LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO REFORMOS NUOSTATŲ IR PAGRINDINIŲ KRYPČIŲ PATVIRTINIMO
2001 m. gegužės 15 d. Nr. 559
Vilnius
Siekdama liberalizuoti geležinkelio transporto paslaugų rinką ir sudaryti sąlygas sukurti konkurencingą Lietuvos geležinkelio transportą, kuris integruotųsi į Europos Sąjungos transporto sistemą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 559
LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO REFORMOS NUOSTATOS IR PAGRINDINĖS KRYPTYS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos geležinkelio transporto reformos tikslas – sukurti Europos Sąjungos reikalavimus atitinkantį, konkurencingą Lietuvos geležinkelio transportą.
II. TEISINIŲ, EKONOMINIŲ SĄLYGŲ GELEŽINKELIO TRANSPORTO ĮMONIŲ ŪKINEI KOMERCINEI VEIKLAI SUDARYMAS
3. Valstybės užsienio politikos dėl krovinių rinkų aktyvinimas, atstovavimas Lietuvos geležinkelio interesams ir jų gynimas užsienio šalyse:
3.1. į vyriausybinių delegacijų susitikimų su Lenkijos, Vokietijos ir Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalimis darbotvarkę įtraukti klausimus dėl tranzitinių krovinių srautų Lietuvos geležinkeliais didinimo, krovinių vežimo tarifų subalansavimo, pasienio procedūrų, susijusių su krovinių tranzitu, suderinimo. Į delegacijų sudėtį įtraukti geležinkelio darbuotojus;
3.2. nuolat informuoti Lietuvos diplomatines atstovybes Belgijoje (Briuselis, Europos Sąjunga), Vokietijoje, Lenkijoje, Latvijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kinijoje, Japonijoje, Estijoje ir Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalyse apie Lietuvos geležinkelio ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto interesus, įpareigoti atstovybes tinkamai jiems atstovauti ir juos ginti.
4. Valstybės dalyvavimas finansuojant geležinkelio infrastruktūros renovavimą ir plėtrą:
4.1. klasifikuoti geležinkelio infrastruktūros linijas pagal jų reikšmę šalies ūkiui (valstybinės, vietinės ir kitokios reikšmės);
4.2. užtikrinti ilgalaikės geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros programos asignavimą iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, valstybės vardu gautų paskolų, Europos Sąjungos, tarptautinių institucijų fondų ir kitų šaltinių. Visi šiuo būdu finansuojami infrastruktūros objektai turi būti įtraukti į valstybės investicijų programas.
5. Rinkos santykių įteisinimas keleivių vežimo versle:
5.1. vykdant Europos Sąjungos direktyvą 91/440EEB ir Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekso nuostatas, užtikrinti, kad Susisiekimo ministerija ir savivaldybės kasmet sudarytų sutartis su vežėjais dėl keleivių vežimo geležinkelio transportu, ir numatyti, kad lėšos joms vykdyti gali būti skirtos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bei suinteresuotų savivaldybių biudžetų;
6. Transporto tarifų politikos, užtikrinančios krovinių vežimo geležinkeliu ir krovos darbų Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste subalansavimą, įgyvendinimas:
6.1. parengti ir įgyvendinti krovinių vežimo geležinkelio transportu tarifų ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto krovos darbų kompanijų įkainių subalansavimo ilgalaikę strategiją, skatinančią vežti krovinius per Lietuvą ir Klaipėdos valstybinį jūrų uostą;
7. Valstybės institucijų ir įstaigų racionalaus darbo pasienio punktuose užtikrinimas. Patikslinti teisės aktus ir numatyti juose, kad:
7.1. geležinkelio įmonė (vežėjas) neatsako už krovinio trūkumą ar sugadinimą, jeigu nebuvo pažeisti teisės aktų reikalavimai;
III. Specialios paskirties akcinės bendrovės „LIETUVOS GELEŽINKELIAI“ ŪKINĖS VEIKLOS PERTVARKYMAS
9. Bendrovės pajamų didinimo, rinkodaros tobulinimo kryptys:
9.2. aktyvinti tiesioginius ryšius su svarbiausiais esamais ir potencialiais transporto paslaugų užsakovais;
9.4. aktyvinti savo veiklą Europos Sąjungos šalyse, taip pat Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalių Geležinkelio transporto taryboje;
10. Bendrovės išlaidų mažinimo kryptys:
10.1. uždaryti nuostolingus keleivių vežimo maršrutus, parengus nuostolingų keleivių vežimo maršrutų sutrumpinimo ir uždarymo planą;
10.2. uždaryti neperspektyvias geležinkelio infrastruktūros linijas, perduoti privažiuojamuosius kelius ūkio subjektams:
10.2.2. nustatyti, kad specialios paskirties akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ uždaro geležinkelio infrastruktūros linijas, gavusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės leidimą;
10.3. mažinti bendrovės materialines, finansines ir darbo sąnaudas – užtikrinti tinkamą jos materialinių, finansinių, darbo sąnaudų apskaitą ir panaudojimo kontrolę;
11. Restruktūrizacijos įgyvendinimas:
11.1. reorganizuoti specialios paskirties akcinę bendrovę „Lietuvos geležinkeliai“ į akcinę bendrovę panaikinant specialios paskirties statusą;
11.2. parengti restruktūrizacijos programą, kurioje numatyti:
11.2.2. iki 2002 metų atskirti bendrovės kelių remonto ir statybos darbus vykdančius padalinius ir įsteigti uždarąsias akcines bendroves šiai veiklai vykdyti;
11.2.3. iki 2002 metų restruktūrizuoti geležinkelio infrastruktūros valdymą perduodant jį Vilniaus, Kauno, Šiaulių ir Klaipėdos regioniniams centrams;
11.2.5. iki 2003 metų atskirti bendrovės riedmenų remonto padalinius ir įsteigti uždarąsias akcines bendroves šiai veiklai vykdyti;
12. Valdymo tobulinimas:
12.1. parengti geležinkelio transporto verslo valdymo ir geležinkelio infrastruktūros valdymo informacinių sistemų sukūrimo programas;
12.2. sistemingai vykdyti bendrovės valdymo auditą; parengti ir vykdyti bendrovės valdymo išlaidų mažinimo programą;
IV. SĄLYGŲ TEIKTI GELEŽINKELIO TRANSPORTO PASLAUGAS SUDARYMAS PRIVAČIAM VERSLUI
13. Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pertvarkymas – pertvarkyti Valstybinę geležinkelio inspekciją prie Susisiekimo ministerijos, numatant, kad šiai institucijai pavedamos esamos funkcijos ir priskiriamos šios geležinkelio transporto paslaugų rinkos priežiūros funkcijos:
14. Apmokėjimo už geležinkelio infrastruktūros paslaugas tarifų nustatymas – siekiant liberalizuoti geležinkelio transporto paslaugų rinką, parengti geležinkelio infrastruktūros paslaugų tarifų nustatymo ir jų taikymo tvarką.
15. Privažiuojamųjų kelių perdavimas ūkio subjektams – viešai paskelbti perduodamų ūkio subjektams privažiuojamųjų kelių (išskyrus viešojo naudojimo geležinkelius) sąrašą, organizuoti šių kelių perdavimą.
16. Geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros, geležinkelio riedmenų remonto rinkos liberalizavimas – vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, skelbti viešus konkursus geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros, geležinkelio riedmenų remonto darbams atlikti.
17. Geležinkelio infrastruktūros linijų eksploatavimo rinkos liberalizavimas:
17.1. suteikti privatiems ūkio subjektams teisę eksploatuoti atskiras geležinkelio infrastruktūros linijas;
17.2. parengti ir viešai paskelbti geležinkelio infrastruktūros linijų, kurių eksploatavimo teisė perduodama ūkio subjektams, sąrašą ir organizuoti jų perdavimą (išskyrus Kretos tarptautinius koridorius: I – valstybės siena su Latvija–Šiauliai–Kaunas–Šeštokai–valstybės siena su Lenkija; IA – Šiauliai–Pagėgiai–valstybės siena su Rusija; IXB – Kena–Vilnius–Kaišiadorys–Šiauliai–Klaipėda; IXD – Kaišiadorys–Kaunas–Kybartai).
18. Keleivių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinkos liberalizavimas:
18.1. patikslinti Geležinkelio transporto ūkinės veiklos licencijavimo taisykles pagal Europos Sąjungos direktyvų 95/18EB ir 2001/13EB reikalavimus ir pradėti naujų licencijų išdavimą ūkio subjektams;
19. Krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinkos liberalizavimas*:
19.1. patikslinti Geležinkelio transporto ūkinės veiklos licencijavimo taisykles pagal Europos Sąjungos direktyvų 95/18EB ir 2001/13EB reikalavimus ir pradėti naujų licencijų išdavimą ūkio subjektams;
19.2. vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, skelbti viešus konkursus krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugoms teikti;
* Krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinką liberalizuoti pradedama įvykdžius šių nuostatų ir pagrindinių krypčių 4 ir 14 punktus.