LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL TURTINIŲ REIKALAVIMŲ, TEIKIAMŲ PAGAL PFP SOFA, NAGRINĖJIMO TVARKOS
2001 m. sausio 30 d. Nr. 113
Vilnius
Vadovaudamasis 1998 07 23 LR Vyriausybės nutarimu Nr. 924 patvirtintų Krašto apsaugos ministerijos nuostatų 6.3, 11.2 ir 11.5 punktais bei siekdamas efektyviau įgyvendinti Valstybių, Šiaurės Atlanto Sutarties dalyvių, ir kitų valstybių, dalyvaujančių „Partnerystė taikos labui“ programoje, susitarimą dėl jų karinių pajėgų statuso (toliau – PFP SOFA),
2. Įsakau:
2.1. Tarptautinių ryšių departamentui informuoti kompetentingas LR institucijas, NATO būstinę ir PFP SOFA valstybes-dalyves, kad turtinius reikalavimus pagal PFP SOFA Lietuvoje nagrinėja (priimančiosios ir pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos funkcijas pagal NATO SOFA 8 straipsnį atlieka) LR krašto apsaugos ministerijos Teisės departamentas, nurodant šio departamento adresą.
2.2. KAS padalinių vadams informuoti karius ir civilius tarnautojus apie šio įsakymo 1 punktu patvirtintą tvarką ir pagal savo kompetenciją užtikrinti jos laikymąsi.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
krašto apsaugos ministro
2001 01 30 įsakymu Nr. 113
turtinių reikalavimų, teikiamų pagal Pfp sofa, nagrinėjimo tvarka
i. bendrosios nuostatos
1. Ši tvarka reglamentuoja turtinių reikalavimų, teikiamų Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos institucijoms Susitarimo tarp valstybių, Šiaurės Atlanto Sutarties dalyvių, ir kitų valstybių, dalyvaujančių programoje „Partnerystė taikos labui“, dėl jų karinių pajėgų statuso (toliau vadinama – PFP SOFA) pagrindu, ar turtinių reikalavimų dėl žalos padarymo Lietuvos Respublikos teritorijoje, reiškiamų kitoms valstybėms PFP SOFA pagrindu, nagrinėjimo ir sprendimų dėl tokių reikalavimų priėmimo tvarką.
2. Lietuvos, kaip Pasiunčiančiosios valstybės institucijos, kompetentingos priimti ir nagrinėti turtinius reikalavimus dėl žalos, padarytos jos karinių pajėgų narių ar civilių tarnautojų kitoje PFP SOFA valstybėje-dalyvėje (Priimančiojoje valstybėje) ir kaip Priimančiosios valstybės institucijos, kompetentingos nagrinėti ir teikti turtinius reikalavimus dėl žalos, padarytos Lietuvoje kitos PFP SOFA valstybės-dalyvės (Pasiunčiančiosios valstybės) karinių pajėgų narių ar civilių tarnautojų (toliau vadinama – turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija), funkcijas atlieka Lietuvos krašto apsaugos ministerijos Teisės departamentas (toliau vadinama – Teisės departamentas).
3. Teisės departamentas, atlikdamas turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos funkcijas, vadovaujasi NATO SOFA 8 straipsniu, PFP SOFA nuostatomis, Lietuvos Respublikos įstatymais, Vyriausybės nutarimais, šia tvarka, kitais krašto apsaugos ministro įsakymais, taip pat atsižvelgia į NATO SOFA ir PFP SOFA taikymo praktiką.
4. Ši tvarka yra ikiteisminė turtinių ginčų išsprendimo priemonė, nagrinėjant turtinius fizinių ar juridinių asmenų, taip pat vietos savivaldos organų (toliau vadinama – pareiškėjai) reikalavimus dėl žalos, kurią padarė kitos valstybės – PFP SOFA šalies – kariuomenės padalinių kariai ar civiliai tarnautojai savo buvimo Lietuvos Respublikoje metu, atlyginimo, jei kitos valstybės kariuomenės kariai ar civiliai tarnautojai Lietuvoje buvo PFP SOFA, NATO SOFA susitarimų bei Lietuvos Respublikos tarptautinių operacijų, karinių pratybų ir kitų renginių įstatymo pagrindu.
5. Ši tvarka yra priemonė gera valia sureguliuoti turtinius Lietuvos ir kitų valstybių – PFP SOFA dalyvių, ginčus, kylančius ar galinčius kilti NATO SOFA 8 straipsnio pagrindu.
II. TEISĖS DEPARTAMENTO KOMPETENCIJA
7. Visus nutarimus, sprendimus ir ataskaitas Teisės departamento vardu priima šio departamento direktorius. Teisės departamentas:
7.1. pripažįsta pareiškėjo turtinius reikalavimus, siūlo pareiškėjui jam padarytos žalos atlyginimo būdus ar atsisako pripažinti pareiškėjo turtinius reikalavimus;
7.2. priima nutarimus nekelti turtinių reikalavimų Pasiunčiančiajai valstybei atvejais, numatytais NATO SOFA 8 straipsnio 1 dalyje, 2 dalies a punkte, 4 dalyje, 15 straipsnio 4 dalyje;
7.3. teikia siūlymus Pasiunčiančiosios valstybės įgaliotajai institucijai dėl apmokėtų pareiškėjo reikalavimų paskirstymo tarp PFP SOFA valstybių- dalyvių, vadovaujantis NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies d ir e punktais;
7.4. svarsto Lietuvai, kaip Pasiunčiančiajai valstybei, teikiamus Priimančiosios valstybės siūlymus dėl Priimančiosios valstybės apmokėtų pareiškėjų reikalavimų paskirstymo tarp PFP SOFA valstybių- dalyvių, vadovaujantis NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies d ir e punktais, teikia siūlymus Lietuvos krašto apsaugos ministrui priimti sprendimą sutikti ar nesutikti su teikiamu siūlymu;
III. turtiniŲ reikalavimŲ dėl žalos, padarytos LIETUVOS TERITORIJOJE,
NAGRINĖJIMO TVARKA
8. Karo policijos ir kitų KAS padalinių vadovai, sužinoję apie Pasiunčiančiosios valstybės karinių pajėgų kario, civilio tarnautojo ar išlaikytinio padarytą žalą, nedelsiant apie šį faktą informuoja Teisės departamentą, taip pat jam perduoda visą turimą medžiagą, susijusią su žalos padarymu.
9. Teisės departamentas, gavęs pranešimą apie žalą, kitos PFP SOFA valstybės-dalyvės (Pasiunčiančiosios valstybės) karinių pajėgų karių, civilių tarnautojų ar išlaikytinių padarytą Lietuvos teritorijoje, užveda turtinių reikalavimų dėl žalos padarymo Lietuvos teritorijai bylą, suteikia jai identifikacinį numerį bei imasi visų reikiamų priemonių informacijai apie žalos padarymo aplinkybes ir jos dydį surinkti. Tuo tikslu Teisės departamentas gali:
9.1. reikalauti, kad būtų paskirtas ir atliktas tarnybinis patikrinimas, kurio metu būtų nustatytos ar patikrintos Teisės departamento nurodytos aplinkybės ar faktai, ar surinkti reikalaujami įrodymai;
9.2. pavesti Krašto apsaugos ministerijos departamentams, tarnyboms, tarnyboms prie Krašto apsaugos ministerijos, Karo policijai, Lietuvos kariuomenės daliniams ar kitiems kariniams vienetams savo kompetencijos ribose atlikti patikrinimus, revizijas, kitus veiksmus, reikalingus žalos padarymo aplinkybėms ir dydžiui nustatyti;
9.5. jei dėl žalos padarymo yra iškelta baudžiamoji byla, Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso nustatyta tvarka kreiptis į kvotą ar parengtinį tardymą vykdančius teisėsaugos organus, prašydamas suteikti žinias, reikalingas žalos atlyginimo klausimams išspręsti;
9.7. tiesiogiai ar per KAM Tarptautinių ryšių departamentą kreiptis į Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo instituciją ir prašyti šios institucijos suteikti papildomą informaciją, jei ji yra reikalinga, nusprendžiant, ar turtinė žala buvo padaryta Pasiunčiančiosios valstybės kariui, civiliui tarnautojui vykdant tarnybines pareigas, taip pat kitą informaciją, reikalingą turtiniams reikalavimams, kurie yra ar gali būti pareikšti Lietuvoje, nagrinėti.
10. Nelaukdamas paskirto tarnybinio patikrinimo, revizijos, patikrinimo išvadų ar ataskaitų apie įvykdytus pavedimus, jei yra žinomi žalą patyrę asmenys, Teisės departamentas gali kreiptis į juos, siūlydamas pareikšti jų turimus turtinius reikalavimus, susijusius su jiems padarytos žalos atlyginimu.
11. Gavęs reikalavimą atlyginti žalą, Teisės departamentas turi teisę reikalauti, kad pareiškėjas pateiktų papildomus įrodymus, kuriais jis grindžia savo turtinius reikalavimus.
12. Surinktos medžiagos, pareiškėjo pateiktų įrodymų pagrindu Teisės departamentas įvertina padarytos turtinės žalos dydį ir jos padarymo aplinkybes ir priima motyvuotą nutarimą pareiškėjo reiškiamus turtinius reikalavimus patenkinti visiškai, iš dalies, atsisakyti atlyginti padarytą žalą. Nutarime turi būti nurodyta:
12.1. bylos, kurioje surašomas nutarimas, identifikacinis numeris, nutarimo surašymo vieta ir laikas;
12.4. kaltas (-i) žalos padarymu asmuo(-enys), jo anketiniai duomenys, karinio vieneto, kuriame jis tarnauja, duomenys;
12.6. įrodymai, kurių pagrindu laikomos įrodytomis turtinės žalos atsiradimo faktas ir aplinkybės, padarytos žalos dydis, turtinę žalą padaręs asmuo, pareiškėjo teisės reikalauti turtinės žalos atlyginimo;
12.7. paaiškinimai, kokiu būdu buvo surinkti įrodymai, kuriais grindžiamos aplinkybės, laikomos nustatytomis;
14. Krašto apsaugos ministerijos sekretoriui tokį nutarimą patvirtinus, Teisės departamentas pateikia pareiškėjui galutinę išvadą dėl jo reiškiamų turtinių reikalavimų patenkinimo ir, jei yra nustatyta, kad kaltas žalos padarymu asmuo žalą padarė, vykdydamas tiesiogines pareigas, tariasi su juo dėl sutarties gera valia atlyginti padarytą žalą pasirašymo.
15. Sutartį gera valia atlyginti padarytą žalą Krašto apsaugos ministerijos vardu pasirašo Krašto apsaugos ministerijos sekretorius ir pareiškėjas ar jo įgaliotas asmuo.
16. Jei kaltas žalos padarymu asmuo žalą padarė nusikaltimu ar kitokiu priešišku teisei veiksmu, nesusijusiu su jo oficialių pareigų vykdymu, Teisės departamentas tiesiogiai ar per KAM Tarptautinių ryšių departamentą visą surinktą medžiagą kartu su pareiškėjo reikalavimu atlyginti žalą ir savo nutarimu (ataskaita) pateikia Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai, kuri nusprendžia, ar sutinka gera valia patenkinti pareiškėjo turtinius reikalavimus, kokia dalimi ir kokiu būdu ji šiuos reikalavimus yra pasiruošusi patenkinti.
17. Teisės departamentas nedelsiant privalo pranešti pareiškėjui Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos nutarimą dėl jo keliamų turtinių reikalavimų patenkinimo. Jei pareiškėjas sutinka su siūloma kompensacija, jis raštu patvirtina savo sutikimą. Toks jo rašytinis sutikimas priimti siūlomą kompensaciją perduodamas Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai, kuri toliau tiesiogiai vykdo atsiskaitymus su pareiškėju.
18. Vertindamas surinktą ar pareiškėjo pateiktą medžiagą bei įrodymus, Teisės departamentas vadovaujasi Lietuvos Respublikos civilinės teisės, civilinio proceso normomis, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais bei teisės aktais, taip pat teismų praktika civilinėse bylose dėl žalos atlyginimo.
19. Organizuodamas turtinės žalos padarymo tyrimą, Teisės departamentas tiesiogiai ar per KAM Tarptautinių ryšių departamentą privalo informuoti atitinkamos Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo instituciją apie žalos padarymo fakto nustatymą, žalos padarymo aplinkybių tyrimo eigą.
20. Jei Teisės departamentas priima nutarimą netenkinti pareiškėjo turtinių reikalavimų, jei Teisės departamento ar pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos pasiūlytas turtinės žalos atlyginimo dydis ar tvarka pareiškėjo netenkina, jam turi būti išaiškintos jo teisės dėl žalos atlyginimo kreiptis į teismą.
21. Patenkinus pareiškėjo turtinius reikalavimus šia tvarka nustatytos procedūros arba teismo sprendimo ar nuosprendžio pagrindu, Teisės departamentas priima sprendimą siūlyti Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai paskirstyti mokėjimą pagal NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies e punkto reikalavimus ir kartu su išsamia ataskaita apie atliktą mokėjimą pareiškėjui šį siūlymą teikia Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucijai. Ataskaita ir siūlymas paskirstyti mokėjimus turi būti išsiųsti ne vėliau kaip per 14 dienų nuo mokėjimo nukentėjusiam asmeniui dienos.
22. Jei žalos atlyginimas pasireiškia nuolatinėmis išmokomis, Teisės departamentas kas pusmetį teikia Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai ataskaitą apie praėjusiu pusės metų laikotarpiu Priimančiosios valstybės pareiškėjui išmokėtas pinigų sumas.
23. Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucijai teikiamose ataskaitose turi būti nurodyta:
23.1. Teisės departamento suteiktas identifikacinis bylos numeris ir, jeigu yra, Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucijos suteiktas identifikacinis bylos numeris;
23.2. žalos padarymo data, karinių pajėgų vienetas, kuriam priklausė žalą padaręs karys, civilis tarnautojas;
24. Visos ataskaitoje ar nutarime nurodomos sumos yra išreiškiamos Lietuvos Respublikos valiuta (litais).
25. Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos prašymu Teisės departamentas suteikia jai visą turimą informaciją, reikalingą žalą padariusio Pasiunčiančiosios valstybės karinių pajėgų nario ar civilio tarnautojo drausminės atsakomybės klausimams spręsti.
26. Teisės departamentas gali prašyti Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos suteikti informaciją apie tai, kokios drausminės nuobaudos buvo paskirtos žalą padariusiam karinių pajėgų kariui ar civiliam tarnautojui. Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos prašymu tokia informacija gali būti įslaptinta.
27. Su Pasiunčiančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija kylančius ginčus turi būti siekiama išspręsti dvišalių konsultacijų būdu.
28. Ginčai, kilę dėl patenkintų reikalavimų ir patirtų išlaidų paskirstymo tarp šalių, taip pat ginčai dėl to, ar Pasiunčiančiosios valstybės karinių pajėgų karys ar civilis tarnautojas nusikaltimą ar kitą teisės pažeidimą padarė vykdydamas savo oficialias pareigas, taip pat ar Pasiunčiančiosios valstybės karinėms pajėgoms priklausanti transporto priemonė buvo panaudota teisėtai, nepavykus susitarti, sprendžiami NATO SOFA 8 straipsnio 2 dalies b punkte nustatyta tvarka.
iii. turtiniŲ reikalavimŲ dėl žalos, padarytos kitoje PFP SOFA
valstybėje -dalyvėje, NAGRINĖJIMO TVARKA
29. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos karys ar civilis tarnautojas privalo nedelsdamas informuoti karinio vieneto, kuriame jis tarnauja, vadą apie turtinę žalą, padarytą kitos PFP SOFA valstybės (Priimančiosios valstybės) teritorijoje. Karinio vieneto vadas privalo nedelsdamas apie žalos padarymo faktą ir aplinkybes informuoti Teisės departamentą ir, jeigu tai būtina pagal Priimančiosios valstybės taisykles, tiesiai Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo instituciją. Žalą padaręs karys ar civilis tarnautojas ir karinio vieneto, kuriame jis tarnauja, vadas taip pat privalo padėti tirti žalos padarymo faktą ir aplinkybes.
30. Gavęs informaciją apie žalos padarymo faktą ir aplinkybes, Teisės departamentas informuoja apie tai Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų instituciją (jeigu ji negavo šios informacijos anksčiau), taip pat imasi priemonių informacijai apie žalos padarymo aplinkybes ir jos dydį surinkti. Prireikus jis gali reikalauti KAS padalinių pateikti visą reikiamą informaciją, taip pat reikalauti, kad dėl padarytos žalos aplinkybių būtų atliktas tarnybinis patikrinimas. Įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka Teisės departamentas gali prašyti kitų LR institucijų tarnybinės pagalbos.
31. Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos prašymu Teisės departamentas nedelsdamas perduoda jai surinktą informaciją ir tyrimo medžiagą.
32. Teisės departamentas tiesiogiai ar per KAM Tarptautinių ryšių departamentą bendradarbiauja su Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija, siekdamas teisingo ir pagrįsto turtinių reikalavimų sureguliavimo.
33. Atlikęs savo tyrimą, gavęs Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos ataskaitą bei išvadas, Teisės departamentas gali siūlyti Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucijai žalos atlyginimo ir priešpriešinių turtinių reikalavimų sureguliavimo būdus (jeigu ši institucija nepateikė tokių siūlymų anksčiau).
34. Nagrinėdamas Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos pateiktus reikalavimus atlyginti žalą, Teisės departamentas patikrina, ar Lietuvos karys ar civilis tarnautojas padarė žalą, vykdydamas savo oficialias pareigas, taip pat ar nėra pagrindo pagal NATO SOFA nuostatas atsisakyti tenkinti turtinius reikalavimus. Apie sprendimą atsisakyti tenkinti turtinius reikalavimus šiame punkte numatytais pagrindais ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo turtinio reikalavimo gavimo Teisės departamentas praneša Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai.
35. Nustačius, kad Lietuvos karys ar civilis tarnautojas padarė žalą nusikaltimu ar kitokiu teisės pažeidimu, nevykdydamas savo oficialių pareigų, Teisės departamentas nedelsiant informuoja apie tai krašto apsaugos ministrą, prašydamas jo priimti sprendimą, ar bus skiriamos lėšos žalai, padarytai tokiomis aplinkybėmis, apmokėti. Krašto apsaugos ministro sprendimas nedelsiant pranešamas Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai.
36. Nustačius, kad padaryta žala yra padaryta Lietuvos kario ar civilio tarnautojo, jam vykdant savo oficialias funkcijas, ir nėra pagrindo atsisakyti atlyginti šią žalą, Teisės departamentas dvišalių konsultacijų su Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija būdu sprendžia žalos atlyginimo ir priešpriešinių turtinių reikalavimų sureguliavimo klausimus. Konsultacijas Teisės departamentas gali vykdyti tiesiogiai ar per KAM Tarptautinių ryšių departamentą.
37. Gavęs Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos ataskaitą apie jos nutarimo ar šios valstybės teisminės institucijos sprendimo ar nuosprendžio pagrindu atlygintą žalą pareiškėjui bei Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos siūlymą dėl mokėjimo ir išlaidų paskirstymo, jei žala yra padaryta Lietuvos kario ar civilio tarnautojo, jam vykdant savo oficialias funkcijas, ir nėra pagrindo atsisakyti atlyginti šią žalą, Teisės departamentas:
37.1. vadovaudamasis NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies d ir e punktais nagrinėja Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos pateiktą ataskaitą ir patikrina siūlomo mokėjimo paskirstymo pagrįstumą;
37.2. ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo 37.1 punkte nurodytos medžiagos gavimo nusprendžia dėl mokėjimo paskirstymo ir praneša apie šį sprendimą Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijai;
38. Jeigu žalos atlyginimas sukeltų rimtų finansinių sunkumų (NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies f punktas), Teisės departamentas prašo krašto apsaugos ministro ar jo įgalioto ministerijos sekretoriaus leidimo kreiptis į Šiaurės Atlanto Tarybą su prašymu spręsti žalos atlyginimo klausimą kitaip, negu nurodyta NATO SOFA 8 straipsnio 5 dalies e punkte.
39. Nustačius, kad Lietuvos karys ar civilis tarnautojas padarė žalą nusikaltimu ar kitokiu teisės pažeidimu, nevykdydamas savo oficialių pareigų, jei yra gautas krašto apsaugos ministro sutikimas skirti lėšų gera valia atlyginti žalą pareiškėjui, Teisės departamentas:
39.1. nedelsdamas informuoja Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo instituciją, kad sutinka mokėti savanorišką kompensaciją ir kokią sumą sutinka kompensuoti;
39.2. jeigu nukentėjęs asmuo sutinka su pasiūlyta kompensacijos suma, ne vėliau kaip per 7 dienas nuo jo ar Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucijos atsakymo gavimo parengia Krašto apsaugos ministerijos sekretoriaus įsakymą dėl mokėjimų nukentėjusiam asmeniui. Šie mokėjimai vykdomi tiesiogiai pareiškėjui Priimančiosios valstybės valiuta, jeigu su šios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija nesusitarta kitaip;
40. Teisės departamentas gali prašyti Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos suteikti jos turimą informaciją, reikalingą žalą padariusio Lietuvos kario ar civilio tarnautojo drausminės atsakomybės klausimams spręsti.
41. Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucijos prašymu Teisės departamentas suteikia jai informaciją apie tai, kokios drausminės nuobaudos buvo paskirtos žalą padariusiam kariui ar civiliam tarnautojui. Krašto apsaugos ministrui, kariuomenės vadui arba Krašto apsaugos ministerijos sekretoriui nurodžius, Teisės departamentas gali prašyti, kad Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų institucija įslaptintų tokią informaciją.
42. Visus šioje tvarkoje nurodytus nutarimus, sprendimus, ataskaitas, pavedimus ar kitus procesinius dokumentus Teisės departamento vardu priima departamento direktorius. Šie procesiniai dokumentai tvirtinami Krašto apsaugos ministerijos sekretoriaus.
43. Visi ginčai su Priimančiosios valstybės turtinių reikalavimų nagrinėjimo institucija sprendžiami dvišalių konsultacijų būdu. Jei susitarti nepavyksta NATO SOFA nustatytais atvejais, krašto apsaugos ministrui nusprendus, ginčai gali būti sprendžiami NATO SOFA 8 straipsnio 2 dalies a-e punktuose nustatyta tvarka.
IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
44. Kiekvieno turtinės žalos padarymo įvykio tyrimo medžiaga nepriklausomai nuo to, kur žala buvo padaryta, kaupiama atskiroje byloje.
45. Kiekvienai padarytos turtinės žalos atlyginimo bylai Teisės departamentas suteikia identifikacinį numerį.
46. Žalos, padarytos Lietuvos teritorijoje, bylos saugomos atskirai nuo žalos, Lietuvos kariuomenės karių ar civilių tarnautojų padarytos kitoje valstybėje, atlyginimo bylų.
47. Teisės departamento direktorius organizuoja ir atsako už tinkamą šioje tvarkoje nurodytų departamento funkcijų vykdymą.
48. Šios tvarkos pagrindu organizuoto žalos padarymo aplinkybių tyrimo, turtinių pretenzijų nagrinėjimo ir sureguliavimo procedūrų vykdymo metu Teisės departamento direktoriaus pavedimai, patvirtinti Krašto apsaugos ministerijos sekretoriaus parašu, yra privalomi visoms krašto apsaugos sistemos institucijoms, įskaitant Tarptautinių ryšių departamentą, Finansų ir Biudžeto departamentą, karo policiją, kariuomenės vienetus ir bet kuriuos kitus KAS padalinius ar departamentų, tarnybų, nurodytų padalinių specialistus.
49. Visų KAS padalinių vadovai privalo laiku ir tinkamai įvykdyti Teisės departamento direktoriaus pavedimus, nustatytu laiku pateikdami Teisės departamentui ataskaitą apie įvykdytą pavedimą bei visą surinktą medžiagą.
50. Teisės departamentas kartą per ketvirtį privalo raštu informuoti krašto apsaugos ministrą ir ministerijos sekretorių, o pareikalavus ir viceministrus bei kariuomenės vadą apie šioje tvarkoje numatyto turtinių reikalavimų nagrinėjimo eigą ir rezultatus.
51. Teisės departamentas gali Tarptautinių ryšių departamento direktoriaus, Finansų ir Biudžeto departamento direktoriaus, karo policijos vado bei kitų suinteresuotų KAS padalinių vadovų prašymu informuoti juos apie šioje tvarkoje numatyto turtinių reikalavimų nagrinėjimo eigą ir rezultatus.