LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS
S P R E N D I M A S
DĖL 2009 M. LAPKRIČIO 15 D. NAUJŲ RINKIMŲ Į LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMĄ LĖŠŲ, SKIRIAMŲ APYGARDŲ RINKIMŲ KOMISIJOMS, PLANAVIMO, SKYRIMO, APSKAITOS IR ATSISKAITYMO TVARKOS APRAŠO
2009 m. rugsėjo 16 d. Nr. 246
Vilnius
Vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 8, 22, 23 straipsniais ir Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 9 punktu, n u s p r e n d ž i a:
Patvirtinti 2009 m. lapkričio 15 d. naujų rinkimų į Lietuvos Respublikos Seimą lėšų, skiriamų apygardų rinkimų komisijoms, planavimo, skyrimo, apskaitos ir atsiskaitymo tvarkos aprašą (pridedamas).
PATVIRTINTA
Vyriausiosios rinkimų komisijos 2009 m. rugsėjo 16 d. sprendimu Nr. 246
2009 M. LAPKRIČIO 15 D. NAUJŲ RINKIMŲ Į LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMĄ LĖŠŲ, SKIRIAMŲ APYGARDŲ RINKIMŲ KOMISIJOMS, PLANAVIMO, SKYRIMO, APSKAITOS IR ATSISKAITYMO TVARKOS APRAŠAS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2009 m. lapkričio 15 d. naujų rinkimų į Lietuvos Respublikos Seimą lėšų, skiriamų apygardų rinkimų komisijoms, planavimo, skyrimo, apskaitos ir atsiskaitymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato rinkimams skirtų lėšų planavimą, paskirstymą apygardų rinkimų komisijoms, buhalterinės apskaitos tvarkymą ir atskaitomybės rengimą apygardų rinkimų komisijose bei atsiskaitymo Vyriausiajai rinkimų komisijai (toliau – Komisija) tvarką.
2. Aprašo paskirtis yra užtikrinti, išlaidų rinkimų komisijoms planavimo skaidrumą, kad skirtos lėšos būtų naudojamos teisėtai ir pagrįstai, ataskaitos būtų teikiamos pagal Komisijos nustatytą tvarką ir taip būtų užtikrintas teisingas Komisijos finansinės atskaitomybės sudarymas.
3. Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 8 straipsnis nustato, kad rinkimų rengimo ir vykdymo išlaidos apmokamos iš valstybės ir savivaldybių biudžetų.
3.1. Iš valstybės biudžeto apmokamos:
4. Jeigu savivaldybės administracija nesuteikia tinkamų patalpų ar inventoriaus rinkimų apylinkės būstinei ir balsavimo patalpoms, tam Komisijos sprendimu panaudojamos valstybės lėšos. Šiuo atveju faktines išlaidas balsavimo patalpoms ir inventoriui per 2 mėnesius po rinkimų Komisija ne ginčo tvarka išieško iš savivaldybės administracijos.
5. Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 22 straipsniu:
5.1. valstybės ir savivaldybių institucijos bei įstaigos, jų pareigūnai, tarnautojai, įmonės, jų darbuotojai privalo padėti rinkimų komisijoms vykdyti įgaliojimus ir teikti joms reikalingą informaciją;
5.2. pagalbiniams darbams rinkimų komisijos gali samdyti reikiamą skaičių personalo. Apmokėjimo samdomam personalui už darbą rinkimų komisijose tvarkos aprašas patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-09-18 nutarimu Nr. 916 „Dėl atlyginimo už darbą Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento, Europos Parlamento, savivaldybių tarybų rinkimų ir referendumo komisijose“;
I. LĖŠŲ, SKIRIAMŲ APYGARDŲ RINKIMŲ KOMISIJOMS, PLANAVIMAS
6. Komisija patvirtina lėšų, skiriamų apygardų ir apylinkių rinkimų komisijoms, planavimo metodiką pagal šią struktūrą:
6.1. apygardų rinkimų komisijoms:
6.1.1. darbo užmokesčio dydis komisijų nariams nustatomas atsižvelgiant į vidutinį darbo valandų skaičių vienam komisijos nariui įvertinus rinkėjų skaičių ir apylinkių skaičių;
6.1.2. darbo užmokesčio dydis samdomam personalui nustatomas mažesnis negu savivaldybių rinkimų komisijų pirmininkams priskaičiuotas darbo užmokesčio dydis, buhalteriams 10–15 % mažesnis, kitiems samdomiems darbuotojams 30–60 % mažesnis;
6.1.3. darbo užmokesčio dydis samdomų specialistų kompiuterizavimo darbams atlikti nustatomas pagal darbų pobūdį, atsižvelgiant į rinkėjų skaičių ir apylinkių skaičių, patvirtintais konkrečiais rinkimų kompiuterizavimo darbams įkainiais;
6.1.5. prekių ir paslaugų naudojimas:
6.2. apylinkių rinkimų komisijoms:
6.2.1. darbo užmokesčio dydis komisijų nariams nustatomas atsižvelgiant į vidutinį darbo valandų skaičių vienam komisijos nariui įvertinus rinkėjų skaičių;
6.2.3. prekių ir paslaugų naudojimas:
II. LĖŠŲ SKYRIMAS APYGARDŲ IR APYLINKIŲ RINKIMŲ KOMISIJOMS
7. Komisija nustato lėšų, skiriamų apygardų rinkimų komisijoms rinkimams organizuoti, paskirstymo struktūrą:
7.1. lėšos apylinkių rinkimų komisijoms:
7.2. lėšos apygardų rinkimų komisijoms:
III. APYGARDŲ RINKIMŲ KOMISIJŲ FUNKCIJOS IR TEISĖS
9. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymu, apygardų rinkimų komisijos:
9.1. paskirsto rinkimams skirtas lėšas apylinkių rinkimų komisijoms ir kontroliuoja šių lėšų naudojimą;
9.2. posėdyje tvirtina lėšų apylinkių rinkimų komisijoms paskirstymą pagal Komisijos sprendime nurodytą struktūrą;
10. Apygardos rinkimų komisijos teisės:
10.1. gali sudaryti darbo užmokesčio bei prekių ir paslaugų naudojimo, išskyrus transporto išlaidoms, lėšų rezervą, atitinkamai sumažindama apylinkių rinkimų komisijoms darbo užmokesčiui bei prekėms ir paslaugoms, išskyrus transporto išlaidoms, skirtas lėšas. Rezervo dydis neturi viršyti 20 % apylinkių rinkimų komisijoms apskaičiuotos ir Komisijos sprendimu patvirtintos sumos. Sudarant rezervą, apylinkės rinkimų komisijai apskaičiuotos darbo užmokesčio bei prekių ir paslaugų naudojimo, išskyrus transporto išlaidoms, lėšų sumos negali būti sumažintos daugiau kaip 20 %;
10.2. iš sudaryto rezervo gali padidinti atskiroms apylinkių rinkimų komisijoms už dalyvavimą balsavime iš anksto, už biuletenių perskaičiavimą ir kitus apygardų rinkimų komisijų pavedimus apylinkių komisijoms skiriamų lėšų (darbo užmokesčiui bei prekėms ir paslaugoms, išskyrus transporto išlaidoms) dydį, bet ne daugiau kaip 30 % apylinkės rinkimų komisijai apskaičiuotos sumos;
IV. DARBO APMOKĖJIMAS
Apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų darbo apmokėjimas
11. Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 23 straipsniu rinkimų komisijų pirmininkai, jų pavaduotojai ir nariai už darbą rinkimų komisijose gauna atlyginimą pagal Komisijos pateiktus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintus tarifus.
12. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-09-18 nutarimu Nr. 916 „Dėl atlyginimo už darbą Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento, Europos Parlamento, savivaldybių tarybų rinkimų ir referendumo komisijose“ nustatyta, kad už veiklą, susijusią su rinkimų ar referendumo organizavimu, už darbo dieną ar dalyvavimą viename posėdyje (seminare, instruktaže) Komisijos nustatyta tvarka atlyginama pagal tarifus.
13. Komisija nustato šiuos valandinius tarifus už veiklą, susijusią su rinkimų organizavimu, apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų pirmininkams, jų pavaduotojams, komisijų sekretoriams ir nariams:
14. Apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų narių darbo laiko apskaita turi būti vedama Darbo laiko apskaitos žiniaraščiuose, nurodant faktiškai dirbtų valandų skaičių kalendorinio mėnesio dienomis. Darbo laikas žymimas valandomis (sveikaisiais skaičiais). Darbo laiko apskaitos žiniaraštis pildomas vienas visiems komisijos nariams.
15. Pagal Darbo laiko apskaitos žiniaraščius sudaromi Darbo užmokesčio žiniaraščiai. Darbo užmokestis apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų nariams mokamas šio tvarkos aprašo 13 punkte nustatytais valandiniais tarifais už Darbo laiko apskaitos žiniaraštyje nurodytas dirbtas valandas.
16. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkams pagal nustatytus valandinius tarifus priskaičiuotas vieno mėnesio darbo užmokestis negali būti didesnis kaip 2574 litai (1,0x BMA 122x21,1).
17. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkų pavaduotojams, sekretoriams, nariams ir apylinkių rinkimų komisijų pirmininkams pagal nustatytus valandinius tarifus priskaičiuotas vieno mėnesio darbo užmokestis negali būti didesnis kaip 2059 litai (0,8x BMA 122x21,1).
18. Apylinkių rinkimų komisijų pirmininkų pavaduotojams, sekretoriams ir nariams pagal nustatytus valandinius tarifus priskaičiuotas vieno mėnesio darbo užmokestis negali būti didesnis kaip 1544 litai (0,6x BMA 122x21,1).
19. Darbo laiko apskaitos žiniaraštis turi būti pasirašytas komisijos pirmininko. Kiekvienas komisijos narys turi būti susipažindintas su Darbo laiko apskaitos žiniaraštyje visiems komisijos nariams ir pirmininkui nurodytomis valandomis ir tai patvirtinti savo parašu.
20. Darbo užmokesčio žiniaraščiai turi būti pasirašyti apygardos rinkimų komisijos pirmininko ir buhalterio, prie kiekvienos išmokėtos sumos turi būti gavėjo parašas. Darbo užmokesčio žiniaraščio duomenys už kiekvieną mėnesį Komisijai pateikiami juos įvedant į informacinę sistemą „LitVote“.
Samdomo personalo apygardų rinkimų komisijose darbo santykių reguliavimas ir darbo apmokėjimas
22. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-09-18 nutarimu Nr. 916 „Dėl atlyginimo už darbą Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento, Europos Parlamento, savivaldybių tarybų rinkimų ir referendumo komisijose“ patvirtintu Apmokėjimo samdomam personalui už darbą Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų, Respublikos Prezidento rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą komisijose ir asmenims už ūkinių ir techninių funkcijų atlikimą referendumo komisijose tvarkos aprašu su samdomu personalu pagalbiniams darbams atlikti apygardų rinkimų komisijų pirmininkai sudaro terminuotas darbo sutartis.
23. Apygardų rinkimų komisijų samdomų specialistų kompiuterizavimo darbams atlikti darbo užmokestis nustatomas terminuotoje darbo sutartyje vadovaujantis Komisijos patvirtintais konkrečiais kompiuterizavimo darbų įkainiais.
24. Apygardų rinkimų komisijų samdomų buhalterių darbo užmokestis nustatomas šalių susitarimu terminuotoje darbo sutartyje, taikant 0,68–0,9 bazinės mėnesinės algos (BMA – 122 Lt) dydžio atlygį už darbo dieną. Terminuotoje darbo sutartyje nustatytas vieno mėnesio darbo užmokestis negali būti didesnis kaip 2316 litų (0,9x122x21,1).
25. Apygardų rinkimų komisijų kitų samdomų darbuotojų darbo užmokestis nustatomas šalių susitarimu terminuotoje darbo sutartyje, taikant 0,31–0,4 bazinės mėnesinės algos (BMA – 122 Lt) dydžio atlygį už darbo dieną. Terminuotoje darbo sutartyje nustatytas vieno mėnesio darbo užmokestis negali būti didesnis kaip 1029 litai (0,4x122x21,1).
26. Šio Aprašo 20, 21 ir 22 punktuose nurodytiems samdomiems darbuotojams nepildomi Darbo laiko apskaitos žiniaraščiai.
V. APYGARDŲ IR APYLINKIŲ RINKIMŲ KOMISIJŲ SKATINIMAS
28. Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymo 23 straipsniu rinkimų komisijų pirmininkų, jų pavaduotojų ir narių skatinimo tvarką Komisijos teikimu tvirtina Vyriausybė.
29. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008-09-18 nutarimu Nr. 916 „Dėl atlyginimo už darbą Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento, Europos Parlamento, savivaldybių tarybų rinkimų ir referendumo komisijose“ patvirtintas Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų, Respublikos Prezidento rinkimų, rinkimų į Europos Parlamentą ir referendumo komisijų pirmininkų, jų pavaduotojų ir narių skatinimo tvarkos aprašas.
30. Apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų pirmininkai, jų pavaduotojai ir nariai pasibaigus rinkimams gali būti skatinami vienkartine pinigine išmoka, kuri negali būti didesnė kaip 100 % jų gauto atlyginimo per mėnesį už veiklą, susijusią su rinkimų organizavimu, neviršijant atitinkamos komisijos išlaidų sąmatoje numatytų skatinimui lėšų, jeigu:
30.1. rinkimų komisijos organizavo ir vykdė rinkimus laikydamosi rinkimų įstatymuose nustatytos tvarkos ir terminų;
31. Sprendimą dėl apygardų rinkimų komisijų pirmininkų skatinimo priima Komisija, atsižvelgdama į jų atliktą darbą organizuojant, vykdant rinkimus ir atsiskaitant už komisijoms skirtų lėšų panaudojimą. Šių komisijų pirmininkų pavaduotojai ir nariai gali būti skatinami vienkartine pinigine išmoka Komisijos sprendimu, esant atitinkamos komisijos pirmininko teikimui.
32. Sprendimą dėl apylinkių rinkimų komisijų pirmininkų skatinimo priima apygardų rinkimų komisijos, atsižvelgdamos į jų atliktą darbą organizuojant, vykdant rinkimus. Šių komisijų pirmininkų pavaduotojai ir nariai gali būti skatinami vienkartine pinigine išmoka atitinkamos apygardų rinkimų komisijos sprendimu, esant atitinkamos komisijos pirmininko teikimui.
VI. APSKAITOS ORGANIZAVIMAS IR TVARKYMAS
34. Apygardų rinkimų komisijos nėra juridiniai asmenys (jos sudaromos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymu), todėl vedama supaprastinta apskaita – apygardų rinkimų komisijos apskaitą tvarko darant paprastąjį įrašą.
35. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkai yra apygardų ir apylinkių rinkimų komisijoms skirtų lėšų tvarkytojai ir atsako už jų naudojimą pagal paskirtį, tinkamai ir taupiai, neviršijant sąmatoje nustatytų dydžių.
36. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkai pagal suteiktus įgaliojimus atstovauja Vyriausiajai rinkimų komisijai santykiuose su banku, su teise valdyti, naudoti ir disponuoti banke Komisijos vardu atidarytoje sąskaitoje esančiomis lėšomis.
37. Komisijos pirmininkas sudaro individualios visiškos materialinės atsakomybės sutartis su apygardų rinkimų komisijų pirmininkais, o apygardų rinkimų komisijų pirmininkai individualios visiškos materialinės atsakomybės sutartis sudaro su buhalteriais ir apylinkių rinkimų komisijų pirmininkais.
38. Apygardų rinkimų komisijos veda supaprastintą apskaitą (apskaitą tvarko darant paprastąjį įrašą) pagal Komisijos parengtus supaprastintos apskaitos registrus. Šių registrų pildymas apygardų rinkimų komisijoms privalomas.
39. Apygardų rinkimų komisijoms skirtos lėšos apskaitomos pagal sąmatoje patvirtintus išlaidų straipsnius.
40. Kasos operacijos apygardų rinkimų komisijose vykdomos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000-02-17 nutarimu Nr. 179 patvirtintomis Kasos darbo organizavimo ir kasos operacijų atlikimo taisyklėmis.
41. Kanceliarines prekes galima (rekomenduojama) pirkti centralizuotai, apygardų rinkimų komisijoms organizuojant pirkimus, tam sudarant kitų prekių lėšų rezervą. Leidžiama pirkti tik rinkimams organizuoti ir vykdyti reikalingas prekes.
42. Apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų išlaidos gali būti apmokamos tik pagal turinčius juridinę galią išlaidas pateisinančius dokumentus ir neviršijant tam tikroms išlaidoms (ryšių paslaugoms, reprezentacinėms išlaidoms) Komisijos nustatytų limitų. Ūkines operacijas pateisinantys dokumentai turi būti tvirtinami apygardų rinkimų komisijų pirmininkų viza „Apmokėti“, data, parašas.
VII. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ
44. Finansinės veiklos kontrolės tikslas – užtikrinti apygardų rinkimų komisijų veiklos demokratiškumą, skirtų lėšų naudojimo teisėtumą bei viešumą ir sukurti veiksmingą bei skaidrią finansavimo kontrolę.
45. Apygardų rinkimų komisijų finansinę veiklą kontroliuoja Komisija ir Valstybinė mokesčių inspekcija bei kitos institucijos įstatymų nustatyta tvarka.
46. Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkas ir nariai turi teisę tikrinti apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų finansinę veiklą.
47. Vyriausiosios rinkimų komisijos sekretoriato darbuotojai Komisijos pirmininko pavedimu gali tikrinti apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų finansinę veiklą.
VIII. ATSAKOMYBĖ IR ATSKAITOMYBĖ
49. Pagal Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų įstatymą apygardų rinkimų komisijos paskirsto rinkimams skirtas lėšas apylinkių rinkimų komisijoms, kontroliuoja, kaip šios lėšos naudojamos, ir už rinkimams panaudotas lėšas atsiskaito Komisijai.
50. Apygardų ir apylinkių rinkimų komisijų nariai turi teisę susipažinti su visais komisijos, kurios nariai jie yra, sprendimais ir kitais dokumentais. Komisijų nariai pasirašytinai turi būti supažindinti su komisijai, kurios nariai jie yra, skirtų lėšų paskirstymu.
51. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkai atsako už saugų, skaidrų, ekonomišką ir racionalų rinkimams skirtų lėšų naudojimą, neviršijant sąmatoje išlaidoms nustatytų dydžių.
52. Komisija tikrindama lėšų panaudojimo teisėtumą ir tikslingumą ir nustačiusi, kad lėšos buvo naudojamos ne pagal paskirtį ar viršijant numatytas lėšas ar nustatytus limitus, šias sumas pripažįsta neteisėtomis išlaidomis ir sprendžia klausimą dėl jų išskaitymo, išieškojimo iš mokėjimą vykdyti leidusio arba apmokėjusio asmens.
53. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkai turi užtikrinti darbo užmokesčio priskaitymo teisėtumą ir teisingumą, atsiskaitymą su komisijų nariais bei samdomais darbuotojais, priskaičiuotų mokesčių pervedimą atitinkamoms institucijoms laiku.
54. Apygardų rinkimų komisijų pirmininkai lėšas skirtas prekėms ir paslaugoms gali naudoti tik pagal nustatytus išlaidų straipsnius, neviršijant šioms išlaidoms skirtų sumų bei nustatytų limitų.
55. Apygardų rinkimų komisijos turi pateikti Valstybinei mokesčių inspekcijai pateisinamus buhalterinės apskaitos dokumentus tam, kad būtų patikrintas gyventojų pajamų mokesčio bei socialinio draudimo įmokų apskaičiavimo ir sumokėjimo teisingumas.
56. Apygardų rinkimų komisijų finansinės atskaitomybės formas ir pateikimo terminus nustato Komisija.
57. Apygardų rinkimų komisijos sudaro rinkimams skirtų lėšų panaudojimo ataskaitas pagal Komisijos patvirtintas formas ir nustatytais terminais pateikia jas Komisijai. Prie ataskaitų pridedami visi išlaidas pateisinantys dokumentai bei Valstybinės mokesčių inspekcijos išvada.