LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO SEKTORIAUS REFORMOS 2003–2006 METAIS STRATEGIJOS PATVIRTINIMO
2003 m. liepos 18 d. Nr. 931
Vilnius
1. Patvirtinti Lietuvos geležinkelio transporto sektoriaus reformos 2003–2006 metais strategiją (pridedama).
2. Įpareigoti Susisiekimo ministeriją iki 2003 m. gruodžio 31 d. parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų, susijusių su Lietuvos geležinkelio transporto sektoriaus reformos 2003–2006 metais strategijos įgyvendinimu, projektus, peržiūrėti galiojančius teisės aktus ir prireikus teikti jų pakeitimų arba pripažinimo netekusiais galios projektus.
3. Pripažinti netekusiais galios:
3.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 5 d. nutarimo Nr. 470 „Dėl Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros renovacijos ir plėtros programos finansavimo įstatymo projekto Nr. IXP-765“ (Žin., 2002, Nr. 38-1384) 2 punktą;
3.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 21 d. nutarimą Nr. 1310 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 5 d. nutarimo Nr. 470 „Dėl Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros renovacijos ir plėtros programos finansavimo įstatymo projekto Nr. IXP-765“ pakeitimo“ (Žin., 2002, Nr. 83-3578).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2003 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. 931
LIETUVOS GELEŽINKELIO TRANSPORTO SEKTORIAUS REFORMOS 2003-2006 METAIS STRATEGIJA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Geležinkelio transportas – svarbi Lietuvos ūkio dalis. Bet kokie pokyčiai ar veiklos sutrikimai daro tiesioginę įtaką ne tik geležinkelio sektoriaus įmonių, bet ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto, Radviliškio, kitų miestų ir gyvenviečių, kuriuose yra stambių geležinkelio mazgų, verslo įmonių būklei.
2. Būtinybę reformuoti Lietuvos geležinkelio transporto sektorių lemia ir Lietuvos Respublikos siekis 2004 metais įstoti į Europos Sąjungą, bloga geležinkelių techninė būklė, didėjanti tarptautinė ir vidaus konkurencija vežimo rinkoje.
3. Lietuvos geležinkelio transporto sektoriaus reformos 2003–2006 metais strategija (toliau vadinama Strategija) parengta vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvomis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programa, Europos valstybių geležinkelių reformos patirtimi, Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymu.
4. Esminė Europos Sąjungos valstybių transporto raidos politikos nuostata – siekti vežti kuo daugiau krovinių ekologiškesniu ir ekonomiškesniu geležinkelio transportu. Valstybės, finansuodamos geležinkelio infrastruktūros plėtrą, kompleksiškai apsvarsto ilgalaikius ekonominius, socialinius ir ypač ekologinius aspektus. Užsienyje vykdytos geležinkelių reformos patirtis rodo, kad valstybės, išlaikiusios integralią geležinkelio sistemą (tačiau su atskirtomis veiklos sričių sąskaitomis), patyrė mažiausiai problemų.
II. STRATEGIJOS TIKSLAI
6. Šios Strategijos tikslai:
III. STRATEGIJOS UŽDAVINIAI
7. Šios Strategijos uždaviniai:
7.2. pertvarkyti Lietuvos geležinkelio transporto sektorių, kurį sudaro šiuo metu vienintelė vykdanti veiklą akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“;
IV. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMAS
8. Ši Strategija įgyvendinama pertvarkant Lietuvos geležinkelio transporto sektorių, vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvose 91/440/EEB (su pakeitimais), 95/18/EB (su pakeitimais), 2001/14/EB ir 2001/16/EB numatytais reikalavimais ir pagal juos nustatant valstybės vaidmenį ir funkcijas geležinkelio transporto sektoriuje, taip pat Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatymo ir Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekso nuostatomis.
9. Pagrindinės šios Strategijos nuostatos:
9.1. Valstybei nuosavybės teise priklausančios viešojo naudojimo geležinkelių infrastruktūros renovavimo ir plėtros projektų finansavimą užtikrina valstybė, naudodama Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, tarptautinių finansinių institucijų, Europos Sąjungos fondų lėšas, grantus, kitų šaltinių lėšas. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato viešojo naudojimo geležinkelių infrastruktūros plėtros politiką, strategiją ir investicijų prioritetus.
9.2. Visuomenei būtinų geležinkelio transporto keleivių vežimo paslaugų teikimą užtikrina Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir (ar) savivaldybės, konkurso būdu sudarydamos sutartį su geležinkelio įmone dėl visuomenės aptarnavimo įsipareigojimų vykdymo. Sutartyje nustatomi visuomenės aptarnavimo įsipareigojimai, investicijų ir finansavimo programos, kurias turi vykdyti geležinkelio įmonė, valstybės ar kiti šaltiniai, iš kurių skiriama kompensacija nuostoliams, susijusiems su visuomenės aptarnavimo įsipareigojimų vykdymu, atlyginti.
10. Geležinkelio valdytojo ir geležinkelio įmonių santykius reguliuoja Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos arba kita Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija prie Susisiekimo ministerijos.
11. Siekiant pertvarkyti Lietuvos geležinkelio transporto sektorių, būtina:
11.1. akcinėje bendrovėje „Lietuvos geležinkeliai“ įsteigti keleivių vežimo paslaugų teikimo, krovinių vežimo paslaugų teikimo, geležinkelio infrastruktūros priežiūros ir valdymo, viešojo naudojimo geležinkelių infrastruktūros turto struktūrinius vienetus. Su keleivių, krovinių vežimo, geležinkelio infrastruktūros priežiūra ir valdymu susijusios veiklos pelno (nuostolio) sąskaitos ir balansai apskaitomi atskirai. Valstybės ir kitų institucijų lėšos, skirtos vienai iš šių veiklos sričių, negali būti perkeltos į kitą sritį;
11.2. atskirti valstybei nuosavybės teise priklausantį viešojo naudojimo geležinkelių turtą ir perduoti jį valdyti patikėjimo teise steigiamai naujai geležinkelio infrastruktūros valstybės įmonei;
12. Numatomi šie Lietuvos geležinkelio transporto sektoriaus pertvarkymo etapai:
12.1. pirmasis etapas – akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ keleivių, krovinių vežimo, geležinkelio infrastruktūros priežiūros ir valdymo veiklos sąskaitų atskyrimas;
12.2. antrasis etapas – akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ keleivių, krovinių vežimo paslaugų teikimo, geležinkelio infrastruktūros priežiūros ir valdymo, viešojo naudojimo geležinkelių infrastruktūros turto struktūrinių vienetų įsteigimas iki 2003 m. gruodžio 31 dienos;
12.3. trečiasis etapas – akcinės bendrovės „Lietuvos geležinkeliai“ nekilnojamojo turto teisinė registracija – iki 2004 m. gruodžio 31 dienos;
12.4. ketvirtasis etapas – geležinkelio infrastruktūros valstybės įmonės įsteigimas – po to, kai bus priimti teisės aktai, reglamentuojantys lėšų šaltinius steigiamos įmonės veiklai finansuoti, ir užtikrintos būtinos lėšos įmonės funkcijoms vykdyti;
V. ĮSTATYMAI, KURIŲ REIKIA STRATEGIJAI ĮGYVENDINTI
13. Šiai Strategijai įgyvendinti iki 2003 m. gruodžio 31 d. turi būti parengti ir priimti šie įstatymai: