LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS IR BALTARUSIJOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS
SUSITARIMAS
DĖL BALTARUSIJOS RESPUBLIKOS KROVINIŲ TRANZITO, NAUDOJANTIS LIETUVOS RESPUBLIKOS UOSTAIS IR KITA TRANSPORTO INFRASTRUKTŪRA, SĄLYGŲ
Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Baltarusijos Respublikos Vyriausybė, toliau vadinamos Susitariančiosiomis Šalimis,
siekdamos lygybės ir abipusės naudos pagrindu plėtoti ekonominį bendradarbiavimą tarp Lietuvos Respublikos ir Baltarusijos Respublikos,
norėdamos stiprinti ir plėtoti transporto ryšius tarp dviejų valstybių,
susitarė:
1 straipsnis
1. Šio Susitarimo nuostatos taikomos Baltarusijos Respublikos krovinių tranzitui geležinkelio, automobilių, vandens, vamzdynų transportu į uostus, kad šiuos krovinius būtų galima vežti į trečiąsias valstybes, arba kroviniams, atgabentiems į uostus iš trečiųjų valstybių, pristatyti į Baltarusijos Respubliką.
2. Šis Susitarimas nesusijęs su karinių komandų, ginkluotės, technikos, kitų materialinio aprūpinimo krovinių, įskaitant pavojingus, gabenimu, jeigu krovinių siuntėjas ir (ar) gavėjas yra Baltarusijos Respublikos karinės įstaigos arba jeigu krovinių siuntėjas ir (ar) gavėjas yra minėtų įstaigų įgaliotas.
2 straipsnis
uostas – teritorija (uosto žemė ir akvatorija), skirta laivams įplaukti, išplaukti, stovėti ir aptarnauti, kroviniams perkrauti, taip pat keleiviams aptarnauti;
krovinys – visų rūšių, kilmės ir dydžio prekės, Baltarusijos Respublikos juridinio arba fizinio asmens išsiųstos į Lietuvos Respublikos uostą vežti tranzitu į trečiąsias valstybes arba atgabentos iš trečiųjų valstybių į Lietuvos Respublikos uostą Baltarusijos Respublikos juridinio arba fizinio asmens adresu;
pavojingas krovinys – atitinka reikšmę, naudojamą daugiašalėse atitinkamų transporto rūšių (jūrų, geležinkelio, automobilių) tarptautinėse sutartyse, kurių dalyvė yra bent viena Susitariančioji Šalis;
transporto priemonė – laivas (įskaitant lichterius, buksyruojamas arba nebuksyruojamas baržas, laivus su povandeniniais sparnais ar su oro pagalve); automobilių transporto priemonė (įskaitant priekabą, puspriekabę ir automobilių transporto priemonių kombinaciją); geležinkelio vagonas; vamzdynas;
vežimai tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją – Baltarusijos Respublikos krovinių gabenimas per Lietuvos Respublikos teritoriją naudojantis uostais, kai krovinių gabenimo maršrutas prasideda arba baigiasi Baltarusijos Respublikos teritorijoje;
3 straipsnis
vamzdynų transporto klausimais – Ūkio ministerija, kitais klausimais, įskaitant bendrą šio Susitarimo vykdymo koordinavimą, – Susisiekimo ministerija,
4 straipsnis
5 straipsnis
1. Lietuvos Respublika, kaip tranzitinė valstybė, suteikia Baltarusijos Respublikai, kaip valstybei, neturinčiai priėjimo prie jūros, teisę vykti transporto priemonėms bei vežti krovinius per Lietuvos Respublikos teritoriją į uostus ir iš jų. Be to, Baltarusijos Respublika naudojasi Lietuvos Respublikos uostų paslaugomis ir kita transporto infrastruktūra remdamasi tranzito laisvės principais.
2. Baltarusijos Respublikos, kaip valstybės, neturinčios priėjimo prie jūros, kroviniai tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją vežami abiejų valstybių, taip pat kitų valstybių transporto priemonėmis pagal Baltarusijos Respublikos ir Lietuvos Respublikos kompetentingų institucijų susitarimą.
Krovinių tranzitui Lietuvos Respublikos teritorijoje galioja Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta muitinio tranzito procedūros atlikimo tvarka.
3. Laivams, plaukiojantiems su Baltarusijos Respublikos vėliava, Lietuvos Respublikos uostuose taikomi tokie pat Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimai, kaip ir visiems kitiems laivams, kurie naudojasi Lietuvos uostais.
4. Lietuvos Respublika, suteikdama tranzito laisvę, turi teisę imtis reikiamų priemonių, kad būtų užkirstas kelias Lietuvos Respublikos teisėtų interesų pažeidimui. Visuomenės saugumo, moralės, sveikatos apsaugos interesams užtikrinti, taip pat siekiant užkirsti kelią plisti gyvūnų ir augalų ligoms, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus gali būti imtasi priemonių, skirtų užtikrinti tranzitinių krovinių vežimų per Lietuvos Respublikos teritoriją kontrolę.
6 straipsnis
Susitariančiosios Šalys susitarė:
1) sudaryti sąlygas naudotis Lietuvos Respublikos uostais aptarnaujant (pakraunant, iškraunant, sandėliuojant ir atliekant kitus darbus) Baltarusijos Respublikos tranzitinius eksporto ir importo krovinius;
2) pagal galimybes pasitelkti abiejų valstybių jūrų laivus gabenti Baltarusijos Respublikos tranzitinius eksporto ir importo krovinius;
3) imtis neatidėliotinų priemonių pašalinti priežastis, trukdančias gabenti Baltarusijos Respublikos tranzitinius eksporto ir importo krovinius į Lietuvos Respublikos uostus;
4) nesutarimai ir ginčai, kylantys tarp abiejų valstybių juridinių ir (ar) fizinių asmenų Lietuvos Respublikos teritorijoje, įskaitant jos teritorinę jūrą, sprendžiami pagal Lietuvos Respublikos įstatymus, jei šis Susitarimas, kitos tarptautinės sutartys, kurių dalyvės yra Susitariančios Šalys, nenumato kitaip;
5) Baltarusijos Respublikos juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys pagal Lietuvos Respublikos įstatymus gali nuomotis ir įsigyti patalpų eksporto ir importo kroviniams sandėliuoti, perkrauti, paskirstyti ir kaupti Lietuvos Respublikos jūrų uostuose;
7 straipsnis
8 straipsnis
1. Baltarusijos Respublikos eksporto ir importo krovinių tranzitas per Lietuvos Respublikos teritoriją neapmokestinamas importo ir eksporto mokesčiais, muitais bei kitomis rinkliavomis (išskyrus rinkliavas už konkrečias paslaugas), išskyrus mokesčius už naudojimąsi mokamais automobilių kelių ruožais, tiltais ir kitais statiniais, taip pat pridėtinės vertės mokestį ir akcizą už įsigyjamą kurą.
2. Lietuvos Respublikos ir Baltarusijos Respublikos kompetentingos institucijos padeda didinti Baltarusijos Respublikos krovinių tranzito mastus per Lietuvos Respublikos uostus.
3. Tarifai, taikomi Baltarusijos Respublikos krovinių tranzitui per Lietuvos Respublikos teritoriją ir jų aptarnavimui Lietuvos uostuose, neturi būti diskriminaciniai.
4. Gabenant krovinius per Lietuvos Respublikos teritoriją automobilių, geležinkelio, jūrų, upių transportu, privaloma nustatyta tvarka gauti specialų leidimą (tranzito licenciją), jeigu tai numatyta Lietuvos Respublikos įstatymų arba kitų transporto srities susitarimų, kurių dalyviai yra Susitariančiosios Šalys arba jų ūkio subjektai.
9 straipsnis
10 straipsnis
11 straipsnis
12 straipsnis
1. Susitariančiosios Šalys imasi visų reikiamų priemonių, kad pagal šį Susitarimą gabenant krovinius nebūtų teršiama aplinka.
13 straipsnis
1. Grūdai ir pavojingi kroviniai apdorojami bei gabenami jūromis pagal šį Susitarimą vadovaujantis 1974 metų Tarptautinės konvencijos dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje ir jos pakeitimų nuostatomis, 1973 metų Tarptautinės konvencijos dėl priemonių saugoti okeaną nuo teršimų iš laivų bei 1978 metų šios konvencijos Protokolo nuostatomis, Tarptautinės Jūrų Organizacijos Tarptautinio pavojingų krovinių saugaus vežimo kodekso nuostatomis ir Lietuvos Respublikos nacionaliniais įstatymais.
2. Baltarusijos Respublikos pavojingi kroviniai vežami tranzitu per Lietuvos Respubliką automobilių transportu remiantis 1957 metų Europos sutarties dėl pavojingų krovinių tarptautinio vežimo keliais nuostatomis, o geležinkelio transportu – taikant pavojingų krovinių vežimų taisykles, kurios yra privalomos abiejų valstybių geležinkeliams.
14 straipsnis
1. Abi Šalis dominantiems klausimams, susijusiems su šio Susitarimo taikymu, nagrinėti sudaroma Lietuvos Respublikos ir Baltarusijos Respublikos kompetentingų institucijų atstovų Bendroji komisija.
2. Bendroji komisija renkasi vienos iš valstybių kompetentingų institucijų prašymu. Posėdžio rengimo vieta, terminai ir darbotvarkė nustatomi abiejų valstybių kompetentingų institucijų susitarimu.
3. Atskiriems klausimams svarstyti ir atitinkamoms rekomendacijoms rengti Bendroji komisija gali pasitelkti ekspertų ir sudaryti darbo grupes.
4. Susitariančiosios Šalys visus ginčijamus klausimus, kurie gali kilti dėl šio Susitarimo traktavimo ir taikymo, spręs derybomis ir konsultacijomis. Jeigu Susitariančiųjų Šalių Bendroji komisija nesusitaria, ginčas gali būti perduotas nagrinėti arbitražiniam teismui. Tam tikslui kiekviena Susitariančioji Šalis paskiria po arbitrą. Paskirti arbitrai pasirenka trečiąjį arbitrą, kuris paskiriamas arbitražo pirmininku. Arbitražo posėdžiai vyksta ieškovo buvimo vietoje arba Šalių susitarimu kitoje vietoje.
15 straipsnis
1. Šiuo Susitarimu, taip pat kitomis tarptautinėmis sutartimis, kurių dalyvės yra Lietuvos Respublika ir Baltarusijos Respublika, nereglamentuoti klausimai sprendžiami pagal kiekvienos valstybės nacionalinius įstatymus.
16 straipsnis
17 straipsnis
18 straipsnis
1. Šis Susitarimas įsigalioja tą dieną, kai gaunamas paskutinis pranešimas, kurį Susitariančiosios Šalys diplomatiniais kanalais siunčia viena kitai, apie nacionaliniais įstatymais šio Susitarimo įsigaliojimui numatytų visų valstybės vidaus procedūrų atlikimą.
2. Šis Susitarimas sudarytas neribotam laikui ir galioja šešis mėnesius po to, kai viena iš Susitariančiųjų Šalių diplomatiniais kanalais raštu praneša kitai Susitariančiajai Šaliai apie savo ketinimą nutraukti šį Susitarimą.
Sudarytas Vilniuje 2000 m. balandžio 3 d. dviem originaliais egzemplioriais, kiekvienas lietuvių, baltarusių ir rusų kalbomis, visi tekstai turi vienodą teisinę galią. Iškilus nesutarimų dėl šio Susitarimo aiškinimo, remiamasi tekstu rusų kalba.
LIETUVOS RESPUBLIKOS |
BALTARUSIJOS RESPUBLIKOS |
VYRIAUSYBĖS VARDU |
VYRIAUSYBĖS VARDU |