Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos PROTOKOLAS Nr. 14, pakeičiantis Konvencijos kontrolės sistemą
2004 metų gegužės 13 diena, Strasbūras
Preambulė
Šį Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos, pasirašytos 1950 m. lapkričio 4 d. Romoje (toliau – Konvencija), Protokolą pasirašiusios valstybės, Europos Tarybos narės,
atsižvelgdamos į Europos ministrų konferencijos žmogaus teisių klausimais, įvykusios 2000 m. lapkričio 3 ir 4 d. Romoje, priimtas Rezoliuciją Nr. 1 ir Deklaraciją;
atsižvelgdamos į Ministrų Komiteto 2001 m. lapkričio 8 d., 2002 m. lapkričio 7 d. ir 2003 m. gegužės 15 d. atitinkamai 109-ojoje, 111-ojoje ir 112-ojoje sesijoje priimtas deklaracijas;
atsižvelgdamos į Europos Tarybos Parlamentinės Asamblėjos 2004 m. balandžio 28 d. priimtą Nuomonę Nr. 251 (2004);
atsižvelgdamos į neatidėliotiną būtinybę pakeisti tam tikras Konvencijos nuostatas siekiant ilgam išlaikyti ir pagerinti kontrolės sistemos veiksmingumą, ypač dėl vis didėjančio Europos Žmogaus Teisių Teismo ir Europos Tarybos Ministrų Komiteto darbo krūvio;
ypač atsižvelgdamos į būtinybę užtikrinti, kad Teismas galėtų toliau atlikti savo išskirtinį vaidmenį Europoje ginant žmogaus teises,
susitarė:
2 straipsnis
Konvencijos 23 straipsnis pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„23 straipsnis. Kadencijos laikas ir atleidimas iš pareigų
3. Teisėjai eina pareigas tol, kol nėra pakeisti. Tačiau ir tokiu atveju jie toliau nagrinėja jau pradėtas nagrinėti bylas.
4 straipsnis
Konvencijos 25 straipsnis tampa 24 straipsniu, o jo tekstas yra pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„24 straipsnis. Kanceliarija ir pranešėjai
5 straipsnis
Konvencijos 26 straipsnis tampa 25 straipsniu („Plenariniai teismo posėdžiai“), o jo tekstas yra pakeičiamas taip:
6 straipsnis
Konvencijos 27 straipsnis tampa 26 straipsniu, o jo tekstas yra pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„26 straipsnis. Vieno teisėjo sudėties Teismas, komitetai, kolegijos ir Didžioji kolegija
1. Teismui pateiktas bylas nagrinėja vieno teisėjo sudėties Teismas, trijų teisėjų komitetai, septynių teisėjų kolegijos ir septyniolikos teisėjų Didžioji kolegija. Teismo kolegijos tam tikram laikui steigia komitetus.
2. Teismui plenariniame posėdyje paprašius, Ministrų Komitetas, vieningai balsuodamas priėmęs sprendimą, gali nustatytam laikotarpiui kolegijų teisėjų skaičių sumažinti iki penkių.
3. Kai bylą nagrinėja vienas teisėjas, jis nenagrinėja jokios peticijos prieš Aukštąją Susitariančiąją Šalį, nuo kurios yra išrinktas.
4. Nagrinėjant bylą kolegijos ir Didžiosios kolegijos posėdyje, ex officio dalyvauja teisėjas, išrinktas nuo byloje dalyvaujančios Aukštosios Susitariančiosios Šalies. Jeigu tokio teisėjo nėra arba jis negali dalyvauti posėdyje, teisėjo teisėmis dalyvauja Teismo pirmininko iš anksčiau tos Šalies pateikto sąrašo parinktas asmuo.
5. Į Didžiąją kolegiją taip pat įeina Teismo pirmininkas, jo pavaduotojai, kolegijų pirmininkai ir kiti teisėjai, parinkti pagal Teismo reglamentą. Kai byla Didžiajai kolegijai perduodama pagal 43 straipsnį, nė vienas sprendimą priėmusioje kolegijoje buvęs teisėjas nedalyvauja Didžiosios kolegijos posėdyje, išskyrus tos kolegijos pirmininką bei teisėją, posėdžiavusį nuo byloje dalyvaujančios Aukštosios Susitariančiosios Šalies.“
7 straipsnis
Po naujo 26 straipsnio į Konvenciją įterpiamas naujas 27 straipsnis, kuris išdėstomas taip:
„27 straipsnis. Vieno teisėjo sudėties Teismo kompetencija
1. Vieno teisėjo sudėties Teismas gali paskelbti, kad pagal 34 straipsnį pateikta peticija yra nepriimtina, arba išbraukti ją iš Teismo bylų sąrašo, jei toks nutarimas gali būti priimtas neatliekant tolesnio nagrinėjimo.
8 straipsnis
Konvencijos 28 straipsnis yra pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„28 straipsnis. Komitetų kompetencija
1. Pagal 34 straipsnį pateiktą peticiją komitetas gali visais balsais:
a) pripažinti nepriimtina arba išbraukti iš bylų sąrašo, jeigu toks nutarimas gali būti priimtas neatliekant tolesnio nagrinėjimo; arba
3. Jei teisėjas, išrinktas nuo byloje dalyvaujančios Aukštosios Susitariančiosios Šalies, nėra komiteto narys, komitetas, atsižvelgdamas į visas svarbias aplinkybes, taip pat ir į tai, ar Šalis yra užginčijusi 1 dalies b punkte numatytos procedūros taikymą, bet kurioje proceso stadijoje gali pakviesti jį užimti vieno iš komiteto narių vietą.“
9 straipsnis
1. 1 dalis yra keičiama ir išdėstoma taip: „Jei nutarimas pagal 27 ar 28 straipsnį arba sprendimas pagal 28 straipsnį nepriimamas, kolegija nusprendžia dėl individualių peticijų, pateiktų pagal 34 straipsnį, priimtinumo ir esmės. Nutarimas dėl priimtinumo gali būti priimamas atskirai.“
2. 2 dalis pabaigoje papildoma tokiu sakiniu: „Nutarimas dėl priimtinumo priimamas atskirai, jei Teismas išimtiniais atvejais nenusprendžia kitaip.“
10 straipsnis
11 straipsnis
12 straipsnis
Konvencijos 35 straipsnio 3 dalis yra pakeičiama ir išdėstoma taip:
„3. Teismas paskelbia nepriimtina kiekvieną pagal 34 straipsnį pateiktą individualią peticiją, jeigu mano, kad:
a) peticija nesuderinama su Konvencijos ir jos protokolų nuostatomis, yra aiškiai nepagrįsta arba pateikta piktnaudžiaujant individualios peticijos teise; arba
13 straipsnis
14 straipsnis
15 straipsnis
Konvencijos 39 straipsnis yra pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„39 straipsnis. Taikūs susitarimai
1. Bet kurioje proceso stadijoje Teismas gali pareikšti esąs pasirengęs suteikti suinteresuotoms šalims paslaugas, kad byloje, laikantis Konvencijoje ir jos protokoluose apibrėžtų žmogaus teisių, būtų pasiektas taikus susitarimas.
3. Jeigu pavyksta pasiekti taikų susitarimą, Teismas išbraukia peticiją iš bylų sąrašo priėmęs nutarimą, kuriame glaustai išdėstomi faktai ir pasiektas taikus susitarimas.
16 straipsnis
Konvencijos 46 straipsnis yra pakeičiamas ir išdėstomas taip:
„46 straipsnis. Sprendimų privalomumas ir jų vykdymas
1. Aukštosios Susitariančiosios Šalys įsipareigoja vykdyti galutinį Teismo sprendimą kiekvienoje byloje, kurios šalys jos yra.
3. Jei Ministrų Komitetas mano, kad galutinio sprendimo vykdymo priežiūrai trukdo sprendimo neaiškumas, jis gali kreiptis į Teismą dėl išaiškinimo. Sprendimas dėl perdavimo priimamas dviejų trečdalių atstovų, įgaliotų dalyvauti Komitete, balsų dauguma.
4. Jei Ministrų Komitetas mano, kad Aukštoji Susitariančioji Šalis atsisako vykdyti sprendimą byloje, kurios šalis ji yra, oficialiai įspėjęs Šalį ir dviejų trečdalių atstovų, įgaliotų dalyvauti Komitete, balsų dauguma priėmęs sprendimą, jis gali kreiptis į Teismą su klausimu dėl Šalies įsipareigojimų pagal 1 dalį nevykdymo.
17 straipsnis
1. Įterpiama nauja 2 dalis, kuri išdėstoma taip:
Baigiamosios ir pereinamojo laikotarpio nuostatos
18 straipsnis
1. Šis Protokolas teikiamas pasirašyti Konvenciją pasirašiusioms valstybėms, Europos Tarybos narėms, kurios gali pareikšti sutikimą įsipareigoti pagal šį Protokolą:
19 straipsnis
20 straipsnis
1. Nuo šio Protokolo įsigaliojimo dienos jo nuostatos taikomos visoms Teisme nagrinėjamoms peticijoms, taip pat ir sprendimams, kurių vykdymą prižiūri Ministrų Komitetas.
2. Naujas priimtinumo kriterijus, šio Protokolo 12 straipsniu įtrauktas į Konvencijos 35 straipsnio 3 dalies b punktą, netaikomas peticijoms, kurios paskelbtos priimtinomis iki šio Protokolo įsigaliojimo. Dvejus metus po šio Protokolo įsigaliojimo naują priimtinumo kriterijų galės taikyti tik Teismo kolegijos ir Didžioji kolegija.
21 straipsnis
22 straipsnis
Europos Tarybos Generalinis Sekretorius visoms Europos Tarybos narėms praneša apie:
Sudaryta 2004 m. gegužės 13 d. Strasbūre anglų ir prancūzų kalbomis. Abu tekstai yra autentiški ir vienu egzemplioriumi deponuojami Europos Tarybos archyvuose. Europos Tarybos Generalinis Sekretorius patvirtintas kopijas nusiunčia visoms Europos Tarybos valstybėms narėms.