LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL FINANSINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO, KAI SUTARTYS SUDAROMOS RYŠIO PRIEMONĖMIS, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2004 m. rugsėjo 24 d. Nr. 1R-217
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 12 d. nutarimu Nr. 956 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymą“ (Žin., 2004, Nr. 128-4604),
tvirtinu Finansinių paslaugų teikimo, kai sutartys sudaromos ryšio priemonėmis, taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
2004 m. rugsėjo 24 d. įsakymu Nr. 1R-217
finansinių paslaugų teikimo, kai sutartys sudaromos ryšio priemonĖMIs, taisyklės
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės nustato finansinių paslaugų teikimo vartotojams, kai sutartys sudaromos naudojant tik ryšio priemones (vieną ar kelias), reikalavimus.
Šios taisyklės taikomos ir toms sutartims, kurios sudaromos naudojant skirtingas ryšio priemones pateikti pasiūlymui (ofertai) ir priimti pasiūlymą (akceptą).
II. REIKALAVIMAI PATEIKIAMAI INFORMACIJAI, KAI SUTARTYS SUDAROMOS RYŠIO PRIEMONėmiS
4. Iki sutarties dėl finansinių paslaugų teikimo sudarymo ryšio priemonėmis finansinių paslaugų teikėjas privalo pateikti vartotojui informaciją, kurioje turi būti nurodyti duomenys, susiję su paslaugų teikėju, finansine paslauga, finansinių paslaugų teikimo sutartimi, sudaryta ryšio priemonėmis, ir žalos atlyginimu.
5. Apie finansinių paslaugų teikėją turi būti nurodyta:
5.1. šie duomenys: paslaugų teikėjo pavadinimas, buveinė (adresas), telefono ryšio, fakso numeriai, elektroninio pašto, interneto svetainės adresai, registras, kuriame kaupiami ir saugomi duomenys apie šį juridinį asmenį, juridinio asmens kodas, taip pat duomenys apie paslaugų teikėjo pagrindinę komercinę veiklą;
5.2. duomenys, identifikuojantys vartotojo gyvenamosios vietos valstybėje veikiantį finansinių paslaugų teikėjo atstovą, ir vartotojo santykiams su atstovu, jei jis yra, svarbus adresas;
5.3. jei iki sutarties sudarymo vartotojas konsultuojasi su specialistu, kuris nėra finansinių paslaugų teikėjas, ir jei konsultavimosi su specialistu faktas ir visi būtini pateikti duomenys yra žinomi finansinių paslaugų teikėjui, – specialisto vardas, pavardė, pareigos, pagrindas, kuriuo jis veikia, ir adresas;
6. Apie finansinę paslaugą turi būti nurodyta:
6.2. kaina, įskaitant visas per paslaugų teikėją mokamas įmokas, rinkliavas ir išlaidas bei mokesčius, arba, jei negalima nurodyti tikslios kainos, jos apskaičiavimo pavyzdys, pagal kurį vartotojas ją gali patikrinti;
6.3. informacija apie tai, kad finansinė paslauga yra susijusi su sandoriais, ypač rizikingais dėl savo specifinių savybių ar atliktinų operacijų;
6.4. informacija apie tai, kad finansinės paslaugos kaina susijusi su svyravimais finansų rinkoje ir jų nekontroliuoja paslaugos teikėjas, ir kad ankstesni rezultatai nėra būsimų rezultatų rodikliai.
Finansinė paslauga, kurios kaina susijusi su svyravimais finansų rinkoje ir jų nekontroliuoja paslaugos teikėjas, – tai paslauga, susijusi su valiutos keitimu, pinigų rinkos priemonėmis, perleidžiamais vertybiniais popieriais, kolektyvinio investavimo subjektų investiciniais vienetais, būsimaisiais finansiniais sandoriais, įskaitant ekvivalenčias atsiskaitymo grynaisiais pinigais priemones, išankstiniais palūkanų normos sandoriais, apsikeitimo palūkanų normomis, valiuta ir nuosavybės vertybiniais popieriais sandoriais, pasirinkimo sandoriais įsigyti ir perleisti bet kokias šiame punkte nurodytas finansines priemones, įskaitant ekvivalenčias atsiskaitymo grynaisiais pinigais priemones (ši kategorija apima valiutos ir palūkanų normų pasirinkimo sandorius);
6.5. informacija, kad gali būti papildomų mokesčių ir (ar) išlaidų, nesusijusių su paslaugos teikėju;
7. Apie finansinių paslaugų teikimo sutartį, sudarytą ryšio priemonėmis, turi būti nurodyta:
7.1. vartotojo teisė atsisakyti sutarties ir jos įgyvendinimo tvarka, įskaitant informaciją apie įmokas, kurias vartotojui gali reikėti sumokėti, ir apie tos teisės nepanaudojimo pasekmes, arba teisės atsisakyti sutarties nebuvimas;
7.2. minimalus sutarties galiojimo terminas – tuo atveju, jei finansinių paslaugų teikimas yra nevienkartinio pobūdžio;
7.3. informacija apie šalių teises nutraukti sutartį prieš terminą arba vienašališkai, įskaitant sutartimi nustatomas netesybas;
7.4. praktiniai nurodymai, susiję su teise atsisakyti sutarties, nurodant, be kita ko, adresą, kuriuo turėtų būti siunčiamas pranešimas apie atsisakymą;
7.5. valstybė arba valstybės, kurių teise paslaugos teikėjas vadovaujasi santykiuose su vartotoju iki sutarties sudarymo;
8. Apie žalos atlyginimą turi būti nurodyta:
9. Jeigu kalbama telefonu, pokalbio su vartotoju pradžioje turi būti pateikiama informacija apie finansinės paslaugos teikėją ir nurodomas skambučio komercinis tikslas. Vartotojui sutikus, taip pat pateikiami duomenys apie skambinantįjį asmenį, jo ryšį su finansinių paslaugų teikėju ir šių taisyklių 6.1, 6.2, 6.4 ir 7.1 punktuose nurodyta informacija (išskyrus informaciją apie teisės atsisakyti sutarties nepanaudojimo pasekmes).
10. Jeigu kalbama telefonu, finansinės paslaugos teikėjas praneša vartotojui apie jo teisę gauti kitą, nei nurodyta šių taisyklių 9 punkte, informaciją ir nurodo, kokio pobūdžio yra ši informacija.
11. Prieš sudarant sutartį vartotojui pateikiama informacija apie tas sutartines prievoles, kurios bus privalomos vartotojui ir paslaugos teikėjui pagal sutarčiai, jei ji būtų sudaryta, taikomą teisę.
12. Sudaręs sutartį, vartotojas bet kuriuo sutarties galiojimo metu turi teisę reikalauti, kad bet kokia informacija, susijusi su sutartimi, jam būtų pateikta raštu. Sutartinių santykių metu vartotojas turi teisę keisti naudojamas ryšio priemones, jei tai neprieštarauja sudarytai sutarčiai arba teikiamų finansinių paslaugų pobūdžiui.
III. SUTARČIŲ, SUDARYTŲ RYŠIO PRIEMONėmiS, ATSISAKYMO YPATUMAI
13. Vartotojas, norintis pasinaudoti teise atsisakyti sutarties, iki sutarties atsisakymo termino pabaigos apie tai praneša paslaugų teikėjui, vadovaudamasis praktiniais nurodymais, jam pateiktais pagal šių taisyklių 7.4 punktą. Laikoma, kad terminas nepraleistas, jei pranešimas (pateiktas raštu ar patvarioje laikmenoje, su kuria gali susipažinti paslaugos teikėjas) išsiunčiamas iki sutarties atsisakymo termino pabaigos.
14. Jei kartu su finansinės paslaugos sutartimi, sudaryta ryšio priemonėmis, sudaroma kita sutartis naudojant ryšio priemones dėl paslaugų, kurias pagal trečiosios šalies ir paslaugų teikėjo sutartį teikia paslaugų teikėjas arba trečioji šalis, pastaroji sutartis nutraukiama be papildomų įpareigojimų vartotojui, jei vartotojas pasinaudoja teise atsisakyti sutarties.
IV. PRANEŠIMAI, NETEIKTINI BE VARTOTOJO SUTIKIMO
15. Paslaugos teikėjas gali siųsti pranešimus automatinėmis telefoninio ryšio priemonėmis, nereikalaujančiomis žmogaus dalyvavimo (automatiniais skambinimo aparatais), ir faksais, tik gavęs išankstinį vartotojo sutikimą.
16. Paslaugos teikėjas gali naudoti šių taisyklių 15 punkte nenurodytas ryšio priemones, kurias vartotojas naudoja savo asmeniniams poreikiams tenkinti, tik gavęs išankstinį vartotojo sutikimą.