Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-276, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ APLINKOS APSAUGOS RĖMIMO SPECIALIOSIOS PROGRAMOS ĮSTATYMO 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-277, LIETUVOS RESPUBLIKOS NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO IR PRIEDĖLIO PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-471 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS NAFTOS IR DUJŲ IŠTEKLIŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PRIEDĖLIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-491

 

2013 m. liepos 11 d. Nr. 625

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2013 m. gegužės 10 d. sprendimo Nr. SV-S-218 5, 6, 7 ir 9 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Lietuvos Respublikos naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-276, kuriuo siūloma dalį mokesčio įskaityti į savivaldybių, kurių teritorijose išgaunami ištekliai, biudžetus ir šias lėšas naudoti Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos priemonėms finansuoti.

2. Pritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XIIP-277, kuriuo numatoma lėšas naudoti aplinkos apsaugos priemonėms įgyvendinti savivaldybėse, kurių teritorijose išgaunami ištekliai.

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo 9 straipsnio ir priedėlio pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto Nr. XIIP-471 (toliau – Įstatymo projektas) 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo (toliau – Įstatymas) 9 straipsnio 3 dalyje numatytam siekiui – 1 procentą lėšų įskaityti į savivaldybių biudžetus socialinei ir ekonominei infrastruktūrai kurti ir gerinti toje vietovėje, kurioje išgaunami ištekliai, ir šio straipsnio 4 dalyje numatytam siekiui – 2 procentus mokesčio įskaityti į Angliavandenilių išteklių naudojimo galimų neigiamų padarinių monitoringo, prevencijos ir likvidavimo fondą dėl šių priežasčių:

3.1. Netikslinga Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatyti 1 procentą lėšų įskaityti į savivaldybių biudžetus socialinei ir ekonominei infrastruktūrai kurti, nes dėl per mažų įplaukų skaidyti mokestines lėšas į atskiras proporcijas neefektyvu. Be to, socialinei ir ekonominei infrastruktūrai plėtoti turėtų būti skiriamos ne aplinkos apsaugos mokesčių lėšos, o gyventojų pajamų mokesčio, vietinių rinkliavų įplaukos ir kitos teisėtai gaunamos savivaldybių biudžetų lėšos.

3.2. Netikslinga Įstatymo projektu keičiamo Įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje numatyti steigti naują Angliavandenilių išteklių naudojimo galimų neigiamų padarinių monitoringo, prevencijos ir likvidavimo fondą, nes Įstatymo projekte numatyti tikslai ir priemonės jiems pasiekti gali būti finansuojami iš Savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos įstatyme (Žin., 2003, Nr. 61-2760). Be to, šio straipsnio 4 dalyje nustatyta mokesčio paskirstymo tvarka prieštarauja Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47; 2012, Nr. 126-6323) 3 straipsnio 2 dalies nuostatai, kad Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos gali būti perskirstomi tik per nacionalinį biudžetą, Valstybinio socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. liepos 11 d. nutarime (Žin., 2002, Nr. 72-3080) pabrėžiama, kad toks teisinis reguliavimas riboja Vyriausybės konstitucinius įgaliojimus rengti valstybės biudžeto projektą biudžetiniams metams atsižvelgiant į esamą socialinę ir ekonominę situaciją, visuomenės ir valstybės poreikius bei galimybes, turimus ir numatomus gauti finansinius išteklius bei valstybės įsipareigojimus, kitus svarbius veiksnius. Kadangi atitinkamos srities finansavimas sprendžiamas kiekvienais biudžetiniais metais rengiant ir tvirtinant atitinkamų metų biudžetą, neturėtų būti iš anksto nustatoma fiksuota mokesčio dalis.

4. Pritarti Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo priedėlio ir Lietuvos Respublikos naftos ir dujų išteklių mokesčio įstatymo 4 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo priedėlio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projekte Nr. XIIP-491 siūlomam teisinio reguliavimo tikslui – pakeisti mokesčio už išgaunamus tradicinių angliavandenilių išteklius tarifus ir nustatyti tarifą už išsklaidytųjų angliavandenilių gavybą, tačiau šių įstatymų projektų nesvarstyti, kol bus atlikta analizė, leidžianti nustatyti tinkamą ir ekonomiškai pagrįstą mokesčio dydį, kuris užtikrintų racionalų ir ekonomiškai naudingą angliavandenilių, taip pat ir išsklaidytųjų, naudojimą. 

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                       Valentinas Mazuronis

 

_________________