VALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO VALDYBOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS
Į S A K Y M A S
DĖL IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NE TEISMO TVARKA TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2008 m. kovo 18 d. Nr. V-131
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 16, 17, 21, 29, 31, 36, 37 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo (Žin., 2007, Nr. 138-5651) 17 straipsniu bei Viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975):
2. Pripažįstu netekusiu galios Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2006 m. kovo 8 d. įsakymą Nr. V-98 „Dėl Ikiteisminio skundų nagrinėjimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 29-1034).
3. Pavedu Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) Teisės skyriui šį įsakymą paskelbti leidinyje „Valstybės žinios“.
4. Įpareigoju:
4.1. Fondo valdybos Komunikacijos skyrių šiuo įsakymu patvirtintas taisykles paskelbti tinklalapyje www. sodra. lt;
4.2. Fondo valdybos Dokumentų tvarkymo skyrių šio įsakymo elektroninius nuorašus įteikti direktoriaus pavaduotojams, Fondo valdybos skyriams, Fondo valdybos Vidaus audito tarnybai bei išsiųsti Fondo valdybos teritoriniams skyriams ir kitoms Fondo įstaigoms, susijusioms su valstybinio socialinio draudimo fondo administravimu.
PATVIRTINTA
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus
2008 m. kovo 18 d. įsakymu Nr. V-131
IŠANKSTINIO GINČŲ NAGRINĖJIMO NE TEISMO TVARKA TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja draudėjų, apdraustųjų asmenų bei kitų suinteresuotų asmenų (toliau – suinteresuoti asmenys) skundų dėl Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritorinių skyrių (toliau – Fondo valdybos teritoriniai skyriai) bei kitų Fondo įstaigų, susijusių su valstybinio socialinio draudimo fondo administravimu (toliau – kitos Fondo įstaigos), sprendimų ir veiksmų (neveikimo) pateikimo ir nagrinėjimo Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyboje prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Fondo valdyba) tvarką. Fondo valdyba yra privaloma išankstinio ginčų nagrinėjimo ne teismo tvarka institucija.
2. Šių Taisyklių nustatyta tvarka nagrinėjami suinteresuotų asmenų skundai dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių bei kitų Fondo įstaigų sprendimų, išreikštų individualiuose administraciniuose aktuose, bei veiksmų, nurodytų Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymo (Žin., 1991, Nr. 17-447; 2004, Nr. 171-6295) 36 straipsnyje, kurie, suinteresuoto asmens manymu, pažeidžia jo subjektines teises ar interesus.
3. Šios Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymu bei Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975).
4. Šiomis Taisyklėmis turi vadovautis Fondo valdyba, Fondo valdybos teritoriniai skyriai ir kitos Fondo įstaigos, taip pat suinteresuoti asmenys, skundžiantys Fondo valdybos teritorinių skyrių ar kitų Fondo įstaigų sprendimus ir/ar veiksmus (neveikimą).
5. Draudėjų skundai dėl tikrinant papildomai priskaičiuotų socialinio draudimo įmokų sumų, paskirtų baudų bei dėl kitų Valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnų veiksmų nagrinėjami Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) nustatyta tvarka.
II. SKUNDO PATEIKIMAS, REGISTRAVIMAS IR PERDAVIMAS NAGRINĖTI
6. Jeigu kiti teisės aktai nenustato kitaip, skundai dėl Fondo valdybos teritorinių skyrių ar kitų Fondo įstaigų sprendimų ir veiksmų (neveikimo) nagrinėjami, jeigu jie pateikti Fondo valdybai per 20 darbo dienų nuo tos dienos, kurią suinteresuotas asmuo sužinojo arba turėjo sužinoti apie skundžiamo veiksmo atlikimą (neatlikimą) ar sprendimo priėmimą, o skundai dėl nepriimto sprendimo – per 20 darbo dienų nuo tos dienos, kurią baigėsi sprendimui priimti nustatytas terminas.
7. Skundai Fondo valdybai gali būti pateikiami asmeniškai įteikiant skundą, siunčiami paštu arba elektroniniu paštu.
8. Skunde turi būti nurodytas Fondo valdybos teritorinio skyriaus ar kitos Fondo įstaigos, kurių sprendimas ir/ar veiksmas (neveikimas) skundžiamas, konkretus skundžiamas veiksmas ir/ar sprendimas bei suinteresuoto asmens reikalavimas.
9. Skundas turi būti surašytas valstybine kalba (šis reikalavimas netaikomas skundams, siunčiamiems paštu), suinteresuoto asmens pasirašytas, nurodytas jo vardas, pavardė (jeigu skundą paduoda juridinis asmuo – juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas), adresas, kuriuo jis pageidautų gauti atsakymą, telefono numeris (jeigu yra). Prie skundo pridedami turimi dokumentai ar įstatymų nustatyta tvarka jų patvirtintos kopijos, susiję su skundo nagrinėjimu, išskyrus tuos dokumentus, kurie jau buvo pateikti Fondo valdybos teritoriniam skyriui ar kitai Fondo įstaigai. Skundai, kurie surašyti neįskaitomai, kuriuose nenurodytas konkretus skundžiamas veiksmas ir/ar sprendimas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jų gavimo grąžinami suinteresuotam asmeniui, nurodant terminą skundo trūkumams pašalinti. Suinteresuotas asmuo, pašalinęs trūkumus, dėl kurių skundas buvo grąžintas, gali pakartotinai paduoti skundą iki nurodyto termino.
10. Skundai, kuriuose nenurodytas suinteresuoto asmens vardas, pavardė ar pavadinimas, adresas arba nepasirašyti, taip pat skundai, pateikti elektroniniu būdu, bet nepasirašyti elektroniniu parašu, Fondo valdybos direktoriaus ar jo pavaduotojo sprendimu gali būti nenagrinėjami.
11. Paštu gauto nevalstybine kalba parašyto skundo visą tekstą į lietuvių kalbą išverčia Fondo valdybos skyrius arba valstybės tarnautojas ar darbuotojas Fondo valdybos veiklos organizavimą reglamentuojančio teisės akto nustatyta tvarka.
12. Jeigu skundą paduoda suinteresuoto asmens įgaliotas asmuo, skunde turi būti nurodyti įgalioto asmens vardas, pavardė bei adresas, kuriuo turi būti išsiųstas sprendimas, suinteresuoto asmens, kurio vardu jis kreipiasi, vardas, pavardė, adresas (jeigu kreipiamasi fizinio asmens vardu) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu kreipiamasi juridinio asmens vardu), taip pat prie skundo turi būti pridėtas įstatymų nustatyta tvarka patvirtintas įgaliojimas. Nepateikus tokio įgaliojimo, skundas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo grąžinamas jį pateikusiam asmeniui, nurodant grąžinimo priežastį.
13. Įgalioto asmens paduodamo skundo turiniui taip pat taikomi reikalavimai, nustatyti šių Taisyklių 8 punkte.
14. Skundai priimami darbo dienomis visą Fondo valdybos darbo dienos laiką bei per Fondo valdybos nustatytas dvi papildomas prašymų ir skundų priėmimo valandas per savaitę pasibaigus Fondo valdybos darbo dienos laikui.
15. Skundai, gauti tiesiogiai iš suinteresuoto asmens arba atsiųsti paštu (ar gauti elektroniniu būdu), tą pačią dieną arba ne vėliau kaip kitą darbo dieną turi būti registruojami atitinkamame registre ir tvarkomi Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2001 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 88 (Žin., 2002, Nr. 5-211; 2005, Nr. 132-4773), nustatyta tvarka. Ant skundo turi būti dedamas registracijos spaudas, jame įrašoma skundo gavimo data ir registravimo numeris. Elektroniniu būdu gauti asmenų skundai registruojami vadovaujantis Elektroninių dokumentų valdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268).
16. Suinteresuoto asmens, įteikusio skundą, pageidavimu skundo kopijoje pažymima gavimo data ir nurodoma skundą priėmusio darbuotojo vardas ir pavardė, pareigos, parašas, o jeigu skundas gautas paštu, per 2 darbo dienas nuo skundo gavimo Fondo valdyboje asmens nurodytu adresu išsiunčiama pažyma apie skundo gavimą, kurioje nurodomas Fondo administravimo įstaigos pavadinimas, skundo gavimo data ir registracijos numeris.
17. Užregistruotas skundas Fondo valdybos direktoriaus ar jo pavaduotojo rezoliucija perduodamas nagrinėti atitinkamam valstybės tarnautojui. Draudžiama skundus perduoti nagrinėti tiems valstybės tarnautojams, kurių veiksmai skundžiami.
18. Jeigu Fondo valdyba nėra kompetentinga spręsti skunde išdėstytų klausimų ne dėl priežasčių, nurodytų šių Taisyklių 5 punkte, skundas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Fondo valdyboje persiunčiamas nagrinėti kompetentingai įstaigai apie tai raštu informuojant suinteresuotą asmenį. Skundai, kuriuose yra informacijos, susijusios su ypatingais asmens duomenimis (rasine ar etnine kilme, politiniais, religiniais, filosofiniais ar kitais įsitikinimais, naryste profesinėse sąjungose, sveikata, lytiniu gyvenimu, asmens teistumu), persiunčiami nagrinėti kitoms įstaigoms tik gavus suinteresuoto asmens rašytinį sutikimą ir tik registruota pašto siunta. Fondo valdyba per 5 darbo dienas nuo skundo gavimo kreipiasi į suinteresuotą asmenį prašydama per 10 darbo dienų terminą pateikti šį sutikimą. Kai per nustatytą terminą toks sutikimas negaunamas arba kai gaunamas neigiamas atsakymas, skundas grąžinamas suinteresuotam asmeniui, nurodant grąžinimo priežastis.
19. Jeigu Fondo valdyba nėra kompetentinga spręsti skunde išdėstytų klausimų dėl priežasčių, nurodytų šių Taisyklių 5 punkte, skundas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jo gavimo Fondo valdyboje grąžinamas suinteresuotam asmeniui nurodant grąžinimo priežastį.
20. Valstybės tarnautojas, nagrinėjantis skundą, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnio nustatyta tvarka privalo nusišalinti arba būti nušalintas, jeigu yra priežasčių, galinčių sukelti interesų konfliktą. Sprendimą dėl valstybės tarnautojo nušalinimo nuo skundo nagrinėjimo priima Fondo valdybos direktorius arba jo pavaduotojas.
III. SKUNDO NAGRINĖJIMAS
21. Skundas turi būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo skundo su visais dokumentais gavimo. Jeigu skundo nagrinėjimo metu suinteresuotas asmuo patikslina (papildo) skundą arba iš esmės suformuluoja naujus reikalavimus, skundas turi būti išnagrinėtas ir priimtas sprendimas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo patikslinto (papildyto) skundo gavimo dienos. Šiame punkte nustatyti terminai gali būti pratęsti dar iki 20 darbo dienų, jeigu skundui nagrinėti reikia papildomo tyrimo. Apie tai turi būti raštu pranešta suinteresuotam asmeniui, kartu nurodant skundo gavimo datą, registracijos numerį, skundą nagrinėjančio valstybės tarnautojo pareigas, vardą, pavardę, tarnybinio telefono numerį.
22. Jeigu skundą pavedama nagrinėti keliems valstybės tarnautojams, už skundo išnagrinėjimą laiku atsako tas valstybės tarnautojas, kuris nurodytas pirmuoju. Kiti valstybės tarnautojai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų privalo jam pateikti reikalingą informaciją bei pasiūlymus (raštu arba žodžiu) dėl skundo išsprendimo.
23. Kartotiniai skundai nenagrinėjami, jeigu juose nenurodoma naujų aplinkybių, sudarančių skundo dalyką, ir nėra pateikta įrodymų, kad Fondo valdybos sprendimas dėl ankstesnio skundo išnagrinėjimo yra neteisėtas. Tokiu atveju ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo kartotinio skundo gavimo suinteresuotam asmeniui pranešama, kad jo skundas nagrinėjamas nebus.
24. Jeigu skundo nagrinėjimo metu paaiškėja, kad yra praleistas Taisyklių 6 punkte nustatytas terminas skundui pateikti, apie tai turi būti informuojamas suinteresuotas asmuo kartu prašant iki nustatyto termino pateikti įrodymus, patvirtinančius aplinkybes, sudarančias pagrindą terminui atnaujinti. Jeigu suinteresuotas asmuo iki nustatyto termino pateikia prašomus įrodymus, skundą nagrinėjantis valstybės tarnautojas informuoja apie tai Fondo valdybos direktorių ar jo pavaduotoją, kuris sprendžia termino atnaujinimo klausimą. Jeigu suinteresuotas asmuo nepateikia įrodymų, sudarančių pagrindą terminui atnaujinti, arba Fondo valdybos direktorius ar jo pavaduotojas nusprendžia, kad pateikti įrodymai nesudaro pagrindo terminui atnaujinti, skundas yra grąžinamas suinteresuotam asmeniui nurodant grąžinimo priežastį.
25. Fondo valdyba turi teisę kreiptis į suinteresuotą asmenį dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu suinteresuotas asmuo jais disponuoja), reikalingų tyrimui, pateikimo ir juos gauti, taip pat prašyti suinteresuotą asmenį nustatytu laiku atvykti į Fondo valdybą pateikti paaiškinimų. Jeigu suinteresuotas asmuo dėl neįgalumo arba kitų objektyvių priežasčių negali atvykti į Fondo valdybą pateikti paaiškinimų, Fondo valdyba, susitarusi su suinteresuotu asmeniu, gali jį apklausti jo gyvenamojoje arba kitoje sutartoje vietoje. Apklausa turi būti įforminta protokolu, kurį pasirašo suinteresuotas asmuo. Jeigu suinteresuotas asmuo neatvyksta nustatytu laiku į Fondo valdybą arba atsisako būti apklaustas ir dėl to neįmanoma išnagrinėti skundo, skundas grąžinamas suinteresuotam asmeniui, nurodant grąžinimo priežastį.
26. Fondo valdyba esant reikalui turi teisę paprašyti iš Fondo valdybos teritorinių skyrių ar kitų Fondo įstaigų raštiško (žodinio) paaiškinimo, gauti visą su skundu susijusią medžiagą, atlikti kitus veiksmus, būtinus skundui išnagrinėti.
IV. SPRENDIMO PRIĖMIMAS
28. Valstybės tarnautojas, išnagrinėjęs skundo medžiagą, Fondo valdybos raštų blanke įformintą sprendimo projektą teikia Fondo valdybos direktoriui ar jo pavaduotojui. Šis dokumento projektas turi būti pagrįstas atitinkamomis teisės aktų normomis, tikslus ir išsamus. Jame taip pat turi būti nurodyta sprendimo apskundimo tvarka.
29. Fondo valdybos direktorius ar jo pavaduotojas, sutinkantis su sprendimo projektu, jį pasirašo. Priešingu atveju, sprendimo projektas grąžinamas skundą nagrinėjančiam valstybės tarnautojui papildomam nagrinėjimui. Bendras skundo nagrinėjimo terminas neturi viršyti šių Taisyklių 21 punkte nustatyto termino skundui išnagrinėti.
V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS