LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1998 m. rugsėjo 15 d. Nr. 1117
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 29 straipsnio 8 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. spalio 6 d. nutarimą Nr. 943 „Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 79-1489).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1117
LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS NUOSTATAI
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau vadinama – Susisiekimo ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Susisiekimo ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestų transporto bei ryšių (pašto, radijo ir televizijos) sričių valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šiose srityse valstybės politiką.
2. Susisiekimo ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Susisiekimo ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.
SUSISIEKIMO MINISTERIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
5. Svarbiausieji Susisiekimo ministerijos uždaviniai yra:
5.2. nustatyti Lietuvos transporto sistemos bendrosios infrastruktūros plėtojimo pagrindines kryptis, kad geriau būtų vežami keleiviai ir kroviniai;
6. Susisiekimo ministerija, vykdydama jai pavestus uždavinius:
6.1. koordinuoja transporto bei ryšių investicinių programų rengimą, vertina jas ekonominiu bei finansiniu požiūriu, kontroliuoja, kaip jos įgyvendinamos;
6.2. analizuoja transporto bei ryšių šakų ekonominės veiklos rezultatus, numato priemones ekonominei ir finansinei šių šakų būklei gerinti;
6.3. dalyvauja rengiant teisės aktų, reglamentuojančių transporto bei ryšių veiklą, sistemą; rengia įstatymų ir kitų teisės aktų projektus; analizuoja užsienio valstybių bei tarptautinių transporto ir ryšių organizacijų teisės aktus ir rengia pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos teisės aktų bei rengiamų projektų, reglamentuojančių transporto bei ryšių veiklą, derinimo su Europos Sąjungos teisės aktais bei atitinkamomis tarptautinės teisės normomis;
6.4. sprendžia klausimus, susijusius su mokslo ir technikos naujovių transporto bei ryšių srityse diegimu, skatina mokslo ir technikos pažangą, rengia tikslines mokslo programas, organizuoja jų vykdymą;
6.5. analizuoja užsienio valstybių vykdomą transporto bei ryšių politiką ir teikia pasiūlymus dėl tolesnio bendradarbiavimo plėtojimo su užsienio valstybėmis transporto bei ryšių srityse;
6.6. vykdo ministerijos reguliavimo sričiai priskirtų transporto, automobilių kelių ir ryšių valstybės įmonių steigėjo funkcijas;
6.7. atstovauja nustatytąja tvarka valstybės akcijoms transporto, automobilių kelių ir ryšių akcinėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse;
6.8. prognozuoja, kiek ir kokio transporto bei ryšių reikės Lietuvos ūkiui ir visuomenei, rengia atitinkamas programas ir organizuoja jų įgyvendinimą;
6.9. dalyvauja formuojant transporto bei ryšių integracijos į Europos Sąjungą politiką, dalyvauja tarptautinėse derybose ir konsultacijose šiais klausimais, susijusiose su Lietuvos integracija į Europos Sąjungą, nustatytąja tvarka palaiko dalykinius ryšius su Europos Sąjungos ir asocijuotų valstybių ekonominėmis ir finansinėmis institucijomis;
6.10. dalyvauja formuojant bendrą Baltijos valstybių transporto bei ryšių politiką, siekia įjungti Lietuvos transporto bei ryšių sistemas į Europos transporto bei ryšių sistemas;
6.11. pagal savo kompetenciją nustatytąja tvarka palaiko ryšius su užsienio valstybių atitinkamomis institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, rengia tarptautinių sutarčių projektus, organizuoja jų vykdymą, taip pat prireikus Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Ministro Pirmininko atskiru pavedimu atstovauja, suderinusi su Užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikai užsienio valstybėse bei tarptautinėse organizacijose;
6.12. kartu su Aplinkos ministerija tvirtina norminius dokumentus, nustatančius specialius reikalavimus, susijusius su transporto statinių (tiesinių) projektavimu, statyba, jų atidavimu naudoti ir naudojimu; nustatytąja tvarka tvirtina normatyvinius dokumentus, reglamentuojančius transporto priemonių projektavimą, vykdo šių priemonių gamybos priežiūrą, nustato transporto priemonių sertifikavimo tvarką;
6.13. nustato tvarką, kuria atliekama kelių transporto priemonių valstybinė techninė apžiūra, kontroliuoja, kaip jos laikomasi;
6.14. dalyvauja kartu su Lietuvos valstybės sienos apsaugos subjektais nustatant vykimo per Lietuvos Respublikos valstybės sieną bei tranzito per Lietuvos Respublikos teritoriją tvarką;
6.15. numato ir įgyvendina priemones, kuriomis mažinamas neigiamas transporto priemonių bei ryšių sistemų poveikis aplinkai; dalyvauja nustatant ir įgyvendinant pavojingų krovinių vežimo per Lietuvos Respublikos teritoriją tvarką ir išduoda vežėjams leidimus vežti šiuos krovinius;
6.16. įstatymų nustatyta tvarka formuoja Lietuvos transporto bei ryšių kainų ir tarifų politiką, teikia pasiūlymus dėl transporto bei ryšių biudžeto sudarymo;
6.17. vykdo vandens, oro, geležinkelių ir kelių transporto bei pašto veiklos priežiūrą, numato saugą transporto priemonėse, organizuoja jos taikymą, rengia kelių eismo saugumo programas;
6.18. dalyvauja likviduojant gaivalinių nelaimių, avarijų padarinius, organizuojant paieškos ir gelbėjimo darbus, organizuoja eismo nelaimių (išskyrus kelių transporto) tyrimą bei apskaitą, analizuoja jų priežastis;
6.19. nustato tvarką, kuria atliekama per autoavarijas ar kitaip sugadintų kelių transporto priemonių techninė ekspertizė, nustatomi dėl to patirti nuostoliai;
6.20. nustatytąja tvarka registruoja transporto priemones (išskyrus kelių transporto priemones), tvarko jų registrą;
6.21. atlieka atestacinį licencinį darbą – įstatymų numatytais atvejais Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda licencijas steigti ir eksploatuoti telekomunikacijų tinklus ir teikti telekomunikacijų paslaugas, verstis keleivių vežimu Lietuvos Respublikoje, taip pat keleivių ir krovinių vežimu tarptautiniais maršrutais, pagal savo kompetenciją kontroliuoja transporto ir telekomunikacijų licencijuojamą veiklą;
6.23. koordinuoja valstybinio pašto ir kitų ryšių tinklų bei sistemų veiklą, sprendžia, ar vartotojams užtikrinama teikiamų paslaugų kokybė;
6.24. užtikrina, kad būtų tenkinami valstybės ir valdymo institucijų, ūkio subjektų ir gyventojų pašto bei kitų ryšių poreikiai;
6.25. koordinuoja įmonių, įstaigų, organizacijų ir fizinių asmenų veiklą įrengiant ir eksploatuojant telekomunikacijų tinklus, kartu su Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija reguliuoja šių tinklų ir informatikos sistemų sąveiką;
6.27. kaupia ir sistemina teisinę, ekonominę, ekologinę, technologinę, komercinę ir kitokią informaciją, būtiną ministerijos veiklos sričiai reguliuoti;
6.29. paskelbus karo ar nepaprastąją padėtį, kilus karo grėsmei, ištikus gaivalinei nelaimei ar kitais atvejais pagal Valstybės gynimo tarybos, Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Ekstremalių situacijų komisijos įgaliojimus reguliuoja transporto bei ryšių veiklą, leidžia įsakymus, kurie yra privalomi visiems transporto bei ryšių ūkio ne kariniams subjektams;
6.31. nustatytąja tvarka nagrinėja gyventojų pareiškimus, skundus bei pasiūlymus ir imasi reikiamų priemonių, kad būtų išspręsti juose keliami klausimai;
SUSISIEKIMO MINISTERIJOS TEISĖS
7. Susisiekimo ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, vietos savivaldos institucijų, mokslo ir studijų institucijų, asociacijų, įmonių, įstaigų ir organizacijų informaciją visais transporto bei ryšių veiklos klausimais, taip pat išvadas dėl ministerijos rengiamų įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektų;
7.2. sudaryti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, įstaigų ir organizacijų atstovų bei specialistų (susitarus su jų vadovais) komisijas (darbo grupes) įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, tarptautinio bendradarbiavimo sutarčių projektams rengti ir kitiems ministerijos kompetencijai priskirtiems klausimams nagrinėti;
7.3. pasitelkti ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, vietos savivaldos vykdomųjų institucijų, įstaigų ir organizacijų atstovus bei specialistus (susitarus su jų vadovais) įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektams svarstyti;
7.4. kontroliuoti pagal savo kompetenciją visų nuosavybės formų transporto subjektų veiklą (išskyrus ūkinę-komercinę), reikalauti šalinti nustatytuosius pažeidimus;
SUSISIEKIMO MINISTERIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
9. Susisiekimo ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
Susisiekimo ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.7, 11.9, 11.11, 11.12 ir 11.13 punktuose.
10. Susisiekimo ministras, vadovaudamas jam pavestoms transporto bei ryšių valdymo sritims, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.
11. Susisiekimo ministras:
11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais;
11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa bei jos įgyvendinimo priemonės, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl viceministrų skaičiaus nustatymo, viceministrų skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, drausminių nuobaudų jiems skyrimo ar jų skatinimo;
11.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei departamentų, tarnybų ar inspekcijų prie ministerijos nuostatų projektus;
11.9. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;
11.10. tvirtina ministerijos administracijos padalinių, kitų jos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių nuostatus (įstatus);
11.11. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus (išskyrus viceministrus), ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros pareigūną, įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus (ministerijos sekretoriaus teikimu); savo iniciatyva atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus bei kitus ministro skiriamus pareigūnus, pareiškęs nepasitikėjimą jais;
11.12. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;
11.13. įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytais atvejais teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl departamentų ir kitų įstaigų prie ministerijos vadovų skyrimo;
11.14. nustato ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovų tarnybinius atlyginimus, prireikus skiria jiems drausmines nuobaudas ar juos skatina;
12. Susisiekimo ministras vadovauja ministerijos administracijos padaliniams tiesiogiai ar per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o departamentams, direkcijoms, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijos įsteigtoms ar jai priskirtoms įstaigoms – per šių institucijų vadovus.
13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.
Viceministrai rūpinasi jiems ministro skirtais ministerijos darbo barais, per ministerijos sekretorių ir atitinkamus ministerijos padalinių vadovus koordinuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą, teikia ministrui įstatymų ir kitų teisės aktų projektus.
Viceministrai gali vadovauti departamentams prie ministerijos.
14. Susisiekimo ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti ne daugiau kaip du pavaduotojus (sekretorius).
Susisiekimo ministerijos administracija susideda iš departamentų, skyrių ir kitų padalinių.
Prie ministerijos gali būti įsteigti departamentai, direkcijos, inspekcijos ir kitos tarnybos.
15. Susisiekimo ministerijos sekretorius:
15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimo organizavimą ir kokybę, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis šiai programai įgyvendinti;
15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;
15.5. ministro pritarimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų savo pavaduotojus, ministerijos administracijos padalinių ir ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovus, išskyrus skiriamus ministro, taip pat karjeros tarnautojus bei aptarnaujantįjį personalą;
15.6. teikia ministrui skirti pareigoms ir atleisti iš pareigų įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus;
16. Susisiekimo ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, jos nariai – viceministrai, ministerijos sekretorius. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukti ir ministerijos sekretoriaus pavaduotojai (sekretoriai) bei kiti ministerijos, kitų institucijų ir organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai ir mokslininkai šių sutikimu.
Susisiekimo ministerijos kolegijos narių skaičių nustato ir kolegijos personalinę sudėtį bei darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.