LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL IKIMOKYKLINĖS UGDYMO ĮSTAIGOS NUOSTATŲ
1998 m. liepos 10 d. Nr. 1080
Vilnius
2. Švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos 1994 12 04 nutarimu Nr. 56 patvirtintus Ikimokyklinės įstaigos nuostatus laikyti netekusiais galios.
PATVIRTINTA
švietimo ir mokslo ministro
1998 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 1080
Ikimokyklinės ugdymo įstaigos nuostatai
Bendroji dalis
8. Steigėjai:
9. Pagrindinė veiklos rūšis ir kodas (pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių, Žin., 1995, Nr. 43-1054).
10. Kitos veiklos rūšys ir kodai (pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių, Žin., 1995, Nr. 43-1054).
11. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos veiklą koordinuojančios Vyriausybės įstaigos ar savivaldos institucijos pavadinimas ir identifikavimo kodas (ministerijos, departamento, apskrities viršininko administracijos, kitos Vyriausybės įstaigos, savivaldybės).
12. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga, padėdama šeimai, laiduodama sistemos lankstumą ir variantiškumą, vykdo vaikų globos ir ugdymo funkcijas.
13. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo ir kitais įstatymais, Vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, vietimo ir mokslo ministerijos norminiais aktais ir šiais nuostatais, remdamasi parengtais įstaigos nuostatais.
14. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga yra pelno nesiekianti valstybės, savivaldybės, juridinių ar fizinių asmenų institucija, steigiama, reorganizuojama ir likviduojama vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir vietimo ir mokslo ministerijos nustatyta tvarka.
15. Į ikimokyklinę ugdymo įstaigą vaikai priimami pagal gyvenamąją vietą arba kita steigėjo nustatyta tvarka.
16. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga ugdymo procesą organizuoja vadovaudamasi vietimo ir mokslo ministerijos patvirtintomis ikimokyklinio ugdymo programomis, Vaiko brandumo mokyklai rodikliais ir pagrindiniais (pilietiškumo, humaniškumo, demokratiškumo, atsinaujinimo) ugdymo principais. Atsižvelgdama į vietos bendruomenės poreikius, tradicijas, materialines ir pedagogines galimybes, ikimokyklinė ugdymo įstaiga gali dirbti pagal valstybinę arba vietimo ir mokslo ministerijos Ikimokyklinio ugdymo ekspertų komisijos aprobuotą individualią ugdymo programą, pasirinkti ugdymo sistemą ir darbo metodus.
Ikimokyklinės ugdymo įstaigos tikslai ir uždaviniai
17. Puoselėti visas vaiko galias (intelektualines, emocijų, valios, fizines), lemiančias asmenybės brandą ir socializacijos sėkmę.
18. Skatinti vaiko savarankiškumą, iniciatyvą, kūrybiškumą, atskleisti ir ugdyti įvairius gebėjimus, puoselėti individualybę.
19. Padėti vaikams suvokti bendrąsias žmogaus vertybes ir puoselėti jų dorą kaip būtiną demokratinės gyvensenos pagrindą.
Funkcijos
21. Formuoja ugdymo turinį, atliepiantį pagrindines regiono švietimo nuostatas, individualius ikimokyklinės ugdymo įstaigos tikslus ir vaikų bei jų tėvų (vaiko globėjų)poreikius.
22. Sudaro higienines, materialines, pedagogines, psichologines sąlygas, laiduojančias psichinį, fizinį vaiko saugumą ir asmenybės brandą.
23. Įvairiomis formomis organizuoja specialiųjų poreikių vaikų ugdymą, pripažindama jų gebėjimus ir potencines galias, ir teikia specialiąją pedagoginę pagalbą.
Struktūra
25. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos pagal ugdymo turinį, vaikų poreikius gali būti: bendrosios, specialiosios (specialiųjų poreikių vaikams) ir sanatorinės-reabilitacinės.
26. Vaikų lopšeliai skiriami 1,5-3 metų vaikams. Išimties atveju juose gali būti ugdomi ir jaunesni nei 1,5 metų vaikai, jeigu jie yra našlaičiai, nepilnų ir socialiai remtinų šeimų vaikai, šeimų, kurių bent vienas iš tėvų mokosi švietimo įstaigų dieniniuose skyriuose.
Komplektavimas
28. Priimant vaikus į ikimokyklinę ugdymo įstaigą, prioritetai teikiami neįgaliesiems vaikams, vaikams iš nepilnų šeimų, moksleivių ir studentų, besimokančių dieniniuose skyriuose, socialiai remtinų šeimų vaikams ir šeimoms, kuriose yra 3 ir daugiau vaikų arba vienas iš tėvų yra pirmos ar antros grupės invalidas.
29. Vaikai į ikimokyklinę ugdymo įstaigą priimami, tėvams (vaiko globėjams) pateikus prašymą ir vaiko sveikatos būklės pažymėjimą.
30. Specialiųjų poreikių vaikai į specialiąsias ikimokyklines ugdymo įstaigas, ugdymo centrų ikimokyklinio ugdymo grupes, bendrosios paskirties ikimokyklinių ugdymo įstaigų bendrojo ugdymo ir specialiąsias grupes priimami pateikus pedagoginės-psichologinės tarnybos išvadą apie vaiko raidos sutrikimą, o į sanatorines-reabilitacines įstaigas – asmens sveikatos priežiūros įstaigos siuntimą.
31. Vaikų grupės formuojamos iš to paties arba įvairaus amžiaus vaikų kasmet iki rugsėjo 1 dienos. Lopšelio grupėje maksimalus vaikų skaičius – 10, darželio grupėje – 15.
32. Nežymiai protiškai atsilikę, silpnaregiai (regėjimo aštrumas su akiniais iki 40 proc.), neprigirdintys vaikai, turintys vidutinį ir žymų kalbos neišsivystymą (motorinė alalija, sensorinė alalija, sensomotorinė alalija, dizartrija, anortrija), sutrikdytą kalbos vystymąsi (afazija, disfazija), į bendrosios paskirties grupę įtraukiami taikant koeficijentą 2, aklieji, kurtieji vaikai, turintys kompleksinių raidos sutrikimų – taikant koeficijentą 3.
33. Labai žymiai ir žymiai protiškai atsilikę vaikai į vidutinio ir nežymaus protinio atsilikimo vaikų grupę, vaikai, turintys žymų kalbos neišsivystymą, į vidutinio ir nežymaus kalbos neišsivystymo ar turinčių kitus kalbos ir komunikacijos sutrikimus vaikų grupę, kurtieji – į neprigirdinčių vaikų grupę, aklieji – į sutrikusios regos vaikų grupę įtraukiami taikant koeficientą 2. Vaikai, turintys kompleksinių raidos sutrikimų, į bet kurią specialiųjų poreikių vaikų grupę įtraukiami taikant koeficientą 3.
34. Maksimalus vaikų skaičius specialiosiose, sanatorinėse-reabilitacinėse grupėse yra:
Eil. Nr. |
Sutrikimo pavadinimas |
Vaikų iki 3 m. skaičius |
Vaikų nuo 3 iki 7 m. skaičius |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Protinis atsilikimas: |
|
|
|
žymus ir labai žymus |
4 |
5 |
|
vidutinis ir nežymus |
5 |
6 |
2. |
Kalbos ir komunikacijos sutrikimai: |
|
|
|
kalbėjimo sutrikimai (artikuliacinė alalija, |
|
12 |
|
rinolalija, dizartrija, anartrija) |
|
|
|
kalbos neišsivystymas: |
|
|
|
žymus (1) |
6 |
8 |
|
vidutinis (2) |
8 |
10 |
|
sutrikdytos kalbos vystymasis |
6 |
8 |
3. |
Klausos sutrikimai: |
|
|
|
kurtumas |
5 |
6 |
|
neprigirdėjimas |
6 |
8 |
4. |
Regos sutrikimai: |
|
|
|
aklumas |
5 |
6 |
|
silpnaregystė |
6 |
8 |
|
regėjimo sutrikimai |
9 |
12 |
|
(amblioplija, žvairumas) |
|
|
5. |
Fiziniai ir judėjimo sutrikimai |
6 |
8 |
6. |
Lėtiniai somatiniai ir neurologiniai |
|
|
|
sutrikimai: |
|
|
|
kvėpavimo sistemos ligos |
8 |
12 |
|
alergijos |
8 |
12 |
|
diabetas |
8 |
12 |
7. |
Kompleksiniai sutrikimai (intelekto, |
4 |
4 |
|
fiziniai ir judėjimo, regos, klausos, kalbos ir |
|
|
|
komunikacijos sutrikimų įvairios kombinacijos) |
|
|
Teisės ir pareigos
35. Vaikai turi teisę:
36. Tėvai (vaiko globėjai) turi teisę:
36.2. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo nustatyta tvarka savo vaikams parinkti valstybinę, savivaldybės ar nevalstybinę ikimokyklinę ugdymo įstaigą.
37. Tėvai (vaiko golėjai) privalo:
37.3. Bendradarbiauti su ikimokyklinės ugdymo įstaigos darbuotojais, sprendžiant vaiko ugdymo ir globos klausimus.
38. Pedagogai turi teisę:
38.1. Laisvai rinktis pedagoginės veiklos formas ir metodus, atitinkančius reformuoto ikimokyklinio ugdymo nuostatas.
38.2. Tobulinti savo kvalifikaciją, persikvalifikuoti, atestuotis ir gauti kvalifikacinę kategoriją atitinkantį atlyginimą.
38.4. Burtis į visuomenines ir profesines organizacijas, savišvietos, kultūrines grupes, dalykines ir metodines sekcijas, būrelius ar susivienijimus.
38.5. Nustatyta tvarka gauti mokamas atostogas mokymo priemonėms rengti ir kvalifikacijai tobulinti.
38.7. Teikti siūlymus dėl ikimokyklinės ugdymo įstaigos vadovų vadybinės ir kolegų pedagoginės veiklos tobulinimo.
39. Pedagogai privalo:
39.5. Suteikti vaikui reikiamą pagalbą pastebėjus jo atžvilgiu smurto, prievartos, seksualinio ar kitokio pobūdžio išnaudojimo apraiškas, pranešti apie tai įstaigos vadovybei ir Vaiko teisių apsaugos tarnybai.
39.6. Padėti vaikams tenkinti jų saviraiškos bei saviugdos poreikius, plėtoti kultūrinius interesus, formuoti saugos veikloje bei buityje įgūdžius.
39.7. Gebėti analizuoti savo pedagoginę veiklą, nuolat ją tobulinti, atsižvelgiant į kolegų, tėvų, savivaldos institucijų pateiktus siūlymus ar pastabas bei naujausius pedagogikos, psichologijos mokslų pasiekimus.
39.8. Bendradarbiauti su kolegomis, abipusiu susitarimu stebėti vienas kito organizuojamą vaikų veiklą.
39.9. Tobulinti dalykines, pedagogines, psichologines žinias, plėsti kultūrinį akiratį, pasirengti darbui su specialiųjų poreikių vaikais, tobulinti kvalifikaciją ir nustatyta tvarka atestuotis.
40. Grupės auklėtoja (-as) privalo:
40.1. Kurti visapusišką asmenybės vystymąsi stimuliuojančią grupės aplinką, kūrybiškai dalyvauti ugdomajame procese.
40.2. Rūpintis ugdytinių sveikata, tirti jų polinkius, poreikius, interesus, imtis visų reikiamų priemonių padėti vaikui, patyrusiam smurtą, prievartą, seksualinį ar kitokio pobūdžio išnaudojimą.
40.3. Domėtis vaikų veiklos ir poilsio režimu, informuoti tėvus (vaiko globėjus) apie vaiko ugdymąsi.
40.5. Ugdyti vaikų vertybines nuostatas, pilietiškumą, demokratiškumą, puoselėti dorovę, sveiką gyvenseną.
40.6. Bendrauti su kiekvienu vaiku ir jo šeima, burti grupėje dirbančius pedagogus ir kitus darbuotojus (psichologus, specialiuosius pedagogus, logopedus, muzikos vadovus, socialinius pedagogus, medicinos darbuotojus ir kt.) vaikų ugdymui tobulinti.
41. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos medicinos darbuotojų, muzikos vadovo, psichologo, socialinio pedagogo, specialiojo pedagogo, logopedo ir kitų ugdymo funkcijas vykdančių darbuotojų teises, pareigas bei darbo turinį reglamentuoja profesinės veiklos, ikimokyklinės įstaigos nuostatai ir pareiginės instrukcijos.
Savivalda
42. Ikimokyklinės įstaigos taryba – aukščiausia savivaldos institucija, telkianti auklėtinių tėvus (vaiko globėjus), pedagogus, visuomenės atstovus, rėmėjus svarbiausiems įstaigos veiklos uždaviniams spręsti.
42.1. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos tarybos pirmininką renka tarybos nariai. Vedėja negali būti tarybos pirmininke.
42.2. Tėvus į įstaigos tarybą siūlo visuotinis tėvų susirinkimas, pedagogus – pedagogų taryba, kitus įstaigos darbuotojus – visuotinis įstaigos darbuotojų susirinkimas.
42.3. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja 2/3 visų jos narių. Nutarimai priimami dalyvaujančiųjų balsų dauguma.
43. Įstaigos taryba:
43.1. Numato ikimokyklinės ugdymo įstaigos veiklos perspektyvas, aprobuoja įstaigos ir saugos darbe nuostatus, vidaus darbo tvarkos taisykles, ugdymo organizavimo tvarką.
43.3. Svarsto įstaigos pajamų ir išlaidų samatą, planuoja ir kontroliuoja jų paskirstymą, prižiūri įstaigos ūkinę-finansinę veiklą.
43.5. Teikia siūlymus dėl įstaigos darbo tobulinimo, saugių darbo, vaikų ugdymo ir globos sąlygų sudarymo, talkina formuojant įstaigos materialinius ir intelektualinius išteklius.
44. Pedagogų taryba – nuolat veikianti ikimokyklinės ugdymo įstaigos savivaldos institucija. Ją sudaro įstaigos vadovybė, visi įstaigoje dirbantys pedagogai, asmens sveikatos priežiūros darbuotojai, psichologai, kiti ugdymą organizuojantys darbuotojai. Ikimokyklinėse ugdymo įstaigose pedagogų tarybos sudaromos vedėjos įsakymu, jei jose yra daugiau nei 3 pedagogai.
44.2. Pedagogų tarybos posėdžiai šaukiami ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį. Į posėdžius gali būti kviečiami ir kitų įstaigos savivaldos institucijų atstovai. Prireikus gali būti kviečiamas neeilinis pedagogų tarybos posėdis. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja 2/3 tuo metu dirbančių tarybos narių.
45. Pedagogų taryba:
45.4. Aprobuoja ugdymo turinio dalį, atitinkančią įstaigos veiklos kryptį ir regiono švietimo nuostatas.
Valdymas
48. Ikimokyklinei ugdymo įstaigai vadovauja vedėja (-as). Vedėją vietimo įstatymo nustatyta tvarka skiria ir atleidžia steigėjas. Vedėja (-u) skiriamas asmuo, turintis aukštąjį pedagoginį išsilavinimą ir ne mažesnį kaip 5 metų pedagoginio darbo stažą.
48.2. Telkia ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendruomenę valstybinei švietimo politikai įgyvendinti, veiklos programai vykdyti.
48.3. Aiškina ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendruomenės nariams valstybinę bei regioninę švietimo politiką, numato visuomenės poreikius atliepiančius ikimokyklinės ugdymo įstaigos veiklos tikslus, inicijuoja veiklos programų ir projektų rengimą, organizuoja jų vykdymą.
48.5. Kartu su ikimokyklinės ugdymo įstaigos bendruomene numato įstaigos veiklos kryptis, rengia įstaigos veiklos programą, nuostatus, įstaigos vidaus darbo tvarkos taisykles, metų veiklos sąvadą ir teikia aprobuoti įstaigos tarybai.
48.7. Rūpinasi pedagogų profesinės kvalifikacijos kėlimu, sudaro sąlygas ir skatina juos atestuotis.
48.8. Bendradarbiauja su vaikų tėvais (vaiko globėjais), Vaiko teisių apsaugos tarnyba, įstaigos rėmėjais, visuomene. Kuria ugdymui palankią sociokultūrinę aplinką ir įstaigos modelį.
48.9. Rūpinasi ikimokyklinės ugdymo įstaigos intelektualiniais, materialiniais ir finansiniais ištekliais, racionaliu jų panaudojimu.
48.10. Sudaro metinę ikimokyklinės ugdymo įstaigos pajamų ir išlaidų sąmatą ir teikia ją įstaigos tarybai aprobuoti.
49. Vyriausioji auklėtoja:
49.2. Inicijuoja specialiųjų ugdymo poreikių vaikų integravimo programų rengimą ir vadovauja jų įgyvendinimui.
49.3. Teikia profesinę pagalbą pedagogams, prižiūri, kaip vykdomi švietimo politiką ir pedagogų veiklą reglamentuojantys dokumentai, analizuoja ir vertina ugdymo procesą.
49.4. Skatina pedagogus savarankiškam profesiniam tobulėjimui, dalykiniam bendradarbiavimui, atestavimuisi.
50. Ūkio vedėja(as):
50.1. Atsako už ikimokyklinės ugdymo įstaigos ūkinę veiklą, pastatų, įrengimų, ugdymo priemonių ir inventoriaus įsigijimą, apskaitą ir apsaugą.
Darbuotojų priėmimas į darbą ir darbo apmokėjimas
51. Vyriausiąją auklėtoją, pedagoginį ir kitą personalą priima į darbą ir atleidžia iš jo įstaigos vadovas įstatymų nustatyta tvarka.
Vadovų ir pedagogų atestavimas
Archyvas ir raštvedyba
Ikimokyklinės ugdymo įstaigos ryšiai
55. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga pavaldi steigėjui ir vykdo vietimo ir mokslo ministerijos įsakymus, kitus teisės aktus.
56. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga bendradarbiauja su juridiniais ir fiziniais asmenimis (sveikatos, kultūros, sporto, mokslo, švietimo, teisėsaugos, vaiko teisių apsaugos institucijomis ir kt.).
Ikimokyklinės ugdymo įstaigos veiklos priežiūra
58. Valstybinių, savivaldybių ir nevalstybinių ikimokyklinių įstaigų veiklą prižiūri steigėjas, Valstybinė švietimo inspekcija ir Švietimo ir mokslo ministerijos įgalioti asmenys.
Turtas, lėšų šaltiniai ir lėšų naudojimas
60. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga patikėjimo teise valdo, naudojasi ir įstatymų nustatyta tvarka disponuoja priskirta žeme, valstybės ir savivaldybės pastatais, finansiniais ištekliais, inventoriumi bei ugdymo priemonėmis.
61. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga finansuojama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto pagal asignavimų valdytojo patvirtintą sąmatą.
62. Ikimokyklinė ugdymo įstaiga gali turėti nebiudžetinių lėšų. Jas sudaro patalpų nuoma, fizinių ir juridinių asmenų parama ir labdara, pajamos, gautos už papildomą ugdymą, kursus, renginius ir kt.
64. Nevalstybinės ikimokyklinės ugdymo įstaigos išlaikomos steigėjų lėšomis. Joms Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti teikiama valstybės parama.
Atsakomybė
66. Tėvai (vaiko globėjai), fiziškai ir moraliai žalojantys savo vaikus, atsako įstatymų nustatyta tvarka.
67. Pedagogai ir kiti darbuotojai atsako už vaikų sveikatos saugumą ir gyvybę buvimo įstaigoje metu.
68. Ikimokyklinės įstaigos vadovybė, pedagogai ir kiti darbuotojai Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka gali būti atleisti iš darbo, kai jų elgesys nors ir ne darbo metu yra amoralus ir dėl to nesuderinamas su jų pareigomis.
Nuostatų tvirtinimas, keitimas
Ikimokyklinės ugdymo įstaigos registravimas