VALSTYBINIO TURIZMO DEPARTAMENTO
Į S A K Y M A S
DĖL KELIONĖS ORGANIZAVIMO PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ
1998 m. liepos 31 d. Nr. 32
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 32-852) 6 skyriaus 2 dalimi ir vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 1 d. posėdžio sprendimą „Dėl Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo įgyvendinimo“ (protokolas Nr. 27-22 klausimas),
3. Nustatyti, kad nuo 1997 09 01 iki 1998 09 01 įmonėms, turėjusioms licencijas, ir už turizmo veiklą jose įrašytiems asmenims galioja tęstinumo principas išsiimant pažymėjimus, jei asmuo tebedirba toje pačioje įmonėje.
4. Pripažinti netekusiais galios:
4.1. Lietuvos Respublikos valstybinės turizmo tarnybos 1993 m. lapkričio 26 d. įsakymą Nr. 15 „Dėl Licencijų teikti turizmo paslaugas išdavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1993, Nr. 65-1245; 1995, Nr. 1-31, Nr. 54-1347);
4.2. Valstybinio turizmo departamento prie Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijos 1995 m. gruodžio 19 d. įsakymą Nr. 19 „Dėl paraiškos ir atestavimo anketos formų patvirtinimo ir 1995 m. išduotų licencijų“ (Žin., 1995, Nr. 106-2387);
PATVIRTINTA
Valstybinio turizmo departamento
1998 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. 32
KELIONĖS ORGANIZAVIMO PASLAUGŲ TEIKIMO TAISYKLĖS
1. Bendrosios nuostatos
1.1. Šios taisyklės nustato kelionės organizavimo paslaugų teikimo ir pažymėjimų, suteikiančių teisę įmonėms užsiimti šia veikla, išdavimo ir panaikinimo tvarką. Jų privalo laikytis visos Lietuvos Respublikoje įregistruotos įmonės ir viešosios įstaigos, įstatymų nustatyta tvarka besiverčiančios kelionės organizavimo paslaugomis.
1.2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
Turizmo paslauga – veikla, susijusi su turistų poreikių tenkinimu, suteikiant turistams kelionės organizavimo, transporto, apgyvendinimo, maitinimo, informacijos ar specialias paslaugas.
Kelionės organizavimo paslauga – veikla, kurią sudaro kelionei reikalingų turizmo paslaugų įgijimas ir pardavimas, turizmo paslaugų paketų rengimas, reklama bei pardavimas ir papildomų paslaugų, susijusių su kelionės organizavimu, teikimas.
Turizmo paslaugų paketas – už bendrą kainą parduoti parengtas turizmo paslaugų rinkinys, kurį sudaro ne mažiau kaip dvi turizmo paslaugos, įskaitant transportą ir (ar) apgyvendinimą, kai paslaugų trukmė viršija parą.
Turistinė kelionė – ilgiau kaip parą trunkanti individuali ar grupės asmenų kelionė pagal nustatytą maršrutą ir laiką.
Turistinės kelionės sutartis – raštu sudarytas susitarimas, kuriuo kelionės organizavimo paslaugų teikėjas įsipareigoja paslaugų vartotojui abipusiškai sutartomis sąlygomis suteikti konkrečias turizmo paslaugas, o paslaugų vartotojas – už jas sumokėti.
Kelionių operatorius – asmuo, kuris reguliariai rengia turistinių kelionių maršrutus ir sudaro šioms kelionėms reikalingų turizmo paslaugų paketus.
Kelionių agentas – asmuo, veikiantis kaip tarpininkas parduodant įvairias turizmo paslaugas.
Pažymėjimas – dokumentas, patvirtinantis asmens kvalifikaciją arba tai, kad asmuo atitinka nustatytus paslaugų teikimo reikalavimus.
1.3. Kelionės organizavimo paslaugas teikia įmonės – turizmo agentūros, rengiančios ir parduodančios turistines keliones, ir kelionių agentūros, veikiančios kaip tiesioginio turizmo paslaugų teikėjo ir paslaugų vartotojo (toliau – Turisto) tarpininkės, bei šių įmonių filialai ar padaliniai.
Tiesioginis kelionės organizavimo paslaugų teikėjas (toliau – Kelionės organizatorius) – turizmo agentūra, organizuojanti keliones pagal savo ar kitų turizmo agentūrų sukurtus turizmo paslaugų paketus.
1.4. Kelionės organizavimo paslaugas teikianti įmonė turi turėti finansines garantijas. Finansinių garantijų nereikalaujama iš kelionių agentūros, kai ji parduoda turinčios finansines garantijas turizmo agentūros turizmo paslaugų paketus.
1.5. Įmonė turi turėti finansines garantijas visam pažymėjimo galiojimo laikui ir dar šešiems mėnesiams nuo pažymėjimo galiojimo pasibaigimo dienos.
1.6. Finansinių garantijų dydį, taikymo ir kontrolės tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos Kelionių organizavimo paslaugų finansinių garantijų taisyklės.
2. Reikalavimai kelionės organizavimo paslaugų teikėjams
Kelionės organizavimo paslaugų teikimą gali vykdyti tik įmonės, atitinkančios šiuos reikalavimus:
2.1. Įmonė privalo turėti tarnybines patalpas, įrengtas pagal darbo vietų higieninio įvertinimo reikalavimus.
2.2. Įmonės administracijos vadovas turi turėti pakankamai bendrųjų, verslo ar profesinių žinių ir sugebėjimų pradėti turizmo verslą. Pakankamas tokių žinių ir sugebėjimų įrodymas yra:
a) aukštojo ar aukštesniojo išsilavinimo turizmo srityje (turizmo vadybininko, turizmo administravimo) diplomas ir dvejų metų vadovaujamojo darbo turizmo srityje stažas;
b) aukštojo ar aukštesniojo išsilavinimo diplomas ir trejų metų vadovaujamojo darbo turizmo srityje stažas;
c) jeigu vadovaujamojo darbo turizmo srityje stažo nėra, jis gali būti pakeistas dvigubai ilgesniu turizmo darbo stažu nevadovaujamosiose pareigose;
d) jeigu aukštojo ar aukštesniojo išsilavinimo diplomo nėra, pakankamas žinių ir sugebėjimų įrodymas yra 6 metai darbo turizmo srityje vadovaujamosiose pareigose arba 3 metai darbo turizmo srityje vadovaujamosiose pareigose, kai prieš tai 5 metus buvo dirbta nevadovaujamosiose pareigose;
e) asmuo yra laikomas dirbusiu vadovaujamosiose pareigose, jeigu jis dirbo: turizmo įmonėje administracijos vadovu (direktoriumi, prezidentu, generaliniu direktoriumi), buvo individualios turistinės įmonės savininku (t. y. savininkas turėjo licenciją ar pažymėjimą savo vardu); administracijos vadovu ar savininko pavaduotoju, įmonės filialo ar padalinio vadovu;
f) asmuo yra laikomas dirbusiu nevadovaujamosiose pareigose, jei jis dirbo kelionių operatoriumi ar kelionių agentu;
2.3. Įmonės administracijos vadovas nėra teistas arba yra išnykęs jo teistumas už tyčinius nusikaltimus.
2.4. Tais atvejais, kai kelionių organizavimo veikla nėra pagrindinė įmonės veikla ir šias paslaugas teikia tik dalis darbuotojų, sudarančių vidinį įmonės turizmo filialą ar padalinį, 2.1 punkto reikalavimai keliami patalpoms, kuriose dirbs toks įmonės vidinis filialas ar padalinys, o 2.2 ir 2.3 punktų reikalavimus ir kitus šiose taisyklėse minimus reikalavimus įmonės administracijos vadovui turi atitikti šios įmonės vidinio turizmo filialo ar padalinio vadovas.
2.5. Įmonė turi parengusi parduoti turizmo paslaugų paketą. Šis reikalavimas taikomas tik turizmo agentūroms.
3. Pažymėjimų išdavimo tvarka
3.1. Pažymėjimus kelionių ar turizmo agentūroms ir jų kituose miestuose įregistruotiems filialams išduoda turizmo paslaugų komisijos (toliau – Komisijos), sudarytos savivaldybės mero potvarkiu.
3.3. Įmonė ją įregistravusios savivaldybės Komisijai pateikia šiuos dokumentus:
3.3.1. nustatytos formos prašymą (forma VTD-04 pridedama)- pažymėjimui gauti, pasirašytą įmonės administracijos vadovo ir patvirtintą įmonės antspaudu;
3.3.3. įmonės ir jos tame pačiame mieste veikiančių padalinių dokumentus dėl tarnybinių patalpų:
a) jei patalpos nuosavos – Žemės ir kito nekilnojamojo turto registro ir kadastro pažymą ar kito nuosavybę patvirtinančio dokumento kopiją;
3.3.4. įmonės administracijos vadovo diplomo kopiją. Užsienio piliečių diplomai turi būti legalizuoti Lietuvos Respublikoje nustatyta tvarka;
3.3.5. dokumentus, patvirtinančius įmonės administracijos vadovo darbo stažą turizmo srityje pagal 2.2 punkto reikalavimus ir įdarbinimo faktą prašymą padavusioje įmonėje: darbo knygelės ir (ar) socialinio draudimo pažymėjimo kopijos; užsienio piliečiams – pažyma dėl darbo stažo, legalizuota Lietuvos Respublikoje nustatyta tvarka, leidimas-viza dirbti Lietuvos Respublikoje, socialinio draudimo pažymėjimo kopija;
3.3.6. įmonės administracijos vadovo, kai jis nėra Lietuvos Respublikos pilietis ar yra kitakalbis LR pilietis, III kategorijos valstybinės kalbos mokėjimo pažymėjimo kopiją;
3.4. Turizmo ar kelionių agentūrų filialai juos įregistravusių savivaldybių Komisijoms pateikia šiuos dokumentus:
3.4.1. nustatytos formos prašymą (forma VTD-05 pridedama) pažymėjimui gauti, pasirašytą įmonės administracijos vadovo ir patvirtintą įmonės antspaudu;
3.5. Komisijos sprendimas dėl pažymėjimo įmonei ar jos filialui išdavimo turi būti priimtas per 15 darbo dienų nuo prašymo ir dokumentų, nurodytų šių taisykių 3.3 ar 3.4 punkte, gavimo dienos.
3.6. Komisija, priėmusi sprendimą išduoti pažymėjimą, per tris darbo dienas išsiunčia Registro tvarkytojui prašymą (forma VTD-06 pridedama) dėl įmonės ar jos filialo įregistravimo Registre ir įmonei ar jos filialui registro (pažymėjimo) numerio suteikimo.
3.7. Registro tvarkytojas privalo per penkias darbo dienas sutikrinti prašyme esančius duomenis su Lietuvos Respublikos registrų ir duomenų bazių duomenimis ir suteikti įmonei ar jos filialui registro (pažymėjimo) numerį, įregistruojant įmonę ar jos filialą Registre, o radęs neatitikimų – grąžinti prašymą Komisijai, raštiškai nurodydamas neįregistravimo priežastis.
3.8. Komisija, gavusi įmonės ar jos filialo registro (pažymėjimo) numerį, per penkias darbo dienas išduoda pažymėjimą įmonei arba jos filialui. Pažymėjimas turi būti pasirašytas Komisijos pirmininko. Jo parašas tvirtinamas savivaldybės antspaudu.
3.9. Pažymėjimas įmonei išduodamas trejų metų laikotarpiui. Įmonei ar jos filialui išduoti pažymėjimai registruojami specialiame žurnale, nurodant pažymėjimo numerį, įmonės rūšį, pavadinimą, kodą, įmonės ir jos padalinių tarnybinių patalpų adresus, už kelionių paslaugų teikimą atsakingo asmens pareigas, vardą ir pavardę, pažymėjimo išdavimo ir galiojimo datas. Kelionių agentūroms ir turizmo agentūroms žurnalai pildomi atskirai. Pažymėjimas išduodamas įmonės ar jos filialo administracijos vadovui.
3.12. Įmonės ar jos filialo įregistravimas Registre ir pažymėjimo išdavimas įpareigoja įmonių ir jų filialų vadovus pateikti informaciją Komisijai Registro duomenims patikslinti (pagal prašymo duomenis). Duomenys pateikiami kas metai, skaičiuojant nuo pažymėjimo išdavimo dienos.
3.13. Komisija, priėmusi sprendimą neišduoti įmonei ar jos filialui pažymėjimo, privalo apie tai raštu pranešti įmonei ar jos filialui ir nurodyti atsisakymo išduoti pažymėjimą priežastis.
Įmonė ar jos filialas turi teisę per 14 darbo dienų nuo pranešimo apie atsisakymą išduoti pažymėjimą gavimo dienos pateikti Komisijai raštišką prašymą, kad pažymėjimo išdavimo klausimas būtų svarstomas pakartotinai, kartu nurodydama papildomus duomenis ar pateikdama paaiškinimus.
Komisija privalo išnagrinėti įmonės ar jos filialo raštišką prašymą ir priimti sprendimą per 5 darbo dienas nuo jo gavimo dienos.
Įmonė ar jos filialas, kuriam pažymėjimas neišduodamas, pašalinęs priežastis, trukdančias gauti pažymėjimą, gali vėl kreiptis į Komisiją dėl pažymėjimo išdavimo. Įmonės ar jos filialo prašymas nagrinėjamas bendra tvarka.
3.14. Komisijos sprendimas neišduoti pažymėjimo ar jį panaikinti gali būti apskųstas savivaldybės merui, Valstybiniam turizmo departamentui ar Lietuvos Respublikos teismui.
3.15. Pažymėjimo gavėjas, pametęs arba sugadinęs pažymėjimą jo galiojimo laikotarpiu, privalo apie pamestą pažymėjimą paskelbti viename iš Lietuvos Respublikos dienraščių ir kreiptis į Komisiją, prašydamas išduoti pažymėjimo dublikatą.
Pažymėjimo dublikatas išduodamas su žyma „dublikatas“.
4. Pažymėjimo galiojimo panaikinimas
4.1. Komisija privalo panaikinti pažymėjimo galiojimą, jeigu:
4.1.2. įmonė pati nutraukia kelionių organizavimo veiklą ir raštu prašo panaikinti pažymėjimo galiojimą;
4.1.4. įmonė, teikdama kelionių organizavimo paslaugas, pažeidžia Lietuvos Respublikos įstatymus ar kitus teisės aktus;
4.1.5. įmonė šiurkščiai pažeidžia kelionės organizavimo paslaugų teikimo ar kelionės organizavimo paslaugų finansinių garantijų taisykles;
4.1.6. įmonė ilgiau kaip mėnesį nuo 3.12 punkte nurodytos datos nepateikia Komisijai informacijos, reikalingos Registro duomenims patikslinti;
4.2. Komisija, nustačiusi bet kokį pažeidimą, prieš panaikindama pažymėjimo galiojimą, gali suteikti įmonei 30 dienų laikotarpį pašalinti nurodytus pažeidimus.
4.3. Apie pažymėjimo galiojimo panaikinimą Komisija privalo pranešti Registro tvarkytojui per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.
4.4. Įmonė gali reikalauti raštiško paaiškinimo dėl įmonės pažymėjimo galiojimo panaikinimo. Paaiškinimas jai turi būti pateiktas ne vėliau kaip per 14 darbo dienų nuo atitinkamo reikalavimo gavimo.
5. Turizmo ir kelionių agentūrų teisės ir pareigos
5.1. Turizmo ir kelionių agentūrų teises ir pareigas nustato Turizmo, Vartotojų teisių gynimo įstatymai, kiti įstatymai ir teisės aktai, šios taisyklės ir turistinės kelionės sutartis.
5.2. Įmonės, turinčios pažymėjimus, žodžius „turizmo agentūra“, „kelionių agentūra“ ar jų darinius gali vartoti savo pavadinime, reklamoje ar kitais atvejais.
5.3. Turizmo agentūra turi teisę:
5.3.2. sudarinėti sutartis su turizmo paslaugų teikėjais dėl jų paslaugų suteikimo turistams turizmo agentūros organizuojamų kelionių metu;
5.3.3. nuomoti transporto priemones, rezervuoti ir parduoti transporto bilietus, rezervuoti ir parduoti apgyvendinimo vietas, užsakyti vietas maitinimo įmonėse, organizuoti ekskursijas, poilsį bei pramogas ir specialaus intereso paslaugas;
5.3.4. organizuoti kongresus, konferencijas, sporto ir panašius renginius, kai tai susiję su turizmo paslaugų teikimu;
5.4. Kelionių agentūra turi teisę:
5.4.2. užsakyti transporto priemones, parduoti transporto bilietus, užsakyti ir parduoti apgyvendinimo vietas, užsakyti: vietas maitinimo įmonėse, ekskursijas, poilsį bei pramogas, teikti informaciją bei kitas paslaugas, reikalingas kelionei;
5.5. Kelionių agentūra savo veiklą gali vykdyti tik sudariusi sutartis su turizmo paslaugų teikėjais jų vardu ir negali nustatyti kitokių turizmo paslaugų kainų, nei tas, kurias nurodo paslaugų teikėjas.
5.6. Turizmo ir kelionių agentūros privalo nurodyti įmonės pavadinimą ir pažymėjimo numerį visuose turizmo paslaugų paketų aprašymuose ir reklamoje.
5.7. Turizmo ar kelionių agentūros pažymėjimas turi būti laikomas tarnybinėse patalpose, matomoje vietoje.
6. Kelionės organizavimo paslaugų teikimo reikalavimai
6.1. Pagrindinis dokumentas, reglamentuojantis Kelionės organizavimo paslaugų teikėjo ir Turisto santykius, yra turistinės kelionės sutartis (pridedama).
6.2. Turistinės kelionės sutartis sudaroma, kai:
c) įeina 2 iš šių paslaugų:
- transporto;
- apgyvendinimo;
- maitinimo;
- kitų turizmo paslaugų, išskyrus transportą ir apgyvendinimą, sudarančių esminę turizmo paslaugų paketo dalį.
Turistinės kelionės sutartis sudaroma ir tuo atveju, kai už kiekvieną paslaugą, įeinančią į turizmo paslaugų paketą, turi būti mokama atskirai.
6.3. Turizmo agentūra privalo atsakyti Turistui už kokybišką visų kelionės sutarties sąlygų įvykdymą. Turizmo agentūra atsako ir už tuos kelionės sutarties punktus, kuriuos įvykdyti turi jų partneriai.
Kelionių agentūra, būdama tarpininku tarp turizmo agentūros ir Turisto, pasirašiusi sutartį įsipareigoja Turistui taip pat kaip ir turizmo agentūra.
6.5. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjas turi užtikrinti, kad visuose informacijos pateikimo Turistui etapuose:
- turizmo paslaugų paketų aprašymuose, prospektuose, brošiūrose, lankstinukuose ir kitoje reklaminėje medžiagoje;
- prieš pasirašant kelionės sutartį ir
- prieš kelionę.
Turistui pateikiama informacija būtų išsami, suprantama ir tiksli.
6.6. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjų platinamuose turizmo paslaugų paketų aprašymuose turi būti išsamiai, suprantamai ir tiksliai nurodyta kaina ir informacija apie:
c) apgyvendinimo tipą, jo vietą, kategoriją arba komforto laipsnį ir pagrindinius bruožus bei klasifikaciją pagal priimančios šalies taisykles;
f) reikiamą sumokėti pinigų sumą arba kainos procentus ir likučio apmokėjimo grafiką, kai kelionė perkama kreditan;
6.7. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjų platinamuose turizmo paslaugų paketų aprašymuose pateikta kelionės programa yra nekeičiama ir privaloma vykdyti tiek Kelionės organizatoriui, tiek kelionės pardavėjui, išskyrus atvejus, kai:
a) Turistui aiškiai pranešama apie pasikeitimus prieš pasirašant sutartį ir tik tuo atveju, kai aprašančioje turizmo paslaugų paketą medžiagoje yra numatyti galimi pakeitimai;
6.8. Turistui turi būti suteikta išsami informacija apie paso, vizos (ypatingai laiko trukmę, reikalingą jai gauti) reikalavimus bei draudimo sąlygas ir visa informacija apie kelionės maršrutą, kelionėje teikiamas paslaugas ir įsipareigojimus, dokumentų ir kelionės sutarties įforminimą ir jos vykdymą, sienų kirtimo tvarką, prireikus – lankomos vietos epidemiologinę būklę, profilaktikos priemones bei vakcinaciją dar prieš sutarties pasirašymą.
6.10. Tiek turizmo, tiek kelionių agentūros kelionės sutartis turi registruoti specialiame žurnale, nurodant sutarties numerį, Turisto vardą, pavardę, kelionės maršrutą, sutarties sudarymo datą.
6.12. Prieš Turistui išvykstant į kelionę, kelionės organizavimo paslaugų teikėjas laiku raštiškai ar kita tinkama forma turi suteikti Turistui informaciją:
a) apie tarpines stotis, buvimo vietas ir laikus, taip pat keleivio vietos transporte detales, pvz., kajutę ar vietą laive, kupė traukinyje ir pan.;
b) Kelionių organizatoriaus vietinio atstovo pavardę, adresą ir telefono numerį arba, to nepadarius, vietinės agentūros, į kurią prireikus galėtų kreiptis Turistas, adresą ir telefono numerį;
c) ten, kur nėra tokių atstovų ar agentūrų, bet kuriuo atveju Turistui privaloma suteikti telefono numerį ekstremaliam atvejui ar bet kurią kitą informaciją, kuri jam padėtų susisiekti su Kelionės organizatoriumi ir/arba vietiniu atstovu;
d) apie tiesioginio ryšio galimybę su nepilnamečiu arba su atsakingu asmeniu nepilnamečio buvimo vietoje jo buvimo užsienyje metu;
6.13. Jeigu prieš kelionę viena iš turistinės kelionės sutartyje numatytų paslaugų negali būti suteikta dėl trečiųjų asmenų įsipareigojimų nevykdymo ar dėl nepaprastų (nenumatytų) aplinkybių arba keičiasi paslaugos kaina, kelionės organizavimo paslaugų teikėjas apie tai privalo nedelsdamas informuoti Turistą ir pateikti pasiūlymus dėl sutarties keitimo ar nutraukimo ir įmokų grąžinimo arba alternatyvios kelionės organizavimo.
6.14. Jeigu kelionės organizavimo paslaugų teikėjas nutraukia sutartį, kai nėra Turisto kaltės, Turistui turi būti sugrąžintos padarytos įmokos ir atlyginti patirti nuostoliai arba pasiūlytas kelionės pakaitalas. Jei šis yra prastesnės kokybės, kelionės organizavimo paslaugų teikėjas turi grąžinti kainos skirtumą Turistui.
6.15. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjas kelionės išvykimo laiko negali keisti likus iki kelionės pradžios 20 dienų, išskyrus atvejus, kai nesurenkamas minimalus asmenų skaičius arba įvyksta nepaprastosios ir nenumatytos (tokios kaip stichinės nelaimės, streikai, politiniai konfliktai ir pan., t. y. force majeure) aplinkybės. Šiais atvejais kelionės organizavimo paslaugų teikėjas apie tai privalo nedelsdamas informuoti Turistą ir pateikti pasiūlymus dėl sutarties keitimo ar nutraukimo ir įmokų grąžinimo arba alternatyvios kelionės organizavimo.
6.16. Likus iki kelionės pradžios 20 dienų, kelionės organizavimo paslaugų teikėjas negali didinti kelionės sutartyje nustatytos kainos, išskyrus atvejus, kai kinta transporto kaštai dėl kuro ar mokesčių oro ar jūrų uostuose, valiutų keitimo kursai.
6.17. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjas Turistui, savo noru nutraukusiam kelionės sutartį likus mažiau kaip 20 dienų iki kelionės pradžios, gali suteikti alternatyvią kelionę abipusiai suderintu laiku, sąlygomis ir įforminus naują kelionės sutartį arba grąžinti įmokų dalį pagal kelionės sutartyje numatytas sąlygas.
6.18. Jeigu po išvykimo, t. y. kelionės metu, paaiškėja, kad Kelionės organizatorius negali įvykdyti dalies kelionės sutartyje numatytų paslaugų, jis privalo:
6.18.1. pateikti Turistui alternatyvius paslaugų variantus be papildomo mokesčio, kad kelionė būtų tęsiama toliau, ir už suteiktas paslaugas, kurių kokybė skiriasi nuo numatytų sutartyje, sumokėti kainų skirtumo kompensaciją;
6.19. Jeigu po išvykimo, t. y. kelionės metu, paaiškėja, kad Kelionės organizatorius negali įvykdyti dalies kelionės sutartyje numatytų įsipareigojimų ar tęsti kelionę toliau dėl vienos iš šių priežasčių:
a) trečios, su kelionės sutartimi nesusijusios šalies (pavyzdžiui, kitos šalies valdžios institucijų sprendimų) įsipareigojimų neįvykdymo, kai tai nebuvo galima numatyti ir yra neišvengiama;
6.20. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjas turi nedelsdamas apsvarstyti Turisto pretenzijas dėl netinkamo sutarties įvykdymo ar neįvykdymo, o jeigu reikia jas papildomai nagrinėti ir tikrinti, – per 15 darbo dienų nuo pretenzijų pateikimo dienos.
7. Turisto teisės ir pareigos
7.1. Turisto teises ir pareigas nustato Lietuvos Respublikos turizmo, Vartotojų teisių gynimo įstatymai, kiti įstatymai, šios taisyklės ir turistinės kelionės sutartis. Turisto teisė savo nuožiūra gauti paslaugas negali būti ribojama kitaip, kaip įstatymų nustatyta tvarka.
7.2. Turistas su kelionės organizavimo paslaugų teikėju sudarytą sutartį dėl kelionės organizavimo turi saugoti iki kelionės galo. Turistas, pametęs sutartį, turi gauti jos dublikatą iš kelionės organizavimo paslaugų teikėjo.
7.3. Turistas turi laiku:
- pateikti reikiamus dokumentus,
- sumokėti už kelionės sutartyje numatytas paslaugas,
- informuoti dėl sutarties nutraukimo (keitimo).
7.5. Turistas turi teisę perleisti turistinę kelionę kitam asmeniui, sudarant naują sutartį, jeigu su kelionės sąlygomis sutinka kelionę perimantis asmuo ir jeigu kelionės organizavimo paslaugų teikėjui padengiamos papildomos išlaidos, susijusios su tokiu perdavimu.
7.6. Jeigu dėl bet kokios priežasties, išskyrus Turisto kaltę, kelionės organizavimo paslaugų teikėjas anuliuoja kelionę prieš sutartą išvykimo datą, Turistas turi teisę:
7.6.1. pasinaudoti alternatyvia kelione, kokybiškai tolygia arba geresne, kai kelionės organizavimo paslaugų teikėjas gali pasiūlyti jam tokią alternatyvą. Jei alternatyvi kelionė yra prastesnės kokybės, gauti kainų skirtumo kompensaciją;
7.6.3. reikalauti nuostolių atlyginimo, iškyrus atvejus, kai:
a) kelionė anuliuojama nesurinkus minimalaus asmenų skaičiaus ir Turistui apie anuliavimą buvo pranešta raštu ne vėliau, kaip nurodyta sutartyje;
b) kelionė anuliuojama dėl force majeure aplinkybių, kurių pasekmių nebuvo galima išvengti, net jei ir buvo laikomasi atsargumo, išskyrus atvejį, kai kelionės sutarčių yra sudaryta ar bilietų parduota daugiau, nei yra vietų transporto priemonėje;
7.7. Turisto atsakomybė kelionės metu:
a) Turistas privalo vykdyti kelionės vadovo ar kokio kito Kelionų organizatoriaus įpareigoto asmens nurodymus dėl kelionės programos vykdymo;
b) Turistas privalo laikytis nustatytų taisyklių, susijusių su kelione, transportu, viešbučiais ir kt., ir netrukdyti bendrakeleiviams ir kitiems asmenims;
7.8. Pretenzijas kelionės organizavimo paslaugų teikėjui dėl sutarties netinkamo įvykdymo ar neįvykdymo Turistas gali pateikti ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo kelionės pabaigos.
7.9. Kelionės organizavimo paslaugų teikėjui atsisakius patenkinti Turisto pretenzijas dėl kelionės sutarties sąlygų neįvykdymo ar netinkamo įvykdymo, jis gali kreiptis į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotą instituciją, kuriai pavesta įgyvendinti Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymą, taip pat į Valstybinį turizmo departamentą.
Jeigu Turistas nesutinka su jo prašymą nagrinėjusios institucijos išvadomis, jis gali kreiptis į teismą.
8. Kontrolė
8.1. Šių taisyklių vykdymo kontrolę atlieka Valstybinis turizmo departamentas bei savivaldybių Komisijos.
9. Atsakomybė
9.1. Turizmo ir kelionių agentūrų administracijos vadovai (savininkai) privalo supažindinti su šiomis taisyklėmis bei kitais norminiais aktais visus darbuotojus.
Forma VTD-04
______________________
(pilnas įmonės pavadinimas)
_______________________
(prašymo padavimo data)
_____________________ savivaldybės
Turizmo paslaugų komisijai
P R A Š Y M A S
Prašome išduoti pažymėjimą teikti turizmo/kelionių agentūros paslaugas, įregistruojant Turizmo paslaugų registre.
Įmonės rūšis, kodas: _______________________________________________________________
Registravimo adresas: ______________________________________________________________
Registravimo data, rejestro Nr.: ______________________________________________________
Įmonės atsiskaitomosios sąskaitos Nr. ir bankas:_________________________________________
Įmonės finansinės garantijos: banko__________________________________________ , draudimo
(banko pavadinimas, adresas, finansinių garantijų sutarties Nr.)
kompanijos_______________________________________________________________________
(draudimo įmonės pavadinimas, adresas, finansinių garantijų sutarties Nr.)
Įmonės (turizmo filialo, padalinio) administracijos vadovas:________________________________
________________________________________________________________________________
(pareigos, vardas, pavardė, asmens kodas, soc. draudimo pažymėjimo Nr.)
________________________________________________________________________________
Įmonės (turizmo filialo, padalinio) administracijos vadovo išsilavinimas:______________________
________________________________________________________________________________
(specialybė, diplomą išdavusi institucija, diplomo Nr., išdavimo data)
________________________________________________________________________________
Įmonės (turizmo filialo, padalinio) administracijos vadovo darbo turizmo srityje stažas:
________________________________________________________________________________
(darbovietė(-ės), pareigos, laikotarpis tose pareigose)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Patvirtinu, kad Lietuvos Respublikos turizmo įstatymo 6 straipsnio „Kelionės organizavimo paslaugų minimalūs reikalavimai“ 3 punkto reikalavimus atitinku ir nėra priežasčių, trukdančių išduoti pažymėjimą
(parašas, vardas, pavardė)
Įmonės tarnybinių patalpų adresas, kambarių skaičius: ____________________________________
________________________________________________________________________________
Patalpos: nuosavos ; nuomojamos _________________________________________________
_______________________________________________________________________________ .
(iš ko nuomojamos; nuo kada, iki kada)
Telefonai: _______________________ Faksai: _________________________________________
El. paštas:________________________________________________________________________
Interneto buveinės adresas: __________________________________________________________
I. Padalinio tarnybinių patalpų adresas, kambarių skaičius: _________________________________
________________________________________________________________________________
Patalpos: nuosavos ; nuomojamos _________________________________________________
________________________________________________________________________________
(iš ko nuomojamos; nuo kada, iki kada)
Telefonai: __________________ Faksai: ______________________________________________
II. Padalinio tarnybinių patalpų adresas, kambarių skaičius: ________________________________
________________________________________________________________________________
Patalpos: nuosavos ; nuomojamos _________________________________________________
________________________________________________________________________________
(iš ko nuomojamos; nuo kada, iki kada)
Telefonai: _______________________________ Faksai: _________________________________
III. Padalinio tarnybinių patalpų adresas, kambarių skaičius: _______________________________
________________________________________________________________________________
Patalpos: nuosavos ; nuomojamos _________________________________________________
________________________________________________________________________________
(iš ko nuomojamos; nuo kada, iki kada)
Telefonai: ___________________________ Faksai: _____________________________________
Įmonės darbuotojų skaičius _____________________________________________________ , iš jų:
kelionių operatoriaus pažymėjimus turi:_______________________________________________ ,
kelionių agento pažymėjimus turi: ____________________________________________________ ,
kelionių vadovo pažymėjimus turi: ___________________________________________________ ,
gido pažymėjimus turi: ____________________________________________________________ .
Pridedami dokumentai (valstybine kalba):
1. įmonės registravimo Lietuvos Respublikos įmonių registre pažymėjimo kopija;
2. įmonės ir jos tame pačiame mieste esančių padalinių dokumentai dėl tarnybinių patalpų:
a) jei patalpos nuosavos – Žemės ir kito nekilnojamojo turto registro ir kadastro pažyma ar kitą nuosavybės teisę patvirtinančio dokumento kopija;
b) jei nuomojamos (sutartis ne trumpesniam kaip vienerių metų laikotarpiui) – patalpų nuomos sutarčių kopijos;
3. įmonės (turizmo filialo, padalinio) administracijos vadovo diplomo kopija;
4. dokumentai, patvirtinantys įmonės (filialo, padalinio) administracijos vadovo darbo stažą turizmo srityje ir įdarbinimo faktą prašymą padavusioje įmonėje;
5. įmonės (turizmo filialo, padalinio) administracijos vadovo, kai jis nėra Lietuvos Respublikos pilietis ar yra kitakalbis LR pilietis, III kategorijos valstybinės kalbos mokėjimo pažymėjimo kopija;
6. įmonės finansinių garantijų dokumento kopija;
7. įmonės (turizmo agentūros) parduodamų ar parengtų parduoti turizmo paslaugų paketų aprašymai;
8. sąrašą įmonių, su kuriomis sudarytos sutartys dėl jų turistinių paslaugų paketų pardavimo, nurodant įmonių turimas finansines garantijas Lietuvoje (tik ne pirmus metus dirbančioms įmonėms).
Garantuoju, kad pateikta informacija yra teisinga.
Įmonės vadovas:
__________________________________________________
(parašas) (pareigos, vardas, pavardė)
A. V.
Priėmė: _____________________________________________________________________
(parašas) (pareigos, vardas, pavardė)
Data:
____________________________
Komisijos sprendimas (ne)išduoti pažymėjimą: __________________________________________
(data, protokolo Nr.)
Forma VTD-05
______________________
( įmonės filialo pavadinimas)
_______________________
(prašymo padavimo data)
_____________________ savivaldybės
Turizmo paslaugų komisijai
P R A Š Y M A S
Prašome išduoti pažymėjimą teikti turizmo/kelionių agentūros paslaugas, įregistruojant Turizmo paslaugų registre.
Įmonės filialo kodas: _______________________________________________________________
Registravimo adresas: ______________________________________________________________
Registravimo data, rejestro Nr.: ______________________________________________________
Turizmo (kelionių) agentūros pažymėjimo Nr.: __________________________________________
Išdavimo data: ________________, galioja iki: _________________________________________
Įmonės kelionių organizavimo veiklai vadovauja: ________________________________________
________________________________________________________________________________
(pareigos, vardas, pavardė, asmens kodas)
Turizmo (kelionių) agentūros filialo vadovas: ___________________________________________
(vardas, pavardė, asmens kodas, socialinio draudimo pažymėjimo Nr.)
________________________________________________________________________________
Turizmo (kelionių) agentūros filialo tarnybinių patalpų adresas, kambarių skaičius: _____________
________________________________________________________________________________
tarnybinės patalpos: nuosavos ; nuomojamos ________________________________________
________________________________________________________________________________
(iš ko nuomojamos; nuo kada, iki kada)
Telefonai: ________________________________ Faksai: ________________________________
El. paštas:________________________________________________________________________
Interneto buveinės adresas: __________________________________________________________
Įmonės filialo darbuotojų skaičius: _______________________________________________ , iš jų:
kelionių operatoriaus pažymėjimus turi:_______________________________________________ ,
kelionių agento pažymėjimus turi: ____________________________________________________ ,
kelionių vadovo pažymėjimus turi: ___________________________________________________ ,
gido pažymėjimus turi: ____________________________________________________________ .
Pridedami dokumentai (valstybine kalba):
1. įmonės filialo registravimo Lietuvos Respublikos įmonių registre pažymėjimo kopija;
2. turizmo (kelionių) agentūros įmonės pažymėjimo kopija;
3. įmonės filialo dokumentai dėl tarnybinių patalpų:
a) jei patalpos nuosavos – Žemės ir kito nekilnojamojo turto registro ir kadastro pažyma ar kito nuosavybės teisę patvirtinančio dokumento kopija;
b) jei nuomojamos (sutartis ne trumpesniam kaip vienerių metų laikotarpiui) – patalpų nuomos sutarčių kopijos.
Garantuoju, kad pateikta informacija yra teisinga.
Įmonės vadovas:
__________________________________________________
(parašas) (pareigos, vardas, pavardė)
A. V.
Priėmė: _____________________________________________________________________
(parašas) (pareigos, vardas, pavardė)
Data:
____________________________
Komisijos sprendimas (ne)išduoti pažymėjimą:__________________________________________
(data, protokolo Nr.)
Forma VTD-06
TURIZMO PASLAUGŲ
REGISTRO TVARKYTOJUI ___________________________________
(data)
_________________________ savivaldybės
Turizmo paslaugų komisija
P R A Š Y M A S
__________ savivaldybės 1998 m. __ mėn. __d. mero potvarkiu Nr. _ patvirtinta Turizmo paslaugų
komisija 199__m. ___________ mėn. __d. nutarė išduoti pažymėjimus teikti kelionių organizavimo
paslaugas šioms įmonėms (įmonių filialams):
1. ______________________________________________________________________________
2. ______________________________________________________________________________
3. ______________________________________________________________________________
4. ______________________________________________________________________________
5. ______________________________________________________________________________
Prašome Turizmo paslaugų registro tvarkytoją patikrinti aukščiau išvardytų įmonių (įmonių filialų) prašymuose pateiktus duomenis ir įregistruoti jas (juos) Turizmo paslaugų registre, suteikiant įmonėms (įmonių filialams) registro (pažymėjimo) numerį.
Priedas:
1. Aukščiau išvardytų įmonių (filialų) prašymų kopijos.
2. Įmonių anketos.
3. Kelionių paketų aprašymo kopijos.
Komisijos pirmininkas
(parašas, vardas, pavardė)
PATVIRTINTA
Valstybinio turizmo departamento
1998 m. liepos 31 d. įsakymu Nr. 32
TURISTINĖS KELIONĖS SUTARTIS Nr. ____________________
Sutarties sudarymo vieta
Data
________________________________________________________________________________
____________________ (pažymėjimo Nr.________________, galioja iki ___________________),
toliau vadinama „Kelionės organizatoriumi“, atstovaujama ______________________________ , ir
_____________________________________________________ , atstovaujantis kartu vykstančius
________________________________________ , toliau vadinamas „Turistu“, sudarėme šią sutartį.
Kelionės maršrutas ________________________________________________________________
Kelionės data ____________ Trukmė __________ Nakvynių skaičius _______________________
Išvykimo laikas ir vieta _____________________________________________________________
1. SUTARTIES ŠALIŲ ĮSIPAREIGOJIMAI
1.1. Kelionės organizatorius įsipareigoja:
1.1.1. Organizuoti Turistui ir su juo kartu vykstantiems asmenims turistinę kelionę pagal programą, kuri yra neatskiriama šios sutarties dalis.
1.1.3. Jei kelionė neįvyksta dėl Kelionės organizatoriaus kaltės, grąžinti Turistui visus pinigus arba pasiūlyti alternatyvų kelionės variantą ne mažesne kaina.
1.1.4. Už nesuteiktas Kelionės organizatoriaus paslaugas kompensuoti negautų paslaugų sumos kainą, išskyrus atvejus, kai įsipareigojimai neįvykdomi dėl paties Turisto ar trečiosios, su šia sutartimi nesusijusios, šalies (pavyzdžiui, kitos šalies valdžios institucijų sprendimų) kaltės arba force majeure (t. y. stichinių nelaimių, streikų, politinių konfliktų, karų ir pan.) aplinkybių.
1.1.5. Kelionės metu suteikti Turistui neatidėliotiną pagalbą grįžimui į išvykimo tašką, kai Kelionės organizatorius negali įvykdyti dalies sutarties sąlygų dėl: trečiosios, su šia sutartimi nesusijusios, šalies kaltės; force majeure aplinkybių; įvykio, kurio nei Kelionės organizatorius, nei Turistas, net ir esant būtinam atsargumui, negalėjo numatyti ar sustabdyti.
1.2. Turistas įsipareigoja:
1.2.1. Laikytis kelionės programos, tarptautinių keleivių vežimo taisyklių, bagažo gabenimo tvarkos ir į šalį įvežamų daiktų kiekio, skaičiaus ir draudimų reikalavimų.
1.2.3. Atsakyti už žalą (sugadintą viešbučio inventorių, transporto priemones ir kt.), padarytą kelionės metu. Jeigu žala padaryta nepilnamečio, atsakingas ir visus nuostolius apmoka jį lydintis asmuo. Žalą reikia atlyginti vietoje, nesant tam galimybių, reikia apmokėti per 10 dienų nuo Kelionių organizatoriaus pateiktos sąskaitos gavimo dienos.
2. KELIONĖS SĄLYGOS
2.1. Transportas: lėktuvas ; traukinys ; mikroautobusas ; autobusas ; kita .
Papildomi patogumai: kondicionierius ; video ; WC ; kavos, arbatos aparatas ; šaldytuvas ; telefonas .
2.2. Apgyvendinimo sąlygos:
- viešbučių kategorija (nakvynių skaičius): ¶ ; ¶¶ ; ¶¶¶ ; ¶¶¶¶ ; ¶¶¶¶¶ ;
turistinės klasės ; vasaros tipo namukai ; bungalai ; palapinės ; kita .
- kambariai: apartamentai ; vienviečiai ; dviviečiai ; triviečiai ; keturviečiai ; daugiaviečiai .
- patogumai: kambariuose ; bloke ; koridoriuje ; teritorijoje .
2.3. Maitinimas (kartai): pusryčiai ; pusryčiai ir vakarienė ; visas maitinimas ; be maitinimo ; sausas davinys .
2.4. Ekskursinė programa (kiekis): apsilankymai , apžvalginės ekskursijos , muziejai ; kita .
__________________________________________________________________________
2.5. Paslaugos, įeinančios į kelionės kainą: kelionės dokumentų sutvarkymas ; vizų, tarp jų tranzitinių, sutvarkymas ; bilietų rezervavimas ; gidų paslaugos ; vertėjo paslaugos ; medicininis draudimas ; transporto draudimas ; pagalbos turistams draudimas , finansinės garantijos: draudimas ____ ;
banko garantas ___________________________________________________________ ; kita .
Pastabos: __________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
3. KELIONĖS KAINA IR ATSISKAITYMAI
Kelionės kaina ________________ Galutinis mokėjimo terminas 199_ m. ______________
Avansas _______________________ Sumokėtas 199_ m. ___________________________
Galutinai atsiskaityta ______________ Data 199___ m. _____________________________
3.1. Likus 20 d. iki kelionės pradžios, kaina negali būti peržiūrima. Kaina gali būti didinama tik pasikeitus transporto išlaidoms dėl kuro kainų, jūrų ir oro uostų mokesčių, valiutų keitimo kursams.
Turistui atsisakius vykti į kelionę, pinigai grąžinami tokia tvarka: likus iki kelionės pradžios daugiau nei 21 dienai – ___%, nuo 20 iki 16 dienų – ___%; nuo 15 iki 11 dienų -___%; nuo 10 iki 6 dienų – ___%; likus 5 ir mažiau dienų – pinigai negrąžinami.
Ligos ar mirties atveju grąžinama suma, atskaičius faktines kelionės anuliavimo išlaidas.
4. BENDROSIOS SĄLYGOS
4.1. Turisto teises gina Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo, Turizmo įstatymai, Kelionės organizavimo paslaugų taisyklės ir ši sutartis.
4.2. Kelionės metu kilus konfliktui ar atsiradus nepasitenkinimui dėl šios sutarties netinkamo įvykdymo ar neįvykdymo, pretenzijos turi būti išsakomos vietoje Kelionių organizatoriaus atstovui arba kelionių vadovui. Nepavykus konflikto išspręsti, pretenzijas Kelionių organizatoriui galima pareikšti raštu per 10 dienų nuo kelionės pabaigos; ginčai sprendžiami derybų keliu, o nepavykus susitarti – Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
4.4. Kelionės vadovas neatsako už Turisto pavėlavimą atvykti į nurodytą išvykimo vietą kelionės metu ir neįsipareigoja Turisto laukti. Tokiu atveju visas išlaidas, susijusias su kelionės pratęsimu ar grįžimu atgal, apmoka Turistas pats.
Sutartis sudaryta dviem egzemplioriais, po vieną kiekvienai šaliai.
A. V.
ŠALIŲ REKVIZITAI
Kelionės organizatorius Turistas
(organizatoriaus atstovas)
_________________________________ Vardas/pavardė _______________________
Adresas ___________________________________ Gimimo data_________________________
Paso serija ir Nr. ______________________
Tel.: __________ Namų adresas________________________
Faksas _________ ______________________________________
El. paštas _________________________ Tel./faksas __________________________
Kelionės organizatoriaus Darbovietė ___________________________
(organizatoriaus atstovo) Pareigos _____________________________
parašas __________________________ Darbo tel./faksas_______________________
Turisto parašas ________________________