LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS MINISTRO
į s a k y m a s
DĖL VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠO patvirtinimo
2009 m. lapkričio 24 d. Nr. 1-215
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984, 2004, Nr. 107-3964) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 22 d. nutarimo Nr. 1462 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymą“ (Žin., 2004, Nr. 170-6250; 2009, Nr. 135-5890) 1.1.11 punktu,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos energetikos ministro
2009 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 1-215
VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2003 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/54/EB dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinančios Direktyvą 96/92/EB (OL 2004 m. specialusis leidimas, 12 skyrius, 2 tomas, p. 211), 3 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad valstybės narės, vadovaudamosi bendru ekonominiu interesu, elektros energetikos įmonėms gali nustatyti viešųjų paslaugų teikimo įpareigojimus, susijusius su saugumu, įskaitant tiekimo saugumą, tiekimo reguliarumą, kokybę ir kainą, bei su aplinkos apsauga, įskaitant energijos efektyvumą ir klimato apsaugą.
2. Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964) 3, 5 ir 49 straipsniai nustato viešųjų interesų elektros energetikos sektoriuje reguliavimo pagrindus, kuriais vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau –Energetikos ministerija) nustato viešuosius interesus atitinkančių paslaugų sąrašą, teikėjus, šių paslaugų teikimo tvarką ir sąlygas. Rinkos dalyviai šių paslaugų teikimo sąnaudas gali įtraukti į veiklos sąnaudas.
3. Šis aprašas nustato elektros energetikos sektoriaus paslaugų, susijusių su visuomenės saugumu, aplinkos apsauga ir elektros energijos gamyba naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, elektros energijos gamyba kombinuotojo elektros energijos bei šilumos gamybos ciklo elektrinėse, bendrąsias teikimo sąlygas ir reguliuoja reikalavimus bei įpareigojimus elektros energijos tiekimo licencijos turėtojams, rinkos, perdavimo ir skirstomųjų tinklų operatoriams teikti šias paslaugas.
4. Apraše vartojamos sąvokos:
Viešieji interesai elektros energetikos sektoriuje – veikla ar neveikimas elektros energetikos sektoriuje, tiesiogiai ar netiesiogiai susiję su visuomenės saugumu ir aplinkos apsauga, taip pat elektros energijos gamyba naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, kombinuotojo elektros energijos bei šilumos gamybos ciklo elektrinėse.
Viešuosius interesus atitinkančios paslaugos – elektros energetikos įmonių teikiamos paslaugos, kurių sąrašą, teikėjus ir teikimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, vadovaudamasi viešaisiais interesais elektros energetikos sektoriuje.
Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšos (toliau – VIAP lėšos) – lėšos, sumokamos viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikėjams.
Gamybos kaina – Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos apskaičiuota vidutinė metinė elektros energijos gamybos kaina prieš skelbiant skirstomųjų tinklų įmonių taikomą visuomeninę elektros energijos kainą vartotojams.
Savosios reikmės – elektrinės gaminamos elektros energijos apimtis, skirta elektros energijos gamybos (kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinės – ir šilumos gamybos) technologiniam procesui užtikrinti.
II. VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO rėmimo Sąlygos
6. Vadovaujantis Energetikos ministerijos patvirtintu Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų sąrašu, elektros energijos gamyba remiama, kai:
6.1. gamintojai elektros energijai gaminti naudoja atsinaujinančiuosius energijos išteklius. Šiems gamintojams VIAP lėšos nustatomos priklausomai nuo remtinos elektros energijos gamybos apimties. Remtinos elektros energijos gamybos apimtimi pripažįstama visa naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius faktiškai pagaminta ir į tinklus patiekta elektros energijos apimtis;
6.2. gamintojai gamina elektros energiją termofikaciniu režimu kombinuotojo elektros ir šilumos gamybos ciklo elektrinėse ir tiekia šilumą į aprūpinimo šiluma sistemas. Šiems elektros energijos gamintojams VIAP lėšos nustatomos priklausomai nuo kasmet Energetikos ministerijos patvirtintos remtinos elektros energijos gamybos apimties;
6.3. gamintojams elektros energijos gamyba būtina elektros energijos tiekimo saugumui ir energetikos sistemos rezervams užtikrinti. Šiems gamintojams VIAP lėšos nustatomos priklausomai nuo kasmet Energetikos ministerijos patvirtintos remtinos elektros energijos gamybos apimties;
7. Perdavimo sistemos operatorius privalo šio aprašo 6 punkte nurodytiems gamintojams sumokėti VIAP lėšas. Šių lėšų dydžiui nustatyti taikomos tokios sąlygos:
7.1. Šio aprašo 6.1–6.3 punktuose nurodytiems gamintojams kiekvienais metais nustatoma minimali ir maksimali pajamų riba už patiektą į tinklus vieną kWh elektros energijos, atsižvelgiant į elektros energijos gamybos kainą.
7.2. Šio aprašo 6.1 punkte nurodytiems gamintojams maksimali pajamų riba už patiektą į tinklus vieną kWh elektros energijos nustatoma vadovaujantis Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2002 m. vasario 11 d. nutarimo Nr. 7 „Dėl viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje kainų“ (Žin., 2002, Nr. 16-648) 4 punkte nustatytomis elektros energijos supirkimo kainomis.
7.3. Šio aprašo 6.2 punkte nurodytiems gamintojams maksimalia pajamų riba už patiektą į tinklus vieną kWh elektros energijos pripažįstamos Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos skelbiamos elektros energijos supirkimo kainos, nustatomos vykdant Elektros energijos supirkimo kainos iš bendrų šilumos ir elektros energijos gamintojų reguliavimo taisyklių, patvirtintų Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2004 m. liepos 29 d. nutarimu Nr. O3-84 („Informaciniai pranešimai“, 2004, Nr. 59-567), reikalavimus.
7.4. Šio aprašo 6.3 punkte nurodytiems gamintojams maksimalia pajamų riba už patiektą į tinklus vieną kWh elektros energijos pripažįstamos Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos skelbiamos elektros energijos supirkimo kainos pagal Energetikos ministerijos nustatytą remtiną elektros energijos gamybos apimtį ir atsižvelgiant į gamintojų elektros energijos gamybos apimtį, gamybos sąnaudas, investicijas bei investicijų grąžą.
7.5. Šio aprašo 6.4 punkte nurodytiems gamintojams Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija kasmet nustato ir skelbia VIAP lėšas, skirtas atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimo, atliekų saugojimo ir laidojimo išlaidoms padengti.
7.6. Šio aprašo 6.1–6.3 punktuose nurodytiems gamintojams minimaliai pajamų ribai nustatyti taikomos tokios sąlygos:
7.6.1. Šio aprašo 6.1 punkte nurodytiems gamintojams minimali pajamų riba nustatoma elektros energijos gamybos kainą dauginant iš koeficiento 0,8. Iki valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės gamybos nutraukimo minimalia pajamų riba pripažįstama Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos paskelbta šios elektrinės kaina parduodant vidaus rinkai, dauginant iš koeficiento 0,9.
7.6.2. Šio aprašo 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytiems gamintojams minimali pajamų riba nustatoma elektros energijos gamybos kainą dauginant iš koeficiento 0,85. Iki valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės gamybos nutraukimo minimalia pajamų riba pripažįstama Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos paskelbta šios elektrinės parduodant vidaus rinkai kaina, dauginama iš koeficiento 0,95.
7.7. Perdavimo sistemos operatorius, atsižvelgdamas į prognozuojamą šio aprašo 6.1–6.3 punktuose nurodytų gamintojų elektros energijos tiekimo į tinklus apimtį bei minimalias ir maksimalias pajamų ribas, apskaičiuoja numatomą VIAP lėšų apimtį metams. VIAP lėšų apimtis apskaičiuojama kaip prognozuojamos apimties ir maksimalios bei minimalios pajamų ribos skirtumo sandauga.
7.8. Perdavimo sistemos operatorius apskaičiuotas VIAP lėšas šio aprašo 6.1–6.4 ir 20 punktuose nurodytiems gamintojams, taikant prijungimo prie tinklų nuolaidas, įtraukia į viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimo sąnaudas. Piniginės lėšos šioms sąnaudoms padengti surenkamos kartu su piniginėmis lėšomis, surenkamomis teikiant elektros energijos persiuntimo paslaugą vartotojams, skirstomųjų tinklų įmonėms ir šio aprašo 23 punkte nurodytiems asmenims. Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamosios kainą ir taikymo tvarką nustato Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija.
8. Perdavimo sistemos operatorius ir skirstomųjų tinklų operatorius turi užtikrinti pirmenybinį elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, persiuntimą elektros energijos perdavimo ar skirstymo tinklais (kai laidumas ribotas).
9. Jei šio aprašo 6.1 ir 6.2 punktuose nurodytų gamintojų įranga prijungta prie skirstomųjų tinklų įrangos, sutartis dėl elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartinėmis kainomis minėti gamintojai privalo sudaryti su to regiono visuomeniniu tiekėju. Tokiu atveju visuomeninis tiekėjas neturi teisės atsisakyti sudaryti sutartį, o elektros energijos pirkimo iš šių gamintojų kaina negali būti vienašališkai nustatoma žemesnė nei minimalus pajamų lygis už parduotą vieną kWh elektros energijos.
10. Jei šio aprašo 6.1 ir 6.2 punktuose nurodytų gamintojų įranga prijungta prie perdavimo tinklų įrangos, visi gamintojai, nurodyti šio aprašo 6.3 ir 6.4 punktuose, sutartis dėl elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartinėmis kainomis sudaro su laisvai pasirinktu tiekėju ar rinkos operatoriumi (jei numatoma prekiauti aukcione).
11. VIAP lėšų mokėjimui taikomos šios sąlygos:
11.1. VIAP lėšos gamintojams, kurių įranga prijungta prie perdavimo tinklų, sumokamos perdavimo sistemos operatoriaus, o gamintojams, kurių įranga prijungta prie skirstomųjų tinklų, – to regiono skirstomųjų tinklų operatoriaus. Perdavimo sistemos operatorius privalo kompensuoti skirstomųjų tinklų operatoriui už gamintojams, kurių įranga prijungta prie skirstomųjų tinklų įrangos, sumokėtas VIAP lėšas;
11.2. jei šio aprašo 6.1–6.3 punktuose nurodyti gamintojai elektros energiją parduoda tiekėjui kaina, didesne nei minimali pajamų riba už vieną kWh elektros energijos, tai tiesiogiai gamintojui sumokamos VIAP lėšos skaičiuojamos kaip remtinos gamybos apimties ir maksimalios pajamų ribos už vieną kWh elektros energijos bei sutartyje su tiekėju nurodytos kainos skirtumo sandauga. Tiekėjo sumokėtą lėšų dalį, apskaičiuotą kaip faktiškai parduotos elektros energijos apimties ir sutartyje su tiekėju nurodytos kainos bei minimalios pajamų ribos už vieną kWh elektros energijos skirtumo sandauga, jam kompensuoja perdavimo sistemos operatorius. Tiekėjas, perkantis elektros energiją didesne kaina nei minimali pajamų riba ir pretenduojantis gauti kompensaciją, privalo raštu informuoti perdavimo sistemos operatorių apie superkamos elektros energijos kainą iš karto sudarius atitinkamą sutartį.
12. Šio aprašo 6.1 punkte nurodytiems gamintojams perdavimo sistemos operatorius VIAP lėšas sumoka kas mėnesį proporcingai į tinklus patiektos elektros energijos apimčiai ne vėliau kaip iki kito po gamybos kalendorinio mėnesio paskutinės darbo dienos.
13. Šio aprašo 6.2–6.4 punktuose nurodytiems gamintojams perdavimo sistemos operatorius VIAP lėšas sumoka tolygiai kas mėnesį ne vėliau kaip iki paskutinės kalendorinio mėnesio darbo dienos. Tuo atveju, kai šio aprašo 6.2 ar 6.3 punktuose nurodyti gamintojai per metus nepatiekė Energetikos ministerijos patvirtintos remtinos elektros energijos gamybos apimties, tai tokiems gamintojams atitinkamai sumažinamos VIAP lėšos paskutiniesiems metų mėnesiams.
14. Jei VIAP lėšas sumoka skirstomųjų tinklų operatorius, tai šių lėšų sumokėjimo terminai nustatomi sutartimi tarp gamintojo ir skirstomųjų tinklų operatoriaus.
15. Jeigu pasibaigus kalendoriniams metams perdavimo sistemos operatoriaus surinktos lėšos iš vartotojų ir skirstomųjų tinklų operatorių ir šio aprašo 23 punkte nurodytų asmenų už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas viršijo arba buvo mažesnės už faktiškai sumokėtas VIAP lėšas, tai perdavimo sistemos operatorius privalo šį lėšų skirtumą įvertinti skaičiuodamas ateinančių metų viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją.
16. Gamintojai, atitinkantys šio aprašo 6.2 ir 6.3 punktuose nurodytas kategorijas, ne vėliau kaip iki kiekvienų kalendorinių metų liepos 1 dienos privalo raštu kreiptis į Energetikos ministeriją dėl remtinos elektros energijos gamybos apimties nustatymo, nurodyti tokios apimties nustatymo motyvus. Jei gamintojas pirmą kartą kreipiasi arba pasikeičia gamintojo elektros energijos gamybos įrenginių techninės charakteristikos, lemiančios gamybos apimties padidėjimą ar sumažėjimą, tokiam gamintojui prie prašymo būtina papildomai pridėti:
16.1. juridinio asmens registravimo pažymėjimo ir įstatų kopijas, patvirtintas antspaudu ir vadovo parašu, ar fizinio asmens duomenis (vardą, pavardę, adresą, telefoną);
17. Energetikos ministerija ne vėliau kaip iki kiekvienų kalendorinių metų rugpjūčio 1 dienos privalo patvirtinti prašyme nurodytą remtinos elektros energijos gamybos apimtį arba argumentuotai sumažinti ar atsisakyti ją patvirtinti bei raštu informuoti visus dėl tokios apimties patvirtinimo besikreipusius gamintojus, rinkos operatorių ir Valstybinę kainų ir energetikos kontrolės komisiją.
18. Gamintojai, kuriems šiame apraše nurodyta tvarka Energetikos ministerija nustato konkrečią remtinos gamybos apimtį, ne vėliau kaip iki kiekvienų kalendorinių metų rugpjūčio 15 dienos pateikia Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai VIAP lėšų skaičiavimus jų pagrįstumui patikrinti.
19. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija ne vėliau kaip iki kiekvienų kalendorinių metų rugsėjo 15 dienos nustato, ar VIAP lėšos apskaičiuotos laikantis nustatytų reikalavimų. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija turi teisę vienašališkai nustatyti VIAP lėšų apimtį gamintojams, kurie per 30 dienų neištaiso Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos nurodytų klaidų.
20. Prijungus vėjo, biomasės, saulės elektrines ir ne didesnes kaip 10 MW galios hidroelektrines, skirstomųjų tinklų ar perdavimo sistemos operatorių suteikta šiems gamintojams nustatyto dydžio prijungimo mokesčio nuolaida kompensuojama ateinančiais metais po prijungimo vadovaujantis Elektros energijos, kuriai gaminti naudojami atsinaujinantys energijos ištekliai, gamybos ir pirkimo skatinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1474 (Žin., 2001, Nr. 104-3713; 2004, Nr. 9-228), nuostatomis. Kompensacijos lėšos įtraukiamos į viešuosius interesus atitinkančių paslaugų dedamąją ateinantiems metams po prijungimo.
21. Visi rinkos dalyviai, kurių elektros įrenginiai prijungti prie perdavimo ar skirstomųjų tinklų ir kurie savo vidiniuose tinkluose naudoja ir (ar) eksploatuoja elektros energiją gaminančius įrenginius savo reikmėms, privalo perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriams deklaruoti pagaminamos elektros energijos kiekius ir sumokėti už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas.
III. MOKĖJIMO UŽ VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIAS PASLAUGAS REIKALAVIMAI elektros energijos GAMINTOJAMS
23. Mokėjimas už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas taikomas elektros energijos gamybos leidimus turintiems juridiniams ar fiziniams asmenims, gaminantiems elektros energiją ir vartojantiems ją savo teritorijoje savo įmonės reikmėms ar tiekiantiems elektros energiją jos teritorijoje esančių juridinių ar fizinių asmenų reikmėms.
24. Mokėjimui už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas nustatomos šios sąlygos:
24.1. Elektros energijos apimtis, kuriai taikomas mokėjimas už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas, nustatoma iš pagamintos elektros energijos apimties atimant savosioms reikmėms reikalingą elektros energijos apimtį, elektros energijos apimtį, reikalingą elektros energijos tiekimo saugumui ir sistemos rezervui palaikyti, ir į perdavimo ar skirstomuosius tinklus patiektos elektros energijos apimtį.
24.2. Elektros energijos gamybos leidimus turintys juridiniai ar fiziniai asmenys, kurių elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia viršija arba yra lygi 2 MW, privalo įsirengti gaminamos elektros energijos apskaitos prietaisus. Elektros energijos apskaitos prietaisus (skaitiklius ir juos valdančius laikrodžius) šiame punkte nurodytų asmenų gaminamos elektros energijos apskaitai atlikti įrengia ir plombuoja operatorius, prie kurio elektros energijos tinklų yra prijungti vartotojo įrenginiai.
Elektros energijos gamybos leidimus turintys juridiniai ar fiziniai asmenys, kurių elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia siekia iki 2 MW, gali įsirengti gaminamos elektros energijos apskaitos prietaisus. Elektros apskaitos prietaisus (skaitiklius ir juos valdančius laikrodžius) šiame punkte nurodytiems asmenims, nusprendusiems įsirengti gaminamos elektros energijos apskaitos prietaisus, įrengia ir plombuoja operatorius, prie kurio elektros tinklų yra prijungti elektros energijos vartotojo įrenginiai.
Elektros energijos gamybos leidimus turintiems juridiniams ar fiziniams asmenims, kurių elektros energijos gamybos įrenginių įrengtoji galia siekia iki 2 MW, neįsirengus gaminamos elektros energijos apskaitos prietaisų, pagamintas elektros energijos kiekis apskaičiuojamas elektros energijos gamybos įrenginių įrengtąją galią dauginant iš koeficiento 0,95, laikantis nuostatos, kad elektros energijos gamybos įrenginiai veikia 24 val. per parą ir 365 dienas per metus.
24.3. Elektros energijos gamybos leidimus turintys juridiniai ar fiziniai asmenys, pasibaigus kiekvienam kalendoriniam mėnesiui, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 3 dienos privalo operatoriui, prie kurio tinklų įrangos prijungti šio juridinio ar fizinio asmens įrenginiai, raštu pateikti informaciją apie pagamintos, elektros energijos gamybai ir šilumos gamybai bei sistemos rezervui palaikyti sunaudotos ir į perdavimo ar skirstomuosius tinklus patiektos elektros energijos apimtį.
24.4. Perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriai, prie kurių tinklo įrangos prijungti elektros energijos gamybos leidimus turinčių juridinių ar fizinių asmenų įrenginiai, paprastai kartu su sąskaitomis už suvartotą elektros energiją, bet ne vėliau kaip iki kito mėnesio 12 dienos privalo pateikti sąskaitą elektros energijos gamybos leidimus turintiems juridiniams ar fiziniams asmenims sumokėti už viešuosius interesus atitinkančias paslaugas. Sumokėjimo terminai ir sąlygos nustatomos viešuosius interesus atitinkančių paslaugų sutartyse su atitinkamais perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriais.
IV. ELEKTROS ENERGIJOS TIEKIMO SAUGUMO UŽTIKRINIMAS
25. Perdavimo sistemos operatorius privalo plėtoti šalies energetikos sistemos infrastruktūrą ir sisteminius ryšius, siekdamas patenkinti augančius šalies elektros energijos poreikius, aiškiai ir skaidriai deklaruodamas su tuo susijusias išlaidas bei jų kompensavimo tvarką.
26. Energetikos ministerija:
26.1. atlieka su elektros energijos tiekimo saugumu susijusių klausimų stebėseną (monitoringą) šalies elektros energijos rinkoje ir kasmet iki liepos 31 d. paskelbia Energetikos ministerijos interneto svetainėje ataskaitą su išvadomis ir pasiūlymais. Stebėsena turi apimti šiuos klausimus: elektros energijos tiekimo šaltinių pajėgumo ir jų poreikio balansą, laukiamus elektros energijos galios poreikius ir planuojamus ar statomus elektros energijos šaltinių objektus, taip pat konkurencijos mastą šalies rinkoje;
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
27. Šio aprašo 23–24 punktų reikalavimai netaikomi elektros energijos gamybos leidimus turintiems juridiniams ar fiziniams asmenims, jei šio aprašo 24.1 punkte nustatyta elektros energijos apimtis gaminama:
27.1. naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius ir šios elektros energijos gamyba atitinka Elektros energijos, kuriai gaminti naudojami atsinaujinantieji energijos ištekliai, gamybos ir pirkimo skatinimo tvarkoje nustatytus skatinimo reikalavimus;
28. Juridiniai ir fiziniai asmenys, pažeidę šį aprašą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.