VALSTYBINIO TURIZMO DEPARTAMENTAS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VALDYMO REFORMŲ IR SAVIVALDYBIŲ REIKALŲ MINISTERIJOS
Į S A K Y M A S
DĖL TURIZMO PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
1996 m. balandžio 18 d. Nr. 10
Vilnius
Vadovaudamasis 1994 m. lapkričio 10 d. Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymu Nr. I-657 (Žin., 1994, Nr. 94-1833) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1995 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl paslaugų teikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1995, Nr. 33-779), įsakau:
2. Nustatyti, kad šiuo įsakymu patvirtintos Turizmo paslaugų teikimo taisyklės įsigalioja nuo 1996 m. birželio 1 d.
PATVIRTINTA
Valstybinio turizmo
departamento direktoriaus
1996 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 10
TURIZMO PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLĖS
Bendroji dalis
1. Pagal šias taisykles reguliuojami santykiai tarp paslaugų vartotojų ir įregistruotų paslaugų teikėjų – įmonių, turinčių nustatytąja tvarka įformintas licencijas teikti turizmo paslaugas.
2. Pagrindinis dokumentas, reguliuojantis turizmo paslaugų vartotojų ir jų teikėjų santykius yra kelionės sutartis, kurią parengia paslaugų teikėjas.
3. Kelionės sutartis sudaroma, kai:
4. Kelionės sutartyje turi būti nurodyta:
4.2. turizmo įmonės pavadinimas, adresas, licencijos numeris, sutartį sudarusio asmens vardas, pavardė;
4.5. šalis (-ys), į kurią (-ias) vykstama, ir ten, kur yra įtrauktas buvimo laikas, kelionės trukmė su datomis;
4.13. kelionės anuliavimo atveju, kai yra nustatytas minimalus dalyvaujančių asmenų skaičius, galutinė vartotojo informavimo data;
4.16. vartotojo specialūs reikalavimai įmonei, dėl kurių abi sutarties šalys yra papildomai susitarę;
6. Turizmo įmonės kelionės sutartis turi registruoti specialiame žurnale, nurodant sutarties numerį, kelionės maršrutą, vartotojo vardą, pavardę, adresą, sutarties sudarymo datą.
7. Kainos, įrašytos sutartyje, negali būti peržiūrimos, išskyrus tuos atvejus, kai galimybė kainą padidinti ar sumažinti aiškiai minima ir tiksliai nurodoma, kaip peržiūrima kaina bus paskaičiuojama, ir ji gali kisti tik kintant:
– transporto kaštams, įskaitant kuro kaštus;
– mokesčiams už tokias paslaugas, kaip nusileidimas, įlipimas ir išlipimas uostuose ir aerouostuose;
– valiutų keitimo kursams.
Likus 20 dienų iki numatomos išvykimo datos, kaina, minima sutartyje, negali būti didinama.
Vartotojo teisės ir pareigos
9. Prieš sudarant kelionės sutartį, vartotojas turi teisę gauti informaciją apie kelionės programą ir bendrą informaciją apie paso ir vizos, draudimo reikalavimus, o taip pat informaciją apie sveikatos pažymą, reikalingą kelionei ir buvimui toje šalyje; kitas kelionės sąlygas ir sutarties nutraukimo sąlygas.
10. Kai vartotojas negali pasinaudoti kelionės sutartimi, ją jis gali perleisti kitam asmeniui, kuris sutinka su visomis kelionės sutarties sąlygomis, apie tai prieš išvykstant pranešęs įmonei organizatorei. Kelionės sutarties perdavėjas ir perėmėjas yra bendrai ir griežtai atsakingi įmonei dėl užmokesčio likučio ir kitų papildomų kaštų, kylančių dėl tokio perdavimo.
11. Jei dėl bet kokios priežasties, išskyrus vartotojo kaltę, turizmo įmonė anuliuoja kelionę prieš nutartą išvykimo datą, vartotojas turi teisę:
a) pasinaudoti kelionės pakaitalu, kokybiškai tolygiu arba geresniu, kai turizmo įmonė gali pasiūlyti jam tokį pakaitalą. Jei šis yra prastesnės kokybės, įmonė grąžina kainos skirtumą vartotojui;
b) susigrąžinti visą pagal sutartį sumokėtą sumą. Tokiu atveju vartotojas turi teisę reikalauti nuostolių atlyginimo, atsižvelgiant į infliaciją, išskyrus atvejus, kai:
– kelionė anuliuojama nesurinkus minimalaus asmenų skaičiaus, ir vartotojui apie anuliavimą yra pranešta raštiškai, ne vėliau, kaip nurodyta sutartyje;
– kelionė anuliuojama dėl nepaprastųjų ir nenumatomų aplinkybių (kaip stichinės nelaimės, streikai, politiniai konfliktai ir pan.), kurių pasekmių nebuvo galima išvengti, net jei ir buvo laikomasi atsargumo, išskyrus atvejį, kai kelionės sutarčių yra sudaryta daugiau, nei yra vietų transporto priemonėje.
12. Kai po išvykimo paaiškėja, kad dalis paslaugų yra neįvykdoma, arba įmonė suvokia, kad nepajėgs suteikti didelės paslaugų dalies, vartotojui turi būti pateikti alternatyvūs variantai be papildomo mokesčio ir už suteiktas paslaugas, kurių kokybė skiriasi nuo aptartų sutartyje, turi būti sumokama kainų skirtumo kompensacija.
Jei alternatyvių variantų pateikti neįmanoma arba jie yra nepriimtini vartotojui dėl pateisinamų priežasčių, įmonė suteiks vartotojui, be papildomo mokesčio, atitinkamą transportą grįžimui į išvykimo vietą arba į kitą grįžimo tašką, dėl kurio vartotojas sutiko, ir kompensuos vartotojui nuostolius.
15. Vartotojas, esant reikalui, privalo pateikti skundus įmonei dėl sutarties netinkamo įvykdymo ar neįvykdymo ne vėliau kaip per 10 dienų nuo kelionės pabaigos.
16. Įmonei atsisakius patenkinti vartotojo pretenzijas dėl pažeistų teisių grąžinimo, jis gali kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą instituciją, kuriai pavesta įgyvendinti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymą, taip pat į Valstybinį turizmo departamentą, įstatymo numatytais atvejais – į savivaldybes.
Jeigu vartotojas nesutinka su jo prašymą nagrinėjusios institucijos išvadomis, jis gali kreiptis į teismą.
Įmonės pareigos
18. Vartotojo teisė savo nuožiūra gauti paslaugas negali būti ribojama kitaip, kaip įstatymų nustatyta tvarka.
19. Paslaugų teikimas ir apmokėjimas negali būti siejami su kokiomis nors papildomomis sąlygomis, jeigu tai nebuvo numatyta sutartyje. Už paslaugų kokybę atsako paslaugų teikėjas.
20. Paslaugos vartotojui turi būti suteiktos sutartu laiku. Kelionės pradžios ir pabaigos laikas gali būti keičiamas tik vartotojui sutikus.
21. Dėl vartotojui padarytos žalos, kylančios dėl sutarties neįvykdymo arba netinkamo įvykdymo, įmonė privalo atlyginti vartotojui įstatymų nustatyta tvarka, išskyrus tuos atvejus, kai:
– sutartis neįvykdoma dėl vartotojo kaltės;
– įsipareigojimai yra neįvykdomi dėl trečios, nesusijusios su sutartyje teikiamomis paslaugomis, šalies ir kai tai yra nenumatoma arba neišvengiama;
– įsipareigojimai neįvykdomi dėl force majeure ar dėl įvykio, kurio nei organizatorius, nei paslaugų tiekėjas, net ir esant būtinam atsargumui, negalėjo numatyti ar jį sustabdyti.
Dviem paskutiniais atvejais įmonė patekusiam į sunkumus vartotojui turi suteikti neatidėliotiną pagalbą.
22. Skundo atveju įmonė privalo rasti tinkamas išeitis 10 dienų laikotarpiu nuo skundo gavimo dienos. Praėjus šiam terminui, įmonė vartotojui nuostolius atlygina sumokėdama Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais nustatytus delspinigius už kiekvieną uždelstą dieną.
23. Įmonė turi turėti pakankamai piniginių lėšų tam atvejui, jei reikėtų grąžinti pinigus už nesuteiktas paslaugas ar repatrijuoti vartotoją nelaimės atveju.
24. Įmonė privalo užtikrinti, kad paslaugos tiek pagrindinėje įmonės buveinėje, tiek jos kituose padaliniuose būtų teikiamos vartotojams patogiu laiku ir būdu.
25. Įmonė, jos padaliniai, aptarnaujantys vartotoją, matomoje vietoje privalo laikyti turizmo paslaugų teikimo taisykles, Valstybinio turizmo departamento patvirtintą kelionės sutarties pavyzdį, teikiamų paslaugų ir turistinių maršrutų sąrašą ir kainas, informaciją apie darbo laiką.
Bet kokia kelionę aprašanti medžiaga, kelionės kaina ir bet kurios kitos sąlygos, susijusios su sutartimi, privalo vartotojo neklaidinti.
Rekomenduotina turėti įmonės registravimo pažymėjimą bei licencijos teikti turizmo paslaugas kopiją.
26. Ekskursijų vedimui po muziejus, miestus, istorijos bei gamtos paminklus įmonės gali naudotis tik gidų, turinčių Lietuvos gidų gildijos pažymėjimą, paslaugomis.
27. Visos įmonės ir jos padalinių darbo vietos turi būti įvertintos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 530 „Dėl darbo vietų higieninio įvertinimo“ (Žin., 1994, Nr. 51-970) patvirtintais Darbo vietų higieninio įvertinimo nuostatais.
Ginčų sprendimas ir atsakomybė
29. Ginčai, kilę tarp įmonės ir vartotojo dėl sutarčių vykdymo, sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų normatyvinių aktų nustatyta tvarka.