KONKURENCIJOS TARYBOS
N U T A R I M A S
LIETUVOS RESPUBLIKOS KONKURENCIJOS ĮSTATYMU DRAUDŽIAMOS NESĄŽININGOS KONKURENCIJOS VEIKŲ PRIEŽIŪROS VYKDYMO TVARKA
1992 m. gruodžio 29 d. Nr. 3
Vilnius
I. Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio „Nesąžininga konkurencija“ 7 straipsnio „Nesąžiningos konkurencijos veikų draudimas“.
1. Ūkiniams subjektams draudžiama atlikti nesąžiningos konkurencijos veikas:
1) Skleisti melagingus, netikslius ir iškraipytus duomenis (taip pat ir reklamoje), dėl kurių kitas ūkinis subjektas gali patirti nuostolius arba gali nukentėti jo reputacija.
Negali būti skleidžiami melagingi, netikslūs, iškraipyti duomenys apie kito ūkinio subjekto vadovus, gaminamas arba parduodamas prekes, jų kainas ir kita panašaus pobūdžio informacija, kuri gali pakenkti to ūkinio subjekto verslo sąlygoms arba gali nukentėti jo reputacija. Ypatingai prieštarauja šio punkto reikalavimams viešas (taip pat reklamoje) melagingų, netikslių, iškraipytų duomenų skleidimas. Draudimas skleisti melagingus, netikslius iškraipytus duomenis reklamoje reiškia, kad reklamuojant prekes, jų vartojamąsias savybes, draudžiama jas nekorektiškai priešpastatyti kito ūkinio subjekto prekėms, jei tai gali pakenkti pastarojo verslo sąlygoms.
2) Klaidinti vartotojus, nurodant neteisingas žinias apie prekes kokybę, vartojimo savybes, pagaminimo vietą ir būdą, parduodamą kiekį ir kainą.
Draudimas apima visas įmanomas neteisingas žinias apie prekės gamybos, pardavimo ir vartojimo pobūdį, kurios pateikiamos reklaminiuose skelbimuose, plakatuose, taip pat prekės etiketėje, markiruotėje, techniniame aprašyme ir naudojimo instrukcijoje ar kitokia, daugeliui vartotojų prieinama, forma. Tai suprantama ir kaip neteisingų žinių nurodymas apie prekių gavimo šaltinius ir jų pardavimo rinkas, išskirtinius prekės gamybos ir vartojimo požymius, papildomas paslaugas po pardavimo, pardavimo tikslus, atsargų dydį, išpardavimą sumažintomis kainomis ir pan.
Draudimas galioja jei pažeidimas, susijęs su neteisingų žinių skleidimu, tiesiogiai kyla iš ūkinio subjekto veikų, taip pat ir tais atvejais, jei dėl ūkinio subjekto veikų įvyksta minėto pažeidimo tęstinumas. Pažeidimo tęstinumo sąvoka suprantama taip, kad atsakomybė už neteisingas žinias tenka ir ūkiniams subjektams, atliekantiems tarpininkavimo, didmeninės ar mažmeninės prekybos operacijas, nors veikos, susijusios su neteisingų žinių skleidimu, tiesiogiai inicijuotos anksčiau kitų ūkinių subjektų.
3) Savarankiškai naudoti kito ūkinio subjekto pavadinimą, prekės pavadinimą, ženklą ar markiruotę, prekės įpakavimo ar išvaizdos formą.
Draudimas apima ir kito ūkinio subjekto pavadinimo, prekės pavadinimo, ženklo ar markiruotės, prekės įpakavimo ar išvaizdos formos imitavimą.
Draudimas galioja atliekant visas komercinio pobūdžio operacijas, taip pat ir reklamoje.
4) Be ūkinio subjekto sutikimo gauti, naudoti ir skelbti informaciją apie jo gamybinę ar komercinę veiklą, mokslinius- techninius tyrimus ir jų rezultatus.
Be kitų atvejų, tai apima ir draudimą kitam ūkiniam subjektui gauti iš ūkinio subjekto savininko (vadovo) sutikimo, gamybinės- komercinės, mokslinės-techninės veiklos informaciją.
II. Nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimas
2. Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio draudžiamos nesąžiningos konkurencijos veikos reiškia nesąžiningą ir neteisėtą konkurencinės kovos (varžybų) vykdymo būdą.
3. Nesąžiningos konkurencijos veikų priežiūrą vykdo Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba ir Konkurencijos tarnyba, atlikdamas nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą, valstybės valdymo institucijų, valstybinės priežiūros įstaigų (Standartizacijos tarnybos prie Ekonomikos ministerijos, Valstybinio patentų biuro, Valstybinės techninės priežiūros tarnybos, Sveikatos apsaugos ministerijos higienos centrų ir kt.) ir juridinių bei fizinių asmenų kreipimosi pagrindu.
4. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba gali pradėti savarankišką, nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą, jei numatoma, kad nesąžiningos konkurencijos veikos gali turėti žymią įtaką konkurencijos apribojimui rinkose, jei veikas, pagal požymius atitinkančias nesąžiningą konkurenciją, atlieka ūkiniai subjektai, turintys didelę rinkos jėgą arba užimantys dominuojančią padėtį rinkoje, taip pat tais atvejais, kuomet nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimas susijęs su kitais Konkurencijos įstatymo pažeidimais arba žymiai pažeidžia vartotojų interesus.
5. Pareiškimas dėl Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio pažeidimo.
5.1. Dėl veikų, kuriomis pagal požymius pažeisti Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio reikalavimai, pateikiamas pareiškimas Valstybinei kainų ir konkurencijos tarnybai.
5.2. Pareiškimus raštu gali pateikti valstybinio valdymo institucijos, valstybinės priežiūros įstaigos ir ūkiniai subjektai, taip pat fiziniai asmenys.
Pareiškime nurodoma pareiškėjo pavadinimas (vardas, pavardė), adresas, data, pažeidimo esmė ir turinys, žinios apie pažeidėją, kitos žinios, reikalingos nustatant pažeidimo įvykį, jo vykdymo laiką, nesąžiningos konkurencijos veikų padarytą žalą ir nuostolių dydį. Pareiškimą pasirašo valstybinės valdymo institucijos, valstybinės priežiūros įstaigos arba ūkinio subjekto vadovas ar kitas įgaliojimus turintis pareigūnas, ir patvirtina antspaudu. Fizinio asmens pareiškimą pasirašo pareiškėjas.
5.3. Kartu su pareiškimu pateikiami visi turimi dokumentai, reikalinis susirašinėjimas, ekspertinės ir ekspertizių išvados ir pan., kuriose yra žinių apie aplinkybes, turinčias reikšmės tyrimui.
Valstybinės priežiūros įstaigos prie pareiškimo pateikia kontrolės (tyrimų) medžiagą.
5.4. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, atlikdama tyrimą, gali kreiptis į pareiškėją dėl papildomų duomenų suteikimo.
5.5. Pareiškimai, dokumentai ir kita medžiaga, susijusi su nesąžiningos konkurencijos veikomis, registruojami Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje nustatyta tvarka.
Pareiškėjo ir jo pareiškimo turinio atžvilgiu Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba pareiškėjo reikalavimu privalo garantuoti visišką informacijos slaptumą.
6. Ne vėliau kaip per dvi savaites nuo pareiškimo įregistravimo, Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos direktorius turi nuspręsti pradėti nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą, remiantis gautu pareiškimu arba palikti pareiškimą nenagrinėti. Apie savo sprendimą Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos direktorius motyvuotai informuoja pareiškėją raštu.
7. Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos direktorius palieka pareiškimą nenagrinėtą:
7.1. jei pareiškime ir papildomai pateiktoje medžiagoje nėra žinių apie veikas, kurios pagal požymius pažeidžia Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio reikalavimus;
7.2. jei pareiškime ir papildomai pateiktoje medžiagoje pranešamos žinios apie veikas, kurios buvo tiriamos Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje ir tyrimo metu nebuvo nustatyta Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio pažeidimų;
7.3. jei pareiškimas ir papildomai pateikta medžiaga neatitinka šios tvarkos 5 punkte numatytų sąlygų. Šiuo atveju pareiškėjui nurodoma, kaip pašalinti trūkumus, kliudančius pradėti tyrimą.
Pašalinus trūkumus, dėl kurių pareiškimas ir papildomai pateikta medžiaga buvo palikti nenagrinėti, pareiškėjas gali nustatyta tvarka pakartotinai kreiptis į Valstybinę kainų ir konkurencijos tarnybą.
8. Nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimas atliekamas Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje pirmenybės tvarka, jei dviejų savaičių laikotarpiu ne mažiau kaip du pareiškėjai kreipiasi į Valstybinę kainų ir konkurencijos tarnybą dėl tų pačių nesąžiningos konkurencijos veikų.
9. Sprendimas pradėti nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą nustatyta tvarka įregistruojamas Valstybinėje kainų ir konkurencijos tarnyboje, užbaigiant tyrimą ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo tyrimo pradžios. Šis terminas gali būti pratęstas dviem savaitėms Konkurencijos tarybos sprendimu.
10. Valstybinės valdymo institucijos, valstybinės priežiūros įstaigos ir ūkiniai subjektai, taip pat juos atstovaujantys pareigūnai, Valstybinei kainų ir konkurencijos tarnybai pradėjus nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą, supažindinami su Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo VI skirsnio 12 straipsniu, numatančiu atsakomybę už melagingos informacijos teikimą arba Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos įpareigojimų ir nurodymų nevykdymą, arba vykdymą ne laiku.
11. Vykdydama nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą, Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba, sutinkamai su Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymu ir poįstatyminiais aktais numatytų funkcijų vykdymu, turi teisę:
11.1. gauti pirminius dokumentus, balansus, apyskaitas, sąmatas, sutartis, įstatymus, potvarkius, važtaraščius ir kitus dokumentus arba jų nuorašus ar kopijas, atspindinčius ūkinę-finansinę veiklą, žodinius bei raštiškus paaiškinimus, susijusius su tyrimu;
12. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba suderinta tvarka gali vykdyti nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimą kartu su kitomis valstybinės priežiūros įstaigomis.
13. Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba privalo užtikrinti ūkinių subjektų dokumentų saugumą ir komercinę paslaptį
14. Pagal tyrimo metu surinktą informaciją, Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba parengia nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimo pranešimą Konkurencijos tarybos posėdžiui dėl tiriamo ūkinio subjekto veikų atitikimo Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio reikalavimams ir pateikia išvadas bei pasiūlymus Konkurencijos tarybai sprendimams priimti.
III. Atsakomybė už nesąžiningos konkurencijos veikas.
15. Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimo pranešimas svarstomas Konkurencijos tarybos posėdyje, dalyvaujant ne mažiau kaip 5 Konkurencijos tarybos nariams.
Apie numatomą nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimo pranešimo svarstymą Konkurencijos tarybos posėdyje Valstybinė kainų ir konkurencijos tarnyba informuoja suinteresuotas šalis ne vėliau kaip prieš 5 dienas.
Konkurencijos tarybos posėdyje turi teisę dalyvauti ir pasisakyti visos suinteresuotos šalys. Konkurencijos tarybos sprendimai priimami 2/3 dalyvaujančiųjų posėdyje Tarybos narių balsų dauguma vardiniu balsavimu. Balsavimui gali būti skelbiama uždara Konkurencijos tarybos posėdžio dalis.
Konkurencijos tarybos posėdis protokoluojamas, protokolą pasirašo Tarybos pirmininkas ir posėdžio sekretorius. Konkurencijos tarybos sprendimas įforminamas nutarimu, kurį pasirašo Konkurencijos tarybos pirmininkas. Su Konkurencijos tarybos posėdžio protokolu ir nutarimais supažindinamos visos suinteresuotos šalys.
16. Konkurencijos taryba, apsvarsčiusi Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos nesąžiningos konkurencijos veikų tyrimo pranešimą, priima sprendimą dėl tiriamo ūkinio subjekto veikų atitikimo Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymui.
Tuo atveju, jei Konkurencijos taryba nusprendžia, kad tiriamo ūkinio subjekto veikos nepažeidė Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio 2 arba 3 punktų, nutraukiamas Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos įpareigojimas ūkiniam subjektui laikinai sustabdyti prekių pardavimą.
17. Dėl ūkinio subjekto nesąžiningos konkurencijos veikų, prieštaraujančių Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio reikalavimams, Konkurencijos taryba gali nuspręsti:
17.1 pasiūlyti Valstybinei kainų ir konkurencijos tarnybai derybomis su ūkiniu subjektu siekti nutraukti neteisėtas veikas, jei jos sukėlė nedidelius neigiamus pakitimus (sumažėjo prekių gamybos ir paskirstymo efektyvumas, apribota laisva prekyba), o aplinkybės neprieštarauja tokioms deryboms.
Nesąžiningos konkurencijos veikų sukelti nedideli neigiami pakitimai ir aplinkybės, neprieštaraujančios tokioms deryboms, suprantami taip, kad šios veikos nesukėlė reikšmingų neigiamų pasekmių verslo ar vartojimo sąlygoms rinkoje, ir ūkinis subjektas savo noru nutraukė nesąžiningos konkurencijos veikas bei atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą.
Pasiekus susitarimą, jo rezultatai ir neteisėtos veikos nutraukimo sąlygos įforminamos raštu.
17.3. įpareigoti nutraukti neteisėtą firmos vardo, prekių ženklo ar markiruotės naudojimą bei neteisingą prekių kilmės, vietos nurodymą, taip pat dėl šių pažeidimų sulaikyti prekes. Prekių sulaikymas suprantamas kaip įpareigojimas ūkiniui subjektui sustabdyti atitinkamų prekių pardavimą iki tol, kol bus pašalintos priežastys, dėl kurių buvo pažeisti Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio 2 ir 3 punktai.
Prekių sulaikymas nutraukiamas Konkurencijos tarybos sprendimu.
18. Konkurencijos tarybos skiriamos baudos diferencijuojamos priklausomai nuo:
18.1. Nesąžiningos konkurencijos veikų padarytos žalos dydžio:
18.1.1. nesąžiningos konkurencijos veikos padarė žalą vienam ūkiniam subjektui, kurios nesukėlė esminio verslo sąlygų pabloginimo;
18.1.2. nesąžiningos konkurencijos veikos padarė žalą vienam ūkiniam subjektui, kurios sukėlė esminį verslo sąlygų pabloginimą; arba žala padaryta keletui ūkinių subjektų pabloginant jų verslo sąlygas; arba padaryta žala vartotojams;
18.1.3. nesąžiningos konkurencijos veikos sukėlė sunkias pasekmes, dėl kurių bankrutavo vienas ar keli ūkiniai subjektai arba jų atžvilgiu pradėta bankroto procedūra; arba dėl kurių iš esmės pasikeitė konkurencijos sąlygos rinkoje; arba dėl kurių padaryta didelė žala, pažeidžiant daugelio vartotojų interesus.
18.2. nesąžiningos konkurencijos veikas lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių:
18.2.1. lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma, jei ūkinis subjektas, įvykdęs nesąžiningos konkurencijos veikas, savo noru užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, atlygino nuostolius ar pašalino padarytą žalą;
18.2.2. sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma, jei ūkinis subjektas vykdė nesąžiningos konkurencijos veikas, nepaisydamas raštiško susitarimo su Valstybine kainų ir konkurencijos tarnyba arba Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos įpareigojimo nutraukti nesąžiningos konkurencijos veikas; arba jei pakartotinai per metus vykdė nesąžiningos konkurencijos veikas, už kurias ūkiniam subjektui jau buvo paskirtos Konkurencijos įstatymu numatytos sankcijos; arba jeigu to paties pobūdžio nesąžiningos konkurencijos veikos buvo vykdomos pakartotinai jas atnaujinant.
19. Ūkiniams subjektams už nesąžiningos konkurencijos veikas, prieštaraujančias Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio reikalavimams, gali būti skiriamos šių dydžių baudos, apskaičiuojamos kaip tam tikras procentas nuo metinių ūkinio subjekto bendrųjų įplaukų sumos:
19.1. už Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio 1, 2 ir 3 punktų pažeidimus gali būti skiriama:
19.1.1. nuo 1 iki 3 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir nesąžiningos konkurencijos veikas lengvinančios aplinkybės atitinka šio nutarimo 18.1.1 arba 18.2.1 punktus;
19.1.2. nuo 3 iki 5 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir nesąžiningos konkurencijos veikas sunkinančios aplinkybės atitinka šio nutarimo 18.1.2 arba 18.2.2 punktus;
19.2. už Konkurencijos įstatymo III skirsnio 7 straipsnio 4 punkto pažeidimus gali būti skiriama:
19.2.1. nuo 3 iki 5 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir nesąžiningos konkurencijos veikas lengvinančios aplinkybės atitinka šio nutarimo 18.1.1 arba 18.2.1 punktus;
19.2.2. nuo 5 iki 7 procentų, jei nustatoma, kad padaryta žala ir nesąžiningos konkurencijos veikas sunkinančios aplinkybės atitinka šio nutarimo 18.1.2 arba 18.2.2 punktus;
20. Jei ūkinis subjektas įrodo, kad negali sumokėti skiriamos baudos numatyta tvarka, Konkurencijos tarybos sprendimu baudos sumokėjimas gali būti atidedamas ir išdėstomas iki 6 mėnesių.
IV. Piniginių baudų apskaičiavimo ir išieškojimo tvarka.
22. Metinės ūkinio subjekto bendros įplaukos apskaičiuojamos kaip paskutinių 12 mėn. bendrųjų įplaukų suma iki atitinkamo kalendorinių metų ketvirčio, kurio metu buvo vykdomos nesąžiningos konkurencijos veikos. Metinės bendrosios įplaukos apskaičiuojamos pagal ketvirtinius finansinės atskaitomybės dokumentus.
Jei nuo ūkinio subjekto įregistravimo datos iki atitinkamo kelendorinių metų ketvirčio, kurio metu buvo vykdomos nesąžiningos konkurencijos veikos, nepraėjo 12 mėnesių, baudos suma apskaičiuojama pagal faktiškai gautas bendrąsias įplaukas.
23. Konkurencijos tarybos nutarimas dėl piniginės baudos skyrimo ūkiniam subjektui, kuriame nurodomas baudos dydis (suma), siunčiami ūkiniam subjektui ir miesto ar rajono valstybinei mokesčių inspekcijai, kurios teritorijoje yra ūkinis subjektas, kuri neginčo tvarka iš ūkinio subjekto išieško nustatytą baudą į valstybės biudžetą.
24. Piniginės baudos į valstybės biudžetą sumokamos ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo Konkurencijos tarybos nutarimo gavimo dienos.
V. Ypatingos nuostatos.
26. Nesąžiningos konkurencijos veikų priežiūros tvarka taikoma reguliuojant santykius, atsirandančius ūkiniams subjektams ar jiems atstovaujantiems pareigūnams atliekant nesąžiningos konkurencijos veikas Lietuvos Respublikos prekių rinkose ir galioja visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, nepriklausomai nuo ūkinių subjektų komercinės-ūkinės veiklos pobūdžio, nuosavybės formos ir įmonės rūšies.
27. Ūkiniai subjektai, įvykdę nesąžiningos konkurencijos veikas, gali būti patraukti atsakomybėn nustatyta tvarka ir pagrindais, jei nuo tokių pažeidimų padarymo momento praėjo ne daugiau kaip vieneri metai.
28. Ūkinių subjektų nuostoliai patirti dėl nesąžiningos konkurencijos veikų atlyginami įstatymų nustatyta tvarka.
29. Ūkiniai subjektai per vieną mėnesį, skaičiuojant nuo Konkurencijos tarybos ar Valstybinės kainų ir konkurencijos tarnybos sprendimo gavimo dienos, gali kreiptis į teismą dėl minėto sprendimo atšaukimo arba jo pakeitimo bei nuostolių atlyginimo.
30. Kreipimasis į teismą nesustabdo Konkurencijos tarybos nurodymų ir sprendimų vykdymo, jei teismas nenurodo kitaip.
31. Ūkinio subjekto patirti nuostoliai dėl Konkurencijos tarybos priimtų sprendimų, pažeidžiančių Lietuvos Respublikos Konkurencijos įstatymo reikalavimus bei poįstatyminius normatyvinius aktus, atlyginami iš Valstybės kainų ir konkurencijos tarnybos lėšų arba valstybės biudžeto lėšų, vėliau išieškant jas iš kaltųjų asmenų.
Nuostoliai išieškomi teismine tvarka.