LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ANTIKORUPCINĖS PROGRAMOS 2009–2010 METAMS PATVIRTINIMO

 

2009 m. birželio 25 d. Nr. D1-356

Vilnius

 

Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. vasario 25 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 33-1268), 3 lentelės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008–2012 metų veiklos strategijos nuostatų įgyvendinimo priemonės“ 97 priemonę:

1. Tvirtinu:

1.1. Statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros antikorupcinę programą 2009–2010 metams (pridedama);

1.2. Statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros antikorupcinės programos 2009–2010 metams įgyvendinimo priemonių planą (pridedamas).

2. Įpareigoju Aplinkos ministerijos administracijos padalinių bei Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos vadovus pagal kompetenciją įgyvendinti priemones, numatytas Statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros antikorupcinės programos 2009–2010 metams įgyvendinimo priemonių plane.

 

 

APLINKOS MINISTRAS                                                        GEDIMINAS KAZLAUSKAS


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2009 m. birželio 25d.

įsakymu Nr. D1-356

 

STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ANTIKORUPCINĖ PROGRAMA 2009–2010 METAMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros antikorupcinės programos 2009–2010 metams (toliau – Programa) paskirtis – numatyti efektyvų ir kryptingą kovos su korupcija priemonių planą, kurio įgyvendinimas sudarys prielaidas korupcijos paplitimo masto mažėjimui statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje.

2. Ši Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 57-2297), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975), Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17 d. nutarimu Nr. IX-711 (Žin., 2002, Nr. 10-355; 2009, Nr. 60-2346), Aplinkos ministerijos sistemos 2008–2009 metų kovos su korupcija programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2008 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. D1-60, ir kitais teisės aktais.

3. Šioje Programoje vartojama korupcijos sąvoka suprantama kaip bet koks valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens elgesys, neatitinkantis jiems suteiktų įgaliojimų ar nustatytų elgesio standartų, ar tokio elgesio skatinimas siekiant naudos sau ar kitiems asmenims ir taip pakenkiant asmenų ir valstybės interesams.

4. Kitos Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

5. Programa yra įgyvendinama pagal Programos priede pateiktą Statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros antikorupcinės programos 2009–2010 metams įgyvendinimo priemonių planą (toliau – Priemonių planas).

 

II. APLINKOS ANALIZĖ

 

I. BENDRA KORUPCIJOS SITUACIJOS ANALIZĖ

 

6. Korupcija yra itin žalingas socialinis reiškinys, kuris kenkia demokratijai, pažeidžia teisės viršenybės principą, stabdo ekonomikos augimą, mažina investicijas šalyje bei visuomenės pasitikėjimą valdžios institucijomis.

7. Siekiant, kad kovos su korupcija priemonės būtų veiksmingos, jos turi būti nuoseklios ir visapusiškos bei apimti tiek korupcijos prevencijos veiksmus, tiek teisės pažeidimų efektyvų tyrimą, tiek visuomenės švietimą ir nepakantumo korupcijai skatinimą.

8. Vienas garsiausių pasaulyje korupcijos suvokimo tyrimų, pateikiantis panoraminį vaizdą, kaip įvairioms pasaulio valstybėms sekasi kontroliuoti korupciją, įvertinant padėtį balais (kai 10 balų – labai skaidri valstybė, 0 – labai korumpuota valstybė), yra tarptautinės antikorupcinės organizacijos „Transparency International“ kasmetinis „Korupcijos suvokimo indeksas“ tyrimas. 2008 metų tyrime Lietuvai buvo skirti 4,6 balai ir 58 vieta 180 šalių lentelėje. Lyginant su ankstesniais metais, šis trejus metus nekitęs rodiklis suprastėjo, nes 2005–2007 m. korupcijos suvokimo indeksas (toliau vadinama – KSI) buvo – 4,8 balo ir Lietuva tuo metu užėmė atitinkamai 44, 46 ir 51 vietas tarp tirtų 180 pasaulio šalių. Lietuvos KSI įvertinimas nepakyla aukščiau 5 balų ribos, kuri atskiria mažai korumpuotas šalis nuo šalių, susiduriančių su rimtomis korupcijos problemomis.

9. Organizacija „Freedom House“ taip pat kasmet skelbia korupcijos lygio valstybėse reitingus, kuriuose valstybės vertinamos pagal šiuos kriterijus: antikorupcinių iniciatyvų įgyvendinimas, valstybės reguliavimo apimties ir pobūdžio sukuriamos galimybės korupcijai, kaip visuomenė suvokia korupciją, aukščiausių valstybės pareigūnų verslo interesai, interesų konflikto galimybės, pranešančių apie korupcinius nusikaltimus asmenų apsauga, žiniasklaidoje skiriamas dėmesys korupcijai. „Freedom House“ atliktas tyrimas parodė ir teigiamas tendencijas. Remiantis jų tyrimų rezultatais korupcijos lygis Lietuvoje sumažėjo lyginant su ankstesniais metais: 2008 metais korupcijos lygis įvertintas 3,75 balo (kur 1 – geriausias įvertinimas, o 7 – blogiausias), kai tuo tarpu 2007 ir 2006 metais – 4,00.

10. Nepaisant įvairių tyrimų rezultatų, nurodančių skirtingas šalies korupcijos lygio kitimo tendencijas, Lietuvos korupcijos lygio rodikliai yra prasčiausi tarp Baltijos valstybių.

11. Informatikos ir ryšių departamento prie Vidaus reikalų ministerijos duomenimis, korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų 2007 m. Lietuvoje sumažėjo lyginant su 2006 m. 2007 m. Lietuvoje užregistruota:

11.1. 65 kyšininkavimai (Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (Žin., 2000, Nr. 89-2741) (toliau vadinama – BK) 225 str.), t. y. 10 nusikalstamų veikų arba 13,3 proc. mažiau nei 2006 m. Ištirtos 44 nusikalstamos veikos (67,7 proc.), o 2006 m. – 38 (50,7 proc.);

11.2. 383 papirkimai (BK 227 str.), t. y. 11 nusikalstamų veikų arba 2,8 proc. mažiau nei 2006 m. Ištirtos 344 nusikalstamos veikos (89,8 proc.), o 2006 m. – 311 (78,9 proc.);

11.3. 275 piktnaudžiavimai (BK 228 str.), t. y. 51 nusikalstama veika arba 15,6 proc. mažiau nei 2006 m. Ištirtos 99 nusikalstamos veikos (36 proc.), o 2006 m. – 111 (34 proc.).

12. Lyginant 2006–2007 m. ir 2004–2005 m. korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų skaičiaus kitimo tendencijas, galime pastebėti didėjimą. 2004–2005 m. bendrai užregistruota 117 kyšininkavimo ir 697 piktnaudžiavimo nusikalstamos veikos, o 2006–2007 m. užregistruota 140 kyšininkavimo ir 709 piktnaudžiavimo nusikalstamos veikos.

13. Pagal sociologinių tyrimų ir korupcijos rizikos analizės rezultatus, statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritis yra įvardinama kaip viena labiausiai pažeistų korupcijos.

14. Pagal „Transparency International“ Lietuvos skyriaus atlikto „Lietuvos statybų sektoriaus skaidrumo tyrimo“ rezultatus 20 proc. apklaustų Lietuvos gyventojų ir 14 proc. apklaustų Lietuvos nekilnojamojo turto, statybos ir projektavimo veikla užsiimančių verslo įmonių atstovų, dalyvavusių bent vienoje iš šių procedūrų: projektavimo sąlygų sąvado išdavimas, projekto tikrinimas ir tvirtinimas ar statybos leidimo išdavimas – nurodė, kad valstybės tarnautojai ar politikai jiems, jų šeimos nariams arba įmonės darbuotojams leido suprasti, kad norėtų gauti neoficialų atlygį. Tai rodo didelį korupcijos apraiškų mastą šioje srityje. Tuo tarpu net 17 proc. gyventojų ir 5 proc. statybos sektoriaus verslo įmonių atstovų, dalyvavusių minėtose procedūrose, teigė, kad jie neoficialiai atsilygino pinigais, dovanomis ar paslaugomis valstybės tarnautojams ar politikams. Šio tyrimo rezultatai leidžia teigti, kad nemaža dalis visuomenės toleruoja korupciją ir neatsisako problemas spręsti korupcinėmis priemonėmis.

15. Apibendrinant atliktų tyrimų ir oficialios statistikos duomenis, galima konstatuoti, kad korupcija Lietuvoje yra itin aktuali problema, kuri stabdo šalies socialinę-ekonominę plėtrą. Ypatingas dėmesys kovai su korupcija turi būti skiriamas šalies ūkiui itin svarbiai šakai – statybos sektoriui.

 

II. PRIELAIDOS KORUPCIJAI ATSIRASTI

 

16. Bendrosios korupcijos prielaidos:

16.1. socialinės prielaidos, apimančios žemą pragyvenimo lygį, nepasitikėjimą valdžios institucijomis, tradicinį visuomenės pakantumą korupcijai ir jos toleravimą, visuomenės pilietiškumo stoką, nesipriešinimą korumpuotiems valstybės tarnautojams bei piliečių pasyvumą antikorupcinėje veikloje;

16.2. ekonominės prielaidos, apimančios ekonomikos nestabilumą, sąlyginai mažą valstybės tarnautojų darbo užmokestį, kuris skatina ieškoti bet kokių papildomų pajamų, tarp jų ir iš neteisėtų šaltinių, motyvacinės karjeros sistemos nebuvimą, kvalifikuotų specialistų trūkumą, nepriklausomos teisėsaugos sistemos nepakankamas finansavimas nepriklausomumui užtikrinti;

16.3. teisinės prielaidos, apimančios teisės normų dviprasmiškumą, leidžiantį jas laisviau traktuoti ir taikyti korupciniais tikslais, neaiškiai apibrėžtą ir neefektyvią atsakomybės už korupcines veikas taikymo sistemą, leidžiančią išvengti atsakomybės ir tuo sudarančią prielaidas menamam nebaudžiamumui, teisinių įvairių korupcinio elgesio formų draudimų ignoravimą, įvairias įstatymų ir kitų teisės aktų spragas, teisės normų taikymo patirties trūkumą, nepakankamą išorės (valstybinę ir visuomeninę) kontrolę;

16.4. politinės prielaidos, apimančios aukščiausio lygmens valstybės politikų palaikymo ir nedviprasmiškai išreikštos politinės valios kovojant su korupcija nepakankamumą, valdžios veiksmų skaidrumo trūkumą (nepakankamas atvirumas, informacijos stoka), didžiosios (aktyvesnės) dalies visuomenės izoliavimą nuo teisėkūros, valdžios veiksmų kontrolės, politikų kišimąsi į profesionalių valstybės tarnautojų sprendimų priėmimo procedūras, politinės valios kovai su korupcija nepakankamumą, nesilaikymą priimtų korupcijos prevenciją reglamentuojančių teisės aktų, korupciją teisėsaugos institucijose;

16.5. informacijos pakankamumo prielaidos, apimančios nepakankamą kovos su korupcija politikos viešinimą, nepakankamą politikų viešų informacinių žinučių apie nepakantumą korupcijai skleidimą, visuomenės nepakankamą informuotumą apie instituciją, į kurią reikėtų kreiptis turint informaciją apie korupcijos apraiškas, nepakankamą valstybės tarnautojų informuotumą apie tai, kaip reikia elgtis realiose situacijose susidūrus su korupcija.

17. Specialiosios korupcijos prielaidos statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje:

17.1. atsakomybės nepakankamumas už nesilaikymą terminų, per kuriuos turi būti priimami administraciniai sprendimai statybos leidimų išdavimo procese;

17.2. statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros procese dalyvaujančių valstybės tarnautojų atsakomybės už priimamus sprendimus nepakankamumas;

17.3. daugiau nei vienos institucijos dalyvavimas statybos valstybinės priežiūros procese;

17.4. veiksmingos, efektyvios ir aiškios ginčų nagrinėjimo procedūros nebuvimas;

17.5. nepakankamai operatyvus ir tikslus fizinių ar juridinių asmenų informavimas apie priimtus sprendimus ir jų motyvus;

17.6. viešumo ir skaidrumo trūkumas sprendimų priėmimo procese;

17.7. informacinių technologijų suteikiamų galimybių neišnaudojimas;

17.8. baigtinių reikalavimų statinio projektavimo sąlygų sąvadui nebuvimas ir plačios diskrecijos suteikimas savivaldybių valstybės tarnautojams projektavimo sąlygų sąvado rengimo procese;

17.9. bendradarbiavimo stoka tarp atskirų institucijų, dalyvaujančių politikos formavime, statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros procese;

17.10. užtrukęs savivaldybių teritorijų bendrųjų planų rengimas;

17.11. kompetencijos stoka statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje;

17.12. sąžiningumo stoka.

 

III. VEIKSNIAI, DARANTYS ĮTAKĄ SPECIALIŲJŲ KORUPCIJOS PRIELAIDŲ ATSIRADIMUI

 

Pagrindiniai veiksniai

 

18. Jau minėtas „Transparency International“ atliktas „Lietuvos statybų sektoriaus skaidrumo tyrimas“ atskleidė, kad labiausiai statybos sektoriaus vystymuisi trukdantys veiksniai, kurie daro betarpišką įtaką ir korupcijos tikimybei, yra:

18.1. lėtas sprendimų priėmimas statybų planavimo procese;

18.2. savivaldybių ir apskričių specialistų atsakomybės stoka;

18.3. interesų grupių įtaka institucijoms.

 

Nustatytų terminų nesilaikymas

 

19. Atskiruose tyrimuose (Pasaulio banko 2004 metais Lietuvos investicijų klimato įvertinimo metu vykdytoje apklausoje) yra nurodoma, kad faktinis vėlavimas išduodant statybos leidimą yra 10,5 dienų. Šis rodiklis, žinoma, labai skiriasi priklausomai nuo savivaldybės ir statybų augimo ar mažėjimo mastų.

20. Taip pat atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad nustatytų terminų nesilaikymas yra iš dalies sąlygojamas ir statybos leidimų išdavimo procesą reglamentuojančių teisės aktų neaiškumo bei nesuderinamumo. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) (toliau – Statybos įstatymas) numatytas statybos leidimo išdavimo terminas faktiškai negalėtų būti įgyvendinamas, jei būtų visiškai laikomasi Nuolatinės statybos komisijos pavyzdiniuose nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. D1-696 (Žin., 2005, Nr. 4-75; 2007, Nr. 75-2994), siūlomų nuolatinės statybos komisijos sušaukimo bei veiklos procedūrų terminų. Taip pat pažymėtina, kad yra teisinė kolizija tarp Statybos įstatyme nustatytų statybos leidimo išdavimo procedūrinių terminų (įskaitant jų skaičiavimo taisykles) ir poįstatyminiuose teisės aktuose nustatytų terminų.

21. Nors šiuo metu galiojančioje Statybos įstatymo redakcijoje nustatyti statybos leidimo išdavimo terminai yra sąlyginai trumpi, bet esant didesniam prašymų išduoti statybos leidimą srautui šis terminas neretai yra neįgyvendinamas. Taip atsitinka tiek dėl padidėjusios administracinės naštos, tiek dėl neproporcingai plataus statybos darbų, kurių vykdymui reikalingas statybos leidimas, sąrašo, tiek dėl biurokratinių procedūrų ir egzistuojančių teisinių kolizijų, todėl yra tikslinga sureguliuoti derinimui pateikiamų dokumentų srautus diferencijuojant statybos leidimo išdavimo procedūrinius terminus bei atitinkamai diferencijuojant rinkliavos dydį už statybos leidimo išdavimą bendra ar skubos tvarka.

 

Didelė administracinė našta

 

22. Projektavimo sąlygų sąvado išdavimo procese sąlygas rengiančių subjektų ratas yra itin platus ir neatitinka Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) įtvirtinto proporcingumo principo. Šiuo metu teisės aktai numato, kad statinio projektavimo sąlygas taip pat išduoda ir tokie subjektai kaip aplinkos apsaugos institucijos (Aplinkos ministerijos regioniniai padaliniai) ar už nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugą atsakinga institucija (Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos), kai projektavimo sąlygos nustatomos kultūros paveldo statinio tvarkomųjų statybos darbų projektui rengti, tačiau praktika rodo, kad jų išduodamos sąlygos tiesiog numato reikalavimą, kad projektas atitiktų esamų teisės aktų reikalavimus, t. y. numatomos sąlygos, kurios ir taip yra privalomos. Atsižvelgiant į tai, siekiant paprastinti statybos planavimo procedūras ir tuo sudaryti palankias sąlygas korupcijos tikimybės mažėjimui, yra tikslinga atsisakyti minėtų subjektų įtraukimo į statinio projektavimo sąlygų rengėjų sąrašą.

23. Ypatingos struktūrinės reformos yra būtinos statybos valstybinės priežiūros srityje, kuri turi esminių trūkumų. Veiksmingos statybos valstybinės priežiūros buvimas yra būtina sąlyga efektyviai kovai su korupcija. Šią priežiūrą, neskaitant specializuotų energetikos objektų statybos valstybinės priežiūros, šiuo metu vykdo net 11 valstybės institucijų, iš jų apskrities lygiu – 10 apskričių viršininkų administracijų, o valstybės lygiu – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos (toliau – Inspekcija).

24. Inspekcija, vykdydama Statybos įstatymu jai suteiktą metodinio vadovavimo apskričių viršininkų administracijų struktūriniams padaliniams, atliekantiems statybos valstybinę priežiūrą, funkcijas, neturi galimybės teikti įpareigojančius nurodymus apskrities viršininkui. Neretai Inspekcijai informavus apskrities viršininką apie statybos valstybinės priežiūros trūkumus apskrityje, į pateiktą informaciją yra nereaguojama ir nesiimama būtinų priemonių trūkumams pašalinti. Taip pat pažymėtina, kad apskričių viršininkų administracijos neskiria pakankamai dėmesio statybos valstybinės priežiūros pareigūnų kvalifikacijos kėlimui ir jų veiklos kontrolei stiprinti. Taip yra todėl, kad valstybės biudžeto lėšos ir valstybės tarnautojų pareigybių skaičius planuojamas ir skiriamas visai apskrities viršininko administracijos veiklai, o į konkrečius statybos valstybinės priežiūros padalinių poreikius atsižvelgiama tik iš dalies.

25. Svarbu pastebėti, kad viena iš efektyvių korupcijos prevencijos bei galimų korupcinio pobūdžio veikų identifikavimo priemonių yra statybos darbų patikra vietoje, t. y. Inspekcijos tarnautojų vykimas į statybos objektus. Deja, dėl augančios administracinės naštos su turimais žmogiškaisiais ištekliais Inspekcija nepajėgi pakankamai vykdyti minėtą prevencinę funkciją. Tikrinamų statybos objektų vietoje skaičius nuolat mažėja, 2008 m. jis buvo 3416, tuo tarpu 2007 m. – 7406, o 2006 m. – 7574.

26. Siekiant iš esmės gerinti statybos valstybinę priežiūrą yra būtina apskričių viršininkų administracijų Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros departamentus sujungti su Inspekcija ir įsteigti vieningą Valstybinę statybos inspekciją prie Aplinkos ministerijos su teritoriniais padaliniais. Tai leistų efektyviau formuoti teritorinių padalinių pajėgumus pagal statybų mastą ir svarbą konkrečiose apskrityse bei sudarytų palankias sąlygas metodinių nurodymų praktiniam įgyvendinimui. Tiek dėl statybos valstybinės priežiūros apskrities lygmeniu neefektyvumo, tiek dėl ekonominių priežasčių yra tikslinga sukoncentruoti statybos valstybinę priežiūrą vienoje institucijoje, tuo sudarant prielaidas stipresnei pareigūnų atskaitomybei bei sisteminių trūkumų šalinimo operatyvumui.

 

Atsakomybės stoka

 

27. Korupcijos tikimybės mastai yra tiesiogiai susiję su atsakomybės neišvengiamumo tikimybe. Deja, galima pastebėti, kad pagal dabar galiojančius teisės aktus valstybės tarnautojams ar jiems prilygintiems asmenims, atsakingiems už statybos leidimų išdavimą ar statybos valstybinę priežiūrą, nesilaikantiems Statybos įstatyme ar poįstatyminiuose teisės aktuose įtvirtintų pareigų ir jų veiksmuose nesant Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse numatytų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų sudėties, galima taikyti tik tarnybinę atsakomybę, o esant neteisėtai kaltai veikai – materialinę atsakomybę, kurios, kaip rodo statistika, nėra pakankamos ir efektyvios priemonės.

28. Šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekse (Žin. 1985, Nr. 1-1) (toliau – ATPK) nėra specialių normų, numatančių pakankamą administracinę atsakomybę, taikytiną statybos leidimų išdavimo ar statybos valstybinės priežiūros procese dalyvaujantiems valstybės tarnautojams už Statybos įstatymo nuostatų pažeidimus, įskaitant, bet neapsiribojant neteisėtą statybos leidimų išdavimą, teisės aktams prieštaraujančio projektavimo sąlygų sąvado išdavimą, procedūrinių terminų nesilaikymą ar kitus neteisėtus veiksmus ar neveikimą. ATPK 511 straipsnis numato pareigūnų atsakomybę už projektinės dokumentacijos, kurioje nenumatyta aplinkos apsaugos priemonės, tvirtinimą, tuo tarpu už kitų teisės aktais nustatytų reikalavimų neįvykdymą analizuojamoje srityje, atsakomybė nėra numatyta. Tiesa, ATPK 18913 straipsnis numato atsakomybę visiems subjektams (ne tik pareigūnams) už statinių projektų tikrinimo ir leidimų statyti ar griauti statinius išdavimo tvarkos pažeidimą, tačiau analizuotoje teismų praktikoje šis straipsnis buvo taikomas išimtinai tik statytojams, bet ne dokumentaciją tikrinantiems ar tvirtinantiems pareigūnams. Tai sudaro prielaidas pareigūnų piktnaudžiavimui atitinkamais įgaliojimais.

29. Taip pat pažymėtina, kad teisės aktuose, reglamentuojančiuose viešojo administravimo subjektų materialinę atsakomybę, yra įteisinta ir nelygiavertė valstybės tarnautojų bei dirbančių pagal darbo sutartis atsakomybė. Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) numatyti neproporcingi apribojimai valstybės tarnautojų materialinei atsakomybei (net ir tais atvejais, kai yra žala padaroma tyčia arba žala padaroma nusikalstama veika) neskatina valstybės tarnautojų sąžiningai vykdyti savo pareigas.

 

Skaidrumo stoka

 

30. Kaip ir bet kurioje kitoje viešojo administravimo srityje, taip ir statybos leidimų išdavimo bei statybos valstybinės priežiūros srityje vienas iš esminių veiksnių, darančių įtaką korupcijos pasireiškimui, yra viešumo ir skaidrumo stoka, sudaranti prielaidas nepasitikėjimui viešojo administravimo subjektais ir galimybei nulemti jų sprendimus.

31. Informacijos apie statytojų pateikiamų dokumentų derinimo ar tvirtinimo eigą stoka lemia statybos leidimų išdavimo procese ar statybos valstybinės priežiūros procese dalyvaujančių viešojo administravimo subjektų, kurie disponuoja svarbia statytojui informacija, galimą piktnaudžiavimą. Dalies Programoje analizuojamos srities procedūrų perkėlimas į elektroninę erdvę ir sklandus elektroninės sistemos funkcionalumas šią problemą spręstų.

32. Platesnė informacijos sklaida apie išduodamus statybos leidimus sudarytų prielaidas ir platesnei visuomeninei viešojo administravimo subjektų kontrolei, t. y. kai kuriose savivaldybėse įdiegtos informacinės sistemos, leidžiančios vieša prieiga internete peržiūrėti išduotus statybos leidimus, turi tapti privaloma gera praktika.

33. Taip pat viena iš paminėtinų su statybos planavimu susijusių skaidrumo spragų yra ta, kad Statybos įstatymas suteikia savivaldybės administracijos direktoriui diskrecijos teisę išduodant projektavimo sąlygų sąvadą vertinti planuojamo statyti statinio atitikimą visuomenės interesams, nes atskiro visuomenės informavimo apie planuojamą statinio projektavimą nėra, išskyrus informavimą apie visuomenei svarbių statinių projektavimo pradžią. Kaip yra pažymėjęs Žmogaus teisių stebėjimo institutas savo 2005 m. atliktame tyrime „Vartotojų teisių apsaugos statybose būklės įvertinimas“, betarpiškas visuomenės dalyvavimas, priimant administracinius sprendimus visuose statybos proceso etapuose, turi būti traktuojamas kaip bendrasis statybos teisės principas, o ne išimtinai siejamas su teritorijų planavimo procedūromis. Minėtame tyrime siūloma sudaryti palankesnes teisines galimybes visuomenės dalyvavimui bei informavimui vykdant būsimo statinio projektavimą ir išduodant projektavimo sąlygų sąvadą. Esamas teisinis reglamentavimas sudaro prielaidas tam tikrų visuomenės interesą galinčių pažeisti statinių, tokių kaip daugiabučių namų, projektavimui nesant visuomeninės kontrolės, kuri yra viena iš efektyvių korupcijos prevencijos priemonių.

34. Siekiant užtikrinti didesnį statybos planavimo procedūrų skaidrumą taip pat būtina numatyti teisinius įpareigojimus statybos planavimo procese dalyvaujantiems subjektams informaciją apie priimamus sprendimus suinteresuotiems asmenims pateikti raštu. Šiuo metu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 215 patvirtintas Statybos techninio reglamentas „Statinio projektavimo sąlygų sąvadas“ STR 1.05.07:2002 (Žin., 2002, Nr. 54-2153) nenumato pareigos prašymo išduoti statinio projektavimo sąlygas trūkumus ir/ar atsisakymo išduoti projektavimo sąlygų sąvadą motyvus išdėstyti raštu, o tai sudaro sąlygas galimam piktnaudžiavimui ir pakartotinių pastabų teikimui po kiekvieno patikslinimo, o tai vilkina procesą.

 

Teisinių procedūrų neaiškumas ir neefektyvumas

 

35. Lietuvos Respublikos teisės aktų sistemoje šiuo metu nėra aiškaus gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtros reglamentavimo. Nėra galiojančio teisės akto, kompleksiškai reglamentuojančio gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtrą. Nei Statybos įstatymas, nei poįstatyminiai teisės aktai aiškiai nereglamentuoja, kaip savivaldybės turėtų vystyti statomų ypatingų statinių aprūpinimui būtiną socialinę infrastruktūrą, kas ją ir kokia apimtimi finansuoja ir sukuria. Kai kuriose savivaldybėse taikomas statytojams objektyviais kriterijais neapibrėžtas savanoriškas socialinės infrastruktūros mokesčio mokėjimas sąlygų sąvado išdavimo bei statybos leidimo išdavimo procese, tačiau tokia teisinio aiškumo ir tikrumo neužtikrinanti praktika sukuria galimybes daryti įtaką viešojo administravimo subjektų sprendimams. Šiai problemai spręsti Lietuvos Respublikos ūkio ministerija rengia Lietuvos Respublikos gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtros įstatymo koncepciją, kurios įgyvendinimas turėtų spręsti egzistuojančią problemą.

36. Kaip viena iš teisinio reglamentavimo statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros procese tobulinimo sričių taip pat įvardintinos ir Nuolatinės statybos komisijos veiklos procedūros. Šiuo metu galiojančiuose Nuolatinės statybos komisijos pavyzdiniuose nuostatuose be tam tikrais atvejais neįgyvendinamų Nuolatinės statybos komisijos veiklos procedūrinių terminų, taip pat yra ir teisinį neaiškumą sukeliančių nuostatų, tokių kaip numatytas draudimas komisijos nariams kelti papildomus reikalavimus nagrinėjant statinio projektą, kurie nebuvo įrašyti į projektavimo sąlygų sąvadą. Šios nuostatos įgyvendinimas praktikoje ne visada įmanomas, nes esant draudimui, tuo pačiu komisijos nariui numatoma galimybė, nustačius (pagal kompetenciją), kad statinio projektas parengtas pažeidžiant normatyvinių statybos techninių dokumentų, normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų reikalavimus, nepritarti statybos leidimo išdavimui, savo nepritarimo motyvus išdėstant raštu. Taigi tikslinga tokio pobūdžio nuostatas tikslinti bei apriboti galimą komisijos nario piktnaudžiavimą savo teise nepritarti statybos leidimo išdavimui (dėl projekto neatitikimo vienam ar kitam dokumentui) numatant pareigą išdėstyti baigtinį sąrašą pastabų statybos projekto tikrinimo metu. Siūlytina, kad Nuolatinės statybos komisijos pavyzdiniai nuostatai tokios jautrios srities atstovams numatytų pareigą deklaruoti savo nešališkumą ir nepriekaištingą reputaciją, apibrėžtų komisijos narių pavadavimo tvarką (būtų užtikrinamas proceso operatyvumas), taip pat reglamentuotų komisijos posėdžio protokolo įteikimo statytojui tvarką, nes šiuo metu ne visada užtikrinamas priimtų sprendimų skaidrumas ir statytojui teikiamos naujos pastabos statinio projektui, kurių nebuvo protokole.

37. Praktikoje dažnai susiduriama ir su neefektyvia ginčų nagrinėjimo statybos leidimų išdavimo bei statybos valstybinės priežiūros srityje sistema. Subjektai turi teisę skųsti institucijų sprendimus administracinių ginčų nagrinėjimo komisijai, tuo tarpu šioms komisijoms priėmus pareiškėjui palankų sprendimą, institucijos vis tiek vengia arba delsia įvykdyti įpareigojimą. Problema yra ta, kad administracinių ginčų komisijos sprendimo nevykdymo atveju pareiškėjas turi kreiptis į teismą, tačiau tai yra neefektyvu, nepagrįstai ilgina ginčų nagrinėjimo procesą ir nedidina administracinių ginčų nagrinėjimo komisijos sprendimo autoriteto bei sudaro prielaidas atsakingų valstybės tarnautojų ar jiems prilygintų asmenų piktnaudžiavimui.

38. Siekiant efektyviau vykdyti antikorupcinę statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančių teisės aktų kontrolę taip pat yra būtina stiprinti nuolatinį antikorupcinį teisės aktų vertinimą bei vykdyti pastovią jų įgyvendinimo stebėseną.

 

Visuomenės nepakankamas dalyvavimas kovoje su korupcija

 

39. Itin svarbu pažymėti, kad aktyvus visuomenės dalyvavimas yra sudėtinė ir labai svarbi veiksmingos kovos su korupcija dalis, kuri yra nepakankamai įgyvendinama tiek statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje, tiek ir kitose viešojo administravimo srityse. Atsižvelgus į kitų valstybių gerosios praktikos pavyzdžius galima teigti, jog viena geriausių visuomenės įtraukimo į kovą su korupcija priemonių yra socialinė reklama, tikslinės televizijos programos bei filmai, įvairūs informaciniai leidiniai bei „karštųjų linijų“ efektyvus viešinimas bei jų teikiamų galimybių išnaudojimas.

40. Visuotinai pripažįstama, kad kovos su korupcija sėkmė didele dalimi priklauso nuo visuomenės antikorupcinės nuostatos ir palankios aplinkos tokioms nuostatoms atsirasti sukūrimo, tačiau manytina, kad šiuo metu palanki aplinka antikorupcinėms nuostatoms formuotis nėra užtikrinama pakankamai, ką galėtų pakeisti visuomenės bei verslo atstovų suinteresuotumo bei dialogo didinimas.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

41. Programos tikslai:

41.1. užkirsti kelią korupcijai palankių sąlygų atsiradimui kuriant ir tobulinant prevencijos priemonių sistemą statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje;

41.2. užtikrinti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimą padariusio asmens atsakomybės neišvengiamumą;

41.3. sukurti nepakantumo korupcinio pobūdžio teisės pažeidimams kultūrą.

42. Programos 41.1 punkte nurodytam tikslui pasiekti numatomi šie uždaviniai:

42.1. analizuoti statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančius teisės aktus ir vykdyti antikorupcinį jų vertinimą;

42.2. tobulinti teisės aktus, reglamentuojančius statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros procedūras;

42.3. užtikrinti statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros veiklos skaidrumą.

43. Programos 41.2 punkte nurodytam tikslui pasiekti numatomi šie uždaviniai:

43.1. tobulinti viešojo administravimo subjektų atsakomybę reglamentuojančius teisės aktus;

43.2. tobulinti ginčų su viešojo administravimo subjektais nagrinėjimą reglamentuojančius teisės aktus.

44. Programos 41.3 punkte nurodytam tikslui pasiekti numatomi šie uždaviniai:

44.1. vykdyti kryptingą visuomenės antikorupcinį švietimą;

44.2. užtikrinti kovos su korupcija priemonių atvirumą bei aiškumą;

44.3. sudaryti reikiamas sąlygas piliečių aktyviam dalyvavimui kovoje su korupcija.

 

IV. SIEKTINI REZULTATAI

 

45. Programa siekiama tokių rezultatų:

45.1. panaikintos prielaidos korupcijai atsirasti statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros procese;

45.2. efektyviai veikianti korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų tyrimo bei atsakomybės taikymo sistema statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje;

45.3. padidėjęs visuomenės nepakantumas korupcijai.

46. Programos efektyvumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

46.1. statybų sektoriaus skaidrumo tyrimų rezultatai, atskleidžiantys prielaidų korupcijai atsirasti mažėjimą statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje;

46.2. tyrimų rezultatai, atskleidžiantys korupcijos paplitimo mažėjimą statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros srityje;

46.3. tyrimų rezultatai, parodantys išaugusį gyventojų ir Lietuvos nekilnojamojo turto, statybos ir projektavimo veikla užsiimančių verslo įmonių atstovų, dalyvavusių bent vienos statybos leidimų išdavimo ar statybos valstybinės priežiūros procedūros metu, nepakantumą korupcijai.

47. Kiekvieno konkretaus Programos tikslo uždavinys ir priemonė vertinami pagal tai, ar pasiektas Priemonių plane nustatytas laukiamas rezultatas.

 

V. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, ATNAUJINIMAS, STEBĖSENA IR ATSKAITOMYBĖ

 

48. Už šios Programos nuostatų įgyvendinimo koordinavimą yra atsakingas Aplinkos ministerijos Teisės ir personalo departamentas. Už konkrečių Programoje numatytų priemonių vykdymą atsakingi pagal savo kompetenciją konkretūs Priemonių plane numatyti Aplinkos ministerijos administracijos padaliniai ir įstaigos prie ministerijos.

49. Priemonių plane numatyti Aplinkos ministerijos administracijos padaliniai ir įstaigos prie ministerijos privalo vykdyti jiems priskirtų Programos priemonių įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą.

50. Siekiant nuosekliai vertinti pasiektą pažangą, nustatyti problemas įgyvendinant Programą Aplinkos ministerijoje turi būti sudaryta reguliariai (ne rečiau kaip kartą per ketvirtį) besirenkanti Programos įgyvendinimo ir stebėsenos darbo grupė.

51. Programą įgyvendinantys Aplinkos ministerijos administracijos padaliniai ir įstaigos prie ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnyba, taip pat nevyriausybinės organizacijos ar asociacijos ir kiti juridiniai bei fiziniai asmenys gali teikti motyvuotus pasiūlymus Programos įgyvendinimo ir stebėsenos darbo grupei dėl įgyvendinamų Programos priemonių pakeitimo efektyvesnėmis.

52. Pasibaigus Programos priemonių plane nustatytam įgyvendinimo terminui Aplinkos ministerijos Teisės ir personalo departamentas per tris mėnesius parengia ir pateikia Programos įgyvendinimo ir stebėsenos darbo grupei Programos įgyvendinimo ataskaitą, apibendrinančią Programos įgyvendinimo eigą, problemas, rezultatus ir pateikiančią rekomendacijas naujo laikotarpio antikorupcinės programos rengimui.

 

VI. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

53. Programa vykdoma iš bendrųjų valstybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių, atsižvelgiant į esamas finansines galimybes.

 

_________________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2009 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. D1-356

 

STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ANTIKORUPCINĖS PROGRAMOS 2009–2010 METAMS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

I. KORUPCIJOS PREVENCIJA

 

TIKSLAS – UŽKIRSTI KELIĄ KORUPCIJAI PALANKIŲ SĄLYGŲ ATSIRADIMUI KURIANT IR TOBULINANT PREVENCIJOS PRIEMONIŲ SISTEMĄ STATYBOS LEIDIMŲ

IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS SRITYJE

 

1 UŽDAVINYS.

ANALIZUOTI STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS SRITĮ REGLAMENTUOJANČIUS TEISĖS AKTUS IR VYKDYTI ANTIKORUPCINĮ JŲ

VERTINIMĄ

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

1.

Analizuoti galiojančius statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančius teisės aktus, nustačius priežastis, sudarančias sąlygas korupcijai, teikti išvadas ir pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo.

SBD

VTPSI

Nuolat

Nuolat atliekama galiojančių statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančių teisės aktų analizė.

2.

Analizuoti statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančių teisės aktų, jų pakeitimų ir papildymų projektus bei vykdyti jų antikorupcinį vertinimą.

TPD Kontrolės sk.

Nuolat

Vykdomas statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros sritį reglamentuojančių naujai priimamų teisės aktų, jų pakeitimų ar papildymų projektų antikorupcinis vertinimas.

 

2 UŽDAVINYS.

TOBULINTI TEISĖS AKTUS, REGLAMENTUOJANČIUS STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS PROCEDŪRAS

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

3.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR Vyriausybei LR statybos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) ir LR apskrities valdymo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 101-2015) pakeitimo įstatymų projektus dėl apskrities viršininko administracijoms priskirtų statybos valstybinės priežiūros funkcijų perdavimo Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos.

VTPSI

2009 m. IV ketv.

Parengti, suderinti ir pateikti LR Vyriausybei LR statybos įstatymo ir LR apskrities valdymo įstatymo pakeitimo įstatymų projektai, numatantys apskrities viršininko administracijoms priskirtų statybos valstybinės priežiūros funkcijų perdavimą Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos. Tai sudarys prielaidas statybos valstybinės priežiūros proceso tobulinimui bei platesnių įgalinimų suteikimui Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos.

4.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.06:2005 „Statinio projektavimas“, patvirtinto LR aplinkos ministro 2004 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. D1-708 (Žin., 2005, Nr. 4-80), pakeitimo projektą, išplečiant visuomenei svarbių statinių sąrašą, į jį taip pat įtraukiant ir daugiabučius namus.

SBD

2009 m. III ketv.

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.06:2005 „Statinio projektavimas“, pakeitimo projektas, išplečiantis visuomenei svarbių statinių sąrašą. Tuo bus sudarytos galimybės visuomenei sužinoti apie statinių projektavimo pradžią bus labiau ginami visuomeniniai interesai bei bus užtikrinama projekto atitikimo teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams visuomeninė kontrolė, kuri yra viena efektyviausių korupcijos prevencijos priemonių.

5.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR Vyriausybei LR statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą numatant:

1) diferencijuotą statybos leidimo išdavimo terminą: t.y. išdavimo bendra ir skubos tvarka terminus;

2) statybos leidimo išdavimo termino skaičiavimą nuo statytojo prašymo kartu su visais privalomais dokumentais išduoti statybos leidimą pateikimo dienos;

3) statybos leidimo išdavimo termino skaičiavimą nuo statytojo prašymo kartu su visais privalomais dokumentais išduoti statybos leidimą pateikimo dienos.

SBD

2010 m. I ketv.

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR Vyriausybei LR statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas, sudarantis realias prielaidas statybos leidimų išdavimo procese dalyvaujantiems subjektams nepažeisti teisės aktais nustatytų statybos leidimo išdavimo terminų, užtikrinantis galimybę įvesti diferencijuotą statybos leidimo išdavimo rinkliavos dydį poįstatyminiuose teisės aktuose.

6.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR Vyriausybei 2000 m. gruodžio 15 d. LR Vyriausybės nutarimo Nr. 1488 „Dėl konkrečių valstybės rinkliavos dydžių ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2000, Nr. 108-3463) pakeitimo projektą numatant diferencijuotą rinkliavos dydį už statybos leidimo išdavimą (bendra ir skubos tvarka).

SBD

Priėmus atitinkamus LR statybos įstatymo pakeitimus

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR Vyriausybės nutarimo „Dėl konkrečių valstybės rinkliavos dydžių ir šios rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektas, sudarantis realias prielaidas labiau reguliuoti prašymų išduoti statybos leidimus nagrinėjimo srautus.

7.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.07.01:2002 „Statybos leidimas“, patvirtinto aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 218 (Žin., 2002, Nr. 55-2203) pakeitimo projektą, įgyvendinantį šio priemonių plano 5 punkte numatyta priemonę:

1) diferencijuotą statybos leidimo išdavimo terminą (bendra ir skubos tvarka);

2) statybos leidimo išdavimo termino skaičiavimą nuo statytojo prašymo kartu su privalomais dokumentais išduoti statybos leidimą pateikimo dienos.

SBD

Priėmus atitinkamus LR statybos įstatymo pakeitimus

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.07.01:2002 „Statybos leidimas“ pakeitimo projektas, sudarantis realias prielaidas statybos leidimų išdavimo procese dalyvaujantiems subjektams nepažeisti teisės aktais nustatytų statybos leidimo išdavimo terminų taip pat suvienodinantis reglamente ir LR statybos įstatyme nustatytas statybos leidimo išdavimo termino skaičiavimo taisykles.

8.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR aplinkos ministrui Nuolatinės statybos komisijos pavyzdinių nuostatų patvirtintų LR aplinkos ministro 2007 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. D1-379 (Žin., 2007, Nr. 75-2994), pakeitimo projektą jame numatant:

1) komisijos posėdžių sušaukimo ir statybos leidimo išdavimo įgyvendinamus terminus, kurie būtų suderinti su galiojančia LR statybos įstatymo redakcija;

2) nešališkumo ir nepriekaištingos reputacijos deklaracijos pasirašymo privalomumą komisijos nariams;

3) komisijos posėdžio protokolo įteikimo statytojui tvarką

4) komisijos narių pavadavimo tvarką

5) komisijos narių pareigą nagrinėjant statinio projektą pateikti baigtinį sąrašą pastabų projektui, kurias ištaisius statytojui turi būti išduodamas statybos leidimas.

SBD

Priėmus atitinkamus LR statybos įstatymo pakeitimus

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR aplinkos ministrui Nuolatinės statybos komisijos pavyzdinių nuostatų pakeitimo projektas, sudarantis prielaidas didesniam procedūrų aiškumui, skaidrumui bei operatyvumui (apribojant galimybes vilkinti statybos projekto, kuris atitinka sąlygų sąvado bei statinio projekto tikrinimo metu nustatytus bei nurodytus reikalavimus, tvirtinimą).

9.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR Vyriausybei LR statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektą atsisakant aplinkos apsaugos institucijos dalyvavimo rengiant projektavimo sąlygas.

SBD

2009 m. III ketv.

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.

10.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.07:2002 „Statinio projektavimo sąlygų sąvadas“, patvirtinto LR aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 215 (Žin., 2002, Nr. 54-2153), ir Nuolatinės statybos komisijos pavyzdinių nuostatų pakeitimo projektus atsisakant aplinkos apsaugos institucijos dalyvavimo rengiant projektavimo sąlygas.

SBD

Priėmus atitinkamus LR statybos įstatymo pakeitimus

Parengti, suderinti ir pateikti LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.07:2002 „Statinio projektavimo sąlygų sąvadas“ ir Nuolatinės statybos komisijos pavyzdinių nuostatų pakeitimų projektai.

11.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.07:2002 „Statinio projektavimo sąlygų sąvadas“ pakeitimą kuriuo būtų nustatyta pareiga prašymo išduoti statinio projektavimo sąlygas trūkumus ir/ar atsisakymo išduoti projektavimo sąlygų sąvadą motyvus išdėstyti raštu.

SBD

2009 m. IV ketv.

Parengtas, suderintas ir pateiktas LR aplinkos ministrui statybos techninio reglamento STR 1.05.07:2002 „Statinio projektavimo sąlygų sąvadas“ pakeitimas, įpareigojantis prašymo sąlygų sąvadui išduoti trūkumus bei atsisakymo išduoti projektavimo sąlygų sąvadą motyvus nurodyti raštu.

12.

Parengti, suderinti ir nustatyta tvarka pateikti LR Vyriausybei LR statybos įstatymo pakeitimo įstatymo projektus derinant jį su LR gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtros įstatymo nuostatomis.

SBD

Per 3 mėn. nuo LR gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtros įstatymo priėmimo

Parengti ir pateikti LR Vyriausybei pasiūlymai dėl LR statybos įstatymo pakeitimų ryšium su LR gyvenamųjų vietovių infrastruktūros plėtros įstatymo nuostatomis, kurio priėmimas bei su tuo susijusių teisės aktų pakeitimai sudarys prielaidas aiškiais ir objektyviais kriterijais apibrėžtos infrastruktūros plėtros rinkliavos (mokesčio) rinkimui.

 

3 UŽDAVINYS.

UŽTIKRINTI STATYBOS LEIDIMŲ IŠDAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS VEIKLOS SKAIDRUMĄ

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

13.

Parengti ir įgyvendinti naudojimosi LR statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacine sistema „Infostatyba“ viešinimo planą.

VTPSI

2009 m. III ketv.

Parengtas ir įgyvendintas LR statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ viešinimo planas, sudarysiantis prielaidas platesniam sistemos ir jos privalumų žinomumui.

14.

Vystyti LR statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ funkcionalumą.

VTPSI

Nuolat

Vykdoma LR statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ technologinė-funkcinė plėtra, sudarysianti prielaidas praktiniam ir efektyviam sistemos veikimui, kas leis minimizuoti tiesioginių kontaktų skaičių statybos leidimų išdavimo ir valstybinės statybos priežiūros procedūrų metu bei užtikrins didesnį procedūrų skaidrumą.

II. KORUPCINIO POBŪDŽIO TEISĖS PAŽEIDIMŲ TYRIMAS

TIKSLAS – UŽTIKRINTI KORUPCINIO POBŪDŽIO TEISES PAŽEIDIMĄ PADARIUSIO ASMENS ATSAKOMYBES NEIŠVENGIAMUMĄ

 

1 UŽDAVINYS.

TOBULINTI VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO SUBJEKTŲ ATSAKOMYBĘ REGLAMENTUOJANČIUS TEISĖS AKTUS

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

15.

Parengti pasiūlymą LR vidaus reikalų ministerijai inicijuoti LR valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) pakeitimą atsisakant valstybės tarnautojų materialinės atsakomybės dydžio ribojimų, kai dėl valstybės tarnautojo veiksmų:

1) žala padaryta tyčia;

2) žala padaryta jo nusikalstama veika, kuri yra konstatuota LR baudžiamojo proceso kodekso nustatyta tvarka.

VTPSI

2009 m. III ketv.

Parengtas pasiūlymas LR vidaus reikalų ministerijai inicijuoti LR valstybės tarnybos įstatymo pakeitimą kuris sudarytų teisines prielaidas visos žalos išieškojimui iš korupcinio pobūdžio teisės pažeidimą padariusio valstybės tarnautojo, kai žala padaroma tyčia arba teismo konstatuota nusikalstama veika.

 

2 UŽDAVINYS.

TOBULINTI GINČŲ SU VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO SUBJEKTAIS NAGRINĖJIMĄ REGLAMENTUOJANČIUS TEISĖS AKTUS

16.

Parengti pasiūlymą LR teisingumo ministerijai inicijuoti LR administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) ir LR administracinių ginčų komisijų įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-310) pakeitimus, numatant pareiškėjo teisę prašyti teismo skirti baudą viešojo administravimo subjektui, nevykdančiam administracinių ginčų komisijos sprendimo.

SBD

2009 m. III ketv.

Parengtas pasiūlymas LR teisingumo ministerijai inicijuoti LR administracinių bylų teisenos įstatymo ir LR administracinių ginčų komisijų įstatymo pakeitimus, tuo sudarant prielaidas efektyviam administracinių ginčų komisijų sprendimų įvykdymui ir pagarbos šių subjektų sprendimų užtikrinimui.

III. VISUOMENES ANTIKORUPCINIS ŠVIETIMAS

TIKSLAS – SUKURTI NEPAKANTUMO KORUPCINIO POBŪDŽIO TEISES PAŽEIDIMAMS KULTŪRĄ

 

1 UŽDAVINYS.

VYKDYTI KRYPTINGĄ VISUOMENĖS ANTIKORUPCINĮ ŠVIETIMĄ

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

17.

Sukurti socialinę reklamą, skirtą korupcijos prevencijai statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros srityje bei antikorupciniam švietimui (esant finansavimui).

Visuomenės informavimo ir viešųjų ryšių departamentas

2009 m. IV ketv.

Per žiniasklaidos priemones išplatinta socialinė reklama, skatinanti asmenis pranešti apie korupcijos atvejus, netoleruoti korupcinės kultūros.

18.

Surengti seminarą kovos su korupcija, korupcijos prevencijos, antikorupcinio švietimo temomis statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros procese dalyvaujančių institucijų darbuotojams.

VTPSI

2009 m. IV ketv.

Surengtas seminaras valstybės tarnautojams, kuris padės įgyti praktinių ir teorinių žinių bei kompetencijos kovos su korupcija bei korupcijos prevencijos srityse, sutvirtins asmenų antikorupcines nuostatas.

19.

Parengti informacinį-metodinį leidinį statytojams, kuriame nurodomos visos statybos leidimų išdavimo ir statybos valstybinės priežiūros procedūros, terminai, sprendimų ginčijimo tvarką galimybė pranešti apie korupcijos atvejus, korupcijos pasekmės ir kita reikalinga informacija (esant finansavimui).

VTPSI

2009 m. IV ketv.

Parengtas informacinis-metodinis leidinys suinteresuotoms tikslinėms grupėms.

 

2 UŽDAVINYS.

UŽTIKRINTI KOVOS SU KORUPCIJA PRIEMONIŲ ATVIRUMĄ BEI AIŠKUMĄ

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

20.

Internete skelbti šią Programą ir jos įgyvendinimo eigos ataskaitą.

TPD Kontrolės sk.

Nuolat

Internete paskelbta Programa ir jos įgyvendinimo ataskaita, sudaranti prielaidas padidėjusiam kovos su korupcija priemonių viešumui ir prieinamumui.

 

3 UŽDAVINYS.

SUDARYTI REIKIAMAS SĄLYGAS PILIEČIŲ AKTYVIAM DALYVAVIMUI KOVOJE SU KORUPCIJA

Priemonės

Vykdytojai

Įvykdymo terminas

Laukiami rezultatai

21.

Koordinuoti informacijos apie LR aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos įdiegtas atskiras antikorupcines telefonines „Karštąsias linijas“ sklaidą.

TPD Kontrolės sk.

Nuolat

Koordinuojamas informacijos apie atskiras „Karštąsias linijas“ sklaidos procesas, sudarantis prielaidas efektyvesniam visuomenės įtraukimui į korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų nustatymą ir užtikrinantis aiškumą kuri „Karštoji linija“ yra skirta konkrečiai sričiai.

22.

Parengti pasiūlymą LR specialiųjų tyrimų tarnybai inicijuoti 2003 m. sausio 21 d. LR Vyriausybės nutarimo Nr. 75 „Dėl atlyginimo už vertingą informaciją apie nusikaltimus, kuriais padaryta turtinė žala valstybei“ (Žin., 2003, Nr. 9-298) pakeitimą į nusikalstamų veikų ratą už kurių išaiškinimo pagalbą yra numatytos piniginės išmokos, taip pat įtraukiant ir korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas.

TPD Kontrolės sk.

2009 m. III ketv.

Pateiktas pasiūlymas LR specialiųjų tyrimų tarnybai inicijuoti LR Vyriausybės 2003 m. sausio 21 d. nutarimo Nr. 75 „Dėl atlyginimo už vertingą informaciją apie nusikaltimus, kuriais padaryta turtinė žala valstybei“ pakeitimą tuo paskatinant asmenis aktyviau įsitraukti į korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų išaiškinimą.

_________________