LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2009 m. rugpjūčio 31 d. Nr. ISAK-1774
Vilnius
Įgyvendindamas Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų tobulinimo 2008–2012 metais priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. ISAK-1568 „Dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų tobulinimo 2008–2012 metais priemonių plano patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 64-2433),
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo
ministro 2009 m. rugpjūčio 31 d.
įsakymu Nr. ISAK-1774
TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO PROGRAMA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Technologijų mokyklinio brandos egzamino programoje (toliau – Programa) pateikiami technologijų mokyklinio brandos egzamino (toliau – Egzaminas) tikslas ir uždaviniai, egzamino struktūra, numatomi reikalavimai mokinių pasiekimams, aprašomas egzamino organizavimas ir mokinių darbų vertinimas.
2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos vidurinio ugdymo Bendrosiomis programomis, Vidurinio ugdymo programos aprašu, Bendrojo lavinimo mokyklų bendraisiais ugdymo planais, Profesinio mokymo rengimo standartais.
3. Programa skiriama 11–12 klasių mokiniams, I–II kurso profesinių mokyklų mokiniams, technologijų mokytojams, profesijos mokytojams, technologijų mokyklinio brandos egzamino užduočių rengėjams, technologijų mokyklinio brandos egzamino vertintojams.
4. Programą sudaro šie skyriai:
5. Egzaminą laiko mokiniai, kurie mokėsi pagal pasirinktą bendrojo lavinimo mokyklos technologijų programą arba profesinio mokymo programą.
6. Programoje vartojamos sąvokos:
6.1. Technologijų mokyklinis brandos egzaminas – procesas, kurio metu mokinys rengia egzamino baigiamojo darbo aprašą, sukuria ir pagamina produktą ir jį pristato.
6.2. Technologinė kompetencija – technologinių procesų ir jų vaidmens supratimas, technologinių procesų darnaus planavimo, organizavimo ir įgyvendinimo gebėjimai, pozityvi nuostata į nuolatinę technologijų kaitą, kūrybiškas ir kritinis požiūris priimant technologinius sprendimus.
6.3. Technologinio ugdymo mokinių veiklos sritys – projektavimas, informacija, medžiagos, technologiniai procesai ir jų rezultatai.
6.4. Projektavimas – projektinių idėjų paieška, detalizavimas, tikslinimas, apibendrinimas grafine / aprašomąja forma.
6.5. Informacija – techninei užduočiai įgyvendinti reikalingų žinių, duomenų, perduodamų žodžiu, raštu (tekstu, lentelėmis, piešiniais, brėžiniais, sutartiniais ženklais) arba kitais būdais, paieška, kaupimas ir pateikimas.
6.7. Technologiniai procesai ir jų rezultatai – projektinės užduoties praktinio atlikimo procesai ir pasiektų rezultatų pristatymas.
6.8. Techninė užduotis – egzamino baigiamojo darbo produkto technologinių sąlygų aprašymas, kurį technologijų egzaminą laikančiam mokiniui parengia technologijų ar profesijos mokytojas.
II. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
7. Egzamino tikslas – patikrinti ir įvertinti mokinio pasiekimus, orientuotus į technologijų srities kompetenciją.
8. Egzamino uždaviniai. Vadovaujantis technine užduotimi atlikti egzamino baigiamąjį darbą:
III. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO
STRUKTŪRA IR ORGANIZAVIMAS
9. Egzamino procesą sudaro trys dalys: egzamino baigiamojo darbo aprašo rengimas, egzamino baigiamojo darbo produkto sukūrimas ir egzamino baigiamojo darbo pristatymas. Egzamino procese taikomas projektinio darbo metodas.
10. Egzamino baigiamąjį darbą mokiniai atlieka laikotarpiu, nurodytu Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše (žr. 1 lentelę).
1 lentelė
Egzamino užduoties atlikimo eiga (pavyzdys)
|
Laikotarpis (mėnesiai, savaitės) |
||||||||
kovas |
balandis |
gegužė |
|||||||
savaitės |
|||||||||
III |
IV |
I |
II |
III |
IV |
I |
II |
III |
|
Mokytojas |
Pateikia mokiniui egzamino baigiamojo darbo produkto techninę užduotį |
Sudaro sąlygas saugiai atlikti praktinio mokinio egzamino baigiamąjį darbą, stebi, analizuoja ir fiksuoja mokinio technologinius gebėjimus, darbštumą, savarankiškumą, atsakingumą, prižiūri mokinio atliekamo darbo eigą ir vertinimą pateikia vertinimo komisijai raštu |
Pateikia mokinio egzamino baigiamojo darbo proceso aprašomąjį vertinimą |
||||||
Mokinys |
Nagrinėja egzamino baigiamojo darbo produkto techninę užduotį, planuoja darbą. Generuoja projektines idėjas. Renka, kaupia, analizuoja informaciją, analogus, juos analizuoja ir įvertina, pateikia grafiškai |
Atrenka ir įvertina medžiagas, jų savybes, darbo priemones. Planuoja idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, darbo saugą |
Organizuoja darbo procesą ir kuria / gamina produktą |
|
|||||
|
Pradeda rengti egzamino baigiamojo darbo aprašą: titulinį lapą, „projektavimo“ dalį |
Rengia egzamino baigiamojo darbo aprašo „informacijos“, „medžiagų“ ir „darbo priemonių“ dalis |
Rengia egzamino baigiamojo darbo aprašo „technologinių procesų ir jų rezultatų“, „informacijos šaltinių“ dalis, priedus |
Peržiūri ir tikslina egzamino baigiamojo darbo aprašą |
|
||||
|
Rengia egzamino baigiamojo darbo pristatymo medžiagą |
|
|||||||
|
Pristato egzamino baigiamąjį darbą |
||||||||
Pastaba. Egzamino užduoties atlikimo eigos laikotarpio pradžia ir pabaiga iš anksto nustatoma Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše. |
|||||||||
IV. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO REIKALAVIMAI
11. Egzamine projektavimo, informacijos, medžiagų, technologinių procesų ir jų rezultatų veiklos srityse vertinama mokinio technologinė kompetencija, kuri tikrinama visose trijose egzamino baigiamojo darbo dalyse:
11.1. Rengdami egzamino baigiamojo darbo aprašą mokiniai:
11.1.2. paaiškina, grafiškai pavaizduoja analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai;
11.1.3. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai;
11.1.4. renka, kaupia, analizuoja ir įvertina atrinktą informaciją, ją kūrybingai pateikia šiuolaikinėmis techninėmis priemonėmis;
11.2. Kurdami egzamino baigiamąjį produktą mokiniai:
11.2.1. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina jos atitiktį techninei užduočiai;
11.2.4. nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai;
11.3. Pristatydami egzamino baigiamąjį darbą mokiniai:
11.3.1. paaiškina, grafiškai pavaizduoja idėjų plėtojimo analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus ir geriausią idėją pateikia grafiškai;
11.3.2. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai;
11.3.3. suprantamai, kūrybingai panaudoja tekstinį ir grafinį informacijos pateikimą, atrenka technines priemones informacijai užrašyti ir perduoti;
V. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO MATRICA
12. Technologijų mokyklinio brandos egzamino matrica skirta mokinių technologiniams pasiekimams vertinti (žr. 2 lentelę).
13. Mokinys daugiausia gali surinkti 100 taškų.
2 lentelė
Technologijų mokyklinio brandos egzamino matrica
Egzamino baigiamojo darbo dalys |
Mokinių veiklos sritys |
Egzamino baigiamojo darbo rengimo procesas |
Maksimalus taškų skaičius |
|||||||
projektavimas |
informacija |
medžiagos |
technologiniai procesai ir jų rezultatai |
|||||||
Ž, S |
G,N |
Ž, S |
G,N |
Ž, S |
G,N |
Ž, S |
G,N |
|||
Egzamino baigiamojo darbo aprašas |
6 |
6 |
2 |
2 |
2 |
2 |
6 |
6 |
2 |
34 |
Egzamino baigiamojo darbo produktas* |
– |
8 |
– |
– |
– |
8 |
– |
32 |
2 |
50 |
Egzamino baigiamojo darbo pristatymas |
– |
6 |
– |
2 |
– |
2 |
– |
4 |
2 |
16 |
Maksimalus taškų skaičius |
26 |
6 |
14 |
48 |
6 |
100 |
VI. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO VERTINIMAS
15. Vertinama: mokinio technologinė kompetencija (vertinimo kriterijai, žr. 1 priedą) egzamino baigiamojo darbo rengimo procese.
16. Egzamino baigiamojo darbo rengimo procesą ir pirminį egzamino baigiamojo darbo aprašo vertinimą teikia mokytojas.
17. Vertinimo komisija vertina egzamino baigiamojo darbo produktą, egzamino baigiamojo darbo pristatymą ir priima sprendimą dėl egzamino baigiamojo darbo aprašo vertinimo.
18. Egzaminas vertinamas taškais, kurie pakeičiami pažymiais pagal pateikiamą taškų ir pažymių atitikimo lentelę (žr. 3 lentelę).
Technologijų mokyklinio brandos egzamino programos
1 priedas
MOKINIŲ PASIEKIMAI RENGIANT BAIGIAMOJO DARBO APRAŠĄ
Pasiekimas |
Žinių ir supratimo lygmuo |
Vertinimo kriterijai |
Taškai |
Gebėjimų lygmuo |
Vertinimo kriterijai |
Taškai |
|
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|
|
1. PROJEKTAVIMAS |
|
|||||||
1.1. Vadovaujasi technine užduotimi, generuoja projektines idėjas, jas paaiškina |
Vartoja sąvokas: projektas, planas, analogas, techninė užduotis, kriterijai, grafinis vaizdavimas |
Ne |
0 |
Generuoja projektines idėjas ir jas analizuoja |
Ne |
0 |
|
|
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|
||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|
||||
1.2. Paaiškina, grafiškai pavaizduoja analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai |
Pateikia idėjai plėtoti analogų pavyzdžių |
Ne |
0 |
Grafiškai vaizduoja analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai |
Ne |
0 |
|
|
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|
||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|
||||
1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitikimą techninei užduočiai |
Paaiškina idėjos įgyvendinamo etapus, numato grėsmes |
Ne |
0 |
Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, jas aprašo |
Ne |
0 |
|
|
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|
||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|
||||
2. INFORMACIJA |
|
|||||||
2.1. Renka, kaupia, analizuoja ir įvertina atrinktą informaciją, ją kūrybingai pateikia šiuolaikinėmis techninėmis priemonėmis |
Pateikia pavyzdžių, kaip skirtingais būdais kaupti informaciją |
Ne |
0 |
Įvertina atrinktos informacijos šaltinius, grafiškai pavaizduoja paieškos ir kaupimo procesą |
Ne |
0 |
||
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|||||
3. MEDŽIAGOS |
|
|||||||
3.1. Vertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti |
Apibūdina medžiagų, jų savybių kriterijus |
Ne |
0 |
Atrenka tinkamas medžiagas, įvertina jų savybes idėjai įgyvendinti |
Ne |
0 |
|
|
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|
||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|
||||
4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI |
|
|||||||
4.1. Pasirenka tinkamas darbo priemones idėjai įgyvendinti ir argumentuoja |
Pateikia darbo priemonių pavyzdžių, pasako, kaip saugiai jomis naudotis |
Ne |
0 |
Argumentuotai atrenka darbo priemones, tinkamas idėjai įgyvendinti |
Ne |
0 |
||
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|||||
4.2. Skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja |
Paaiškina, kaip skaidyti kuriamą produktą į dalis ir detales, vaizduoti grafiškai |
Ne |
0 |
Nuosekliai ir kokybiškai konstruoja produkto detales, jas pavaizduoja grafiškai |
Ne |
0 |
||
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|||||
4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai |
Detaliai paaiškina, kaip kuriamame produkte jungiant detales užtikrinti darbo saugą |
Ne |
0 |
Nuosekliai ir kokybiškai jungia produkto detales, užtikrina darbo saugą, pateikia užbaigtą produktą |
Ne |
0 |
||
Iš dalies |
1 |
Iš dalies |
1 |
|||||
Taip |
2 |
Taip |
2 |
|||||
MOKINIŲ PASIEKIMAI KURIANT EGZAMINO BAIGIAMOJO DARBO PRODUKTĄ
Pasiekimas |
Gebėjimų lygmuo |
Vertinimo kriterijus |
Taškai |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. PROJEKTAVIMAS |
|||
1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai |
Produktas atitinka projekto idėją ir techninės užduoties reikalavimus |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
2. INFORMACIJA |
|||
- |
– |
|
|
3. MEDŽIAGOS |
|||
3.1. Įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti |
Racionaliai panaudotos medžiagos / ištekliai projektinei idėjai įgyvendinti |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI |
|||
4.2. Skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja |
Pateiktas eskizas / grafikas / schema |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai |
Kokybiškai atliktas produkto techninis / konstrukcinis sprendimas |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
Kokybiškai, nuosekliai atliktas produkto elementų sujungimas / atliktos darbo operacijos ir jų sekos |
Ne |
0 |
|
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
4.4. Sukuria kokybės reikalavimus atitinkantį produktą |
Produktas tikslingai atitinka paskirtį, yra kokybiškas, funkcionalus, darniai įsilieja į aplinką |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
MOKINIŲ PASIEKIMAI PRISTATANT EGZAMINO BAIGIAMĄJĮ DARBĄ
Pasiekimas |
Nuostatų ir gebėjimų lygmuo |
Vertinimo kriterijus |
Taškai |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. PROJEKTAVIMAS |
|||
1.2. Paaiškina, grafiškai pavaizduoja idėjų plėtojimo analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir vertina jų privalumus, trūkumus ir geriausią idėją pateikia grafiškai |
Argumentuotai išskiria geriausią projektinę idėją |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai |
Nurodo ir paaiškina idėjos įgyvendinimo etapus |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
Įvertina, kaip idėja, jos įgyvendinimas atitinka techninės užduoties reikalavimus |
Ne |
0 |
|
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
2. INFORMACIJA |
|||
2.3. Suprantamai, kūrybingai panaudoja tekstinį ir grafinį informacijos pateikimą, atrenka technines priemones informacijai užrašyti ir perduoti |
Parenka ir panaudoja technines priemones baigiamajam darbui pristatyti |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
3. MEDŽIAGOS |
|||
3.1. Įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti |
Argumentuoja medžiagų pasirinkimą projektinei idėjai įgyvendinti |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI |
|||
4.2. Skaido kuriamo produkto į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja |
Pateikia grafinį išskaidyto dalimis sukurto produkto vaizdą ir jį paaiškina |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |
||
4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai |
Pasitiki savo jėgomis, atsakingai sprendžia technologines problemas. Paaiškina, kaip ir kokia seka sujungtos gaminamo produkto detalės |
Ne |
0 |
Iš dalies |
1 |
||
Taip |
2 |