LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL UNIVERSITETO MOKSLO INSTITUTO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2001 m. vasario 20 d. Nr. 181
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo (Žin., 2000, Nr. 27-715) 37 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2001 m. vasario 20 d. nutarimu Nr. 181
UNIVERSITETO MOKSLO INSTITUTO NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Universiteto mokslo institutas (toliau vadinama – institutas) yra savarankiška, pelno nesiekianti mokslo įstaiga, vykdanti tarptautinio lygio atskirų mokslo krypčių ar šakų fundamentinius ir taikomuosius mokslinius tyrimus ir padedanti universitetui rengti mokslininkus bei aukštos kvalifikacijos specialistus.
3. Institutas savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais ir instituto statutu, parengtu pagal šiuos nuostatus.
II. Instituto veiklos sąlygos
5. Institutas gali veikti, jeigu atitinka šias sąlygas:
5.1. institute yra produktyviai dirbantys mokslininkų kolektyvai, sukaupę patirtį, kurios reikia instituto mokslinės veiklos kryptims plėtoti ir dalyvauti universiteto studijų procese (veikiančiame institute dirba arba steigiamame institute sutinka dirbti ne mažiau kaip 20 mokslininkų);
5.2. instituto mokslinės veiklos kryptys yra prioritetinės Lietuvai ar universitetui. Institute atliekami tarptautinio lygio atskirų mokslo krypčių ar šakų fundamentiniai ir taikomieji tyrimai, atveriantys galimybę tiek naudotis pasaulinio mokslo laimėjimais, tiek juos praturtinti;
5.3. sutarčių pagrindu institutas aktyviai bendradarbiauja su universitetu: sudaro sąlygas universiteto mokslininkams vykdyti mokslinius tyrimus institute, dalyvauja universiteto studijų procese (rengiant mokslininkus, organizuojant paskaitų skaitymą studentams, vadovaujant jų praktikos ir studijų baigiamiesiems darbams, tobulinant aukštos kvalifikacijos specialistus arba kitaip plėtojant pedagoginę veiklą);
III. INSTITUTO FUNKCIJOS, TEISĖS IR PAREIGOS
6. Instituto funkcijos:
7. Institutas turi šias teises:
7.2. vykdyti mokslinę taikomąją veiklą pagal sutartis su Lietuvos, taip pat užsienio fiziniais ir juridiniais asmenimis;
7.3. nustatyti instituto struktūrą, vidaus tvarką, konkretų mokslo darbuotojų, administracijos ir kitų tarnautojų skaičių, jų teises ir pareigas;
7.4. bendriems mokslo, ūkiniams ar socialiniams uždaviniams spręsti vienytis su kitomis institucijomis į įvairias organizacijas ir asociacijas;
7.5. savo nuožiūra naudoti mokslininkų ir kitų darbuotojų darbo rezultatus (kiek tai nepažeidžia autorių teisių);
8. Instituto pareigos:
8.1. kasmet pateikti universiteto senatui bei Mokslo ir studijų departamentui prie Švietimo ir mokslo ministerijos (toliau vadinama – Mokslo ir studijų departamentas) savo veiklos ataskaitą;
8.2. įstatymų nustatyta tvarka tvarkyti savo ūkinės ir finansinės veiklos apskaitą, teikti universiteto senatui bei valstybės valdymo institucijoms informaciją apie šią veiklą;
8.3. įstatymų nustatyta tvarka organizuoti raštvedybą ir dokumentų tvarkymą, saugojimą, naudojimą ir perdavimą valstybiniams archyvams ar atitinkamiems jų funkcijų ir teisių perėmėjams;
IV. INSTITUTO TURTAS IR LĖŠOS
10. Institutas jam perduotą valstybės turtą valdo, naudoja, disponuoja juo patikėjimo teise įstatymų nustatyta tvarka.
11. Instituto turtą sudaro neterminuotai suteikta naudotis valstybinė žemė, taip pat valstybei nuosavybės teise priklausantys pastatai ir kitos materialinės vertybės, finansiniai ištekliai, vertybiniai popieriai, intelektualaus darbo produktai (kiek tai nepažeidžia autorių teisių), kitas teisėtai įgytas turtas.
12. Instituto lėšas sudaro:
12.1. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos moksliniams tyrimams finansuoti, skiriamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka kaip ir valstybiniams mokslo institutams;
12.2. universiteto išlaidų sąmatoje numatytos lėšos, pagal sutartis su institutu skirtos universiteto dėstytojų, kurie naudojasi instituto moksline baze, mokslinei kvalifikacijai kelti, mokslininkams doktorantūroje rengti ir studentų studijoms;
V. Instituto valdymas
14. Instituto valdymo organai yra:
15. Visuotinis mokslininkų susirinkimas šaukiamas ypatingai svarbiems instituto veiklos klausimams spręsti ne rečiau kaip kartą per metus. Šaukti susirinkimą iniciatyvos teisę turi instituto direktorius, instituto taryba ir ne mažiau kaip 1/3 instituto mokslininkų.
16. Visuotinis mokslininkų susirinkimas:
17. Visuotiniame mokslininkų susirinkime gali dalyvauti visi instituto mokslininkai. Susirinkimas yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip 2/3 instituto mokslininkų. Susirinkimo nutarimai laikomi priimtais, jeigu už juos balsuoja daugiau kaip pusė visų instituto mokslininkų.
18. Instituto taryba yra instituto akademinės savivaldos organas. Renkamų instituto tarybos narių skaičių (paprastai būna ne mažiau kaip 9 nariai ir ne daugiau kaip 21 narys) nustato universiteto senatas. Instituto mokslininkų išrinkti nariai sudaro 2/3 instituto tarybos sudėties, universiteto senato paskirti nariai – 1/3 jos sudėties. Instituto taryboje gali būti ir studentų atstovų, kuriuos skiria universiteto senatas pagal studentų atstovybės ar visuotinio studentų susirinkimo rekomendaciją. Instituto direktorius yra instituto tarybos narys pagal pareigas. Instituto direktoriumi ir instituto tarybos pirmininku negali būti tas pats asmuo. Ne mažiau kaip 2/3 instituto tarybos narių turi būti mokslininkai, jeigu kitaip nėra nustačiusi Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Instituto tarybos kadencija negali būti ilgesnė kaip 5 metai.
19. Instituto taryba:
19.1. rengia ir visuotiniam mokslininkų susirinkimui pritarus bendru su universiteto senatu teikimu kartu su Lietuvos mokslo tarybos išvadomis pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti instituto statutą ir jo pakeitimus;
19.2. nustato pagrindines instituto mokslinės veiklos kryptis ir bendru su universiteto senatu teikimu kartu su Lietuvos mokslo tarybos išvadomis pateikia šias kryptis tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei;
19.3. tvirtina instituto direktoriaus pateiktą perspektyvinį instituto veiklos 5 metų planą ir teikia jį universiteto senatui bei universiteto tarybai;
19.4. svarsto instituto sutartis su universitetu, teikia instituto direktoriui siūlymus dėl sutarčių sudarymo su kitomis mokslo ir studijų institucijomis;
19.5. renka instituto direktorių, teikia universiteto senatui ir universiteto rektoriui siūlymus dėl jo tvirtinimo ir atšaukimo;
19.6. instituto direktoriaus teikimu tvirtina (atšaukia) direktoriaus pavaduotojus ir instituto padalinių vadovus;
19.7. svarsto ir teikia universiteto senatui metines instituto veiklos ataskaitas, taip pat metines pajamų ir išlaidų sąmatų įvykdymo ataskaitas;
19.9. nustato mokslo darbuotojų kvalifikacinius reikalavimus, jų atestavimo ir konkursų pareigoms eiti organizavimo tvarką;
20. Instituto taryba nutarimus priima savo posėdžiuose. Posėdžiai šaukiami ne rečiau kaip kartą per pusmetį. Neeilinis posėdis gali būti sušauktas tuo atveju, jeigu jo reikalauja ne mažiau kaip 1/3 instituto tarybos narių arba tarybos pirmininkas, arba instituto direktorius.
21. Instituto tarybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė tarybos narių. Instituto tarybos sprendimai laikomi priimtais, jeigu už juos balsuoja daugiau kaip pusė visų tarybos narių.
23. Instituto veiklai vadovauja, veikia jo vardu ir jam atstovauja instituto direktorius. Už instituto padalinių veiklą atsako instituto tarybos patvirtinti instituto padalinių vadovai.
24. Instituto direktorius:
24.1. atsako už tai, kad instituto veikla atitiktų Lietuvos Respublikos įstatymus, instituto statutą ir kitus teisės aktus;
24.3. priima ir atleidžia instituto darbuotojus, skelbia konkursus pareigoms eiti, skiria asmenis į šias pareigas, atleidžia iš jų;
24.4. nustato instituto darbuotojų darbo užmokestį, skatina darbuotojus, skiria jiems drausmines nuobaudas;
24.7. teikia instituto tarybai pagrindines instituto mokslinės veiklos kryptis, perspektyvinį instituto veiklos 5 metų planą, metines instituto veiklos ataskaitas, metines pajamų ir išlaidų sąmatas, jų įvykdymo ataskaitas;
25. Instituto statute nustatyta tvarka gali būti sudaroma instituto direktoriaus patariamoji institucija – instituto direktoratas, kuriame aptariami pagrindiniai instituto veiklos klausimai.
26. Instituto direktoratą sudaro:
27. Instituto direktoratas nagrinėja ir rengia:
27.1. pagrindines instituto mokslinės veiklos kryptis bei perspektyvinį instituto veiklos 5 metų planą;
29. Instituto direktorato posėdžiams vadovauja instituto direktorius arba jo įgaliotas direktorato narys.
30. Instituto direktorių viešo konkurso būdu slaptu balsavimu renka instituto taryba ne ilgesnei kaip 5 metų kadencijai ir ne daugiau kaip 2 kadencijoms iš eilės. Praėjus ne daugiau kaip 2 savaitėms po kandidato į instituto direktorius išrinkimo, išrinktąjį kandidatą į instituto direktorius universiteto senato pritarimu tvirtina universiteto rektorius. Jeigu universiteto rektorius nepatvirtina išrinktojo kandidato į instituto direktorius, instituto taryba skelbia naujus rinkimus (konkursą). Universiteto rektoriui nepatvirtinus išrinktojo kandidato į instituto direktorius, ne vėliau kaip po mėnesio kartotiniuose rinkimuose turi būti išrinktas kitas kandidatas į instituto direktorius. Jeigu universiteto rektorius per 2 savaites nepatvirtina kartotiniuose rinkimuose išrinktojo kandidato į instituto direktorius, ne vėliau kaip po mėnesio naujuose kartotiniuose rinkimuose turi būti išrinktas kitas (trečias) kandidatas į instituto direktorius, kurį universiteto rektorius universiteto senato pritarimu privalo patvirtinti instituto direktoriumi.
31. Asmuo, dalyvaujantis konkurse instituto direktoriaus pareigoms eiti, turi būti mokslininkas (pageidautina, kad jis turėtų pedagoginio darbo patirtį).
32. Instituto direktorius pareigas pradeda eiti nuo tada, kai jo kandidatūrą patvirtina universiteto rektorius.
VI. Instituto steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas
34. Institutą bendru ministerijos bei universiteto teikimu, atsižvelgdama į Lietuvos mokslo tarybos ir suinteresuotų valstybės institucijų bei mokslo ir studijų institucijų išvadas ir rekomendacijas, steigia, reorganizuoja ir likviduoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
35. Institutas gali būti steigiamas valstybinių mokslo ir studijų institucijų ir (ar) jų padalinių reorganizavimo būdu.
36. Instituto steigimo (reorganizavimo) iniciatoriai ministerijai ir universitetui pateikia instituto steigimo (reorganizavimo) projektą, kuriame turi būti pateikta:
36.1. būtinumo steigti ar reorganizuoti savarankišką universiteto mokslo institutą nurodytai mokslinei veiklai ir studijoms plėtoti pagrindimas;
36.2. pagrindinės instituto mokslinės veiklos kryptys, šių krypčių mokslinių tyrimų būklė Lietuvoje ir kitose valstybėse, svarba ūkiniam, socialiniam ir kultūriniam Lietuvos gyvenimui, universiteto mokslinei ir pedagoginei veiklai;
36.3. instituto reorganizavimo planas (jame nurodoma, kurios mokslo ir studijų institucijos ir (ar) jų padaliniai turėtų būti reorganizuojami steigiant institutą);
36.4. reorganizuojamų mokslo ir studijų institucijų, kurių pagrindu steigiamas (reorganizuojamas) institutas, senatų (tarybų) arba jų steigėjų išvados dėl instituto steigimo (reorganizavimo);
36.6. mokslininkų, sutinkančių pereiti į steigiamą institutą (likti reorganizuojamame institute), sąrašas su jų apsisprendimą patvirtinančiais parašais, taip pat jų mokslinės veiklos aprašymai;
36.7. institutui numatomų perduoti priemonių sąrašas ir šių priemonių valdytojų sutikimas jas perduoti;
36.8. institutui patikėjimo teise numatomų perduoti valstybinės žemės sklypų ir pastatų sąrašo projektas su žemės valdytojų sutikimais juos perduoti;
36.11. instituto laikinojo statuto, parengto pagal universiteto mokslo instituto nuostatus, projektas;
37. Ministerija kartu su universitetu gautąjį instituto steigimo (reorganizavimo) projektą pateikia Lietuvos mokslo tarybai, suinteresuotoms mokslo ir studijų institucijoms, ministerijoms ir kitoms valstybės valdymo institucijoms, kad jos atliktų projekto ekspertizę.
38. Ministerija ir universitetas, prie kurio steigiamas (reorganizuojamas) institutas, siūlymą įsteigti (reorganizuoti) institutą aptaria viešame posėdyje, kuriame išnagrinėjamos Lietuvos mokslo tarybos ir suinteresuotų valstybės valdymo bei mokslo ir studijų institucijų išvados ir rekomendacijos. Viešame posėdyje, be ministerijos, universiteto, prie kurio steigiamas (reorganizuojamas) institutas, Lietuvos mokslo tarybos ir suinteresuotų valstybės valdymo bei mokslo ir studijų institucijų atstovų, turi teisę dalyvauti instituto steigimo (reorganizavimo) iniciatorių atstovai. Viešas posėdis turi įvykti ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo instituto steigimo (reorganizavimo) projekto pateikimo ministerijai ir universitetui. Jeigu posėdžio sprendimas teigiamas, ministerija ir universitetas, prie kurio steigiamas (reorganizuojamas) institutas, tvirtina instituto steigimo tarybą, steigiamo (reorganizuojamo) instituto laikinąjį statutą ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymą dėl instituto steigimo (reorganizavimo) bei instituto finansavimo programą, suderintą su Finansų ministerija.
39. Lietuvos Respublikos Vyriausybė, steigdama (reorganizuodama) institutą, kartu tvirtina pagrindines instituto mokslinės veiklos kryptis.
40. Ne vėliau kaip per mėnesį po instituto įsteigimo universiteto rektorius instituto steigimo tarybos teikimu, kuriam pritarė universiteto senatas, skiria instituto laikinąjį direktorių. Su instituto laikinuoju direktoriumi universiteto rektorius sudaro terminuotą darbo sutartį, kuri galioja iki to laiko, kai patvirtinus instituto statutą ir išrinkus instituto tarybą bus suorganizuoti instituto direktoriaus rinkimai ir universiteto rektorius patvirtins išrinktąjį instituto direktorių.
41. Instituto laikinasis direktorius kartu su instituto steigimo taryba organizuoja instituto darbuotojų priėmimą, trumpalaikio ir ilgalaikio valstybės turto perėmimą.
42. Praėjus ne daugiau kaip 2 mėnesiams po instituto įsteigimo, instituto steigimo taryba turi pateikti instituto statuto projektą instituto visuotiniam mokslininkų susirinkimui, kad šis jam pritartų. Per pusę metų po instituto įsteigimo instituto statutas, suderintas su universiteto senatu, turi būti pateiktas tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Jeigu per 8 mėnesius instituto steigimo taryba nepateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti instituto statuto, universiteto senatas, atsižvelgdamas į Lietuvos mokslo tarybos išvadas, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei instituto statutu tvirtinti instituto laikinąjį statutą.
43. Instituto statute turi būti nurodyta (aptarta):
44. Lietuvos Respublikos Vyriausybei patvirtinus instituto statutą, instituto steigimo taryba per mėnesį skelbia instituto tarybos rinkimus. Per 2 mėnesius po instituto statuto patvirtinimo suformavus instituto tarybą, instituto steigimo taryba baigia savo veiklą.
45. Jeigu paaiškėja, kad institutas netenkina nors vienos šių nuostatų 5 punkte nurodytos sąlygos, ministerija arba universitetas gali nustatyti ne ilgesnį kaip metų laikotarpį veiklos trūkumams pašalinti. Jeigu per nustatytą terminą institutas veiklos trūkumų nepašalina, ministerija ir universitetas bendru teikimu siūlo Lietuvos Respublikos Vyriausybei institutą likviduoti (reorganizuoti).
46. Jeigu Lietuvos Respublikos Vyriausybė ministerijos ir universiteto bendru teikimu nusprendžia likviduoti (reorganizuoti) institutą, skiriama likvidavimo (reorganizavimo) komisija, kuri parengia siūlymus dėl tolesnės instituto mokslininkų ir pedagogų bei aptarnaujančiojo personalo veiklos ir instituto turto naudojimo.