LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL ORGANIZACIJŲ, ATLIEKANČIŲ SU LIETUVOS VALSTYBĖS VĖLIAVA PLAUKIOJANČIŲ LAIVŲ INSPEKTAVIMUS BEI APŽIŪRAS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. gruodžio 23 d. Nr. 3-711

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 75-2264, Nr. 85-2283) 3 straipsnio 2 dalimi ir įgyvendindamas 1994 m. lapkričio 22 d. Tarybos direktyvą Nr. 94/57/EEB dėl laivų apžiūros ir tikrinimo organizacijų ir atitinkamos jūrų administracijų veiklos bendrųjų taisyklių ir standartų (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. lapkričio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2002/84/EB):

1. Tvirtinu Organizacijų, atliekančių su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančių laivų inspektavimus bei apžiūras, veiklos priežiūros taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad šiuo įsakymu patvirtintų Organizacijų, atliekančių su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančių laivų inspektavimus bei apžiūras, veiklos priežiūros taisyklių 13 punktas įsigalioja nuo Lietuvos Respublikos įstojimo į Europos Sąjungą.

3. Pavedu Lietuvos saugios laivybos administracijai informuoti Europos Komisiją ir organizacijas, atliekančias su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančių laivų inspektavimus bei apžiūras, apie šį įsakymą.

4. Pripažįstu netekusiu galios susisiekimo ministro 2001 m. birželio 20 d. įsakymą Nr. 210 „Dėl įgaliotų klasifikacinių bendrovių veiklos priežiūros taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 57-2061).

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                   ZIGMANTAS BALČYTIS

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2003 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3-711

 

ORGANIZACIJŲ, ATLIEKANČIŲ SU LIETUVOS VALSTYBĖS VĖLIAVA PLAUKIOJANČIŲ LAIVŲ

INSPEKTAVIMUS BEI APŽIŪRAS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės reglamentuoja įgaliotų pripažintųjų organizacijų veiklos priežiūros tvarką, užtikrinant tarptautinių konvencijų reikalavimus ir įgyvendinant 1994 m. lapkričio 22 d. Tarybos direktyvos Nr. 94/57/EEB dėl laivų apžiūros ir tikrinimo organizacijų ir atitinkamos jūrų administracijų veiklos bendrųjų taisyklių ir standartų (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2002 m. lapkričio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva Nr. 2002/84/EB) 10, 11, 12, 14, 15, 16 straipsnius.

2. Įgaliotų pripažintųjų organizacijų veiklos priežiūrą vykdo Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau vadinama – Administracija), kuri, vykdydama šią veiklą, privalo užtikrinti, jog Lietuvos Respublikos vardu veikiančios įgaliotos pripažintosios organizacijos tinkamai atliktų joms pavestas funkcijas ir atitiktų šių taisyklių priede nustatytus minimalius reikalavimus įgaliotoms pripažintosioms organizacijoms (toliau vadinama – minimalūs reikalavimai).

3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Įgaliota pripažintoji organizacija – tai pripažintoji organizacija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota vykdyti laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų, tarptautinių sutarčių, pripažintosios organizacijos taisyklių reikalavimus ir išduodanti atitinkamus tai patvirtinančius dokumentus.

Klasės liudijimas – tai dokumentas, išduotas klasifikacinės bendrovės, patvirtinantis laivo konstrukcinį ir mechaninį tinkamumą tam tikrai paskirčiai ar darbui pagal tos organizacijos taisykles ir nuostatus.

Laivas – tai toks laivas, kuriam taikomi tarptautinių konvencijų reikalavimai.

Liudijimas – tai Lietuvos Respublikos Vyriausybės vardu išduotas dokumentas pagal tarptautinėse konvencijose bei Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

Organizacija tai klasifikacinė bendrovė ar kita privati institucija, atliekanti laivo saugos įvertinimą.

Pripažintoji organizacija – tai Europos Komisijos pripažinta organizacija, nustatyta tvarka įtraukta į Pripažintųjų organizacijų sąrašą.

Tarptautinės konvencijos – tai 1974 metų tarptautinė konvencija dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS), 1966 m. tarptautinė konvencija dėl laivų krovininės vaterlinijos nustatymo (LL) ir 1973/78 m. tarptautinė konvencija dėl teršimo iš laivų prevencijos (MARPOL), kartu su taikymo metu galiojančiais šių konvencijų protokolais bei jų pakeitimais ir su jais susijusiais privalomojo pobūdžio kodeksais, privalomais Lietuvos Respublikoje.

Tikrinimai ir apžiūros – tai tikrinimai ir apžiūros, kuriuos privalu atlikti pagal tarptautinių konvencijų reikalavimus.

 

II. ĮGALIOTŲ PRIPAŽINTŲJŲ ORGANIZACIJŲ VEIKLOS PRIEŽIŪRA

 

4. Siekiant įsitikinti, jog įgaliotos pripažintosios organizacijos veiksmingai vykdo laivų tikrinimus ir apžiūras pagal tarptautinėse sutartyse ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytus reikalavimus, atliekamas įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimas, kaupiami ir vertinami duomenys apie organizacijų veiklą, teikiami pasiūlymai sustabdyti įgaliotų pripažintųjų organizacijų teisę Lietuvos Respublikos vardu atlikti laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą ir išduoti atitinkamus tai patvirtinančius dokumentus.

5. Įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimą vykdo Administracija ne rečiau kaip kartą per dvejus metus.

6. Vykdant šių taisyklių 5 punkte nurodytą veiklos vertinimą, tikrinama:

6.1. įgaliotos pripažintosios organizacijos atitikimas minimalius reikalavimus;

6.2. duomenys apie patikrintus ir sulaikytus laivus, kuriuos prižiūri vertinamoji įgaliota pripažintoji organizacija, taip pat duomenys apie tokių laivų avarinius atvejus;

6.3. įgaliotoje pripažintojoje organizacijoje įdiegtos kokybės vadybos sistemos reikalavimų laikymasis;

6.4. įgaliotos pripažintosios organizacijos taisyklių ir standartų pakeitimai;

6.5. atsitiktinai pasirinktų Lietuvos Respublikos jūrų laivų registre įregistruotų laivų, kurių priežiūrą atlieka įgaliota pripažintoji organizacija, apžiūros rezultatai;

6.6. kiti Administracijos patvirtintame veiklos vertinimo plane nustatyti organizacijos veiklą apibūdinantys faktoriai.

7. Įgaliotos pripažintosios organizacijos veikla vertinama pagal veiklos vertinimo planą, kuriame nustatoma įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimo apimtis bei turinys. Įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimo planą, atsižvelgdamas į šių taisyklių 6 punkto nuostatas, tvirtina Administracijos vadovas.

8. Atlikusi įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimą, Administracija parengia įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimo ataskaitą. Šią ataskaitą Administracija pateikia Susisiekimo ministerijai per 30 darbo dienų, bet ne vėliau kaip iki metų, kuriais buvo atliktas vertinimas, gruodžio 31 dienos.

9. Administracija, vykdydama valstybės uosto kontrolės funkcijas, kaupia duomenis apie:

9.1. vėliavos valstybės vardu veikiančių organizacijų išduotus galiojančius liudijimus laivams, kurie neatitinka tarptautinių konvencijų reikalavimų;

9.2. turinčių galiojančius klasės liudijimus laivų gedimo atvejus, jei sugenda ta laivo dalis, kurios būklę charakterizuoja šis klasės liudijimas.

10. Šiuos sukauptus duomenis Administracija perduoda laivą prižiūrinčiai pripažintajai organizacijai, rekomenduodama imtis reikiamų priemonių nustatytiems trūkumams pašalinti laivo pirminės apžiūros metu.

11. Administracija kaupia ir vertina gautus duomenis apie įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklą:

11.1. įgaliotos pripažintosios organizacijos pateiktą organizacijoje įdiegtos kokybės vadybos sistemos apžvalgą;

11.2. įgaliotos pripažintosios organizacijos pateiktas ataskaitas apie esminę pažangą, pasiektą tobulinant laivų klasių nustatymo standartus;

11.3. įgaliotos pripažintosios organizacijos pateiktą informaciją apie laivų iš vienos pripažintosios organizacijos pervedimus į kitas organizacijas, laivų klasės pakeitimus, laikino klasės sustabdymo ir klasės panaikinimo atvejus, įskaitant informaciją apie visas apžiūras ir rekomendacijas, kurių terminas yra pasibaigęs, klasės sąlygas, laivo eksploatavimo sąlygas ar jų klasifikuotiems laivams pritaikytus eksploatavimo apribojimus nepriklausomai nuo to, su kurios valstybės vėliava jie plaukioja;

11.4. kitą informaciją, gautą iš įgaliotos pripažintosios organizacijos, Europos Komisijos, kitų valstybių bei kitų šaltinių, apie įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklą.

12. Administracija, įvertinusi vykdant įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos priežiūrą gautą informaciją ir nustačiusi, jog įgaliotos pripažintosios organizacijos veikla neatitinka Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Lietuvos Respublikos teisės aktų ir Europos Sąjungos teisės aktų nustatytų reikalavimų, parengia ir teikia Susisiekimo ministerijai argumentuotą pasiūlymą sustabdyti įgaliotos pripažintosios organizacijos teisę Lietuvos Respublikos vardu vykdyti laivų techninę priežiūrą bei apžiūrą ir išduoti atitinkamus tai patvirtinančius dokumentus.

 

III. INFORMACIJOS TEIKIMAS

 

13. Administracija teikia Europos Komisijai ir kitoms Europos Sąjungos valstybėms:

13.1. įgaliotos pripažintosios organizacijos veiklos vertinimo ataskaitą iki metų, einančių po vertinamųjų metų, kovo 31 dienos;

13.2. duomenis, sukauptus pagal šių taisyklių 9 punkto reikalavimus, bet tik tuos, kurie susiję su laivais, keliančiais grėsmę saugiai laivybai ir (ar) aplinkai, arba kai nustatoma ypač aplaidi organizacijų veikla.

______________


Organizacijų, atliekančių su Lietuvos

valstybės vėliava plaukiojančių laivų

inspektavimus bei apžiūras, veiklos priežiūros

taisyklių

priedas

 

MINIMALŪS REIKALAVIMAI ĮGALIOTOMS PRIPAŽINTOSIOMS OPRGANIZACIJOMS

 

1. Įgaliota pripažintoji organizacija (toliau vadinama – organizacija) privalo:

1.1. dokumentais išsamiai pagrįsti patirtį, įgytą vertinant prekybinių laivų projektus ir konstrukcijas;

1.2. vykdyti ne mažiau kaip 1000 laivų, kurių kiekvieno tonažas didesnis kaip 100 BRT, o bendras laivų tonažas ne mažesnis kaip 5 milijonai BRT, techninę priežiūrą;

1.3. priimti į darbą techninį personalą pagal laivų, kuriems organizacija suteikia klasę, skaičių. Siekdama užtikrinti, kad būtų vykdomos Organizacijų, atliekančių su Lietuvos valstybės vėliava plaukiojančių laivų inspektavimus bei apžiūras, veiklos priežiūros taisyklių (toliau vadinama – taisyklės) priedo 1.2 punkto nuostatos, organizacija privalo turėti ne mažiau kaip 100 inspektuojančių laivus darbuotojų;

1.4. turėti išsamias prekybinių laivų statybos, jų konstrukcijos ir periodiško tikrinimo taisykles ir reglamentus, kurie viešai skelbiami ir nuolat atnaujinami bei tobulinami pagal parengtų tyrimų ir plėtros programų įgyvendinimo rezultatus;

1.5. kiekvienais metais skelbti arba visuomenei prieinamoje elektroninėje duomenų bazėje tvarkyti savo laivų registrą.

2. Organizacija neturi būti valdoma laivų savininkų ar laivų statytojų arba kitų laivų gamybos, įrengimo, remonto ar eksploatavimo verslo subjektų. Organizacijos pajamos neturi priklausyti nuo vienintelės verslo įmonės užsakymų. Pripažintoji organizacija negali imtis įstatymuose nustatytų darbų, jei ji yra susijusi su laivo savininku ar operatoriumi arba jei turi su juo verslo, asmeninių ar giminystės ryšių. Ši nuostata taip pat taikoma pripažintojoje organizacijoje dirbantiems inspektoriams.

3. Organizacija vadovaujasi Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucijos A.789(19) „Dėl administracijos vardu veikiančių pripažintųjų organizacijų tikrinimo ir sertifikavimo funkcijų specifikacijų“ priedo nuostatomis tiek, kiek jos susijusios su šių taisyklių taikymo sričiai priklausančiais klausimais.

4. Organizacija privalo turėti:

4.1. pakankamai techninių, vadovaujančių, pagalbinių ir mokslinių darbuotojų, proporcingai paskirstytų pagal organizacijos uždavinius ir klasifikuojamus laivus, numatant jų kvalifikacijos tobulinimą, taisyklių bei reglamentų laikymosi kontrolę;

4.2. pasaulinį techninių darbuotojų, skirtų vien šiam darbui, arba kitų pripažintųjų organizacijų techninių darbuotojų tinklą.

5. Organizacija vadovaujasi etikos kodeksu.

6. Organizacija valdoma ir administruojama taip, kad būtų užtikrintas Administracijos nustatytos informacijos konfidencialumas.

7. Organizacija privalo būti pasirengusi teikti informaciją Administracijai, Europos Komisijai ir suinteresuotoms šalims.

8. Organizacijos vadovybė apibrėžia ir dokumentais įformina savo politiką, kokybės tikslus bei įsipareigojimus ir užtikrina, kad ta politika būtų suprantama, įdiegta ir jos būtų laikomasi visuose organizacijos valdymo lygiuose. Organizacijos kokybės politikos pagrindas – saugos užtikrinimo ir taršos prevencijos veiklos planai ir rodikliai.

9. Organizacija parengia, įdiegia ir nuolat tobulina veiksmingą kokybės vadybos sistemą pagal atitinkamų tarptautiniais susitarimais pripažintų kokybės standartų reikalavimus bei tikrinimo institucijų EN 45004 ir EN 29001, Tarptautinės klasifikacinių bendrovių asociacijos (IACS) kokybės vadybos sistemos sertifikavimo schemos reikalavimus ir užtikrina, kad:

9.1. organizacijos taisyklės ir reglamentai yra parengti ir jų reikalavimai vykdomi pagal nustatytą sistemą;

9.2. vykdomi organizacijos taisyklių ir reglamentų reikalavimai ir yra sukurta paslaugų kokybės vertinimo pagal šių taisyklių ir reglamentų nuostatas vidinė sistema;

9.3. vykdomos teisės aktais nustatytos funkcijos, kurias organizacija yra įgaliota atlikti, ir yra sukurta paslaugų kokybės vertinimo vidinė sistema, užtikrinanti tarptautinių konvencijų, Lietuvos Respublikos įstatymų bei kitų teisės aktų reikalavimų vykdymo stebėseną;

9.4. darbuotojų, nuo kurių darbo priklauso organizacijos paslaugų kokybė, atsakomybė, įgaliojimai ir tarpusavio ryšiai yra apibrėžti ir įforminti dokumentais;

9.5. užtikrinama visų atliekamų darbų kontrolė ir valdymas;

9.6. yra sukurta veiksminga stebėsenos sistema, skirta prižiūrėti organizacijos tiesiogiai samdomų inspektorių, techninio ir administracijos personalo veiksmus bei darbą;

9.7. pagrindinių privalomųjų funkcijų, kurias yra įgaliota atlikti organizacija, reikalavimų įgyvendinimą ir jų laikymosi priežiūrą atlieka tik organizacijos arba kitų pripažintų organizacijų inspektoriai; visais atvejais inspektoriai turi išmanyti laivų tipus, kuriems priklauso jų tikrinamas laivas, tiek, kiek tai reikalinga konkrečiai apžiūrai atlikti, taip pat sugebėti patikrinti kitų reikalavimų vykdymą;

9.8. įdiegta veiksminga inspektorių kvalifikacijos tobulinimo ir nuolatinio jų žinių atnaujinimo sistema;

9.9. daromi įrašai, liudijantys, kad dalykams, kuriuos apima teikiamos paslaugos, jau taikomi privalomieji standartai ir egzistuoja veiksmingai funkcionuojanti kokybės vadybos sistema;

9.10. visuose padaliniuose veikia visuotinė planinių ir dokumentais patvirtintų kokybės užtikrinimo veiklos vidaus audito sistema;

9.11. organizacijai suteikus įgaliojimus teisės aktuose nustatytos apžiūros ir patikrinimai, kuriuos privaloma atlikti pagal Apžiūrų ir sertifikavimo suderintos sistemos nuostatas, organizuojami pagal Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucijos A.746(18) „Dėl rekomendacijų, atliekant apžiūras pagal apžiūros ir sertifikavimo suderintą sistemą“ priedo ir priedėlio reikalavimus;

9.12. yra aiškus atsakomybės ir kontrolės pasidalijimas tarp organizacijos būstinės ir regioninių padalinių bei tarp pripažintosios organizacijos ir jos inspektorių.

10. Organizacija privalo būti kompetentinga:

10.1. parengti ir nuolatos atnaujinti taisykles ir reglamentus laivo korpusui, mechanizmams, elektros ir valdymo įrengimams. Šios taisyklės ir reglamentai turi atitikti pripažintus tarptautinius standartus, pagal kuriuos išduodami Solas konvencijos ir keleivinio laivo saugos liudijimai (dėl laivo struktūros ir pagrindinių laivo mechanizmų sistemų tinkamumo) bei krovos žymių liudijimai (dėl laivo stiprumo tinkamumo);

10.2. atlikti pagal tarptautinių konvencijų reikalavimus visus liudijimams išduoti privalomus patikrinimus ir apžiūras naudojant reikalingas vertinimo priemones, pasitelkiant kvalifikuotus profesionalius darbuotojus ir laikantis Tarptautinės jūrų organizacijos rezoliucijos A.913(22) „Dėl Tarptautinio saugos valdymo (ISM) kodekso įgyvendinimo peržiūrėtų rekomendacijų administracijoms“ priedo reikalavimų, kai ketinama sertifikuoti saugaus valdymo sistemą tiek krante, tiek laivuose.

11. Organizacijos, kurios būstinė yra Lietuvoje, kokybės vadybos sistemą sertifikuoja Lietuvoje akredituoti nepriklausomi auditoriai, kurie, Administracijos nuomone, yra pakankamai kompetentingi atlikti šį uždavinį, arba Tarptautinės klasifikacinių bendrovių asociacijos (IACS) pripažinti auditoriai.

12. Organizacija, tobulindama jos taisykles ir (arba) reglamentus, leidžia dalyvauti šiame procese Administracijos bei kitų suinteresuotų šalių atstovams.

______________