CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL AVIACIJOS SAUGUMO DARBUOTOJŲ ATESTAVIMO, AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ VYKDOMŲ EGZAMINŲ IR AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ RENGIAMOS MOKYMO MEDŽIAGOS VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2010 m. gegužės 24 d. Nr. 4R-95
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. gegužės 4 d. įsakymo Nr. 3-193 „dėl Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo mokymo programos patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 56-2218; 2010, Nr. 53-2620) 2.2 punktą:
1. Tvirtinu Aviacijos saugumo darbuotojų atestavimo, aviacijos saugumo instruktorių vykdomų egzaminų ir aviacijos saugumo instruktorių rengiamos mokymo medžiagos vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiu galios Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2009 m. liepos 23 d. įsakymą Nr. 4R-161 „Dėl Aviacijos saugumo darbuotojų atestavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 89-3833).
PATVIRTINTA
Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus
2010 m. gegužės 24 d. įsakymu Nr. 4R-95
AVIACIJOS SAUGUMO DARBUOTOJŲ ATESTAVIMO, AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ VYKDOMŲ EGZAMINŲ IR AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ RENGIAMOS MOKYMO MEDŽIAGOS VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Aviacijos saugumo darbuotojų atestavimo, aviacijos saugumo instruktorių vykdomų egzaminų ir aviacijos saugumo instruktorių rengiamos mokymo medžiagos vertinimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato asmenų, atsakingų už aviacijos saugumo priemonių taikymą ir (arba) atliekančių aviacijos saugumo patikrą, patekimo kontrolę ar kitokią saugumo kontrolę, išvardytų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. 3-193 patvirtintos Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo mokymo programos 14.1.1–14.1.5 punktuose, atestavimo, aviacijos saugumo instruktorių vykdomų egzaminų ir aviacijos saugumo instruktorių rengiamos mokymo medžiagos vertinimo sąlygas ir tvarką.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2009 m. gegužės 4 d. įsakymu Nr. 3-193 patvirtintos Nacionalinės civilinės aviacijos saugumo mokymo programos (toliau – NCASMP) nuostatomis.
3. Apraše vartojamos sąvokos ir apibrėžtys atitinka 2008 m. kovo 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 300/2008 dėl civilinės aviacijos saugumo bendrųjų taisyklių ir panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 2320/2002 (OL 2008 L 97, p. 72), 2009 m. balandžio 2 d. Komisijos reglamente (EB) Nr. 272/2009, kuriuo papildomi Reglamento (EB) Nr. 300/2008 Europos Parlamento ir Tarybos priede nustatyti bendrieji pagrindiniai civilinės aviacijos saugumo standartai (OL 2009 L 91, p. 7), ir 2010 m. kovo 4 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 185/2010, kuriuo nustatomos išsamios priemonės bendriesiems pagrindiniams aviacijos saugumo standartams įgyvendinti (OL 2010 L 55, p. 1), vartojamas sąvokas ir apibrėžtis.
4. Aviacijos saugumo darbuotojų atestavimo (toliau – atestavimo) metu tikrinamos pagal NCASMP nurodytas temas ir joje nustatytą tvarką apmokytų asmenų žinios ir praktiniai gebėjimai.
6. Oro vežėjas, oro uosto valdytojas ar subjektas (toliau – įmonė), siunčiantis asmenis, kurie bus atestuojami, CAA pateikia:
6.1. prašymą atestuoti atitinkamus asmenis, kuriame nurodo atestuojamų asmenų sąrašą su asmenų vardais ir pavardėmis bei jų vykdomomis aviacijos saugumo funkcijomis (ar asmuo tikrina keleivius ir asmenis, keleivių rankinį bagažą, krovinių skyriaus bagažą, asmenų daiktus, paštą ir krovinius, oro vežėjo paštą ir medžiagas, orlaivio atsargas, oro uosto atsargas, transporto priemones, ar asmuo vykdo patekimo kontrolę oro uoste, ar atlieka priežiūros ir patruliavimo funkcijas); taip pat nurodoma, ar asmuo, atlikdamas jam paskirtas aviacijos saugumo funkcijas, naudojasi tam tikra aviacijos saugumo įranga (rentgeno spindulių įrenginiais, arkiniais ar rankiniais metalo ieškikliais ir kt.);
7. Gavusi įmonės prašymą, CAA derina su įmone atestavimo laiką bei vietą. Atskirų atestavimo dalių laikas ir vieta gali skirtis.
8. Atestavimas susideda iš šių dalių:
9. Atestavimo metu kiekvienas asmuo privalo turėti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, kurį, atsakingam už atestavimo vykdymą CAA darbuotojui paprašius, privalo pateikti prieš kiekvieną egzaminą.
10. Egzaminų metu dalyvauja tik atestuojamas asmuo ir atsakingi už atestavimo vykdymą CAA darbuotojai, o pastariesiems leidus – asmens, kuris laiko egzaminą, tiesioginis vadovas.
11. Praktikos egzaminą ir rentgeno spindulių įrangos vaizdų atpažinimo egzaminą leidžiama laikyti tik tuo atveju, jei išlaikomas teorijos egzaminas.
II. TEORIJOS EGZAMINO LAIKYMO TVARKA IR VERTINIMAS
13. Teorijos egzaminas laikomas raštu. Jį laiko visi NCASMP 14.1.1–14.1.5 punktuose nurodyti ir įmonės siųsti asmenys. Teorijos egzamino metu vertinamos asmens žinios tinkamai ir veiksmingai atlikti jam pavestas aviacijos saugumo funkcijas.
14. Egzamino pradžioje kiekvienas asmuo ant gautų užduočių lapų nurodo savo vardą ir pavardę, egzamino laikymo datą, įmonę, kurioje dirba, ir pasirašo.
15. Teorijos egzaminą sudaro 50 uždarų testo klausimų, kurių kiekvienas gali būti vertinamas skirtingu balų skaičiumi.
16. Kiekvieno klausimo vertė balais, kuri negali būti mažesnė nei 1, nurodoma prie konkretaus klausimo. Visų teisingai atsakytų klausimų balų suma yra 100.
19. Asmeniui laikant testą, kurio metu pateikiamas klausimas su keletu teisingų atsakymų, kiekvienas galimas teisingas testo atsakymas vertinamas klausimo balų skaičių padalinant iš teisingų galimų atsakymų skaičiaus; kiekvienas galimas neteisingas testo atsakymas vertinamas klausimo balų skaičių padalinant iš visų galimų neteisingų atsakymų skaičiaus.
20. Bendras klausimo įvertinimas apskaičiuojamas susumuojant visų teisingai pažymėtų klausimo atsakymų vertes ir atimant visų neteisingai pažymėtų atsakymų vertes.
21. Jei skaičiuojant bendrą klausimo įvertinimą išeina neigiamas rezultatas, klausimas vertinamas 0 balų.
III. PRAKTIKOS EGZAMINO LAIKYMO TVARKA IR VERTINIMAS
23. Praktikos egzaminą, priklausomai nuo atestuojamo asmens vykdomų aviacijos saugumo funkcijų, gali sudaryti šios dalys:
24. Praktinio egzamino metu vertinamas asmens gebėjimas tinkamai ir veiksmingai atlikti jam pavestas aviacijos saugumo funkcijas.
25. Jei atestuojamas asmuo, vykdydamas aviacijos saugumo funkcijas, naudojasi aviacijos saugumo įranga (rankiniai, arkiniai metalo ieškikliai, rentgeno spindulių įrenginiai ir kita aviacijos saugumo įranga), praktikos egzamino metu yra tikrinamas jo gebėjimas naudotis tokia įranga, daiktų ir medžiagų atpažinimas pagal spalvas rentgeno spindulių įrangos monitoriuje ir kt.
26. Kiekvieno asmens praktiniams gebėjimams vertinimui skiriama ne daugiau kaip 10 minučių kiekvienai praktinio egzamino daliai.
IV. RENTGENO SPINDULIŲ ĮRANGOS VAIZDŲ ATPAŽINIMO EGZAMINO LAIKYMO TVARKA IR VERTINIMAS
28. Rentgeno spindulių įrangos vaizdų atpažinimo egzaminą leidžiama laikyti tik išlaikius praktikos egzaminą.
29. Rentgeno spindulių įrangos vaizdų atpažinimo egzaminą laiko asmenys, kurie vykdydami jiems pavestas aviacijos saugumo funkcijas naudojasi tokia įranga.
30. Rentgeno spindulių įrangos vaizdų atpažinimo egzamino metu asmenys vertinami naudojant kompiuterinę rentgeno spindulių įrangos vaizdų imitavimo programą.
31. Prieš pradėdamas laikyti testą, asmuo supažindinamas su programos naudojimosi instrukcija, kuri pateikiama raštu.
32. Rentgeno spindulių įrangos vaizdų atpažinimo egzaminą sudaro dviejų dalių testas:
32.1. rankinio bagažo vaizdų atpažinimo testas, kuris sudarytas iš ne mažiau kaip 250 vaizdų; šioje testo dalyje vienas vaizdas rodomas ne ilgiau kaip 15 sekundžių; ši testo dalis trunka ne ilgiau kaip 70 minučių;
33. Rankinio bagažo vaizdų atpažinimo testą, kuriame rodomi rentgeno spindulių įrenginio projektuojami rankinio bagažo (su draudžiamais daiktais ir be jų) vaizdai, laiko asmenų nešamus daiktus, keleivių rankinį bagažą, oro vežėjo paštą ir medžiagas, orlaivio atsargas ir oro uosto atsargas rentgeno spindulių įrenginiais tikrinantys asmenys.
34. Krovinių skyriaus bagažo vaizdų atpažinimo testą, kuriame rodomi rentgeno spindulių įrenginio projektuojami krovinių skyriaus bagažo (su draudžiamais daiktais ir be jų) vaizdai, laiko krovinių skyriaus bagažą, krovinius ir paštą bei oro vežėjo paštą ir medžiagas rentgeno spindulių įrenginiais tikrinantys asmenys.
35. Asmeniui, nespėjusiam per nustatytą laiką atlikti užduočių, papildomas laikas nesuteikiamas. Vertinami tik atsakyti klausimai.
36. Egzaminas išlaikomas, jei asmuo teisingai atsako į ne mažiau kaip 80 proc. kiekvieno laikyto testo klausimų.
V. AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ PO JŲ MOKYMŲ RENGIAMŲ EGZAMINŲ VYKDYMO IR VERTINIMO TVARKA
38. Po aviacijos saugumo instruktorių mokymo, egzaminų metu, asmenims raštu pateikiamas testas su galimais atsakymais.
39. Sudarydamas testą, kuris pateikiamas egzamino metu, instruktorius įtraukia bent po 5 skirtingus klausimus iš kiekvieno modulio, pagal kurį buvo mokomas asmuo.
40. Pradėdamas egzaminą, kiekvienas asmuo ant gautų užduočių lapų nurodo savo vardą ir pavardę, egzamino laikymo datą, įmonę, kurioje dirba, ir pasirašo.
41. Egzamino trukmę instruktorius nustato atsižvelgdamas į pateikiamų klausimų skaičių ir kiekvienam klausimui atsakyti skiria ne mažiau kaip 3 minutes.
VI. AVIACIJOS SAUGUMO INSTRUKTORIŲ RENGIAMOS MOKYMO MEDŽIAGOS VERTINIMAS
43. Aviacijos saugumo instruktoriaus mokymo medžiaga (toliau – mokymo medžiaga) turi būti parengta laikantis šio aprašo 44–51 punktų reikalavimų ir išdėstyta pagal 1 priede pateiktą formą.
44. Mokymo medžiagą sudaro šios dalys:
45. Kiekvienam mokymo moduliui turi būti parengtos atskiros mokymo gairės, dalomoji medžiaga, skaidrės ir pasakojamosios dalys.
46. Mokymo gairėse nurodomas modulio pavadinimas, numeris, preliminari dėstymo trukmė, parengimo data, modulio dėstymo uždaviniai, pagrindinės instruktoriaus pastabos, ką jis turi atlikti ar kokias papildomas priemones numatyti pasirengdamas mokyti pagal atitinkamą modulį (pvz., parengti draudžiamų daiktų pavyzdžius, padaryti oro uosto plano kopiją, sužinoti oro uosto patekimo kontrolės procedūras, parengti įrangą demonstruoti videomedžiagą, susitarti su oro uostu dėl galimybės vykdyti praktinius užsiėmimus, gauti leidimus patekti į riboto patekimo vietą ar kt.). Taip pat nurodomos pagrindinės modulio temos, preliminari dėstymo trukmė, po jomis pateikiamos nuorodos į pagalbines mokymo priemones toms temoms atskleisti (dalomąją medžiagą, skaidres, pasakojamąsias dalis), mokymo turinys, chronologiška instruktoriaus veiksmų santrauka (pvz., nurodo, kad demonstruos skaidres, kalbės apie tam tikrą procedūrą, demonstruos draudžiamus daiktus ar kt.), pagrindiniai mokymo aspektai, kurie bus pabrėžiami mokymo metu. Visa informacija pateikiama chronologine tvarka, kaip bus perteikiama mokymo metu.
47. Dalomoji medžiaga turi būti parengta atsižvelgiant į kiekvieną modulio temą. Joje turi būti nurodytas numeris, kuris vėliau naudojamas gairėse teikiant nuorodas į šią dalomąją medžiagą, parengimo data, puslapių numeriai. Dalomojoje medžiagoje gali būti perteikiamos tam tikros procedūros, veiksmai, daiktų, objektų ar kitokie pavyzdžiai, reikalingi išsamiau atskleisti dėstomą temą.
48. Skaidrėse turi būti nurodytas kiekvienos skaidrės numeris, kuris naudojamas gairėse teikiant nuorodas į skaidres, ir parengimo data. Jose perteikiamos pagrindinės tezės ir pagrindiniai mokymo aspektai, svarbi vaizdinė medžiaga. Jose taip pat gali būti demonstruojami dokumentų ir daiktų pavyzdžiai (pvz., oro uosto planas, leidimų pavyzdžiai, draudžiamų daiktų pavyzdžiai ar kt.).
49. Kiekviena pasakojamoji dalis turi būti sunumeruota, kad gairėse būtų galima teikti nuorodas į jas. Jose taip pat turi būti nurodyta parengimo data. Pasakojamojoje dalyje turi būti trumpai perteikiama esmė, aprašyta, ką kalbės instruktorius rodydamas kiekvieną skaidrę.
51. Prie mokymų medžiagos turi būti pridedamas mokymo medžiagos atnaujinimo lapas, kuriame instruktorius pildo mokymo medžiagos atnaujinimo duomenis. Šiame lape turi būti: modulio pavadinimas, temų, kurios atnaujinamos, pavadinimai, su tomis temomis susijusios dalomosios medžiagos, skaidrių ir pasakojamųjų dalių numeriai ir informacijos atnaujinimo data.
52. Aviacijos saugumo instruktoriaus parengtą mokymų medžiagos vertinimą, prieš tvirtindama aviacijos saugumo instruktorių, vykdo CAA, kuri, vertindama aviacijos saugumo instruktoriaus mokymų medžiagą, tikrina parengtos medžiagos atitiktį šio aprašo 44–51 punktų reikalavimams ir joje pateiktos informacijos bei duomenų atitiktį galiojančių teisės aktų reikalavimams.
VII. ATESTAVIMO APSKAITA
53. Asmenų atestavimo rezultatus pildo už atestavimą atsakingas CAA darbuotojas Asmenų, vykdančių aviacijos saugumo funkcijas, atestavimo žurnale (toliau – atestavimo žurnalas).
54. Užvedamas kiekvienos įmonės atskiras jos deleguotų asmenų atestavimo žurnalas, kurį sudaro:
55. Kiekvieno egzamino rezultatų apskaitos dalyje turi būti nurodyta: įmonės pavadinimas, asmens vardas ir pavardė, egzamino laikymo data, vieta, kiekvienos egzamino dalies (jei egzaminas susideda iš kelių dalių) įvertinimas, atsakingų už atestavimą CAA darbuotojų pareigos, vardai, pavardės ir parašai.
56. Teorijos egzamino rezultatų apskaitos dalis pildoma po teorijos egzamino patikrinus kiekvieno asmens teorijos egzamino rezultatus.
Aviacijos saugumo darbuotojų atestavimo,
aviacijos saugumo instruktorių vykdomų
egzaminų ir aviacijos saugumo instruktorių
rengiamos mokymo medžiagos vertinimo tvarkos aprašo
1 priedas
Aviacijos saugumo instruktoriaus rengiamos mokymo medžiagos forma
Instruktoriaus mokymo gairės |
Puslapio Nr. |
||
Parengimo data: |
|||
Modulio pavadinimas: |
Modulio Nr. (pagal NCASMP 1 priedą): |
||
|
Modulio trukmė: |
||
Modulio dėstymo uždaviniai: (ką darbuotojas išmoks išklausęs šį mokymo modulį) 1. 2. 3. ...
|
|||
Pagrindinės instruktoriaus pastabos, ką reikia padaryti rengiantis mokymams 1. 2. 3. ...
|
|||
Trukmė (min.) |
Pagrindinės modulio temos / nuorodos į pagalbines priemones (dalomoji medžiaga, skaidrės, parengtas pasakojimas ir kt.) |
Mokymo turinys / instruktoriaus veiksmų santrauka / pagrindiniai mokymo aspektai, kurie bus pabrėžiami mokymo metu |
|
... |
... |
... |
|
... |
... |
... |
|