LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL INSTITUCIJŲ, PRETENDUOJANČIŲ TAPTI KOLEGIJOMIS, VERTINIMO TVARKOS

 

2000 m. kovo 10 d. Nr. 243

Vilnius

 

Siekdamas užtikrinti ES Phare programos „Aukštojo mokslo institucinė reforma“ įgyvendinimą,

Tvirtinu Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarką.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                  KORNELIJUS PLATELIS

______________

 


PATVIRTINTA

švietimo ir mokslo ministro

2000 m. kovo 10 d. įsakymu Nr. 243

 

Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarka

 

I. Bendrosios nuostatos

 

Ši Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarka (toliau – Vertinimo tvarka) nustato detalią paraiškas pateikusių institucijų vertinimo tvarką. Vertinimo tvarka bus taikoma tik steigiant pirmąsias kolegijas (toliau – kolegijas).

Rengiant šią Vertinimo tvarką buvo remiamasi Pasirengimo steigti kolegijas nuostatomis, patvirtintomis švietimo ir mokslo ministro 1999 12 22 įsakymu Nr. 1260, ir rekomendacijomis, parengtomis vykdant ES PHARE programą „Lietuvos aukštojo mokslo reforma“.

 

II. Institucijų vertinimo sistemos struktūra, jos dalyvių funkcijos

 

1. Vertinant institucijas dalyvauja tokios struktūros:

1.1. Kokybės vertinimo taryba;

1.2. Kokybės vertinimo tarnyba;

1.3. Anketinės informacijos analizės grupė;

1.4. Centrinė ekspertų komisija.

2. Kolegijų steigimo laikotarpiu atliekamas toks vertinimas:

2.1. institucijų pateiktos anketinės informacijos analizė;

2.2. institucijų pateiktų studijų programų vertinimas;

2.3. išorinis institucijos vertinimas.

3. Kokybės vertinimo tarybą (toliau – Tarybą) skiria švietimo ir mokslo ministras (toliau – ministras). Taryba yra ekspertinė institucija. Jos sudėtį ir veiklą reglamentuoja Kokybės vertinimo tarybos nuostatai.

4. Pagrindiniai Tarybos uždaviniai kolegijų steigimo laikotarpiu yra šie:

4.1. svarstyti ir teikti Švietimo ir mokslo ministerijai (toliau – ministerijai) tvirtinti švietimo institucijų, siekiančių kolegijos statuso, vertinimo planą, kriterijus bei taisykles;

4.2. tvirtinti studijų kokybės vertinimo ekspertų grupių sudėtį ir svarstyti vertinamų institucijų pastabas dėl jų sudėties;

4.3. analizuoti vertinamų institucijų anketinės informacijos, studijų programų ir išorinio vertinimo rezultatus bei teikti siūlymus ministerijai dėl kolegijų steigimo;

4.4. vykdyti kitus ekspertinio vertinimo reikalaujančius uždavinius, iškylančius steigiant kolegijas.

5. Kokybės vertinimo tarnyba (toliau – Tarnyba) yra Profesinio mokymo metodikos centro padalinys. Pagrindinės Tarnybos funkcijos:

5.1. vykdyti Tarybos, institucijų atrankos grupės ir Centrinės ekspertų komisijos sekretoriato funkcijas (rengti medžiagą posėdžiams, nutarimų projektus ir pan.);

5.2. organizuoti išorinio vertinimo ekspertų grupių darbą;

5.3. nustatyti, ar pateiktos programos atitinka Neuniversitetinių studijų programų rengimo nuostatas bei profesinio rengimo standartus;

5.4. organizuoti pateiktų studijų programų ekspertizę;

5.5. sudaryti ekspertų, kviečiamų į studijų programų ir institucijų vertinimo grupes, sąrašą;

5.6. organizuoti ekspertų mokymą.

6. Anketinės informacijos analizės grupę skiria ministerijos Specialistų rengimo departamento direktorius. Ji, vadovaudamasi anketinės informacijos analizės metodika, parengia institucijų vertinimo projektą ir teikia jį Tarybai.

7. Centrinę ekspertų komisiją skiria Profesinio mokymo metodikos centro direktorius.

8. Pagrindiniai Centrinės ekspertų komisijos uždaviniai pirmųjų kolegijų steigimo laikotarpiu yra šie:

8.1. įvertinti pateiktas studijų programas pagal LR aukštojo mokslo įstatyme ir Neuniversitetinių studijų programų rengimo nuostatose nustatytus reikalavimus;

8.2. teikti siūlymus Tarybai dėl studijų programų įrašymo į Studijų ir mokymo programų registrą.

 

III. Anketinės informacijos analizė

 

9. Analizės tikslas – iš visų paraiškas pateikusių institucijų atrinkti tas, kurios bus vertinamos pirmajame kolegijų steigimo etape.

10. Institucijų atrankos kriterijų projektą parengia Anketinės informacijos analizės grupė.

11. Atrinktų institucijų sąrašą tvirtina ministras, gavęs Anketinės informacijos analizės grupės parengtą ir Tarybos aprobuotą pasiūlymą.

 

IV. Studijų programų išorinis vertinimas

 

12. Institucija, pretenduojanti tapti kolegija, siekdama patvirtinti studijų programą, parengtą pagal Neuniversitetinių studijų rengimo nuostatus, pateikia ją ministerijai.

13. Tarnyba patikrina, ar visi programos dokumentai atitinka Neuniversitetinių studijų rengimo nuostatuose nustatytus formalius reikalavimus:

13.1. Jeigu randama neatitikimų, programa grąžinama pataisyti. Pataisyta programa turi būti pateikta pakartotinai per tris darbo dienas.

13.2. Nustatytus reikalavimus atitinkanti programa įteikiama dviem nepriklausomiems ekspertams.

14. Ekspertai atlieka programos dalykinę ekspertizę ir išvadas pateikia Centrinei ekspertų komisijai.

15. Centrinė ekspertų komisija įvertina, ar:

15.1. studijų programoje numatyti teoriniai dalykai, jų apimtis, dėstymo seka bei praktinis mokymas leidžia įgyvendinti visus studijų tikslus;

15.2. studijų programoje nurodyta mokyklos dėstytojų kvalifikacija pakankama aukštųjų neuniversitetinių studijų lygiui laiduoti;

15.3. studijų programoje nurodytos metodinės bei techninės priemonės yra reikiamo lygio.

16. Centrinė ekspertų komisija, įvertinusi studijų programą ir susipažinusi su ekspertų išvadomis, sprendimą priima posėdyje ir teikia siūlymą Tarybai. Galimi tokie sprendimai:

16.1. siūlyti studijų programą tvirtinti ir įrašyti ją į Studijų ir mokymo programų registrą;

16.2. siūlyti programą patobulinti atsižvelgiant į pateiktas pastabas;

16.3. siūlyti programą iš esmės pertvarkyti. Šiuo atveju nurodoma, ką reikia taisyti ar tobulinti;

16.4. siūlyti programos netvirtinti. Šiuo atveju pateikiami konkretūs argumentai.

17. Taryba visą turimą medžiagą, susijusią su studijų programa, apsvarsto posėdyje dalyvaujant institucijos atstovams ir priima vieną iš šių sprendimų:

17.1. siūlyti ministrui studijų programą patvirtinti ir įrašyti ją į Studijų ir mokymo programų registrą;

17.2. siūlyti institucijai studijų programą pataisyti (nurodant, ką reikia taisyti ir nustatant įvykdymo terminą);

17.3. siūlyti netvirtinti studijų programos (pateikiant konkrečius argumentus).

18. Tarnyba per penkias dienas persiunčia Tarybos sprendimą ministerijai ir studijų programą pateikusiai institucijai.

 

V. Išorinis institucijos vertinimas

 

19. Įvertinus pateiktas studijų programas atliekamas išorinis institucijos vertinimas.

20. Išorinį institucijų vertinimą atlieka ekspertų grupė, kurios sudėtį tvirtina Taryba. Grupės darbui organizuoti ir jos dokumentacijai tvarkyti Profesinio mokymo metodikos centras skiria savo darbuotoją – ekspertų grupės administratorių.

21. Ekspertų grupių sudarymas:

21.1. Išorinį vertinimą atlieka 5 ekspertų grupė, kurios nariai yra:

21.1.1. du Tarybos pasiūlyti ekspertai, vieną iš jų Taryba skiria ekspertų grupės pirmininku;

21.1.2. ekspertas, atstovaujantis socialiniams partneriams;

21.1.3. Centrinės ekspertų komisijos narys;

21.1.4. asmuo, dirbantis aukštojoje mokykloje.

21.2. Sudarant ekspertų grupę atsižvelgiama į jos narių dalykinę kompetenciją, ekspertinio darbo patirtį bei asmens savybes – principingumą, geranoriškumą, gebėjimą vertinti objektyviai. Ekspertai turi būti susipažinę su kolegijų steigimo Lietuvoje tikslais ir uždaviniais, išdėstytais Lietuvos aukštojo mokslo Baltojoje knygoje ir Pasirengimo steigti kolegijas nuostatuose.

23. Ekspertų grupės administratorius:

23.1. informuoja ekspretų grupės narius apie posėdžių laiką ir vietą, derina išvykų į vertinamas institucijas datą ir programą;

23.2. pateikia ekspertų darbui reikalingą informaciją, rašo posėdžių protokolus;

23.3. likus ne mažiau kaip dešimt dienų iki vertinimo pradžios supažindina vertinamąją instituciją su ekspertų grupės sudėtimi. Institucija, pateikusi argumentuotus paaiškinimus, gali pareikalauti pakeisti ekspertų grupės sudėtį. Sprendimą dėl ekspertų pakeitimo priima Taryba.

24. Ekspertų grupės pirmininkas paskirsto grupės nariams užduotis, organizuoja vertinimo darbą, nustato ekspertų atlikto darbo apimtį, atsako už išvadų bei rekomendacijų tinkamą pateikimą.

25. Ekspertų grupė vertinimą organizuoja tokia tvarka:

25.1. analizuoja institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, paraiškose pateiktus duomenis, išstudijuoja studijų programų vertinimo medžiagą ir formuluoja preliminarias išvadas;

25.2. vizito metu vietoje susipažįsta su vertinamos institucijos veikla;

25.3. rengia vertinimo ataskaitą ir pateikia ją Tarybai.

26. Ekspertų grupės apsilankymo vertinamoje institucijoje darbotvarkėje numatomi atskiri susitikimai ir pokalbiai su tokiomis grupėmis:

26.1. direktoriumi ir kitais administracijos darbuotojais;

26.2. mokyklos taryba;

26.3. mokyklos pedagogais;

26.4. studentų taryba (atstovybe);

26.5. tarnautojais, atliekančiais ūkines ir technines funkcijas;

26.6. apskrities, kurioje yra vertinama institucija, atstovais.

27. Išorinio institucijos vertinimo metu visapusiškai analizuojama, kaip institucija tenkina reikalavimus, keliamus neuniversitetinėms aukštosioms mokykloms. Vertinami akademinės, finansinės ir strateginės veiklos aspektai:

27.1. kolegijos steigimo tikslų ir uždavinių suvokimas;

27.2. kolegijos steigimo ir regiono, kuriame ji yra, poreikių atitikimas;

27.3. rengiamų specialistų įsidarbinimo rodikliai;

27.4. suaugusiųjų mokymo plėtros galimybės;

27.5. sąlygos neįgaliųjų mokymui;

27.6. studijų bei profesinių praktikų sąveika ir perspektyvos ją tobulinti;

27.7. studijų plėtros galimybės;

27.8. personalo kvalifikacija ir sąlygos kvalifikacijai tobulinti;

27.9. institucijos konsultacinė veikla, vykdomi taikomieji tyrimai bei šios veiklos plėtros galimybės;

27.10. institucijos materialiniai ir finansiniai ištekliai bei materialinės bazės būklė;

27.11. priemonės racionaliam biudžeto skiriamų lėšų panaudojimui garantuoti;

27.12. institucijos veikla ieškant kitų finansavimo šaltinių;

27.13. institucijos demokratinė aplinka, atsižvelgimas į visų mokyklos bendruomenės narių poreikius, sprendimai konfliktinėse situacijose;

27.14. institucijos rūpinimasis savo veiklos kokybe, jos kokybės laidavimo sistemos efektyvumas;

27.15. studijų organizavimas;

27.16. sąlygos studentų savarankiškam darbui;

27.17. pagalba socialiai remtiniems studentams;

27.18. bendradarbiavimas su universitetais ir kitomis mokymo institucijomis;

27.19. vertinamos institucijos ryšiai su socialiniais partneriais;

27.20. institucijos aktyvumas organizuojant tarptautinį bendradarbiavimą, dėstytojų ir studentų mainus.

28. Ekspertų grupė vertinimo ataskaitą parengia per penkias dienas po apsilankymo vertinamoje institucijoje ir teikia Tarnybai. Rekomenduojama tokia institucijos vertinimo ataskaitos struktūra:

28.1. vertinimo paskirtis ir tikslai;

28.2. vertinimo eigos aprašymas;

28.3. trumpas įvertinimas, apimantis 27 punkte išdėstytus klausimus;

28.4. išorinio vertinimo rezultatų ir anketinės informacijos atitikimo analizė;

28.5. rekomendacijos Tarybai;

28.6. rekomendacijos institucijai.

29. Teikiamoje ataskaitoje ekspertų grupė Tarybai rekomenduoja:

29.1. pritarti kolegijos steigimui;

29.2. pritarti kolegijos steigimui, jei per nustatytą laikotarpį bus įvykdytos nurodytos sąlygos;

29.3. nepritarti kolegijos steigimui.

30. Ekspertų rekomendacijos institucijai rengiamos atsižvelgiant į vertinimo išvadas. Jose nurodoma, kas turi būti tobulinama, inicijuojami institucijos veiksmai trūkumų priežastims išaiškinti ir pašalinti.

31. Formuluodami išvadas ekspertai turi siekti bendros nuomonės. Jeigu jos pasiekti nepavyksta, sprendimas priimamas balsų dauguma, tačiau ataskaitoje pateikiamos ir kitos nuomonės, nurodant jų autorius.

32. Tarnyba, gavusi išorinio vertinimo ataskaitą, teikia ją svarstyti Tarybai. Į Tarybos posėdį kviečiamas ekspertų grupės pirmininkas. Tarybos posėdyje svarstoma, ar teikti ministerijai rekomendaciją steigti kolegiją.

33. Taryba priima vieną iš šių sprendimų:

33.1. rekomenduoti steigti kolegiją;

33.2. rekomenduoti steigti kolegiją įvykdžius nurodytas sąlygas;

33.3. nerekomenduoti steigti kolegijos. Šiuo atveju mokyklai nurodomos tokio sprendimo priežastys ir sąlygos, kurias būtina įvykdyti teikiant pakartotinį prašymą. Pakartotinis prašymas pateikiamas ne anksčiau kaip po vienerių metų.

34. Tarybos sprendimas kartu su vertinimo ataskaita per penkias dienas po Tarybos posėdžio pateikiamas ministerijai.

______________