LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO REFORMOS NUOSTATŲ IR PAGRINDINIŲ KRYPČIŲ PATVIRTINIMO

 

2001 m. gegužės 15 d. Nr. 559

Vilnius

 

Siekdama liberalizuoti geležinkelio transporto paslaugų rinką ir sudaryti sąlygas sukurti konkurencingą Lietuvos geležinkelio transportą, kuris integruotųsi į Europos Sąjungos transporto sistemą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Lietuvos geležinkelio transporto reformos nuostatas ir pagrindines kryptis (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                       Rolandas Paksas

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                  Dailis Barakauskas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2001 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 559

 

LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO REFORMOS NUOSTATOS IR PAGRINDINĖS KRYPTYS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos geležinkelio transporto reformos tikslas – sukurti Europos Sąjungos reikalavimus atitinkantį, konkurencingą Lietuvos geležinkelio transportą.

2. Šios nuostatos ir pagrindinės kryptys parengtos vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvų 91/440EEB, 2001/12EB, 95/18EB, 2001/13EB ir 2001/14EB reikalavimais, taip pat Lietuvos Respublikos teisės aktais.

 

II. TEISINIŲ, EKONOMINIŲ SĄLYGŲ GELEŽINKELIO TRANSPORTO ĮMONIŲ ŪKINEI KOMERCINEI VEIKLAI SUDARYMAS

 

3. Valstybės užsienio politikos dėl krovinių rinkų aktyvinimas, atstovavimas Lietuvos geležinkelio interesams ir jų gynimas užsienio šalyse:

3.1. į vyriausybinių delegacijų susitikimų su Lenkijos, Vokietijos ir Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalimis darbotvarkę įtraukti klausimus dėl tranzitinių krovinių srautų Lietuvos geležinkeliais didinimo, krovinių vežimo tarifų subalansavimo, pasienio procedūrų, susijusių su krovinių tranzitu, suderinimo. Į delegacijų sudėtį įtraukti geležinkelio darbuotojus;

3.2. nuolat informuoti Lietuvos diplomatines atstovybes Belgijoje (Briuselis, Europos Sąjunga), Vokietijoje, Lenkijoje, Latvijoje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, Kinijoje, Japonijoje, Estijoje ir Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalyse apie Lietuvos geležinkelio ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto interesus, įpareigoti atstovybes tinkamai jiems atstovauti ir juos ginti.

4. Valstybės dalyvavimas finansuojant geležinkelio infrastruktūros renovavimą ir plėtrą:

4.1. klasifikuoti geležinkelio infrastruktūros linijas pagal jų reikšmę šalies ūkiui (valstybinės, vietinės ir kitokios reikšmės);

4.2. užtikrinti ilgalaikės geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros programos asignavimą iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, valstybės vardu gautų paskolų, Europos Sąjungos, tarptautinių institucijų fondų ir kitų šaltinių. Visi šiuo būdu finansuojami infrastruktūros objektai turi būti įtraukti į valstybės investicijų programas.

5. Rinkos santykių įteisinimas keleivių vežimo versle:

5.1. vykdant Europos Sąjungos direktyvą 91/440EEB ir Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekso nuostatas, užtikrinti, kad Susisiekimo ministerija ir savivaldybės kasmet sudarytų sutartis su vežėjais dėl keleivių vežimo geležinkelio transportu, ir numatyti, kad lėšos joms vykdyti gali būti skirtos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bei suinteresuotų savivaldybių biudžetų;

5.2. užtikrinti, kad nutraukus keleivių vežimą geležinkelio transportu atskirose linijose būtų organizuotas keleivių vežimas kitomis transporto priemonėmis.

6. Transporto tarifų politikos, užtikrinančios krovinių vežimo geležinkeliu ir krovos darbų Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste subalansavimą, įgyvendinimas:

6.1. parengti ir įgyvendinti krovinių vežimo geležinkelio transportu tarifų ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto krovos darbų kompanijų įkainių subalansavimo ilgalaikę strategiją, skatinančią vežti krovinius per Lietuvą ir Klaipėdos valstybinį jūrų uostą;

6.2. perduoti vežėjui teisę nustatyti krovinių vežimo geležinkelio transportu tarifus pagal susisiekimo ministro patvirtintas Krovinių vežimo geležinkelio transportu tarifų nustatymo taisykles.

7. Valstybės institucijų ir įstaigų racionalaus darbo pasienio punktuose užtikrinimas. Patikslinti teisės aktus ir numatyti juose, kad:

7.1. geležinkelio įmonė (vežėjas) neatsako už krovinio trūkumą ar sugadinimą, jeigu nebuvo pažeisti teisės aktų reikalavimai;

7.2. nuostolius dėl asmens priešingos teisei veikos geležinkelio įmonei atlygina asmuo, padaręs šią veiką.

8. Geležinkelio transporto sektoriaus reformos vykdymo socialinių padarinių švelninimas – parengti reintegracijos į darbo rinką programą geležinkelio transporto sektoriaus darbuotojams, kuriuos numatyta atleisti vykdant reformą.

 

III. Specialios paskirties akcinės bendrovės „LIETUVOS GELEŽINKELIAI“ ŪKINĖS VEIKLOS PERTVARKYMAS

 

9. Bendrovės pajamų didinimo, rinkodaros tobulinimo kryptys:

9.1. vykdyti nuolatinį geležinkelio transporto paslaugų užsienio rinkose tyrimą;

9.2. aktyvinti tiesioginius ryšius su svarbiausiais esamais ir potencialiais transporto paslaugų užsakovais;

9.3. iki 2002 metų įsteigti savo atstovybę Rusijos Federacijoje;

9.4. aktyvinti savo veiklą Europos Sąjungos šalyse, taip pat Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalių Geležinkelio transporto taryboje;

9.5. plėsti geležinkelio transporto paslaugas, gerinti klientų aptarnavimą;

9.6. operatyviai reaguoti į pokyčius geležinkelio transporto paslaugų rinkoje, vykdyti subalansuotą krovinių ir keleivių vežimo tarifų politiką.

10. Bendrovės išlaidų mažinimo kryptys:

10.1. uždaryti nuostolingus keleivių vežimo maršrutus, parengus nuostolingų keleivių vežimo maršrutų sutrumpinimo ir uždarymo planą;

10.2. uždaryti neperspektyvias geležinkelio infrastruktūros linijas, perduoti privažiuojamuosius kelius ūkio subjektams:

10.2.1. parengti neperspektyvių geležinkelio infrastruktūros linijų uždarymo tvarką;

10.2.2. nustatyti, kad specialios paskirties akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ uždaro geležinkelio infrastruktūros linijas, gavusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės leidimą;

10.2.3. nustatyti privažiuojamųjų kelių perleidimo ūkio subjektams tvarką. Suteikti teisę specialios paskirties akcinei bendrovei „Lietuvos geležinkeliai“ perleisti privažiuojamuosius kelius ūkio subjektams pagal Susisiekimo ministerijos nustatytą tvarką;

10.3. mažinti bendrovės materialines, finansines ir darbo sąnaudas – užtikrinti tinkamą jos materialinių, finansinių, darbo sąnaudų apskaitą ir panaudojimo kontrolę;

10.4. nutraukti specialios paskirties akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ vykdomą geležinkelio tiltų apsaugą.

11. Restruktūrizacijos įgyvendinimas:

11.1. reorganizuoti specialios paskirties akcinę bendrovę „Lietuvos geležinkeliai“ į akcinę bendrovę panaikinant specialios paskirties statusą;

11.2. parengti restruktūrizacijos programą, kurioje numatyti:

11.2.1. iki 2002 metų atskirti ir nutraukti geležinkelio įmonei nebūdingą veiklą;

11.2.2. iki 2002 metų atskirti bendrovės kelių remonto ir statybos darbus vykdančius padalinius ir įsteigti uždarąsias akcines bendroves šiai veiklai vykdyti;

11.2.3. iki 2002 metų restruktūrizuoti geležinkelio infrastruktūros valdymą perduodant jį Vilniaus, Kauno, Šiaulių ir Klaipėdos regioniniams centrams;

11.2.4. iki 2003 metų sujungti Krovinių vežimo ir Riedmenų serviso valdybas;

11.2.5. iki 2003 metų atskirti bendrovės riedmenų remonto padalinius ir įsteigti uždarąsias akcines bendroves šiai veiklai vykdyti;

11.2.6. iki 2003 metų įsteigti geležinkelio infrastruktūros, krovinių vežimo paslaugų, keleivių vežimo paslaugų bendrovės filialus su atskiromis subsąskaitomis ir balansais;

11.3. parengti ir įgyvendinti specialios paskirties akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ privatizavimo programą.

12. Valdymo tobulinimas:

12.1. parengti geležinkelio transporto verslo valdymo ir geležinkelio infrastruktūros valdymo informacinių sistemų sukūrimo programas;

12.2. sistemingai vykdyti bendrovės valdymo auditą; parengti ir vykdyti bendrovės valdymo išlaidų mažinimo programą;

12.3. parengti ir vykdyti bendrovės personalo kvalifikacijos kėlimo programą.

 

IV. SĄLYGŲ TEIKTI GELEŽINKELIO TRANSPORTO PASLAUGAS SUDARYMAS PRIVAČIAM VERSLUI

 

13. Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos pertvarkymas – pertvarkyti Valstybinę geležinkelio inspekciją prie Susisiekimo ministerijos, numatant, kad šiai institucijai pavedamos esamos funkcijos ir priskiriamos šios geležinkelio transporto paslaugų rinkos priežiūros funkcijos:

13.1. licencijų ūkio subjektams teikti geležinkelio transporto paslaugas išdavimas;

13.2. saugumo sertifikatų geležinkelio įmonėms išdavimas;

13.3. geležinkelio infrastruktūros paslaugų teikimo priežiūra;

13.4. ginčų tarp vežėjų ir infrastruktūros valdytojo nagrinėjimas;

13.5. išvadų apie ginčus ir pretenzijas teikimas atitinkamoms valdžios institucijoms.

14. Apmokėjimo už geležinkelio infrastruktūros paslaugas tarifų nustatymas – siekiant liberalizuoti geležinkelio transporto paslaugų rinką, parengti geležinkelio infrastruktūros paslaugų tarifų nustatymo ir jų taikymo tvarką.

15. Privažiuojamųjų kelių perdavimas ūkio subjektams – viešai paskelbti perduodamų ūkio subjektams privažiuojamųjų kelių (išskyrus viešojo naudojimo geležinkelius) sąrašą, organizuoti šių kelių perdavimą.

16. Geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros, geležinkelio riedmenų remonto rinkos liberalizavimas – vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, skelbti viešus konkursus geležinkelio infrastruktūros renovavimo ir plėtros, geležinkelio riedmenų remonto darbams atlikti.

17. Geležinkelio infrastruktūros linijų eksploatavimo rinkos liberalizavimas:

17.1. suteikti privatiems ūkio subjektams teisę eksploatuoti atskiras geležinkelio infrastruktūros linijas;

17.2. parengti ir viešai paskelbti geležinkelio infrastruktūros linijų, kurių eksploatavimo teisė perduodama ūkio subjektams, sąrašą ir organizuoti jų perdavimą (išskyrus Kretos tarptautinius koridorius: I – valstybės siena su Latvija–Šiauliai–Kaunas–Šeštokai–valstybės siena su Lenkija; IA – Šiauliai–Pagėgiai–valstybės siena su Rusija; IXB – Kena–Vilnius–Kaišiadorys–Šiauliai–Klaipėda; IXD – Kaišiadorys–Kaunas–Kybartai).

18. Keleivių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinkos liberalizavimas:

18.1. patikslinti Geležinkelio transporto ūkinės veiklos licencijavimo taisykles pagal Europos Sąjungos direktyvų 95/18EB ir 2001/13EB reikalavimus ir pradėti naujų licencijų išdavimą ūkio subjektams;

18.2. vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, skelbti viešus konkursus keleiviams vežti geležinkelio transportu.

19. Krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinkos liberalizavimas*:

19.1. patikslinti Geležinkelio transporto ūkinės veiklos licencijavimo taisykles pagal Europos Sąjungos direktyvų 95/18EB ir 2001/13EB reikalavimus ir pradėti naujų licencijų išdavimą ūkio subjektams;

19.2. vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu, skelbti viešus konkursus krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugoms teikti;

19.3. liberalizuoti krovinių vežimą Kretos tarptautiniais koridoriais (I – valstybės siena su Latvija–Šiauliai–Kaunas–Šeštokai–valstybės siena su Lenkija; IA – Šiauliai–Pagėgiai–valstybės siena su Rusija; IXB – Kena–Vilnius–Kaišiadorys–Šiauliai–Klaipėda; IXD – Kaišiadorys–Kaunas–Kybartai).

______________

 



* Krovinių vežimo geležinkelio transportu paslaugų rinką liberalizuoti pradedama įvykdžius šių nuostatų ir pagrindinių krypčių 4 ir 14 punktus.