LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ, DALYVAUJANČIŲ SVEIKATOS STIPRINIMO VEIKLOJE, SKATINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2012 m. kovo 29 d. Nr. V-256
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu (Žin., 2011, Nr. 163-7741), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 15 d. nutarimu Nr. 196 „Dėl 2012 metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto patvirtintų asignavimų paskirstymo pagal programas“ (Žin., 2012, Nr. 25-1162) bei Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. V-203 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2012–2014 metų strateginio veiklos plano patvirtinimo“,
t v i r t i n u Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą (pridedama).
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos
sveikatos apsaugos ministro
2012 m. kovo 29 d. įsakymu Nr. V-256
nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių SVEIKATOS STIPRINIMO veikloje, skatinimo programa
I. Bendrosios nuostatos
1. Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programa (toliau vadinama – programa) siekiama skatinti nevyriausybines organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, gerinant visuomenės informuotumą, skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.
2. Nevyriausybinės organizacijos šioje programoje suprantamos kaip tradicinės Lietuvos religinės bendruomenės ir bendrijos, asociacijos, labdaros ir paramos fondai, viešosios įstaigos, kurių steigėjas, dalininkas ar narys nėra valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, išskyrus atvejus, kai valstybės ar savivaldybės dalyvavimas grindžiamas nekilnojamojo turto skyrimu panaudos būdu teisės aktų nustatyta tvarka.
II. Problemos aktualumo pagrindimas
4. Nevyriausybinės organizacijos yra vertingi valstybinio sveikatos apsaugos sektoriaus partneriai, atstovaujant visuomenės grupių interesams bei teikiant socialines paslaugas. Nevyriausybinės organizacijos valstybės socialiniame ir politiniame gyvenime vaidina įvairius vaidmenis. Jų dėka išryškėja atskirų asmenų grupių interesai ir poreikiai, kurie orientuoja politikus ir administraciją į jų tenkinimą, vykdant valstybės socialinę politiką. Nevyriausybinės organizacijos taip pat formuoja įvairias nuomones valstybinio ir visuomeninio gyvenimo klausimais. Kartais nevyriausybinės organizacijos gali geriau atstovauti visuomenės interesams nei valstybinės organizacijos, nes jose dirbantys žmonės geriau išmano savo srities problemas, jų teikiamos paslaugos pigesnės ir lankstesnės, todėl ir problemoms spręsti prireikia mažiau laiko. Dažnai nevyriausybinės organizacijos tampa nuolatiniais partneriais teikiant socialines paslaugas ir sprendžiant su jų veiklos sfera susijusias problemas, dėl to labai svarbus yra nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimas su valstybės bei vietos savivaldos institucijomis ir įstaigomis.
5. Programa yra viena iš skatinimo priemonių, skirtų nevyriausybinių organizacijų vykdomai veiklai sveikatos apsaugos srityje paremti ir paskatinti šias organizacijas aktyviai dalyvauti formuojant bei įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, gerinant visuomenės informavimą ir skleidžiant informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis. Programa taip pat siekiama užtikrinti ankstesnių nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programų tęstinumą. Rengti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo priemones numatyta Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2012–2014 m. strateginiame veiklos plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. V-203.
III. Esamos būklės analizė
6. Šiuo metu nevyriausybinės organizacijos Lietuvoje veikia beveik visose socialinės veiklos sferose, tačiau aktyvesnė nevyriausybinių organizacijų veikla tik prasideda. Tai galima paaiškinti šių organizacijų veiklos tradicijų Lietuvoje nebuvimu. Daugumai žmonių nelabai suvokiama nevyriausybinių organizacijų veiklos specifika, t. y. darbo apimtis, idėjų įgyvendinimo būdai, bendradarbiavimo su įvairiomis institucijomis būtinumas.
7. Pastaruoju metu Lietuvos valstybės institucijos ėmė vis labiau suvokti, kad viešoji valdžia viena negali susidoroti su visuomenės problemomis. Pripažįstama, kad nevyriausybinės organizacijos gali padaryti tai, ko nepajėgia daugelis viešojo administravimo subjektų, t. y. teikti aukštos kokybės socialines paslaugas. Vis daugiau nevyriausybinių organizacijų perima viešųjų paslaugų teikimą, padeda valstybės institucijoms spręsti socialines problemas, kuria prevencines socialinių problemų programas. Keičiasi visuomenės požiūris į nevyriausybines organizacijas, auga valstybės perduodamų funkcijų viešosioms paslaugoms teikti apimtis. Taip Lietuvoje susiformavo daug nevyriausybinių organizacijų, kurios vertinamos kaip jungiamoji grandis tarp valdžios ir visuomenės. Daugelis nevyriausybinių organizacijų yra solidarios su socialiai jautriomis gyventojų grupėmis – ligoniais ir neįgaliaisiais, vargšais ir atstumtaisiais, pagyvenusiais žmonėmis ir jaunimu.
8. Nevyriausybinės organizacijos Europoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose įnešė svarbų indėlį kovoje prieš socialinę izoliaciją, seksualinį vaikų ir moterų išnaudojimą, rasizmą. Jos daug prisidėjo ir prisideda formuodamos palankią jų plėtrai visuomenės nuomonę, palaiko demokratiją ir užmezga ypatingus ryšius su pilietinės visuomenės atstovais. Daugelio demokratinių valstybių nevyriausybinėms organizacijoms aktyviai talkina savanoriai, nors patys oficialiai nėra jų organizacijos nariai. Tokia praktika pamažu įsitvirtina ir Lietuvoje.
9. Nevyriausybinių organizacijų veikla yra labai reikšminga Lietuvos visuomenės raidai. Šiuolaikinė Lietuvos visuomenė neįsivaizduojama be nevyriausybinių organizacijų veiklos. Kalbant apie nevyriausybines organizacijas Lietuvoje, dažniausiai nagrinėjamas paskutinių trylikos metų laikotarpis, jų atkūrimo bei kūrimosi istorija, kadangi dar tebevyksta nevyriausybinių organizacijų vietos visuomenėje ieškojimas. Lietuvos nevyriausybinis sektorius nepakankamai išsivystęs, stokoja lėšų ir organizacinio pajėgumo. Nepakankamai reglamentuoti, silpni nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus ryšiai.
10. Sveikatos apsaugos ministerija Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą vykdo nuo 2006 metų. Per šešerius metus labai padaugėjo nevyriausybinių organizacijų, norinčių dalyvauti šioje programoje. 2006 m. pagal Nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, skatinimo programą, Sveikatos apsaugos ministerijos paskelbtame projektų finansavimui gauti konkurse paraiškas pateikė 46 nevyriausybinės organizacijos, iš kurių konkurso komisijos sprendimu buvo atrinkti ir finansuoti 26 projektai (bendra finansuotų projektų suma sudarė 197 000 Lt), o 2008 m. buvo gautos 164 paraiškos, iš kurių buvo atrinkti ir finansuoti 57 projektai (bendra finansuotų projektų suma sudarė 400 000 Lt). Pirmaisiais programos įgyvendinimo metais daugiausia paraiškų sulaukta iš Vilniaus, Kauno, t. y. didžiųjų Lietuvos miestų nevyriausybinių organizacijų, o pastarųjų metų rezultatai rodo, kad vis aktyviau į programą įsitraukia Lietuvos rajonų, kaimo bendruomenės. Be įprastų projektų temų, susijusių su donoryste, traumų prevencija, infekcinėmis, neinfekcinėmis ligomis ir pan., atsirado naujų, tokių kaip „Sveika gyvensena“, „Gyventojų sveikos mitybos ir fizinio aktyvumo skatinimas“, „Sveikas senėjimas“.
IV. PROGRAMOS TikslaS, uždaviniai, vertinimo kriterijai IR laukiami rezultatai
11. Programos tikslas yra skatinti Lietuvos nevyriausybines organizacijas, dalyvaujančias sveikatos stiprinimo veikloje, aktyviai prisidėti įgyvendinant sveikatos politiką, ugdant visuomenės supratimą, skatinant ligų prevenciją, visuomenės informavimą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.
12. Programos uždaviniai:
12.1. stiprinti nevyriausybinių organizacijų, dalyvaujančių sveikatos stiprinimo veikloje, bendradarbiavimą su valstybės institucijomis;
13. Programos vertinimo kriterijai:
13.3. finansavimą pagal programą gavusių nevyriausybinių organizacijų, vykdančių ilgalaikę su sveikatos stiprinimu susijusią veiklą, procentinė dalis;
14. Laukiami programos rezultatai:
14.3. ne mažiau kaip 50 procentų finansavimą pagal programą gavusių nevyriausybinių organizacijų vykdo ilgalaikę su sveikatos stiprinimu susijusią veiklą;
14.4. surengta ne mažiau kaip 10 konferencijų, mokymų ir (arba) seminarų apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis ir įvykdyta ne mažiau kaip 10 kitų priemonių, skirtų skleisti informaciją apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.
15. Tikimasi, kad programa padės suaktyvinti nevyriausybinių organizacijų dalyvavimą sveikatos stiprinimo veikloje, bendradarbiavimą su valstybės institucijomis, kitomis Lietuvos ir tarptautinėmis nevyriausybinėmis organizacijomis, sveikatos specialistais, pagerins visuomenės informuotumą apie sveiką gyvenseną, profilaktines programas, ligų prevenciją ir kitas su sveikatos stiprinimu susijusios veiklos sritis.
V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS IR ATSKAITOMYBĖ
16. Programos įgyvendinimą koordinuoja Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, o ją įgyvendina nevyriausybinės organizacijos, dalyvaujančios sveikatos stiprinimo veikloje, nustatyta tvarka pateikusios konkurso paraiškas ir gavusios programos finansavimą.
17. Programos veikla įgyvendinama kasmet skelbiant projektų atrankos konkursą. Kiekvienam konkursui Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu tvirtinamos gairės pareiškėjams, paraiškos ir ataskaitos formos.
18. Projektams paskirstoma tiek lėšų, kiek jų skirta programos veiklai Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos 2012–2014 m. strateginiame veiklos plane.
19. Gavusios finansavimą pagal programą, nevyriausybinės organizacijos įgyvendintų projektų veiklos ir finansines ataskaitas privalo pateikti iki einamųjų kalendorinių metų gruodžio 15 d.