VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS

PRIE SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKO

ĮSAKYMAS

 

DĖL MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ TIPO PATVIRTINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. balandžio 28 d. Nr. 2B-174

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. sausio 17 d. nutarimo Nr. 44 „Dėl transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo“ (Žin., 2001, Nr. 7-194; 2004, Nr. 143-5231) 3.1 punktu ir įgyvendindamas 1991 m. kovo 27 d. Tarybos direktyvą Nr. 91/226/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių tam tikrų kategorijų motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymą ribojančias sistemas, suderinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 10 tomas, p. 251) ir 2010 m. kovo 9 d. Komisijos direktyvą 2010/19/ES, kuria iš dalies keičiama Tarybos direktyva 91/226/EEB bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/46/EB, siekiant pritaikyti jas prie tam tikrų kategorijų variklinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų technikos pažangos (OL 2010 L 72, p. 17):

1. Tvirtinu Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo taisykles (pridedama).

2. Įpareigoju Technikos skyrių priimti prašymus išduoti transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo sertifikatą.

3. Šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas „Valstybės žiniose“ ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje.

 

 

Inspekcijos viršininkas                                                Vidmantas Žukauskas

 

_________________


PATVIRTINTA

Valstybinės kelių transporto inspekcijos

prie Susisiekimo ministerijos viršininko

2011 m. balandžio 28 d.

įsakymu Nr. 2B-174

 

MOTORINIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ IR JŲ PRIEKABŲ PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ TIPO PATVIRTINIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato motorinių transporto priemonių ir jų priekabų (toliau – transporto priemonės) purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo reikalavimus, Europos Bendrijos (toliau – EB) sertifikato išdavimo tvarką, gamybos atitikties ir nutraukimo sąlygas.

2. Taisyklės parengtos įgyvendinant 1991 m. kovo 27 d. Tarybos direktyvą Nr. 91/226/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių tam tikrų kategorijų motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymą ribojančias sistemas, suderinimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 10 tomas, p. 251) (toliau – direktyva 91/226/EEB) ir 2010 m. kovo 9 d. Komisijos direktyvą 2010/19/ES, kuria iš dalies keičiama Tarybos direktyva 91/226/EEB bei Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2007/46/EB, siekiant pritaikyti jas prie tam tikrų kategorijų variklinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų technikos pažangos (OL 2010 L 72, p. 17) (toliau – direktyva 2010/19/ES).

3. Šios Taisyklės taikomos visoms N ir O kategorijos transporto priemonėms, nurodytoms Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų, patvirtintų Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 (Žin., 2008, Nr. 141-5606), III ir IV skyriuose.

4. šiose Taisyklėse vartojamos šios sąvokos:

Didžiausia techniškai leistina pakrautos transporto priemonės masė – tai gamintojo nurodyta didžiausia transporto priemonės masė, pagrįsta jos konstrukcija ir eksploatavimu.

Energijos sugertuvas – taškomo vandens energiją sugerianti ir dėl to purškiamo vandens kiekį mažinanti sparno ir (arba) sudedamosios dalies, ir (arba) išorinio apsauginio purvasaugio sudedamoji dalis.

Išorinė apsauginė sudedamoji dalis – maždaug išilginei transporto priemonės ašiai lygiagrečioje vertikalioje plokštumoje esanti sudedamoji dalis. Ji gali būti sudedamoji sparno arba transporto priemonės kėbulo dalis.

Nepakrauta transporto priemonė – parengtos eksploatuoti transporto priemonės kėbulo ir, nepriklausančio M1 kategorijai vilkiko atveju, sukabintuvo, jei jis įrengtas gamintojo, masė arba važiuoklės ar važiuoklės su kabina masė be kėbulo ir (arba) sukabintuvo, jeigu gamintojas neįrengia kėbulo ir (arba) sukabintuvo (įskaitant skysčius, įrankius, atsarginį ratą, jei yra, ir vairuotoją bei, jei tai yra autobusai ir turistiniai autobusai, įgulos nario masė, jeigu transporto priemonėje yra sėdynė įgulos nariui (didžiausia ir mažiausia kiekvieno varianto masė).

Oro srauto ir vandens kreiptuvassudedamoji dalis ir (arba) išorinio apsauginio purvasaugio sudedamoji dalis, per kurią, mažindamas purškiamo vandens kiekį, srūva oro srautas.

Pakeliamoji ašis – tai ašis, kurią galima pakelti arba nuleisti keliamuoju ašies įtaisu.

Protektorius – padangos dalis, kuri liečiasi su keliu.

Purslų taškymo ribotuvas – purslų taškymo ribojimo sistemos dalis, kurią gali sudaryti oro srauto ir vandens kreiptuvas ar energijos sugertuvas.

Purslų taškymo ribojimo sistema – važiuojančios transporto priemonės padangomis į viršų taškomo vandens srovei sumažinti skirta sistema. Purslų taškymo ribojimo sistemą sudaro sudedamosios dalys – sparnas, purvasaugiai ir purslų taškymo ribotuvą turinti išorinė apsauginė sudedamosios dalies sudaryta sistema.

Purvasaugis – vertikaliai, ant važiuoklės už rato arba apatinės ploto kroviniams sukrauti dalies, arba prie sparno pritvirtinta lanksti sudedamoji dalis. Purvasaugis taip pat turi saugoti, kad padangos mažų daiktų, ypač akmenukų, nepakeltų nuo žemės ir nenukreiptų jų į viršų arba į šoną, kitų eismo dalyvių link.

Puspriekabės vilkikas – vilkikas, skirtas ir sukonstruotas daugiausia puspriekabėms vilkti.

Savikreipiai ratai – tai transporto priemonės valdymo įtaisu nevaldomi ratai, kurie dėl trinties į žemę gali pasisukti ne didesniu kaip 20° kampu.

Sparnas – riedančių padangų į viršų taškomam vandeniui sulaikyti ir jam apačion nukreipti skirta standi arba pusiau standi sudedamoji dalis. Sparnai visiškai ar iš dalies gali būti sujungti su transporto priemonės kėbulu arba kitomis sudedamosiomis jos dalimis, pavyzdžiui, apatine krovininio kėbulo dalimi ir t. t.

Švytuojančioji ašis – ašis, kuri apie centrinį tašką švytuoja taip, kad gali nubrėžti horizontalų lanką. Šiose Taisyklėse švytuojančioji ašis, kurios tipas – švytuojančioji vairavimo ašis – laikoma vairuojamuosius ratus turinčia ašimi.

Transporto priemonės tipas – šiomis savybėmis nesiskiriančių komplektinių, nekomplektinių arba sukomplektuotų transporto priemonių tipas, atsižvelgiant į purslų taškymo ribotuvo (sumontuoto transporto priemonėje) tipą ir gamintojo purslų taškymo ribojimo sistemos tipo žymėjimą.

Vairuojamieji ratai – transporto priemonės vairo mechanizmu valdomi ratai.

5. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo atlikimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos susisekimo ministro 2009 m. balandžio 28 d. įsakymu Nr. 3-169 (Žin., 2009, Nr. 49-1997) (toliau – Atitikties įvertinimo taisyklės).

 

II. PURSLŲ TAŠKYMO RIBOTUVO AR SISTEMOS EB TIPO PATVIRTINIMAS

 

6. Prašymą išduoti transporto priemonės purslų taškymo ribotuvo ar sistemos EB tipo patvirtinimo sertifikatą Valstybinei kelių transporto inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija) pateikia transporto priemonės gamintojas arba jo įgaliotasis atstovas (toliau – gamintojas arba įgaliotasis atstovas). Kartu su prašymu pateikiamas informacinis dokumentas ir techninės tarnybos parengtas bandymo protokolas. Prašymas pateikiamas ir nagrinėjamas taip, kaip nurodyta Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinėje kelių transporto inspekcijoje prie Susisiekimo ministerijos taisyklėse, patvirtintose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2009 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. 2B-217 (Žin., 2009, Nr. 70-2887; 2010, Nr. 119-6092).

7. Inspekcija patvirtina kiekvienos važiuojančios transporto priemonės purslų ribotuvo (toliau – purslų taškymo ribotuvas) EB sudedamosios dalies tipą, jeigu jis atitinka šiose Taisyklėse nustatytus konstrukcijos ir patikros reikalavimus.

8. Inspekcija, patvirtinusi EB sudedamosios dalies tipą, imasi būtinų priemonių, kad būtų patikrinta, ar produkcijos pavyzdžiai atitinka patvirtinto tipo reikalavimus, jeigu tai būtina padaryti, ir, jeigu reikia, bendradarbiauja su kitų valstybių narių kompetentingomis institucijomis. Šiam tikslui Inspekcija taiko šių Taisyklių III skyriaus reikalavimus.

9. Inspekcija kiekvieno purslų taškymo ribtuvo tipui, kurį patvirtina pagal šias Taisykles, gamintojui arba įgaliotajam jo atstovui išduoda EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą, kuris atitinka šių Taisyklių 2 priedo reikalavimus. Inspekcija imasi visų reikiamų priemonių, kad būtų naudojami ženklai, dėl kurių, vadovaujantis šiomis Taisyklėmis, patvirtintų purslų taškymo ribotuvų nebūtų galima supainioti su kitais įtaisais.

10. Inspekcija negali uždrausti į rinką pateikti purslų taškymo ribotuvų dėl priežasčių, susijusių su jų konstrukcija arba veikimu, jeigu įtaisai turi EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą. Tačiau tai netrukdo imtis šiose Taisyklėse nurodytų priemonių dėl EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą turinčių purslų taškymo ribotuvų, kurie neatitinka patvirtinto tipo reikalavimų. Įtaisai neatitinka patvirtinto tipo reikalavimų, jeigu nesilaikoma šių Taisyklių 1 priedo nuostatų. Inspekcija apie priemones, kurių ėmėsi dėl purslų taškymo ribotuvo, turinčio EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą, tačiau neatitinkančio patvirtinto tipo reikalavimų, nedelsdama praneša kitoms valstybėms narėms ir Europos Komisijai, ir nurodo tokio sprendimo priežastis.

11. Inspekcija per mėnesį kitų valstybių narių kompetentingoms institucijoms nusiunčia EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo sertifikato, kurį Inspekcija užpildo kiekvienam purslų taškymą ribojančiam įtaiso tipui, kai šį tipą patvirtina arba atsisako patvirtinti, kopijas.

12. Jeigu Inspekcija, patvirtinusi EB sudedamosios dalies tipą nustato, kad purslų taškymo ribotuvai, turintys išduotus vieno tipo įtaisų atitikties sertifikatus, neatitinka tipo, kurį Inspekcija yra patvirtinusi, reikalavimų, imamasi visų būtinų priemonių užtikrinti, kad produkcijos pavyzdžiai atitiktų patvirtinto tipo reikalavimus. Inspekcija turi teisę EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimą paskelbti netekusiu galios, jei nesilaikoma taikomų patvirtinto tipo reikalavimų.

13. Inspekcija gali konsultuotis su kitų valstybių narių kompetentingomis institucijomis, kokių priemonių imtis, paskelbiant EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimą netekusiu galios.

14. Inspekcija, pripažinusi netekusiu galios EB sudedamosios dalies tipą, per mėnesį kitoms valstybių narių kompetentingoms institucijoms išsiunčia sudedamosios dalies tipo patvirtinimo sertifikatą su užrašu didžiosiomis raidėmis „EB TIPO PATVIRTINIMAS PASKELBTAS NETEKUSIU GALIOS“ bei nurodoma tokio sprendimo data ir priežastys.

15. Jeigu EB sudedamosios dalies tipą patvirtinusios valstybės narės kompetentinga institucija Inspekcijos veiksmus dėl tariamos neatitikties užginčija, Inspekcija teisės aktų nustatyta tvarka, bendradarbiaudama su valstybių narių kompetentingomis institucijomis, stengiasi, kad ginčas būtų išspręstas. Apie ginčą pranešama Europos Komisijai.

16. Jeigu, vadovaujantis šių Taisyklių nuostatomis, priimamas sprendimas atsisakyti patvirtinti purslų taškymo ribotuvų EB sudedamosios dalies tipą arba tokį patvirtinimą paskelbti netekusiu galios, arba uždrausti tuos įtaisus pateikti į rinką, arba juos naudoti, nurodomos išsamios tokio sprendimo priežastys. Apie tokį sprendimą pranešama gamintojui, kuris kartu informuojamas apie savo teisių gynimo būdus ir terminus Lietuvos Respublikoje.

 

III. GAMYBOS ATITIKTIS IR NUTRAUKIMAS

 

17. Kiekvienas EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą turintis purslų taškymo ribotuvas turi atitikti patvirtinto tipo reikalavimus. EB tipo patvirtinimo ženklo, kurį kartu su EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo sertifikatu būtų galima taikyti nustatant, ar EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą turintys parduodami įtaisai atitinka šių Taisyklių reikalavimus, vieną kopiją saugo Inspekcija.

18. Purslų taškymo ribotuvo tipas nustatomas pagal pavyzdį ir aprašomuosius dokumentus, kurie buvo įteikti su prašymu patvirtinti EB sudedamosios dalies tipą. Įtaisus, kurių techninės charakteristikos atitinka pavyzdinio įtaiso charakteristikas ir kurių kitos sudedamosios dalys nuo pavyzdinio įtaiso sudedamųjų dalių nesiskiria, išskyrus šiame skyriuje nurodytomis savybėmis jokios įtakos nedarančius tų sudedamųjų dalių variantus, galima laikyti priklausančiais tam pačiam tipui.

19. Gamintojas, siekdamas užtikrinti, kad produkcija atitiktų patvirtinto tipo reikalavimus, atlieka įprastinę patikrą. Gamintojas turi:

19.1. turėti pagal nustatytus reikalavimus įrengtą laboratoriją pagrindiniams bandymams daryti;

19.2. pasirūpinti, kad produkcijos atitikties bandymus padarytų kompetentingos institucijos patvirtinta laboratorija; jeigu įrengtos laboratorijos pats neturi.

20. Produkcijos atitikties patikros bandymų rezultatai turi būti prieinami, kad juos bet kada galėtų patikrinti Inspekcija.

21. Inspekcija ar valstybių narių kompetentingos institucijos taip pat gali atlikti patikras vietose.

22. Ar produkcija atitinka purslų taškymo ribotuvo, kurio tipas buvo patvirtintas, reikalavimus, turi būti tikrinama pagal šių Taisyklių 1 priede nustatytas sąlygas ir taikant jame nurodytas metodikas.

23. Sudedamosios dalies tipo patvirtinimą suteikusios Inspekcijos prašymu gamintojas turi pateikti anksčiau patvirtintų tipų purslų taškymo ribotuvus, kad Inspekcija su purslų taškymo ribotuvais galėtų daryti bandymus ir atlikti atitikties patikras.

24. Laikoma, kad įtaisai atitinka reikalavimus, jeigu 9 iš 10 atsitiktine atranka pasirinktų pavyzdžių atitinka šių Taisyklių 1 priedo reikalavimus.

25. Jeigu Taisyklių 24 punkte nurodytos sąlygos nesilaikoma, turi būti ištirti kiti 10 atsitiktinai pasirinktų pavyzdžių. Visų atliktų matavimų vidurkis turi atitikti šių Taisyklių 1 priedo reikalavimus ir nė vieno atskiro matavimo vertė neturi būti mažesnė kaip 95 proc. nurodytosios vertės.

26. EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo turėtojas, nutraukdamas gamybą, apie tai nedelsdamas raštu turi pranešti Inspekcijai.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Jei transporto priemonės purslų taškymo ribotuvas ar sistema po 2011 m. balandžio 9 d. atitinka šių Taisyklių arba kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių teisės aktų, kuriais įgyvendinamos direktyvos 91/226/EEB ir 2010/19/ES, reikalavimus, EB tipo patvirtinimas suteikiamas ir šią transporto priemonę leidžiama registruoti, parduoti ar pradėti eksploatuoti.

28. Jei transporto priemonės purslų taškymo ribotuvas ar sistema po 2011 m. balandžio 9 d. neatitinka šių Taisyklių arba kitų Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių teisės aktų, kuriais įgyvendinamos direktyvos 91/226/EEB ir 2010/19/ES, reikalavimų, EB tipo patvirtinimas nesuteikiamas ir transporto priemonę registruoti, parduoti ar pradėti eksploatuoti draudžiama.

29. Teikiant visos transporto priemonės EB tipo patvirtinimo prašymą, vadovaujantis Atitikties įvertinimo taisyklėmis, transporto priemonių tipai, kurių nacionalinis arba EB tipas buvo patvirtintas, atsižvelgiant į purslų taškymo ribojimą, neprivalo atitikti direktyvoje 91/226/EEB nustatytų purslų taškymo ribojimo reikalavimų.

 

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

1 priedas

 

PURSLŲ TAŠKYMO RIBOTUVŲ EB SUDEDAMOSIOS DALIES TIPO PATVIRTINIMO REIKALAVIMAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Purslų taškymo ribotuvai turi būti pagaminti taip, kad įprastomis sąlygomis drėgnuose keliuose naudojami jie veiktų pagal nustatytus reikalavimus. Be to, šie įtaisai neturi turėti jokių konstrukcijos arba gamybos defektų, kurie mažintų tinkamą veikimą.

2. Atsižvelgiant į konstrukcinius veikimo principus, su purslų taškymo ribotuvais turi būti daromi šio priedo II ir III skyriuose aprašyti bandymai ir tų bandymų rezultatai turi atitikti nurodytuose skyriuose nustatytus reikalavimus.

3. Prašymą patvirtinti purslų taškymo ribotuvo EB sudedamosios dalies tipą, vadovaudamasis Atitikties įvertinimo taisyklių IV skyriaus 9 punktu ir VI skyriaus 49, 50 ir 54 punktais, teikia gamintojas. Informacinio dokumento pavyzdys pateikiamas Taisyklių 2 priede.

4. Už tipo patvirtinimo bandymus atsakingai techninei tarnybai pateikiami keturi bandiniai: trys – bandymams atlikti, ketvirtąjį laboratorija saugo, kad vėliau būtų galima patikrinti. Bandymus atliekanti laboratorija gali paprašyti pateikti daugiau bandinių.

5. Kiekvienas bandinys turi turėti aiškų ir nenutrinamą prekės ženklą arba pavadinimą ir tipo nuorodą bei pakankamai vietos EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklui.

6. Jeigu laikomasi reikalavimų, nustatytų Atitikties įvertinimo taisyklių VI skyriaus 50–53 punktuose, EB tipas turi būti patvirtintas. EB tipo patvirtinimo sertifikato pavyzdys pateikiamas Taisyklių 3 priede.

7. Kiekvieno patvirtinto purslų taškymo ribotuvo įtaiso tipo patvirtinimo numeris suteikiamas, vadovaujantis 2008 m. spalio 7 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1060/2008, pakeičiančio Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/46/EB, nustatančios motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bei tokioms transporto priemonėms skirtų sistemų, sudėtinių dalių ir atskirų techninių mazgų patvirtinimo pagrindus, I, III, IV, VI, VII, XI ir XV priedus (Pagrindų direktyva) (OL 2008 L 292, p. 1), V priedo nuostatomis. Inspekcija to paties numerio negali suteikti kito tipo purslų taškymo ribotuvui.

8. Kiekvienas pagal šias Taisykles patvirtinto tipo reikalavimus atitinkantis purslų taškymo ribotuvas turi turėti EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklą, kuris pritvirtinamas taip, kad būtų lengvai įskaitomas ir nenutrinamas (net tą įtaisą pritvirtinus prie transporto priemonės).

9. Vadovaujantis 2008 m. spalio 7 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1060/2008, pakeičiančio Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/46/EB, nustatančios motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bei tokioms transporto priemonėms skirtų sistemų, sudėtinių dalių ir atskirų techninių mazgų patvirtinimo pagrindus, I, III, IV, VI, VII, XI ir XV priedus (Pagrindų direktyva), V priedo nuostatomis, prie patvirtinimo ženklo pridedamas simbolis „A“, jei tai yra energiją sugeriančio tipo įtaisai, arba simbolis „S“, jei tai yra orą ir vandenį atskiriančio tipo įtaisai.

 

II. ENERGIJĄ SUGERIANČIŲ PURSLŲ TAŠKYMO RIBOTUVŲ TIPO BANDYMAI

 

10. Šiuo bandymu apskaičiuojama įtaiso geba sulaikyti keliomis srovėmis į jį nukreiptą vandenį. Bandymo įrenginiu siekiama sukurti sąlygas, kuriomis, atsižvelgiant į padangos protektoriaus nuo žemės teškiamo vandens kiekį ir greitį, turi veikti prie transporto priemonės pritvirtintas įtaisas.

11. Bandymo įrenginio aprašas pateikiamas Taisyklių 6 priedo 10 schemoje.

12. Bandymo sąlygos:

12.1. Bandymai turi būti atlikti uždaroje patalpoje ramaus aplinkos oro sąlygomis.

12.2. Aplinkos ir bandinių temperatūra turi būti 21 (± 3) °C.

12.3. Turi būti naudojamas dejonizuotas vanduo.

12.4. Bandiniai kiekvienam bandymui turi būti paruošti juos suvilgant.

13. Bandymo procedūra:

13.1. 500 (+ 0/– 5) mm pločio, 750 mm aukščio bandinys pritvirtinamas prie vertikalios bandymo įrangos plokštės, dėmesį reikėtų atkreipti į tai, kad bandinys į surinktuvą būtų įstatytas tinkamai ir kad jokia kliūtis negalėtų pakeisti vandens srovės krypties nei iki susidūrimo, nei po to.

13.2. Nustatomas 0,675 (+/– 0,01) l/s vandens debito srautas ir iš horizontalaus 500 (+/– 2) mm atstumo į bandinį nukreipiama bent 90 l, bet ne daugiau kaip 120 l vandens srovė (Taisyklių 6 priedo 10 schema).

13.3. Vandeniui leidžiama nutekėti nuo bandinio į surinktuvą. Apskaičiuojama surinkto vandens procentinė dalis ir ji palyginama su išpurkšto vandens kiekiu.

13.4. Bandinys pagal šio priedo 13.2 ir 13.3 punktų reikalavimus išbandomas penkis kartus. Apskaičiuojama vidutinė penkių bandymų procentinė dalis.

14. Bandymo rezultatai:

14.1. Vidutinė procentinė dalis, apskaičiuota pagal šio priedo 13.4 punktą, turi būti ne mažesnė kaip 70 proc.

14.2. Jeigu atlikus penkis bandymus, didžiausia ir mažiausia procentinė surinkto vandens dalis nuo vidutinės procentinės dalies skiriasi daugiau kaip 5 proc. tai penki bandymai turi būti pakartoti. Jeigu, antrą kartą atlikus penkis bandymus, didžiausia ir mažiausia procentinė surinkto vandens dalis nuo vidutinės procentinės dalies skiriasi daugiau kaip 5 proc. ir jeigu mažesnioji vertė neatitinka šio priedo 14.1 punkto reikalavimų, tipo patvirtinimas nesuteikiamas.

14.3. Atliekamas bandymas, kuriuo siekiama nustatyti, ar vertikali įtaiso padėtis turi poveikį gautiems rezultatams. Jeigu tai pasitvirtina, šio priedo 13.1–13.4 punktuose aprašyta procedūra turi būti pakartota pasirinkus padėtis, kuriose užfiksuota didžiausia ir mažiausia surinkto vandens procentinė dalis; galioja šio priedo 14.2 punkto reikalavimai. Siekiant nustatyti vidutinę procentinę dalį, turi būti remiamasi atskirų rezultatų vidurkiu. Vidutinė procentinė dalis turi būti ne mažesnė kaip 70 proc.

 

III. ORĄ IR VANDENĮ NUKREIPIANČIO TIPO PURSLŲ TAŠKYMO RIBOTUVŲ BANDYMAI

 

15. Šio bandymo tikslas – nustatyti poringos medžiagos, skirtos į ją suslėgtuoju oru ir (arba) vandens purkštuvu purškiamam vandeniui sulaikyti, veiksmingumą. Bandymo įranga turi imituoti sąlygas, kuriomis, atsižvelgiant į padangomis taškomo vandens kiekį ir greitį, būtų veikiama medžiaga, jeigu ta įranga būtų sumontuota transporto priemonėje.

16. Bandymo įrenginio aprašas pateikiamas šių Taisyklių 6 priedo 11 schemoje.

17. Bandymo sąlygos:

17.1. Bandymai turi būti atlikti uždaroje patalpoje ramaus oro sąlygomis.

17.2. Aplinkos ir bandinių temperatūra turi būti 21 (± 3) °C.

17.3. Turi būti naudojamas dejonizuotas vanduo.

17.4. Bandiniai kiekvienam bandymui turi būti paruošti juos suvilgant.

18. Bandymo procedūra:

18.1. Bandymo įrenginyje vertikaliai įtvirtinamas 305 × 100 mm bandinys, patikrinama, ar tarp bandinio ir viršutinės lenktosios plokštumos nėra tarpo ir ar padėklo padėtis yra tinkama. Į purkštuvo rezervuarą pripilama 1 ± 0,005 litro vandens ir purkštuvas pastatomas taip, kaip aprašyta šių Taisyklių 6 priedo 11 schemoje.

18.2. Purkštuvas turi būti sureguliuotas taip: slėgis (purkštuve) – 5 barai + 10 proc. / – 0 proc.; debitas – 1 litras per minutę, ± 5 sekundes; purškimas – apskritiminis, 50 ± 5 mm skersmens 200 ± 5 mm atstumu nuo bandinio, antgalis – 5 ± 0,1 mm skersmens.

18.3. Purškiama tol, kol vandens dulksnos nelieka, ir laiko trukmė užregistruojama. Palaukiama 60 sekundžių, kol vanduo iš bandinio išteka į padėklą, ir išmatuojamas surinkto vandens kiekis. Išmatuojamas purkštuvo rezervuare likusio vandens kiekis. Apskaičiuojama surinkto vandens procentinė dalis ir palyginama su išpurkšto vandens kiekiu.

18.4. Bandymas atliekamas penkis kartus ir apskaičiuojama vidutinė procentinė surinkto kiekio dalis. Prieš atliekant kiekvieną bandymą, patikrinama, ar padėklas, purkštuvo rezervuaras ir matavimo indas yra sausi.

19. Bandymo rezultatai:

19.1. Vidutinė procentinė dalis, apskaičiuota pagal šio priedo 18.4 punktą, turi būti ne mažesnė kaip 85 proc.

19.2. Jeigu atlikus penkis bandymus, didžiausia ir mažiausia procentinė surinkto vandens dalis nuo vidutinės procentinės dalies skiriasi daugiau kaip 5 proc., tai penkių bandymų serija turi būti pakartota. Jeigu, antrą kartą atlikus penkis bandymus, didžiausia ir mažiausia procentinė atgauto vandens dalis nuo vidutinės procentinės dalies skiriasi daugiau kaip 5 proc. ir mažesnioji vertė neatitinka šio priedo 18.1 punkto reikalavimų, tipas nepatvirtinimas.

19.3. Jeigu vertikali įtaiso padėtis lemia gautus rezultatus, šio priedo 18.1–18.4 punktuose aprašyta procedūra turi būti pakartota pasirinkus tas padėtis, kuriose užfiksuota didžiausia ir mažiausia surinkto vandens procentinė dalis; galioja šio priedo 19.2 punkto reikalavimai; siekiant užfiksuoti kiekvieno bandymo rezultatus, galioja šio priedo 19.1 punkto reikalavimai.

 

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

2 priedas

 

(Informacinio dokumento Nr. ____, patvirtinančio purslų taškymo ribotuvų EB sudedamosios dalies tipą, forma)

 

PURSLŲ TAŠKYMO RIBOTUVŲ ĮTAISŲ EB SUDEDAMOSIOS DALIES TIPO PATVIRTINIMO INFORMACINIS DOKUMENTAS NR. ____

 

Šis dokumentas su nurodyta informacija (jei taikoma) turi būti pateikiamas trimis egzemplioriais. Brėžiniai turi būti pateikiami atitinkamo mastelio ir pakankamai išsamūs, A4 formato lapuose arba A4 formato aplanke. Jei pateikiamos nuotraukos, jos turi būti pakankamai aiškios. Jei sistemos, sudedamosios dalys ar atskiri techniniai mazgai yra su elektroniniais valdikliais, būtina pateikti informaciją apie jų veikimą.

 

0. BENDROJI DALIS

0.1. Gamyklinė markė (gamintojo prekės pavadinimas)___________________________

0.2. Tipas_______________________________________________________________

0.5. Gamintojo pavadinimas ir adresas________________________________________

0.7. Jei tai yra sudedamosios dalys ir atskiri techniniai mazgai, EB patvirtinimo ženklo vieta ir ženklinimo metodas ____________________________________________________________________

0.8. Surinkimo gamyklos (-ų) adresas (-ai)_____________________________________

1. PRIETAISO APRAŠAS

1.1. Purslų taškymo ribotuvo techninis aprašas, kuriame nurodomas jo fizinis veikimo principas ir atitinkamas bandymas, kuris turi būti jam taikomas____________________________________________

1.2. Naudotos medžiagos__________________________________________________

1.3. Pakankamai išsamus (-ūs) ir atitinkamo mastelio brėžinys (-iai), kad medžiagas būtų galima atpažinti. Brėžinyje turi būti nurodyta EB sudedamosios dalies tipo patvirtinimo ženklo vieta ________

Data __________________________________________________________________

Pasirašė ________________________________________________________________

 

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

3 priedas

 

(EB tipo patvirtinimo sertifikato Nr. ____ forma)

 

EB TIPO PATVIRTINIMO SERTIFIKATAS Nr. ____

 

Pranešimas apie transporto priemonės / sudedamosios dalies / atskiro techninio mazgo(1):

EB tipo patvirtinimą,

EB tipo išplėtimo patvirtinimą,

atsisakymu patvirtinti EB tipą,

EB tipo patvirtinimo panaikinimą,

atsižvelgiant į direktyvą 91/226/EEB su paskutiniais pakeitimais, padarytais Komisijos direktyva 2010/19/ES(2).

Tipo patvirtinimo numeris _________________________________________________

Išplėtimo patvirtinimo motyvas _____________________________________________

 

I SKIRSNIS

0.1. Gamyklinė markė (gamintojo prekės pavadinimas)___________________________

0.2. Tipas ______________________________________________________________

0.3. Tipo, jei transporto priemonė / komponentai / atskiras techninis agregatas paženklinti jo žymeniu, identifikavimo priemonės(1), (3) ___________________________________________________

0.3.1. Minėto ženklo vieta _________________________________________________

0.4. Transporto priemonės kategorija(4) ________________________________________

0.5. Gamintojo pavadinimas ir adresas _______________________________________

0.7. Jei tai yra sudedamosios dalys ir atskiri techniniai mazgai, EB patvirtinimo ženklo vieta ir ženklinimo metodas ____________________________________________________________________

0.8. Surinkimo gamyklos (-ų) adresas (-ai) _____________________________________

II SKIRSNIS

1. Papildoma informacija __________________________________________________

1.1. Įtaiso veikimo principas: energijos sugertis ir (arba) oro ir vandens kreiptuvas(1) ____

1.2. Purslų taškymo ribotuvo charakteristikos (trumpas aprašas, prekės ženklas arba pavadinimas, numeris (-iai)) ___________________________________________________________________________

2. Už bandymus atsakinga techninė tarnyba ___________________________________

3. Bandymų ataskaitos pateikimo data _______________________________________

4. Bandymų ataskaitos numeris _____________________________________________

5. Pastabos (jei yra) ______________________________________________________

6. Vieta ________________________________________________________________

7. Data ________________________________________________________________

8. Parašas_______________________________________________________________

9. Pridedama informacinių dokumentų, kuriuos pateikia tipą patvirtinanti institucija ir kuriuos paprašius galima gauti, rodyklė.

 

(1)Ko nereikia, išbraukti.

(2)OL L 72, 2010 3 20, p. 17.

(3)Jeigu tipo ženklinimo priemonės sudarytos iš ženklų, netinkančių transporto priemonės, sudedamosios dalies ar atskiro techninio mazgo, kuriems taikomas šis tipo patvirtinimo sertifikatas, tipams apibūdinti, tokie ženklai dokumentuose žymimi simboliu „?“ (pvz., ABC??123??).

(4)Kaip apibrėžta  Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakyme Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 141-5606).

 

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

4 priedas

 

TRANSPORTO PRIEMONĖS TIPO, ATSIŽVELGIANT Į PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ PRITVIRTINIMĄ, EB TIPO PATVIRTINIMO REIKALAVIMAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. N ir O kategorijų transporto priemonėse, išskyrus bekele važiuoti pritaikytas transporto priemones, kaip apibrėžta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų, patvirtintų Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479, III ir IV skyriuose, purslų taškymo ribojimo sistemos konstruojamos ir (arba) įrengiamos taip, kad būtų laikomasi šiame priede nustatytų reikalavimų. Važiuoklių ir (arba) transporto priemonių su kabina atveju šie reikalavimai gali būti taikomi tik ratams, kuriuos dengia kabina.

2. N1 ir N2 klasės transporto priemonėms, kurių didžiausia leidžiama pakrautos transporto priemonės masė neviršija 7,5 tonos, gamintojo prašymu vietoj šių Taisyklių reikalavimų gali būti taikomi 1978 m. birželio 12 d. Tarybos direktyvos 78/549/EEB dėl valstybių narių įstatymų, reglamentuojančių motorinių transporto priemonių ratų apsaugos priemones, suderinimo, (OL 2004 m. specialusis leidimas, 13 skyrius, 5 tomas p. 97) (toliau – direktyva 78/549/EEB) reikalavimai.

3. Šio priedo reikalavimų, susijusių su purslų taškymo ribotuvais, taikyti neprivaloma N kategorijos, O1 ir O2 klasių transporto priemonėms, kurių didžiausia leidžiama pakrautos transporto priemonės masė neviršija 7,5 tonos, važiuoklėms ir (arba) transporto priemonėms su kabina, transporto priemonėms be kėbulo arba transporto priemonėms, kuriose purslų taškymo ribotuvai būtų nesuderinami su jų paskirtimi. Tačiau, jeigu įtaisai transporto priemonėse sumontuoti, jie privalo atitikti šių Taisyklių reikalavimus.

 

II. PRAŠYMAS PATVIRTINTI EB TIPĄ

 

4. Prašymą patvirtinti transporto priemonės, atsižvelgiant į purslų taškymo ribojimo sistemą,  EB tipą turi pateikti transporto priemonės gamintojas arba įgaliotasis jo atstovas.

5. Su prašymu turi būti įteikta po tris toliau nurodytus dokumentus ir ši informacija:

5.1. techninis purslų taškymą ribojančios sistemos aprašas ir vienas arba daugiau detalių brėžinių, kurio (-ių) mastelis turi būti toks, kad sistemą būtų galima lengvai identifikuoti;

5.2. patvirtinimo bandymus darančiai techninei tarnybai turi būti pristatyta purslų taškymo ribojimo sistema turinti patvirtintino tipo reikalavimus atitinkanti pavyzdinė transporto priemonė.

 

III. EB TIPO PATVIRTINIMAS

 

6. Prie EB tipo patvirtinimo sertifikato turi būti pridėtas informacinis dokumentas, kurio pavyzdys pateiktas Taisyklių 5 priede.

7. Jeigu transporto priemonė turi vieną arba daugiau pakeliamųjų tiltų, tai, kai tiltas nuleistas ir ratai liečia žemę ir kai tiltas pakeltas, purslų taškymo ribojimo sistema turi apgaubti visus ratus.

8. Jeigu transporto priemonė turi švytuojančiąją ašį, purslų taškymo ribojimo sistema turi atitikti prie nesisukančių dalių pritvirtintų nevairuojamų ratų sąlygas. Jeigu ratai prie tokios dalies nepritvirtinti, sistema turi atitikti vairuojamų ratų sąlygas.

9. Matuojant išorinės apsauginės sudedamosios dalies padėtį, atstumas (c) nuo išilginės plokštumos, liečiančios išorinį padangos paviršių, išskyrus bet kokius padangos išsikišimus prie žemės paviršiaus, ir išorinės apsauginės sudedamosios dalies vidinis kraštas neturi viršyti 100 mm (šių Taisyklių 6 priedo 1 ir 2 schemos).

10. Siekiant patikrinti, ar laikomasi šių Taisyklių reikalavimų, transporto priemonės būklė turi būti tokia:

10.1. transporto priemonė turi būti nepakrauta, o transporto priemonės ratai turi būti lygiagretūs jos išilginei ašiai;

10.2. jei tai yra puspriekabės, paviršiai kroviniams sukrauti turi būti horizontalūs;

10.3. padangos turi būti pripūstos taip, kad jų slėgis atitiktų įprastinį.

11. Purslų taškymą ribojanti sistema:

11.1. turi atitikti šio priedo III skyriuje nustatytus reikalavimus;

11.2. nevairuojamųjų arba savikreipių ratų, kuriuos dengia kėbulo grindys arba apatinė krovininio kėbulo dalis, purslų taškymo ribojimo sistema turi atitikti šio priedo III skyriuje nustatytus reikalavimus.

 

III. TILTŲ VAIRUOJAMŲJŲ ARBA SAVIKREIPIŲ AR NEVAIRUOJAMŲJŲ RATŲ TAŠKOMO VANDENS ENERGIJOS SUGERTUVUS TURINČIŲ PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ REIKALAVIMAI

 

12. Tiesiogiai virš padangos (-ų), prieš ją (jas) arba už jos (jų) esančias zonas sparnai turi dengti taip:

12.1. jeigu tiltas yra vienaašis arba daugiaašis, priekinis kraštas (C) turi tęstis į priekį, kol pasieks O–Z linijos tašką, kuriame ? (teta) yra ne aukščiau kaip 45° virš horizontalės; galinis kraštas (Taisyklių 6 priedo 3 schema) turi tęstis į apačią tiek, kad nebūtų daugiau kaip 100 mm virš rato centrą kertančios horizontalios linijos;

12.2. jeigu tiltai yra daugiaašiai, ? kampas taikomas tik priekiniam tiltui, o su galinio krašto aukščiu susijęs reikalavimas taikomas tik galiniam tiltui;

12.3. bendras sparno plotis (q) (šių Taisyklių 6 priedo 1 schema) turi būti toks, kad jis bent būtų lygus padangos pločiui (b) arba visam dviejų padangų pločiui (t), jei tai yra sudvejinti ratai, atsižvelgiant į tolimiausias padangos ir (arba) rato sąrankos iškyšas, kurias yra nurodęs gamintojas; dydžiai „b“ ir „t“  matuojami stebulės aukštyje, neatsižvelgiant į kokius nors padangos paviršiaus žymenis, briaunas, apsaugines juostas ir t. t.

13. Galinės sparno dalies priekinis šonas turi turėti Taisyklių 1 priede nustatytus reikalavimus atitinkantį purslų taškymo ribotuvą. Ta medžiaga sparno vidų turi dengti iki aukščio, kuris nustatomas pagal iš rato centro prasidedančią ir su horizontale bent 30° kampą sudarančia (šių Taisyklių 6 priedo 4 schema) tiesią liniją.

14. Jeigu pritvirtinti sparnai sudaryti iš kelių sudedamųjų dalių, juose neturi būti jokių angų, pro kurias, transporto priemonei važiuojant, gali būti taškomi purslai. Šis reikalavimas pripažįstamas įvykdytu, jeigu, tiek pakrovus transporto priemonę, tiek jos nepakrovus, radialinė srovė, tekanti į išorę nuo rato centro per visą važiuojamojo padangos paviršiaus plotį, tačiau neišeinanti už sparno dengiamos zonos ribų, visais atvejais atsimuša į purslų taškymo ribojimo sistemos dalį.

15. Jeigu tiltai yra vienaašiai, išorinio apsauginio sudedamosios dalies apatinis kraštas negali būti mažesniu atstumu arba spinduliu nei nurodyta žemiau, matuojant nuo rato centro, išskyrus apatinius galus, kurie gali būti suapvalinti (Taisyklių 6 priedo 3 schema):

15.1. Pneumatinė pakaba:

15.1.1. tiltai, ant kurių sumontuoti vairuojamieji ratai arba savikreipiai ratai:

nuo priekinio krašto (priekinės transporto dalies link, C galas)

iki galinio krašto (galinės transporto priemonės dalies link, A galas);

Rv ≤ 1,5 R

 

 

 

15.1.2. tiltai, ant kurių sumontuoti nevairuojamieji ratai:

nuo priekinio krašto (C galas)

iki galinio krašto (A galas).

Rv ≤ 1,25 R

15.2. Mechaninė pakaba:

15.2.1. bendra taisyklė – Rv ?<= 1,8 R;

15.2.2. nevairuojamųjų ratų, skirtų pakrautoms transporto priemonėms, kurių techniškai leidžiama masė didesnė kaip 7,5 t – Rv ?<= 1,5 R.

R – transporto priemonės sumontuotos padangos skersmuo, Rv – spinduliu išreikštas atstumas, rodantis atstumą iki išorinės apsauginės sudedamosios dalies apatinio krašto.

16. Jeigu tiltai yra daugiaašiai, šio priedo 15 punkte nustatyti reikalavimai netaikomi tarp skersinių vertikaliųjų plokštumų, einančių per pirmojo ir paskutiniojo tilto centrą, kur išorinė apsauginė sudedamoji dalis gali būti tiesi, kad būtų užtikrintas purslų taškymo ribojimo sistemos vienodumas (Taisyklių 6 priedo 5 schema).

17. Atstumas nuo viršutinio iki apatinio purslų taškymo ribojimo sistemos taško (sparno ir išorinės apsauginės sudedamosios dalies), matuojamas bet kuriame skerspjūvio taške, statmename sparnui (Taisyklių 6 priedo 2 ir 3 schemos), visuose taškuose turi tęstis ne mažiau kaip 45 mm už vertikalios linijos, kertančios rato ar pirmojo rato, jeigu tiltai yra daugiaašiai, centrą. Šis matmuo prieš minėtą liniją palaipsniui gali mažėti.

18. Išorinėse apsauginėse sudedamosiuose dalyse arba tarp tų išorinių apsauginių sudedamųjų dalių ir kitų sudedamųjų sparnų dalių neturi būti angų, pro kurias, transporto priemonei važiuojant, galėtų būti taškomi purslai.

19. Šio priedo 16 ir 17 punktuose nustatytų reikalavimų tam tikroje vietoje galima nepaisyti, kai apsauginė sudedamoji dalis sudaryta iš įvairių santykinai nejudrių dalių.

20. Vilkikai, pritaikyti puspriekabėms su žema važiuokle vilkti (apibrėžti 1978 m. standarto ISO 612 6.20 punkte), kurių kakliuko lizdo aukštis nuo žemės paviršiaus gali būti lygus arba mažesnis kaip 1100 mm, gali būti sukonstruoti taip, kad jiems būtų galima netaikyti šio priedo 12.1, 13 ir 18 punktuose nustatytų reikalavimų. Atveju, kai vilkikai sujungti su puspriekabėmis, sparnai ir apsauginės sudedamosios dalys gali nedengti tiesiogiai virš padangų, sumontuotų ant galinių ašių, esančios zonos, kad purslų taškymo ribojimo sistema nebūtų sugadinta. Tačiau šių transporto priemonių sparnai ir apsauginės sudedamosios dalys, kurios išsidėsčiusios priešais šias padangas ir už jų daugiau kaip 60° kampu nuo vertikaliosios linijos, kertančios rato centrą, turi atitikti šio priedo 12.1, 13 ir 18 punktuose nustatytus reikalavimus. Todėl, kai šios transporto priemonės nenaudojamos su puspriekabėmis, turi būti sukonstruotos taip, kad atitiktų šio punkto reikalavimus.

21. Kad būtų laikomasi šio priedo 20 punkto reikalavimų, sparnai ir apsauginės sudedamosios dalys gali būti, pavyzdžiui, su nuimamomis detalėmis.

22. Purvasaugio plotis turi atitikti šio priedo 12.3 punkte nustatytą reikalaujamą plotį (q), išskyrus atvejus, kai purvasaugis yra sparnuose. Tokiu atveju purvasaugio plotis turi būti bent jau lygus padangos protektoriaus pločiui. Po sparnu esančios purvasaugių dalies plotis turi atitikti nustatytas sąlygas; bet kuriame šone galima taikyti leidžiamą 10 mm nuokrypį.

23. Purvasaugis turi būti vertikalus.

24. Didžiausias apatinio krašto aukštis neturi viršyti 200 mm (Taisyklių 6 priedo 4 schema). Jeigu tai yra galinis tiltas ir jei išorinės apsauginės sudedamosios dalies apatinio krašto radialinis ilgis (Rv) neviršija ant to tilto ratų sumontuotų padangų spindulio matmenų, minėtas atstumas didinamas iki 300 mm. Didžiausias purvasaugio apatinio krašto aukštis nuo žemės paviršiaus gali būti padidintas iki 300 mm, jeigu, gamintojo nuomone, tai yra techniškai priimtina, atsižvelgus į pakabos charakteristikas.

25. Purvasaugis nuo galinio padangos krašto, jeigu matuojama horizontalia kryptimi, neturi būti didesniu kaip 300 mm atstumu.

26. Jei tai yra daugiaašiai tiltai ir jeigu  atstumas „d“ tarp gretimų tiltų padangų mažesnis kaip 250 mm, purvasaugiai turi būti įrengti tik galiniam ratų komplektui. Jeigu atstumas „d“ tarp gretimų tiltų padangų yra didesnis kaip 250 mm  (Taisyklių 6 priedo 5 schema), už kiekvieno rato turi būti purvasaugis.

27. Jeigu purvasaugiai virš apatinio jų krašto 50 mm aukštyje esančiame taške veikiami 3 N jėga, apskaičiuota 100 mm purvasaugio pločio, jie neturi nukrypti atgal daugiau kaip 100 mm.

28. Visas priekinis tos purvasaugio dalies, kurios matmenys atitinka mažiausius nustatytuosius, paviršius turi turėti Taisyklių 1 priedo I ir II skyriuose  nustatytus reikalavimus atitinkantį purslų taškymo ribotuvą.

29. Tarp apatinio galinio sparno krašto ir purvasaugių negali būti jokių angų, pro kurias galėtų būti taškomi purslai.

30. Jeigu purslų taškymo ribotuvas techninius purvasaugių reikalavimus (šio priedo 22–29 punktai) atitinka, papildomo purvasaugio pritvirtinti nebūtina.

 

IV. TAŠKOMO VANDENS ENERGIJĄ SUGERIANČIUS ĮTAISUS TURINČIŲ PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ, PRITVIRTINTŲ PRIE TAM TIKRŲ NEVAIRUOJAMUOSIUS ARBA SAVIKREIPIUS RATUS TURINČIŲ TILTŲ, REIKALAVIMAI

 

31. Sparnai turi dengti tiesiogiai virš padangos arba padangų esančias zonas. Jų tolimiausi priekiniai ir galiniai taškai turi siekti bent viršutinį padangos arba padangų kraštą liečiančią horizontalią plokštumą (Taisyklių 6 priedo 6 ir 7 schemos). Tačiau vietoje galinio tolimiausio krašto galima taikyti purvasaugį, kuris tuo atveju turi siekti apatinę sparno dalį (arba lygiavertę sudėtinę dalį).

32. Visą vidinę galinę sparno dalį turi apimti šių Taisyklių 1 priedo II skyriuje nustatytus reikalavimus atitinkantis purslų taškymo ribotuvas.

33. Jei tai yra vienašis arba daugiaašis tiltai, tarp kurių gretimų padangų atstumas yra bent 250 mm, išorinė apsauginė sudedamoji dalis turi dengti paviršių nuo apatinės iki viršutinės sparno dalies ir iki tiesios linijos, kuri kaip viršutinio padangos ar padangų krašto liestinė brėžiama tarp vertikalios plokštumos, gaunamos kaip padangos ir sparno arba už rato, arba ratų esančio purvasaugio priekinės dalies liestinė (Taisyklių 6 priedo 7 schema). Jei tai yra daugiaašis tiltas, išorinė apsauginė sudedamoji dalis turi būti prie kiekvieno rato.

34. Tarp išorinės apsauginės sudedamosios dalies ir vidinės sparno dalies neturi būti jokių angų, pro kurias purslai galėtų būti taškomi.

35. Jeigu už kiekvieno rato purvasaugiai neįrengti (šio priedo 26 punktas), išorinė apsauginė sudedamoji dalis nuo išorinio purvasaugio krašto ir iki tolimiausią nuo pirmo tilto padangos priekio esantį tašką liečiančios vertikalios plokštumos turi būti ištisinė (Taisyklių 6 priedo 6 schema).

36. Visas vidinis išorinės apsauginės sudedamosios dalies, kurios aukštis neturi būti mažesnis kaip 100 mm, paviršius turi būti padengtas Taisyklių 1 priedo reikalavimus atitinkančiu taškomo vandens energijos sugertuvą turinčiu purslų taškymo ribotuvu.

37. Purvasaugiai turi siekti apatinę sparno dalį ir atitikti šio priedo 22 ir 30 punktų reikalavimus.

 

V. PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMŲ, KURIOS TURI PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO ĮTAISUS SU ORO SRAUTO IR (ARBA) VANDENS KREIPTUVAIS IR KURIOS PRITVIRTINTOS PRIE TILTŲ SU VAIRUOJAMAISIAIS ARBA NEVAIRUOJAMAISIAIS RATAIS, REIKALAVIMAI

 

38. Sparnai turi atitikti šio priedo 12.3 punkto reikalavimus.

39. Vienaašių arba daugiaašių tiltų, jeigu atstumas tarp gretimų tiltų padangų didesnis kaip 300 mm, sparnai taip pat turi atitikti 12.1 punkto reikalavimus.

40. Jei tai yra daugiaašiai tiltai, kai atstumas tarp gretimų tiltų padangų ne didesnis kaip 300 mm, sparnai taip pat turi atitikti Taisyklių 6 priedo 9 schemoje nurodytą pavyzdį.

41. Prie išorinių apsauginių sudedamųjų dalių apatinių kraštų turi būti pritvirtinti šių Taisyklių 1 priedo reikalavimus atitinkantys oro srauto ir vandens kreiptuvus turintys purslų taškymo ribotuvai.

42. Jei tai yra vienaašiai arba daugiaašiai tiltai, kai atstumas tarp gretimų tiltų padangų didesnis kaip 300 mm, prie išorinės apsauginės sudedamosios dalies pritvirtinto purslų taškymo ribotuvo apatinio krašto didžiausi matmenys ir spinduliai, matuojant nuo rato centro (Taisyklių 6 priedo 8 ir 9 schemos), turi būti tokie:

42.1. vairuojamuosius arba savikreipius ratus turintys tiltai:

nuo priekinio krašto (priekinės transporto dalies link)

(galas C sudaro 30° kampą)

iki galinio krašto (galinės transporto priemonės dalies link) (galas A 100 mm);

Rv ≤ 1,05 R

 

 

 

42.2. nevairuojamuosius ratus turintys tiltai:

nuo priekinio krašto (galas C sudaro 20° kampą)

iki galinio krašto (galas A 100 mm);

Rv ≤ 1,00 R

R – transporto priemonės padangų skersmuo;

Rv – radialinis atstumas nuo išorinės apsauginės sudedamosios dalies apatinio krašto iki rato centro.

43. Jei tai yra daugiaašiai tiltai, kai atstumas tarp gretimų tiltų padangų ne didesnis kaip 300 mm, erdvėse tarp tiltų esantys išoriniai apsauginės sudedamosios dalys turi būti įrengti pagal šio priedo 40 punktą ir į apačią tęstis tiek, kad virš rato centrą kertančios horizontalios tiesios linijos būtų ne aukščiau kaip 100 mm (Taisyklių 6 priedo 9 schema).

44. Išorinės apsauginės sudedamosios dalies įlinkio gylis visuose taškuose už rato centrą kertančios vertikalios linijos turi būti ne mažesnis kaip 45 mm. Tą įlinkio gylį prieš pirmiau minėtą liniją palaipsniui galima sumažinti.

45. Išorinėse apsauginėse sudedamosiose dalyse arba tarp tų išorinių apsauginių sudedamųjų dalių ir sparnų neturi būti angų, pro kurias purslai galėtų būti taškomi.

46. Purvasaugiai turi:

46.1. atitikti šio priedo 22–29 punkto reikalavimus (Taisyklių 6 priedo 4 schema);

46.2. arba atitikti šio priedo 22, 23, 26, 29 ir 47 (Taisyklių 6 priedo 8 schema) punktų reikalavimus.

47. Bent prie šio priedo 46.1 punkte nurodytų purvasaugių krašto turi būti pritvirtinta šių Taisyklių 1 priedo III skyriuje nurodytus techninius reikalavimus atitinkanti purslų taškymo ribotuvas.

48. Apatinis purslų taškymo ribotuvo kraštas nuo žemės paviršiaus turi būti ne aukščiau kaip 200 mm. Didžiausias purvasaugio apatinio krašto aukštis nuo žemės paviršiaus gali būti padidintas iki 300 mm, jeigu, gamintojo nuomone, tai techniškai priimtina, atsižvelgiant į pakabos charakteristikas.

49. Purslų taškymo ribotuvo įlinkio gylis turi būti bent 100 mm.

50. Šio priedo 46.2 punkto nurodytas purvasaugis, išskyrus apatinę jo dalį, kurioje yra purslų taškymo ribotuvas, neturi nukrypti atgal daugiau kaip 100 mm, kai purvasaugį 50 mm aukštyje virš apatinio jo krašto esančiame taške veikia 3 N jėga, apskaičiuota 100 mm purvasaugio pločio (plotis matuojamas purvasaugio ir parengto eksploatuoti purslų taškymo ribotuvo susikirtimo taške).

51. Purvasaugis nuo galinio padangos krašto neturi būti toliau kaip 200 mm, jeigu tas atstumas matuojamas horizontalia kryptimi.

52 Jeigu tiltai yra daugiaašiai, vienos iš ašių, kuri nėra labiausiai nutolusi į galą, purslų taškymo ribotuvas gali nedengti viso padangos protektoriaus pločio, kai toje vietoje viena kitą dengia purslų taškymo ribojimo sistema ir ašių, pakabos arba važiuoklės konstrukcija.

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

5 priedas

 

(Informacinio dokumento Nr. ____, transporto priemonės EB tipo patvirtinimo, atsižvelgiant į sumontuotas purslų taškymo ribojimo sistemas, forma)

 

INFORMACINIS DOKUMENTAS NR.____ APIE TRANSPORTO PRIEMONĖS EB TIPO PATVIRTINIMĄ, ATSIŽVELGIANT Į SUMONTUOTAS PURSLŲ TAŠKYMO RIBOJIMO SISTEMAS

 

Šis dokumentas su nurodyta informacija (jei taikoma) turi būti pateikiamas trimis egzemplioriais. Brėžiniai turi būti pateikiami atitinkamo mastelio ir pakankamai išsamūs, A4 formato lapuose arba A4 formato aplanke. Jei pateikiamos nuotraukos, jos turi būti pakankamai aiškios. Jei sistemos, sudedamosios dalys ar atskiri techniniai mazgai yra su elektroniniais valdikliais, būtina pateikti informaciją apie jų veikimą.

 

0. BENDROJI DALIS

0.1. Gamyklinė markė (gamintojo prekės pavadinimas) __________________________

0.2. Tipas ______________________________________________________________

0.2.1. Komercinis (-iai) pavadinimas (-ai) (jeigu taikoma) _________________________

0.3. Tipo identifikavimo priemonės, jeigu pažymėta ant transporto priemonės(b)________

0.3.1. Minėto ženklo vieta__________________________________________________

0.4. Transporto priemonės kategorija(c)________________________________________

0.5. Gamintojo pavadinimas ir adresas _______________________________________

0.8. Surinkimo gamyklos (-ų) adresas (-ai) _____________________________________

1. TRANSPORTO PRIEMONĖS KONSTRUKCIJOS BENDROSIOS CHARAKTERISTIKOS

1.1. Tipinės transporto priemonės nuotraukos ir (arba) brėžiniai ____________________

1.3. Ašių ir ratų kiekis ____________________________________________________

1.3.1. Ašių su sudvejintais ratais skaičius ir padėtis ______________________________

1.3.2. Vairuojamuosius ratus turinčių ašių skaičius ir padėtis ______________________

2. MASĖ IR MATMENYS(f), (g) _____________________________________________

(kilogramais ir milimetrais; kur taikoma, pateikite nuorodas į brėžinius)

2.1. Transporto priemonės (visiškai pakrautos) bazė g) (l) __________________________

2.6. Parengtos eksploatuoti transporto priemonės masė (didžiausia ir mažiausia kiekvieno varianto masė)    

___________________________________________________________________________

Parengtos eksploatuoti transporto priemonės masė su kėbulu ir, M1 kategorijai nepriskiriamo vilkiko atveju, su sukabintuvu, jei gamintojas jį yra įrengęs, arba važiuoklės ar važiuoklės su kabina masė be kėbulo ir (arba) sukabintuvo, jeigu gamintojas neįrengė kėbulo ir (arba) sukabintuvo (įskaitant skysčius, įrankius, atsarginį ratą, jei jis yra, ir vairuotoją bei ekipažo (jei autobusai yra miesto ir tarpmiestiniai) nario masę, jeigu transporto priemonėje yra sėdynė ekipažo nariui)(h) didžiausia ir mažiausia kiekvieno varianto masė) _________________

2.6.1. Šios masės pasiskirstymas tarp ašių ir, jei tai yra puspriekabė arba priekaba, kurios ašis sutampa su jos sunkio centru, sukabinimo taško apkrova (kiekvieno varianto didžiausia ir mažiausia apkrova)

2.8. Didžiausia techniškai leistina pakrautos transporto priemonės masė, kurią nurodo gamintojas(i), (3) _      

9. KĖBULAS

9.20. Purslų taškymo ribojimo sistema ________________________________________

9.20.0. Įrengta: taip / ne / nekomplektinė(1) ____________________________________

9.20.1. Trumpas transporto priemonės aprašas, atsižvelgiant į jos purslų taškymo ribojimo sistemą ir sudedamąsias dalis ___________________________________________________________

9.20.2. Išsamūs purslų taškymo ribojimo sistemos ir jos vietos transporto priemonėje brėžiniai, kuriuose pateikti Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo taisyklių (toliau – Taisyklės) 6 priedo schemose nustatyti matmenys, atsižvelgiant į padangos ir (arba) rato derinių tolimiausias iškyšas ___________________________________________________________________________

9.20.3. Purslų taškymo ribojimo įtaiso (-ų) patvirtinimo numeris (-iai) _______________

Data, rinkmena __________________________________________________________

 

(1) Jeigu tai yra N1 kategorijos transporto priemonės ir N2 kategorijos transporto priemonės, kurių didžiausia techniškai leistina pakrautos transporto priemonės masė neviršija 7,5 tonos ir kurioms taikoma šių Taisyklių 4 priedo 2 punkte nustatyta nukrypti leidžianti nuostata, gali būti naudojamas direktyvos 78/549/EEB II priede nurodytas informacinis dokumentas.

(3)Jeigu tipo ženklinimo priemonės sudarytos iš ženklų, netinkančių transporto priemonės, sudedamosios dalies ar atskiro techninio mazgo, kuriems taikomas šis tipo patvirtinimo sertifikatas, tipams apibūdinti, tokie ženklai dokumentuose žymimi simboliu „?“ (pvz., ABC??123??).

(b)Jeigu tipo identifikavimo priemonėse yra rašmenų, nesusijusių su transporto priemonių, sudedamųjų dalių ar atskirų techninių mazgų tipų, kuriems taikomas šis informacinis dokumentas, apibūdinimu, dokumentuose tokie rašmenys žymimi simboliu „?“ (pvz., ABC??123??).

(c) Kaip apibrėžta Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakyme Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 141-5606).

(e)Jeigu viena versija turi įprastą, o kita – miegamąją kabiną, turi būti nurodytos abiejų versijų masės ir matmenys.

(f)ISO standartas 612–1978, terminas Nr. 6.4.

(g) ISO standartas 612–1978, terminas Nr. 6.19.2.

(h)ISO standartas 612–1978, terminas Nr. 6.20.

(i)ISO standartas 612–1978, terminas Nr. 6.5.

(l)ISO standartas 612–1978, terminas Nr. 6.3 ir kitos nei M1 kategorijos transporto priemonėms. Be šio standarto nuostatų, matuojant transporto priemonės aukštį, neturi būti atsižvelgta į šiuos įtaisus: antenas, pantografus (kai jie iškelti). Nustatant transporto priemonių, kurios yra su keliamosios ašies įtaisu, aukštį, atsižvelgiama į pantografo padėtį.

 

_________________


Motorinių transporto priemonių ir jų

priekabų purslų taškymo ribojimo

sistemų tipo patvirtinimo taisyklių

6 priedas

 

SCHEMOS

 

Schemose pateiktos nuorodos į atitinkamus Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų purslų taškymo ribojimo sistemų tipo patvirtinimo taisyklių 4 priedo punktus.

 

(pav.)

 

1 schema. Sparno (a) plotis (q) ir apsaugininės sudedamosios dalies (j) padėtis

 

(pav.)

 

2 schema. Išorinės apsauginės sudedamosios dalies matavimo pavyzdys

1

(pav.)

 

3 schema. Sparno ir išorinės apsauginės sudedamosios dalies matmenys

 

2

(pav.)

 

4 schema. Sparno ir purvasaugio padėtis

 

3

(pav.)

 

5 schema. Pavaizduota purslų taškymo ribojimo sistemos (sparnas, purvasaugis, išorinė apsauginė sudedamoji dalis) ir daugiaašiams tiltams skirtų purslų taškymo ribotuvų (energiją sugeriančio tipo) sąranka

 

4

(pav.)

 

a) ant daugiaašių tiltų sumontuotos padangos, tarp kurių atstumas yra mažesnis nei 250 mm.

 

6 schema. Pavaizduota purslų taškymo ribojimo sistemos ir tiltams, ant kurių sumontuoti nevairuojamieji ratai ar savikreipiai ratai, skirtų purslų taškymo ribotuvų (energiją sugeriančio tipo) sąranka

21616

(pav.)

 

b) ant vienašių arba daugiaašių tiltų sumontuotos padangos, tarp kurių atstumas ne mažesnis kaip 250 mm.

 

7 schema. Pavaizduota purslų taškymo ribojimo sistemos ir tiltams, ant kurių sumontuoti nevairuojamieji ratai ar savikreipiai ratai, skirtų purslų taškymo ribotuvų (energiją sugeriančio tipo) sąranka

 

6

(pav.)

 

T – sparno dydis.

 

8 schema. Pavaizduota purslų taškymo ribojimo sistemos ir tiltams, ant kurių sumontuoti vairuojamieji, savikreipiai ar nevairuojamieji ratai, skirtų purslų taškymo ribotuvų su sumontuotais oro ir vandens kreiptuvais sąranka

 

7

(pav.)

 

T – sparno dydis

 

9 schema. Pavaizduota purslų taškymo ribojimo sistemos ir daugiaašiams tiltams, ant kurių sumontuotos padangos, tarp kurių atstumas neviršija 300 mm, skirtų purslų taškymo ribotuvų (sparnas, purvasaugis, išorinė apsauginė sudedamoji dalis) sąranka

 

(pav.)

 

A – vandens tiekimas siurbliu.

B – srautas, tekantis į surinkimo talpą.

C – surinktuvas, kurio vidiniai matmenys yra tokie: ilgis – 500 (+ 5/– 0) mm, plotis – 75 (+ 2/– 0) mm.

D – nerūdijančio plieno vamzdis, kurio išorinis skersmuo – 54 mm, sienelės storis – 1,2 (+/– 0,12) mm, vidinio ir išorinio paviršiaus šiurkštis (Ra) – 0,4–0,8 ?m.

E – 12 cilindrinių skylių, išgręžtų radialiniu būdu, su apipjaustytais nešerpetojančiais kraštais. Jų skersmuo, išmatuotas vamzdžio viduje ir išorėje, – 1,68 (+ 0,010/– 0) mm.

F – 500 (+ 0/– 5) mm pločio bandinys.

G – standi plokštelė.

Visi linijiniai matmenys nurodyti milimetrais.

 

10 schema. Bandomoji energiją sugeriančio tipo purslų taškymo ribotuvo sąranka

 

(pav.)

 

11 schema. Bandomoji orą ir vandenį atskiriančio tipo purslų taškymo ribotuvo sąranka

 

 

_________________