LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS
INFORMACINIS PRANEŠIMAS
APIE EKSPERTIZĖS RANGOVŲ VEIKLĄ 2008 METAIS
2009 m. balandžio 30 d.
Vilnius
Aplinkos ministerija informuoja projektuotojus ir statytojus (užsakovus) apie ekspertizės rangovų veiklą 2008 m. Pranešimas parengtas pagal ekspertizės rangovų pateiktas ataskaitas apie atliktas statinių projektų ir statinių ekspertizes.
2008 metais atliktos 2258 bendrosios statinių projektų ekspertizės, 925 dalinės statinių projektų ekspertizės. Lyginant su ankstesniais metais, statinių projektų kokybė gerėja, tačiau pastebimi besikartojantys trūkumai, susiję su projektų bendrosios dalies rengimu, komplektavimu, pasirašymu, privalomųjų dokumentų pateikimu, techninių specifikacijų rengimu ir pan.
1. Išnagrinėjus pateiktas atestuotų statinių projektų ir statinių ekspertizės įmonių ataskaitas, pastebėti dažniausiai statinių projektuose pasitaikantys trūkumai:
1.1. daugiausia pateiktuose ekspertizei statinių projektuose nustatyti STR 1.05.06:2005 „Statinio projektavimas“ reikalavimų pažeidimai:
– projekto dokumentų įforminimas ir pasirašymas neatitinka STR 1.05.06:2005 ir LST 1516:1998 reikalavimų;
– sukomplektuoti ne visi privalomieji dokumentai: trūksta projektavimo užduoties arba ji neišsami, nepateikti detaliųjų planų rekvizitai, nėra žemės savininkų (apskričių) sutikimų valstybės žemėje projektuojamiems objektams, rašomos nuorodos į negaliojančius normatyvinius dokumentus;
– aiškinamieji raštai neišsamūs, nepaaiškina projekto sprendinių, pateikiami ne visi bendrieji statinio rodikliai, nesilaikoma STR 1.05.06:2005 5 priedo reikalavimų;
– nerengiama projektų Bendroji dalis, dažnai statinių projektų sudėtis neatitinka STR 1.05.06:2005 8 priede techniniam projektui nustatytų reikalavimų;
– parengiami projektiniai sprendiniai nepagrindžiami projektiniais skaičiavimais pagal STR 1.05.06:2005 33.2 punkto reikalavimus;
– nėra duomenų apie projektavimo įmonės, projekto vadovo ir projekto dalių vadovų atestavimą, pateikiamos atestatų kopijos nepatvirtintos projektuotojo parašu ir antspaudu, pateikiami negaliojantys projektavimo įmonės, projekto vadovo ir projekto dalių vadovų atestatai (STR 1.05.06:2005 32.1.7 punktas);
– dažnai techninės specifikacijos neatitinka projektinių sprendinių. Neretai jos tiražuojamos pagal pasigamintą šabloną, kuris taikomas visiems statiniams, neatsižvelgiant į jų specifiką, naudojamus statybos produktus, laikančiąsias konstrukcijas ir kt.;
– šilumos gamybos projektai rengiami nesilaikant STR 1.05.06:2005 8 priedo 40.4.2 punkto reikalavimų – nėra pjūvių, plane technologiniai įrenginiai išdėstomi nesilaikant reikalaujamų atstumų, nenurodomas dūmtraukio skersmuo ir aukštis;
1.2. projektuose nurodomas nepakankamas automobilių stovėjimo vietų skaičius pagal STR 2.06.01:1999 „Miestų, miestelių ir kaimų susisiekimo sistemos“ reikalavimus;
1.3. tinkamai nesutvarkyti žemės sklypo ir pastatų nuosavybės teisę ar kitą valdymo ir naudojimo teisę patvirtinantys dokumentai (STR 1.05.07:2002 10.2 p.).
2. Pagrindinės projektinių sprendimų klaidos ir neracionalūs sprendimai:
2.1. statinių pavadinimuose nenurodoma statinio statybos rūšis ir statinio naudojimo paskirtis pagal STR 1.01.09:2003 „Statinių klasifikavimas pagal jų naudojimo paskirtį“ reikalavimus. Dažnai nurodoma statybos rūšis „renovacija“, nors tokia rūšis nenumatyta Lietuvos Respublikos statybos įstatyme, STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“;
2.2. projektuojant pastato rekonstrukciją nepateikiami techniniai statinio rodikliai prieš ir po rekonstravimo, neaprašomi esamų konstrukcijų tyrimai;
2.3. vandentvarkos projektuose ne visoms projektuojamų gatvių lietaus nuvedimo, vandentiekio, buitinių nuotekų linijoms klojami išilginiai profiliai, nenurodomi projektuojamų prieigos šulinių tipai, skersmenys, oro išleidimo vietos;
2.4. vandentiekio tinklų ir nuotekų šalinimo tinklų projektuose neįvertinamos sklypo inžinerinės-geologinės ir gruntinio vandens sąlygos, parenkami minimalūs nuotekų tinklų klojimo nuolydžiai, kurie negali užtikrinti tinklo savaiminio valymosi proceso. Projektuojami per dideli atstumai tarp šulinių, per maži šulinių skersmenys. Vandentiekio tinklų projektuose numatomas nepakankamas vandens išleistuvų kiekis, brėžiniuose nepateikiamos šulinių viršaus, dugno ir vamzdžių ašies altitudės;
2.5. nėra pastato savitųjų šilumos nuostolių skaičiavimų ir jų palyginimų su norminiais ir ribiniais, kaip numatoma STR 2.05.01:1999. Neskaičiuojami rekonstruojamų pastatų energiniai rodikliai prieš ir po rekonstrukcijos;
2.6. hidrotechnikos statinių projektuose šlaitų tvirtinimui netaikomos šiuolaikinės medžiagos – sintetiniai kilimai, erdviniai tinklai, geotekstilės paklotai. Tai leistų labai sumažinti medžiagų kiekius ir supaprastintų darbų technologiją. Vietoje minėtų medžiagų šlaitų tvirtinimui taikomi dideli akmenų skaldos, žvyro kiekiai;
2.7. melioracijos statinių rekonstravimo projektuose pateikiami netikslūs vandens pralaidos brėžiniai, kai naudojami plastmasiniai ir metaliniai vamzdžiai, neteisingai nustatomas pralaidos projektinis ilgis, žemutinio bjefo tvirtinimo ilgis parenkamas neatlikus hidraulinių skaičiavimų;
2.8. kelių rekonstravimo projektuose dažniausiai pasitaikantys trūkumai:
– trūksta duomenų apie rekonstruojamo kelio būklę pavasario polaidžio laikotarpiu, kelio dangos konstrukciją ir jos deformacijas, grunto geologinių tyrimų;
– kelio drenažų projektuose nenurodomi išilginiai profiliai;
– pėsčiųjų ir dviratininkų takų projektuose nurodomi per dideli išilginiai nuolydžiai;
– projektuojant kelius ir gatves nenumatomas drenažas po dangos konstrukcija ir vandens nuvedimas nuo dangos konstrukcijos; neteisingai (neracionaliai) parenkamos asfaltbetonio markės ar tipai dangos konstrukcijos sluoksniams; gatvių eismo juostų pločiai neatitinka normatyvinių dokumentų reikalavimų;
2.9. nepateikiami sprendiniai skirti apsaugoti objektą arba teritoriją nuo žaibo smūgių (RSN 139-92; STR 2.01.06:2003).
3. Nustatyta atvejų, kai statinių, kurių statybos darbams pirkti taikomas Viešųjų pirkimų įstatymas, ir statinių, įrašytų į valstybės investicijų programą, skaičiuojamoji statybos kaina nepagrįstai padidinama – sąmatose padidinami statybos darbų (palyginus su projektuose numatytais), statybinių medžiagų ir dirbinių kiekiai (palyginus su jų kiekiais žiniaraščiuose), taikomi neteisingi įkainiai ir normatyvais numatyti jų pataisos koeficientai, kitos klaidos, didinančios statybos sąmatines kainas.
Pagal ekspertizės aktuose nurodytas privalomas pastabas pataisius projektus, skaičiuojamoji projektuojamų statinių statybos (rekonstravimo, remonto) darbų kaina sumažinta:
– kelio Kaunas–Zarasai–Daugpilis ruožo 73,8–82,1 km rekonstrukcija – kaina sumažinta 606 tūkst. Lt;
– kelio Vilnius–Kaunas–Klaipėda 11 atskirų kelio ruožų nuo 111,59 km iki 299,28 km (iš viso 43,53 km) rekonstrukcija – kaina sumažinta 2073 tūkst. Lt;
– gamybos ir pramonės paskirties pastatų Įmonių g. 22, Panevėžyje, griovimo (II etapas) darbų technologijos – pritaikius pažangią mechanizuotą griovimo technologiją, kaina sumažinta 5800 tūkst. Lt;
– administracinio pastato Galvės g. 2, Vilniuje, rekonstrukcija – kaina sumažinta 205 tūkst. Lt;
– Šilalės rajono ligoninės pastato rekonstrukcija Vytauto Didžiojo g. 19, Šilalėje – kaina sumažinta 6195,185 tūkst. Lt;
– Visagino miesto pėsčiųjų alėjos rekonstravimas – kaina sumažinta 1300,95 tūkst. Lt;
– viešbučio „Panevėžys“ rekonstravimas – kaina sumažinta 2114,94 tūkst. Lt;
– pastato S. Nėries g. 5, Klaipėdoje, fasadų restauravimas – kaina sumažinta 1014,64 tūkst. Lt;
– vandentiekio ir nuotekų tinklų plėtros Joniškio m. II eilė – kaina sumažinta 755,7 tūkst. Lt;
– administracinio pastato Savanorių pr. 8, Vilniuje, rekonstravimas – kaina sumažinta 442,97 tūkst. Lt.
4. Naujų projektinių sprendimų pavyzdžiai:
– kelių rekonstrukcijos projektuose gruntui (durpynai, žemės sankasos ir kt.) po eksploatuojama kelio konstrukcija sutvirtinti pradėta naudoti grunto sustiprinimo gręžtiniais skaldos poliais technologija;
– Šalčininkų k. tvenkinio užtvankos ant Šalčios upės ir Janušonių užtvankos ant Gynios upės rekonstrukcijos projektuose numatyta panaudoti plastikinius įlaidus.
2008 metais buvo atlikta 373 statinių ekspertizės, 15 statinių nustatyta avarinė būklė.
Dažniausiai pasitaikančios priežastys, kodėl ekspertuoti statiniai neatitiko esminių statinio reikalavimų:
– nekokybiškai atlikti projektavimo ir statybos darbai;
– naudojami nekokybiški statybos produktai;
– netinkamai atliekama statinių priežiūra, laiku neatlikti remonto darbai.
Ministerija prašo statybos proceso dalyvių, ypač statinio projekto vadovų, atsakingai rengti projektinę dokumentaciją ir primena, kad už esmines statinių projektų klaidas ir statybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus bus taikomos sankcijos, atitinkamais atvejais gali būti priimti sprendimai dėl projektavimo įmonių ar projekto vadovų (projekto dalių vadovų) kvalifikacijos atestatų panaikinimo ar galiojimo sustabdymo.
APLINKOS MINISTERIJOS SEKRETORĖ JŪRATĖ JUOZAITIENĖ
_________________