LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
N U T A R I M A S
DĖL MOBILIZACIJOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2002 m. balandžio 2 d. Nr. IX-833
Vilnius
Lietuvos Respublikos Seimas, vadovaudamasis Nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo (Žin., 1997, Nr. 2-16; 1998, Nr. 55-1520) 5 straipsniu, nutaria:
2 straipsnis.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Seimo
2002 m. balandžio 2 d.
nutarimu Nr. IX-833
MOBILIZACIJOS
P R O G R A M A
I. ESAMA BŪKLĖ
1. Šiandieninė Lietuvos geopolitinė padėtis yra pakankamai stabili, tačiau išlieka rizikos veiksniai ir pavojai Lietuvos saugumui. Lietuva kuria nacionalinio saugumo sistemą, kurios pagrindai apibrėžti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir Nacionalinio saugumo pagrindų įstatyme. Įgyvendinant minėto įstatymo nuostatas, kuriamos ilgalaikės valstybinės saugumo stiprinimo programos, viena iš jų – Mobilizacijos programa.
2. Seimas 1996 m. lapkričio 19 d. priėmė Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo įstatymą. Juo nustatė mobilizacijos organizavimo, mobilizacinio rezervo rengimo bei panaudojimo pagrindus, valstybės institucijoms suteiktus įgaliojimus sprendžiant mobilizacijos klausimus, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų ir piliečių pareigas stiprinant šalies gynybą.
3. Vyriausybė 1999 m. liepos 3 d. nutarimu Nr. 803 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 11 d. nutarimo Nr. 975 „Dėl Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo departamento prie Krašto apsaugos ministerijos įsteigimo“ dalinio pakeitimo, departamento reorganizavimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 60-1961) įgaliojo Mobilizacijos departamentą prie Krašto apsaugos ministerijos organizuoti bei kontroliuoti mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo (išskyrus kariuomenės aktyvųjį rezervą) rengimą.
4. Lietuvos Respublikos valdymo sistema ir ūkis yra potencialūs mobilizacijai, tačiau mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistema nėra sukurta. Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistema – patvirtintų valstybės ir piliečių veiklos rengiantis mobilizacijai ir ją vykdant bei veikiant karo metu pagrindinių nuostatų, principų ir būdų, įstatymų ir kitų teisės aktų, valstybės institucijų ir savivaldybių veiklos bei tarpusavio sąveikos būdų visuma.
5. Numatomas programos poveikis:
5.1. įgyvendinus programą sukurta mobilizacijos administravimo sistema, sukaupti mobilizacinio rezervo materialiniai ištekliai užtikrins valstybės valdymą, ūkio subjektų funkcionavimą bei visuomenės pasirengimą įveikti krizes, ekstremalias situacijas taikos metu, leis vykdyti mobilizaciją iškilus grėsmei ir organizuoti visuotinės gynybos nekarinę dalį karo metu.
II. PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR PRIORITETAI
6. Mobilizacijos programos tikslas – sukurti darnią, Lietuvos gynybinio potencialo sutelkimą užtikrinančią mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemą, kurią įdiegus būtų galima parengti bei greitai pertvarkyti valstybės valdymo sistemą ir ūkį veikti karo padėties sąlygomis, taip pat pasirengti sąveikai su sąjungininkais.
7. Pagrindiniai uždaviniai įgyvendinant programos tikslus:
7.1. nustatyti ir įgyvendinti mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemos sukūrimo principus;
7.2. nustatyti principus, pagal kuriuos valstybės valdymo ir kitos valstybei svarbios funkcijos būtų pritaikytos mobilizacijos ir karo sąlygoms;
8. Programa skirta įtraukti ministerijas, Vyriausybės įstaigas, apskričių viršininkus, savivaldybes ir ūkio subjektus į valstybės visuotinės gynybos nekarinės dalies rengimą.
III. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS IR JAS VYKDANČIOS INSTITUCIJOS
IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI IR KIEKVIENO ETAPO REZULTATAI
11. Mobilizacijos programos įgyvendinimo etapai:
IV.1. MOBILIZACIJOS IR MOBILIZACINIO REZERVO RENGIMO NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ BAZĖS KŪRIMAS IR TOBULINIMAS
12. Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo sistemos norminių teisės aktų kūrimo ir tobulinimo etapo rezultatai:
12.1. sukurta norminių teisės aktų bazė, atitinkanti Lietuvos visuomenės raidos poreikius, Europos Sąjungos, NATO šalių standartus ir leidžianti kokybiškai bei operatyviai spręsti konkrečias mobilizacinio darbo problemas;
IV.2. VALSTYBĖS VALDYMO SISTEMOS PARENGIMAS VEIKTI MOBILIZACIJOS IR KARO METU
13. Valstybės valdymo sistemos parengimo veikti paskelbus mobilizaciją ir karo metu etapo rezultatai:
13.1. parengta trijų lygių valdymo sistema, užtikrinanti valstybės valdymo tęstinumą paskelbus mobilizaciją ir karo metu;
13.3. pasirengta visų valstybės valdymo lygių karinės ir civilinės valdžios sąveikai mobilizacijos ir karo metu;
13.4. pasirengta apskričių ir savivaldybių savarankiškai veiklai netekus ryšių su aukštesne valdymo grandimi;
13.5. parengti ministerijų, Vyriausybės įstaigų vadovai, apskričių viršininkai, savivaldybių vadovai ir kiti asmenys veikti mobilizacijos ir karo metu;
IV.3. PASIRENGIMAS ATLIKTI VALSTYBEI GYVYBIŠKAI SVARBIAS FUNKCIJAS MOBILIZACIJOS IR KARO METU
14. Pasirengimo atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu etapo rezultatai:
14.1. institucijos, tvarkančios tam tikras valstybės funkcijas taikos metu, yra paskiriamos atsakingomis už pasirengimą šias funkcijas atlikti karo metu ir už struktūrų, kurios šias funkcijas atliks mobilizacijos ir karo metu, sukūrimą;
14.2. nustatyti valstybei gyvybiškai svarbių funkcijų mastai ir poreikis mobilizacijos ir karo metu;
14.3. sukurtos ir parengtos struktūros, kurios atliks valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu;
14.4. nustatytos mobilizacinės užduotys institucijoms, atsakingoms už valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas;
IV.4. MOBILIZACINIO REZERVO MATERIALINIŲ IŠTEKLIŲ
SUKAUPIMAS
15. Mobilizacinio rezervo materialinių išteklių sukaupimo etapo rezultatai:
Mobilizacijos programos,
patvirtintos Lietuvos Respublikos
Seimo 2002 m. balandžio 2 d.
nutarimu Nr. IX-833,
priedėlis
MOBILIZACIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO
PRIEMONIŲ PLANAS
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
IV.1. Mobiliza-cijos ir mobili-zacinio rezervo rengimo norminių teisės aktų bazės kūrimas ir tobulinimas |
Nustatyti įstatymų ir kitų teisės aktų kolizijas bei spragas ir teikti atitinkamų teisės aktų pakeitimo ir papildymo projektus, atitinkančius Nacionalinio saugumo pagrindų bei Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo įstatymų nuostatas šiose srityse: |
|
2002 m. IV ketv. |
|
pramonės, energetikos, vidaus ir užsienio prekybos, paslaugų, smulkaus ir vidutinio verslo
|
Ūkio ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Mobilizacijos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – MD) |
2002 m. IV ketv. |
|
žemės ūkio |
Žemės ūkio ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
transporto ir pašto
|
Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
statybos ir aplinkos apsaugos |
Aplinkos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
sveikatos apsaugos |
Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD
|
2002 m. IV ketv. |
priedėlio tęsinys
|
|||
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
socialinės apsaugos ir darbo |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
finansų sistemos stabilumo išlaikymo
|
Finansų ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
gyventojų apsaugos |
Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – CSD), Vidaus reikalų ministerija |
2002 m. IV ketv. |
|
apskričių ir savivaldybių valdymo bei butų ir komunalinio ūkio paslaugų |
Vidaus reikalų ministerija, MD
|
2002 m. IV ketv. |
|
švietimo ir kultūros
|
Švietimo ir mokslo ministerija, Kultūros ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD |
2002 m. IV ketv. |
IV.2. Valstybės valdymo sistemos parengimas veikti mobilizacijos ir karo metu |
Išanalizuoti valstybės valdymą reglamentuojančius norminius teisės aktus. |
Visos ministerijos, Vyriausybės įstaigos, dalyvaujant MD |
2003 m. I ketv. |
|
Parengti ir pateikti Seimui siūlymus dėl valstybės valdymą reglamentuojančių teisės aktų pakeitimo, papildymo ir naujų teisės aktų projektų, nustatančių valstybės valdymą vykdant mobilizaciją ir karo metu, parengimo. |
Vidaus reikalų ministerija, MD ir Vyriausybė |
2003 m. II ketv. |
|
Parengti ir pateikti Seimui siūlymus dėl visų valstybės valdymo lygių karinės ir civilinės valdžios sąveikos vykdant mobilizaciją ir karo metu. |
Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, MD ir Vyriausybė |
2003 m. III ketv. |
priedėlio tęsinys
|
|||
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
Parengti metodinę medžiagą ir organizuoti ministerijų, Vyriausybės įstaigų vadovų, apskričių viršininkų, savivaldybių vadovų ir kitų asmenų mokymą veikti mobilizacijos ir karo metu. |
MD, Vidaus reikalų ministerija |
2002 m. IV ketv. – 2003 m. IV ketv.
|
|
Parengti ministerijų, Vyriausybės įstaigų, apskričių viršininkų administracijų, savivaldybių karo meto struktūras veikti mobilizacijos ir karo metu.
|
MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms |
2003 m. IV ketv. |
IV.3. Pasiren-gimas atlikti valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu |
Paskirti institucijas, atsakingas už tam tikras valstybės funkcijas taikos metu, atsakingomis už pasirengimą šias funkcijas atlikti karo metu ir už struktūrų, kurios šias funkcijas atliks mobilizacijos ir karo metu, sukūrimą. |
MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms |
2002 m. IV ketv. |
|
Įvertinti gyvybiškai svarbių funkcijų poreikius ir nustatyti tų funkcijų apimtis, reikalingas vykdant mobilizaciją ir karo metu:
|
MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms |
2002 m. IV ketv. |
|
civilinio valdymo |
visos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, dalyvaujant MD |
2003 m. I ketv. |
|
saugumo palaikymo ir viešosios tvarkos užtikrinimo |
Vidaus reikalų ministerija, Teisingumo ministerija, Valstybės saugumo departamentas, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
priedėlio tęsinys
|
|||
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
santykių su užsienio valstybėmis palaikymo ir užsienio prekybos |
Užsienio reikalų ministerija, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, MD |
2003 m. I ketv. |
|
gaisrų gesinimo, gelbėjimo ir atstatymo darbų |
Vidaus reikalų ministerija, CSD, apskričių viršininkai, MD |
2003 m. I ketv. |
|
psichologinės gynybos ir kontrpropagandos |
Kultūros ministerija, Vidaus reikalų ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
socialinės apsaugos |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
sveikatos apsaugos ir gydymo |
Sveikatos apsaugos ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, Vidaus reikalų ministerija, Krašto apsaugos ministerija, MD |
2003 m. I ketv. |
|
pašto veiklos |
Susisiekimo ministerija, MD |
2003 m. I ketv. |
|
telekomunikacijos |
Informacinės visuomenės plėtros komitetas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD
|
2003 m. I ketv. |
|
transporto veiklos |
Susisiekimo ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
finansų sistemos stabilumo išlaikymo |
Finansų ministerija, MD |
2003 m. I ketv.
|
priedėlio tęsinys
|
|||
ogramos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
mokesčių surinkimo |
Finansų ministerija, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, MD |
2003 m. I ketv. |
|
aprūpinimo maistu |
Žemės ūkio ministerija, Ūkio ministerija, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD |
2003 m. I ketv. |
|
tikslingo darbo jėgos išteklių panaudojimo |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Respublikinė darbo birža, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
gyventojų evakuacijos, rūpinimosi evakuotaisiais ir pabėgėliais |
CSD, Vidaus reikalų ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
žemės, nekilnojamojo ir kito turto panaudojimo gynybos poreikiams |
visos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
energijos gamybos, tiekimo ir energijos išteklių panaudojimo |
Ūkio ministerija, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
pramonės ir žemės ūkio veiklos užtikrinimo |
Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, apsk-ričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. I ketv. |
|
Sukurti karo meto struktūras, kurios užtikrintų valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas mobilizacijos ir karo metu. |
MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms
|
2003 m. II ketv. |
priedėlio tęsinys |
|||
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
Nustatyti mobilizacines užduotis institucijoms, atsakingoms už valstybei gyvybiškai svarbias funkcijas. |
MD, dalyvaujant visoms ministerijoms ir Vyriausybės įstaigoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms |
2003 m. I ketv. |
|
Parengti mobilizacijos planus.
|
ministerijos, Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
2003 m. II ketv. |
|
Vykdyti mobilizacijos planus. |
ministerijos, Vyriausybės įstaigos, apskričių viršininkai, savivaldybės, MD |
|
IV.4. Mobiliza-cinio rezervo materialinių išteklių sukaupimas
|
Išanalizuoti esamą padėtį apie sukauptų mobilizacinio rezervo materialinių išteklių (mobilizacinių atsargų) nomenklatūrą, kiekį, jų išdėstymą. |
Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD |
2002 m. II ketv. |
|
Nustatyti mobilizacinio rezervo materialinių išteklių nomenklatūrą ir kiekius, sukaupimo terminus, saugojimo vietas. |
Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD |
2002 m. IV ketv. |
|
Nustatyti lėšų mobilizaciniams užsakymams poreikį ir finansavimo šaltinius. |
Ūkio ministerija, Žemės ūkio minis-terija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Finansų ministerija, MD |
2003 m. I ketv. |
priedėlio tęsinys
|
|||
Programos įgyvendinimo etapai |
Programos įgyvendinimo priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Įvykdymo data |
|
Sudaryti (patikslinti) visų rūšių ir nuosavybės formų įmonių, įstaigų ir organizacijų, kuriose kaupiamos (numatomos kaupti) mobilizacinės atsargos, sąrašą ir su jomis parengti kaupiamų mobilizacinių atsargų saugojimo sutartis. |
Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Susisiekimo ministerija, CSD, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, MD |
2003 m. IV ketv. |
Pastaba. Programos įgyvendinimo etapų numeracija (IV.1. ir t. t.) atitinka Mobilizacijos programos sudedamųjų dalių numeraciją.
______________