau tekste – „branduolinė sauga, fizinė sauga, radiacinė apsauga bei branduolinių medžiagų apskaita“ trumpinama į „branduolinė sauga“). Inspekcijos tikslas yra patikrinti organizacijos vykdomos ar planuojamos vykdyti veiklos atitikimą galiojantiems branduolinės saugos reikalavimams.

13. Bendrasis VATESI atliekamų inspekcijų eksploatuojančioje organizacijoje tikslas yra nustatyti ar branduolinės energetikos objektas yra eksploatuojamas saugiai bei įvertinti eksploatuojančios organizacijos pajėgumą užtikrinti ir sistemingai didinti branduolinės energetikos objekto saugą.

14. VATESI inspekcijos atliekamos siekiant:

14.1. patikrinti, ar medžiagos, komponentai, sistemos, konstrukcijos, eksploataciniai procesai, organizacijos eksploatacinė veikla, procedūros, kokybės užtikrinimo sistema, personalo kompetencija bei kita organizacijos vykdoma veikla, įtakojanti branduolinę saugą, atitinka nustatytuosius reikalavimus;

14.2. nustatyti, kokio pobūdžio problemos ar trūkumai egzistuoja.

15. VATESI inspekcijos klasifikuojamos pagal:

– inspekcijų reguliarumą;

– inspektavimo kartotinumą;

– išankstinį informavimą apie inspekcijas.

16. Pagal inspekcijų reguliarumą skiriamos reguliariosios ir specialiosios VATESI inspekcijos:

16.1. reguliariosios inspekcijos – tai pasikartojanti veikla siekiant kontroliuoti valstybės valdymo ir priežiūros institucijų bei pačios eksploatuojančios organizacijos nustatytų branduolinės saugos reikalavimų vykdymą. Šios inspekcijos vykdomos pagal iš anksto sudarytas programas. Reguliariąsias inspekcijas, vadovaujantis nustatyta tvarka, atlieka VATESI Priežiūros grupė Ignalinos atominėje elektrinėje ir (ar) kiti VATESI padaliniai;

16.2. specialiosios inspekcijos atliekamos, kai stebėjimai ar analizė parodo, jog būtinas gilesnis tam tikros srities nagrinėjimas ar VATESI turi kitus specialiuosius tikslus. Šios inspekcijos gali būti atsakas į netikėtas, neplanuotas ar neįprastas situacijas bei įvykius. Atliekant specialiąsias inspekcijas turi būti nustatytas konkretus kiekvienos inspekcijos tikslas. Specialiąsias inspekcijas atlieka komisija, paprastai sudaryta iš VATESI centrinės būstinės specialistų. Komisijos nariai gali būti ir pakviesti specialistai iš VATESI Priežiūros grupės IAE, techninės paramos organizacijų, įvairių tarptautinių organizacijų. Specialiosios inspekcijos skirstomos pagal inspektavimo kartotinumą bei išankstinį informavimą apie inspekcijas.

17. Pagal inspektavimo kartotinumą skiriamos pirminės ir vykdymo kontrolės VATESI specialiosios inspekcijos:

17.1. pirminė inspekcija atliekama pirmąjį kartą inspektuojant organizaciją ar atskirus organizacijos vykdomos veiklos elementus;

17.2. vykdymo kontrolės inspekcija atliekama siekiant patikrinti po ankstesnės (paprastai pirminės) VATESI inspekcijos numatytų koreguojančių priemonių įvykdymą.

18. Pagal išankstinį informavimą apie inspekcijas skiriamos paskelbtos ir nepaskelbtos VATESI specialiosios inspekcijos:

18.1. apie paskelbtos inspekcijos atlikimo laiką bei tikslus inspektuojamoji organizacija yra informuojama iš anksto;

18.2. nepaskelbta inspekcija atliekama iš anksto neinformuojant inspektuojamos organizacijos.

19. VATESI atliekamos inspekcijos nesumažina eksploatuojančios organizacijos tiesioginės atsakomybės už saugią branduolinės energetikos objekto eksploataciją, personalo, gyventojų ir aplinkos apsaugą nuo potencialaus pavojaus.

20. VATESI atliekamos inspekcijos nesumažina pareiškėjo licencijai gauti ar licenciato atsakomybės vykdyti savo organizacijos inspekcijas siekiant užtikrinti reikiamą savo veiklos kokybę ir (ar) branduolinės energetikos objekto saugą.

 

IV. REIKALAVIMAI INSPEKCIJOS KOMISIJAI

 

21. Inspekciją atliekančios komisijos nariai turi:

21.1. būti kompetentingi inspektuojamais klausimais;

21.2. žinoti reikiamus branduolinę saugą reglamentuojančius teisės aktus bei normatyvinius dokumentus;

21.3. turėti inspekcijų atlikimo patirties;

21.4. būti pastabūs, mokėti tinkamai bendrauti ir galėti operatyviai įvertinti gaunamą informaciją.

22. Inspekciją atliekanti komisija privalo būti sudaryta taip, kad būtų užtikrintas priimamų sprendimų bei inspekcijos akto bešališkumas.

23. Inspekciją atliekančios komisijos vadovas gali būti tik VATESI darbuotojas.

24. Inspekciją gali atlikti ir vienas VATESI darbuotojas. Tokiu atveju VATESI viršininko paskirtas VATESI darbuotojas turi inspekciją atliekančios komisijos vadovo teises bei pareigas.

25. Inspekcijos komisijos grupę gali sudaryti ir vienas VATESI darbuotojas. Tokiu atveju VATESI darbuotojas turi inspekciją atliekančios komisijos grupės vadovo teises bei pareigas.

 

V. ATSAKOMYBĖ, FUNKCIJOS

 

26. VATESI vadovybė atsako už tinkamą VATESI inspekcinės veiklos planavimą bei vykdymą, šios veiklos užtikrinimą parenkant reikiamus specialistus bei suteikiant reikiamas technines priemones bei finansinius išteklius.

27. VATESI viršininko įsakymu nustatoma:

27.1. VATESI reguliariųjų inspekcijų tikslai, jų atlikimo programos bei VATESI padaliniai, atsakingi už šių inspekcijų vykdymą;

27.2. kiekvienos specialiosios inspekcijos tikslai, inspekcijos atlikimo vieta, laikas. Įsakymu paskiriami komisijos nariai (nurodant komisijos vadovą) ir inspekcijoje dalyvaujantys stebėtojai.

28. Inspekciją atliekančios komisijos nariai:

28.1. savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikoje galiojančiais teisės aktais;

28.2. atsako už priimamų sprendimų ar pateikiamų rekomendacijų pagrįstumą;

28.3. vykdo inspekciją atliekančios komisijos vadovo nurodymus;

28.4. savo veikla ar atskirais veiksmais negali kelti pavojaus branduolinei saugai ar normaliam branduolinės energetikos objekto eksploatavimui.

29. Inspekciją atliekančios komisijos vadovo funkcijos:

29.1. sudaryti ir suderinti su VATESI viršininku planuojamos atlikti inspekcijos komisijos narių bei stebėtojų sąrašus;

29.2. jei to reikia, atsižvelgiant į planuojamos inspekcijos pobūdį, sudaryti inspekciją atliekančios komisijos atskiras grupes bei paskirti reikiamą kvalifikaciją turinčius šių grupių vadovus;

29.3. organizuoti bei vadovauti inspekciją atliekančios komisijos pasirengiamajam darbui bei inspekcijos atlikimui;

29.4. pasiūlyti inspekcijos apimtį;

29.5. nustatyti apibrėžtus uždavinius inspekciją atliekančios komisijos nariams;

29.6. prireikus informuoti VATESI viršininką apie inspekcijos eigą;

29.7. užtikrinti, kad savalaikiai būtų paruoštas atliktos inspekcijos aktas.

30. Jei inspekciją atliekanti komisija susideda iš kelių grupių, tai atskiros grupės vadovas:

30.1. organizuoja bei vadovauja šios grupės veiklai;

30.2. užtikrina šiai grupei pavestų uždavinių įvykdymą.

31. Inspektuojamoji organizacija privalo:

31.1. operatyviai suteikti reikiamą informaciją ir (ar) dokumentus inspekcijos komisijos nariams;

31.2. užtikrinti, kad inspekcijos komisijos nariai bei inspekcijoje dalyvaujantys stebėtojai nekliudomai patektų į inspektuojamos organizacijos patalpas ir (ar) vykdomos veiklos objektus;

31.3. informuoti inspekciją atliekančios komisijos narius apie rizikos laipsnį prieš patenkant į užterštas radioaktyviomis medžiagomis ar kitaip pavojingas patalpas;

31.4. prireikus inspekciją atliekančios komisijos narius aprūpinti specialia apranga ir kitomis apsisaugojimo nuo padidinto pavojaus sveikatai priemonėmis;

31.5. inspekciją atliekančios komisijos narius aprūpinti reikiamomis techninėmis priemonėmis, būtinomis įvertinti inspektuojamus elementus;

31.6. suteikti reikiamas inspekcijos komisijai patalpas, raštinės bei ryšių paslaugas.

 

VI. STEBĖTOJŲ DALYVAVIMAS INSPEKCIJOJE

 

32. Inspekcijoje gali dalyvauti ir stebėtojai, kurių sąrašą tvirtina VATESI viršininkas.

33. Inspekcijoje dalyvaujantys stebėtojai negali trukdyti inspekcijos komisijos narių darbui bei inspekcijos atlikimo eigai.

34. Pagrindinis stebėtojų dalyvavimo inspekcijoje tikslas yra gauti stebėtojams reikiamą informaciją apie inspekcijos metu nagrinėjamus klausimus ir (ar) pačios inspekcijos atlikimą. Tai viena iš priemonių kelti VATESI nepatyrusių darbuotojų bei techninės paramos organizacijų specialistų kompetenciją tam tikrais branduolinės saugos techniniais bei inspekcijų atlikimo klausimais.

35. Inspekcijoje dalyvaujantys stebėtojai pagal savo kompetenciją gali suteikti reikiamą informaciją inspekcijos komisijos nariams.

 

VII. INSPEKCIJOS ATLIKIMO METODIKA

 

36. Šiame skyriuje reglamentuojama specialiųjų inspekcijų atlikimo metodika. Reguliariosios inspekcijos yra atliekamos vadovaujantis atskirai nustatyta tvarka.

 

I. Inspekcijos inicijavimas bei pirminis planavimas

 

37. VATESI specialistas, spręsdamas savo kompetencijos ribose iškylančius klausimus, gali informuoti atitinkamo VATESI padalinio vadovą ir (ar) VATESI viršininką apie poreikį atlikti specialiąją inspekciją.

38. VATESI viršininkas, pritarus specialiosios inspekcijos atlikimui, paskiria inspekcijos komisijos vadovą.

39. Inspekcijos komisijos vadovas parengia VATESI viršininko įsakymo projektą dėl inspekcijos atlikimo, atsižvelgdamas į inspekcijos pobūdį, apimtį bei būtiną inspekcijos komisijos narių kvalifikaciją. Įsakymo projekte nurodoma inspekcijos tikslai, inspekcijos atlikimo vieta bei laikas, komisijos vadovas bei komisijos narių ir inspekcijoje dalyvaujančių stebėtojų sąrašai.

 

II. Pasirengimas inspekcijai

 

40. Pasirengimo inspekcijai metu surenkama reikiama informacija ir suplanuojama inspekcijos eiga.

41. Pasirengimo inspekcijai metu komisija:

41.1. apsvarsto inspekcijos atlikimo priežastis bei tikslus;

41.2. apsvarsto inspekcijos apimtį bei reikiamą inspekcijos vizitų skaičių;

41.3. išanalizuoja teisės aktus bei normatyvinius dokumentus, kuriais bus vadovaujamasi atliekant inspekciją;

41.4. parengia pagrindinius klausimus inspektuojamai organizacijai;

41.5. apsvarsto preliminarų inspekcijos atlikimo planą ir (ar) dienotvarkę.

42. Paskelbtos inspekcijos atveju inspektuojamai organizacijai iš anksto raštu pranešama apie planuojamą inspekciją nurodant:

42.1. inspekcijos tikslus;

42.2. planuojamą inspekcijos laiką, trukmę ir vizitų skaičių;

42.3. planuojamus nagrinėti inspektuojamos organizacijos veiklos klausimus;

42.4. dokumentus, kuriuos inspektuojama organizacija privalo iš anksto pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai;

42.5. inspekcijos komisijos narių bei inspekcijoje dalyvaujančių stebėtojų sąrašus;

42.6. preliminarų inspekcijos atlikimo planą ir (ar) dienotvarkę.

43. Esant reikalui, pateikiama informacija bei dokumentai, reikalingi gauti fizinės apsaugos leidimą įeiti į inspektuojamos organizacijos patalpas ir teritoriją.

44. Inspektuojamoji organizacija, gavusi VATESI raštą dėl planuojamos paskelbtos inspekcijos, raštu operatyviai informuoja Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją apie:

44.1. pasirengimą planuojamai inspekcijai;

44.2. esamas problemas, susijusias su inspekcijos atlikimu;

44.3. turimus pasiūlymus dėl planuojamos atlikti inspekcijos.

45. Kiti galimi inspekcijos komisijos narių pasirengimo inspekcijai elementai:

45.1. detalaus inspekcijos plano ir (ar) dienotvarkės parengimas;

45.2. reikiamų inspektuojamos organizacijos dokumentų išankstinis nagrinėjimas;

45.3. klausimų inspektuojamai organizacijai paruošimas;

45.4. inspektuojamos organizacijos specialistų, kviečiamų pokalbiams, numatymas;

45.5. reikiamų aplankyti inspektuojamos organizacijos patalpų ir (ar) tam tikros veiklos objektų numatymas.

46. Inspekcijos komisija, apsvarsčiusi iš inspektuojamos organizacijos gautą informaciją dėl planuojamos inspekcijos, parengia galutinį inspekcijos komisijos vizito planą ir (ar) dienotvarkę bei esant reikalui šį planą (dienotvarkę) oficialiai pateikia inspektuojamai organizacijai.

47. Prieš vizitą inspekcijos komisija susirenka į pasirengiamąjį posėdį.

 

III. Inspekcijos komisijos vizitas

 

48. Inspekcijos komisijos vizitas paprastai pradedamas nuo įžanginio susirinkimo, kuriame inspekciją atliekanti komisija inspektuojamos organizacijos vadovybę ir (ar) atsakingus specialistus supažindina su bendraisiais inspekcijos tikslais bei inspekcijos atlikimo planu.

49. Inspekciją atliekanti komisija vadovaujasi numatyta dienotvarke. Tačiau gavus papildomą svarbią informaciją, dienotvarkė gali būti keičiama. Sprendimą dėl inspekcijos vizito dienotvarkės pakeitimo priima inspekcijos komisijos vadovas.

50. Reikiama informacija inspekcijos vizito metu gali būti gaunama:

50.1. inspektuojamos organizacijos pranešimų atskirais klausimais metu;

50.2. pokalbių su inspektuojamos organizacijos specialistais metu;

50.3. stebint inspektuojamos organizacijos objektus bei vykdomą veiklą;

50.4. nagrinėjant atitinkamus inspektuojamos organizacijos dokumentus.

51. Inspektuodama eksploatuojančią organizaciją ar pareiškėją, siekiantį gauti antrojo tipo licenciją, inspekcijos komisija (arba atskira grupė, jei komisijoje sudarytos grupės), nustačiusi neatitikimą reikalavimams ar naudingą praktiką, užpildo II priede pateikiamą Pastebėto neatitikimo ar naudingos praktikos aprašymo lapą ir jį pasirašo.

52. Inspekcijos komisijos vizitas baigiamas inspekciją atliekančios komisijos bei atsakingų inspektuojamos organizacijos atstovų susirinkimu. Šio susirinkimo tikslas yra apibendrinti inspekcijos metu gautą informaciją ir pateikti (žodžiu) preliminarias inspekcijos komisijos išvadas.

 

IV. Analizės atlikimas ir inspekcijos akto rengimas

 

53. Komisijos vizito metu gautą informaciją inspekcijos komisija privalo išanalizuoti.

54. Inspekciją atlikusios grupės ar inspekcijos komisijos nariai, priklausomai nuo inspekcijos pobūdžio, parengtas ir pasirašytas savo ataskaitas pateikia inspekcijos komisijos vadovui (parengtos ataskaitos pateikiamos ir kompiuterinėje formoje):

54.1. inspektavus eksploatuojančią organizaciją ar pareiškėją, siekiantį gauti antrojo tipo licenciją, pateikia savo ataskaitas bei užpildytus II priede nurodytus Pastebėto neatitikimo ar naudingos praktikos aprašymo lapus;

54.2. inspektavus pirmojo tipo licencijos savininką ar pareiškėją, siekiantį gauti pirmojo tipo licenciją, komisijos nariai pateikia savo ataskaitas, kuriose nurodo:

54.2.1. inspektuotos organizacijos darbuotojus (vardą, pavardę, pareigas), pateikusius reikiamą informaciją;

54.2.2. inspekcijos metu gautų dokumentų kopijų sąrašą;

54.2.3. nustatytus galiojančių Lietuvos Respublikoje teisės aktų pažeidimus;

54.2.4. pastebėtus kokybės užtikrinimo sistemos trūkumus;

54.2.5. išvadas.

55. Inspekcijos komisijos vadovas atsako už tai, kad laiku būtų parengtas atliktos inspekcijos akto projektas. Inspekcijos aktas rengiamas remiantis inspekcijos grupių ar inspekcijos komisijos narių pateiktomis ataskaitomis.

56. Inspektavus pareiškėją, siekiantį gauti antrojo tipo licenciją, ar eksploatuojančią organizaciją, inspekcijos rezultatai įforminami naudojant I priede pateiktą VATESI inspekcijos akto formą Nr. 1.

57. Inspektavus pareiškėją, siekiantį gauti pirmojo tipo licenciją, ar pirmojo tipo licencijos savininką, naudojama III priede pateikta VATESI inspekcijos akto forma.

58. Inspekcijos komisijos vadovas pirmąjį inspekcijos akto projektą pateikia svarstyti visiems inspekcijos komisijos nariams. Inspekcijos komisijos nariai pateikia pastabas inspekcijos komisijos vadovui dėl inspekcijos akto pirmojo projekto per 5 darbo dienas. Inspekcijos komisijos vadovas atsakingas už tai, kad atsižvelgus į visų inspekcijos narių pateiktas pastabas būtų parengtas antrasis inspekcijos akto projektas.

59. Inspektavus pareiškėją, siekiantį gauti antrojo tipo licenciją, ar eksploatuojančią organizaciją, antrasis inspekcijos akto projektas pateikiamas inspektuotai organizacijai susipažinti ir pateikti savo pastabas inspekciją atlikusiai komisijai. Pareiškėjo ar eksploatuojančios organizacijos atsakingas asmuo inspekcijos akto antrame projekte pasirašo, kad šį projektą gavo ir raštiškai pateikia inspekcijos komisijai turimas pastabas ne vėliau kaip per penkias darbo dienas. Gavus pareiškėjo ar eksploatuojančios organizacijos pastabas, parengiama galutinė inspekcijos akto redakcija.

60. Inspekcijos aktą pasirašo inspekciją atlikusios komisijos vadovas.

61. Pasirašytas inspekcijos aktas išplatinamas visiems komisijos nariams.

62. Inspekcijos komisijos narys, gavęs pasirašytą aktą, turi teisę raštiškai išreikšti nesutikimą su akte pateiktomis nuostatomis arba raštiškai pateikti svarbią informaciją, kuri, jo nuomone, turi būti nurodyta inspekcijos akte. Tokį komisijos nario (ar kelių komisijos narių) pasirašytą raštą inspekcijos komisijos vadovas privalo pateikti VATESI viršininkui kartu su inspekcijos aktu.

63. Inspekcijos komisijos vadovas pasirašytą inspekcijos aktą pateikia VATESI viršininkui. Aktas turi būti pateikiamas ne vėliau kaip 30 dienų po paskutinio komisijos vizito.

 

V. Sprendimo priėmimas

 

64. VATESI inspekcijos aktas inspektuotai organizacijai išsiunčiamas su oficialiu VATESI lydraščiu, kuriame nurodomas ir VATESI sprendimas.

65. VATESI sprendimas, priimtas remiantis galutiniu inspekcijos aktu, susideda iš dviejų dalių:

65.1. rekomendacijos. Inspektuota organizacija turi išnagrinėti šias rekomendacijas ir pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai:

65.1.1. priimtų rekomendacijų įgyvendinimo planą;

65.1.2. atitinkamą pagrindimą, jei eksploatuojanti organizacija abejoja rekomendacijų įgyvendinimo tikslingumu;

65.2. reikalavimai, kuriuos privalo įvykdyti inspektuota organizacija, gali būti dvejopi:

65.2.1. reikalaujamos neatidėliotinai įvykdyti priemonės;

65.2.2. kitos priemonės, kurias inspektuota organizacija privalo įvykdyti. Šiuo atveju inspektuota organizacija Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai privalo pateikti numatytų priemonių įvykdymo planą.

66. Nustačius grubius inspektuotos organizacijos veiklos pažeidimus, VATESI turi teisę taikyti atitinkamas sankcijas, nurodomas VATESI sprendime, pavyzdžiui:

66.1. sustabdyti ar panaikinti išduotos VATESI licencijos galiojimą;

66.2. įpareigoti AE eksploatuojančią organizaciją sustabdyti reaktorių;

66.3. skirti administracines nuobaudas ar nušalinti nuo darbo atsakingus už pažeidimus specialistus.

67. Inspekciją atlikusios komisijos vadovas parengia inspekcijos akto lydraštį, kuriame pateikiamas atitinkamas VATESI sprendimas.

68. Inspekcijos akto lydraštį, kuriame pateikiamas VATESI sprendimas, pasirašo VATESI viršininkas. VATESI viršininkas galutinai sprendžia nesutarimus tarp komisijos narių ar tarp komisijos ir inspektuojamos organizacijos.

69. Pasirengimo inspekcijai metu ar inspekcijos komisijos vizito metu nustačius grubius inspektuojamos organizacijos veiklos pažeidimus, kurie kelia pavojų gyventojams, personalui, aplinkai ar normaliai įrenginių eksploatacijai, komisijos vadovas turi imtis atitinkamų priemonių ir informuoti VATESI viršininką siekiant, kad prireikus būtų priimtas neatidėliotinas VATESI sprendimas.

 

VIII. INSPEKCIJŲ ĮPAREIGOJIMŲ IR REKOMENDACIJŲ VYKDYMO VALSTYBINĖ PRIEŽIŪRA

 

70. Dokumentacija, susijusi su inspekcija, saugoma VATESI vadovaujantis nustatyta tvarka.

71. VATESI valstybinės priežiūros tvarka, atsižvelgdama į inspekcijos aktą, VATESI sprendimą, inspektuotos organizacijos pateiktą koreguojančių priemonių vykdymo planą, kontroliuoja numatytų priemonių vykdymą.

72. Inspektuotos organizacijos vykdomų koreguojančių priemonių valstybinė priežiūra gali būti vykdoma:

72.1. nagrinėjant inspektuotos organizacijos pateikiamus dokumentus;

72.2. rengiant pasitarimus;

72.3. atliekant vykdymo kontrolės inspekcijas;

72.4. atliekant reguliariąsias inspekcijas.

73. Inspekcijos rezultatai naudojami:

73.1. įvertinant esamą branduolinės saugos, kokybės užtikrinimo bei saugos kultūros būklę;

73.2. priimant sprendimą dėl licencijos išdavimo, jei inspektuota organizacija buvo pareiškėjas licencijai gauti;

73.3. priimant sprendimą dėl licencijos galiojimo sąlygų pakeitimo, licencijos galiojimo sustabdymo ar licencijos panaikinimo, jei inspektuota organizacija buvo licenciatas.

Patirtis, įgyta atlikus inspekciją, naudojama tobulinant VATESI inspekcinės veiklos tvarką bei atskiras procedūras.

______________