LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ, DOKUMENTŲ BLANKŲ, BANDEROLIŲ, ŽYMENŲ GAMYBOS ĮSTATYMO KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. gegužės 20 d. Nr. 691

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 86-3015), 512 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos įstatymo koncepciją (pridedama).

2. Įpareigoti Finansų ministeriją iki 2002 m. rugpjūčio 25 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos įstatymo projektą.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

Finansų ministrė                                                                             Dalia Grybauskaitė

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. gegužės 20 d. nutarimu Nr. 691

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ, DOKUMENTŲ BLANKŲ,

BANDEROLIŲ, ŽYMENŲ GAMYBOS ĮSTATYMO KONCEPCIJA

 

I. TEISINIS ĮSTATYMO KONCEPCIJOS RENGIMO PAGRINDAS

 

1. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo (Žin., 1990, Nr. 14-395; 2000, Nr. 28-756) 3 straipsnio 1 dalies nuostatomis, įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-2004 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 86-3015), 512 punktą ir siekiant reglamentuoti vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos procesą, apibrėžti banderolės ir žymens sąvokas, jų gamybos procesus, taip pat nustatyti vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų technologinę apsaugą ir apyvartą, būtina parengti Lietuvos Respublikos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos įstatymą.

 

II. ĮSTATYMO REGULIAVIMO DALYKO IR TIKSLŲ BENDROJI

CHARAKTERISTIKA

 

2. Kinta politinė ir ekonominė situacija, nuolat tobulėja autentiškų dokumentų ir jų klastočių gamybos būdai, todėl būtina išspręsti vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidybos, gamybos technologinės apsaugos ir apyvartos klausimus, siekti, kad dokumentai būtų tinkamai apsaugoti nuo klastojimo, teisėtai gaminami, atitiktų tarptautinius standartus.

Atsižvelgdami į tai, kad ši visuomeninių santykių sritis iki šiol buvo tik iš dalies reglamentuota, o vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidyba, gamyba yra svarbi ūkio reguliavimo sritis, turinti įtakos šalies ekonomikai, šiuos santykius tikslinga reglamentuoti didžiausios juridinės galios normomis – įstatymų normomis, t. y. priimti Lietuvos Respublikos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos įstatymą (toliau vadinama – šis įstatymas, įstatymas). Šis įstatymas nustatys bendruosius vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos principus, reglamentuos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidybą, gamybos organizavimo pagrindus, nustatys vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos valstybinės priežiūros įstaigų veiklos teisinius pagrindus ir reikalavimus ūkio subjektams, kurių veikla susijusi su vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamyba. Įstatyme bus įtvirtinta bendra valstybėje išleidžiamų ir nustatytų privalomai naudoti dokumentų blankų technologinės apsaugos lygių ir priemonių nustatymo, formų, eskizų, grafinių projektų, etalonų derinimo, projektavimo, tvirtinimo, gamybos, visuomenės informavimo apie išleidžiamą naują dokumentą sistema, bus įtvirtintos dokumentų išleidimo į apyvartą procedūros, nustatyti naudojamų medžiagų, ruošinių ir pagamintos produkcijos saugumo reikalavimai, reglamentuota specialių medžiagų, ruošinių, pagamintos produkcijos broko apskaita, taip pat medžiagų, panaudotų vertybiniams popieriams, dokumentų blankams, banderolėms, žymenims spausdinti, auditas. Šiame įstatyme bus ir blanketinių normų, nurodančių jo lydimuosius teisės aktus, kurie jį konkretins ir užtikrins jo įgyvendinimą.

 

III. KITŲ TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ VERTYBINIŲ POPIERIŲ,

DOKUMENTŲ BLANKŲ, BANDEROLIŲ, ŽYMENŲ GAMYBĄ, CHARAKTERISTIKA

 

3. Šiuo metu vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 5 punktas, kuriame nustatyta, kad vertybinių popierių, dokumentų blankų spausdinimas yra licencijuojama veikla.

4. Atskiras vertybinių popierių, dokumentų blankų gamybos sritis reglamentuoja kiti teisės aktai:

4.1. Vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimo licencijavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 18 d. nutarimu Nr. 1147 „Dėl Vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimo licencijavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 89-2627), nustatyta, kaip įmonės gali įsigyti licencijas spausdinti vertybinius popierius ir dokumentų blankus, t. y. reglamentuojamos licencijuojamos veiklos sąlygos;

4.2. Specialių apskaitos dokumentų blankų užsakymo, gamybos, technologinės apsaugos, platinimo, įsigijimo, naudojimo ir sunaikinimo tvarkoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. spalio 24 d. nutarimu Nr. 1230 „Dėl mokesčiams apskaičiuoti naudojamų apskaitos dokumentų“ (Žin., 1996, 104-2384; 2001, 32-1071; 2002, Nr. 4-106), aptariama tik specialių apskaitos dokumentų blankų gamyba, šiek tiek – technologinė apsauga;

4.3. Lietuvos policijos generalinio komisaro 2001 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. 159 „Dėl Gamybinių patalpų, kuriose spausdinami ir saugomi vertybiniai popieriai ir dokumentų blankai, taip pat saugomos su jų gamyba susijusios gamybos priemonės ir medžiagos, apsaugos reikalavimų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 36-1226) patvirtinti Gamybinių patalpų, kuriose spausdinami ir saugomi vertybiniai popieriai ir dokumentų blankai, taip pat saugomos su jų gamyba susijusios gamybos priemonės ir medžiagos, apsaugos reikalavimai;

4.4. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 453 „Dėl tabako gaminių ir alkoholinių gėrimų specialaus ženklinimo“ (Žin., 2001, 35-1197) patvirtintuose dokumentuose (Importuojamų į Lietuvos Respubliką tabako gaminių specialaus ženklinimo tvarkoje; Importuojamų į Lietuvos Respubliką alkoholinių gėrimų specialaus ženklinimo tvarkoje; Lietuvos Respublikoje pagamintų tabako gaminių specialaus ženklinimo tvarkoje; Lietuvos Respublikoje pagamintų alkoholinių gėrimų specialaus ženklinimo tvarkoje) nustatyta, kad išleidžiami laisvai cirkuliuoti Lietuvos Respublikoje pagaminti etilo alkoholis, alkoholiniai gėrimai ir apdorotas tabakas turi būti paženklinti specialiais ženklais – banderolėmis. Tačiau iki šiol nėra apibrėžta banderolės sąvoka. Atsižvelgiant į tai, siūloma šiame įstatyme banderolę apibrėžti kaip numeruotą etiketę, turinčią technologinės apsaugos priemonių, išspausdintą specialiai pagamintame, apsaugotame nuo klastojimo popieriuje, skirtą Lietuvos Respublikoje parduodamiems tabako gaminiams ir alkoholiniams gėrimams ženklinti;

4.5. valstybės paslaptį sudarančios informacijos panaudojimą spausdinant vertybinius popierius, dokumentų blankus reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymas (Žin., 1999, Nr. 105-3019), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. balandžio 25 d. nutarimu Nr. 462 patvirtinta Lietuvos Respublikos įslaptintos informacijos apsaugos tvarka (Riboto naudojimo), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. liepos 23 d. nutarimas Nr. 927 „Dėl Prekių, paslaugų ir darbų, susijusių su valstybės paslaptimi, pirkimų tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2001, 65-2388).

5. Tačiau 3 ir 4 punktuose nurodyti teisės aktai vertybinių popierių, dokumentų blankų gamybą reglamentuoja tik fragmentiškai. Kai kurios dokumentų blankų gamybos sritys reglamentuojamos detaliau (kad ir vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimas įmonėse, turinčiose licenciją verstis šia veikla), nustatyti reikalavimai ūkio subjektams, norintiems gauti licencijas spausdinti vertybinius popierius ir dokumentų blankus, taip pat reikalavimai gamybinėms patalpoms, kuriose spausdinami ir saugomi vertybiniai popieriai. Tuo tarpu kitos sritys visiškai nereglamentuojamos – iki šiol nėra nustatytos bendros vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų išleidimo procedūros, nėra bendros dokumentų blankų eskizų projektų bei etalonų tvirtinimo tvarkos, neapibrėžtos banderolės ir žymens sąvokos, nereglamentuojamas banderolių ir žymenų gamybos procesas, jo sąlygos aptariamos tik gamintojų ir užsakovų sutartyse.

6. Kadangi iki šiol nėra bendro teisės akto, kuris visapusiškai reglamentuotų vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybą (iki šiol buvo nustatytos tik vertybinių popierių dokumentų blankų gamybos, kaip licencijuojamos veiklos, sąlygos, specialių apskaitos blankų užsakymai, gamyba, technologinė apsauga, platinimas, įsigijimas, naudojimas ir sunaikinimas; reikalavimai gamybinėms patalpoms, kuriose spausdinami ir saugomi vertybiniai popieriai ir dokumentų blankai), šis įstatymas išspręs ir reglamentuos pagrindinius vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos proceso klausimus.

 

IV. NEEFEKTYVIŲ KEIČIAMŲ IR NAIKINAMŲ TEISĖS NORMŲ ANALIZĖ

 

7. Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalies 5 punktas, Vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimo licencijavimo taisyklės nustato tik reikalavimus įmonėms, spausdinančioms vertybinius popierius ir dokumentų blankus. Banderolių ir žymenų leidyba, gamyba, technologinės apsaugos priemonės nereglamentuotos jokiame teisės akte ir yra aptariamos tik gamintojų ir užsakovų sutartyse.

8. Problema kyla dėl dokumento blanko apibrėžimo, pateikto Vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimo licencijavimo taisyklėse. Įtvirtinus nuostatą, kad dokumentų blankai – tai Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir kitų valstybės valdymo institucijų priimtų teisės aktų nustatyti privalomai naudoti dokumentų blankai, spaustuvės, neturinčios licencijos, negali spausdinti net ir tų dokumentų blankų, kurių technologinė apsauga nebūtina (pavyzdžiui, įvairių statistikos, deklaracijų formų, medicinos įstaigų naudojamų dokumentų formų, žurnalų). Licencijoms įsigyti reikia skirti nemaža lėšų, kurių mažoms įmonėms paprastai trūksta, nors jos, turėdamos poligrafinę techniką, galėtų spausdinti dokumentų blankus, kurių nei technologinė apsauga, nei apskaita nereikalinga.

9. Kitų teisės aktų, reglamentuojančių nagrinėjamą objektą, nėra, todėl tikslo negalima pasiekti tobulinant galiojančius teisės aktus.

 

V. UŽSIENIO VALSTYBIŲ TEISĖKŪROS APŽVALGA

 

10. Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybai ir technologinei apsaugai keliami griežti reikalavimai, todėl griežti reikalavimai turi būti nustatyti ir patiems minėtų dokumentų gamintojams. Daugelyje Europos (ypač Rytų Europos) valstybių licencijos gaminti pinigus, asmens dokumentus (pasus) ir kitus dokumentų blankus, banderoles dažniausiai suteikiamos valstybės įmonėms arba valstybių centriniams bankams priklausančioms spaustuvėms, ir tik kelios gerai žinomos Europoje komercinės spaustuvės su ilgametėmis tradicijomis turi tokias licencijas. Griežtą licencijų gaminti saugius dokumentus išdavimo tvarką lemia tai, kad tokios pat technologinės apsaugos priemonės yra naudojamos kitų valstybių nacionalinių valiutų ir kitų dokumentų blankų apsaugai.

11. Užsienio šalyse valstybės dokumentų blankų gamybą organizuoja speciali tarnyba, pavyzdžiui, Jungtinėse Amerikos Valstijose – Vyriausybės Spausdinimo tarnyba (Government Printing Office – GPO). Visos Jungtinių Amerikos Valstijų vykdomosios valdžios institucijos dėl dokumentų blankų gamybos kreipiasi į GPO.

Teigiamas tokios teisinio reguliavimo sistemos aspektas yra tai, kad valstybė, išduodama valstybės įmonėms arba valstybių centriniams bankams priklausančioms spaustuvėms licencijas gaminti pinigus, dokumentų blankus, vertybinius popierius, banderoles, žymenis, gali tiesiogiai kontroliuoti šalyje išleidžiamų pinigų, dokumentų blankų, vertybinių popierių, banderolių, žymenų saugią gamybą, taip pat jiems gaminti panaudotų saugių medžiagų, jų ruošinių, pagamintos produkcijos broko apskaitą ir auditą.

Neigiama yra tai, kad suteikiant valstybės įmonėms arba valstybių centriniams bankams priklausančioms spaustuvėms monopolį gaminti dokumentų blankus, vertybinius popierius, banderoles, žymenis neskatinama konkurencija, netenkama galimybės pasirinkti pigiausią gamintoją.

Teisė pasirinkti ir nustatyti, kokia sistema egzistuos valstybėje, turi būti suteikiama pačiai valstybei, kuri pati įvertina esamą kriminogeninę būklę, išsivystymo ir ekonomikos lygį.

 

VI. TARPTAUTINĖS TEISĖS, EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS NORMŲ IR

PRINCIPŲ ANALIZĖ

 

12. Visai Europos Sąjungai privalomos bendros vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos sistemos nėra. Išdėstyti minimalūs bendrieji kai kurių dokumentų blankų apsaugos reikalavimai (pavyzdžiui, vairuotojo pažymėjimo, kelionės dokumentų). Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtinta nuostata, kad gaminami dokumentų blankai turi būti apsaugoti nuo klastojimo, tačiau kiekvienos valstybės vidaus reikalas, kokią ji kurs dokumentų blankų apsaugos sistemą. Europos Sąjungos bendros sistemos sudarymas nedraudžia kiekvienai valstybei kurti ir naudoti savą, nacionalinę, dokumentų blankų apsaugos sistemą, atitinkančią šalies poreikius.

 

VII. PAGRINDINĖS VISUOMENINIŲ SANTYKIŲ REGULIAVIMO NUOSTATOS

 

13. Šis įstatymas nustatys bendrąsias vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos, apsaugos ir apyvartos nuostatas. Juo siekiama:

13.1. patikslinti dokumentų blankų sąvoką, t. y. įtvirtinti nuostatą, kad dokumentų blankai – valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų priimtų teisės aktų nustatyti privalomai naudoti dokumentų blankai, turintys gamybos metu suteiktus numerius arba serijas ir numerius;

13.2. apibrėžti banderolės ir žymens sąvokas;

13.3. reglamentuoti vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų saugios gamybos procesą. Tobulėjant apsaugos priemonėms, gamybos metodams, nebepakanka reglamentuoti vien vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimą ir nustatyti gamybinių patalpų, kuriose spausdinami ir saugomi vertybiniai popieriai bei dokumentų blankai, taip pat saugomos su jų gamyba susijusios gamybos priemonės ir medžiagos, fizinės apsaugos reikalavimus. Reikia nustatyti reikalavimus visam gamybos procesui, kuris apimtų ir banderolių bei žymenų gamybą. Atsižvelgiant į tai, kad vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos proceso metu turi būti užtikrinamas naudojamų medžiagų, ruošinių ir pagamintos produkcijos saugumas, specialių medžiagų, ruošinių, pagamintos produkcijos broko apskaita, taip pat medžiagų, panaudotų vertybiniams popieriams, dokumentų blankams, banderolėms, žymenims spausdinti, auditas, gamybos procesas turėtų būti vykdomas laikantis darbo uždarojo režimo sąlygomis tvarkos. Įstatyme bus numatyta, kad šią tvarką turėtų nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybė;

13.4. suskirstyti vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles ir žymenis pagal technologinės apsaugos lygius, nustatyti pagrindinius vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių ir žymenų technologinės apsaugos reikalavimus. Technologinės apsaugos priemonės, skirtos vertybiniams popieriams, dokumentų blankams, banderolėms ir žymenims apsaugoti nuo klastojimo, priklausomai nuo jų gamybos sudėtingumo yra šių lygių:

pirmojo lygio – lengvai atpažįstamos technologinės apsaugos priemonės, skirtos visuomenei;

antrojo lygio – technologinės apsaugos priemonės, identifikuojamos nesudėtinga įranga (padidinamuoju stiklu, ultravioletinių spindulių lempomis);

trečiojo lygio – technologinės apsaugos priemonės, identifikuojamos specialia sudėtinga įranga, kuri patvirtina tik tam tikro požymio (pavyzdžiui, magnetinio signalo) buvimą ir atpažįstamos užsakovo bei Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos prie Finansų ministerijos;

ketvirtojo lygio – technologinės apsaugos priemonės, kurios identifikuojamos specialia sudėtinga įranga, patvirtinančia tam tikro požymio buvimą ir nurodančia jo techninius duomenis (pavyzdžiui, magnetinio signalo stiprumą), ir atpažįstamos užsakovo bei Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnybos prie Finansų ministerijos;

13.5. pagal dokumentų blankų, vertybinių popierių, banderolių, žymenų paskirtį ir svarbą, taip pat priklausomai nuo valstybės ekonominės ir kriminogeninės būklės vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų apsaugai nuo klastojimo gali būti panaudotos visų keturių lygių technologinės apsaugos priemonės. Atsižvelgiant į tai, turėtų būti nurodomi šie vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių ir žymenų technologinės apsaugos lygiai:

aukščiausias technologinės apsaugos lygis – apsaugai naudojamos visų keturių lygių technologinės apsaugos priemonės;

vidutinis technologinės apsaugos lygis – apsaugai naudojamos pirmojo ir antrojo lygio technologinės apsaugos priemonės;

žemiausias technologinės apsaugos lygis – apsaugai naudojamos pirmojo lygio technologinės apsaugos priemonės.

Įstatyme bus nustatyta, kuriam technologinės apsaugos lygiui priskiriami vertybiniai popieriai, dokumentų blankai, banderolės ir žymenys, bus numatyta galimybė suaktyvėjus klastojimui, padidėjus dokumento svarbai arba susiklosčius kitoms aplinkybėms kiekvieną dokumentą, priklausantį žemiausiam arba vidutiniam technologinės apsaugos lygiui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka priskirti atitinkamai vidutiniam arba aukščiausiam technologinės apsaugos lygiui;

13.6. nustatyti reikalavimus vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamintojams. Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybai ir technologinei apsaugai keliami griežti reikalavimai, todėl griežti reikalavimai turi būti nustatyti ir patiems vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamintojams. Įstatymas numatys, kad vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamintojai turi pateikti ataskaitų išrašus arba kitus dokumentus, patvirtinančius jų veiklą (jeigu gamintojo valstybės, kurioje jis įregistruotas, įstatymai nenumato, kad tokios ataskaitos arba dokumentai viešai neskelbiami), taip pat oficialių kokybės kontrolės arba žinybų sertifikatus, patvirtinančius, kad prekės, darbai arba paslaugos atitinka privalomuosius techninius reikalavimus.

Įstatyme bus nustatyta, kad vertybiniai popieriai, dokumentų blankai, banderolės, žymenys gaminami įmonėse, turinčiose Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka išduotas licencijas. Įstatyme bus įtvirtintos dvi licencijų rūšys:

gaminti visų technologinės apsaugos lygių dokumentų blankus, vertybinius popierius, banderoles ir žymenis;

gaminti žemiausio technologinės apsaugos lygio dokumentų blankus ir žymenis.

Licencijų sąlygų laikymosi priežiūrą atliks Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos. Nustačiusi pažeidimus, ši tarnyba turės teisę sustabdyti jos išduotos licencijos galiojimą arba ją panaikinti;

13.7. reglamentuoti vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidybą. Įstatymas įtvirtins vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų rengimo ir tvirtinimo sistemą. Bus nustatytos vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens – jų formos, eskizo, grafinio projekto ir etalono – rengimo ir tvirtinimo stadijos.

Forma – vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens techniniai reikalavimai (būtini rekvizitai, matmenys, lapų skaičius ir kita).

Eskizas – vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens piešinys arba brėžinys, pagal kurį kuriamas grafinis projektas.

Grafinis projektas – vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens tikslus brėžinys popieriuje, sukurtas pagal patvirtintą eskizą.

Etalonas – aukščiausiosios kokybės gaminys, pagamintas pagal patvirtintą grafinį projektą ir formą, turintis visas patvirtintas vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens technologinės apsaugos priemones; vertybinio popieriaus, dokumento blanko, banderolės, žymens pavyzdys, kurį turi atitikti visi gaminami vertybiniai popieriai, dokumentų blankai, banderolės, žymenys.

Įstatyme taip pat bus apibrėžta institucijų veikla tvirtinant ir projektuojant vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų formas ir tekstus, juos gaminant ir kontroliuojant jų gamybą;

Įstatymas numatys, kad vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų formas tvirtina išleidžianti įstaiga (užsakovas), eskizus ir grafinius projektus – užsakovas ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos. Tvirtinami eskizai ir grafiniai projektai turės būti suderinti su Valstybine lietuvių kalbos komisija prie Lietuvos Respublikos Seimo ir Lietuvos archyvų departamentu prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, o jeigu vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų eskizuose ir grafiniuose projektuose būtų naudojami architektūros paminklų atvaizdai, valstybės heraldikos objektai, – ir su atitinkamomis institucijomis, atsakingomis už teisėtą jų naudojimą. Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų etalonus tvirtins ir po vieną egzempliorių saugos užsakovas, spaustuvė ir Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos;

13.8. įsteigti Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų registrą – Lietuvoje išleidžiamų vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų duomenų bazę (duomenys apie dokumento leidybą, dokumento technologinės apsaugos lygį, technologinės apsaugos priemonių aprašymai vartotojų, pareigūnų, ekspertų lygiais, grafiniai meniniai dokumentų vaizdai). Ši duomenų bazė turėtų būti suderinta su Europos Sąjungoje kuriamos Europos dokumentų archyvavimo sistemos (FADO) duomenų baze, kuriai būtų teikiami duomenys apie valstybėje vartojamus dokumentų vaizdus ir technologinės apsaugos priemonių aprašymus, suklastotų dokumentų atvaizdus, trumpa informacija apie klastojimo būdus.

Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų registro tvarkytoja bus Valstybės dokumentų technologinės apsaugos tarnyba prie Finansų ministerijos.

 

VIII. GALIMI NUMATOMO TEISINIO REGULIAVIMO PADARINIAI

 

14. Priimtas įstatymas neigiamų padarinių nesukels. Įstatymas teisiškai reglamentuos iki šiol tik iš dalies reglamentuojamus visuomeninius santykius, nustatys teisinius technologiškai apsaugotų vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos pagrindus.

15. Priėmus įstatymą, bus įvykdytos šios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001-2004 metų programos įgyvendinimo priemonės: parengtas valstybės vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių ir žymenų technologinės apsaugos priemonių klasifikatorius, įsteigtas Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių žymenų registras; visuomenė bus supažindinama su naujais vertybiniais popieriais, dokumentų blankais, banderolėmis, žymenimis, jų technologinės apsaugos priemonėmis; vertybiniai popieriai, dokumentų blankai, banderolės, žymenys bus apsaugoti nuo klastojimo ir atitiks tarptautinius standartus.

16. Būsimasis įstatymas sukurs vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidybos ir gamybos sistemą, sudarys sąlygas išleisti į apyvartą tik technologiškai apsaugotus nuo klastojimo vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles, žymenis, visuomenė gaus informacijos ir apie patį dokumentą, ir apie jo technologinės apsaugos priemones. Valstybėje bus sukurta esamų ir išleidžiamų naujų vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų duomenų bazė, kurios duomenimis galės naudotis ir kitų valstybių institucijos.

17. Įsigyti licencijas reikės tik toms įmonėms, kurios spausdins vien technologiškai apsaugotus vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles ir žymenis.

18. Išleidžiant į apyvartą technologiškai apsaugotus vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles, žymenis, bus vykdoma nusikaltimų, padaromų šioje srityje, prevencija. Bus sudarytos sąlygos išleisti į apyvartą vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles bei žymenis, atitinkančius tarptautinius standartus, o tai didins pasitikėjimą valstybės išleidžiamais dokumentais tiek šalyje, tiek ir už jos ribų.

 

IX. FINANSINIS EKONOMINIS PAGRĮSTUMAS

 

19. Lėšos šiam įstatymui įgyvendinti turėtų būti skiriamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto – valstybės institucijai, įgyvendinančiai šio įstatymo nuostatas (ji nustatys technologinės apsaugos priemones, projektuos, atliks gamybos priežiūros kontrolę, išduos licencijas, sustabdys, panaikins šių licencijų galiojimą, kaups ir tvarkys duomenis apie valstybėje išleidžiamus dokumentus) ir užtikrinančiai valstybės dokumentų projektavimo, naujų technologinės apsaugos priemonių kūrimo ir diegimo, duomenų kaupimo, visuomenės informavimo, kontrolės funkcijų atlikimą.

20. Išankstiniais skaičiavimais, Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų registrui (Lietuvoje išleidžiamų dokumentų duomenų bazei) įsteigti (programinei ir techninei įrangai įsigyti, apsaugos nuo nesankcionuoto įsibrovimo sistemai įdiegti) reikėtų maždaug 327000 litų, o vėliau jam eksploatuoti kasmet turėtų būti skiriama po 48700 litų.

 

X. NUMATOMA ĮSTATYMO STRUKTŪRA

 

21. Lietuvos Respublikos vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos įstatymą sudarys šie 6 skyriai:

I. Bendrosios nuostatos;

II. Technologinės apsaugos lygis, jo nustatymas ir privalomos technologinės apsaugos priemonės;

III. Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų leidyba;

IV. Reikalavimai gamintojams, gamybai;

V. Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų registras;

VI. Baigiamosios nuostatos.

I skyriuje nustatoma įstatymo paskirtis ir taikymas, pateikiami įstatyme vartojamų sąvokų apibrėžimai.

II skyriuje reglamentuojami klausimai, susiję su technologinės apsaugos priemonių lygio nustatymu, taip pat numatytas vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų priskyrimo tam tikram technologinės apsaugos lygiui mechanizmas. Kiekvienas dokumentas gali būti priskirtas ir aukštesniam lygiui, nei numatys įstatymas, jeigu tai lems objektyvios aplinkybės (pavyzdžiui padidėjęs klastojimas). Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų priskyrimo aukštesniam lygiui tvarką nustatys Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

III skyriuje bus apibrėžta institucijų veikla išleidžiant dokumentą: teksto, formos, eskizo, grafinio projekto, etalono derinimas ir tvirtinimas.

IV skyriuje bus nurodyti reikalavimai gamintojams, norintiems gauti licencijas gaminti vertybinius popierius, dokumentų blankus, banderoles, žymenis, ir reglamentuota vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų gamybos kontrolė.

V skyriuje bus reglamentuojamas Vertybinių popierių, dokumentų blankų, banderolių, žymenų registro steigimas, nustatomi registro tvarkytojo veiklos, duomenų bazių formavimo, pildymo, informacijos visuomenei pateikimo pagrindai.

VI skyriuje bus aptariamos įstatymo įgyvendinimo nuostatos – bus nurodyta, nuo kada jis įsigalios, kokie jo lydimieji teisės aktai turės būti priimti.

22. Rengiamo įstatymo struktūra gali būti patikslinta, o nuostatos skirtis nuo išdėstytų šioje koncepcijoje, tačiau iš esmės joms neprieštaraus.

 

XI. NUMATOMI PAKEISTI, PAPILDYTI ARBA PANAIKINTI TEISĖS AKTAI

 

23. Priėmus įstatymą, reikėtų pakeisti, papildyti arba panaikinti šiuos teisės aktus:

23.1. Lietuvos Respublikos įmonių įstatymo 13 straipsnio pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje išbraukti iš licencijuojamų veiklų sąrašo vertybinių popierių ir dokumentų blankų spausdinimą;

23.2. pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 18 d. nutarimą Nr. 1147;

23.3. pripažinti netekusiu galios Lietuvos policijos generalinio komisaro 2001 m. balandžio 23 d. įsakymą Nr. 159.

______________