Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL Lietuvos respublikos etninės kultūros globos tarybos įstatymo projekto nr. xip-3618, Lietuvos respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo 11 straipsniu įstatymo projekto
nr. xip-3620, Lietuvos respublikos seimo nutarimo „dėl etninės kultūros globos tarybos nuostatų patvirtinimo“
projekto nr. xip-3619
2012 m. sausio 11 d. Nr. 15
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. lapkričio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1380 1 punkto 14, 15 ir 17 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos Etninės kultūros globos tarybos įstatymo projektui Nr. XIP-3618 (toliau – įstatymo projektas) dėl toliau nurodytos priežasties.
Įstatymo projekto tikslai aiškinamajame rašte nurodyti abstrakčiai, ketinimas teisiškai tobuliau reglamentuoti Etninės kultūros globos tarybos (toliau – Taryba) veiklą nepagrįstas esamo reguliavimo analize. Įstatymo projekte nustatytiems Tarybos keliamiems tikslams (etninės kultūros valstybinės globos stiprinimas, tautinės savimonės išsaugojimas ir etninės kultūros tęstinumas, lygiavertis Lietuvos dalyvavimas pasaulio tautų kultūriniame gyvenime) pasiekti nenumatytos konkrečios priemonės, šie tikslai neatsispindi nustatomose Tarybos funkcijose. Įstatymo projekte nepateiktas ir mechanizmas, padėsiantis siekti nustatyto tikslo – stiprinti parlamentinę kontrolę (kurią pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 49, 56 ir 66 straipsnius įgalioti atlikti Lietuvos Respublikos Seimo komitetai). Siūlomas teisinis reguliavimas nėra pranašesnis už esamą, kai Tarybos sudarymas ir veikla reglamentuojami Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatyme (Žin., 1999, Nr. 82-2414) ir Etninės kultūros globos tarybos nuostatuose (toliau – Tarybos nuostatai), patvirtintuose Lietuvos Respublikos Seimo 2004 m. lapkričio 2 d. nutarimu Nr. IX-2532 (Žin., 2004, Nr. 165-6027).
Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (toliau – Konstitucinis Teismas) yra ne kartą pabrėžęs – kai Lietuvos Respublikos Konstitucija nereikalauja įstatymu reguliuoti tam tikrų su žmogaus teisėmis, jų įgyvendinimu susijusių santykių, jie gali būti reguliuojami ir poįstatyminiais aktais (Konstitucinio Teismo 2004 m. gruodžio 13 d. nutarimas (Žin., 2004, Nr. 181-6708), 2007 m. gegužės 5 d. nutarimas (Žin., 2007, Nr. 52-2025). Taigi teisėkūros požiūriu netikslinga mechaniškai perkelti galiojančių Tarybos nuostatų teisės normų į įstatymą ir vėliau jas kartoti įstatymo įgyvendinamajame teisės akte, kuriuo būtų tvirtinami Tarybos nuostatai.
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo 11 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIP-3620 (toliau – įstatymo projektas), nes jo tikslai, nurodyti aiškinamajame rašte, abstraktūs, jiems pasiekti nėra teisinio pagrindo. Įstatymo projektas prieštarauja Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo (Žin., 1990, Nr. 24-596; 2004, Nr. 4-47) 3 straipsnio 2 dalies nuostatai, kad Lietuvos Respublikoje surenkami mokesčiai, privalomos įmokos, rinkliavos gali būti perskirstomi tik per nacionalinį biudžetą, Valstybinį socialinio draudimo fondą, Privalomojo sveikatos draudimo fondą, Privatizavimo fondą, Rezervinį (stabilizavimo) fondą, Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondą, Garantinį fondą, savivaldybių privatizavimo fondus. Šis pinigų fondų sąrašas – baigtinis, taigi įstatymuose negalima numatyti fondo finansavimo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis, nenurodžius konkretaus fondo pavadinimo.
Pagal Lietuvos Respublikos iždo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 100-2001; 2005, Nr. 88-3289) 9 straipsnį valstybės pinigų fondai gali būti steigiami tik priėmus atitinkamą valstybės pinigų fondo įstatymą ir jame nustačius fondo steigėjų ir valdytojų teises ir pareigas.
3. Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Etninės kultūros globos tarybos nuostatų patvirtinimo“ projektui Nr. XIP-3619, nes jis susijęs su vertintais prieš tai teisės aktų projektais, kuriems nepritarta, taigi šis projektas neaktualus.