LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL INSTITUCIJŲ, PRETENDUOJANČIŲ TAPTI KOLEGIJOMIS, VERTINIMO TVARKOS
2000 m. kovo 10 d. Nr. 243
Vilnius
PATVIRTINTA
švietimo ir mokslo ministro
2000 m. kovo 10 d. įsakymu Nr. 243
Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarka
I. Bendrosios nuostatos
Ši Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarka (toliau – Vertinimo tvarka) nustato detalią paraiškas pateikusių institucijų vertinimo tvarką. Vertinimo tvarka bus taikoma tik steigiant pirmąsias kolegijas (toliau – kolegijas).
Rengiant šią Vertinimo tvarką buvo remiamasi Pasirengimo steigti kolegijas nuostatomis, patvirtintomis švietimo ir mokslo ministro 1999 12 22 įsakymu Nr. 1260, ir rekomendacijomis, parengtomis vykdant ES PHARE programą „Lietuvos aukštojo mokslo reforma“.
II. Institucijų vertinimo sistemos struktūra, jos dalyvių funkcijos
1. Vertinant institucijas dalyvauja tokios struktūros:
2. Kolegijų steigimo laikotarpiu atliekamas toks vertinimas:
3. Kokybės vertinimo tarybą (toliau – Tarybą) skiria švietimo ir mokslo ministras (toliau – ministras). Taryba yra ekspertinė institucija. Jos sudėtį ir veiklą reglamentuoja Kokybės vertinimo tarybos nuostatai.
4. Pagrindiniai Tarybos uždaviniai kolegijų steigimo laikotarpiu yra šie:
4.1. svarstyti ir teikti Švietimo ir mokslo ministerijai (toliau – ministerijai) tvirtinti švietimo institucijų, siekiančių kolegijos statuso, vertinimo planą, kriterijus bei taisykles;
4.2. tvirtinti studijų kokybės vertinimo ekspertų grupių sudėtį ir svarstyti vertinamų institucijų pastabas dėl jų sudėties;
4.3. analizuoti vertinamų institucijų anketinės informacijos, studijų programų ir išorinio vertinimo rezultatus bei teikti siūlymus ministerijai dėl kolegijų steigimo;
5. Kokybės vertinimo tarnyba (toliau – Tarnyba) yra Profesinio mokymo metodikos centro padalinys. Pagrindinės Tarnybos funkcijos:
5.1. vykdyti Tarybos, institucijų atrankos grupės ir Centrinės ekspertų komisijos sekretoriato funkcijas (rengti medžiagą posėdžiams, nutarimų projektus ir pan.);
5.3. nustatyti, ar pateiktos programos atitinka Neuniversitetinių studijų programų rengimo nuostatas bei profesinio rengimo standartus;
6. Anketinės informacijos analizės grupę skiria ministerijos Specialistų rengimo departamento direktorius. Ji, vadovaudamasi anketinės informacijos analizės metodika, parengia institucijų vertinimo projektą ir teikia jį Tarybai.
8. Pagrindiniai Centrinės ekspertų komisijos uždaviniai pirmųjų kolegijų steigimo laikotarpiu yra šie:
8.1. įvertinti pateiktas studijų programas pagal LR aukštojo mokslo įstatyme ir Neuniversitetinių studijų programų rengimo nuostatose nustatytus reikalavimus;
III. Anketinės informacijos analizė
9. Analizės tikslas – iš visų paraiškas pateikusių institucijų atrinkti tas, kurios bus vertinamos pirmajame kolegijų steigimo etape.
IV. Studijų programų išorinis vertinimas
12. Institucija, pretenduojanti tapti kolegija, siekdama patvirtinti studijų programą, parengtą pagal Neuniversitetinių studijų rengimo nuostatus, pateikia ją ministerijai.
13. Tarnyba patikrina, ar visi programos dokumentai atitinka Neuniversitetinių studijų rengimo nuostatuose nustatytus formalius reikalavimus:
13.1. Jeigu randama neatitikimų, programa grąžinama pataisyti. Pataisyta programa turi būti pateikta pakartotinai per tris darbo dienas.
14. Ekspertai atlieka programos dalykinę ekspertizę ir išvadas pateikia Centrinei ekspertų komisijai.
15. Centrinė ekspertų komisija įvertina, ar:
15.1. studijų programoje numatyti teoriniai dalykai, jų apimtis, dėstymo seka bei praktinis mokymas leidžia įgyvendinti visus studijų tikslus;
15.2. studijų programoje nurodyta mokyklos dėstytojų kvalifikacija pakankama aukštųjų neuniversitetinių studijų lygiui laiduoti;
16. Centrinė ekspertų komisija, įvertinusi studijų programą ir susipažinusi su ekspertų išvadomis, sprendimą priima posėdyje ir teikia siūlymą Tarybai. Galimi tokie sprendimai:
17. Taryba visą turimą medžiagą, susijusią su studijų programa, apsvarsto posėdyje dalyvaujant institucijos atstovams ir priima vieną iš šių sprendimų:
17.1. siūlyti ministrui studijų programą patvirtinti ir įrašyti ją į Studijų ir mokymo programų registrą;
17.2. siūlyti institucijai studijų programą pataisyti (nurodant, ką reikia taisyti ir nustatant įvykdymo terminą);
V. Išorinis institucijos vertinimas
20. Išorinį institucijų vertinimą atlieka ekspertų grupė, kurios sudėtį tvirtina Taryba. Grupės darbui organizuoti ir jos dokumentacijai tvarkyti Profesinio mokymo metodikos centras skiria savo darbuotoją – ekspertų grupės administratorių.
21. Ekspertų grupių sudarymas:
21.1. Išorinį vertinimą atlieka 5 ekspertų grupė, kurios nariai yra:
21.2. Sudarant ekspertų grupę atsižvelgiama į jos narių dalykinę kompetenciją, ekspertinio darbo patirtį bei asmens savybes – principingumą, geranoriškumą, gebėjimą vertinti objektyviai. Ekspertai turi būti susipažinę su kolegijų steigimo Lietuvoje tikslais ir uždaviniais, išdėstytais Lietuvos aukštojo mokslo Baltojoje knygoje ir Pasirengimo steigti kolegijas nuostatuose.
23. Ekspertų grupės administratorius:
23.1. informuoja ekspretų grupės narius apie posėdžių laiką ir vietą, derina išvykų į vertinamas institucijas datą ir programą;
24. Ekspertų grupės pirmininkas paskirsto grupės nariams užduotis, organizuoja vertinimo darbą, nustato ekspertų atlikto darbo apimtį, atsako už išvadų bei rekomendacijų tinkamą pateikimą.
25. Ekspertų grupė vertinimą organizuoja tokia tvarka:
25.1. analizuoja institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, paraiškose pateiktus duomenis, išstudijuoja studijų programų vertinimo medžiagą ir formuluoja preliminarias išvadas;
26. Ekspertų grupės apsilankymo vertinamoje institucijoje darbotvarkėje numatomi atskiri susitikimai ir pokalbiai su tokiomis grupėmis:
27. Išorinio institucijos vertinimo metu visapusiškai analizuojama, kaip institucija tenkina reikalavimus, keliamus neuniversitetinėms aukštosioms mokykloms. Vertinami akademinės, finansinės ir strateginės veiklos aspektai:
27.9. institucijos konsultacinė veikla, vykdomi taikomieji tyrimai bei šios veiklos plėtros galimybės;
27.13. institucijos demokratinė aplinka, atsižvelgimas į visų mokyklos bendruomenės narių poreikius, sprendimai konfliktinėse situacijose;
28. Ekspertų grupė vertinimo ataskaitą parengia per penkias dienas po apsilankymo vertinamoje institucijoje ir teikia Tarnybai. Rekomenduojama tokia institucijos vertinimo ataskaitos struktūra:
29. Teikiamoje ataskaitoje ekspertų grupė Tarybai rekomenduoja:
30. Ekspertų rekomendacijos institucijai rengiamos atsižvelgiant į vertinimo išvadas. Jose nurodoma, kas turi būti tobulinama, inicijuojami institucijos veiksmai trūkumų priežastims išaiškinti ir pašalinti.
31. Formuluodami išvadas ekspertai turi siekti bendros nuomonės. Jeigu jos pasiekti nepavyksta, sprendimas priimamas balsų dauguma, tačiau ataskaitoje pateikiamos ir kitos nuomonės, nurodant jų autorius.
32. Tarnyba, gavusi išorinio vertinimo ataskaitą, teikia ją svarstyti Tarybai. Į Tarybos posėdį kviečiamas ekspertų grupės pirmininkas. Tarybos posėdyje svarstoma, ar teikti ministerijai rekomendaciją steigti kolegiją.
33. Taryba priima vieną iš šių sprendimų: