LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

 

 

Į S A K Y M A S

 

DĖL ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2003 M. BALANDŽIO 14 D. ĮSAKYMO NR. ISAK-496 „DĖL BRANDOS EGZAMINŲ PROGRAMŲ“ PAKEITIMO

 

 

 

2005 m. lapkričio 14 d. Nr. ISAK-2284

 

Vilnius

 

 

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymą Nr. ISAK-496 „Dėl brandos egzaminų programų“ (Žin., 2003, Nr. 40-1870, Nr. 106-4770):

1. Išdėstau 1.2 punktą taip:

1.2. Lietuvių valstybinės kalbos brandos egzaminų programą“.

2. Išdėstau 1.10 punktą taip:

1.10. Matematikos brandos egzaminų programą“.

3. Nurodytuoju įsakymu patvirtintoje Lietuvių valstybinės kalbos brandos egzaminų programoje:

3.1. išbraukiu pavadinime žodžius „2004–2005 metų“;

3.2. išdėstau 4 skyriaus „BRANDOS EGZAMINO TURINYS“ skirsnį 4.2.1. „Skaitymas“ taip:

4.2.1. Skaitymas

Tikrinamas gebėjimas suprasti autentiškus įvairių temų, žanrų ir stilių tekstus: jų turinį, pagrindinę mintį, detales, potekstę, teksto struktūrą, rasti reikiamą informaciją.

 

 

 

 

MOKYKLINIS EGZAMINAS

VALSTYBINIS EGZAMINAS

 

 

 

 

 

 

Užduočių atlikimo trukmė

45 min.

50 min.

Tekstų parametrai

 

Tekstai autentiški arba minimaliai adaptuoti. Kalba bendrinė

Bendra tekstų apimtis apie 1000 žodžių

Tekstai autentiški arba minimaliai adaptuoti. Kalba bendrinė

Bendra tekstų apimtis apie 1200 žodžių

Tekstų tipai

Pasakojimas

Aprašymas

Informaciniai tekstai

Mišraus tipo tekstai su samprotavimo elementais

Pasakojimas. Aprašymas

Samprotavimas

Informaciniai tekstai

Mišraus tipo tekstai

 

Tikrinami gebėjimai

Suprasti:

pagrindinę teksto mintį

– esmę

– detales

– loginę teksto struktūrą

– loginius bei prasminius ryšius (laiko, vietos, erdvės, priežasties, kiekio, krypties ir pan.)

– minties plėtojimo eigą

Rasti reikalingą informaciją

Taikyti tinkamas supratimo strategijas

Suprasti:

– pagrindinę teksto mintį bei ją plėtojančią informaciją

– esmę

– detales

– potekstę, autoriaus požiūrį, nuostatą

– loginę teksto struktūrą

– loginius bei prasminius ryšius (laiko, vietos, erdvės, priežasties, kontrasto, analogijos, kiekio, krypties ir pan.)

– minties plėtojimo eigą

Rasti reikalingą informaciją ir ją klasifikuoti, apibendrinti

Taikyti tinkamas strategijas

– supratimo

– kompensavimo

Pateikiamų tekstų pobūdis ir žanrai

Publicistiniai (interviu, straipsnis, reportažas, pranešimas, recenzija, kronika ir kt.)

Mokslo populiarinimo

Informaciniai, instruktuojamieji (anotacija, instrukcija, laiškas ir kt.)

Grožiniai

Publicistiniai (interviu, straipsnis, reportažas, pranešimas, recenzija, kronika ir kt.)

Mokslo populiarinimo

Informaciniai, instruktuojamieji (anotacija, instrukcija, laiškas ir kt.)

Grožiniai

Užduočių tipai

Išrinkti teisingą atsakymą/teiginį iš pateiktų

Rasti teksto turinį atitinkančius ir/ar neatitinkančius teiginius

Atrinkti, kurie teiginiai susiję su vienu iš tekstų

Išdėstyti pastraipas/teiginius reikiama tvarka

Rasti iš teksto išimtų sakinių ar pastraipų vietą tekste

Įrašyti į tekstą praleistus žodžius

Įrašyti į tekstą praleistus žodžius naudojantis sąrašu

Atsakyti į klausimus

Išrinkti teisingą atsakymą/teiginį iš pateiktų

Rasti teksto turinį atitinkančius ir/ar neatitinkančius teiginius

Atrinkti, kurie teiginiai susiję su vienu iš tekstų

Išdėstyti pastraipas/ teiginius reikiama tvarka

Rasti iš teksto išimtų sakinių ar pastraipų vietą tekste

Įrašyti į tekstą praleistus žodžius

Įrašyti į tekstą ar jo santrauką praleistus žodžius naudojantis sąrašu

Atsakyti į klausimus

Parinkti tinkamą teksto/pastraipos /teiginio pabaigą ar pavadinimą

„.

3.3. išdėstau 6 skyriaus „EGZAMINO STRUKTŪRA IR UŽDUOTYS“ 6.3 skirsnio „KALBOS VARTOJIMO TIKRINIMAS“ antrąją pastraipą taip:

„Kalbos vartojimo dalis gali būti sudaryta iš užduočių, kuriomis tikrinamas gebėjimas suprasti ir vartoti žodyną, sudaryti ir vartoti gramatines formas ir konstrukcijas, taikyti rašybos ir skyrybos taisykles.“;

3.4. išbraukiu 6 skyriaus „EGZAMINO STRUKTŪRA IR UŽDUOTYS“ 6.3 skirsnio „KALBOS VARTOJIMO TIKRINIMAS“ lentelėje skiltį „SVARBA“;

3.5. išdėstau 7 skyriaus „EGZAMINO VERTINIMAS“ trečiąją pastraipą „Bendrosios egzamino užduočių atlikimo ir vertinimo nuostatos“ taip:

Bendrosios egzamino užduočių atlikimo ir vertinimo nuostatos

1. Atsakymai rašomi egzamino užduočių sąsiuvinyje ir turėtų tilpti jiems skirtoje vietoje.

2. Valstybinio brandos egzamino užduočių sąsiuvinyje neturi būti užrašų ar kitokių ženklų, kurie leistų nustatyti darbo autorių.

3. Egzamino metu galima naudotis rašymo priemonėmis: mėlynai rašančiu parkeriu ar tušinuku, pieštuku; taip pat galima naudotis trintuku.

4. Vertinami tik tie atsakymai, kurie parašyti parkeriu arba tušinuku. Neaiškiai, neįskaitomai parašyti atsakymai vertinami kaip neteisingi, t. y. 0 taškų.

5. Skaitymo tikrinimo užduotyse su pasirenkamaisiais atsakymais reikia pažymėti tik vieną raidę, žyminčią pasirinktą atsakymą, ir įrašyti tą raidę į lentelę, pateiktą po užduotimi. Vertinami tik įrašyti į lentelę atsakymai.

6. Kalbos vartojimo užduotyse su pasirenkamaisiais atsakymais reikia pažymėti arba įrašyti nurodytoje vietoje tik vieną žodį ar žodžių junginį. Atsakymas vertinamas 0 taškų, jeigu:

6.1. pažymėti ar įrašyti du ir daugiau žodžių iš kelių pasirenkamųjų, nors vienas iš jų ir tinkamas;

6.2. šalia teisingo atsakymo parašyta papildoma neteisinga ar dviprasmiška informacija.

7. Atliekant rašymo užduotį negalima naudotis grožiniais tekstais ar kitokiais šaltiniais (žinynais, žodynais, chrestomatijomis ir pan.).

7.1. Rašymo užduoties juodraštis nevertinamas.

7.2. Rašymo užduotis vertinama 0 taškų, jeigu:

7.2.1. apimtis mažesnė negu pusė nurodytų žodžių minimumo;

7.2.2. turinys ir /arba raiška (struktūros, stiliaus, gramatikos, rašybos ir skyrybos taškų suma) įvertinama 0 taškų.

7.3. Egzaminas laikomas neišlaikytu, jeigu rašymo užduotis įvertinama 0 taškų.“.

4. Nurodytuoju įsakymu patvirtintoje Matematikos brandos egzaminų programoje:

4.1. išbraukiu pavadinime žodžius „2004–2005 metų“;

4.2. išdėstau 1 skyrių „ĮVADAS“ taip:

1. ĮVADAS

Brandos egzaminus laiko moksleiviai, kurie mokėsi pagal Bendrąsias programas ir išsilavinimo standartus XI–XII klasėms, patvirtintus Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. rugpjūčio 21 d. įsakymu Nr. 1465.

Ši brandos egzaminų programa apima ir pagrindinės mokyklos matematikos sąvokas bei žinias. Pasiūlymus dėl programos teikė matematikos mokytojų asociacija, matematikos mokytojai konsultantai ir valstybinio egzamino vertinimo komisijos nariai. Atsižvelgiant į pateiktas pastabas ir brandos egzaminų rezultatus sumažinti valstybinio brandos egzamino reikalavimai turinio temoms „Išvestinės“, „Tikimybės“ ir „Statistika“.

Programoje aptariama:

–            matematikos mokymo tikslai ir brandos egzamino funkcijos;

–            egzamino metu tikrinamos moksleivių žinios ir gebėjimai;

–            egzamino turinys;

–            egzamino matrica;

–            egzamino struktūra, vertinimas, vykdymo tvarka.“;

4.3. išdėstau 4 skyriaus „DALYKINIAI BRANDOS EGZAMINO TURINIO REIKALAVIMAI“ 4.2 skirsnio „Egzamino tematika“ lentelę taip:

 

„SRITYS IR TEMOS

MOKYKLINIO EGZAMINO REIKALAVIMAI

VALSTYBINIO EGZAMINO REIKALAVIMAI

 


SKAIČIAI, SKAIČIAVIMAI, ALGEBRA

 

Skaičių teorijos elementai

 

Dalumas

Mokėti vartoti sąvokas dauginamasis, daliklis, kartotinis, bendrasis daliklis, bendrasis kartotinis, lyginis skaičius, nelyginis skaičius, pirminis skaičius, sudėtinis skaičius sprendžiant paprastus uždavinius

Žinoti dalumo iš 2, 5 ir 10 požymius ir mokėti juos taikyti paprastiems uždaviniams spręsti

Nesudėtingais atvejais rasti dviejų skaičių mažiausią bendrąjį kartotinį ir didžiausią bendrąjį daliklį

Paaiškinti sąvoką pirminis skaičius ir mokėti išskaidyti sudėtinį skaičių pirminiais dauginamaisiais

Žinoti dalumo iš 2, 3, 5, 9 ir 10 požymius ir mokėti juos taikyti uždaviniams spręsti

 

Realieji skaičiai

Mokėti vartoti sąvokas natūralieji, sveikieji, racionalieji, iracionalieji, realieji skaičiai bei paprastosios ir dešimtainės trupmenos sprendžiant paprastus uždavinius

Suprasti sąvokas priešingas skaičiui skaičius ir atvirkštinis skaičiui skaičius

Užrašyti skaičiaus standartinį pavidalą

Nesudėtingais atvejais palyginti du skaičius

Apvalinti skaičius

Įvertinti tiesioginio matavimo paklaidą

Paaiškinti ir gebėti vartoti sąvokas natūralieji, sveikieji, racionalieji, iracionalieji, realieji skaičiai, paprastosios trupmenos, dešimtainės trupmenos ir standartinis skaičiaus pavidalas sprendžiant uždavinius

Išdėstyti skaičius pagal didumą

Paprastais atvejais rasti skaičių aibių sąjungą, sankirtą, skirtumą

 

Skaičiavimai

 

 

 

Veiksmai su skaičiais

Atlikti veiksmus su dešimtainėmis trupmenomis

Paprastais atvejais atlikti veiksmus su paprastosiomis trupmenomis

Apskaičiuoti nesudėtingų skaitinių reiškinių reikšmes

Suprasti sąvokas absoliučioji paklaida ir santykinė paklaida

Nesudėtingais atvejais apskaičiuoti reiškinių reikšmes nurodytu tikslumu

Atlikti veiksmus su dešimtainėmis ir paprastosiomis trupmenomis

Žinoti veiksmų savybes ir mokėti jomis naudotis skaičiavimams supaprastinti

Apskaičiuoti skaitinių reiškinių reikšmes

Atlikti apytikslius skaičiavimus nurodytu tikslumu

Paprasčiausiais atvejais įvertinti skaičiavimo rezultatų absoliučiąją, santykinę paklaidas

 

Procentai

Žinoti ir mokėti taikyti procentų ir trupmenų ryšius

Mokėti naudotis skaičiuokliu skaičiuojant procentus

Spręsti nesudėtingus procentų uždavinius

Taikyti procentus praktinio ir matematinio turinio uždaviniams spręsti

 

Algebra

 

 

 

Algebriniai reiškiniai

Suprasti sąvokas kintamasis, vienanaris, daugianaris, racionalusis reiškinys

Mokėti apskaičiuoti nesudėtingų algebrinių reiškinių reikšmes bei dydžių reikšmes pagal nurodytą formulę

Atlikti veiksmus su nesudėtingais daugianariais ir paprastomis algebrinėmis trupmenomis

Mokėti tapačiai pertvarkyti nesudėtingus reiškinius

Mokėti sutrumpintos daugybos formules

(a+b)(ab) = a2b2, (a ± b)2 = a2 ± 2ab+ b2

ir paprasčiausiais atvejais jas taikyti reiškiniams pertvarkyti, skaičiavimams supaprastinti

Gebėti algebriniais reiškiniais aprašyti nesudėtingas situacijas

Nesudėtingas formules išreikšti žodinėmis taisyklėmis

Suprasti, mokėti paaiškinti ir gebėti vartoti sąvokas kintamasis, vienanaris, daugianaris, racionalusis reiškinys aiškinant uždavinių sprendimus

Mokėti apskaičiuoti algebrinių reiškinių reikšmes bei dydžių reikšmes pagal nurodytą formulę

Atlikti veiksmus su daugianariais ir algebrinėmis trupmenomis

Mokėti sutrumpintos daugybos formules

(a ± b)3 = a3±3a2b+3ab2± b3 ir jas taikyti tapačiai pertvarkant reiškinius

Taikyti sutrumpintos daugybos formules a3± b3 = (a±b)(a2ab+b2) tapačiai pertvarkant reiškinius

 

 

 

Lygtys

Suprasti sąvokas lygtis, nežinomasis, lygties sprendinys, nežinomojo leistinųjų reikšmių sritis, ekvivalenčios lygtys

Spręsti paprastas algebrines lygtis

Žinoti ir mokėti taikyti kvadratinės lygties sprendinių radimo formules

Spręsti paprastas f (x) × g (x) = 0 pavidalo lygtis

Suprasti ir gebėti vartoti (aiškinant uždavinių sprendimus) sąvokomis tapatybė, lygtis, nežinomasis, lygties sprendinys, nežinomojo leistinųjų reikšmių sritis, ekvivalenčios lygtys

 

Žinoti ir mokėti taikyti pagrindinius lygčių pertvarkius, pakeičiančius jas ekvivalenčiomis lygtimis

 

Mokėti išskirti dvinario kvadratą

 

Suformuluoti, įrodyti ir taikyti Vieto bei jai atvirkštinę teoremas

 

Nelygybės

Suprasti sąvokas nelygybė, nelygybės sprendinys, nelygybės sprendinių aibė, ekvivalenčios nelygybės

 

Suprasti ir gebėti naudotis (aiškinant uždavinių sprendimus) sąvokomis nelygybė, nelygybės sprendinys, nelygybės sprendinių aibė, ekvivalenčios nelygybės

Žinoti pagrindinius nelygybių pertvarkius, nelygybes pakeičiančius ekvivalenčiomis nelygybėmis, ir gebėti

juos taikyti uždaviniams spręsti

 

Skaičių sekos

 

Suprasti ir mokėti naudotis skaičių sekos sąvoka aiškinant uždavinių sprendimus

Atkurti seką, išreikštą n-ojo nario formule

Užrašyti paprastos sekos n-ojo nario formulę

 

Aritmetinė progresija

 

Mokėti ir taikyti aritmetinės progresijos apibrėžimą, n-ojo nario ir n narių sumos formules sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Aritmetinėmis progresijomis aprašyti įvairias situacijas ir remiantis progresijų savybėmis argumentuoti uždavinių sprendimus

 

Geometrinė progresija

 

Mokėti ir taikyti geometrinės progresijos apibrėžimą, n-ojo nario ir n narių sumos formules sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Geometrinėmis progresijomis aprašyti įvairias situacijas ir remiantis progresijų savybėmis argumentuoti uždavinių sprendimus

Taikyti begalinės nykstamosios geometrinės progresijos sumos formulę

Išreikšti periodinę dešimtainę trupmeną paprastąja trupmena

Mokėti ir taikyti sudėtinių procentų formulę uždaviniams spręsti

 

GEOMETRIJA

 

Planimetrija

 

 

 

Pagrindinės planimetrijos sąvokos

Atpažinti, pavaizduoti, apibūdinti ir klasifikuoti paprastas geometrines figūras

Mokėti geometrinių figūrų elementų pavadinimus ir žinoti geometrinių figūrų pagrindines savybes

Suprasti tiesių lygiagretumo ir statmenumo sąvokas

Suprasti figūrų perimetro ir ploto sąvokas bei gebėti naudotis perimetro ir ploto savybėmis sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Apibrėžti pagrindines geometrines figūras

Argumentuoti planimetrijos uždavinių sprendimus remiantis geometrinių objektų apibrėžimais ir pagrindinėmis savybėmis

Žinoti tiesių lygiagretumo ir statmenumo savybes ir gebėti jomis remtis sprendžiant uždavinius

Gebėti naudotis figūrų perimetro ir ploto savybėmis sprendžiant uždavinius

 

Trikampiai

Atpažinti lygius arba panašius trikampius; remiantis trikampių lygumu ir panašumu spręsti paprastus uždavinius

Naudotis masteliu

Gebėti taikyti trikampio kraštinių ir kampų prieklausas (stačiojo trikampio kraštinių ir kampų ryšius, Pitagoro, sinusų ir kosinusų teoremas) paprastiems uždaviniams spręsti

Mokėti pagrindines trikampio ploto formules ir jas taikyti nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Apibrėžti trikampių lygumą, panašumą bei taikyti trikampių lygumo ir panašumo požymius uždaviniams spręsti

Mokėti įrodyti trikampio kampų sumos, Pitagoro, sinusų ir kosinusų teoremas; taikyti šias teoremas ir Pitagoro teoremai atvirkštinę teoremą sprendžiant uždavinius

Mokėti įrodyti trikampio ploto formules, išreiškiant jį pagrindu ir aukštine arba dviem kraštinėm ir kampu tarp jų; taikyti įvairias trikampio ploto formules uždaviniams spręsti

 

Daugiakampiai

Atpažinti iškiluosius ir taisyklinguosius daugiakampius

Mokėti trikampio ir keturkampio kampų sumos formules ir jas taikyti uždaviniams spręsti

Klasifikuoti keturkampius ir naudotis jų savybėmis sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Mokėti stačiakampio, lygiagretainio, trapecijos plotų formules ir jas taikyti nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Suformuluoti ir įrodyti pagrindines lygiagretainio, rombo, stačiakampio, kvadrato ir trapecijos savybes

Mokėti iškilojo bei taisyklingojo daugiakampio apibrėžimus

Mokėti daugiakampio kampų sumos formulę ir ją taikyti uždaviniams spręsti

Mokėti įrodyti lygiagretainio, trapecijos plotų formules ir jas taikyti uždaviniams spręsti

 

Apskritimas ir skritulys

Mokėti apskritimo ilgio ir skritulio ploto formules ir gebėti jas taikyti nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Naudotis formulėmis apskaičiuojant apskritimo lanko ilgį, skritulio išpjovos ir nuopjovos plotą

Skirti ir mokėti pavaizduoti apskritimo centrinius ir įbrėžtinius kampus; žinoti įbrėžtinio kampo teoremą ir mokėti ją taikyti nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Žinoti apskritimo liestinių savybes ir mokėti jas taikyti paprastiems uždaviniams spręsti

Suformuluoti pagrindines apskritimo liestinių, kirstinių ir stygų savybes ir mokėti jas taikyti uždavinių sprendimams argumentuoti

Taikyti įbrėžto į trikampį ir apibrėžto apie trikampį apskritimo savybes uždaviniams spręsti

Suprasti įbrėžto į apskritimą daugiakampio ir apibrėžto apie apskritimą daugiakampio sąvokas

Žinoti įbrėžto į apskritimą ir apibrėžto apie apskritimą keturkampio pagrindines savybes ir gebėti jas taikyti uždaviniams spręsti

 

Simetrijos

Paaiškinti sąvokas simetriška figūra, centrinė simetrija, ašinė simetrija

Pavaizduoti paprastas figūras simetriškas duotosioms tiesės arba taško atžvilgiu bei nurodyti simetriškų figūrų simetrijos centrus arba ašis

Apibrėžti ašinę ir centrinę figūrų simetrijas bei remtis šiais apibrėžimais sprendžiant uždavinius

 

Stereometrija

 

 

 

Pagrindinės stereometrijos sąvokos

 

Atpažinti, pavaizduoti, apibūdinti ir klasifikuoti paprasčiausius stereometrinius objektus

 

Argumentuoti stereometrijos uždavinių sprendimus remiantis svarbiausių geometrinių objektų sąvokomis ir pagrindinėmis savybėmis

Apibrėžti tiesės ir plokštumos lygiagretumo, tiesės ir plokštumos bei plokštumų statmenumo, kampo tarp tiesės ir plokštumos sąvokas, atstumo tarp taškų, tarp tiesių, tarp lygiagrečių plokštumų sąvokas, suprasti jų savybes ir mokėti jas taikyti sprendžiant uždavinius

Taikyti trijų statmenų ir jai atvirkštinę teoremas uždavinių sprendimams argumentuoti

 

Geometriniai kūnai

Atpažinti, pavaizduoti piešiniais ir apibūdinti paprasčiausius geometrinius kūnus (prizmes, piramides, kūgius, ritinius, rutulius) bei jų paviršius; atpažinti taisyklingąsias piramides ir prizmes

Apskaičiuoti paprasčiausių geometrinių kūnų paviršių plotus ir tūrius

Pavaizduoti piešiniais, apibūdinti ir klasifikuoti nesudėtingus geometrinius kūnus (prizmes, piramides, kūgius, ritinius, rutulius ir paprasčiausias jų kombinacijas)

Argumentuoti uždavinių sprendimus remiantis geometrinių kūnų savybėmis

Pavaizduoti įvairių kūnų paprastus pjūvius sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Apskaičiuoti prizmių, piramidžių, kūgių, ritinių, rutulių ir paprasčiausių jų kombinacijų paviršių plotus ir tūrius nuosekliai argumentuojant sprendimą

 

Vektoriai

 

 

 

Vektoriai plokštumoje ir erdvėje, koordinačių metodas

 

Apibrėžti vektorių lygumą, kolinearumą (lygiagretumą), statmenumą bei taikyti šiuos apibrėžimus

Atlikti veiksmus su vektoriais; mokėti nustatyti, ar du vektoriai statmeni vienas kitam

Apskaičiuoti atstumą tarp taškų

Apskaičiuoti kampą tarp vektorių

Apskaičiuoti atkarpos vidurio taško koordinates

Taikyti vektorius ir koordinačių metodą nesudėtingiems uždaviniams spręsti

 


FUNKCIJOS IR ANALIZĖS PRADMENYS

Funkcija

 

 

 

Funkcija ir jos grafikas

Gebėti vartoti sąvokas funkcija, argumentas, funkcijos reikšmė, apibrėžimo sritis, reikšmių sritis, funkcijos reikšmių didėjimo ir mažėjimo intervalai, lyginė funkcija, nelyginė funkcija, funkcijos minimumas, maksimumas, funkcijos ekstremumo taškai, didžiausia ir mažiausia funkcijos reikšmės duotajame intervale sprendžiant paprasčiausius uždavinius

Gebėti apibrėžti sąvokas funkcija, funkcijos apibrėžimo sritis, reikšmių sritis, funkcijos reikšmių didėjimo ir mažėjimo intervalai, lyginė funkcija, nelyginė funkcija, funkcijos minimumas, maksimumas, funkcijos ekstremumo taškai, didžiausia ir mažiausia funkcijos reikšmės duotajame intervale ir jas vartoti sprendžiant nesudėtingus uždavinius

Gebėti paprastais atvejais patikrinti, ar funkcija yra atvirkštinė duotajai funkcijai

Gebėti taikyti ryšį tarp funkcijos ir jai atvirkštinės funkcijos grafikų sprendžiant paprastus uždavinius

 

 

Skaityti ir braižyti paprastų funkcijų grafikus

Braižyti nesudėtingų funkcijų, apibrėžtų baigtiniame intervale, grafikus ir funkcijų grafikų eskizus

Naudotis funkcijų grafikais ar jų eskizais sprendžiant įvairius uždavinius

Funkcijų taikymai

Paaiškinti aprašytas funkcijomis nesudėtingas situacijas

Gebėti aprašyti paprastas situacijas naudojantis funkcijomis

Taikyti funkcijas įvairiems uždaviniams spręsti

Laipsninės funkcijos

 

 

Pagrindinės laipsninių funkcijų savybės ir jų reikšmių skaičiavimas

Taikyti pagrindines laipsninių funkcijų   ir  savybes paprastiems uždaviniams spręsti

Naudojantis skaičiuokliu arba lentelėmis apskaičiuoti laipsninių funkcijų reikšmes

Taikyti pagrindines laipsninių funkcijų

 ir   savybes nesudėtingų uždavinių sprendimui argumentuoti

Apskaičiuoti laipsninių funkcijų reikšmes

 

Atskiri laipsninių funkcijų atvejai

Taikyti pagrindines tiesinių, kvadratinių ir  funkcijų savybes nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Suprasti ir paprastais atvejais naudoti tiesioginio ir atvirkštinio proporcingumo sąvokas, mokėti spręsti proporcijas

Taikyti tiesinių, kvadratinių ir  funkcijų savybes uždavinių sprendimui argumentuoti

Taikyti tiesioginį ir atvirkštinį proporcingumą uždaviniams spręsti

 

Lygtys ir
nelygybės

Spręsti tiesines, kvadratines, bikvadratines, paprastas racionaliąsias ir iracionaliąsias lygtis bei dviejų lygčių sistemas, kurių viena lygtis yra tiesinė

Sudaryti ir spręsti tiesines, kvadratines ir paprasčiausias racionaliąsias nelygybes su vienu kintamuoju

Sudaryti ir spręsti tiesines, kvadratines, bikvadratines, racionaliąsias lygtis bei nesudėtingas lygčių sistemas su dviem kintamaisiais

Sudaryti ir spręsti nesudėtingas iracionaliąsias lygtis

Sudaryti ir spręsti tiesines, kvadratines ir nesudėtingas racionaliąsias nelygybes bei nelygybių sistemas su vienu kintamuoju

 

Rodiklinės ir logaritminės funkcijos

 

 

Pagrindinės funkcijų savybės ir reikšmių apskaičiavimas

Suprasti, kas yra skaičiaus logaritmas

Mokėti pavaizduoti paprasčiausių rodiklinių ir logaritminių funkcijų grafikų eskizus

Naudojantis skaičiuokliu apskaičiuoti rodiklinių funkcijų reikšmes

Naudojantis skaičiuokliu apskaičiuoti skaičiaus dešimtainio logaritmo reikšmes

Taikyti rodiklinių ir logaritminių funkcijų savybes uždavinių sprendimui argumentuoti

Apskaičiuoti rodiklinių ir logaritminių funkcijų reikšmes

 

Lygtys ir nelygybės

Spręsti paprasčiausias rodiklines ir logaritmines lygtis

Spręsti paprastasčiausias rodiklines nelygybes

Sudaryti ir spręsti nesudėtingas rodiklines ir logaritmines lygtis bei dviejų lygčių su dviem kintamaisiais sistemas, kurių viena lygtis yra rodiklinė arba logaritminė

Sudaryti ir spręsti nesudėtingas rodiklines ir logaritmines nelygybes bei paprastas jų sistemas (su vienu kintamuoju)

 

 

Trigonometrinės funkcijos

 

 

Radianinis kampo matas

Suprasti radiano sąvoką

Skaičiuokliu apskaičiuoti kampo laipsninį matą, kai žinomas radianinis matas, ir atvirkščiai

Apskaičiuoti kampo laipsninį matą, kai žinomas radianinis matas, ir atvirkščiai

 

Trigonometrinės funkcijos

Mokėti sinuso, kosinuso ir tangento apibrėžimus

Taikyti trigonometrinių funkcijų sinx, cosx, tgx savybes ir grafikus bei jų eskizus paprastiems uždaviniams spręsti

Naudojantis skaičiuokliu arba lentelėmis apskaičiuoti trigonometrinių funkcijų reikšmes

Žinoti to paties argumento trigonometrinių funkcijų pagrindinius sąryšius ir mokėti juos taikyti paprastiems trigonometriniams reiškiniams pertvarkyti ir trigonometrinių funkcijų reikšmėms apskaičiuoti

Aprašyti trigonometrinėmis funkcijomis paprastas praktines situacijas

Taikyti trigonometrinių funkcijų sinx, cosx, tgx ir ctgx savybes ir grafikus bei jų eskizus uždavinių sprendimui argumentuoti

Žinoti     ir  kampų trigonometrinių funkcijų reikšmes

Apskaičiuoti trigonometrinių funkcijų reikšmes

Įrodyti to paties argumento trigonometrinių funkcijų sąryšius bei gebėti juos taikyti uždaviniams spręsti

Redukuoti trigonometrines funkcijas

Taikyti dviejų kampų sumos ir skirtumo sinuso, kosinuso ir tangento bei trigonometrinių funkcijų sumos ir skirtumo formules bei jų išvadas nesudėtingiems reiškiniams pertvarkyti, trigonometrinių funkcijų reikšmėms apskaičiuoti

Aprašyti trigonometrinėmis funkcijomis nesudėtingas praktines ir matematines situacijas

 

Funkcijos, atvirkštinės trigonometrinėms funkcijoms

Vartoti simbolius arcsin, arccos, arctg užrašant paprasčiausių trigonometrinių lygčių sprendinius

Skaičiuokliu apskaičiuoti arksinuso, arkkosinuso ir arktangento reikšmes

Mokėti arksinuso, arkkosinuso, arktangento ir arkkotangento apibrėžimus, savybes ir grafikus bei juos taikyti uždaviniams spręsti

Apskaičiuoti trigonometrinėms funkcijoms atvirkštinių funkcijų reikšmes

 

Trigonometrinės lygtys ir nelygybės

Spręsti  pavidalo lygtis, kai  yra elementarioji trigonometrinė funkcija

Spręsti nesudėtingas trigonometrines lygtis, paprastas nelygybes

 

 

Modulis

 

 

 

Modulis

Suprasti skaičiaus modulio sąvoką, gebėti apskaičiuoti paprastų reiškinių su moduliais reikšmes

Mokėti skaičiaus modulio apibrėžimą bei gebėti jį taikyti pertvarkant nesudėtingus reiškinius ir braižant nesudėtingų funkcijų grafikus

Spręsti paprastas lygtis ir nelygybes su moduliais

 

Išvestinės

 

 

 

Funkcijos išvestinės samprata

Suprasti terminus argumento pokytis, funkcijos pokytis; išvestinę suvokti kaip funkcijos reikšmių kitimo greitį

Suprasti išvestinės geometrinę prasmę ir gebėti ja remtis sprendžiant nesudėtingus uždavinius

 

Suprasti išvestinę kaip funkcijos reikšmių kitimo greitį ir taikyti šią sampratą nesudėtingiems uždaviniams spręsti

 

Funkcijų išvestinių skaičiavimas ir taikymai

Naudojantis išvestinių skaičiavimo taisyklėmis mokėti apskaičiuoti daugianarių išvestines

Naudojantis išvestinėmis mokėti tirti daugianariais apibrėžtas funkcijas (rasti reikšmių didėjimo ir mažėjimo intervalus, ekstremumų taškus, ekstremumus, didžiausią ir mažiausią reikšmes duotajame intervale, nubraižyti grafiką)

Taikyti išvestines paprasčiausiems
realaus turinio uždaviniams spręsti

Nesudėtingais atvejais taikyti laipsninės, rodiklinės, logaritminės, tiesioginių trigonometrinių funkcijų išvestinių formules ir funkcijų sumos, skirtumo, sandaugos, santykio, sudėtinės funkcijos išvestinių skaičiavimo taisykles

Užrašyti funkcijos grafiko liestinės taške lygtį ir gebėti ją taikyti uždaviniams spręsti

Gebėti atlikti funkcijos tyrimą ir jį argumentuoti

Taikyti išvestines braižant funkcijų grafikus ir sprendžiant paprastas problemas

Gebėti rasti paprasčiausių funkcijų pirmykštes funkcijas, mokėti apskaičiuoti paprastus apibrėžtinius integralus ir juos taikyti paprasčiausių kreivinių trapecijų plotams apskaičiuoti paprasčiausiose situacijose

 

Kombinatorika, tikimybės ir statistika

 

Kombinatorika

 

 

 

Galimybių medis

Nubraižyti galimybių medžius, kurių šakos tiesiogiai suskaičiuojamos, ir juos taikyti uždaviniams spręsti

Taikyti galimybių medžius uždavinių sprendimams aiškinti

 

Kombinatorinės sudėties ir daugybos taisyklės

Taikyti kombinatorinę sudėties taisyklę paprastiems uždaviniams spręsti

Taikyti kombinatorinę daugybos taisyklę paprastiems uždaviniams spręsti

Suformuluoti ir paaiškinti kombinatorinę daugybos taisyklę

Spręsti uždavinius, kurių sprendimuose kartu su daugybos taisykle reikia taikyti ir sudėties taisyklę arba kitus metodus

 

Skaičiaus faktorialas

 

Mokėti n! apibrėžimą ir apskaičiuoti konkrečių skaičių faktorialus

Pertvarkyti nesudėtingus algebrinius reiškinius, kuriems užrašyti naudojami skaičių faktorialai

 

Deriniai

 

Apibrėžti derinį iš n elementų po m elementų, užrašyti derinių skaičiaus () formulę ir mokėti ją taikyti nesudėtingiems uždaviniams spręsti

Pertvarkyti paprastus algebrinius reiškinius ir spręsti lygtis su derinių skaičiaus simboliais

 

Tikimybės

 

 

 

Įvykio tikimybės klasikinis apibrėžimas

Atpažinti, kada galima taikyti klasikinį įvykio tikimybės apibrėžimą

Apskaičiuoti paprastų įvykių tikimybes naudojantis klasikiniu įvykio tikimybės apibrėžimu

Apskaičiuoti įvykiui priešingo įvykio tikimybę

Mokėti klasikinį įvykio tikimybės apibrėžimą ir gebėti paaiškinti, kada jis taikomas

Taikyti klasikinį įvykio tikimybės apibrėžimą uždaviniams spręsti

 

Apibrėžti ir mokėti paaiškinti bei pritaikyti įvykiui priešingą įvykį, įvykių sąjungą , sankirtą , įvykių nesutaikomumą

 

Nepriklausomi įvykiai

Žinoti dviejų įvykių nepriklausomumo apibrėžimą ir atpažinti nepriklausomus įvykius

Apskaičiuoti dviejų nepriklausomų įvykių sankirtos tikimybę

Dviejų atsitiktinių įvykių nepriklausomumo sąvoką taikyti uždaviniams spręsti

 

Atsitiktiniai dydžiai ir jų skirstiniai

 

Rasti (apskaičiuoti ir užrašyti lentele) nesudėtingų atsitiktinių dydžių skirstinius remiantis klasikiniu įvykio tikimybės apibrėžimu ir įvykių nepriklausomumu

Apskaičiuoti atsitiktinio dydžio (galinčio įgyti tik keletą skirtingų reikšmių) matematinę viltį, dispersiją bei vidutinį kvadratinį nuokrypį, medianą, kai duotas jo skirstinys

Taikyti matematinę viltį ir dispersiją uždaviniams spręsti

 

Statistika

 

 

 

Imtis, imties vaizdavimas

Paprasčiausiais atvejais sutvarkyti duomenis ir nubraižyti imties dažnių arba santykinių dažnių diagramą

Sutvarkyti duomenis suskirstant imtį į intervalus ir nubraižyti dažnių arba santykinių dažnių diagramą

 

Imties skaitinės charakteristikos

Apskaičiuoti imties vidurkį

 

Palyginti imtis remiantis vidurkiais

Apskaičiuoti imties vidurkį, dispersiją, modą, medianą, kvartilius

 

Apskaičiuoti sugrupuotų duomenų vidurkį ir dispersiją

 

Taikyti imties skaitines charakteristikas paprastiems uždaviniams spręsti“.

 

 

 

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS