Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1270, LIETUVOS RESPUBLIKOS gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 9, 17, 18 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektO Nr. XIP-1397 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-1632

 

2010 m. kovo 17 d. Nr. 292

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2010 m. sausio 15 d. sprendimo Nr. SV-S-531 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Nepritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1270 ir Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 9, 17, 18 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1397, kuriuose siūloma naują pajamų natūra apmokestinimo tvarką atidėti iki 2011 m. sausio 1 d., nes siekiant sudaryti sąlygas mokesčių mokėtojams tinkamai pasirengti taikyti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo (Žin., 2002, Nr. 73-3085) nuostatas, susijusias su pajamų natūra pripažinimo tvarkos pakeitimais, šių nuostatų įsigaliojimas 2009 m. liepos 22 d. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 9, 17, 18 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu (Žin., 2009, Nr. 93-3977) jau atidėtas iki 2010 m. sausio 1 d., o pajamų, gautų natūra, įvertinimo tvarka papildomai suderinta su asocijuotomis verslo struktūromis ir imtasi atitinkamų veiksmų administracinei naštai palengvinti (pavyzdžiui, supaprastinta naudos, gautos asmeniniams tikslams naudojant įmonės automobilį, kai įmonė padengia ir degalų išlaidas, įvertinimo tvarka; Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos tinklalapyje skelbiamos automobilių modelių rinkos vertės, kuriomis mokesčių mokėtojai gali vadovautis nustatydami pajamų natūra, gautų asmeniniais tikslais naudojantis įmonės automobiliu, dydį). Be to, 2009 m. gruodžio 9 d. priimtas Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 4, 5, 12, 13, 17, 18, 26, 31, 33, 34, 35, 382, 401, 41, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo ir įstatymo papildymo X1 skyriumi įstatymas Nr. XI-539 (Žin., 2009, Nr. 153-6880), pagal kurį visos įmonės darbuotojų naudai patirtos išlaidos, esančios gyventojų pajamų mokesčio objektu, gali būti atimamos iš įmonės apmokestinamojo pelno, taip užtikrinta, kad įmonės gyventojams skirta nauda būtų apmokestinama tik vieną kartą, t. y. gyventojo lygiu. Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 2, 9, 17, 18 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymas ir finansų ministro 2009 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. 1K-162 (Žin., 2009, Nr. 59-2311) patvirtintas Pajamų, gautų natūra, įvertinimo tvarkos aprašas jau įsigalioję ir taikomi, todėl pajamų mokestis nuo natūra išmokamų pajamų, kurios vadovaujantis Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 22 straipsnio nuostatomis pagal šio mokesčio mokėjimo tvarką priskiriamos gyventojų A klasės pajamoms, nuo 2010 m. sausio 1 d., atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 23 ir 24 straipsnių nuostatas, jau turėjo būti apskaičiuojamas, išskaičiuojamas, sumokamas ir deklaruojamas taikant nuo 2010 m. sausio 1 d. galiojančias įstatymo nuostatas, reglamentuojančias pajamų, gautų natūra, apmokestinimą. Taigi projektuose Nr. XIP-1270 ir Nr. XIP-1397 siūlomas teisinis reguliavimas, kai atgaline data nebūtų taikomos faktiškai pagal galiojančius teisės aktus mokesčių mokėtojų teisėtai ir pagrįstai jau taikytos įstatymo nuostatos, būtų nesuderinamas tiek su bendraisiais teisinio reglamentavimo principais, pavyzdžiui, įstatymų negaliojimo atgal ir teisinio tikrumo principu, tiek su Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatyme (Žin., 2004, Nr. 63-2243) įtvirtintu apmokestinimo teisinio reglamentavimo aiškumo principu.

2. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo narių Artūro Zuoko ir Žilvino Šilgalio 2009 m. lapkričio 9 d. pasiūlymą dėl Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIP-1270, pažymėti, kad Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme nustatant baigtinį konkrečios naudos, pripažįstamos pajamomis natūra, sąrašą turėtų būti siekiama įstatymo nuostatas padaryti aiškesnes, o ne susiaurinti pajamų mokesčio bazę, todėl į jį turėtų būti įtraukiama visa lygiavertė piniginiam atlygiui nauda, tokia kaip įmonei priklausančio turto naudojimas asmeniniais tikslais, neatlygintinai suteiktos paslaugos, darbuotojo lojalumą skatinančios priemonės (pavyzdžiui, nauda, gauta iš pasirinkimo sandorių), lengvatinės paskolos ir panašiai, kad nebūtų skatinama siekiant išvengti pajamų mokesčio sąraše išvardytą naudą natūra keisti jame nepaminėtąja.

3. Nepritarti Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-1632, kuriame siekiama susiaurinti naudos, pripažįstamos pajamomis natūra, sąrašą, dėl šių priežasčių:

3.1. Gyventojų pajamų, gautų natūra, apmokestinimo gyventojų pajamų mokesčiu pagrindinis tikslas – užtikrinti gyventojų pajamų apmokestinimo nuoseklumą – nustatyti, kad gyventojo gaunamos pajamos, neatsižvelgiant į teisinius santykius, kurių pagrindu pajamos gaunamos (darbo ar kiti civiliniai santykiai), ir pajamų formą (pajamos pinigais ar natūra (turtu, paslaugomis ar kitu būdu), būtų apmokestinamos vienodai, taikant tas pačias Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatas. Tačiau įstatymo projekte Nr. XIP-1632 siūloma nustatyti netgi siauresnį už galiojusį iki 2009 m. gruodžio 31 d. pajamų, pripažįstamų pajamomis natūra, sąrašą – ne tik apriboti iš darbdavio gaunamų tam tikrų rūšių nepiniginės naudos pripažinimą pajamomis natūra, bet ir atsisakyti bet kokio iš kitų asmenų gautos nepiniginės naudos pripažinimo pajamomis. Pritarus tokiems pakeitimams, neapmokestinamas pajamų mokesčiu taptų, pavyzdžiui, visada pajamų mokesčio objektu buvęs mainų rezultatas, kai mainais gaunamas didesnės vertės daiktas, nei išmainomas. Siūlomas reglamentavimas susiaurintų ilgametę mokesčio bazę, nes skatintų iš darbo santykių gaunamas pajamas perkvalifikuoti kitokių teisinių santykių pagrindu vykdomos veiklos pajamomis. Kita vertus, tokia siūloma gyventojo pajamų, gautų natūra, pripažinimo tvarka, kai gauta nauda gyventojo pajamomis pripažįstama vadovaujantis ne bendraisiais, universaliais kriterijais, bet siauru baigtiniu sąrašu, mokesčių sistemai suteiktų subjektyvumo, skatintų mokesčio mokėtojus ir jį išskaičiuojančius asmenis mokesčio vengti teisėtai naudojantis įstatyme numatyta išimtimi ir piniginį atlygį dirbtinai ir neribotai keičiant natūriniu, o tai iškreiptų visuomeninius santykius, sudarytų nelygias konkurencines sąlygas įmonėms, kurios, pavyzdžiui, gali gyventojams pasiūlyti jiems priimtiną piniginio atlygio alternatyvą ir kurios to daryti negali.

3.2. Pajamomis natūra pripažįstamos naudos sąrašo nepagrįstas susiaurinimas būtų nesuderinamas su Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 7 straipsnyje įtvirtintu mokesčių mokėtojų lygybės principu, nes analogiškas pajamas tik skirtinga forma (pinigais ir natūra) gaunantys gyventojai būtų apmokestinami skirtingai, o tai lemtų didesnę mokesčio naštą tiems gyventojams, kurių didžioji pajamų dalis – piniginis atlygis.

3.3. Sistemiškai nenuosekliai nustatoma mokesčio bazė, jos siaurinimas ir sąlygų dėl mokestinių paskatų keisti vienas pajamų formas kitomis sudarymas mažina nacionalinio biudžeto pajamas iš mokesčių. Šiai netekčiai kompensuoti didinami standartiniai mokesčių tarifai, taigi didėja mokestinė našta tiems, kurie sąžiningai moka mokesčius ir nesinaudoja reglamentavimo spragomis.

4. Atkreipti Lietuvos Respublikos Seimo dėmesį į tai, kad atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 17-447) nuostatas gyventojų pajamų, gautų natūra, apibrėžimo keitimas turi tiesioginę įtaką valstybinio socialinio draudimo įmokų mokėjimui. Todėl naujos pajamų natūra apmokestinimo tvarkos atidėjimas iki 2011 m. sausio 1 d. arba pajamų, pripažįstamų natūra gautomis pajamomis, sąrašo susiaurinimas neigiamai veiktų ne tik 2010 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, bet ir Valstybinio socialinio draudimo fondo 2010 metų biudžeto pajamas.

5. Informuoti Lietuvos Respublikos Seimą, kad vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. vasario 24 d. nutarimo „Dėl norminių teisės aktų, kurių stebėsena turi būti atlikta, sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 24-1136) 2 punktu bus atliekama Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatymo nuostatų, reglamentuojančių pajamų, gautų natūra, apmokestinimą stebėsena ir, jeigu bus nustatyta  nuostatų, reglamentuojančių natūra gautų pajamų apmokestinimą, taikymo problemų, šios nuostatos bus tobulinamos atsižvelgiant į stebėsenos rezultatus.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

_________________