LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2009 m. rugpjūčio 31 d. Nr. ISAK-1774

Vilnius

 

Įgyvendindamas Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų tobulinimo 2008–2012 metais priemonių planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. gegužės 30 d. įsakymu Nr. ISAK-1568 „Dėl pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų tobulinimo 2008–2012 metais priemonių plano patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 64-2433),

tvirtinu technologijų mokyklinio brandos egzamino programą (pridedama).

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                               Gintaras Steponavičius

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2009 m. rugpjūčio 31 d.

įsakymu Nr. ISAK-1774

 

TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Technologijų mokyklinio brandos egzamino programoje (toliau – Programa) pateikiami technologijų mokyklinio brandos egzamino (toliau – Egzaminas) tikslas ir uždaviniai, egzamino struktūra, numatomi reikalavimai mokinių pasiekimams, aprašomas egzamino organizavimas ir mokinių darbų vertinimas.

2. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos vidurinio ugdymo Bendrosiomis programomis, Vidurinio ugdymo programos aprašu, Bendrojo lavinimo mokyklų bendraisiais ugdymo planais, Profesinio mokymo rengimo standartais.

3. Programa skiriama 11–12 klasių mokiniams, I–II kurso profesinių mokyklų mokiniams, technologijų mokytojams, profesijos mokytojams, technologijų mokyklinio brandos egzamino užduočių rengėjams, technologijų mokyklinio brandos egzamino vertintojams.

4. Programą sudaro šie skyriai:

4.1. Bendrosios nuostatos;

4.2. Technologijų mokyklinio brandos egzamino tikslas ir uždaviniai;

4.3. Technologijų mokyklinio brandos egzamino struktūra ir organizavimas;

4.4. Technologijų mokyklinio brandos egzamino reikalavimai;

4.5. Technologijų mokyklinio brandos egzamino matrica;

4.6. Technologijų mokyklinio brandos egzamino vertinimas.

5. Egzaminą laiko mokiniai, kurie mokėsi pagal pasirinktą bendrojo lavinimo mokyklos technologijų programą arba profesinio mokymo programą.

6. Programoje vartojamos sąvokos:

6.1. Technologijų mokyklinis brandos egzaminas – procesas, kurio metu mokinys rengia egzamino baigiamojo darbo aprašą, sukuria ir pagamina produktą ir jį pristato.

6.2. Technologinė kompetencija – technologinių procesų ir jų vaidmens supratimas, technologinių procesų darnaus planavimo, organizavimo ir įgyvendinimo gebėjimai, pozityvi nuostata į nuolatinę technologijų kaitą, kūrybiškas ir kritinis požiūris priimant technologinius sprendimus.

6.3. Technologinio ugdymo mokinių veiklos sritys – projektavimas, informacija, medžiagos, technologiniai procesai ir jų rezultatai.

6.4. Projektavimas – projektinių idėjų paieška, detalizavimas, tikslinimas, apibendrinimas grafine / aprašomąja forma.

6.5. Informacija – techninei užduočiai įgyvendinti reikalingų žinių, duomenų, perduodamų žodžiu, raštu (tekstu, lentelėmis, piešiniais, brėžiniais, sutartiniais ženklais) arba kitais būdais, paieška, kaupimas ir pateikimas.

6.6. Medžiagos – medžiagų pažinimas, jų pritaikymas projektinei užduočiai atlikti.

6.7. Technologiniai procesai ir jų rezultatai – projektinės užduoties praktinio atlikimo procesai ir pasiektų rezultatų pristatymas.

6.8. Techninė užduotis – egzamino baigiamojo darbo produkto technologinių sąlygų aprašymas, kurį technologijų egzaminą laikančiam mokiniui parengia technologijų ar profesijos mokytojas.

6.9. Egzamino baigiamasis darbas – technologijų mokyklinio brandos egzamino procese atliekamas dabas, kurį sudaro: darbo aprašas, sukurtas produktas, darbo pristatymas.

 

II. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

7. Egzamino tikslas – patikrinti ir įvertinti mokinio pasiekimus, orientuotus į technologijų srities kompetenciją.

8. Egzamino uždaviniai. Vadovaujantis technine užduotimi atlikti egzamino baigiamąjį darbą:

8.1. planuoti egzamino baigiamojo darbo įgyvendinimą;

8.2. tikslingai naudotis įvairiais informacijos šaltiniais;

8.3. tikslingai parinkti medžiagas ir darbo priemones, reikalingas kuriamam produktui;

8.4. konstruoti, nuosekliai ir saugiai atlikti kuriamo produkto technologines sekas;

8.5. pristatyti egzamino baigiamojo darbo rezultatus, argumentuoti pristatomus teiginius.

 

III. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO
STRUKTŪRA IR ORGANIZAVIMAS

 

9. Egzamino procesą sudaro trys dalys: egzamino baigiamojo darbo aprašo rengimas, egzamino baigiamojo darbo produkto sukūrimas ir egzamino baigiamojo darbo pristatymas. Egzamino procese taikomas projektinio darbo metodas.

10. Egzamino baigiamąjį darbą mokiniai atlieka laikotarpiu, nurodytu Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše (žr. 1 lentelę).

 

1 lentelė

Egzamino užduoties atlikimo eiga (pavyzdys)

 

 

Laikotarpis (mėnesiai, savaitės)

kovas

balandis

gegužė

savaitės

III

IV

I

II

III

IV

I

II

III

Mokytojas

Pateikia mokiniui egzamino baigiamojo darbo produkto techninę užduotį

Sudaro sąlygas saugiai atlikti praktinio mokinio egzamino baigiamąjį darbą, stebi, analizuoja ir fiksuoja mokinio technologinius gebėjimus, darbštumą, savarankiškumą, atsakingumą, prižiūri mokinio atliekamo darbo eigą ir vertinimą pateikia vertinimo komisijai raštu

Pateikia mokinio egzamino baigiamojo darbo proceso aprašomąjį vertinimą

Mokinys

Nagrinėja egzamino baigiamojo darbo produkto techninę užduotį, planuoja darbą. Generuoja projektines idėjas. Renka, kaupia, analizuoja informaciją, analogus, juos analizuoja ir įvertina, pateikia grafiškai

Atrenka ir įvertina medžiagas, jų savybes, darbo priemones. Planuoja idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, darbo saugą

Organizuoja darbo procesą ir kuria / gamina produktą

 

 

Pradeda rengti egzamino baigiamojo darbo aprašą: titulinį lapą, „projektavimo“ dalį

Rengia egzamino baigiamojo darbo aprašo „informacijos“, „medžiagų“ ir „darbo priemonių“ dalis

Rengia egzamino baigiamojo darbo aprašo „technologinių procesų ir jų rezultatų“, „informacijos šaltinių“ dalis, priedus

Peržiūri ir tikslina egzamino baigiamojo darbo aprašą

 

 

Rengia egzamino baigiamojo darbo pristatymo medžiagą

 

 

Pristato egzamino baigiamąjį darbą

Pastaba.

Egzamino užduoties atlikimo eigos laikotarpio pradžia ir pabaiga iš anksto nustatoma Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos apraše.

 

IV. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO REIKALAVIMAI

 

11. Egzamine projektavimo, informacijos, medžiagų, technologinių procesų ir jų rezultatų veiklos srityse vertinama mokinio technologinė kompetencija, kuri tikrinama visose trijose egzamino baigiamojo darbo dalyse:

11.1. Rengdami egzamino baigiamojo darbo aprašą mokiniai:

11.1.1. vadovaujasi technine užduotimi, generuoja projektines idėjas, jas paaiškina;

11.1.2. paaiškina, grafiškai pavaizduoja analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai;

11.1.3. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai;

11.1.4. renka, kaupia, analizuoja ir įvertina atrinktą informaciją, ją kūrybingai pateikia šiuolaikinėmis techninėmis priemonėmis;

11.1.5. įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti;

11.1.6. pasirenka tinkamas darbo priemones idėjai įgyvendinti ir argumentuoja;

11.1.7. skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja;

11.1.8. nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai.

11.2. Kurdami egzamino baigiamąjį produktą mokiniai:

11.2.1. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina jos atitiktį techninei užduočiai;

11.2.2. įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti;

11.2.3. skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja;

11.2.4. nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai;

11.2.5. sukuria produktą, atitinkantį kokybės reikalavimus.

11.3. Pristatydami egzamino baigiamąjį darbą mokiniai:

11.3.1. paaiškina, grafiškai pavaizduoja idėjų plėtojimo analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus ir geriausią idėją pateikia grafiškai;

11.3.2. nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai;

11.3.3. suprantamai, kūrybingai panaudoja tekstinį ir grafinį informacijos pateikimą, atrenka technines priemones informacijai užrašyti ir perduoti;

11.3.4. įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti;

11.3.5. skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja;

11.3.6. nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai.

 

V. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO MATRICA

 

12. Technologijų mokyklinio brandos egzamino matrica skirta mokinių technologiniams pasiekimams vertinti (žr. 2 lentelę).

13. Mokinys daugiausia gali surinkti 100 taškų.

 

2 lentelė

Technologijų mokyklinio brandos egzamino matrica

 

Egzamino baigiamojo darbo dalys

Mokinių veiklos sritys

Egzamino baigiamojo darbo rengimo procesas

Maksimalus taškų skaičius

projektavimas

informacija

medžiagos

technologiniai procesai ir jų rezultatai

Ž, S

G,N

Ž, S

G,N

Ž, S

G,N

Ž, S

G,N

Egzamino baigiamojo darbo aprašas

6

6

2

2

2

2

6

6

2

34

Egzamino baigiamojo darbo produktas*

8

8

32

2

50

Egzamino baigiamojo darbo pristatymas

6

2

2

4

2

16

Maksimalus taškų skaičius

26

6

14

48

6

100

 

Ž, S – žinios ir supratimas; G, N – gebėjimai, nuostatos.

* – Egzamino baigiamojo darbo produkto vertinimo taškai yra indeksuoti 4 kartus.

 

VI. TECHNOLOGIJŲ MOKYKLINIO BRANDOS EGZAMINO VERTINIMAS

 

14. Egzamino vertinimas yra kriterinis.

15. Vertinama: mokinio technologinė kompetencija (vertinimo kriterijai, žr. 1 priedą) egzamino baigiamojo darbo rengimo procese.

16. Egzamino baigiamojo darbo rengimo procesą ir pirminį egzamino baigiamojo darbo aprašo vertinimą teikia mokytojas.

17. Vertinimo komisija vertina egzamino baigiamojo darbo produktą, egzamino baigiamojo darbo pristatymą ir priima sprendimą dėl egzamino baigiamojo darbo aprašo vertinimo.

18. Egzaminas vertinamas taškais, kurie pakeičiami pažymiais pagal pateikiamą taškų ir pažymių atitikimo lentelę (žr. 3 lentelę).

 

3 lentelė

Taškų ir pažymių atitikimo lentelė

 

Taškų sumos intervalas

Pažymys 

100–91

10

90–81

9

80–71

8

70–61

7

60–51

6

50–41

5

4031

4

 

19. Mokinių darbai vertinami pažymiais 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4 arba įrašu „neišlaikė“.

 

_________________

 

 

Technologijų mokyklinio brandos egzamino programos

1 priedas

 

MOKINIŲ PASIEKIMAI RENGIANT BAIGIAMOJO DARBO APRAŠĄ

 

Pasiekimas

Žinių ir supratimo lygmuo

Vertinimo kriterijai

Taškai

Gebėjimų lygmuo

Vertinimo kriterijai

Taškai

 

1

2

3

4

5

6

7

 

1. PROJEKTAVIMAS

 

1.1. Vadovaujasi technine užduotimi, generuoja projektines idėjas, jas paaiškina

Vartoja sąvokas: projektas, planas, analogas, techninė užduotis, kriterijai, grafinis  vaizdavimas

Ne

0

Generuoja projektines idėjas ir jas analizuoja

Ne

0

 

Iš dalies

1

Iš dalies

1

 

Taip

2

Taip

2

 

1.2. Paaiškina, grafiškai pavaizduoja analogus, skirtus  idėjoms  generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai

Pateikia  idėjai plėtoti analogų pavyzdžių

Ne

0

Grafiškai vaizduoja analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir įvertina jų privalumus, trūkumus, pasirinktą idėją pateikia grafiškai

Ne

0

 

Iš dalies

1

Iš dalies

1

 

Taip

2

Taip

2

 

1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes,  išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitikimą techninei užduočiai

Paaiškina idėjos įgyvendinamo etapus, numato grėsmes

Ne

0

Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes, jas aprašo

Ne

0

 

Iš dalies

1

Iš dalies

1

 

Taip

2

Taip

2

 

2. INFORMACIJA

 

2.1. Renka, kaupia, analizuoja ir įvertina atrinktą informaciją, ją kūrybingai pateikia šiuolaikinėmis  techninėmis priemonėmis

Pateikia pavyzdžių, kaip skirtingais būdais kaupti informaciją

Ne

0

Įvertina atrinktos informacijos šaltinius, grafiškai pavaizduoja paieškos ir kaupimo procesą

Ne

0

Iš dalies

1

Iš dalies

1

Taip

2

Taip

2

3. MEDŽIAGOS

 

3.1. Vertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti

Apibūdina medžiagų, jų savybių kriterijus

Ne

0

Atrenka tinkamas medžiagas, įvertina jų savybes idėjai įgyvendinti

Ne

0

 

Iš dalies

1

Iš dalies

1

 

Taip

2

Taip

2

 

4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI

 

4.1. Pasirenka tinkamas darbo priemones idėjai įgyvendinti ir argumentuoja

Pateikia darbo priemonių pavyzdžių, pasako, kaip saugiai jomis naudotis

Ne

0

Argumentuotai atrenka darbo priemones, tinkamas  idėjai įgyvendinti

Ne

0

Iš dalies

1

Iš dalies

1

Taip

2

Taip

2

4.2. Skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja

Paaiškina, kaip skaidyti kuriamą produktą į dalis ir  detales, vaizduoti grafiškai

Ne

0

Nuosekliai ir kokybiškai konstruoja produkto detales, jas pavaizduoja grafiškai

Ne

0

Iš dalies

1

Iš dalies

1

Taip

2

Taip

2

4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai

Detaliai paaiškina, kaip kuriamame produkte jungiant detales užtikrinti darbo saugą

Ne

0

Nuosekliai ir kokybiškai jungia produkto detales, užtikrina darbo saugą, pateikia užbaigtą produktą

Ne

0

Iš dalies

1

Iš dalies

1

Taip

2

Taip

2

 

MOKINIŲ PASIEKIMAI KURIANT EGZAMINO BAIGIAMOJO DARBO PRODUKTĄ

 

Pasiekimas

Gebėjimų lygmuo

Vertinimo kriterijus

Taškai

1

2

3

4

1. PROJEKTAVIMAS

1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes,  išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai

Produktas atitinka projekto idėją ir techninės užduoties reikalavimus

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

2. INFORMACIJA

-

 

3. MEDŽIAGOS

3.1. Įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti

Racionaliai panaudotos medžiagos / ištekliai projektinei idėjai įgyvendinti

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI

4.2. Skaido kuriamą produktą į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja

Pateiktas eskizas / grafikas /  schema

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai

Kokybiškai atliktas  produkto techninis / konstrukcinis sprendimas

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

Kokybiškai, nuosekliai atliktas  produkto elementų sujungimas / atliktos darbo operacijos ir jų sekos

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

4.4. Sukuria kokybės reikalavimus atitinkantį produktą

Produktas tikslingai atitinka paskirtį, yra kokybiškas, funkcionalus, darniai įsilieja į aplinką

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

 

MOKINIŲ PASIEKIMAI PRISTATANT EGZAMINO BAIGIAMĄJĮ DARBĄ

 

Pasiekimas

Nuostatų ir gebėjimų lygmuo

Vertinimo kriterijus

Taškai

1

2

3

4

1. PROJEKTAVIMAS

1.2. Paaiškina, grafiškai pavaizduoja idėjų plėtojimo analogus, skirtus idėjoms generuoti, analizuoja ir vertina jų privalumus, trūkumus ir geriausią idėją pateikia grafiškai

Argumentuotai išskiria geriausią  projektinę idėją

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

1.3. Nuosekliai planuoja pasirinktos idėjos įgyvendinimo etapus, numato grėsmes,  išskiria darbo saugą ir įvertina idėjos atitiktį techninei užduočiai

Nurodo ir paaiškina idėjos įgyvendinimo etapus

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

Įvertina, kaip idėja, jos įgyvendinimas atitinka techninės užduoties reikalavimus

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

2. INFORMACIJA

2.3. Suprantamai, kūrybingai  panaudoja tekstinį ir grafinį informacijos pateikimą, atrenka technines priemones informacijai užrašyti ir perduoti

Parenka ir panaudoja technines priemones baigiamajam darbui pristatyti

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

3. MEDŽIAGOS

3.1. Įvertina medžiagas, jų savybes, atrenka tinkamas idėjai įgyvendinti

Argumentuoja medžiagų pasirinkimą projektinei idėjai įgyvendinti

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

4. TECHNOLOGINIAI PROCESAI IR JŲ REZULTATAI

4.2. Skaido kuriamo produkto į dalis, detales, jas vaizduoja grafiškai, konstruoja

Pateikia grafinį išskaidyto dalimis sukurto produkto vaizdą ir jį paaiškina

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

4.3. Nuosekliai, kokybiškai, saugiai atlieka technologinius procesus, pristato sukurtą produktą, argumentuoja jo naudą žmonėms ir aplinkai

Pasitiki savo jėgomis, atsakingai sprendžia technologines problemas. Paaiškina, kaip ir kokia seka sujungtos gaminamo produkto detalės

Ne

0

Iš dalies

1

Taip

2

 

_________________