LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSIOJO VALSTYBINIO DARBO INSPEKTORIAUS
ĮSAKYMAS
DĖL DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS SRITIES Mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2011 m. birželio 29 d. Nr. V-142
Vilnius
Vadovaudamasis Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. A1-163 (Žin., 2011, Nr. 38-1824), 8, 15, 24 punktų nuostatomis ir atsižvelgdamas į Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu V-1435 (Žin., 2010, Nr. 105-5436), 16 punktą:
1. Tvirtinu Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. Įsakau šį įsakymą bei juo patvirtintą Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašą kartu su priedais paskelbti oficialiajame leidinyje „Valstybės žinios“.
3. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2007 m. gruodžio 17 d. įsakymo Nr. V-320 „Dėl darbo tvarkų aprašo“ 1.2 punktu patvirtintą Išvadų rengiamoms darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programoms teikimo tvarkos aprašą (14.20.1).
4. Nustatau, kad mokymo programos, nurodytos Aprašo 4.1.1–4.1.3 punktuose, peržiūrimos ir atnaujinamos 2012 metais. Mokymo programos, nurodytos Aprašo 4.1.4–4.1.6, 4.2 punktuose, peržiūrimos (jeigu reikia organizuojamas jų atnaujinimas ar rengiamos naujos) 2011, 2012 ir vėlesniais metais, atitinkamų metų Valstybinės darbo inspekcijos metiniame veiklos plane numatyta apimtimi, esant pakankamam valstybės biudžeto finansavimui.
5. Pavedu šio įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administruojamą sritį.
Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio
darbo inspektoriaus pavaduotojas, laikinai vykdantis
Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio
darbo inspektoriaus funkcijas Vilius Mačiulaitis
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio
darbo inspektoriaus
2011 m. birželio 29 d. įsakymu
Nr. V-142
DARBUOTOJŲ SAUGOS IR SVEIKATOS SRITIES Mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų (toliau – mokymo programų) rengimo, atnaujinimo (keitimo) organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) organizuojamo darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programų rengimo, atnaujinimo (keitimo) ir vertinimo apimtis, kriterijus, sąlygas bei tvarką.
2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo (Žin., 2003, Nr. 102-4585) 6 straipsnio 17 punkto, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. kovo 28 d. įsakymu Nr. A1-163 patvirtinto Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo (Žin., 2011, Nr. 38-1824) nuostatomis.
3. Šiame apraše vartojamos sąvokos:
Mokymo programų rengėjai – mokymo įstaiga, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės pilietis, kitas fizinis asmuo, kuris naudojasi Europos Sąjungos teisės aktuose jam suteiktomis judėjimo valstybėse narėse teisėmis, Lietuvos Respublikos ar kitos valstybės narės juridinis asmuo arba kita juridinio asmens statuso neturinti organizacija bei jų padaliniai, taip pat darbuotojų saugos ir sveikatos srities ekspertai, atstovaujantys mokymo įstaigoms ir darbdaviams, kaip numatyta Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo 9 ir 11 punktuose.
Kitos šiame apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatyme (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804), Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatyme (Žin., 1997, Nr. 98-2478; 2007, Nr. 43-1627), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendruosiuose nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. A1-287/V-611 (Žin., 2011, Nr. 76-3683) ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
II. BENDROSIOS MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO, ATNAUJINIMO, VERTINIMO NUOSTATOS
4. Aprašas apima šias darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programas:
4.1. Trumposios formaliojo mokymo programos:
4.2. Neformaliojo mokymo programos:
5. Mokymo programos rengėjas teikia VDI mokymo programos projekto elektroninę (Word formatu) versiją elektroniniu paštu arba kompiuterine laikmena ir 1 spausdintinį pasirašytą egzempliorių vertinimui. Turintys kvalifikuotą elektroninį parašą gali siųsti mokymo programą VDI elektroniniu adresu dsspaslaugos@vdi.lt
III. MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO, PERŽIŪROS, ATNAUJINIMO (KEITIMO) OrGANIZAVIMAS
6. VDI Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo (toliau – IOPI) skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų peržiūrą, rengimą ir atnaujinimą:
6.1. koordinuoja (priima informaciją iš mokymo įstaigų, darbdavių dėl mokymo programų keitimo poreikio, siūlo atnaujinti, rengti naujas programas pagal poreikį) mokymo programų rengimą, peržiūrėjimą ir atnaujinimą;
6.3. teikia tvirtinti Lietuvos Respublikos vyriausiajam valstybiniam darbo inspektoriui (toliau – vyriausiasis valstybinis darbo inspektorius) naujų bei peržiūrėtinų/atnaujintinų mokymo programų planą ateinantiems biudžetiniams metams iki einamųjų metų gruodžio 1d.;
7. VDI Technikos ir normatyvų skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų peržiūrą, rengimą ir atnaujinimą:
7.1. peržiūri Aprašo 4.1.4–4.1.6 punktuose nurodytas mokymo programas ir teikia rašytinę informaciją IOPI skyriui iki einamųjų metų lapkričio 15 d. apie naujų mokymo programų rengimo, esamų peržiūrėjimo ir atnaujinimo poreikį;
8. Mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planai gali būti koreguojami:
8.1. kai metų eigoje iškyla iš anksto nenumatyti darbo rinkos dalyvių poreikiai operatyviai parengti atitinkamą mokymo programą, taip pat įsigaliojus naujiems teisės aktams ar jų pataisoms;
9. Mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planai skelbiami VDI interneto svetainėje, siekiant supažindinti mokymo programų rengėjus su galimybe dalyvauti mokymo programų rengimo, atnaujinimo procese, teikti pasiūlymus dėl mokymo programų atnaujinimo ir rengimo.
10. Siekiant sudaryti galimybę programų rengimo, atnaujinimo procese dalyvauti mokymo programų rengėjams panaudojant savo ar kitas lėšas, VDI interneto svetainėje skelbiamas planuojamų parengti naujų ar reikalingų atnaujinti mokymo programų, pagal nustatytą poreikio planą, sąrašas. Tokiu atveju VDI nustato datą, iki kurios priimami naujų ar atnaujinamų mokymo programų projektai vertinimui. Mokymo programų rengėjai gali teikti siūlymus dėl naujų mokymo programų rengimo ar esamų atnaujinimo, neįtrauktų į VDI mokymo programų rengimo ir atnaujinimo planus.
11. Mokymo programų rengėjai (įskaitant ir mokymo programų atnaujinimą) vadovaujasi Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2010 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. V-1435 (Žin., 2010, Nr. 105-5436), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendraisiais nuostatais, šio Aprašo 1 priede nustatytais reikalavimais.
IV. MOKYMO PROGRAMŲ VERTINIMO ORGANIZAVIMAS
13. Mokymo programų vertinimą vykdo VDI per Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-1945; 2006, Nr.77-2975) nustatytą 20 darbo dienų terminą.
14. IOPI skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų vertinimą:
14.1. vertina pagal kompetenciją ir teikia vertinimui kitiems administracijos skyriams pagal kompetenciją mokymo programas;
14.3. teikia teigiamai įvertintų mokymo programų išvadą pasirašyti vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administruojamą sritį;
15. Administracijos skyrius (-iai) pagal kompetenciją atlieka mokymo programų vertinimą per 10 darbo dienų ir vertinimo rezultatus perduoda IOPI skyriui.
16. Mokymo programos vertinamos vadovaujantis Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo, Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendraisiais nuostatais, šio Aprašo VI skyriuje ir 2 priede nurodytais mokymo programų vertinimo kriterijais.
17. IOPI skyrius parengia ir užpildo Aprašo 3 priede nurodytą mokymo programos vertinimo išvados formą, bei:
17.1. teigiamai įvertintas (šio Aprašo 18.1 punkte nurodyta išvada rašoma programos tituliniame lape) trumpąsias formaliojo mokymo programas, pasirašytas vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojo pagal administruojamą sritį (jam pasirašius programos tituliniame lape), teikia tvirtinti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai;
17.2. neigiamai įvertintas (šio Aprašo 18.2 ir 18.3 punktuose nurodytos išvados) trumpąsias formaliojo mokymo programas IOPI skyrius grąžina mokymo programos rengėjui, kartu pateikdamas nepritarimo programai motyvus (Aprašo 3 priedas) ir, jeigu mokymo programa taisytina, nustato ne trumpesnį kaip 10, bet ne ilgesnį kaip 20, darbo dienų terminą mokymo programos patikslinimui. Mokymo programos rengėjas gali teikti pataisytą mokymo programą ir anksčiau nustatyto termino.
18. Mokymo programos vertinimo išvados formulavimas:
18.1. mokymo programa atitinka nustatytus reikalavimus ir yra tinkama mokyti pagal įgyjamas kompetencijas, atliekamą darbą ar funkciją;
18.2. mokymo programa neatitinka nustatytų reikalavimų ir yra netinkama mokyti pagal įgyjamas kompetencijas, atliekamą darbą ar funkciją, reikia taisyti;
V. MOKYMO PROGRAMŲ TVIRTINIMAS IR ĮTEISINIMAS, IŠREGISTRAVIMAS
20. IOPI skyriaus funkcijos organizuojant mokymo programų teikimą tvirtinimui, įteisinimui bei išregistravimui:
20.1. teikia tvirtinti įvertintas ir vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojo pagal administruojamą sritį pasirašytas mokymo programas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai;
20.2. teikia įteisinti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos patvirtintas trumpąsias formaliojo mokymo programas Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui vadovaudamasis Formaliojo profesinio mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašu;
20.3. teikia tvirtinti neformaliojo mokymo programas vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administruojamą sritį;
20.4. registruoja patvirtintas neformaliojo mokymo programas VDI neformaliojo mokymo programų sąvade;
20.5. teikia siūlymus (suderinęs su vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotoju pagal administruojamą sritį ir pritarus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai) Kvalifikacijų ir profesinio mokymo plėtros centrui dėl trumpųjų formaliojo mokymo programų išregistravimo iš Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro, VDI specialistams nusprendus dėl mokymo programos netikslingumo, bei kitus siūlymus dėl teisės aktuose nustatytų reikalavimų neatitikties darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programoms;
21. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai nepatvirtinus mokymo programos, ją taiso VDI arba per tris darbo dienas nuo pranešimo gavimo iš Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, jai priėmus neigiamą sprendimą dėl formaliojo mokymo programos patvirtinimo, praneša mokymo programos rengėjui, kartu pateikdama nepritarimo programai motyvus ir nustatydama terminą dėl patikslintos mokymo programos pakartotinio teikimo.
22. Teigiamai įvertintas neformaliojo mokymo programas tvirtina vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojas pagal administruojamą sritį. Šios mokymo programos registruojamos VDI neformaliojo mokymo programų sąvade pagal vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatytą tvarką (šio Aprašo 4 priedas) ir skelbiamos VDI interneto svetainėje.
VI. MOKYMO PROGRAMŲ VERTINIMO KRITERIJAI
23. Mokymo programų vertinimo kriterijai suskirstyti pagal vertinimo sritis ir posričius:
23.1. mokymo programos tikslai ir numatomi rezultatai (mokymo programos pagrindimas, poreikis, paskirtis, tikslas, siekiamos kompetencijos);
23.2. mokymo programos sandara (mokymo programos struktūra, mokymo programos planas, baigiamasis vertinimas);
24. Administracijos skyriaus pagal kompetenciją specialistas ar darbo inspektorius (toliau – mokymo programos vertintojas) pagal priskirtus IOPI skyriaus specialisto vertinimo kriterijus priima sprendimą dėl kiekvieno vertinimo kriterijaus atskirai, užpildydamas mokymo programos vertinimo pagal kriterijus lentelę (šio Aprašo 2 priedas).
25. Teigiamai įvertinta programa gali būti pripažįstama tokia, kai teigiamai įvertinama pagal visus kriterijus. Esant neigiamiems kriterijų vertinimams, mokymo programa yra teikiama taisyti jos rengėjui.
26. Vertinimo kriterijų lentelėje pateiktų „įvertinimų“ sąvokų išaiškinimas:
Atitinka, kai vertinimo srities kriterijus atitinka keliamus reikalavimus.
Neatitinka, kai vertinamas kriterijus programoje taisytinas iš esmės. Šalia tokio įvertinimo mokymo programos vertintojas nurodo neatitikimus, teikia pastabas ar rekomendacijas taisymui.
Pakanka, nepakanka – kiekybinis įvertinimo rodiklis, naudojamas, kai neįmanoma vertinimo kriterijaus įvertinti kokybiniu rodikliu.
Nenumatyta, numatyta – naudojamas įvertinimas, kai, siekiant programos kokybiško įgyvendinimo, neįmanoma iš anksto apspręsti kokybinių ar kiekybinių rodiklių, todėl programos rengėjams būtina numatyti reikalavimus, kad programos vykdytojai tai turėtų įgyvendinti vykdydami programą. Pvz., kriterijaus „metodinių išteklių sistemingas atnaujinimas“ neįmanoma įvertinti pagal kiekybinį ar kokybinį rodiklį, todėl įvertinama, ar tai numato programos rengėjas.
VII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
28. Trumposios formaliojo mokymo programos peržiūrimos ne rečiau kaip vieną kartą per dvejus metus, atsižvelgiant į darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų pasikeitimus bei darbuotojų saugos ir sveikatos būklės raidos tendencijas, ir prireikus organizuojamas jų atnaujinimas.
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo
programų rengimo, atnaujinimo (keitimo)
organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
1 priedas
Reikalavimai mokymo programų rengimui ir atnaujinimui
1. Programa
1.1. Programos pavadinimas
Programos pavadinimas – tai trumpa ir tiksli frazė, nusakanti bendriausią programos esmę, svarbiausią jos idėją, tiesiogiai atspindinti programos tikslą. Vartojami terminai turi atitikti atitinkamų standartų reikalavimus ir teisės aktuose vartojamus terminus. Programos pavadinimas nurodamas lietuvių ir anglų kalbomis. |
1.3. Suteikiama teisė atlikti darbą ar funkciją
Įrašyti teisę atlikti darbą ar funkciją arba įvardinti pagrindinę kompetenciją, kurią įgis klausytojai, išklausę teorinę programos dalį, dalyvavę praktiniuose užsiėmimuose, atlikę visas savarankiškas užduotis ir išlaikę baigiamąjį vertinimą. |
1.4. Reikalavimai asmenų amžiui, išsilavinimui, profesinei kvalifikacijai, darbo patirčiai
Nurodomas mokymosi turiniui įsisavinti reikalingas tam tikras dalyvių pasirengimas: reikalavimas asmenų amžiui, išsilavinimui, praktinės veiklos patirčiai, kompetencijai (-os), kvalifikacijai, kurią (-ias) turi turėti programos dalyvis. Pvz., keliamas reikalavimas turėti tam tikros kategorijos vairuotojo teises, kvalifikaciją ar kompetenciją liudijantį pažymėjimą ir pan. |
1.6. Programos rengėjai
Programos rengėjo (-jų) vardas (-ai), pavardė (-ės), pareigos, darbovietė, kvalifikacijos kategorija (jei tokią turi), parašas (-ai). Jeigu programos rengėjas vienas, jo pavardė įrašoma programos apibūdinime. Jeigu yra keli mokymo programos rengėjai, jie surašomi antrame lape. |
2. Programos apibūdinimas
2.1. Rengimo pagrindas
Programos rengimo pagrindas – tai trumpas ir apibendrintas mokymo programos pristatymas. Jame nurodoma: 1. Programos paskirtis (nurodyti tikslinę grupę, kuriai mokymo programa skirta). 2. Programos šaltiniai (norminiai teisės aktai, dokumentai, tyrimų išvados, kuriomis vadovautasi rengiant mokymo programą). 3. Programos reikalingumo pagrindimas (trumpai, bet argumentuotai nurodyti, kuo programa aktuali, pagrindžiant, kodėl tam tikriems darbuotojams reikia turėti žinių ar gebėjimų, pateikiant įrodymų (pvz., poreikių diagnostika), statistinių duomenų, nurodant, kokias egzistuojančias problemas ji padės išspręsti, kokias kompetencijas padės tobulinti ar įgyti naujų). 4. Tikslinis darbinių funkcijų ar teisių apibūdinimas (nurodyti, kokiomis aplinkybėmis galima dirbti ir kokius vykdyti darbus ar funkcijas, arba apibrėžiama, ko negalima dirbti ar kokių funkcijų ir kokiomis aplinkybėmis vykdyti). 5. Reikalavimai mokymosi dalyviams (nurodyti ir, jei reikia, pagrįsti, kokie ir kodėl keliami minimalūs reikalavimai mokymosi dalyvių išsilavinimui, kvalifikacijai, profesinei patirčiai ir pan.). 6. Mokymo trukmė ir programos apimtis (nurodoma mokymo trukmė savaitėmis ir programos apimtis valandomis, išskiriant valandas teoriniam mokymui, praktiniam darbui, praktinės užduoties atlikimui; jeigu reikia, pagrindžiama mokymosi trukmė). 7. Pažymėjimo tipas (nurodyti išduodamo baigimo pažymėjimo tipą ir kompetenciją, kuri bus suteikta asmeniui, baigusiam mokymo programą ir atestuotam). 8. Mokymosi rezultatų svarba (nurodyti, kaip pasirinktoji mokymo, mokymosi ir vertinimo sistema užtikrins, kad mokymosi dalyviai galės įgyti konkrečių kompetencijų; nurodyti reikalavimus teorinio ir/ar praktinio mokymo organizavimui, mokymo režimui ir pan.). |
2.2. Programos tikslai
Tikslas turi turėti tiesiogines logiškas sąsajas su programos pavadinimu, uždaviniais ir jos turiniu. Jis apibrėžia programos visumą ir nurodo jos vykdymo kryptį. Todėl būtina dermė su mokymo modelio pasirinkimu, žmogiškosiomis ir materialinėmis programos įgyvendinimo galimybėmis. Tikslas turi būti formuluojamas aiškiu teiginiu, iš esmės apibūdinančiu programos visumą. |
2.3. Mokymosi pasiekimai
Mokymo programoje nustatyti kompetencijos reikalavimai yra pagrindas mokymo programos turiniui bei mokymo metodams planuoti. Jie skirstomi į žinių ir suvokimo (teorinius) bei gebėjimo (praktinius įgūdžius). Formuluojami tikslūs teiginiai, kuriuose aprašoma tai, ką asmuo privalo žinoti, suvokti, išmanyti ir mokėti, gebėti atlikti baigęs mokymosi procesą, pavartojant žodžius: žinos, išmanys, mokės, gebės atlikti ir pan. Pasiekimai surašomi į žemiau nurodytą lentelės formą. |
Eil. Nr. |
Mokymosi pasiekimai |
|
|
|
|
|
|
3. Detalus mokymo planas (mokymo temos išdėstomos eilės tvarka, nurodant teorijai ir praktiniam mokymui skirtas valandas)
Mokymui skirtos akademinės valandos (viena valanda – 45 min.) skirstomos į teorines, praktinio mokymo ir praktinės užduoties atlikimo (jeigu numatyta). Taip pat numatomas laikas įgytoms kompetencijoms ir gebėjimams įvertinti (įskaitai, atsiskaitymui, savarankiško darbo pristatymui ir t. t.). Numatant mokymo temų trukmę būtina atsižvelgti į: 1. programos paskirtį ir tikslus; 2. įgyjamą kompetenciją (-as) ar teisę atlikti darbą ar funkciją; 3. asmenų, kuriems skirta programa, išsilavinimą, darbo patirtį ir pan.; 4. užsiėmimų formas ir metodus. Detalus mokymo planas pateikiamas lentelės forma, po ja nurodant užsiėmimų formas ir metodus ir, jeigu numatyta, praktinių užduočių temas. Teorinio mokymo temos turi būti ne ilgesnės kaip 2 valandų. Jeigu numatoma temos trukmė ilgesnė kaip 2 val., tema turi būti skaidoma į potemes. Numatant baigiamojo vertinimo formą reikia atsižvelgti į galiojančių teisės aktų nuostatas baigiamojo vertinimo klausimais, o jeigu jose nenumatyta, nurodyti, kokia forma vykdoma: raštu atsakant į atvirus klausimus, žodžiu – pagal parengtus klausimus, testo forma arba laisva valia mokymo teikėjui pasirenkant vieną iš būdų. Išsami mokymo pasiekimų vertinimo metodika turi būti numatyta mokymo programos baigiamajame mokymosi pasiekimų vertinimo apraše. |
Eil. Nr. |
Temų, potemių pavadinimai |
Valandų skaičius |
||
teorijai |
praktiniam mokymui |
praktinės užduoties atlikimui |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso |
|
|
|
|
Baigiamojo vertinimo forma |
||||
Baigiamajam vertinimui skiriamas laikas |
4. Reikalavimai mokytojams (išsilavinimas, profesinė kvalifikacija, darbo patirtis)
Nurodoma, koks turi būti mokytojų išsilavinimas, kvalifikacija, patirtis sėkmingam programos vykdymui. Mokytojų kompetencijos reikalavimai turi atitikti nurodytus Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendruosiuose nuostatuose, Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatyme (Žin., 2011, Nr. 38-1804) ir kt. teisės aktuose, kuriuose nustatyti reikalavimai mokytojams, mokantiems pagal darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programas. |
5. Reikalavimai metodiniams ir materialiesiems ištekliams
Mokymui ir mokymuisi reikalingos sąlygos – tai minimalios būtinos sąlygos, kurias mokymo įstaiga turi užtikrinti įgyvendindama mokymo programą. Šioje programos dalyje nurodoma: 1. Kiekybiniai ir kokybiniai reikalavimai materialiesiems mokymo ištekliams: 1.1. teorinio mokymo patalpoms; 1.2. praktinio mokymo patalpoms; 1.3. darbo ir mokymo vietų įrengimui; 1.4. įrangai, techninėms mokymo priemonėms teoriniam ir praktiniam mokymui; 1.5. sistemingam įrangos ir techninių mokymo priemonių atnaujinimui. 2. Kiekybiniai ir kokybiniai reikalavimai metodiniams ištekliams: 2.1. metodinėms mokymo priemonėms; 2.2. vaizdinėms mokymo priemonėms; 2.3. mokymui skirtos literatūros ir informacijos šaltiniams; 2.4. dalyvių mokymosi (dalomajai) medžiagai; 2.5. sistemingam metodinių mokymo priemonių atnaujinimui. Turi būti nurodyta patalpų, įrenginių atitiktis darbuotojų saugos ir sveikatos, higienos normų reikalavimams. Būtina aiškiai apibrėžti išteklius praktiniam mokymui. Programos vykdymui nurodytas materialiųjų ir metodinių išteklių sąrašas turi būti pakankamas ir šiuolaikiškas (nepasenęs), atitinkantis šiuolaikinius techninius ir technologinius reikalavimus. |
6. Baigiamasis mokymosi pasiekimų vertinimas (vertinimo būdai, trukmė)
Baigiamasis vertinimas – mokymo programos tikslų pasiekimo įvertinimo aprašas, kuriame nurodoma: 1. kompetencijos (mokymosi pasiekimai), kurios tikrinamos baigus mokymą; 2. kompetencijų vertinimo tvarka: 2.1. teorinių žinių vertinimo tvarka; 2.2. praktinių gebėjimų vertinimo tvarka; 3. kompetencijų (pasiekimų) vertinimo kriterijai; 4. baigiamojo vertinimo (atestacijos) organizavimo ir vykdymo tvarka: 4.1. baigiamojo vertinimo (atestacijos) komisijos sudėtis; 4.2. komisijos darbo organizavimas; 4.3. reikalavimai atestavimo vykdymui (užtikrinantys atestavimo proceso skaidrumą – atestuojamųjų asmenybių nustatymas, supažindinimas su atestavimo tvarka bei jos pažeidimo pasekmėmis ir kt. reikalavimai); 5. baigiamojo vertinimo rezultatai; 6. mokymo programos baigimo pažymėjimo tipas ar pavyzdys; 7. pažymėjimo išdavimo sąlygos; 8. pakartotinės atestacijos sąlygos. Vadovaujantis Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendrųjų nuostatų reikalavimais, šioje dalyje turi būti nurodytas reikalavimas parengti atestacijos komisijos darbo reglamentą, kuriame numatyta atestavimo tvarka, neprieštaraujanti mokymo programos baigiamojo mokymosi pasiekimų vertinimo aprašui, Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendriesiems nuostatams ir kt. teisės aktams, kuriuose yra numatyti reikalavimai darbuotojų atestacijai saugos ir sveikatos klausimais. |
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo
programų rengimo, atnaujinimo (keitimo)
organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
2 priedas
Mokymo programos vertinimo pagal kriterijus lentelė
Mokymo programa___________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Vertinimo sričių ir posričių kriterijai |
Įvertinimas |
Pastabos |
Mokymo programos vertintojo pavardė, parašas |
|
atitinka/ pakanka/ numatyta |
neatitinka/ nepakanka/ nenumatyta |
|||
1. Mokymo programos tikslas (-ai) ir numatomi rezultatai |
||||
1.1. Mokymo programos poreikis, paskirtis, tikslas |
||||
1.1.1. Mokymo programos rengimo pagrindimas |
|
|
|
|
1.1.2. Mokymo programos tikslas (-ai) |
|
|
|
|
1.2. Siekiamos kompetencijos (teisės atlikti darbą) |
||||
1.2.1. Reikalingos teorinės žinios įgyjamai kompetencijai (teisei atlikti darbą) |
|
|
|
|
1.2.2. Reikalingi gebėjimai įgyjamai kompetencijai (teisei atlikti darbą) |
|
|
|
|
2. Mokymo programos sandara |
||||
2.1. Mokymo programos struktūra |
||||
2.1.1. Reikalavimai mokymo programos tituliniam lapui |
|
|
|
|
2.1.2. Reikalavimai, keliami mokymo programos apibūdinimui |
|
|
|
|
2.1.3. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo 14.2 p. reikalavimai |
|
|
|
|
2.1.4. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo 14.3 p. reikalavimai |
|
|
|
|
2.2. Mokymo programos planas |
||||
2.2.1. Mokymo temų nuoseklumas |
|
|
|
|
2.2.2. Mokymo temų aiškumas |
|
|
|
|
2.2.3. Mokymo temų darna su mokymo programos pasiekimais |
|
|
|
|
2.2.4. Mokymo metodai |
|
|
|
|
2.2.5. Mokymo programos apimtis kompetencijai įgyti |
|
|
|
|
2.2.6. Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo programų rengimo ir įteisinimo tvarkos aprašo 14.6 p. reikalavimai |
|
|
|
|
2.2.7. Praktinių užduočių temos |
|
|
|
|
2.3. Baigiamasis vertinimas |
||||
2.3.1. Reikalavimas nurodyti kompetencijas, kurios tikrinamos baigus mokymą |
|
|
|
|
2.3.2. Teorinių žinių vertinimo tvarka |
|
|
|
|
2.3.3. Praktinių įgūdžių vertinimo tvarka |
|
|
|
|
2.3.4. Pasiekimų vertinimo kriterijai |
|
|
|
|
2.3.5. Baigiamojo vertinimo organizavimo ir vykdymo tvarka |
|
|
|
|
2.3.6. Baigiamojo vertinimo rezultatai |
|
|
|
|
2.3.7. Mokymo programos baigimo pažymėjimo tipas, pavyzdys |
|
|
|
|
2.3.8. Mokymo programos baigimo pažymėjimo išdavimo sąlygos |
|
|
|
|
2.3.9. Pakartotinis atestavimas |
|
|
|
|
2.3.10. Baigiamojo vertinimo atitiktis teisės aktų reikalavimams* |
|
|
|
|
3. Mokymo ištekliai |
||||
3.1. Materialieji ištekliai |
||||
3.1.1. Patalpos teoriniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.2. Patalpos praktiniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.3. Darbo ir mokymo vietų įrengimas |
|
|
|
|
3.1.4. Įranga, techninės mokymo priemonės praktiniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.5. Įranga, techninės mokymo priemonės teoriniam mokymui |
|
|
|
|
3.1.6. Įrangos, techninių mokymo priemonių sistemingas atnaujinimas, atsižvelgiant į besimokančiųjų poreikius ir rinkos pokyčius |
|
|
|
|
3.2. Metodiniai ištekliai |
||||
3.2.1. Mokymo ir mokymosi medžiagos pakankamumas (mokymosi pasiekimams įgyti) |
|
|
|
|
3.2.2. Mokymo ir mokymosi medžiagos tinkamumas (mokymosi pasiekimams įgyti) |
|
|
|
|
3.2.3. Vaizdinės mokymo priemonės |
|
|
|
|
3.2.4. Apsirūpinimo mokymo ir mokymosi medžiaga (literatūra ar kt. informacijos šaltiniai) šaltiniai |
|
|
|
|
3.2.5. Mokymosi (dalomoji) medžiaga savarankiškam mokymuisi |
|
|
|
|
3.2.6. Metodinių mokymo priemonių sistemingas atnaujinimas atsižvelgiant į besimokančiųjų poreikius ir rinkos pokyčius |
|
|
|
|
4. Mokymo ir mokymosi dalyviai |
||||
4.1. Mokymo personalas |
||||
4.1.1. Reikalavimai mokytojo išsilavinimui, kvalifikacijai, darbinei patirčiai |
|
|
|
|
4.1.2. Mokytojų kvalifikacijos atitiktis teisės aktų reikalavimams** |
|
|
|
|
4.2. Mokymosi dalyviai |
||||
4.2.1. Reikalavimai mokymo programos dalyvių amžiui, išsilavinimui, darbinei patirčiai, kvalifikacijai |
|
|
|
|
* Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro patvirtinti Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendrieji nuostatai ir kt. teisės aktai, kuriuose numatyti reikalavimai baigiamajam vertinimui.
** Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatyme (Žin., 2011, Nr. 38-1804), Mokymo ir atestavimo darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais bendruosiuose nuostatuose ir kt. teisės aktuose, kuriuose nustatyti reikalavimai mokytojams, mokantiems pagal darbuotojų saugos ir sveikatos mokymo programas.
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo
programų rengimo, atnaujinimo (keitimo)
organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
3 priedas
Mokymo programos vertinimo išvada
Išvada
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Nepritarimo pagrindimo motyvai (neigiamai įvertinus mokymo programą)
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Rekomendacijos
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
Mokymo programos vertintojai:
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
___________________________________________________________________________
(vardas ir pavardė, parašas)
Darbuotojų saugos ir sveikatos srities mokymo
programų rengimo, atnaujinimo (keitimo)
organizavimo ir vertinimo tvarkos aprašo
4 priedas
NEFORMALIOJO MOKYMO PROGRAMŲ SĄVADO RENGIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROJI DALIS
1. Neformaliojo mokymo programų sąvado rengimo tvarka (toliau – Sąvadas) reglamentuoja Sąvado objektą, paskirtį, Sąvado duomenų tvarkymą ir mokymo programų kodavimą.
2. Sąvado objektas – Valstybinės darbo inspekcijos (toliau – VDI) parengtos ir patvirtintos ar kitų rengėjų parengtos neformaliojo mokymo programos (toliau – Programos), nurodytos Aprašo 4.2 punkte ir VDI teigiamai įvertintos, rengėjo prašymu registruotos Sąvade.
4. Naudojamos sąvokos:
5. Sąvado tvarkytojas – Valstybinės darbo inspekcijos Inspektavimo organizavimo, priežiūros ir informavimo (toliau – IOPI) skyrius.
II. SĄVADO DUOMENYS
6. Pagrindinius Sąvado duomenis sudaro duomenys apie Programą:
DUOMENYS APIE MOKYMO PROGRAMĄ
Eilės Nr. Sąvade |
|
Programos pavadinimas |
|
Programos kodas |
|
Mokymosi trukmė (savaitėmis/valandomis) |
|
Glaustas įgyjamos kompetencijos įvardijimas |
|
Reikalingas išsilavinimas (kvalifikacija)/darbo patirtis |
|
Kiti duomenys (specialūs reikalavimai, apribojimai) |
|
Baigiamojo žinių vertinimo apibūdinimas |
|
Programos rengėjas (juridinio asmens pavadinimas, identifikavimo kodas arba fizinio asmens vardas, pavardė) |
|
Programos patvirtinimo data, tvirtinančios įstaigos, įmonės vadovo įsakymo Nr. |
|
Programos išregistravimo priežastis, data, VDI vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus įsakymo Nr. |
|
Trumpas programos apibūdinimas
|
III. PROGRAMŲ REGISTRAVIMAS
7. Programų registravimas vykdomas kaupiant duomenis apie Programas ir sunumeruojant jas Programų registracijos žurnale, kuris vedamas ir saugomas IOPI skyriuje. Žurnalo privalomos grafos yra nurodytos lentelėje:
Eil. Nr. |
Programos kodas |
Programos pavadinimas |
Įregistravimo data |
Išregistravimo data |
|
|
|
|
|
IV. SĄVADO DUOMENŲ NAUDOJIMAS
V. PROGRAMŲ KODAVIMAS
12. Programos kodą sudaro 9 simboliai.
12.1. Pirmas skaičius (*xxxxxxxx) nurodo, kokio išsilavinimo asmenims programa skirta:
0 – reikalavimo asmenų išsilavinimui nėra – 0xxxxxxxx
1 – programa, skirta asmenims, neturintiems pagrindinio išsilavinimo – 1xxxxxxxx;
2 – programa, skirta asmenims, turintiems pagrindinį išsilavinimą – 2xxxxxxxx;
3 – programa, skirta asmenims, turintiems vidurinį išsilavinimą – 3xxxxxxxx;
5 – programa, skirta asmenims, turintiems aukštesnįjį ar jam prilygintą išsilavinimą – 5xxxxxxxx;
6 – programa, skirta asmenims, turintiems aukštąjį (universitetinį bei neuniversitetinį)
išsilavinimą – 6xxxxxxxx.
12.3. Ketvirtas skaičius nurodo programą pagal temą:
1 – Įmonių darbuotojų saugos ir sveikatos komiteto narių – xxx1xxxxx.
2 – Darbuotojų atstovų saugai ir sveikatai – xxx2xxxxx.
3 – Darbuotojų saugos ir sveikatos specialistų kompetencijos tobulinimo – xxx3xxxxx.
4 – Įmonių darbuotojų saugos ir sveikatos komitetų narių mokytojų mokymo – xxx4xxxxx.
5 – Įmonių darbuotojų saugos ir sveikatos komitetų narių mokytojų mokymo kompetencijos tobulinimo – xxx5xxxxx.
12.4. Penktas, šeštas, septintas skaičiai (xxxxx*xx) nurodo Švietimo posričio kodą. Švietimo posričio kodas imamas iš Lietuvos švietimo klasifikatoriaus, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. ISAK-520 (Žin., 2005, Nr. 45-1485). Jame posritis – profesinė sveikata ir darbo sauga – nurodytas 862 kodu, žymimas Aprašo 4.2.1– 4.2.3 programose – xxxx862xx.
Posritis – mokytojų rengimas ir pedagogika – nurodytas 140 kodu, žymimas Aprašo 4.2.4– 4.2.5 programose – xxxx140xx;