LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

N U T A R I M A S

DĖL ETNINĖS KULTŪROS GLOBOS TARYBOS SUDARYMO IR JOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2000 m. liepos 13 d. Nr. VIII-1848

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymo (Žin., 1999, Nr. 82-2414) 5 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir 12 straipsnio 1 punktu, Lietuvos Respublikos Seimas nutaria:

 

1 straipsnis.

Sudaryti Etninės kultūros globos tarybą.

 

2 straipsnis.

Patvirtinti Etninės kultūros globos tarybos nuostatus (pridedami).

 

3 straipsnis.

Nutarimas įsigalioja nuo priėmimo.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

SEIMO PIRMININKO PIRMASIS PAVADUOTOJAS                         ARVYDAS VIDŽIŪNAS

______________

 


PATVIRTINTI

Lietuvos Respublikos Seimo

2000 m. liepos 13 d. nutarimu Nr. VIII-1848

 

ETNINĖS KULTŪROS GLOBOS TARYBOS

N U O S T A T A I

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Etninės kultūros globos taryba (toliau – Taryba) – Seimo ir Vyriausybės ekspertas ir patarėjas etninės kultūros valstybinės globos ir politikos klausimais. Etninės kultūros globos taryba yra atskaitinga Seimui. Ji sudaroma ir veikia pagal Seimo patvirtintus nuostatus ir Etninės kultūros valstybinės globos pagrindų įstatymą.

2. Taryba yra juridinis asmuo. Taryba finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.

3. Taryba savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, kitais Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

 

II. TARYBOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

 

4. Tarybos tikslas – skatinti etninės kultūros plėtotę, laiduojančią tautinio tapatumo ir savimonės išsaugojimą bei stiprinimą, savarankišką ir lygiavertį Lietuvos dalyvavimą pasaulio tautų kultūriniame gyvenime.

5. Svarbiausi Tarybos uždaviniai:

1) atlikti eksperto ir patarėjo vaidmenį sprendžiant strateginius etninės kultūros plėtotės ir politikos klausimus;

2) prižiūrėti, optimizuoti ir koordinuoti etninės kultūros valstybinę globą vykdančių institucijų veiklą;

3) teikti išvadas ir pasiūlymus valstybės institucijoms etninės kultūros klausimais.

6. Taryba, vykdydama jai pavestus uždavinius:

1) analizuoja ir vertina pagrindines etninės kultūros vertybių kaupimo, apsaugos, tyrinėjimų kryptis, etninės kultūros gyvų apraiškų palaikymo ir sklaidos būklę;

2) vertina valstybės ir savivaldybių institucijų bei visuomeninių organizacijų parengtus etninės kultūros plėtros planus, programas, teikia siūlymus jiems tobulinti, inicijuoja tarpžinybinių programų rengimą bei įgyvendinimą;

3) teikia valstybės institucijoms išvadas apie teisės aktų, susijusių su etnine kultūra projektus, inicijuoja įstatymų ar kitų teisės aktų, susijusių su etnine kultūra, kūrimą;

4) teikia valstybės institucijoms išvadas ar pasiūlymus dėl etninės kultūros tyrinėjimų ir studijų rėmimo programų;

5) nagrinėja institucijų, organizacijų bei fizinių asmenų parengtas etninės kultūros ugdymo ir pažinimo programas, teikia išvadas bei siūlymus Švietimo ir mokslo ministerijai dėl jų įgyvendinimo švietimo sistemoje;

6) teikia siūlymus Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos tarybai, taip pat viešosios informacijos rengėjams dėl etninės kultūros vertybių propagavimo;

7) konsultuoja ir teikia siūlymus valstybės ir savivaldybių institucijoms sprendžiant etninės kultūros vertybių kaupimo, saugojimo, tyrimo bei sklaidos uždavinius;

8) duoda leidimus steigėjui suteikti specializuoto etninės kultūros šakos archyvo statusą saugykloms, sukaupusioms gausiausią tam tikros etninės kultūros šakos archyvinę medžiagą;

9) teikia Vyriausybei tvirtinti Etninės kultūros globos fondo nuostatus;

10) teikia Etninės kultūros globos fondui išvadas ir pasiūlymus dėl etninės kultūros projektų ir programų finansavimo;

11) siūlo Vyriausybei ypač svarbią reikšmę etninei kultūrai turinčioms institucijoms suteikti nacionalinės įstaigos statusą;

12) inicijuoja ir padeda Vyriausybei parengti Etninės kultūros plėtros valstybinę programą bei koordinuoti jos įgyvendinimą;

13) inicijuoja ir padeda Vyriausybei parengti ilgalaikius Lietuvos etnografinių regionų, kaimų išlikimo projektus, užtikrinančius etninės kultūros subjektų gamybinės ir kultūrinės veiklos plėtrą.

 

III. TARYBOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

7. Taryba, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:

1) etninės kultūros valstybinės globos tikslais siūlyti valstybės ir vietos savivaldos institucijoms steigti, reorganizuoti ar likviduoti etninės kultūros valstybinę globą vykdančias institucijas ir jų padalinius;

2) teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš valstybės ir savivaldybių institucijų bei kultūros, mokslo, studijų ir švietimo įstaigų informaciją, statistinius duomenis, dokumentus, projektus ir kitą medžiagą, būtiną kvalifikuotoms išvadoms parengti;

3) kviesti į tarybos posėdžius valstybės ir savivaldybių valdžios ir valdymo institucijų atstovus svarstant su jų kompetencijos sritimis susijusius klausimus dalyvauti šių institucijų posėdžiuose, kai juose nagrinėjami su etnine kultūra susiję klausimai;

4) svarstant tarybos kompetencijai priskirtus klausimus, pasitelkti valstybės ir savivaldybių institucijų ar visuomeninių organizacijų atstovus, suderinus su tų institucijų ar organizacijų vadovais;

5) siūlyti kandidatus nacionalinėms ir valstybinėms premijoms už nuopelnus puoselėjant etninę kultūrą;

6) sudaryti nuolatines ir laikinas ekspertų komisijas, darbo grupes ar pasitelkti pavienius konsultantus svarbiems etninės kultūros klausimams spręsti;

7) leisti informacinius leidinius;

8) prireikus informuoti Respublikos Prezidentą, Seimą, Vyriausybę ir visuomenę apie etninės kultūros valstybinės globos politikos įgyvendinimo būklę ir problemas.

8. Taryba kasmet teikia Seimui, Vyriausybei, taip pat skelbia viešai visuomenei savo veiklos ataskaitas.

 

IV. TARYBOS STRUKTŪRA IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

9. Taryba turi regionines etninės kultūros globos tarybas – regioninius etninės kultūros globos tarybos padalinius, į kuriuos Tarybos darbo reglamento nustatyta tvarka atstovus deleguoja etnografiniame regione veikiančios visuomeninės organizacijos ir valstybės institucijos, susijusios su etninės kultūros globa.

10. Tarybą sudaro 25 nariai. 20 narių 4 metams skiria šios su etninės kultūros globa susijusios valstybės institucijos bei visuomeninės organizacijos: Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas, Kultūros ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Aplinkos ministerija, Lietuvos liaudies kultūros centras, Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas, Lietuvos istorijos institutas, Lietuvos muzikos akademija, Lietuvos nacionalinis muziejus, Rumšiškių liaudies buities muziejus, Lietuvių katalikų mokslo akademija, Lietuvių etninės kultūros draugija, Lietuvos kraštotyros draugija, Lietuvos ramuvų sąjunga, Lietuvos tautodailininkų sąjunga, Lietuvos rašytojų sąjunga, Lietuvos kompozitorių sąjunga, Valstybinė lietuvių kalbos komisija prie Lietuvos Respublikos Seimo, Radijo ir televizijos komisija, Žemės ūkio rūmai. Dar 5 narius – po vieną kiekvienam Lietuvos etnografiniam regionui (Aukštaitijai, Dzūkijai, Suvalkijai, Žemaitijai ir Mažajai Lietuvai) skiria regioniniai Tarybos padaliniai.

11. Tarybos sudarymą organizuoja ir pirmąjį Tarybos posėdį rengia Seimo Švietimo, mokslo ir kultūros komitetas.

12. Taryba:

1) renka 2 metams iš Tarybos narių pirmininką;

2) renka Tarybos pirmininko teikimu jo pavaduotoją (-us);

3) svarsto jos kompetencijai priskirtus klausimus ir priima sprendimus;

4) tvirtina regioninių etninės kultūros globos tarybų – Etninės kultūros globos tarybos padalinių – nuostatus ir personalinę sudėtį.

13. Taryba ir ekspertų komisijos dirba pagal Tarybos patvirtintą reglamentą.

14. Tarybos posėdis yra teisėtas, jeigu jame dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 tarybos narių.

Tarybos posėdžiai yra vieši ir vyksta ne rečiau kaip kartą per mėnesį.

15. Tarybos nutarimai priimami, jeigu už juos balsuoja daugiau kaip pusė posėdyje dalyvaujančių Tarybos narių.

16. Tarybos nario įgaliojimai nutrūksta, kai:

1) jį atšaukia delegavusi institucija;

2) jis atsistatydina;

3) jis nedalyvauja be pateisinamos priežasties Tarybos darbe daugiau kaip 4 mėnesius.

17. Tarybos narių dalyvavimas posėdžiuose, taip pat papildomų konsultantų darbas apmokamas teisės aktų nustatyta tvarka iš valstybės biudžeto Tarybai išlaikyti skirtų lėšų.

18. Tarybos pirmininkas:

1) vadovauja Tarybai;

2) organizuoja Tarybos darbą ir atsako už jos veiklą;

3) atstovauja Tarybai;

4) informuoja Tarybą apie veiklą tarp posėdžių;

5) prireikus įgalioja atstovauti Tarybai kitą Tarybos narį.

19. Jei Tarybos pirmininko nėra, jį pavaduoja Tarybos pirmininko pavaduotojas.

20. Tarybos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas ir Tarybos nariai pareigas atlieka nenutraukdami savo darbo santykių pagrindinėje darbovietėje. Jų komandiruotės į Tarybos posėdžius išlaidos apmokamos iš valstybės biudžeto Tarybai išlaikyti skirtų lėšų.

21. Tarybos vykdomasis organas yra Tarybos sekretoriatas. Tarybos sekretoriato struktūrą ir etatų sąrašą tvirtina Taryba. Tarybos sekretoriatui vadovauja sekretoriato vadovas, kurį įstatymų nustatyta tvarka priima į darbą ir atleidžia iš jo Tarybos pirmininkas.

22. Tarybos sekretoriato vadovas:

1) organizuoja Tarybos nutarimų vykdymą;

2) rengia medžiagą Tarybos posėdžiams;

3) vykdo kitus Tarybos pavedimus bei administracines funkcijas;

4) priima į darbą ir atleidžia iš jo etatinius Tarybos sekretoriato darbuotojus.

23. Tarybos pirmininkas ir Tarybos sekretoriato vadovas pagal kompetenciją įstatymų nustatyta tvarka atsako už Tarybos priimtų sprendimų ir Lietuvos valstybės biudžeto naudojimo teisėtumą.

 

V. TARYBOS LĖŠOS

 

24. Taryba finansuojama iš valstybės biudžeto pagal Tarybos patvirtintas programas ir sąmatas, vadovaujantis Finansų ministerijos nustatytomis finansavimo taisyklėmis ir iždo procedūromis, taip pat iš fizinių ir juridinių asmenų paaukotų lėšų. Tarybos lėšas sudaro valstybės biudžeto lėšos, gautos pagal Tarybos patvirtintas programas, Lietuvos Respublikos ir užsienio juridinių bei fizinių asmenų savarankiškos įmokos ir kitos teisėtu būdu gautos lėšos.

25. Tarybos išlaidos nurodomos Tarybos patvirtintoje išlaidų sąmatoje.

26. Lėšas Taryba naudoja įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

27. Tarybos finansinę veiklą kontroliuoja Lietuvos Respublikos įstatymų įgaliotos institucijos.

______________