Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAs

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO 8 STRAIPSNIO PAPILDYMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-370

 

2009 m. liepos 8 d. Nr. 742

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2009 m. gegužės 22 d. sprendimo Nr. SV-S-265 1 dalies 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 8 straipsnio papildymo ir pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-370 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekte siūlomos nuostatos pažeistų valstybinio socialinio draudimo sistemą, kuri grindžiama universalumo ir solidarumo principais, kai visi dirbantys asmenys dalyvauja valstybinio socialinio draudimo sistemoje mokėdami įmokas ir įvykus draudiminiam įvykiui atitinkamai gaudami išmokas.

2. Įstatymo projekte siūlomas reglamentavimas, atleidžiantis nuo valstybinio socialinio draudimo įmokų tuos darbdavius, kurie vasarą, ne per mokslo metus, įdarbina įmonėse mokinius iki 18 metų (toliau vadinama – mokiniai), iškreiptų sąžiningos konkurencijos sąlygas Lietuvoje. Šie darbdaviai atsidurtų geresnėje padėtyje už tuos darbdavius, kurie mokinių neįdarbina. Pirmiausia būtų įdarbinami nepilnamečiai, o tai sudarytų nelygiateisės konkurencijos sąlygas. Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 30-856) 4 straipsnio 2 dalies nuostatos draudžia viešojo administravimo subjektams priimti teisės aktus ar sprendimus, kurie riboja ar gali riboti ūkio subjektų konkurenciją, nesvarbu, kokio pobūdžio jų ūkinė veikla.

3. Įstatymo projekto aiškinamojo rašto 4 punkte nurodyta, kad priėmus įstatymą sumažės nelegaliai dirbančio jaunimo. Pagal Lietuvos Respublikos darbo kodekso (Žin., 2002, Nr. 64-2569) 98 straipsnio 3 dalį darbdaviai ar jų įgalioti asmenys, leidę dirbti nelegalų darbą, atsako įstatymų nustatyta tvarka. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 102-4585) 6 straipsnio 16 punktu, Valstybinė darbo inspekcija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos vykdo nelegalaus darbo reiškinių kontrolę ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka koordinuoja nelegalaus darbo kontrolę vykdančių institucijų veiklą. Taigi nelegaliai dirbantį jaunimą ir tokius asmenis priimančius darbdavius turi kontroliuoti ir taikyti jiems įstatymuose nustatytas sankcijas specialiai tam įsteigtos institucijos, atlikdamos tiesiogines funkcijas.

4. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad vienas iš Įstatymo projekto tikslų – sumažinti ilgalaikį nedarbą. Šis tikslas nebus pasiektas, kadangi pagal Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 4-26) 3 straipsnio 4 dalį bedarbiu laikomas nedirbantis darbingo amžiaus asmuo, nesimokantis pagal dieninę mokymosi formą, įstatymų nustatyta tvarka įsiregistravęs darbo biržoje kaip ieškantis darbo ir pasirengęs dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse.

5. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyti argumentai, kad projektas teigiamai paveiks verslo plėtrą ir mažos įmonės galės lengviau samdyti jaunimą, nepagrįsti: asmenų iki 18 metų įdarbinimo aplinkybes ir apsaugines nuostatas, taikomas juos įdarbinant, reglamentuoja Lietuvos Respublikos darbo kodeksas, Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymas (Žin., 2003, Nr. 70-3170), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 29 d. nutarimas Nr. 138 „Dėl Asmenų iki aštuoniolikos metų įdarbinimo, sveikatos patikrinimo ir jų galimybių dirbti konkretų darbą nustatymo tvarkos, darbo laiko, jiems draudžiamų dirbti darbų, sveikatai kenksmingų, pavojingų veiksnių sąrašo patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 13-502) ir kiti teisės aktai, kurie nekeičiami.

6. Priėmus įstatymą, už mokinius iki 18 metų, dirbančius vasarą, nebūtų mokamos valstybinio socialinio draudimo įmokos: jiems nesikauptų valstybinio socialinio pensijų draudimo stažas, jie negautų Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 17-447; 2004, Nr. 171-6295) garantuojamų socialinio draudimo išmokų susirgę, taip pat motinystės, tėvystės, motinystės (tėvystės) išmokų įvykus draudiminiam įvykiui. Lietuvos Respublikos Konstitucijos (Žin., 1992, Nr. 33-1014) 52 straipsnis skelbia – valstybė laiduoja piliečių teisę gauti senatvės ir invalidumo pensijas, socialinę paramą nedarbo, ligos, našlystės, maitintojo netekimo atvejais. Pagal siūlomą Įstatymo projektą mokiniams iki 18 metų būtų apribota teisė sukurti finansines sąlygas gauti būsimas valstybinio socialinio draudimo išmokas.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

 

 

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS                        RIMANTAS DAGYS