VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS
Į S A K Y M A S
DĖL MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO, PATIKRINIMŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR PATIKRINIMO AKTŲ TVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2001 m. rugpjūčio 31 d. Nr. 218
Vilnius
Vadovaudamasis 1995 m. birželio 28 d. Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo Nr. I – 974 (Žin., 1995, Nr. 61-1525) 27 straipsnio 12 punktu bei Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos – centrinio mokesčio administratoriaus nuostatų patvirtinimo“ patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos – centrinio mokesčio administratoriaus nuostatų (Žin., 1997, Nr. 87-212) 13 punktu:
1. Tvirtinu pridedamas Mokesčių mokėtojų patikrinimų atlikimo, patikrinimų rezultatų įforminimo ir patikrinimo aktų tvirtinimo taisykles (toliau – Taisyklės).
2. Nustatau, kad, įsigaliojus šioms Taisyklėms, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko įsakymai, reglamentavę mokesčių administratoriaus pareigūnų (toliau – pareigūnai) atliekamas patikrinimų procedūras ir nustatę šių procedūrų bei patikrinimų rezultatų įforminimą ir tam naudotinas dokumentų formas, galioja tiek, kiek neprieštarauja šioms Taisyklėms.
3. Įsakau:
3.1. pareigūnams, vykdantiems atitinkamas funkcijas, kurių atlikimas reglamentuotas Taisyklėse, vadovautis šiuo įsakymu patvirtintomis Taisyklėmis.
PATVIRTINTA
Valstybinės mokesčių inspekcijos prie
Lietuvos Respublikos finansų ministerijos
viršininko
2001 m. rugpjūčio 31 d.
įsakymu Nr. 218
MOKESČIŲ MOKĖTOJŲ PATIKRINIMŲ ATLIKIMO, PATIKRINIMŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO IR PATIKRINIMO AKTŲ TVIRTINIMO TAISYKLĖS
I. BENROSIOS NUOSTATOS
1. Šios Mokesčių mokėtojų patikrinimų atlikimo, patikrinimų rezultatų įforminimo ir patikrinimo aktų tvirtinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato mokesčių administratoriaus pareigūnų (toliau – pareigūnas) vykdomų mokesčių mokėtojų (mokestį išskaičiuojančių asmenų) (toliau – mokėtojas) patikrinimų atlikimo procedūras, taisykles, pagal kurias turi būti vykdomas patikrinimo metu surinktos informacijos, nustatytų faktų įforminimas bei patikrinimo akto tvirtinimas.
2. Patikrinimus atlieka vietos ir centrinio mokesčių administratoriaus pareigūnai, kuriems mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo šių Taisyklių nustatyta tvarka paveda atlikti patikrinimus.
3. Jei su užsienio šalimis yra sudarytos ir įsigaliojusios tarptautinės sutartys, kuriose numatyta pagalba administruojant mokesčius, tai patikrinime gali dalyvauti ir tų užsienio valstybių mokesčių administratoriaus pareigūnai.
II. PATIKRINIMŲ ATLIKIMO PROCEDŪROS
PIRMASIS SKIRSNIS. PAVEDIMAS TIKRINTI
5. Visi patikrinimai pradedami pareigūnui turint mokesčių administratoriaus viršininko ar jo įgalioto asmens pasirašytą pavedimą tikrinti.
6. Pavedime tikrinti turi būti nurodyta:
7. Tais atvejais, kai atliekamas patikrinimas, kurio metu netikrinamas mokestinis laikotarpis, pavedime tikrinti gali būti nurodyta tik:
8. Pavedime tikrinti gali būti nurodyti ir kiti šių Taisyklių 6 ir 7 punktuose nepaminėti rekvizitai.
9. Tais atvejais, kai patikrinimas atliekamas dalyvaujant mokėtojui, su pavedimu tikrinti mokėtojas supažindinamas pasirašytinai. Jei mokėtojas atsisako pasirašyti pavedimą tikrinti, tai pareigūnas apie tai pažymi pavedime tikrinti.
10. Mokėtojas su pavedimu tikrinti pasirašytinai gali būti nesupažindinamas, kai atliekamas patikrinimas, kurio metu netikrinamas mokestinis laikotarpis. Tačiau mokėtojui pareikalavus pavedimas tikrinti privalo būti jam pateiktas.
12. Pavedimas tikrinti turi būti pasirašytas mokesčių administratoriaus viršininko ar jo įgalioto asmens.
13. Pavedimą tikrinti pasirašo tas mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kurio teritorijoje yra įregistruotas tikrintinas mokėtojas, arba tas mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kurio pareigūnas atlieka tikrinimą.
14. Jei patikrinimą atlieka centrinio mokesčių administratoriaus pareigūnas, tai pavedimą tikrinti pasirašo centrinio mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo. Centrinio mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo gali pasirašyti pavedimą tikrinti ir vietos mokesčių administratoriaus pareigūnui.
Centrinio mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo gali pasirašyti pavedimą tikrinti bet kurį mokėtoją.
15. Tais atvejais, kai mokėtojo patikrinime dalyvauja užsienio šalies mokesčių administratoriaus pareigūnas, pavedimą pastarajam dalyvauti patikrinime pasirašo centrinio mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.
16. Atskiras pavedimas tikrinti gali būti išrašomas patikrinti mokėtojo padalinius ar kitas jo veiklos vietas (toliau – padaliniai). Tokiu atveju pavedimą tikrinti pasirašo tas mokesčių administratorius, kurio pareigūnas atlieka padalinio patikrinimą, arba tas, kurio teritorijoje yra įregistruotas tikrintinas mokėtojas.
18. Prireikus patikrinimui atlikti gali būti skiriamas papildomas pareigūnas arba vienas pareigūnas pakeistas kitu. Patikrinimo pradžia laikoma ankstesniajame pavedime tikrinti nurodyta patikrinimo pradžios data.
19. Pareigūnas, atsižvelgęs į planuojamo atlikti patikrinimo pobūdį, gali iš anksto suderinti su mokėtoju atvykimo pas jį (mokėtoją) dieną ir laiką.
21. Patikrinime dalyvaujantys asmenys (atstovaujantys mokėtojui, pasirašantys pavedimą tikrinti, pateikiantys dokumentus, pasirašantys administracinio teisės pažeidimo protokolus, gaunantys patikrinimo aktus (pažymas) ir pan.), nustatomi pagal jų pateiktus asmens tapatybę patvirtinančius dokumentus.
ANTRASIS SKIRSNIS. TIKRINIMO PROCEDŪROS
22. Patikrinimas gali būti atliekamas pas mokėtoją (jo patalpose). Jei mokėtojas nesudaro darbo sąlygų arba jos yra netinkamos, patikrinimas gali būti atliekamas mokesčių administratoriaus patalpose.
23. Mokesčių administratorius turi teisę savarankiškai nustatyti tikrinimo mąstą ir laiką. Patikrinimas nuvykus pas mokėtoją negali trukti ilgiau kaip 90 dienų (šių Taisyklių 27 punkte numatytais atvejais patikrinimo trukmė gali būti pratęsiama). Terminas pradedamas skaičiuoti nuo atvykimo pas mokėtoją dienos.
24. Jei patikrinimas pas mokėtoją dėl tam tikrų nuo pareigūno nepriklausančių priežasčių (mokėtojas nepateikia deklaracijų, paaiškinimų, dokumentų apie turto įsigijimo šaltinius, taip pat apie kitas aplinkybes, reikalingas mokesčio apskaičiavimo teisingumui nustatyti, nevykdo mokesčių administratoriaus nurodymo pateikti patikrinimui reikalingus dokumentus, atvykti pas mokesčių administratorių ir pan.) tam tikrą laiką faktiškai neatliekamas, tai atnaujinus pradėtąjį mokėtojo patikrinimą atitinkamai gali būti žymima kiekviena tikrinimo diena.
25. Kai atliekamas mokėtojo ir jo turimų padalinių tikrinimas, bendra to mokėtojo patikrinimo trukmė (patikrinimas atliekamas nuvykus pas mokėtoją) negali būti ilgesnė kaip 90 dienų (šių Taisyklių 27 punkte numatytais atvejais patikrinimo trukmė gali būti pratęsiama).
26. Apie pareigūno atvykimą gali būti žymima mokėtojo pildomame laisvos formos valstybinių kontrolės institucijų pareigūnų atliekamų patikrinimų registravimo žurnale (toliau – žurnalas), kuriame pareigūnas įrašo mokesčių administratoriaus pavadinimą, savo vardą ir pavardę, patikrinimo tikslą, datą, o baigęs patikrinimą – trumpą patikrinimo išvadą ir pasirašo. Pildydamas žurnalo rekvizitą „patikrinimo išvada“, pareigūnas gali įrašyti patikrinimo akto (pažymos) datą ir numerį.
27. Vietos mokesčių administratoriaus prašymu patikrinimo, atliekamo pas mokėtoją, trukmė, centrinio mokesčių administratoriaus sprendimu gali būti pratęsta iki 1 metų. Atsižvelgdamas į patikrinimo sudėtingumą, veiklos pobūdį, tikrinimo mastą centrinis mokesčių administratorius patikrinimo trukmę gali pratęsti, kai pareigūnui:
27.1. mokėtojas nepateikė ar pateikė ne laiku pareigoms atlikti reikalingų dokumentų, jų nuorašų, kompiuterinių laikmenų duomenų (kopijų) apie juridinio ar fizinio asmens turtą, pajamas, išlaidas ir veiklą;
27.2. mokėtojas neleidžia įeiti į jo patalpas (tarp jų ir nuomojamas) arba teritoriją (mokėtojo darbo laiku, taip pat tuo laiku, kai juose vyksta gamyba ar kita ūkinė veikla), tikrinti veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius bei pagamintą produkciją;
27.3. tikrinamasis mokėtojas neleidžia paimti laikinai – iki 30 dienų – dokumentus, paliekant dokumentų poėmio aktą;
27.4. mokėtojas trukdo užantspauduoti ir (ar) užplombuoti dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietas, daryti dokumentų kopijas arba išrašus, paimti produkcijos (prekių) pavyzdžių, daryti žymas ant mokėtojo dokumentų, kad būtų išvengta jų klastojimo;
27.5. mokėtojas nevykdo privalomų nurodymų atvykti pas mokesčių administratorių, taip pat nurodymų dėl mokesčių, kitų įmokų į valstybės (savivaldybės) biudžetą bei valstybės pinigų fondus apskaičiavimo, deklaravimo ir mokėjimo, turto bei pajamų deklaravimo bei apskaitos tvarkymo klausimais;
27.6. mokėtojas nepateikia paaiškinimų ir dokumentų apie turto įsigijimo šaltinius, taip pat paaiškinimų apie kitas aplinkybes, reikalingas mokesčio apskaičiavimo teisingumui nustatyti;
27.7. mokėtojas nepašalina aplinkybių ir sąlygų, trukdančių mokesčių administratoriui tinkamai atlikti pareigas;
27.8. dėl būtinumo atlikti papildomą tyrimą yra sustabdomas mokesčio permokos (visos ar jos dalies) arba mokesčio skirtumo (viso ar jo dalies) grąžinimas (įskaitymas);
28. Tikrinimo termino eiga stabdoma (į tikrinimo laiką neįskaičiuojama), kai mokesčių administratorius paprašo iš kitų valstybės institucijų bei užsienio valstybių institucijų papildomos informacijos, reikalingos patikrinimui baigti.
29. Mokesčių administratorius negali pakartotinai tikrinti mokėtojo už tą patį mokestinį laikotarpį ir dėl to paties mokesčio, išskyrus tuos atvejus, kai:
29.1. patikrinimas atliekamas dėl naujai paaiškėjusių aplinkybių, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos ankstesnio patikrinimo metu ir kurios gali turėti įtakos to patikrinimo rezultatams;
30. Papildomas patikrinimas atliekamas tais atvejais, kai vietos mokesčių administratorius, tvirtindamas patikrinimo aktą, arba centrinis mokesčių administratorius, nagrinėdamas mokestinius ginčus, priima sprendimą atlikti papildomą patikrinimą. Tais atvejais, kai centrinis mokesčių administratorius priima sprendimą atlikti papildomą patikrinimą, patikrinimas turi būti pradėtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sprendimo jį atlikti priėmimo dienos.
31. Pagal apimtį pakartotinis bei papildomas patikrinimas gali būti išsamus – kai naujo patikrinimo apimtis pagal tikrinamus laikotarpius ir mokesčių rūšis sutampa su prieš tai buvusiu patikrinimu, ir dalinis – kai tikrinama tik dalis ankstesnio patikrinimo metu patikrintų mokesčių rūšių arba tik dalis tikrinto laikotarpio.
32. Jei mokesčių apskaičiavimo teisingumui nustatyti reikalinga, pareigūnas turi teisę gauti iš mokėtojo deklaracijas, paaiškinimus ir dokumentus apie turto įsigijimo šaltinius, taip pat paaiškinimus apie kitas aplinkybes. Patikrinimą atliekantis pareigūnas taip pat turi teisę iš įmonių, įstaigų bei organizacijų ir kitų asmenų, tarp jų iš bankų ir kitų kredito bei finansų įstaigų, gauti pareigoms atlikti reikalingus duomenis bei dokumentų nuorašus, kompiuterinių laikmenų duomenis (kopijas) apie juridinio ar fizinio asmens turtą, pajamas, išlaidas ir veiklą.
Tais atvejais, kai mokėtojo apskaita tvarkoma kompiuterizuotai, pareigūnas gali duoti nurodymą mokėtojui pateikti kompiuterinių laikmenų duomenis (jų kopijas).
33. Kai reikalinga, pareigūnas gali duoti mokėtojui privalomus vykdyti nurodymus atvykti pas mokesčių administratorių, taip pat nurodymus dėl mokesčių, kitų įmokų į valstybės (savivaldybės) biudžetą bei valstybės pinigų fondus apskaičiavimo, deklaravimo ir mokėjimo, turto bei pajamų deklaravimo bei apskaitos tvarkymo klausimais.
34. Jei reikalinga, pareigūnas gali paimti laikinai – iki 30 dienų – mokėtojo dokumentus, palikęs dokumentų poėmio aktą.
35. Tai atvejais, kai pareigūnas nori įsitikinti, ar tikrinamasis mokėtojas sudarė sandorį su kitu mokėtoju, arba, jei tikrinant mokėtoją paaiškėja, kad tam tikras apmokestinimo klausimas negali būti išspręstas negavus informacijos apie kitą mokėtoją, su tikrinamuoju susijusį ūkiniais – finansiniais ryšiais, gali būti atlikti priešpriešiniai patikrinimai.
36. Pareigūnas patikrinimo metu gali atlikti prekių (paslaugų) pirkimą, siekdamas nustatyti, ar mokėtojas nepažeidžia įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir (ar) nevykdo kitokios neteisėtos veiklos.
37. Patikrinimą atliekantis pareigūnas, pateikęs tarnybinį pažymėjimą, turi teisę be išankstinio įspėjimo įeiti į mokėtojo patalpas (tarp jų ir nuomojamas) arba teritoriją, tikrinti veiklai naudojamus materialinius techninius išteklius bei pagamintą produkciją. Pareigūnas turi šią teisę ir tais atvejais, kai veiklai ir pajamoms gauti naudojamos gyvenamosios patalpos ir kiti objektai. Be išankstinio įspėjimo įeiti į mokėtojo teritoriją, pastatus ir patalpas (tarp jų ir nuomojamus) pareigūnas gali tik mokėtojo darbo laiku, taip pat tuo laiku, kai juose vyksta gamyba ar kita ūkinė veikla. Kitais atvejais reikalingas mokėtojo sutikimas.
38. Patikrinimo metu mokėtojo dokumentų, vertybinių popierių, pinigų ir materialinių vertybių saugojimo vietos (teritorija, patalpos, saugyklos, įrengimai ar jų dalis) gali būti plombuojamos ir (ar) antspauduojamos individualiu pareigūno spaudu ir (ar) plombomis. Taip pat pareigūnas gali daryti dokumentų kopijas arba išrašus, paimti produkcijos (prekių) pavyzdžius, daryti žymas ant mokėtojo dokumentų.
39. Patikrinimo metu pareigūnas, be dokumentų tikrinimo, gali pareikalauti iš kitų kompetentingų institucijų atlikti to mokėtojo kompiuterinių programų bei jų duomenų patikrinimus, kontrolinius matavimus, materialinių vertybių inventorizaciją ir kitus faktinius tikrinimus arba tokius tikrinimus atlikti pats.
40. Jei mokesčio bazės neįmanoma nustatyti mokesčio įstatymo nustatyta tvarka, mokesčių administratorius, atsižvelgdamas į faktus, aplinkybes bei kitą turimą informaciją, turi teisę netiesiogiai nustatyti mokesčio bazę ir pasirinkti mokesčio bazės nustatymo metodus.
III. PATIKRINIMŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS. PATIKRINIMŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMO DOKUMENTAI
42. Patikrinimų rezultatai įforminami:
43. Tais atvejais, kai atliekamas mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo patikrinimas, t. y. tikrinamas mokestinis laikotarpis, ar kitais atvejais, kai tikrinimo metu nustatomos papildomai mokėtinos mokesčių, baudų ir delspinigių sumos, arba patikrinimo metu nustatomi piktybiniai mokesčių įstatymų pažeidimai, arba skiriamos kitos MAĮ numatytos sankcijos, tokių patikrinimų rezultatai įforminami patikrinimo aktu, kuris turi būti tvirtinamas šiose Taisyklėse nustatyta tvarka.
44. Kiti pareigūno atliekami patikrinimai įforminami patikrinimo pažyma, administracinių teisės pažeidimų protokolu ar kitu dokumentu, kurio formą ir užpildymo tvarką nustato centrinis mokesčių administratorius, ir šių Taisyklių nustatyta tvarka nėra tvirtinami.
ANTRASIS SKIRSNIS. PATIKRINIMO AKTAS
46. Patikrinimo aktas susideda iš tokių dalių: įvadinės, tiriamosios, nustatomosios ir baigiamosios.
47. Patikrinimo akto įvadinėje dalyje reikalinga nurodyti:
47.4. mokėtojo adresą (gyvenamąją vietą), juridinio asmens teisinio įregistravimo datą ir mokėtojo identifikacinį numerį (asmens kodą) (jeigu jie žinomi);
47.5. mokėtojo vadovo (savininko) ir vyriausiojo finansininko (buhalterio) vardus, pavardes, asmens kodus (juridinių asmenų – pavadinimus ir kodus), nuo kada jie ten dirba ir iki kada dirbo, jeigu per tikrinamąjį laikotarpį nurodytas pareigybes užimantys asmenys keitėsi. Jeigu atskirais periodais per tikrinamąjį laikotarpį nurodytas pareigybes užimančių asmenų nebuvo, apie tai turi būti pažymėta patikrinimo akto įvadinėje dalyje.
48. Patikrinimo akto įvadinėje dalyje turi būti nurodyta vieta (tikslus adresas), kurioje buvo atliekamas patikrinimas.
49. Patikrinimo akto įvadinėje dalyje turi būti nurodytos tikslios patikrinimo pradžios ir patikrinimo pabaigos datos.
50. Jeigu patikrinimas dėl kokių nors priežasčių buvo sustabdytas (pratęstas), patikrinimo akto įvadinėje dalyje turi būti nurodomos patikrinimo sustabdymo (pratęsimo) pradžios ir pabaigos datos.
52. Patikrinimo akto tiriamojoje dalyje būtina nurodyti tikrintą mokesčių laikotarpį (jeigu tikrintieji mokesčių laikotarpiai skiriasi, jie turi būti nurodomi atskirai). Be to, reikia išskirti patikrinimo laikotarpį, kurio mokesčių bazė buvo nustatyta taikant netiesioginio nustatymo metodus, ir nurodyti šių metodų taikymo priežastis.
53. Pareigūnas patikrinimo akto tiriamojoje dalyje turi pažymėti, jei:
53.1. padarė žymas (šioje patikrinimo akto dalyje būtina nurodyti žymėjimo būdus) ant mokėtojo dokumentų, kad būtų išvengta jų klastojimo;
53.2. atliko kontrolinius matavimus, kompiuterinių programų bei jų duomenų patikrinimus ir kitus faktinius tikrinimus;
54. Pareigūnas, patikrinimo metu nustatęs ir leidęs trūkstamais privalomais norminiuose aktuose nustatytais rekvizitais papildyti juridinės galios neturintį mokėtojo pateiktą dokumentą, apie tai turi pažymėti patikrinimo akto tiriamojoje dalyje.
Jeigu juridinės galios neturintys dokumentai negali būti papildyti trūkstamais privalomais norminiuose aktuose nustatytais rekvizitais, pareigūnas apie tai taip pat turi pažymėti patikrinimo akto tiriamojoje dalyje.
55. Jeigu mokėtojas patikrinimo metu pateikia savo rašytines pastabas ir įrodymus dėl tikrinamo dalyko, apie tai turi būti pažymima patikrinimo akto tiriamojoje dalyje ir šios mokėtojo rašytinės pastabos bei įrodymai turi būti pridedami prie patikrinimo akto.
56. Patikrinimo akto nustatomojoje dalyje turi būti nurodyti nustatyti mokesčių įstatymų, piktybiniai mokesčių įstatymų, kitų teisės aktų pažeidimai bei kiti patikrinimo metu nustatyti faktai.
57. Kiekvienas pareigūno patikrinimo metu nustatytas pažeidimo faktas patikrinimo akto nustatomojoje dalyje turi būti aprašomas atskirai.
58. Pažeidimo esmė turi būti išdėstyta aiškiai ir tiksliai, vadovaujantis įstatymais ar kitais teisės aktais, kurie galiojo pažeidimo padarymo metu.
59. Patikrinimo akto nustatomojoje dalyje būtina nurodyti, kokios konkrečios įstatymų, juos lydinčių teisės aktų nuostatos (nurodyti ir teisės aktų pavadinimus, straipsnius, dalis, punktus, papunkčius) buvo pažeistos.
60. Pažeidimas patikrinimo akte turi būti aprašomas tik įstatymų ar kitų teisės aktų terminais bei sąvokomis.
61. Pažeidimo nustatymo faktas turi būti pagrindžiamas įrodymais, kuriais remdamasis pareigūnas konstatuoja pažeidimą.
62. Kai pareigūnas taiko mokesčių bazės netiesioginio nustatymo metodus, tai patikrinimo akto nustatomojoje dalyje jis turi skirti atskirą dalį priežasčių, dėl kurių yra taikomi šie metodai, ir detaliam apskaičiuotos mokesčių bazės (šie apskaičiavimai gali būti pateikiami patikrinimo akto prieduose) bei nuo jos papildomai priskaičiuotų mokesčių sumų, delspinigių ir baudų nustatymo aprašymui.
63. Patikrinimo akto nustatomosios dalies pabaigoje turi būti apibendrinamos visos šio patikrinimo metu pareigūno nustatytų mokėtojo apskaičiuotų, bet nesumokėtų nedeklaruojamų, taip pat papildomai nustatytų mokėtojo (tame tarpe ir mokėtojo turimų padalinių) mokesčių (įmokų) įsiskolinimų (permokų) valstybės (savivaldybių) biudžetams ir fondams pagal atskirus mokesčius ir kitas įmokas (administruojamus pagal MAĮ 5 straipsnį) bei priskaičiuotų delspinigių ir baudų sumos (atskiriant apskaičiuotąsias pritaikius mokesčių bazės netiesioginio nustatymo metodus).
64. Prie kiekvieno mokesčio sumos turi būti nurodytas tos patikrinimo akto nustatomosios dalies punktas (nurodoma, kokiu numeriu buvo pažymėtas pažeidimas), kurioje nustatytas pažeidimo faktas smulkiai aprašytas.
65. Patikrinimo akto baigiamojoje dalyje turi būti nurodoma, kad mokėtojas per 20 dienų nuo susipažinimo pasirašytinai, o kai jo nerado, – per 25 dienas nuo registruoto laiško išsiuntimo dienos, dėl patikrinimo akto mokesčių administratoriui gali pateikti savo rašytines pastabas ir atsikirtimus kartu su juos pagrindžiančiais papildomais įrodymais.
66. Tais atvejais, kai, vadovaujantis tarptautinėmis sutartimis, informacija, susijusi su mokėtoju, perduodama užsienio valstybės mokesčių administratoriui pagal raštišką jo paklausimą, apie tai būtina pažymėti patikrinimo akto baigiamojoje dalyje.
67. Patikrinimo akto įvadinėje, tiriamojoje, nustatomojoje ir baigiamojoje dalyse, be šiose Taisyklėse nurodytos informacijos, pareigūnas gali pateikti ir kitą reikiamą informaciją (duomenis).
68. Tuo atveju, kai atliekamas papildomas arba pakartotinis patikrinimas, surašomas (naujas) patikrinimo aktas.
69. Kai mokesčių administratorius, tvirtindamas patikrinimo aktą, arba centrinis mokesčių administratorius, nagrinėdamas mokestinius ginčus, priima sprendimą atlikti papildomą patikrinimą (kuris pagal tikrinamus laikotarpius ir mokesčių rūšis sutampa su ankstesniu patikrinimu), tai šio papildomo patikrinimo akte nurodomi ir tie pažeidimai, kurie buvo nustatyti ankstesnio patikrinimo metu (jeigu papildomo patikrinimo metu tie patys pažeidimai buvo nustatyti pakartotinai).
70. Jei papildomo patikrinimo apimtis nesutampa su ankstesnio patikrinimo apimtimi (t. y. tikrinama tik dalis prieš tai tikrinto laikotarpio ir (ar) mokesčių rūšių), papildomo patikrinimo akte nurodoma tik toje patikrinimo dalyje pakartotinai nustatyti pažeidimai.
71. Jei atliekamas pakartotinis patikrinimas dėl naujai paaiškėjusių aplinkybių (ne dėl patikrinimo akto tvirtinimo ar mokestinių ginčų nagrinėjimo centrinio mokesčių administratoriaus įstaigoje), tai pakartotinio patikrinimo akte nekartojami ankstesnio patikrinimo metu nustatyti pažeidimai, o nurodomi tik naujai pakartotinio patikrinimo metu nustatyti pažeidimai.
72. Kai tikrinami mokėtojo padaliniai, kurių adresas nesutampa su mokėtojo registravimo adresu, tai gali būti surašyti atskiri tų padalinių patikrinimo aktai. Mokėtojo padalinių patikrinimo aktai yra neatskiriama dalis mokėtojo patikrinimo akto, kuriame aprašomi padalinių patikrinimo metu nustatyti pažeidimai.
Su padalinių patikrinimo rezultatais gali būti supažindintas padalinio veiklą organizuojantis ir (ar) vykdantis darbuotojas bei apie šiuos patikrinimo rezultatus gali būti informuojamas mokėtojas. Mokesčių administratorius tvirtina tik mokėtojo pagrindinį patikrinimo aktą.
73. Iš valstybės institucijų, kurios pagal savo kompetenciją atlieka mokėtojų ūkinės, komercinės ar finansinės veiklos patikrinimus arba revizijas ir nustato mokesčių įstatymų pažeidimus, bet nėra įgaliotos atlikti mokesčių administravimo veiksmų (pvz., Mokesčių policijos, Revizijų departamento ir kt.), gauta patikrinimų ar revizijų medžiaga turi būti įvertinama vadovaujantis MAĮ 272 straipsniu (1998 m. liepos 2 d. įstatymo Nr. VIII-838 (Žin., 1998, Nr. 68-1978) redakcija):
73.1. Pareigūnas, išnagrinėjęs iš minėtų institucijų gautą patikrinimų ar revizijų medžiagą, t. y. aktus, pažeidimus patvirtinančių dokumentų kopijas, skaičiavimų duomenis ir kitus su tikrintu mokėtoju susijusius dokumentus, gali surašyti patikrinimo aktą. Pareigūnas, nesutikdamas su dalimi šių institucijų nustatytų pažeidimų, patikrinimo akte tai motyvuoja.
73.2. Tais atvejais, kai pareigūnui iškyla abejonių dėl minėtų institucijų apskaičiavimų pagrįstumo ir teisingumo, pareigūnas turi teisę grąžinti patikrinimo medžiagą ją atsiuntusiai valstybės institucijai ir pareikalauti, kad būtų atliktas pakartotinis patikrinimas. Grąžindamas patikrinimo medžiagą, pareigūnas privalo konkrečiai nurodyti nesutikimo su patikrinimo nuostatomis motyvus ir pakartotinio patikrinimo būtinumo argumentus.
73.3. Tuo atveju, kai pareigūnas apskaičiuodamas mokestį remiasi valstybės institucijų aktais ar kitais dokumentais, patikrinimo aktas turi būti surašomas bei mokesčių sumos apskaičiuojamos, atsižvelgiant į minėtų institucijų nustatytus mokesčių įstatymų pažeidimus. Nuo tokiu būdu apskaičiuotų mokesčių turi būti skaičiuojami delspinigiai ir skiriamos baudos. Jei pareigūnas, atsižvelgdamas į konkrečią padėtį, nusprendžia pats pakartotinai patikrinti, ar teisingai mokėtojas apskaičiavo ir sumokėjo mokesčius, tai patikrinimo akte nurodomi visi pažeidimai (tiek nustatyti minėtų institucijų, tiek patikrinimą atliekančio pareigūno).
TREČIASIS SKIRSNIS. PATIKRINIMO PAŽYMA
74. Patikrinimo pažymoje turi būti nurodyta:
74.4. tikrinto mokėtojo pavadinimas, adresas, identifikacinis numeris, jei tai fizinis asmuo – vardas, pavardė, gyvenamoji vieta, asmens kodas;
75. Pareigūnas, aprašydamas nustatytą pažeidimą, turi nurodyti:
75.2. pažeidimą patvirtinančio dokumento pavadinimą, surašymo datą, numerį (jei tokie yra). Patvirtinantys dokumentai gali būti sutartys, paaiškinimai, Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių institucijų raštu pateikta informacija, buhalterinės apskaitos dokumentai, kontrolinių matavimų aktai, įvairios pažymos ir panašiai.
KETVIRTASIS SKIRSNIS. SUPAŽINDINIMAS SU PATIKRINIMO AKTU (PAŽYMA)
77. Patikrinimo aktas (su priedais) turi būti surašomas dviem egzemplioriais. Vienas patikrinimo akto egzempliorius paliekamas mokesčių administratoriui, kurio pareigūnas atliko patikrinimą, kitas egzempliorius pateikiamas mokėtojui. Kai mokėtojo patikrinimas atliekamas teisėsaugos ir kitų valstybės institucijų prašymu, patikrinimo aktas turi būti surašomas trimis egzemplioriais ir trečiasis egzempliorius pateikiamas minėtoms institucijoms. Esant reikalui ir kitais atvejais patikrinimo aktas gali būti surašomas trimis ir daugiau egzemplioriais.
78. Patikrinimo aktą (pažymą) turi pasirašyti tikrinimą atlikęs pareigūnas, nurodyti savo pareigas, vardą bei pavardę.
79. Su patikrinimo aktu pasirašytinai supažindinamas mokėtojas, tai yra patikrinimo aktą pasirašo mokėtojas ar jo atstovas.
80. Jeigu mokėtojas nerandamas tam, kad galima būtų įteikti patikrinimo aktą, arba mokėtojas atsisako pasirašyti patikrinimo aktą, apie tai turi būti pažymėta patikrinimo akte ir patikrinimo aktas išsiunčiamas registruotu laišku mokesčių administratoriui žinomu mokėtojo adresu.
IV. PATIKRINIMO REZULTATŲ TVIRTINIMAS
PIRMASIS SKIRSNIS. SPRENDIMŲ DĖL PATIKRINIMO AKTO REZULTATŲ PRIĖMIMAS
82. Patikrinimo aktas vadovaujantis MAĮ 27 straipsnio nuostatomis turi būti tvirtinamas mokesčių administratoriaus sprendimu ir mokėtojui yra privalomas vykdyti.
83. Mokėtojas turi teisę dėl patikrinimo akto mokesčių administratoriui pateikti savo rašytines pastabas ir atsikirtimus kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais. Rašytinės pastabos ir atsikirtimai kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais pateikiami tam mokesčių administratoriui, kuriam pavesta tvirtinti patikrinimo aktą.
83.1. Jei mokėtoją tikrina vietos mokesčių administratoriaus, kurio teritorijoje mokėtojas įregistruotas, pareigūnas, tai šis vietos mokesčių administratorius priima sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo.
83.2. Jei mokėtoją, kurio registravimo adresas nežinomas (jo nėra) arba jis už Lietuvos Respublikos ribų, tikrina vietos mokesčių administratoriaus pareigūnas, tai šis vietos mokesčių administratorius priima sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo.
83.3. Jei mokėtoją, registruotą vieno vietos mokesčių administratoriaus veiklos teritorijoje, tikrina kitas vietos mokesčių administratoriaus pareigūnas, tada vietos mokesčių administratorius, kurio pareigūnas atliko patikrinimą, sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo priima tik tada, kai centrinis mokesčių administratorius jam paveda tai atlikti. Kitais atvejais sprendimą dėl patikrinimo akto priima mokesčių administratorius, kurio teritorijoje mokėtojas registruotas.
83.4. Jei mokėtoją tikrina kelių vietos mokesčių administratorių pareigūnai arba mokėtojo padalinį tikrina kito vietos mokesčių administratoriaus pareigūnas, tai sprendimą dėl patikrinimo akto priima mokesčių administratorius, kurio teritorijoje mokėtojas įregistruotas, išskyrus atvejus, kai centrinis mokesčių administratorius paveda tai atlikti kitam vietos mokesčių administratoriui.
83.5. Jei mokėtoją tikrina centrinio mokesčių administratoriaus ar centrinio ir vietos mokesčių administratorių pareigūnai, tai sprendimą dėl patikrinimo akto priima centrinis mokesčių administratorius, išskyrus atvejus, kai centrinis mokesčių administratorius paveda tai atlikti vietos mokesčių administratoriui.
84. Pastabos, atsikirtimai ir įrodymai turi būti pateikti per 20 dienų nuo patikrinimo akto įteikimo pasirašytinai dienos arba per 25 dienas nuo patikrinimo akto išsiuntimo registruotu laišku dienos.
85. Jeigu mokėtojas per 20 dienų nuo patikrinimo akto įteikimo pasirašytinai dienos arba per 25 dienas nuo patikrinimo akto išsiuntimo registruotu laišku dienos mokesčio administratoriui pateikia rašytines pastabas ir atsikirtimus kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais, tai priimant sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo, jie turi būti įvertinti.
86. Dėl tam tikrų priežasčių mokesčių administratoriaus pripažintų svarbiomis (pvz., nenugalimos jėgos įtaka, komandiruotė, liga ar pan.) mokesčių administratoriaus viršininko ar jo įgalioto asmens sprendimu pastabų, atsikirtimų ir įrodymų pateikimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip 30 dienų nuo šių Taisyklių 84 punkte nustatyto termino pabaigos.
87. Pasibaigus pastabų, atsikirtimų ir įrodymų pateikimo terminui, mokėtojo raštiškas prašymas pratęsti rašytinių pastabų, atsikirtimų ir įrodymų pateikimo terminą priimamas ir nagrinėjamas tik tuo atveju, jei mokesčių administratorius tokį prašymą gauna iki sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo priėmimo, bet ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki termino jam priimti pabaigos.
88. Sprendimas nepratęsti rašytinių pastabų ir atsikirtimų kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais pateikimo termino skundžiamas Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
89. Mokėtojo pastabos, atsikirtimai ir įrodymai pateikti praleidus nustatytą jų pateikimo terminą ar mokesčių administratoriaus viršininkui ar jo įgaliotam asmeniui nepratęsus jų pateikimo termino, priimant sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo neprivalo būti vertinami.
90. Mokėtojo pastabos, atsikirtimai ir įrodymai, pateikti po mokesčių administratoriaus sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo priėmimo, nepriimami ir grąžinami mokėtojui (nurodžius pastabų, atsikirtimų ir įrodymų grąžinimo priežastį).
91. Mokėtojas turi teisę papildyti ar pakeisti pateiktas rašytines pastabas ir atsikirtimus kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais. Pasibaigus pastabų, atsikirtimų ir įrodymų pateikimo terminui, papildytos ar pakeistos rašytinės pastabos ir atsikirtimai kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais įvertinami, jei mokesčio administratorius juos faktiškai gavo iki sprendimo dėl patikrinimo akto tvirtinimo priėmimo, bet ne vėliau kaip likus 5 dienoms iki termino sprendimui priimti pabaigos.
92. Mokėtojo pateikiami dokumentai turi būti surašyti lietuvių kalba. Jeigu dokumentas verstas iš užsienio kalbos, pateikiamas dokumento tekstas originalo kalba ir jo vertimas, patvirtintas vertėjo parašu. Vertėjo parašas tvirtinamas notaro. Užsienio valstybių įmonių ar bankų pateikiami registrų išrašai (nuorašai), įregistravimo pažymėjimų ir įstatų nuorašai bei kiti užsienio valstybių išduoti dokumentai turi būti įstatymų nustatyta tvarka legalizuoti. Nereikia legalizuoti dokumentų pateikiamų iš tų užsienio valstybių, su kuriomis yra įsigaliojusios dvišalės sutartys dėl teisinės pagalbos ir teisinių santykių civilinėse, šeimos ir baudžiamosiose bylose, tokių dokumentų nuorašai tvirtinami notaro.
93. Išnagrinėjęs patikrinimo aktą ir visą su juo susijusią medžiagą mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo priima atitinkamą sprendimą:
94. Mokesčių administratorius gali priimti skirtingus sprendimus dėl atskirų patikrinimo rezultatų tvirtinimo (pvz., vienų pažeidimų nustatymo faktas patvirtinamas, kitų atžvilgiu pavedamas papildomas patikrinimas ir pan.).
ANTRASIS SKIRSNIS. SPRENDIMO PRIĖMIMO TERMINAI
96. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti priimtas per 30 darbo dienų nuo patikrinimo akto surašymo dienos.
97. Kai mokėtojas pateikia rašytines pastabas ir atsikirtimus kartu su juos pagrindžiančiais įrodymais, sprendimo priėmimo terminas pradedamas skaičiuoti nuo rašytinių pastabų, atsikirtimų ir įrodymų pateikimo datos.
98. Kai patikrinimo aktas mokėtojui išsiunčiamas paštu ir dėl jo mokėtojas nepateikia jokių pastabų, atsikirtimų ir įrodymų, sprendimas dėl šio patikrinimo akto tvirtinimo turi būti priimtas per 35 dienas nuo patikrinimo akto išsiuntimo registruotu laišku dienos.
TREČIASIS SKIRSNIS. SPRENDIMŲ DĖL PATIKRINIMO AKTO TVIRTINIMO ĮFORMINIMAS
100. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti surašomas sprendimą priimančio mokesčių administratoriaus blanke.
101. Sprendime atskirai turi būti nurodomos galutinės tvirtinamos patikrinimo metu papildomai nustatytos mokesčių (įmokų) sumos (nepriemoka), taip pat mokėtojo apskaičiuotų, bet nesumokėtų, nedeklaruojamų mokesčių sumos, ar patikrinimo metu nustatytos mokėtojo permokų sumos, atskirai pagal mokesčius (įmokas) bei papildomai apskaičiuoti delspinigiai ir skirtos baudos.
102. Prie sprendime nurodytų tvirtinamų sumų (mokesčių, baudų bei delspinigių) gali būti nurodyti šių įmokų kodai (pagal VMI prie FM 2000 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 247 patvirtintą Mokesčių, rinkliavų ir kitų įmokų į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, savivaldybių biudžetus bei valstybinius pinigų fondus kodų sąrašą ir jo papildymus), bankų pavadinimai, kodai ir sąskaitų, į kurias mokėtojas turi pervesti nurodytas sumas, numeriai.
103. Jeigu atliekant mokėtojo patikrinimą buvo pritaikyti netiesioginio mokesčių bazės nustatymo metodai, tai nuo šios mokesčių bazės papildomai apskaičiuotos sumos turi būti nurodomos atskirai.
104. Sprendime dėl patikrinimo akto tvirtinimo turi būti motyvuota, į kurias mokėtojo pateiktas pastabas, atsikirtimus ir įrodymus yra atsižvelgta ar neatsižvelgta.
105. Sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo pasirašo mokesčių administratoriaus viršininkas ar jo įgaliotas asmuo.
106. Sprendimas surašomas dviem egzemplioriais. Vienas sprendimo egzempliorius lieka sprendimą dėl patikrinimo akto tvirtinimo priimančiam mokesčių administratoriui, kitas turi būti pateikiamas mokėtojui.
107. Tais atvejais, kai patikrinimo aktas surašomas trim ir daugiau egzempliorių, sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo taip pat surašomas trim ir daugiau egzempliorių.
108. Sprendimas dėl patikrinimo akto tvirtinimo mokėtojui turi būti išsiunčiamas registruotu laišku. Mokėtojui pageidaujant sprendimas gali būti įteikiamas pasirašytinai.
109. Patikrinimo aktas, patvirtintas mokesčių administratoriaus sprendimu, sukelia teisines pasekmes nuo sprendimo priėmimo dienos ir mokėtojui yra privalomas vykdyti.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS