Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL AVIACIJOS SPECIALISTŲ RENGIMO IR MOKOMOSIOS BAZĖS ATNAUJINIMO 2008–2013 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2008 m. vasario 13 d. Nr. 159

Vilnius

 

Siekdama užtikrinti geros kokybės aviacijos specialistų rengimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Aviacijos specialistų rengimo ir mokomosios bazės atnaujinimo 2008–2013 metų programą (pridedama).

2. Rekomenduoti Vilniaus Gedimino technikos universitetui dalyvauti įgyvendinant Aviacijos specialistų rengimo ir mokomosios bazės atnaujinimo 2008–2013 metų programą.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                Roma Žakaitienė

 

_________________

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 159

 

AVIACIJOS SPECIALISTŲ RENGIMO IR MOKOMOSIOS BAZĖS ATNAUJINIMO 2008–2013 metų PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aviacijos specialistų rengimo ir mokomosios bazės atnaujinimo 2008–2013 metų programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – pagerinti aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų rengimą Vilniaus Gedimino technikos universitete, kad Lietuvos aviacijos specialistų rengimo sistema atitiktų 2004 m. kovo 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 550/2004 dėl oro navigacijos paslaugų teikimo bendrame Europos danguje (paslaugų teikimo reglamento) (OL 2004 m. specialusis leidimas, 7 skyrius, 8 tomas, p. 31) (toliau vadinama – reglamentas (EB) Nr. 550/2004), Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos, prie kurios prisijungta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. lapkričio 30 d. nutarimu Nr. 514 „Dėl Lietuvos Respublikos prisijungimo prie Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos“ (Žin., 1992, Nr. 5-99), ir jos pagrindu veikiančios Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos, taip pat Europos saugios oro navigacijos organizacijos tarptautinių sutarčių (Lietuvos Respublikos įstatymas dėl Europos saugios oro navigacijos organizacijos tarptautinių sutarčių ratifikavimo (Žin., 2006, Nr. 74-2816), Europos aviacijos saugos agentūros ir Civilinės aviacijos administracijos priimtų ir kitų teisės aktų nustatytus aviacijos specialistų rengimo reikalavimus (toliau kartu vadinama – aviacijos specialistų rengimo reikalavimai).

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

2. Vilniaus Gedimino technikos universitetas (toliau vadinama – Universitetas) vienintelis Lietuvoje rengia aviacijos specialistus, turi atitinkamą mokomąją bazę, studijų programas ir aukštos kvalifikacijos dėstytojus. Orlaivių pilotavimo, skrydžių valdymo, aviacinės mechanikos, aviacinės elektronikos ir aviacinių elektros įrenginių studijų programos vykdomos Universiteto struktūriniame padalinyje – Antano Gustaičio aviacijos institute (toliau vadinama – Institutas), kuris turi Civilinės aviacijos administracijos išduotus akreditavimo pažymėjimus LT.25/1 skrydžių vadovams, LT.25/2 orlaivių pilotams ir LT.147.004 aviacijos technikos priežiūros specialistams rengti, patvirtinančius, kad studijų programos atitinka aviacijos specialistų rengimo reikalavimus, leidžiančius rengti aviacijos specialistus ir tobulinti jų kvalifikaciją. Studijų programos įregistruotos Studijų ir mokymo programų registre ir akredituotos Švietimo ir mokslo ministerijos. Nuo 1995 metų studijų programos skelbiamos Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos studijų programų registre.

3. Institutas aktyviai dalyvauja mokslinėje veikloje tarptautiniu ir šalies mastu, jo darbuotojai Lietuvai atstovauja Europos Sąjungos 7-osios Bendrosios programos komitete „Transportas“ (įskaitant aeronautiką), Europos Sąjungos aeronautikos technologijų platformoje „Acare“, yra Lietuvos nacionalinės aeronautikos technologijų platformos kūrimo iniciatoriai ir aktyvūs dalyviai, vykdo du Europos Sąjungos 6-osios Bendrosios programos projektus. Institutas kartu su Lietuvos mokslų akademija ir 8 kitų valstybių aeronautikos universitetais leidžia 3 tarptautinėse duomenų bazėse referuojamą mokslo žurnalą „Aviation“ ir kasmetinį jaunųjų mokslininkų darbų rinkinį „Aviacijos technologijos“, kasmet organizuoja tarptautines ir šalies mokslines konferencijas, dalyvauja įgyvendinant tarptautinius projektus. Mokslinės veiklos finansavimas grindžiamas Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, tarptautinių projektų, juridinių ir fizinių asmenų paramos lėšomis.

4. Institutas nuo 1993 metų parengė apie 1000 aviacijos specialistų, organizavo kvalifikacijos tobulinimo kursus, kuriuos baigė per 600 aviacijos specialistų.

5. Aviacijos specialistų rengimas grindžiamas Ilgalaike (iki 2025 metų) Lietuvos transporto sistemos plėtros strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. birželio 23 d. nutarimu Nr. 692 (Žin., 2005, Nr. 79-2860), ir Lietuvos civilinės aviacijos veiklos liberalizuotoje rinkoje strategija iki 2015 metų, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės Tranzito komiteto 2006 m. sausio 19 d. posėdyje. Tačiau siekti užsibrėžtų aviacijos specialistų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo tikslų vis sunkiau ne tik dėl griežtėjančių aviacijos specialistų rengimo reikalavimų, bet ir konkurencijos sparčiai kintančioje tarptautinėje aviacijos specialistų rinkoje.

6. Užtikrinti aviacijos specialistų rengimo reikalavimus Institutui sudėtinga dėl to, kad:

6.1. Nepakanka lėšų orlaivių pilotavimo ir skrydžių valdymo studentų praktiniam mokymui (Universiteto skaičiavimais, 2007 metais studentų praktiniam mokymui reikėtų 2585 tūkst. litų, iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto skirta 866 tūkst. litų, taigi dar trūksta 1719 tūkst. litų; įskaičius valstybės įmonės „Oro navigacija“ 348 tūkst. litų finansinę paramą, kuri pagal sutartį bus teikiama kasmet iki 2010 metų, trūksta dar 1371 tūkst. litų).

6.2. Susidėvėjusi mokomoji įranga:

6.2.1. Susidėvėjęs ir nepakankamas mokomųjų orlaivių parkas. Yra 10 mokomųjų lėktuvų, pagamintų 1973–1978 metais, kurie dėl intensyvaus naudojimo susidėvėję, jų navigacinė įranga nebeatitinka aviacijos specialistų rengimo reikalavimų. Mokomuosius lėktuvus būtina remontuoti ir pamažu keisti naujais.

6.2.2. Valstybės užsakovams – Lietuvos kariuomenės karinėms oro pajėgoms ir Valstybės sienos apsaugos tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos – reikia sraigtasparnių pilotų. Būtina įsigyti ekonomiškų mokomųjų sraigtasparnių, nes mokyti studentus skraidyti sunkiais Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos sraigtasparniais neekonomiška.

6.2.3. Susidėvėję mokomųjų lėktuvų treniruokliai. Pagal aviacijos specialistų rengimo reikalavimus 20 procentų orlaivių pilotavimo programos skrydžių praktinio mokymo gali būti atliekama mokomojo lėktuvo treniruokliu. Tai beveik 20 procentų sumažina skrydžių praktinio mokymo sąnaudas. Turimi mokomųjų lėktuvų treniruokliai senesni nei 20 metų, baigę naudojimo limitą ir jau neatitinka Europos aviacijos saugos agentūros nustatytų reikalavimų. Be šiuolaikinio treniruoklio neįmanoma išmokti pilotuoti esant avarinei situacijai, stambiems oro uostams būdingomis intensyvaus eismo sąlygomis, gauti pilotų bendradarbiavimo įguloje reitingo, kurio neturintys absolventai negali įsidarbinti Lietuvos kariuomenės karinių oro pajėgų transporto aviacijoje ir oro bendrovėse. Be to, būtina įsigyti Europos Sąjungoje sertifikuotą mokomąjį skrydžių ir navigacijos procedūrų treniruoklį.

6.3. Nepakankama infrastruktūra, kurios reikia sklandžiam aviacijos specialistų rengimo ir jų praktinio mokymo procesui užtikrinti:

6.3.1. Universitetas neturi skrydžių praktinio mokymo bazės. Pagal Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos reikalavimus orlaivių pilotus rengianti įstaiga privalo turėti skrydžių praktinio mokymo bazę su dirbtinės dangos kilimo ir tūpimo taku, mokomuoju buities korpusu, orlaivių angaru, kitais įrenginiais ir statiniais. Pagal reglamentą (EB) Nr. 550/2004 ir 2005 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 2096/2005, nustatantį bendruosius oro navigacijos paslaugų teikimo reikalavimus (OL 2005 L 335, p. 13), mokomasis aerodromas turi būti sertifikuotas teikti oro navigacijos paslaugas. Skrydžių praktinis mokymas pagal sutartį su Krašto apsaugos savanorių pajėgomis atliekamas Kyviškių kariniame aerodrome, tačiau šis aerodromas nesertifikuotas pagal civiliniams aerodromams keliamus reikalavimus. Universitetas nėra šio turto valdytojas, taigi negali rūpintis jo sertifikavimu. Kadangi aerodromas neatitinka aviacijos specialistų rengimo reikalavimų, Civilinės aviacijos administracija nuolat riboja sertifikato LT.25/2 galiojimo terminus.

6.3.2. Nepakanka patalpų aviacijos studijų programų mokomosioms laboratorijoms ir treniruokliams. Universitetas yra sukaupęs aviacijos inžinerijos studijų programoms reikalingos laboratorinės mokomosios įrangos, tačiau neturi patalpų šiai įrangai demonstruoti, negali plėsti inžinerinėms aviacinės mechanikos, aviacinės elektronikos ir aviacinių elektros įrenginių studijų programoms reikalingų specializuotų mokomųjų laboratorijų. Dėl to sunkiau vykdyti inžinerinių studijų programas, siaurinamos sertifikato LT.147.004 galiojimo ribos.

7. Institute rengiami aviacijos specialistai valstybės reikmėms – Lietuvos kariuomenės karinėms oro pajėgoms, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos aviacijai, valstybės įmonės „Oro navigacija“, privataus verslo oro bendrovėms ir aviacijos pramonės įmonėms. Pagal Civilinės aviacijos administracijos atliktos apklausos rezultatus kasmet reikia parengti po 22 orlaivių pilotus (iš jų 6 sraigtasparnių pilotus), 9 skrydžių vadovus ir 24 aviacijos inžinerijos sričių specialistus. Per artimiausius 10 metų reikėtų parengti 220 orlaivių pilotų, 90 skrydžių vadovų ir 240 aviacijos inžinerijos specialistų, iš viso 550 aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

8. Šios Programos tikslas – sudaryti sąlygas rengti Institute aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistus, tam skyrus lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Europos regioninės plėtros fondo.

9. Šios Programos uždaviniai:

9.1. pagerinti aviacijos specialistų praktinio mokymo kokybę;

9.2. įkurti skrydžių praktinio mokymo bazę;

9.3. atnaujinti aviacijos specialistams rengti būtiną mokomąją įrangą.

10. Šios Programos įgyvendinimo priemonės nurodytos priede.

 

IV. VERTINIMO KRITERIJAI

 

11. Šios Programos įgyvendinimas vertinamas pagal tai:

11.1. kiek parengta ir įdarbinta specialistų;

11.2. kiek aviacijos specialistų tobulino kvalifikaciją;

11.3. kiek skrydžių atlikta treniruokliu, koks jų santykis su atliktų praktinių mokomųjų skrydžių trukme;

11.4. kiek įsigyta įrangos;

11.5. kiek pastatyta ir rekonstruota statinių.

 

V. NUMATOMI REZULTATAI

 

12. Numatoma, kad įgyvendinus šią Programą Institute:

12.1. kasmet bus parengiama ne mažiau kaip 50 aukštos kvalifikacijos aviacijos specialistų pagal valstybės ir kitų juridinių asmenų užsakymus;

12.2. kasmet tobulins kvalifikaciją ne mažiau kaip 100 aviacijos specialistų, kuriems tai daryti būtina pagal aviacijos specialistų rengimo reikalavimus;

12.3. bus nupirktas navigacijos ir skrydžių procedūrų treniruoklis, kuriuo kiekvienas orlaivių pilotavimo studijų programos studentas atliks ne mažiau kaip 40 valandų lėktuvo pilotavimo praktikos, tai sudarys 20 procentų skrydžių praktinio mokymo programos;

12.4. bus nupirkti 2 mokomieji sraigtasparniai, 4 mokomieji lėktuvai, 3 aerodromo priežiūros automobiliai;

12.5. bus pastatyti 4 pastatai ir 4 inžineriniai statiniai, rekonstruoti 2 inžineriniai statiniai.

 

 

VI. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA IR ATSKAITOMYBĖS MECHANIZMAS

 

13. Šią Programą koordinuoja ir jos stebėseną atlieka Švietimo ir mokslo ministerija. Šios Programos įgyvendinimo priemonių atsakingi vykdytojai kasmet iki gruodžio 20 d. pateikia Švietimo ir mokslo ministerijai informaciją apie šios Programos įgyvendinimą. Pasibaigus metams, Švietimo ir mokslo ministerija kartu su savo metine veiklos ataskaita pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei šios Programos įgyvendinimo ataskaitą.

 

_________________

 

 

 

Aviacijos specialistų rengimo ir mokomosios bazės atnaujinimo programos

priedas

 

AVIACIJOS SPECIALISTŲ RENGIMO IR MOKOMOSIOS BAZĖS ATNAUJINIMO 20082013 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Programos uždavinys

Priemonė

Atsakingi vykdytojai

Įvykdymo terminas

Preliminarus lėšų poreikis, tūkst. litų

Finansavimo šaltinis

2008 metais

2009 metais

2010 metais

2011 metais

2012 metais

2013 metais

iš viso

1. Pagerinti aviacijos specialistų praktinio mokymo kokybę

1.1. Tobulinti orlaivių pilotavimo ir skrydžių valdymo praktinį mokymą

Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2013 metai

1371

1371

1371

1371

1371

1371

8226

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

2. Įkurti skrydžių praktinio mokymo bazę

2.1. Išnagrinėti galimybę perduoti dalį Kyviškių aerodromo statinių patikėjimo teise Vilniaus Gedimino technikos universitetui

Krašto apsaugos ministerija, Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2008 metai

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Išnagrinėti galimybę perduoti dalį Kyviškių aerodromo žemės sklypo pagal panaudos sutartį Vilniaus Gedimino technikos universitetui

Vilniaus apskrities viršininkas, Krašto apsaugos ministerija, Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2008 metai

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3. Išnagrinėti galimybę paimti visuomenės poreikiams Kyviškių aerodromui trūkstamą žemę ir skirti lėšų jai išpirkti iš savininkų

Vilniaus apskrities viršininkas, Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija

2009 metai

 

2130

 

 

 

 

2130

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

2.4. Išnagrinėti galimybę skirti lėšų Kyviškių skrydžių praktinio mokymo bazei rekonstruoti, statyti ir teritorijai aptverti:

Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija

2013 metai

 

372

8730

5935

1455

498

16990

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

2.4.1. kilimo ir tūpimo takui rekonstruoti

2010 metai

 

260

4879

 

 

 

 

 

2.4.2. riedėjimo takams rekonstruoti ir peronui statyti

2010 metai

 

112

2137

 

 

 

 

 

2.4.3. infrastruktūrai įrengti ir inžineriniams tinklams tiesti

 

2010 metai

 

 

1470

 

 

 

 

 

2.4.4. angarui statyti

 

2011 metai

 

 

244

4635

 

 

 

 

2.4.5. mokomajam buities korpusui statyti

 

2012 metai

 

 

 

1300

1455

 

 

 

2.4.6. specialiems priedangos automobiliams statyti

 

2013 metai

 

 

 

 

 

141

 

 

2.4.7. degalų saugyklai įrengti

 

2013 metai

 

 

 

 

 

357

 

 

2.5. Pastatyti treniruoklių ir laboratorijų korpusą Vilniuje, Rodūnės kelio gatvėje

Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2013 metai

 

 

340

1255

2760

2390

6745

Europos regioninės plėtros fondas

2.6. Išnagrinėti galimybę skirti lėšų aerodromo priežiūros, aptarnavimo ir degalų tiekimo technikai įsigyti

(3 vienetams)

Vilniaus Gedimino technikos universitetas, Švietimo ir mokslo ministerija, Finansų ministerija

2009 metai

 

740

 

 

 

 

740

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

3. Atnaujinti aviacijos specialistams rengti būtiną mokomąją įrangą

3.1. Įsigyti studijoms skirtą mokomąjį navigacijos ir procedūrų treniruoklį

Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2009 metai

 

1000

 

 

 

 

1000

Europos regioninės plėtros fondas

3.2. Įsigyti 2 studijoms skirtus mokomuosius sraigtasparnius

Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2009 metai

 

2088

 

 

 

 

2088

Europos regioninės plėtros fondas

3.3. Įsigyti studijoms skirtus mokomuosius lėktuvus:

Vilniaus Gedimino technikos universitetas

2009 metai

 

 

 

 

 

 

5127

Europos regioninės plėtros fondas

3.3.1. 3 vienmotorius

 

 

2583

 

 

 

 

 

 

3.3.2. dvimotorį

 

 

2544

 

 

 

 

 

 

Iš viso

1371

12828

10441

8561

5586

4259

43046

 

_________________