LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

Dėl kelių transporto priemonių valstybinių techninių apžiūrų organizavimo, norminių dokumentų tvirtinimo

 

1993 m. rugsėjo 30 d. Nr. 389

 

Vykdant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. birželio 15 d. nutarimą Nr. 418 „Dėl kelių eismo saugumo gerinimo“, TVIRTINU:

1. Techninių apžiūrų centrų steigimo ir darbo organizavimo tvarką (1 priedas).

2. Reikalavimus kelių transporto priemonių techninių apžiūrų centrų, stočių ir postų gamybinei-techninei bazei (2 priedas).

3. Reikalavimus kelių transporto priemonių techninių apžiūrų centrų ekspertams ir kontrolieriams (3 priedas).

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS                            JONAS BIRŽIŠKIS


1 priedas

Patvirtinta

Susisiekimo ministro 1993m. rugsėjo 30 d.

įsakymu Nr. 389

 

Techninių apžiūrų centrų steigimo ir darbo organizavimo tvarka

 

1. Techninės apžiūros centro steigimo tvarka

1.1. Techninės apžiūros centras (toliau – centras) – Lietuvos Respublikoje įregistruota įmonė, kuri valstybės pavedimu ir jos nustatyta tvarka vykdo kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras bei ekspertizes.

1.2. Centrai steigiami Susisiekimo ministerijos nustatytose zonose.

1.3. Teisę steigti centrą gauna fiziniai ir juridiniai asmenys, laimėję Susisiekimo ministerijos paskelbtą konkursą ir su Susisiekimo ministerija pasirašę sutartį, kurios pagrindu išduodamas centro veiklos sertifikatas.

1.4. Centras, priklausomai nuo zonos dydžio ir valstybinių techninių apžiūrų poreikio, suderinęs su Susisiekimo ministerija, steigia filialus – techninių apžiūrų stotis ir postus.

1.5. Techninės apžiūros stotys gali būti steigiamos įmonėse ir organizacijose, kurios turi šiai veiklai tinkamas patalpas bei įrengimus.

1.6. Techninės apžiūros postai privalo būti įrengiami tik tam tikslui tinkamose vietose, kad jose galėtų būti vykdomos „A“ ir „B“ kategorijų kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros.

1.7. Reikalavimus centrų (stočių ir postų) gamybinei – techninei bazei, ekspertų ir kontrolierių kvalifikacijai nustato Susisiekimo ministerija.

1.8. Centro veiklos zonoje stotys bei postai turi būti išdėstomi taip, kad didžiausias atstumas iki artimiausios techninės apžiūros vietos būtų apie 30 km.

2. Centro funkcijos

2.1. Pagal Susisiekimo ministerijos patvirtintą tvarką ir reikalavimus vykdo zonose naudojamų kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras bei ekspertizes.

2.2. Informaciją apie atliktų apžiūrų rezultatus perduoda nustatyta tvarka Valstybinei kelių transporto inspekcijai prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija).

2.3. Atsako už ekspertų ir kontrolierių kvalifikacijos kėlimą. Teikia pasiūlymus Susisiekimo ministerijai dėl valstybinių techninių apžiūrų technologijos tobulinimo. Centras, vykdydamas šias funkcijas, neturi teisės atlikti jokių kelių transporto priemonių aptarnavimo, remonto ir reguliavimo darbų, išskyrus nedidelės apimties darbus, susijusius su dujų toksiškumo nustatymu ir žibintų reguliavimu.

3. Darbo organizavimas

3.1. Centro ir jo filialų vadovai bei jų pavaduotojai privalo turėti eksperto kvalifikaciją.

3.2. Centras privalo turėti reikiamą ekspertų, kontrolierių ir pagalbinio personalo kiekį, kad galėtų vykdyti jam pavestas funkcijas.

3.3. Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros bei ekspertizės metu niekas neturi teisės daryti poveikio eksperto ar kontrolieriaus priimtiems sprendimams. Eksperto ar kontrolieriaus priimtą sprendimą panaikinti gali Inspekcijos viršininkas, remdamasis ekspertų komisijos išvada, o pastarojo -- teismas.

3.4. Maksimalius tarifus už techninės apžiūros centro atliekamas paslaugas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

4. Centro veiklos kontrolė

4.1. Centro techninę veiklą kontroliuoja Inspekcija. Darbuotojai, kontroliuojantys centro veiklą, privalo turėti eksperto kvalifikaciją.

4.2. Centro vadovybė privalo teikti teikimus Inspekcijai dėl ekspertų ir kontrolierių pažymėjimų galiojimo pristabdymo arba panaikinimo.

4.3. Už žalą, atsiradusią dėl centro veiklos, atsako centras.

4.4. Inspekcijai reikalaujant, centras pateikia finansinės-ūkinės veiklos ataskaitą.

4.5. Jeigu centras nevykdo reikalavimų, numatytų centro veiklos norminiuose dokumentuose, tai Susisiekimo ministerija gali priimti sprendimą, nutraukti sutartį su centru.

______________


2 priedas

Patvirtinta

Susisiekimo ministro 1993 m. rugsėjo 30 d.

įsakymu Nr. 389

 

Reikalavimai kelių transporto priemonių techninių apžiūrų centrų, stočių ir postų gamybinei-techninei bazei

 

1. Pagrindinis tikslas

Šių reikalavimų pagrindinis tikslas yra garantuoti, kad techninės apžiūros centrai, stotys ir postai turėtų reikiamas gamybines patalpas, įrangą bei prietaisus, įgalinančius kokybiškai atlikti kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras ir ekspertizes.

2. Techninės apžiūros centras

2.1. Pastatai (gamybiniai ir administraciniai) turi turėti inžinerinius tinklus, sanitarines-buitines patalpas.

Gamybinių patalpų dydis turi būti toks, kad galima būtų išdėstyti reikiamą įrangą ir atlikti kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras bei ekspertizes. Apžiūros linijos privalo turėti ištisinį pravažiavimą. Jų ilgis nustatomas priklausomai nuo apžiūrimų transporto priemonių ir montuojamos įrangos matmenų.

2.2. Centrai privalo turėti patogius privažiavimo kelius, atitinkamo dydžio stovėjimo aikšteles, jų teritorijose neturi kirstis kelių transporto priemonių srautai.

3. Techninės apžiūros stotys

Stočių patalpos turi būti pritaikytos valstybinių techninių apžiūrų atlikimui. Ekspertams ir kontrolieriams turi būti sudarytos tinkamos darbo bei poilsio sąlygos.

4. Techninės apžiūros postai

Postai (aikštelės) turi būti įrengti vietose, kurios tiktų kelių transporto priemonių valstybinių techninių apžiūrų atlikimui.

5. Techninės apžiūros centrų ir stočių įranga bei prietaisai

Techninės apžiūros centruose ir stotyse būtini:

5.1. pagal galiojančias technines sąlygas įrengta apžiūros duobė arba keltuvas su ašių (pakabų) laisvumo nustatymo prietaisu arba įrengimu jų pakėlimui;

5.2. stabdžių tikrinimo stendas;

5.3. dujų analizatorius;

5.4. dujų dūmingumo matavimo prietaisas;

5.5. žibintų reguliavimo prietaisas;

5.6. stiklų šviesos laidumo nustatymo prietaisas;

5.7. šviesos stiprumo matavimo prietaisas;

5.8. kita įranga ir prietaisai pagal Susisiekimo ministerijos reikalavimą;

5.9. centras, techninių duomenų banko kaupimui bei atliktų kelių transporto priemonių valstybinių techninių apžiūrų apskaitai, privalo turėti kompiuterinę įrangą.

6. Techninės apžiūros postų įranga

Postuose (aikštelėse) privalo būti tikrinimo įrengimai ir prietaisai, nurodyti šių reikalavimų 5.3–5.8. punktuose.

Punkto 5.1. reikalavimų galima nevykdyti, jei kelių transporto priemonių apatinę dalį galima apžiūrėti kitaip, o ašių išsvėrimui naudojamas kilnojamas prietaisas.

Punkto 5.2. reikalavimų galima nevykdyti, jei „A“ kategorijos kelių transporto priemonėms yra speciali aikštelė, kurioje galima patikrinti stabdžių sistemos efektyvumą važiuojant, o „B“ kategorijos transporto priemonių stabdžių tikrinimui yra kilnojamas stabdžių tikrinimo stendas.

7. Atlikti įrangos ir prietaisų pakeitimus techninės apžiūros centruose, stotyse, postuose, kurie neatitinka šių reikalavimų, galima tiktai gavus Susisiekimo ministerijos leidimą.

______________


3 priedas

Patvirtinta

Susisiekimo ministro 1993 m. rugsėjo 30 d.

įsakymų Nr. 389

 

Reikalavimai kelių transporto priemonių techninių apžiūrų centrų ekspertams ir kontrolieriams

 

1. Ekspertai – tai asmenys, turintys atitinkamą kvalifikaciją ir Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija) leidimą vykdyti kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras ir ekspertizes bei spręsti apie jų techninę būklę ir tinkamumą naudojimui.

2. Kontrolieriai – tai asmenys, turintys atitinkamą kvalifikaciją ir Inspekcijos leidimą vykdyti kelių transporto priemonių valstybines technines apžiūras bei spręsti apie jų techninę būklę ir tinkamumą naudojimui.

3. Asmenys, norintys gauti eksperto arba kontrolieriaus kvalifikaciją, turi būti:

3.1. ne jaunesni kaip 24 metų;

3.2. turėti teisę vairuoti „A“, „B“, „C“ kategorijų kelių transporto priemones;

3.3. ekspertai privalo turėti:

3.3.1. aukštąjį inžinieriaus-mechaniko išsimokslinimą su automobilių specializacija;

3.3.2. ne trumpesnį kaip vienerių metų praktinio darbo stažą inžinieriaus pareigose, susijusiose su kelių transporto priemonių techniniu aptarnavimu, remontu ar techninės būklės kontrole.

3.4. kontrolieriai privalo turėti:

3.4.1. ne mažesnį kaip aukštesnįjį išsimokslinimą su automobilių specializacija;

3.4.2. ne trumpesnį kaip dviejų metų praktinio darbo, susijusio su kelių transporto priemonių technine eksploatacija, stažą.

4. Eksperto ir kontrolieriaus kvalifikacijos suteikimo tvarka

4.1. Kandidatas į ekspertus ar kontrolierius paduoda prašymą techninės apžiūros centrui, kuriame norėtų įsidarbinti. Prašyme nurodoma, kuo norėtų būti – ekspertu ar kontrolieriumi.

Kartu su prašymu pateikiama:

4.1.1. autobiografija ir 4 fotonuotraukos (4,5*5,0);

4.1.2. galiojanti gydytojų komisijos pažyma apie sveikatos būklę (F. Nr. 083/a);

4.1.3. vairuotojo pažymėjimo nuorašas, patvirtintas notaro, arba jo fotokopija;

4.1.4. dokumentas, patvirtinantis darbo stažą;

4.1.5. dokumentus, apie išsimokslinimą.

4.2. Techninės apžiūros centre sudaryta komisija, apsvarsčiusi ar kandidatas atitinka 3.1.–3.4. punktų reikalavimus, susipažinusi su 4.1.1.–4.1.5. punktuose nurodytais dokumentais, po pokalbio su pačiu kandidatu, priima sprendimą dėl kandidato įdarbinimo.

4.3. Su kandidatu sudarius darbo sutartį, jis siunčiamas į kvalifikacinius kursus, teoriniam ir praktiniam apmokymui.

4.4. Baigus kursus ir išlaikius egzaminus, mokymo įstaiga išduoda kursų baigimo liudijimą, kurio pagrindu Inspekcija išduoda eksperto arba kontrolieriaus pažymėjimą, suteikiantį teisę dirbti ekspertu arba kontrolieriumi techninės apžiūros centre ir jo filialuose.

5. Eksperto ir kontrolieriaus veikla

5.1. Turi teisę dirbti ekspertu arba kontrolieriumi tik tame techninės apžiūros centre, kuris nurodytas Inspekcijos išduotame pažymėjime. Savo darbą jie privalo atlikti bešališkai ir teisingai.

5.2. Negali turėti papildomų pajamų iš savo tiesioginio darbo techninės apžiūros centre.

5.3. Kursuose gilina žinias ir laiko kvalifikacinius egzaminus.

6. Eksperto ir kontrolieriaus pažymėjimo galiojimo pristabdymas arba panaikinimas

Inspekcija savo sprendimu gali pristabdyti arba panaikinti eksperto ir kontrolieriaus pažymėjimo galiojimą. Šiais atvejais centras eksperto ir kontrolieriaus pažymėjimą (išskyrus 6.1.3. ir 6.1.4. punktus) grąžina Inspekcijai.

6.1. Eksperto ir kontrolieriaus pažymėjimo galiojimas pristabdomas, kai:

6.1.1. nutraukiama darbo sutartis su techninės apžiūros centru;

6.1.2. atimta teisė vairuoti kelių transporto priemones;

6.1.3. pamestas pažymėjimas ir neišduotas naujas;

6.1.4. nekvalifikuotai atlieka savo darbą, kol nebus patikrintos jo profesinės žinios.

6.2. Eksperto ir kontrolieriaus pažymėjimo galiojimas panaikinamas, kai:

6.2.1. nedirba eksperto ar kontrolieriaus pareigose daugiau kaip 2 metus;

6.2.2. negilina savo techninių žinių ir nesugeba patvirtinti savo kvalifikacijos egzaminų metu;

6.2.3. piktnaudžiauja tarnybine padėtimi, nevykdo tiesioginių pareigų, pažeidinėja darbo drausmę.

7. Pakartotinis eksperto ar kontrolieriaus pažymėjimo išdavimas po jo galiojimo pristabdymo

7.1. Pakartotinai pripažįstama eksperto bei kontrolieriaus kvalifikacija ir Inspekcija išduoda pažymėjimą, jei įvykdyti šio dokumento 4.2 punkto reikalavimai ir pertrauka šiame darbe neviršija 1 metų.

7.2. Jei pertrauka ilgesnė nei vieneri metai, asmuo, norintis atgauti eksperto ar kontrolieriaus pažymėjimą, savo kvalifikaciją turi patvirtinti laikydamas egzaminą.

8. Asmuo, kuriam buvo panaikintas eksperto ar kontrolieriaus pažymėjimo galiojimas, jį gali gauti bendra tvarka.

______________