LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO 18 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-1078
2006 m. birželio 27 d. Nr. 631
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2006 m. gegužės 5 d. sprendimo Nr. 889 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 18 ir 28 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. XP-1078 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1. Priėmus įstatymą ir nustačius laiko, kuriuo įmonėms leidžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, ribojimus (sutrumpinus šį laiką), būtų pažeisti teisėti šiuo metu licencijas verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais turinčių įmonių lūkesčiai. Taikant laiko ribojimus tik toms įmonėms, kurios įsigis licencijas įsigaliojus įstatymui, būtų sudarytos nevienodos ūkinės komercinės veiklos konkurencinės sąlygos įmonėms, kurios verčiasi ta pačia veikla.
2. Apribojus legalios prekybos alkoholiniais gėrimais laiką, padidėtų nelegalios prekybos ir kontrabandinių bei sveikatai kenksmingų alkoholinių gėrimų realizavimo galimybė, kadangi kategoriški alkoholinių gėrimų prekybos draudimai lemia tai, kad vartotojai randa kitų (dažniausiai nelegalių ir neteisėtų) būdų, kaip tenkinti savo poreikius. Tai konstatuota ir Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1997 m. vasario 13 d. nutarime (Žin., 1997, Nr. 15-314).
3. Keičiamo Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073; 2004, Nr. 47-1548) (toliau vadinama – Alkoholio kontrolės įstatymas) 18 straipsnio 3 dalyje prekybos alkoholiniais gėrimais laiko ribojimai nustatomi vadovaujantis skirtingais kriterijais ir prieštarauja vieni kitiems, t.y. 18 straipsnio 3 dalies 1 ir 2 punktuose prekybos alkoholiniais gėrimais laikas ribojamas priklausomai nuo tūrinės etilo alkoholio koncentracijos, o šios dalies 3 punkte – nuo prekybos vietos. Pagal 18 straipsnio 3 dalies 3 punkto reikalavimus specializuotiems prekybos alkoholiniais gėrimais skyriams, kuriuose gali būti prekiaujama tiek alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 8,5 procento (toliau vadinama – silpnieji alkoholiniai gėrimai), tiek alkoholiniais gėrimais, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 8,5 procento (toliau vadinama – stiprieji alkoholiniai gėrimai), nustatomas trumpiausias prekybos laikas. Šiuose skyriuose būtų galima prekiauti tik nuo 11 val. iki 20 val., o pagal šios dalies 1 ir 2 punktų reikalavimus prekyba tokiais pačiais alkoholiniais gėrimais galima nuo 8 val. iki 23 valandos.
Be to, prekybos alkoholiniais gėrimais specializuotuose skyriuose laiko ribojimas sudarytų nevienodas konkurencines sąlygas įmonėms, prekiaujančioms specializuotuose alkoholinių gėrimų prekybos skyriuose, palyginti su kitomis įmonėmis, kurioms Alkoholio kontrolės įstatymas suteikia teisę prekiauti alkoholiniais gėrimais ir nespecializuotuose skyriuose.
4. Įstatymo projekte nustatomo prekybos alkoholiniais gėrimais laiko ribojimo taikymas viešojo maitinimo įmonėms (restoranams, kavinėms, naktiniams barams ir panašiai) yra nepagrįstas ir turėtų neigiamą įtaką verslui, turizmo plėtrai.
5. Prekybos alkoholiniais gėrimais laiko ribojimo, atsižvelgiant į skirtingą alkoholinių gėrimų tūrinę etilo alkoholio koncentraciją (neviršijančią 8,5 procento ir viršijančią 8,5 procento), įgyvendinimas prekybos ir viešojo maitinimo įmonėse, prekiaujančiose tiek silpnaisiais, tiek stipriaisiais alkoholiniais gėrimais, sukeltų problemų ir pareikalautų papildomų išlaidų. Atsižvelgiant į tai, kad tuo laiku, kuriuo leidžiama prekiauti silpnaisiais alkoholiniais gėrimais, bet draudžiama stipriaisiais, t.y. nuo 8 val. iki 10 val. ir nuo 22 val. iki 23 val., prekybos salėje neturėtų būti stipriųjų alkoholinių gėrimų, įmonės iš prekybos salės turėtų juos išnešti. Esant plačiam alkoholinių gėrimų asortimentui, tai padaryti būtų sudėtinga.
6. Įstatymo projekte numatoma drausti parduoti alkoholinius gėrimus už simbolinę kainą, tačiau neaišku, kokio dydžio kaina laikytina simboline. Įstatyme nustatyti draudimai, už kuriuos įmonėms taikomos baudos, turi būti aiškiai suformuluoti.
7. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė rengia Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, kuriame taip pat kaip ir Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje bus siūloma nustatyti draudimus teikti dovanas ar priedus prie alkoholinių gėrimų.