Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO 43 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIP-2990

 

2012 m. liepos 4 d. Nr. 822

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2012 m. gegužės 18 d. sprendimo Nr. SV-S-1600 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 43 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIP-2990 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:

1. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas yra perteklinis, nes Lietuvos higienos normoje HN 21:2011 „Mokykla, vykdanti bendrojo ugdymo programas. Bendrieji sveikatos saugos reikalavimai“, patvirtintoje sveikatos apsaugos ministro 2011 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. V-773 (Žin., 2011, Nr. 103-4858) (toliau – higienos norma), yra reglamentuoti Įstatymo projekte nurodyti mokyklų sklypo, patalpų ir jų įrengimo, apšvietimo, šildymo ir vėdinimo, vandens tiekimo ir nuotekų, patalpų ir įrenginių priežiūros reikalavimai, pateikiamas nuodingų augalų, draudžiamų sodinti mokyklos teritorijoje apželdinimo tikslu, sąrašas. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo (Žin., 2002, Nr.  56-2225) (toliau – šis įstatymas) 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad privalomuosius higienos normatyvus ir taisykles, reglamentuojančias fizinių ir juridinių asmenų veiklą, nustato Visuomenės sveikatos saugos reglamentas (higienos norma), kuris pagal šio įstatymo 2 straipsnio 12 dalį yra sveikatos apsaugos ministro tvirtinamas teisės aktas. Taip pat Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 23-593; 2011, Nr. 38-1804) 40 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad švietimo ir mokslo ministras nustatyta tvarka derina sveikatos apsaugos ministro tvirtinamas mokyklų higienos normas.

2. Higienos normos 13 punkte nustatyta, kad mokyklos sklypas turi būti apželdintas. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nepakankamai atskleista, kokią tiesioginę įtaką mokyklos teritorijos aptvėrimas turėtų mokinių savižudybių ir smurto atvejams, alkoholio, tabako, narkotinių medžiagų vartojimui, kaip tai galėtų prisidėti prie šių problemų mažinimo mokyklų bendruomenėse. Abejotina, ar aptvėrus mokyklos teritoriją būtų išspręstos minėtos problemos. Šie klausimai švietimo sistemoje sprendžiami ugdant mokinių socialinius įgūdžius, asmenines ir bendrąsias kompetencijas, vertybines nuostatas. Kuriant saugią ugdymosi aplinką, į formaliojo ugdymo turinį įtrauktos įvairaus pobūdžio prevencinės programos, skirtos tam, kad mokiniai įgytų įvairiapusės saugos kompetencijos pagrindus, pasirengtų saugiai elgtis įvairioje aplinkoje. Pažymėtina, kad mokyklos įgyvendina valstybės finansuojamas tikslines smurto, patyčių, narkotinių medžiagų vartojimo prevencijos ir kitas programas, suderinusios su mokyklų savivaldos institucijomis savarankiškai priima sprendimus dėl techninių ir vaizdo stebėjimo priemonių naudojimo.

3. Rengiant higienos normos pakeitimus, buvo atsisakyta aptverti mokyklų teritorijas. Neretai teritorijos aptvėrimo galimybes riboja mokyklos vietos specifika: mokykla yra kultūros paveldo teritorijoje, dalijasi teritorija su kita įstaiga, pastatas ribojasi su viešąja erdve (gatve, šaligatviu). Pažymėtina, kad mokyklų teritorijų aptvėrimas pareikalautų papildomų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų lėšų (pavyzdžiui, vienos mokyklos teritorijai aptverti vidutiniškai reikėtų apie 250–300 tūkst. litų). Daugelio mokyklų savininko teises ir pareigas įgyvendina savivaldybių tarybos, kurioms tai būtų papildoma finansinė našta. Atsižvelgiant į tai, abejotina dėl Įstatymo projektu siūlomų įtvirtinti priemonių būtinumo, proporcingumo, finansinių investicijų ir ekonominio veiksmingumo santykio.

4. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymo projektu pateikti Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo redakcijos, galiojusios iki Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo pakeitimo įstatymo (Žin., 2011, Nr. 38-1804) priėmimo, pakeitimai.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                               GINTARAS STEPONAVIČIUS

 

_________________