LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL MOKYTOJŲ IR SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO CENTRŲ RENOVAVIMO IR APRŪPINIMO ŠIUOLAIKINĖMIS MOKYMO PRIEMONĖMIS PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2007 m. liepos 27 d. Nr. ISAK-1580
Vilnius
Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1020 (Žin., 2006, Nr. 112-4273), 2 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos įsipareigojimų įgyvendinimo priemonės“ 101 punktą,
tvirtinu Mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų renovavimo ir aprūpinimo šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis programą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2007 m. liepos 27 d. įsakymu Nr.
ISAK-1580
MOKYTOJŲ IR SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO CENTRŲ RENOVAVIMO IR APRŪPINIMO ŠIUOLAIKINĖMIS MOKYMO PRIEMONĖMIS PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų renovavimo ir aprūpinimo šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis programa (toliau vadinama – Programa) skirta šalies mokytojų švietimo centrams bei suaugusiųjų švietimo centrams renovuoti bei aprūpinti mokykliniais baldais, mokymo įranga ir kitoms mokymo priemonėms.
2. Šioje Programoje vartojamos sąvokos:
Mokytojų švietimo centras – švietimo įstaiga, turinti teisę vykdyti valstybinių ir savivaldybių mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimą.
Suaugusiųjų švietimo centras – švietimo įstaiga, vykdanti suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo ir neformaliojo švietimo programas.
Kitos šioje Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2003, Nr. 63-2853) ir kituose švietimą reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.
3. Programos vykdytojai – Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, Lietuvos suaugusiųjų švietimo ir informavimo centras, Pedagogų profesinės raidos centras, savivaldybių ir apskričių viršininkų administracijos.
4. Programa siekiama įgyvendinti Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo 2003 m. liepos 4 d. nutarimu Nr. IX-1700 (Žin., 2003, Nr. 71-3216), Valstybinės švietimo strategijos 2003–2012 metų nuostatų įgyvendinimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 82 (Žin., 2005, Nr. 12-391), Mokymosi visą gyvenimą užtikrinimo strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2004 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. ISAK-433/A1-83 (Žin., 2004, Nr. 56-1957), Pedagogų rengimo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. ISAK-1441 (Žin., 2004, Nr. 186-6940), Valstybinę pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo pertvarkos programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. gegužės 25 d. nutarimu Nr. 468 (Žin., 2006, Nr. 60-2139).
II. ESAMOSIOS BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Vadovaujantis Pedagogų rengimo koncepcija, Lietuvoje pradėta kurti Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo ir atestacijos sistema. Šiuo metu yra įsteigti 58 mokytojų švietimo centrai. Taip pat veikia koordinuojančios institucijos – Mokytojų kompetencijos centras bei Pedagogų profesinės raidos centras Vilniuje. Šalyje iš viso yra 60 mokytojų švietimo centrų. 2005 metais kvalifikacijos tobulinimo renginiuose dalyvavo 208 tūkstančiai pedagogų.
6. Šalyje veikia 66 suaugusiųjų švietimo centrai, vykdantys suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo ir neformaliojo švietimo programas. Šiose institucijose mokosi 17,8 tūkstančių suaugusių asmenų.
7. Lietuvoje besimokančiųjų suaugusiųjų skaičius, lyginant su Europos Sąjungos šalimis, tebelieka vienas mažiausių. Nors dedama daug pastangų ir didinamos investicijos, 25–64 metų amžiaus asmenų, 2006 metais dalyvavusių mokymosi veikloje per paskutines 4 savaites – 4,9 procento, Europos Sąjungos vidurkis – 9,6 procento.
8. Išryškėjo nauja pozityvi tendencija – 25–64 metų amžiaus per metus besimokančiųjų asmenų skaičiaus augimas. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2006 metais šalyje mokėsi 55 procentai (987 tūkstančiai) 25–64 metų amžiaus šalies gyventojų, iš jų 31 procentas neformaliajame švietime. Tai beveik du kartus daugiau negu 2003 metais (28 procentai). Europos Sąjungos vidurkis 2003 m. – 42 procentai.
9. Besimokančiųjų suaugusiųjų skaičių, be kitų veiksnių, lemia ir mažas švietimo prieinamumas, šiuolaikinių reikalavimų neatitinkanti mokymosi infrastruktūra. Nuo 1990 metų nebuvo įgyvendinama jokių nacionalinio lygmens suaugusiųjų švietimo infrastruktūros plėtros programų, o savivaldybių investicijos į šią sritį yra labai menkos. Pavyzdžiui, Vilniaus savivaldybė per 1997–2005 metus 4 suaugusiųjų švietimo centrams renovuoti skyrė tik 61 tūkstantį litų.
10. Dauguma mokytojų švietimo centrų savo veiklą pradėjo neseniai ir neturi savo tiesioginėms funkcijoms pritaikytų patalpų bei įrangos. Remiantis atliktais skaičiavimais, minimalus plotas, kuris reikalingas atskiro centro tiesioginių funkcijų vykdymui, sudaro 300-400 m2. Tuo tarpu vidutinis šių centrų plotas sudaro apie 200 m2, o atskiruose rajonuose jis yra mažesnis ir nepakankamas.
11. Mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų pastatai yra statyti pagal seniau galiojusias statybos normas bei taisykles. Įstaigų pastatų dabartinė techninė būklė ir inžinerinė įranga neatitinka dabartinių statinio reikalavimų dėl jų kaitos bei susidėvėjusių optimalų pastatų mikroklimatą palaikančių įrenginių ir sistemų.
12. Mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų renovavimo darbų būtinybę lemia šios problemos: nesandarūs ir nesaugūs langai ir lauko įėjimo durys, vandeniui pralaidūs ir neatitinkantys šiluminių charakteristikų stogai, neracionalus šilumos vartojimas nerenovuotuose pastatuose, didelės pastatų eksploatacinės išlaidos, nepatenkinamos mokymosi, darbo ir poilsio sąlygos patalpose, daugumos nerenovuotų pastatų esama būklė (neatitinkanti tokios paskirties pastatams keliamų reikalavimų), pastatų vidaus ir išorės remonto poreikis, pažangesnių šildymo, karšto vandens, kitų inžinerinių sistemų įdiegimas bei būtini atlikti pastatų atskirų konstrukcijų atnaujinimo darbai.
13. Atliktos ir planuojamos investicijos į švietimo sistemos sričių infrastruktūrą yra netolygios, pavyzdžiui, į profesinio mokymo sistemos infrastruktūrą, kurioje mokosi apie 46 tūkstančius 16–20 metų mokinių, 2004–2006 metais investuota 98,4 milijono litų, o 2007–2013 metais planuojama investuoti 238 milijonus litų. Taigi 2004–2013 metais bendra investavimo į profesinio mokymo infrastruktūrą suma sieks 336,4 milijono litų, vidutiniškai 7,3 tūkstančio litų vienam besimokančiajam.
14. 1994–2007 metais į daugiau kaip 400 visos Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų infrastruktūros atnaujinimą buvo investuota 687 milijonai litų – tik du kartus daugiau, negu planuojama išleisti 25 sektorinių praktinio mokymo centrų kūrimui.
15. Investicijos į 122 mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrus, kurių paslaugomis naudojasi 225 tūkstančiai besimokančiųjų kasmet, 2004–2006 metais siekė tik apie 9 milijonus litų, vykdant Europos Socialinio fondo finansuojamą projektą „Švietimo centrų infrastruktūros plėtra“. Projekte paskaičiuota, kad norint visiškai renovuoti visus pastatus, reikia atlikti renovacijos darbų už 22 milijonus litų.
16. 2005–2007 metais vykdomame projekte „Švietimo centrų infrastruktūros plėtra“ dalyvauja Mokytojų kompetencijos centras bei 34 mokytojų švietimo centrai. Vykdant projekto veiklas, šie centrai modernizuojami, atnaujinama infrastruktūra, įsigyta institucijų veiklai reikalingos kompiuterinės įrangos bei baldų.
III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
17. Programos tikslas – tobulinti mokyklų vadovų, jų pavaduotojų ugdymui, ugdymą organizuojančių skyrių vedėjų, mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacijos tobulinimo sistemos funkcionavimą bei suaugusiųjų švietimo kokybę, renovuojant ir aprūpinant šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis šią veiklą vykdančius mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrus.
18. Programos uždaviniai:
18.1. renovuoti mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų įstaigų patikėjimo teise arba panaudos sutarties pagrindu valdomų pastatų statybines konstrukcijas ir inžinerines sistemas, užtikrinti patalpų atitiktį Statybos techninių reglamentų ir Higienos normų reikalavimams;
18.2. pagerinus patalpų naudojimo ir priežiūros sąlygas bei sumažinus išlaidas pastatų eksploatavimui ir priežiūrai, veiksmingiau panaudoti švietimui skirtas lėšas;
IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR FINANSAVIMAS
19. Programos lėšos yra skiriamos mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų, pareiškusių norą dalyvauti Programoje, renovavimui ar aprūpinimui šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis. Finansavimas negali būti skiriamas bendrabučiams, administraciniams pastatams, kuriuose nevyksta mokymo procesas, bei objektams, kurie atnaujinami pagal Valstybės investicijų programos investicinius projektus.
20. Renovuotinus ir aprūpintinus šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrus atrenka atrankos komisija. Šios atrankos komisijos sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
21. Renovuotinų ir aprūpintinų šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų atrankos kriterijai:
21.3. steigėjo įsipareigojimas įvykdyti šias partnerystės sutartyje numatytinas sąlygas:
21.3.2. užtikrinti techninės dokumentacijos planuojamiems renovacijos darbams parengimą bei vykdyti statybos renovacijos darbų techninę priežiūrą;
22. Programą vykdančių institucijų ir joje dalyvaujančių mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų sąrašą tvirtina švietimo ir mokslo ministras.
23. Programą vykdanti institucija parengia mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų renovacijos investicinį projektą, vykdo statybos renovacijos darbų, prekių ir paslaugų pirkimus ir kartu su renovavimui atrinktų mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų steigėjais vykdo statybos renovacijos darbų techninę priežiūrą.
25. Lėšų poreikis Programos įgyvendinimui yra 25 milijonai litų. Lėšos skiriamos iš valstybės biudžeto ir Europos regioninės plėtros fondo Sanglaudos skatinimo veiksmų programos.
26. Programos lėšos mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrams yra skiriamos atsižvelgiant į mokymuisi naudojamų pastatų bendrąjį plotą ir paslaugomis besinaudojančių asmenų skaičių.
27. Mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų renovavimo ir aprūpinimo šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis išlaidos iš numatytų finansavimo šaltinių dengiamos 100 procentų.
V. VERTINIMO KRITERIJAI
30. Programos vertinimo kriterijai:
30.1. renovuotų ir aprūpintų šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų skaičius;
VI. NUMATOMI REZULTATAI
31. Numatoma, kad įgyvendinus šią Programą:
31.1. bus renovuotas ar aprūpintas šiuolaikinėmis mokymo priemonėmis 101 mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centras už 25 milijonus litų;
31.3. mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centruose bus sudarytos palankios ir saugios sąlygos mokymosi procesui;
31.4. dėl padidėjusio pastatų energetinio naudingumo sumažės išlaidos pastatų eksploatavimui ir priežiūrai;
31.5. pagerėjusi pastatų bendroji techninė būklė turės teigiamos įtakos mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrų paslaugomis besinaudojančių ir juose dirbančių asmenų sveikatai bei pastatų komfortui;
31.7. sutaupytos įstaigų biudžeto lėšos galės būti skiriamos tiesioginėms įstaigų funkcijoms gerinti;
31.9. sustiprinti mokytojų ir suaugusiųjų švietimo centrai turės galimybę siūlyti daugiau paslaugų, didžioji dalis atnaujintų patalpų bus naudojamos ne tik suaugusiųjų ar mokytojų švietimui, bet ir vaikų ugdymui;
31.10. padidės besimokančiųjų suaugusiųjų skaičius, pagerės jiems teikiamų paslaugų kokybė ir švietimo prieinamumas, bus išlaikytas tinkamas pedagogų kvalifikacijos lygis;
31.11. bus įgyvendinama subalansuota regioninė politika, išlaikomas investavimo balansas ir tolygiai plėtojama švietimo sistema;