LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2000 M. VASARIO 7 D. NUTARIMO NR. 127 „DĖL VALSTYBĖS ĮMONIŲ IR ĮSTAIGŲ VIDAUS AUDITO“ DALINIO PAKEITIMO
2001 m. rugsėjo 13 d. Nr. 1098
Vilnius
Iš dalies pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 7 d. nutarimą Nr. 127 „Dėl valstybės įmonių ir įstaigų vidaus audito“ (Žin., 2000, Nr. 13-323, Nr. 89-2765) ir išdėstyti jį nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
NUTARIMAS
DĖL VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, ĮSTAIGŲ IR ĮMONIŲ VIDAUS AUDITO
1. Nustatyti, kad:
1.1. vidaus audito tarnybos steigiamos visose ministerijose ir apskričių viršininkų administracijose. Valstybės institucijose, įstaigose ir įmonėse (toliau vadinama – valstybės institucijos) vidaus audito tarnyba steigiama, jeigu jose dirba ne mažiau kaip 300 darbuotojų, įskaitant pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų valstybės institucijų darbuotojus. Valstybės institucijų vadovų sprendimu gali būti įsteigta centralizuota vidaus audito tarnyba, apimanti ir pavaldžias ar reguliavimo sričiai priskirtas valstybės institucijas. Jeigu valstybės institucijose, įskaitant pavaldžias ar reguliavimo sričiai priskirtas valstybės institucijas, dirba mažiau kaip 300, bet ne mažiau kaip 100 darbuotojų, steigiama vyriausiojo vidaus auditoriaus pareigybė arba valstybės institucijos vadovo sprendimu gali būti steigiama vidaus audito tarnyba. Jeigu valstybės institucijose, įskaitant pavaldžias ar reguliavimo sričiai priskirtas institucijas, dirba mažiau kaip 100 darbuotojų, vidaus auditą jose atlieka steigėjas (arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskirta valstybės institucija) arba suderinus su valstybės institucijos, kurios reguliavimo sričiai priskirta institucija, vadovu šiose valstybės institucijose steigiama vyriausiojo vidaus auditoriaus pareigybė.
Vidaus audito tarnyba (vyriausiasis vidaus auditorius) tiesiogiai pavaldi valstybės institucijos vadovui, kuris užtikrina funkcinę ir organizacinę nepriklausomybę.
Valstybės institucijos vidaus audito tarnybos darbuotojų skaičių nustato valstybės institucijos vadovas, neviršydamas jai nustatyto etatų skaičiaus;
1.2. įsteigtos vidaus audito tarnybos (vyriausieji vidaus auditoriai) vadovaujasi šiuo nutarimu patvirtintais Valstybės institucijos vidaus audito tarnybos nuostatais (juose nustatyta vidaus audito tvarka taip pat taikoma visiems projektams ir programoms, finansuojamiems iš Europos Sąjungos lėšų), vidaus audito reikalavimais, Vidaus audito metodika, kurią tvirtina finansų ministras, ir kitais vidaus auditą reglamentuojančiais teisės norminiais aktais;
1.3. audituojamos valstybės institucijos arba jos audituojamo struktūrinio padalinio vadovas turi pasirašyti gautą vidaus audito ataskaitą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jos gavimo, o jeigu nesutinka su joje išdėstytais teiginiais – pateikia savo pastabas raštu;
1.4. nuolatinė tarpžinybinė komisija vidaus audito sistemos kūrimui valstybiniame sektoriuje koordinuoti prižiūri ir koordinuoja vidaus audito sistemos kūrimą valstybės institucijose. Finansų ministerija atsako už bendrą metodinį vadovavimą vidaus audito klausimais ir vidaus audito sistemos būklės valstybės institucijose analizę ir vertinimą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m.
vasario 7 d. nutarimu Nr. 127
(Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m.
rugsėjo 13 d. nutarimo Nr. 1098
redakcija)
VALSTYBĖS INSTITUCIJOS VIDAUS AUDITO TARNYBOS NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šie nuostatai reglamentuoja valstybės institucijos, įstaigos ir įmonės (toliau vadinama – valstybės institucija) vidaus audito tarnybos tikslus, uždavinius, funkcijas, teises, darbo organizavimą, tarnybos darbuotojų pareigas ir atsakomybę.
2. Valstybės institucijos vidaus audito tarnyba (toliau vadinama – tarnyba) yra valstybės institucijos struktūrinis padalinys, įsteigtas vadovaujantis šiuo nutarimu.
II. TARNYBOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
4. Tarnybos tikslai yra padėti didinti valstybės institucijos veiklos efektyvumą, įgyvendinti jos veiklos strategiją, ūkinę ir finansų politiką, atskleisti rezervus veiklai plėtoti ir jos tęstinumui garantuoti, teikti jai informaciją, analitinę medžiagą, vertinimus, rekomendacijas ir patarimus, susijusius su tikrinta veikla. Siekdama nurodytųjų tikslų, tarnyba įgyvendina šiuos uždavinius:
4.1. tikrina ir vertina, ar pakankama ir veiksminga audituojamos valstybės institucijos, taip pat jai pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų valstybės institucijų vidaus kontrolės sistema, ar veikla vykdoma atsakingai, pagal įstatymus ir kitus teisės aktus, ar informacija apie finansinę ir kitokią veiklą patikima ir išsami, ar pasiekiami užsibrėžti tikslai ir uždaviniai, taip pat teikia valstybės institucijos vadovui nešališką ir objektyvią informaciją apie tai ir galimą veiklos riziką;
5. Įgyvendindama jai nustatytus uždavinius, tarnyba atlieka šias funkcijas:
5.1. tikrina ir vertina:
5.1.1. valstybės institucijos ir jos struktūrinių padalinių, taip pat jai pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų valstybės institucijų veiklos atitiktį jos tikslams ir uždaviniams, įstatymams, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimams, kitiems teisės aktams, vidaus taisyklių laikymąsi;
5.1.3. finansinių ataskaitų duomenis (metinės finansinės atskaitomybės audito ataskaitų kopijos kiekvienais metais iki kovo 15 d. pateikiamos Finansų ministerijai);
5.3. organizuoja ir tvarko tarnybos raštvedybą, vadovaudamasi Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir valstybės institucijos vidaus dokumentais, užtikrina tinkamą dokumentų saugojimą ir nustatytąja tvarka jų perdavimą į archyvą;
III. TARNYBOS TEISĖS
6. Tarnyba, vykdydama jai nustatytas funkcijas, turi teisę:
6.1. numatyti vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Vidaus audito reikalavimais ir kitais vidaus auditą reglamentuojančiais teisės norminiais aktais vidaus audito apimtį tam tikram laikotarpiui, audituojamas sritis, taikomų vidaus audito procedūrų pobūdį ir mastą;
6.2. atlikti atrankinius kontrolinius matavimus, vertybių inventorizavimą ar kitokį turto tikrinimą;
6.4. be atskiro valstybės institucijos vadovo nurodymo gauti iš visų struktūrinių padalinių ir pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų institucijų:
6.4.1. visų galiojančių dokumentų (nutarimų, protokolų, vadovo įsakymų, nuostatų, taisyklių, instrukcijų, aktų, grafikų, raštų ir kitų), kuriais savo darbe vadovaujasi audituojami valstybės institucijų struktūriniai padaliniai ir pavaldžios ar reguliavimo sričiai priskirtos institucijos, kopijas;
6.5. atlikdama vidaus auditą pasirinktinai ir nepranešdama, lankytis visuose audituojamos valstybės institucijos struktūriniuose padaliniuose ir pavaldžiose ar reguliavimo sričiai priskirtose institucijose;
6.6. tikrinti valstybės institucijos dokumentus, pinigus, vertybinius popierius, materialines vertybes, taip pat jų saugojimo vietas;
6.7. gauti audituojamų valstybės institucijos struktūrinių padalinių ir pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų institucijų vadovų ir valstybės tarnautojų (darbuotojų) raštiškus ir žodinius paaiškinimus, taip pat dokumentų nuorašus;
6.8. gavusi valstybės institucijos vadovo sutikimą, pasitelkti kitų valstybės institucijos struktūrinių padalinių ir pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų institucijų valstybės tarnautojus (darbuotojus) tarnybos funkcijoms vykdyti;
6.9. reikalauti iš audituojamų valstybės institucijos struktūrinių padalinių ir pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų institucijų vadovų sudaryti tinkamas sąlygas atlikti auditą, savarankiškai dirbti ir parengti objektyvias išvadas;
IV. TARNYBOS DARBO ORGANIZAVIMAS
8. Tarnybai vadovauja jos vadovas, kuris priimamas į pareigas ir atleidžiamas iš pareigų Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Pretendentų į tarnybos vadovo pareigas atrankos komisijos nariais kviečiami Finansų ministerijos atstovai.
9. Tarnybos vadovas privalo turėti aukštąjį ekonominį, teisinį ar vadybinį išsilavinimą ir ne mažesnę kaip 2 metų darbo minėtose srityse patirtį, taip pat išmanyti audituojamą sritį ir būti susipažinęs su teisės norminiais aktais, reglamentuojančiais vidaus auditą.
10. Jeigu valstybės institucijoje steigiama viena vyriausiojo vidaus auditoriaus pareigybė, vyriausiajam vidaus auditoriui taikomi kvalifikaciniai reikalavimai, numatyti šių nuostatų 9 punkte.
11. Tarnybos vadovas gali turėti pavaduotoją (-us), kuris (kurie), nesant vadovo, vykdo jo funkcijas.
12. Tarnybos vadovas:
12.1. savarankiškai organizuoja ir tobulina tarnybos darbą, teikia šiais klausimais pasiūlymus valstybės institucijos vadovui;
12.3. pagal savo kompetenciją palaiko profesinius ryšius su užsienio ir Lietuvos Respublikos organizacijomis vidaus audito klausimais;
12.5. planuoja tarnybos darbą, nustato tarnybos veiklos plėtojimo ir tobulinimo kryptis, perspektyvas, strategiją;
V. TARNYBOS DARBUOTOJŲ PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ
13. Tarnybos darbuotojai privalo:
13.1. būti objektyvūs ir nešališki, priskirtas funkcijas ir pavedimus vykdyti profesionaliai, laiku ir nustatytąja tvarka;
13.3. užtikrinti audito metu paimtų audituoti finansinių ataskaitų, apskaitos dokumentų, registrų, kompiuterių programų ir informacinių sistemų duomenų kopijų saugumą;
13.4. saugoti valstybės institucijos komercines, finansines, profesines paslaptis, sužinotas einant tarnybines pareigas, ir susilaikyti nuo atlikto vidaus audito išankstinio viešo vertinimo;
13.5. supažindinti su vidaus audito ataskaitų projektais audituojamų valstybės institucijos struktūrinių padalinių ir pavaldžių ar reguliavimo sričiai priskirtų institucijų vadovus, atsakingus už atitinkamą darbo sritį darbuotojus;