LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS TVARKOS
2001 m. sausio 5 d. Nr. 9/6
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2001 01 05 įsakymu Nr. 9,
Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2001 01 05 įsakymu Nr. 6
PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ PRIEŽIŪROS TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Profesinio mokymo įstaigų priežiūros tvarka (toliau – Tvarka) nustato valstybinės priežiūros, kurią profesinio mokymo įstaigose ir įmonėse vykdo Švietimo ir mokslo ministerija, apskričių viršininkų administracijų švietimo inspekcijos (toliau – Valstybinė švietimo inspekcija), Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Darbo rinkos mokymo tarnyba), tikslą, uždavinius, reglamentuoja jos organizavimą bei rezultatų įforminimą.
II. PRIEŽIŪROS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
3. Priežiūros tikslas – stebėti, analizuoti ir vertinti profesinio mokymo įstaigų, įmonių vadybinę, pedagoginę veiklą siekiant profesinį mokymą reglamentuojančių teisės aktų ir programų įgyvendinimo.
4. Uždaviniai:
4.1. nustatyti, ar mokiniams profesinio mokymo įstaigose ir įmonėse sudarytos sąlygos ir galimybės įgyti valstybinius profesinio mokymo standartus atitinkančią kvalifikaciją;
4.2. teikti siūlymų profesinio mokymo įstaigoms, įmonėms, jų steigėjams bei valstybės valdymo institucijoms dėl profesinio mokymo efektyvinimo;
III. PRIEŽIŪROS SRITYS
5. Valstybinė švietimo inspekcija, prižiūrėdama pagrindinio profesinio mokymo įstaigas, vertina:
5.3. kabinetų, dirbtuvių, laboratorijų ir kitos mokymo aplinkos bei ugdymo programų reikalavimų atitiktį;
5.5. pagrindinės mokyklos baigiamųjų, vidurinės mokyklos brandos ir profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminų organizavimą ir vykdymą;
5.6. pagrindinio, vidurinio išsilavinimo ir profesinio mokymo baigimo dokumentų išdavimą ir apskaitą;
6. Valstybinė švietimo inspekcija, prižiūrėdama darbo rinkos profesinį mokymą įstaigose ir įmonėse, vertina:
6.4. profesijos mokytojų ir už mokymą atsakingų darbuotojų kokybinę sudėtį pagal Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus;
7. Darbo rinkos mokymo tarnyba, prižiūrėdama licencijuotų darbo rinkos profesinio mokymo įstaigų ir įmonių veiklą, vertina:
7.3. už mokymą atsakingų darbuotojų ir profesijos mokytojų pasirengimą pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nustatytus papildomus kvalifikacinius reikalavimus;
7.4. mokymo kabinetų, laboratorijų, dirbtuvių, kitų mokymui skirtų patalpų aprūpinimą įrengimais, įranga, vaizdine ir metodine medžiaga pagal darbo rinkos profesinio mokymo programų reikalavimus;
IV. PASIRENGIMAS VYKDYTI PRIEŽIŪRĄ
8. Valstybinė švietimo inspekcija ir Darbo rinkos mokymo tarnyba vykdo dalinius patikrinimus. Dalinis patikrinimas – tai vienos ar kelių veiklos sričių stebėjimas, analizavimas ir vertinimas vienoje ar keliose profesinio mokymo įstaigose bei įmonėse pagal iš anksto suplanuotą priežiūros temą. Daliniai tikrinimai planuojami kalendoriniams metams. Valstybinė švietimo inspekcija ir Darbo rinkos mokymo tarnyba planuojamus dalinius tikrinimus tarp savęs suderina.
9. Dalinius patikrinimus gali atlikti vienas priežiūrą vykdančios institucijos inspektorius, specialistas arba komisija. Komisijos dydis priklauso nuo tikrinamos temos sudėtingumo ir tikrinamų įstaigų ir įmonių skaičiaus. Komisijai vadovauti skiriamas Valstybinės švietimo inspekcijos arba Darbo rinkos mokymo tarnybos inspektorius ar specialistas. Į komisiją gali būti kviečiami švietimo įstaigų vadovai, pedagogai, psichologai, kiti specialistai, darbdaviai. Jos darbe gali dalyvauti tikrinamos profesinio mokymo įstaigos, įmonės steigėjo atstovas. Atliekant darbo rinkos profesinio mokymo patikrinimą, gali būti sudaryta bendra Darbo rinkos mokymo tarnybos ir Valstybinės švietimo inspekcijos komisija.
10. Tikrinimo trukmę priklausomai nuo darbo apimties nustato tikrinimą inicijavusi institucija, tačiau jis negali trukti ilgiau kaip 21 darbo dieną.
V. PRIEŽIŪROS VYKDYMAS
12. Priežiūrą vykdančios institucijos inspektorius, specialistas ar komisijos pirmininkas parengia tikrinimo klausimyną, atvyksta į tikrinamą įstaigą, įmonę, susitinka su jos vadovais, pateikia jiems dokumentų, su kuriais reikės susipažinti, sąrašą, aptaria tikrinimo eigą, būdus ir metodus.
13. Profesinio mokymo įstaigos, įmonės vadovas sudaro darbo sąlygas tikrinimą atliekantiems darbuotojams: skiria darbo kambarį, organizuoja reikiamų dokumentų pateikimą, susitikimus su pedagogais, mokiniais, jų tėvais, atsako į tikrintojų klausimus.
14. Atlikdami tikrinimą inspektoriai, specialistai, komisijos nariai surenka duomenis apie vertinamą veiklos sritį ne mažiau kaip iš 2-3 šaltinių: mokiniams, pedagogams ir kitiems darbuotojams, darbdaviams, socialiniams partneriams pateikia klausimynus, anketas arba ima iš jų interviu, stebi mokymo procesą, egzaminus, analizuoja dokumentus, statistinę informaciją.
15. Sukaupta ir išanalizuota informacija apibendrinama ir parengiamas pažymos arba akto projektas, kuris aptariamas su įstaigos, įmonės vadovais. Pažymą parengia tikrinimą atlikęs inspektorius ar specialistas, jei tikrinimą atliko komisija, už pažymos parengimą atsako komisijos pirmininkas.
16. Parengtą pažymą (aktą) priežiūros institucija pateikia tikrintai įstaigai, įmonei ir jos steigėjui, su jų vadovais aptaria tikrinimo rezultatus ir konkrečias priemones įstaigos ar įmonės veiklai tobulinti. Tikrintos įstaigos vadovas pažymoje (akte) savo parašu patvirtina, kad su pažymos turiniu susipažino.
VI. PRIEŽIŪROS REZULTATŲ DOKUMENTAVIMAS
17. Priežiūros rezultatai įforminami:
17.2. pažyma, kai dalinį tikrinimą atlieka Valstybinė švietimo inspekcija. Jei ta pati veikla tikrinama keliose įstaigose, parengiama bendra pažyma. Pažymoje įvertinama esama padėtis, nurodomi jos veiklos teigiami ir neigiami ypatumai, pateikiamos svarbiausios išvados ir siūlymai veiklai tobulinti;
VII. KOMISIJOS VEIKLOS FINANSAVIMAS